Kotel ignoruje nastavení výstupní teploty

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 03.12.2012 23:06
uživatel: 111494


Vlastníme kondenzační kotel Nuvola 3 Comfort HT 330. Jedná se o zateplený RD, většinou máme deskové radiátory. Potýkáme se s problémem nedostatečného vytápění.

Kotel topí tak, že horní polovina radiátorů je horká, kdežto spodní je výrazně chladnější a hlavně, pokud je venku trochu chladněji, tak se dům nevytopí na více jak 22 °C, a to ani při provozu třeba týden v kuse, což nám nevyhovuje.

Po mnoha testováních a prohledávání manuálu a řídící jednotky jsem zjistil, že kotel topí tak, že reguluje výstupní teplotu na zhruba 40 °C. Bohužel, pokud upravím nastavení výstupní teploty na vyšší hodnotu, tak to kotel ignoruje a drží si stále svých 40 °C.

Avšak! Zřejmě při nějaké šikovné konstelaci hvězd a planet si to rozmyslí a topí přesně podle nastavení na vyšší hodnoty výstupní teploty, radiátory jsou rozpálené v celé ploše a celý byt se krásně vytopí během chvilky na třeba 23 °C. To mu však vydrží třeba jen půl dne.

Chtěl bych se zeptat, v čem by mohl být problém, případně jestli se někdo s něčím takovým setkal? Předem díky za odpovědi.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jakub Holzbecher09.09.2017 07:21
Jakub Holzbecher12.01.2013 23:07
Pavel Pabista05.12.2012 20:52
Pavel Pabista05.12.2012 20:47
Jakub Holzbecher05.12.2012 09:40
Jakub Holzbecher05.12.2012 09:17
Jakub Holzbecher05.12.2012 09:16
Pavel Pabista04.12.2012 17:02
Jozef Homola04.12.2012 15:30
Vladimír Křen04.12.2012 14:34
Jakub Holzbecher04.12.2012 14:26
Jozef Homola04.12.2012 12:47
Vladimír Křen04.12.2012 11:17
Jakub Holzbecher04.12.2012 10:09
Vladimír Křen04.12.2012 08:43
Jakub Holzbecher04.12.2012 08:29
Jakub Holzbecher04.12.2012 08:13
Jozef Homola04.12.2012 06:34
Vladimír Křen04.12.2012 06:11
Jakub Holzbecher03.12.2012 23:41
Jozef Homola03.12.2012 23:22

Příspěvky
Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 09.09.2017 07:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Doplnění po letech, třeba jako inspirace, kdyby se s tím někdo setkal znovu.

Dalším pozorováním se ukázalo, že vše je asi tak, že je rozbitý nějaký ventil, který přepíná mezi ohřevem bojleru a radiátorů. Zkrátka ne vždy uzavírá úplně přesně. Takže se někdy stane, že nezavře cestu do ohřevu bojleru úplně, takže do ohřevu bojleru proudí voda určená pro ohřev radiátorů. Ta má ovšem nižší teplotu, takže se bojler ochlazuje, a to celkem rychle! Dohromady s nastavením prodlevy mezi jednotlivými zapáleními hořáku to způsobovalo, že se radiátory prakticky neohřívaly.

Neinvestičním řešením bylo nastavení kratší prodlevy mezi zapalováním a vyšší výstupní teploty do radiátorů (nebo nižší v bojleru).

Ještě jednou děkuji všem za příspěvky :-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.12.2012 23:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
První co udělejte, stoupněte si k plynoměru a odečtěte spotřebu za 2 minuty a to při obou stavech. Tedy kdy to topí málo a též kdy moc. Uvidíme na jaký výkon jde. V tomto období by měl vytopit i při teplotě 40°C. To že je dolní polovina radiátoru studená, tak znamená, že oběh vody stojí za "starou bačkoru". Musíte zjistit proč. Někdy to bývá i zaneseným filtrem. Jak to máte s termostatem?
Edit
Udejte velikost domu, případně TZ a ještě oblast.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 03.12.2012 23:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
To s tím plynoměrem bude časově náročnější zjištění.

Filtr jsem čistil několikrát – bez výsledku.

Termostat je dodávaný ke kotli jako jeho ovladač – technik ho sundal z kotle a přidělal do obýváku. Požadovaná teplota v místnosti je nastavena na 23 °C, a sice ráno a k večer, o víkendu od rána do večera.

Dům je přízemní s obydleným podkrovím, půdorys má asi 80 m², celková obytná plocha je asi 120 m². Nevím, co znamená zkratka TZ. Dům se nachází na severním okraji Brna.

Ten nespolehlivý oběh vody nevylučuji, ale nezdá se mi, že by to zhruba jednou, dvakrát měsíčně jelo třeba půl dne dobře, ale jinak blbě. Nicméně, jak by se ten oběh dal prosím otestovat?

Autor: Vladimír Křen
Datum: 04.12.2012 06:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Určitě jsou zde termostatické ventily. Jaká je jejich poloha? Nastavení termostatu je ruční nebo automatické?

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 04.12.2012 08:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Termostatické ventily jsou na 3 tělesech z 11 plus podlahovka v předsíni a zpátečková podlahovka za tělesem v koupelně a kuchyni.

Jejich poloha je: 1 v přízemí a 2 v podkroví. Ale nevím, jestli máte na mysli právě toto.

Také nevím, co myslíte ručním/automatickým termostatem. Je tam ten, co se dodává přímo k tomu kotli. Zkoušeli jsme i PT21, se stejným výsledkem.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 04.12.2012 08:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Pokusím se shrnout fakta. Pouze tři radiátory jsou vybaveny termostatickými hlavicemi. Nastavte hlavice na č.3. V místnosti kde je umístěn termostat po krocích přivírejte vstupní armaturu na radiátorech to se projeví poklesem teploty v místnosti a termostat musí vydat signál pro start kotle. Prostudujte si návod na použití kotle s termostatem a navolte pouze jednu teplotu na celý den, různé další nastavování proveďte až tehdy kdy bude kotel poslouchat jinak je to nerovný zápas.
S největší pravděpodobností máte navolenou nevhodnou ekvitermní křivku. Je zde instalováno vnější čidlo? Pokud není je nutno vliv vnější teploty vypnout.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 04.12.2012 10:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Termostat do kotle vysílá nonstop signál, aby topil (ukazatel plamínku nad symbolem pro topení). Ten je přerušen pouze ve chvíli, kdy se začne zahřívat voda do zásobníku na TUV. Tedy kotel jede nonstop - čerpadlo hučí, hořáky hučí podle potřeby (a ukazatele na termostatu), nicméně výstupní vodu ohřívá jen na těch 40 °C.

Vnější čidlo nemáme a v nastavení toho termostatu/řídící jednotky je to tak nastaveno.

Zkoušel jsem nastavovat různé parametry jako tepelnou stálost budovy apod., bohužel vše bez výsledku. Zkrátka ten kotel si stále topí na těch 40 °C, i když je nastaven na vyšší hodnoty.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 04.12.2012 11:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
To znamená že kotel trvale topí na plný výkon? To snad u vašeho topného systému není možné, to by jste dům uvařil.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2012 12:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pravděpodobně na malou chvíli a často zhasíná plamen v kotli kvůli přehřátí (všechno ostatní jede) ale nikdo si toho nevšimne a to že termostat má taky rozsvícený plamínek neznamená, že se skutečně topí. Pokud je pravdou, že kotel má spodní výkon 9 kW, tak tomu ani jinak nemůže být.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 04.12.2012 14:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Ano, topí trvale. Akorát s proměnlivým výkonem (odhaduji podle zvuku a velikosti indikátoru na displeji řídící jednotky). Dům se neuvaří (bohužel), poněvadž nějací taprslící vevnitř vše regulují tak, aby z kotle šla teplota jen 40 °C. Protože ta je zřejmě (vzhledem k velikosti radiátorů nebo ucpanému potrubí) příliš nízká, tak termostat nenaměří teplotu vyšší jak třeba 22 °C a tudíž nedá pokyn k vypnutí hořáků.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 04.12.2012 14:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Jaký signál moduluje výkon hořáku?

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 05.12.2012 09:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Omlouvám se, ale vůbec nevím, co tím myslíte ;-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2012 15:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
"Změřte toho trpaslíka sekundovou ručičkou u plynoměru". Někdy podceňujeme triviální záležitosti.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 05.12.2012 09:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Dodám co nejdříve to půjde, ale chodím teď domů dost pozdě.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 12.01.2013 23:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Spotřeba při správném chování kotle: 0.05 m³ plynu za 4 minuty, tedy asi 0.0125 m³/min.

Spotřebu při chybném chování se mi moc změřit nepodařilo - než jsem doběhl k plynoměru, tak hořáky zhasly. Změřil jsem tedy spotřebu za 24 hodin - 8.3 m³, tedy asi 0.005 m³/min. Je v tom však zahrnut také ohřev TUV a vůbec netuším, jestli se nějakou část toho dně kotel nevypnul kvůli dosažené teplotě. Pro srovnání - celková spotřeba za uplynulý rok byla asi 1200 m³ (topení, TUV, sporák, občasné přitápění krbovými kamny).

Omlouvám se, že jsem údaje nedodal dříve a děkuji za případnou pomoc.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2012 06:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
TZ jsou výpočtové tepelné ztráty domu v kW pro danou oblast. Proč je časově náročné postát se vteřinovou ručičkou u plynoměru 2 minuty. Toto je údaj,který nelze ignorovat. Nicméně jak se topilo dříve a kolik se spotřebovalo něčeho? Ten kotel má výkon až 33 kW pokud se nemýlím a jeho spodní 9 kW. To v dnešní době dokáže vytopit naráz 5 domů v řadovce. Zde tušíme problém.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 04.12.2012 08:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Tepelné ztráty domu bohužel neznám, v žádné dokumentaci je nemám k dispozici. Dům je postaven z nějakého porotermu, který je zateplen 16 cm vatou, okna jsou dřevěná euro s izolačním trojsklem.

Problém měření je to čistě časový. Netuším, kdy to začne zase normálně topit. Zkusím aspoň co nejdříve dodat hodnoty pro ten nedostatečný režim.

Myslím si, že kotel má ten výkon dostatečný, poněvadž jednou za čas topí prostě dobře. Akorát většinou topí mizerně. Já to vidím spíše na vadnou elektroniku, čidla nebo software. Jenže jsem naprostý laik a stejně nevím, jak to případně opravit. Už se na to díval technik odborné firmy, jenže to zrovna topilo správně, takže se mi spíše vysmál. A my mrzneme dál. Takže hledám jakoukoliv pomoc.

Autor: Pavel Pabista
Datum: 04.12.2012 17:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
Psal jste že tam máte podlahovku. Nemáte tedy na kotli (v jeho automatice) nastaveno že kotel NESMÍ překročit výstupní teplotu 40C? Nenastavil to někdo takhle??? Chvíle kdy to topí normálně by pak mohla být bezprostředně po ohřevu bojleru, kdy je system horký a horká voda po přepnutí pronikne i do oběhu topení. Je to jen nápad.

Autor: Jakub Holzbecher
Datum: 05.12.2012 09:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111494
reakce na ...
Jestli si to dobře pamatuji, tak se dá nastavit výstupní teplota, kterou jsem zvedl. Také se dá, myslím, nastavit rozmezí teplot (minimální a maximální hodnota), ve kterém se může nastavovat ta zmíněná výstupní teplota. Všechno jsem zvedal, bohužel marně.

Bezprostředně po zahřátí bojleru je výstupní teplota skutečně vyšší, ale během minuty klesne na těch 40 °C. Pokud to začne topit správně, tak to jede souvisle několik hodin - vytopí se na 23 °C, termostat vypne kotel, až to zchladne o půl stupně, tak termostat zase zapne kotel, ...

Ocením každý nápad! Děkuji všem, kteří se zapojují do diskuze a snaží se mi pomoct.

Autor: Pavel Pabista
Datum: 05.12.2012 20:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
Možná by stálo za to propátrat pořádně termostat. Můj má povícero nastavení která do toho promlouvají. A mimo jiné má i celkem 3 teploty k informaci. První je vypočtená teplota ekvitermním řízením, tahle je v přímé vazbě na venkovní teplotu (nezáleží na ničem jiném), další pak je skutečně předávaná teplota do kotle (ta je odvozena z té předchozí, navíc však respektuje min. a max. meze nastavené v parametrech a dále zohledňuje tzv. vliv místnosti, tj. adaptuje tu předchozí vypočtenou dle toho jak vypadá průběh skutečně naměřených teplot v místnosti) a třetí teplotou je skutečná teplota výstupu, kterou vrací kotel (odpověď na požadovanou teplotu z termostatu). Kontrolou těchto tří parametrů kdybyste je mohl vidět zhodnotíte všecko - kolik termostat počítá (zdali je aspoň zhruba správně ekvitermní křivka), kolik skutečně po kotli požaduje (jestli se to neseká na nějakých nevhodných mezích anebo jestli to nedestruuje nevhodně nastavený vliv místnosti) a kolik tam skutečně je (jestli kotel správně pochopil požadavek a nastavil co se chtělo). Jako další tip si prohlídněte, zdali nemáte nastavení mezí přímo v termostatu. U mě lze omezit jak kotel (jeho elektroniku) aby netopil víc než něco, ale stejně tak lze omezit i termostat aby taky nepočítal víc než něco. Oboje musíte nastavit. Třetí tip je, jestli vám nezasahuje nějaké bezpečnostní čidlo v instalaci. Např. se používá čidlo přetopení podlahy (u podlahovky). Pak by toto čidlo mělo pochopitelně prioritu.

Autor: Pavel Pabista
Datum: 05.12.2012 20:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
A ještě něco. Na kotli je kolečko pro manuální řízení - to kdzž nemáte žádný termostat tak tím nastavíte výstupní vodu ručně. Když termostat máte, nastavuje to samočinně on. Jenže jsou kotle, kde toto manuální kolečko musí být na nejvzšší možné teplotě kterou od toho chcete. Tzn. kotel nikdy nepřekročí tuto teplotu, i kdyby mu termostat říkal kdovíco. Takže pro pokus otočte ruční regulací naplno doprava.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czVětší rekonstrukcí prošla v posledních letech polovina českých domácnostíElektrifikovaná dálnice v NěmeckuČeši se doma hádají kvůli pokojové teplotěJak správně zazimovat závlahový systém?