Spotřeba el.energie (před / po modernizaci)

Autor: Jiří Zuzák
Datum: 16.10.2012 11:25
uživatel: 105184


Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak to je s úsporou elektrické energie při modernizaci výtahů v panelovém domě (trakční s protizávažím). Vím, že technologie jdou dopředu a nové pohony výtahů jsou na provoz úspornější, bezpřevodové stroje mají vyšší účinnost, ale nové výtahy podle aktuálních směrnic musí navíc obsahovat další prvky, které elektrickou energii spotřebovávají (např. pohon kabinových BUS dveří, GSM brána, napájení základní desky rozvaděče, ztráty těchto komponent v klidovém stavu, ...). Rovněž při modernizaci většinou dochází ke zvětšení kabiny a navýšení hmotnosti, bývá instalován záložní zdroj pro nouzový dojezd do stanice v případě výpadku proudu, atd. I toto má jistě vliv na spotřebu. Lze se k tomuto tématu nějak obecně vyjádřit ?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Tomáš Říha05.12.2012 11:15
Jiří Zuzák18.10.2012 12:26
Václav Vaněk17.10.2012 13:24
Jiří Zuzák17.10.2012 09:35
Václav Vaněk16.10.2012 20:35

Příspěvky
Autor: Václav Vaněk
Datum: 16.10.2012 20:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100536
reakce na ...
Dobrý den pane Zuzáku,
velmi obecně - vždy je zapotřebí něco porovnávat. Tedy ideální je znát spotřebu výtahu (energetickou náročnost) se vším všudy před provedením jakékoli podstatné změny nebo výměny výtahu a pak následně po takovéto činnosti na stejném výtahu, protože lze předpokládat, že provozní podmínky (potřeba přepravy) zůstane stejná.
Obojí je již možné v ČR zajistit v rámci měření energetické náročnosti výtahu ( je to v rámci akcí - měření energetické náročnosti budovy, mluví se o tom u pneumatik, tak proč ne u výtahu). Velmi při takovémto měření záleží na % vytížitelnosti výtahu - t.j. rozložení doby klidu kdy výtah stojí, doby jízdy, přepravní kapacity v těchto obdobích a na mnoha dalších faktorech. To také znamená, že nestačí pouze měřit odběr pohonu (elmotoru) při jízdě nahoru nebo dolu, protože i v klidu moderní výtahy spotřebovávají také určité množství energie (a zdaleka ne zanedbatelné). Na druhou stranu už moderní výtahy také dokáží něco "vracet" formou rekuperace.
Není to však na jednoduchou odpověď.
Václav Vaněk

Autor: Jiří Zuzák
Datum: 17.10.2012 09:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105184
reakce na ...
Dobrý den, děkuji za Vaš příspěvek. Uvedu konkrétní případ. Výbor se rozhodl provést kompletní rekonstrukci domu a s tím i výměnu výtahu. Nový výtah odpovídá současným normám - vnitřní bus dveře, GSM brána, LED osvětlení kabiny, nosnost byla navýšena z 250 na 320kg, rychlost výtahu navýšena z 0,7 na 1m/s. Jako pohon byl instalován bezpřevodový motor. Co se týká starého výtahu, energetickou účinnost bohužel neznám. Jednalo se o klasický panelákový výtah TOV250 (6 pater) z roku cca 1960. Dle vyúčtování spotřeby el.energie z minulých let se průměrná denní spotřeba starého výtahu pohybovala okolo 1kWh za den. Očekával bych, že spotřeba nového výtahu bude nižší nebo alespoň na stejné úrovni jako u výtahu starého, ale dle odečtů měřáků spotřeba výrazně stoupla. Jak uvádíte níže, lze usuzovat, že provozní podmínky (potřeba přepravy) zůstaly stejné. Proto se ptám, zda je takový stav běžný, zda s tím má někdo zkušenosti. V souvislosti s modernizací výtahů se totiž často hovoří právě o úspoře elektrické energie jako jeden z argumentů proč se do ní pustit, tak by mě zajímalo do jaké míry se jedná o marketingové povídačky a lobby firem, a jaká je praxe u běžně instalovaných trankčních výtahů v obytných domech (pomineme-li technologické vychytávky jako je rekuperace, atd.).

Autor: Václav Vaněk
Datum: 17.10.2012 13:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100536
reakce na ...
Jenom krátce - Vámi uváděná spotřeba el. energie 1 kWh/den u původního výtahu je naprosto nereálná - byla rozhodně výrazně vyšší. Nicméně jak jsem uvedl, abyste se dostali k nějakým výpočtům musíte znát původní skutečnou reálnou spotřebu. Nový výtah je možné změřit.
Všechny vaše uváděné skutečnosti u nového výtahu jsou fakt - dveře klece jsou automatické - mají pohon, rychlost je vyšší, nosnost taktéž, tedy i výkon a spotřeba motoru bývá vyšší. Řada obvodů nových výtahů je neustále pod napětím, aby byla zajištěna okamžitá reakce atd.
Kladný vliv na spotřebu má naopak použití LED diod a to výraznou oproti původním žárovkám - ty měly být dvě a 40 W.
Je zapotřebí si položit otázku takto - máme výtah s vyšší rychlostí, nosností, bezpečnější a to výrazně a možná (?) máme vyšší spotřebu. Klady a zápory jsou na Vás.
Vím, že probíhá studie na výtahu, kdy je přesně zaznamenána spotřeba výtahu starého, nového a s dodanou rekuperací..
Nicméně je nutné posečkat, protože údaje, které by bylo možno brát za odpovídající je nutné shromáždit za delší časovou jednotku - min. jeden rok. Já výsledky budu znát na začátku příštího roku.¨
Václav Vaněk

Autor: Jiří Zuzák
Datum: 18.10.2012 12:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105184
reakce na ...
Dobrý den, při výpočtu spotřeby starého výtahu jsem vycházel z jednotlivých vyúčtovaní od poskytovatele en.energie ČEZ. Sledoval jsem stav elektroměru v období od 4/2008 až do 8/2011, kdy byla provedena modernizace. Spotřeba v jednotlivých letech se od sebe moc neliší. Opravdu mi vychází cca 1kWh/den. Výtah má v domě vlastní elektroměr, takže by to mělo odpovídat realitě. Výpočet jsem navíc provedl u 2 stejných výtahů v našem domě (samostatné vchody, nezávislý elektroměr) a výsledné hodnoty jsou podobné.
Nový výtah je také připojen na samostatný elektroměr. Sledovali jsme stav elektroměru od uvedení do provozu a denní spotřeba mi vychází přibližně 2kWh/den. Nutno podotknout, že v domě se vyskytuje pouze 12 bytových jednotek, výtah tedy podle mě není nějak hojně využíván (odhaduji desítky jízd za den). Spotřebu tedy může zásadně ovlivnit klidový stav, který, jak jsem pochopil, je u nového výtahu energeticky mnohem náročnější.
Na nárůst spotřeby jsme se samozřejmě ptali i firmy, co nám výtah dodala. Bylo nám sděleno, že je to způsobeno komponenty, které u původního výtahu nebyly, zejména pak záložním zdrojem, který údajně má denní odběr okolo 0,6kWh. Navýšení spotřeby v této hodnotě bych tedy pochopil, ale ostatní komponenty jako například GSM brána podle mne mají minimální odběr. Navíc u nového výtahu muselo dojít k úspoře díky výměně motoru za bezpřevodový nebo díky instalaci LED osvětlení. Proto jsem tak velkým nárůstem spotřeby překvapen, odběr nového výtahu je skoro dvojnásobný. Proto se ptám čím to je, když se i na odborných serverech uvádí, že modernizace výtahu přináší úsporu el.energie.
Samozřejmě si uvědomuji veškeré výhody nového výtahu jako vyšší komfort, bezpečnost, atd., ale lidé dnes koukají na každou korunu, sledují výdaje. Nechci tady rozebírat klady či zápory nového výtahu. Každý může mít hodnotu těchto vah vnímat jinak. Pouze mě zajímá, jak je to se spotřebou nových výtahů u menších bytových domů - jaká spotřeba el.energie je obvyklá, zda opravdu dochází k nárůstu spotřeby po modernizaci nebo je to spíše ojedinělý případ, atd.

Autor: Tomáš Říha
Datum: 05.12.2012 11:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111514
reakce na ...
Dobrý den,
vlastně jste si částečně odpověděl sám. Spotřeba výtahu, jako celku, je u běžných výtahů v obytném domě (malá četnost jízd) dána hlavně spotřebou el. energie v klidovém stavu. Vliv např. použité technologie pohonné jednotky je u těchto výtahů minoritní. Zcela majoritní částí je vliv spotřeby výtahu v klidovém stavu.
Ale ... spravedlivé je uvést i fakt, že bezpřevodová technologie u výtahových pohonů je bezesporu úspornější oproti ostatním běžně používaným. A to proto, že typickou jízdou výtahu je stav, kdy je výtah pouze zatížený z části (1,2 osoby). Procentuelně asi 60% všech jízd. A v těchto případech je účinnost bezpřevodového synchronního motoru výrazně vyšší, než např. u asynchronního motoru s převodovkou.
Tedy co se týká režimu jízdy, tak spotřeba Vašeho nového výtahu bude zcela určitě nižší (i přes např. vyšší rychlost, vyšší otáčky = vyšší účinnost u synchronních bezpřevodových motorů), než byla spotřeba jízdy starého výtahu. Ale spotřeba výtahu v klidovém režimu bude vyšší, pravě z důvodu použití několika nových prvků, kterými Váš starý výtah nebyl vybaven.
Ale i množství spotřeby el. energie výtahů v klidovém stavu lze efektivně snižovat. Ale to je již otázkou pro výrobce výtahů, jaké mají vědomosti a zkušenosti s touto problematikou.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czPraha 8 chce jednat s majitelem o budoucnosti chátrajícího Paláce SvětPokládka koberce na podložku. Jaké má výhody a jak připravit podklad?Vodu v nádržích znečišťuje fosfor a soli ze silnicPo katastrofě obnovená vesnice bere ohled na ekologii i místní obyvatele