Varianty odvětrání koupelny a WC.

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 30.09.2011 09:53
uživatel: 100413


Dobrý den,
řeším odvětrání koupelný a WC a potřeboval bych radu od někoho z praxe ohledně ventilátoru a vůbec nejlepším způsobu provedení. Jde o odvětrání cca 30 kubíků, délka potrubí cca 4m (2 vodorovně a 2 svisle), průměr 100mm, ovládání hydrostatem (na WC časově). Prioritou je dostatečný výkon na tento prostor a délku potrubí a nehlučnost, protože koupelna je hned vedle ložnice.

1) Koupelna i WC by měly samostatný ventilátor která by tlačil vzduch ven.
+ cenově asi nejpřijatelnější
- musely by tam být zpětné klapky, aby to nefoukalo z jedné místnosti do druhé
- asi bych se nevyhnul pronikání zápachu z WC do koupelny
- nevím jestli tyto ventilátory jsou dost výkoné
- mám obavu z hlučnosti, obzvlášť když pojedou oba dva

2) Jeden potrubní ventilátor, který by byl na WC a odsával obě místnosti.
+ nemusely by být klapky
+ nebyl by zápach z WC v koupelně
+ teoreticky menší hluk (jen jeden ventilátor)
- hluk by měl být papírově menší, ale někde jsem četl, že se dost přenášejí vybrace na potrubí (nevím jestli to je pravda)
- o něco dražší
- nevím jak výkonově (jeden ventilátor na obě místnosti)

3) Odsávací ventilátor na střeše.
+ nemusely by být klapky
+ nebyl by zápach z WC v koupelně
+ dostatečný výkon
+ nebyl by hluk od ventilátoru
- sice by nebyl by hluk od ventilátoru, ale nevím jak by to bylo z aerodynamickým hlukem v potrubí, protože už jsou výkonější a mají průtok přes 300 m3/h. Těžko říct jak to bude v tom 100mm potrubí hučet.
- opět nevím jak je to s přenosem vybrací
- nejdražší provedení

Nemám s tím žádné zkušenosti, nikdy jsem ty ventilátory nezkoušel ani neslyšel, vycházím jen z papírových podkladů, proto bych potřeboval názor někoho z praxe. Nerad bych dopadl jak s digestoří, značková, papírově výkoná, nízký hluk, cena 10k kč a řve to jak blázen.

Předem děkuji.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 67   starší >>
Příspěvky
Autor: Lukáš Skalka
Datum: 26.06.2017 09:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 125068
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den,

řeším rovněž podobný systém odvětrání koupelny a WC mám k němu pár dotazů:

- jaký průměr potrubí a jaký ventilátor zvolit?
- kam je potřeba do navrženého systému umístit záchyt kondenzátu? Počítám s tím, že potrubí na půdě bude zateplené vatou
- jakým způsobem řešit spínání ventilátoru? (ručně zapnout a vypnout a nebo časovačem?, popř. jiné řešení?)
- je potřeba do navrženého systému vložit klapky? (v případě, že ventilátor nepoběží, je tam riziko že zápach z WC půjde do koupelny?)
- popř. řešili byste tuto situaci úplně jiným řešením?

Děkuji za vaše rady

Autor: Václav Fígl
Datum: 26.06.2017 13:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122323
reakce na ...
Pokud je to možné, doporučuji na WC odsávání přímo z mísy. Již jsem to tady popisoval. Neskutečná věc a řeší problém přímo u zdroje :-)). Nesrovnatelné s klasicky odsávaným WC.

Autor: Jozef Homola
Datum: 26.06.2017 13:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Několik poznámek k vašemu řešení.
- Raději bych dal přednost dvěma odtahům a dvěma ventilátorům
- pamatujte na to aby se to dalo raz za 5 let vyčistit (snadno vyndat ventilátor )
- zpětné klapky podle provedení mají určitou výhodu ale i nevýhody
- při určitém větru můžou vydávat zvuky (klapání)
- bez klapek to určitou mírou větrá i samo
- ovládání vypínačem a zpožďovacím obvodem
- záchytný límec kondenzátu je dobrá věc neboť jinak hlavně ve vypnutém stavu pomalu odchozí vzduch bude kondenzovat při větších mrazech, přičemž odvod kondenzátu ani nemusí být. Těch pár kapek se opět vypaří ze záchytného límce to ale záleží na obsahu vlhkosti v domě a nelze jednoznačně kvantifikovat

Autor: Lukáš Skalka
Datum: 26.06.2017 14:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 125068
reakce na ...
Fotogalerie:
Děkuji za rady. Již jsem doinstaloval do návrhu záchytný límec včetně odvodu kondenzátu do sifonu v umyvadle (je to kousek od umyvadla a minimální práce navíc).

Rovněž jsem uvažoval o 2 samostatných ventilátorech, ale tady narážím na cenu větrací tašky od Tondachu, která stojí 4 500 Kč - to je hlavní důvod, proč uvažuji o spojení těchto dvou místností do jednoho potrubí. Popř. myslíte, že by bylo možné současné schéma zachovat a vložit 2 ventilátory do prostoru před spojením do jednoho vyústění? Není zde pak riziko, že by to jeden ventilátor tlačil do druhé místnosti?

Co se týče možnosti rozebrání systému, tak se pokusím tento prvek vložit na půdu, kde bude asi nejlepší přístup.

Autor: Jozef Homola
Datum: 26.06.2017 15:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Používal jsem 2 vstupy do jednoho potrubí (digestoř a koupelna) ale měl jsem v potrubí ručně ovládanou klapku a když se po koupání odtahovalo z koupelny byl zablokován vstup z digestoře. Dnes to mám jinak. Možné jsou i dva vstupy ale chtělo by to kalhotový slučovací kus s velmi ostrým úhlem aby se využila dynamika proudu a minimálně se to vracelo jinam. Dva ventilátory do jednoho potrubí jsem měl.
K taškám TONDACH. Mám KM Beta a nejlepší výstup je pomocí falešné tašky z měděného plechu (zručný kutil to dokáže), která se vytvaruje do podoby tašky a v ní je límec pro přechod trubky a na červené krytině to není poznat. Stojí to pakatel. Kousek plechu Cu tl. 0,55 mm.

Autor: Lukáš Skalka
Datum: 26.06.2017 22:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 125068
reakce na ...
Větrací tašku už mám bohužel koupenou, tak ji tam osadím.

Řešení s ostrým úhlem jsem dnes ověřoval a bohužel na půdě mám opravdu jen cca 60 cm, tzn. na rozteči 230 cm (vzdálenost potrubí od sebe) ostrého úhlu bohužel nedosáhnu. Na druhou stranu si říkám, že pokud bude ventilátor nad spojením obou potrubí, tak v zapnutém stavu bude ventilátor tahat vzduch ven. Jediné riziko je tedy ve vypnutém stavu a to by teoreticky nemělo vadit, jelikož by v žádné z místností neměl být zápach (čistě teoreticky - když je zápach, tak větrák poběží).

Ještě by mě zajímalo - potrubí hodlám osadit systémem multi-plast + potrubní ventilátor CF. Jaký byste doporučil průměr?

Autor: Šárka Matyášová
Datum: 20.06.2016 08:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100839
reakce na ...
pokud ventilátorem budete odsávat obě větve z WC i koupelny a jste v paneláku,musíte mít hodně těsné klapky,aby přes ně nešel zpět z hlavního potrubí pach odjinud...pokud již tam funguje hlavní odtah a spíná se společný ventilátor pro celou šachtu a je vyregulovaný, tak tím Vaším ventilátorem rozhodíte regulací průtoku vzduchu stávající... a hučet to na 100mm průměu při 300m3/H bude, musíte vzít protihlukové izolované potrubí, pokud je to krátká trasa , tak s izolací minimálně 50mm... ventilátory uložit do silentbloku, aby se vibrace nepřenášely....

Autor: Jakub Reichl
Datum: 17.06.2016 22:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122838
reakce na ...
dobrý den,

doporučuji z vlastní zkušenosti ventilátory Zehnder, které jsou téměř neslyšitelné a jejich výkon se reguluje automaticky na základě vlhkosti.

Autor: Jan Cepník
Datum: 08.06.2012 00:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109903
reakce na ...
Dobrý den,

řeším teď problém velmi podobný tomu Vašemu - mohl byste sem prosím napsat, pro jaké řešení jste se nakonec rozhodl a jak jste spokojený? Případně budu rád i za další zkušenosti a podněty (všechny starší příspěvky jsem si přečetl a našel jsem tam několik dobrých tipů).

Chci odvětrat koupelnu a WC v panelákovém bytě společným potrubním ventilátorem Soler&Palau TD-160/100 N SILENT, v podhledu chci vést potrubí průměru 100mm v délce cca.3m ke stávající plechové svislé rouře čtvercového průřezu o straně 75mm a délky cca.2m. Vím, že ten průřez je malý, ale nelze zvětšit. Původně jsem chtěl do této roury přes zpětnou klapku napojit i digestoř, ale nyní se přikláním k variantě s cirkulační digestoří.

Resp.mám vybranou digestoř s průtokem 400m3/hod bez tlakových ztrát, chci dosáhnout průtoku řádově 150m3/hod (kuchyň má cca.18m3). Zkoušel jsem zhruba odhadnout tlakové ztráty potrubí a myslím, že by to ta digestoř mohla zvládnout, ale nevím. Rychlost proudění při tom průtoku 150m3/hod mi vychází cca.7,4m/s, což není zase tak moc. Ale přijde mi, že to vychází nějak podezřele dobře, asi někde dělám nějakou chybu.

Děkuji
Jan Cepník

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.06.2012 07:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pokud Vám mohu poradit zapomeňte na průtok 150 m3 v průřezu 75 x 75 mm. Toho nedosáhněte a hluk vás "vyžene" z domu, pokud by se to podařilo. Správně navržené potrubí v obytných částech má mít ztráty na metr pod 1 Pa nejlépe 0,5 a rychlost nesmí překročit, lépe by neměla překročit 2,5 m/s.

Autor: Jan Cepník
Datum: 08.06.2012 10:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109903
reakce na ...
Děkuji, máte pravdu, na digestoř tedy zapomenu. Ale ta koupelna a WC by podle mě tou rourou odtáhnout šla - co myslíte?

Na stránce http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/87-vypocet-tlakove-ztraty-trenim-v-potrubi jsem si přibližně spočítal tlakovou ztrátu potrubí (počítal jsem s nejmenším průřezem v celé délce a na každé koleno jsem připočetl 1m délky). Zvolil jsem maximální přípustnou rychlost vzduchu 5m/s a průtok vychází cca.80m3/h, což při objemu koupelny + WC cca.8m3 bohatě stačí. Jediný problém vidím ve velkých tlakových ztrátách, ale ten ventilátor by to měl zvládnout.

A ještě mě napadá - nestála by za úvahu digestoř s podobným průtokem, jako má ten ventilátor? Sice by nebyla z nejvýkonnějších, ale pořád lepší než cirkulační, která vůbec neřeší odtah vodní páry.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 08.06.2012 10:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
cirkulační digestoří řešit "čištění" od mastných par.
Odsávání vlhkosti - větrání kuchyně - možno pak řešit odtahem přes koupelnu
samozřejmě potom musí být koupelna se zavřenými dveřmi, aby nedocházelo ke zkratu.
Při výběru ventilátoru koukejte i na hluk - při neregulovasných otáčkách pěkná siréna

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.06.2012 11:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Mám dojem, že stejný ventilátor v provedení SILENT mám taky v odtahu ale nic to nepomohlo, "řve" potrubí. Podle mne a vašich předpokládaných ztrátách to více jak 40 kubíků za hodinu neudělá. Ztráty rostou s druhou mocninou rychlosti. Když si najděte graf, tzv. ventilátorovou charakteristiku a znáte alespoň přibližně ztráty, tak odečtěte na druhé ose průtok. Pokud stejným odtahem jde i digestoř, tak se musí potrubí dát snadno občas vyčistit cca tak 5 let. Záleží jak se často a hodně vaří.
Zde foto špíny původního provedení před úplnou rekonstrukcí větrání z kuchyně a koupelny.

Autor: Jan Cepník
Datum: 08.06.2012 12:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109903
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Ke svému poslednímu příspěvku se mi nepodařilo přiložit obrázky a nevšiml jsem si toho - zde jsou. Podle té charakteristiky ventilátoru by ten průtok 80m3/hod měl být možný.

Co se týče hluku - použil jste to tlumící potrubí SONOVAC? Doufal jsem, že by ten hluk vyřešilo. Děkuji.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.06.2012 12:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
SONOVAC řeší hluk spolehlivě, ba dokonce mne překvapil. Mám jej u jiné větve, kdy ventilátor 125 mm je na půdě, pak je 2,5 mm hadice a svedeno do haly. Prakticky to není vůbec slyšet a předtím to přímo řvalo a to na potrubí 125 mm z plastu. Tak u toho Sonovacu ale čištění nepřichází v úvahu (vnitřní hadice je perforovaná). Leda to udělat tak, že se koupí celý kus (10 bm složeno v metrové krabici) a postupně se vždy po několika letech patřičný nový úsek ustřihne, nasadí a znečištěný vyhodí. Důležité je aby ventilátor byl až za tímto tlumičem. Pokud ale potrubím neproudí příliš vlhký vzduch a nebo ještě mastný, tak to znečištění není tak hrozné.
Poznámka. Do těch celkových ztrát potrubí nutno zahnout i značnou tlakovou ztrátu náustků, výustků nebo mřížek, zvláště je-li rychlost poněkud větší.

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 07.10.2011 08:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den,
pokud můžu, tak ještě jednou bych Vás poprosil o radu. Podařilo se mi najít plastový Y kus, tak jsem ten svůj původní návrh trochu překreslil, viz. obr. a v té souvislosti bych se chtěl zeptat na dvě věci:
1) Musím tam dát kus ohebného vedení. Předpokládám, že ohebné vedení má větší ztráty než pevné, tak jsem z toho ohebného udělal jen koleno. Je ta úvaha správná nebo ho můžu prodloužit až k tomu Y kusu?
2) Připojení ventilátoru k potrubí musí být přes pružnou spojku. Musím to udělat tak jak jsem nakrestil, tzn. ventilátor -> pružná spojka -> kus pevného potrubí -> ohebné vedení? Nebo to ohebné vedení je dostatečně pružné a můžu ho napojit přímo na ventilátor?

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.10.2011 11:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Není to dobré řešení a zbytečně to komplikujete. S tím ohebným potrubím se nepracuje snadno a malé kousky nic neřeší ani útlum a ani oblouk taký ostrý nejde vytvořit. Ztráty jsou u ohebného potrubí ale musíme si uvědomit, že rostou s metry a tudíž krátký kousek nic v podstatě neznamená. Nevím proč neuděláte přímý úsek do koupelny s bočným přisáváním v místnosti WC. Víte, to co jsem popisoval ty ostré přechody vadí ale jenom když je velká rychlost proudu vzduchu (malý vtokový průřez), jakmile je jich dost nebo velkého průřezu, tak se o rychlosti ani ztráty nejedná. Aby to vyšlo vzhledné použil bych nějaký molitanový přechod (izolační redukci) a trubkou z bílého plastu hranatou nebo kruhovou nebo nerezovou nebo hliníkovou bych to poslal rovnou do koupelny. Mřížky na maskování bych použil z plechu, mají větší průtočný průřez. Jinak klempíři umí udělat trubku libovolného rozměru i z ušlechtilého materiálu.

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 07.10.2011 13:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Tu hadici jsem tam dal protože mi vznikl úhel 60° a takové koleno není.
Hranaté variantě se trochu vyhýbám, protože tam je potřeba trochu více lidové tvořivosti a v té zrovna moc nevynikám. Zkusím pohledat na netu jestli tam nejsou nějaké už hotové, použitelné, vhodně vytvarované mřížky, pak bych se do to možná pustil.
Jen se ještě zeptám, Vy jste mi doporučil rozměr 220x90mm. Určitě je to z hlediska té rychlosti proudění nejideálnější, ale přesto nestačilo by tam 204x60mm? Plocha kruhového 100mm potrubí je 0.0078m2 a toho 204x60 je 0.01224m2. Vím, že plocha není vše, že záleži i na tvaru a že ploché potrubí musí být větší. V tomto případě by bylo větší 1.57x, není to dostačující? Jde mi o to, že bych tam nemusel mít tak velký přechod.

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 07.10.2011 15:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100268
reakce na ...
Kolena 30 a 60° jsou běžně v sortimentu plastových odpadních tvarovek. Problém by mohl být jen v rozdílných dimenzích. Jestli máte potrubí DN 100, tak nejbližší odpadní je DN 110. Ale to je řešitelné. Zvláště u vzduchu, kde přeci jenom požadavky na těsnost nejsou absolutní.

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.10.2011 15:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Stačit určitě bude i ten menší profil. To byla taková pojistka na menší hluk. Pokud bude ventilátor mít možnost dvojích otáček, tak když by to "hučelo" moc použijí se menší otáčky.

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 07.10.2011 18:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Díky, dám tam ten TD Mixvent 160/100 N, tak snad to bude dobré. Pustím se do toho, když bych ještě náhodou tápal, tak bych se ozval.

Autor: Šárka Matyášová
Datum: 15.11.2011 09:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100839
reakce na ...
koleno - neboli oblouk segmentový, existuje v úhlech 15°, 30°,60°, 90°. nechápu,jak jste došel k tomu,že ne??? Vyrobce je Lindab, prodejce třeba Multivac.

Autor: Jozef Homola
Datum: 30.09.2011 11:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Několik postřehů můžu dát ze svého odvětrání, které v podstatě "předělávám" asi 11 let.
Jenom stručně. Mám spojený odtah z digestoře a koupelny do jednoho komínku a vyvedeného na střechu.

-100 mm potrubí - plast je hodně hlučné (vysoké rychlosti a rezonance), chtělo by to větší
- nepomohlo ani umístění diagonálního ventilátoru na půdě v provedení SILENT (digestoř má vnitřní ventilátor pro hluk vyhozený do šrotu)
- Ano mám tam otočnou klapku (při strojním větrání volím koupelnu nebo kuchyň)
- neskutečné peripetie než podařilo vyřešit záchyt kondenzátu
- komínkové větrání má tu výhodu, že mírně odvětrává i když není zapnut ventilátor a v domě vytváří mírný podtlak
Na jiném místě v domě řeším útlum hluku vložením hadice SONOVAC asi 2,5 m a můžu potvrdit, že přes mou počáteční skepsi hluk zcela zmizel
Edit:
Doporučuji řešit všechno tak aby se to dalo raz za 5 let snadno vyčistit a proti zpětnému náletu masařek opatřit někde na cestě (třeba půda) vyjímatelným sítkem. Nutno jej čistit každých půl roku

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 30.09.2011 12:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Díky za reakci,
bohužel to musím udělat ze 100mm potrubí, protože na střechu mám zazděnou 100mm plastovou rouru.
Jinak já půdu nemám, mám rovnou střechu, tou prochází ta plastová roura (cca 0,5m) + 1,20m nad střechu. To přímo z WC kolmo na střechu. K tomu musím dodělat cca 2m vodorovně, přes příčku do koupelny.
Kondenzát bude svedený přes sifon s kuličkou do odvětrání odpadu, které je také na WC.
Jestli jsem Vás dobře pochopil, tak největší problém není ani tak hluk ventilátoru jako hluk potrubí. Jak to potrubí máte dlouhé a jaký tam máte průtok?
Jinak, když už jsme nakousli ty digestoře, tak tam mám taky neskutečný problém s kondezátem. Problém je, že asi nevzniká v tom potrubí, protože to je kraťoučké (těsně nad digestoří koleno a přes 30cm zeď přímo ven, navíc vyspádované směrem ven), ale na nerezu samotné digestoře a filtru. Tam ale nevím jak to pochytat a odvést. Jediné co jsem udělal, tak jsem dal mezi koleno a digestoř zpětnou klapku, ale to vůbec nepomohlo.

Autor: Jozef Homola
Datum: 30.09.2011 12:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Největší problém není s hlukem samotného ventilátoru (ten když je sám, tak ani není slyšet) ale jakmile se dá na potrubí, tak se to zesílí, rozechvěje a každá rychlost vzduchu nad 2,5 m/s působí hlučně a to tím, čím je to rychlejší. Takže jediná rada nepoužívat příliš výkonný odtah, když už je to 100 mm. Jak jsem psal, dá se pomoci oddálit ventilátor a mezi vložit hadici SONOVAC a nebo tlumič originál (ale ten je drahý). U té digestoře by bylo vhodné ten krátký odtah nahradit trubku z pevného plastu trubkou z izolace jaká se používá na izolování potrubí, je to asi 15 mm tlustý mirelon (pěnová hmota) a tím se zabrání odvodu tepla navenek, což je asi příčinou té kondenzace. Průtok mého ventilátoru 125 TT pouze odhaduji někde kolem 140 m3/h. Jeho štítkový údaj (bez potrubí) je min. 220 m3

http://www.ventilatoryzlin.cz/images/Soubory/ttvz.jpg

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 30.09.2011 14:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Rozumím, takže odpadá ta varianta 3), tam jsou velké průtoky. Zatím to tedy vypadá na variantu 2) s tím, že vybrat nějaký slabší ventilátor, který ma max. 100-120 m3/h.
U té digestoře tam není co nahrazovat, tá trubka je dlouhá jen 30cm a je jenom ve zdi, na žádnou stranu nepřesahuje. Mimo zeď je pouze jedno 90° koleno. Ale jak jsem psal, v té trubce to určitě nekondezuje a i kdyby tak to mám vyspádované směrem ven.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 30.09.2011 14:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
a pamatujte, že když odsáváte, musíte někde nasávat. Díru ve zdi ..... . Aby jste nakonec nenasával přes digestoř. Pak by se Vám také mohlo stát, že pokud pojede digestoř, budete přisávat vzduch ze záchodu

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 01.10.2011 12:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Ano, to je mi jasné. Kuchyň z digestoří je v přízemí a koupelna s WC v 1.patře.
Ještě k těm ventilátorům, v podstatě jsem našel pouze dva potrubní ventilátory:
1) TT 100 http://www.e-vetrani.cz/potrubni-ventilator-tt-100-odsavani-vzduchu-z-jednoho-a-vice-mist
2) DUCT IN-LINE 100/130 http://www.klimatizace.net/duct-in-line-100130

O TT tady psal Jozef Homola, pochopil jsem, že je s ním spokojen
Ten DUCT má papírově lepší parametry, ale je 2x tak drahý a navíc je to Cata, od které máme právě tu hlučnou digestoř.

Máte někdo zkušenost s tím DUCTem, popř. existuje ještě nějaký jiný ventilátor podobných parametrů?

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 01.10.2011 15:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
omlouvám se, odpovím teoreticky
ležím, nechce se mi hledat
při návrhu ventilátoru je lepší hledat takový, který má dostatečný výkon při nižších otáčkách (např snížením napětí a při dostatečném tlakovém spádu (odpor filtru a potrubí) - provozní bod: příklad 100m3/hod a min 200Pa
a třeba 110V, snížené otáčky menší hluk.
ventilátorky do potrubí jsou "sirénky", proto nutno redukovat otáčky

Autor: Miroslav PFEILER
Datum: 02.10.2011 14:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100413
reakce na ...
Určitě máte pravdu, že čím nižší otáčky tím líp. Problém je, že na potrubí 100mm dostat parametry 100m3/hod a min 200Pa je problém. Také jsem někde četl, že ty ventilátory nesmí jet pod 50 nebo dokonce 60% nominálních otáček (nepamatuji si to přesně).
Tak mě ještě napadlo, kdybych tam dal potrubí 125mm, ventilátor také 125mm a pak redukci na 100mm do té roury co vede střechou, pomohl bych si nebo je to nesmysl?
Konkrétně by to bylo 0.75m potrubí 125mm se dvěma sacími vstupy, pak ventilátor, 1m potrubí 125mm, redukce na 100mm a 1.75m potrubí 100mm.

zobrazuji 1 - 30 z 67   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czPraha 8 chce jednat s majitelem o budoucnosti chátrajícího Paláce SvětPokládka koberce na podložku. Jaké má výhody a jak připravit podklad?Vodu v nádržích znečišťuje fosfor a soli ze silnicPo katastrofě obnovená vesnice bere ohled na ekologii i místní obyvatele