Prosím o radu.

Autor: Alex Radovský
Datum: 07.11.2013 21:34
uživatel: 114621


Dobrý den, poprosil bych o radu. S manželkou se na jaře chystáme postavit malý domek. Jedná se o přízemní bungalov 8x11m. Zdivo se rozhodujeme Heluz 30 a 20 polystyrenu nebo VPC 24 a 20 polystyren. Do podlahy 20 polystyren a na strop 25-30 vata. Přípojku elektriky máme na pozemku, plyn je cca 3m od plotu. Otázka zní jít do vytápění KK nebo elektrikou?Do podlahy chceme podlahovku. Primární vytápění by měl být krb s výměníkem....

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Josef Musil19.04.2014 16:49
Martin Záruba16.04.2014 12:35
Pavel Žalud16.04.2014 10:02
Josef Musil16.04.2014 09:29
Martin Záruba16.04.2014 07:05
Pavel Žalud15.04.2014 12:07
Martin Záruba15.04.2014 06:15
Pavel Žalud14.04.2014 20:14
Lubomir Švarc14.04.2014 15:22
Martin Záruba14.04.2014 10:21
Pavel Žalud14.04.2014 09:25
Martin Záruba14.04.2014 08:56
jaroslav Šalý14.04.2014 08:38
jaroslav Šalý14.04.2014 08:33
Martin Záruba13.04.2014 21:01
Martin Záruba13.04.2014 20:50
Martin Záruba13.04.2014 20:49
Jiří Kubíček13.04.2014 17:39
jaroslav Šalý13.04.2014 16:37
Jiří Kubíček13.04.2014 16:24
jaroslav Šalý13.04.2014 15:46
Lubomir Švarc13.04.2014 15:27
Martin Záruba13.04.2014 15:13
Lubomir Švarc13.04.2014 14:25
Martin Záruba13.04.2014 14:23
Lubomir Švarc13.04.2014 13:54
Martin Záruba13.04.2014 13:38
Martin Záruba13.04.2014 13:33
Martin Záruba13.04.2014 13:24
Martin Záruba13.04.2014 13:22
František Rezek13.04.2014 13:18
Jiří Kubíček13.04.2014 13:02
Lubomir Švarc13.04.2014 12:28
Jiří Kubíček13.04.2014 12:20
Lubomir Švarc13.04.2014 11:05
jaroslav Šalý13.04.2014 10:39
Jiří Kubíček13.04.2014 10:38
Martin Záruba13.04.2014 09:15
Jiří Kubíček27.12.2013 20:55
Alex Radovský27.12.2013 20:41
Jiří Kubíček27.12.2013 00:29
Alex Radovský26.12.2013 23:08
Jiří Kubíček26.12.2013 20:21
jenda dibes26.12.2013 19:28
Alex Radovský26.12.2013 19:17
Josef Vávra17.11.2013 03:18
Jozef Homola15.11.2013 20:30
metball iGIN15.11.2013 20:21
Filip Mucha15.11.2013 19:36
Jiří Kubíček12.11.2013 12:00
Josef Musil12.11.2013 11:50
Jiří Kubíček10.11.2013 17:39
Pavel Žalud10.11.2013 17:22
jaroslav Šalý10.11.2013 09:09
Laďa Jaskva09.11.2013 22:54
Jiří Kubíček09.11.2013 20:55
Alex Radovský09.11.2013 20:49
Pavel Žalud09.11.2013 20:29
Alex Radovský09.11.2013 20:21
Jiří Kubíček09.11.2013 19:46
Alex Radovský09.11.2013 19:10
Jiří Kubíček09.11.2013 18:32
Alex Radovský09.11.2013 15:26
Jiří Kubíček09.11.2013 11:19
jaroslav Šalý09.11.2013 09:09
Pavel Žalud09.11.2013 08:37
Alex Radovský08.11.2013 19:17
Jiří Kubíček08.11.2013 18:21
Tomáš Tomáš08.11.2013 18:05
jaroslav Šalý08.11.2013 15:29
Jiří Kubíček08.11.2013 13:47
Tomáš Tomáš08.11.2013 13:32
Jiří Kubíček08.11.2013 13:25
jaroslav Šalý08.11.2013 13:16
Jiří Kubíček08.11.2013 13:12
Alex Radovský08.11.2013 13:02
jaroslav Šalý08.11.2013 12:45
Alex Radovský08.11.2013 12:10
jaroslav Šalý08.11.2013 11:20
Jiří Kubíček07.11.2013 22:48

Příspěvky
Autor: Josef Vávra
Datum: 17.11.2013 03:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Mám postaveno přesně totéž co plánujete. Zvolen elektrokotel na získání sazby, ale nakonec se topí plynem za 60% nákladů. To je jako mít TČ s průměrným COP 1,7, ale bez počáteční investice a s obrovskou rezervou výkonu. Přípojka plynu vyšla i s revizí na 10 tisíc Kč, což je prkotina. Ta sazba se vyplatí od dvou ledniček a samozřejmě pouze pokud tam chcete bydlet.

Autor: Filip Mucha
Datum: 15.11.2013 19:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114473
reakce na ...
Dobrý den,

Pokud jste zastánce elektřiny, doporučil bych Vám topnou folii. Je to jiné teplo než z odporového kabelu. Můj názor je takový, že teplo je zdravější a ekonomičtější. Ohřev teplé vody bych řešil el. bojlerem ( v budoucnu ho můžete připojit na FVE, udělal bych přípravu pro FVE - husí krk ze střechy do místnosti, kde bude bojler ).
Dále je důležité zda použijete suchý nebo mokrý systém podlahy.

Autor: metball iGIN
Datum: 15.11.2013 20:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
PT FM,
takto formulovaný výrok již trestně stíhatelný není,
přesto je to PíErKvadrátovina jak Brno, Vídeň a MňauJork dohromady.

SFO

Autor: Jozef Homola
Datum: 15.11.2013 20:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ten zázrak i ty bludy (u nás ještě květnatější) začínají u garážové firmy (NAOS) od které to kupují. Je to "impozantní firma" s 11 zaměstnanci dokonce má potíže i s AJ.
http://naos.en.ec21.com/company_info.jsp

Autor: Tomáš Tomáš
Datum: 08.11.2013 13:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100229
reakce na ...
Já bych dal elektrickou podlahovku (kabely PSV1) a tepelné čerpadlo 1-2ks na krb bych se asi vy...

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 13:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, úplně jsem vás nepochopil, myslíte TČ s bojlerem pro ohřev TUV ? K el. podlahovce ho sotva připojíte. A co znamenají ty 1-2 ks ?

Autor: Tomáš Tomáš
Datum: 08.11.2013 18:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100229
reakce na ...
1-2ks nebo 2-3ks dle potřeby. Mám podkrovní dům a v něm jedno TČ vzduch vzduch 3,5kW a Vzduch voda na TUV, pro větší komfort by možná byla dobrý druhý vzduch vzduch manželce se ale klimatizace jako taková nelíbí a v obyváku jí nechce. Mám TZ cca 7kW a spotřebu za loňský rok 6300kWh +3m3 dřeva. Toho dřeva letos stopím asi méně neboť loni jsem do 17.11. topil dřevem což s klimou nemusím. Investičně by to tazatele přišlo na +- stovku s možností chladit v létě

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 18:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
TČ vzduch/vzduch mne hned nenapadlo, to ale znamená podle členitosti domu více kusů nebo rozvod pomocí VZT a né každému tento způsob vytápění pocitově vyhovuje, ale určitě je to jedna z možností, ale to už jsem v některé duskuzi řešili. U tazatele je ake problém, že nejsou známé TZ domu. Stejně tak lze místo klimatiazce na topení vzduchem pořídit levné čánské TČ na topení do teplovodní podlahovky.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 08.11.2013 15:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
když už TČ, tak pro ohřev vody.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 07.11.2013 22:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, vše se odvíjí od toho, jaké budete mít tepelné ztráty domu, které neuvádíte. Záleží ještě na klimatickém pásmu, jaká budete mít okna a jejich celková plocha, zda budete mít rekuperaci. Obecně se dá říci, že do 3 kW TZ se dá el. podlahovka doporučit, při větších TZ domu už se začíná více vyplácet plyn s teplovodní podlahovkou, ke které mimochodem můžete připojit i elektrokotel a cokoli jiného, kdybyste v budoucnosti chtěli. S el. podlahovkou jste už napořád odkázáni na elektřinu. Navíc k čistě el. vytápění výměník nepřipojíte, ale pravděpodobně jste asi měli na mysli rozhodování mezi elektrokotlem a KK, zde pořád platí to s těmi tepelnými ztrátami. Jestli krb s výměníkem nebo jen bez výměníku a pro radost, záleží na tom jak často chcete v krbu topit a dělat si z obýváku kotelnu. Navíc u domu s malými TZ musíte dobře volit výkon krbu (aby do vzduchu šlo co nejméně výkonu) a neobejdete se bez pořádné AKU nádrže. Osobně bych do domu s malými TZ krb s výměníkem nedával, s komfortem to nemá nic společného, špatně se to reguluje a prodražuje to investici. Ale tím vás od toho neodrazuji, je to jen můj osobní názor. Na druhou stranu, jestli jste odhodláni pravidelně topit v krbu, tak se elektrokotle na nějaké to přitopení nebo občasné použití bát nemusíte ani při TZ větších jak 3 kW.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 08.11.2013 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Plně se ztotožňuji. A nový dům bez větrání, a proto nejlépe s rekuperací již si nedovedu vůbec představit. To by mělo být samozřejmostí. A navíc komfort.

Autor: Alex Radovský
Datum: 08.11.2013 12:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Předem děkuji za rozsáhlou odpověď. S domem se nejspíše na těch 3kW TZ nedostaneme a dle vaší odpovědi je zřejmé, že je lepší mít teplovodní podlahovku a v případě, že by došlo k drastickému zvýšení cen plynu, přejít na elektrokotel. Mě šlo v počátku o to zda-li se vyplatí investovat do přípojky plynu nebo připojit rovnou elektrokotel a vytápět s ním. Vím, že krb s výměníkem je spíše pro starost, ale beru to tak, že se při práci s dřevem trochu zahřeju a pak si užijeme i trochu té romantiky. Když by to bylo nad moje síly tak jej nechám jen jako občasný zdroj vytápění.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 08.11.2013 12:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
plynovou přípojku kvůli takovému výkonu bych vůbec nezvažoval.

Autor: Alex Radovský
Datum: 08.11.2013 13:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Takže mám od plynu upustit a vytápět elektřinou?Na pozemek půjdu výkopem s vodou takže jsem si myslel, že bych přibral i ten plyn.... jedná se cca o 3m od hranice pozemku... ještě, ale nevím jaké jsou cca náklady na plynovou přípojku...

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 08.11.2013 13:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
jedna věc je cena přípojky, druhá čím vytápět - kotel pro takový malý výkon je problém.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 13:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Přesně tak, to je další věc, proč u takových TZ nemá cenu plyn připojovat. Vůbec zjišťuji, že nejsložitější rozhodování při volbě zdroje vytápění je při TZ mezi 3-4 kW, vytápění elektřinou začíná být nákladné, zavádět plyn se často nevyplatí, do toho problém s výkonem kotle, dobré tepelné čerpadlo má dlouhou návratnost, a teď babo raď, asi nejlépe zatím teplovodní vytápění s elektrokotlem, nebo toho levného číňana, i když vůbec nejsem jejich zastáncem.

Autor: Josef Musil
Datum: 12.11.2013 11:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100821
reakce na ...
Pří porovnání návratnosti TČ oproti elektrokotli nevychází zase tak špatně Spotřeba takového TČ je cca třikrát nižší, než elektrokotle.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.11.2013 12:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
To ano, ale u dobrého a dražšího TČ, u levnějších číňanů vám to vyjde tak na poloviční spotřebu. Nyní už jen záleží na celkové sumě vzhledem k TZ domu, aby ta úspora měla smysluplnou návratnost. A to ani nemluvím o tom, když člověk vše pořizuje na hypotéku.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 13:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, jestli chcete dřevo a občasnou romantiku, pořiďte jen krb bez výměníku s nějakým malým výkonem. Jinak jste to asi pochopil malino špatně, plyn bude asi vždy levnější než elektřina, takže je to naopak. Dát zatím elektrokotel a v případě potřeby vyměnit za plynový kotel (při malých TZ stačí nízkoteplotní), ale musíte mít k tomu udělanou tu přípojku a samozřejmě komín. Takže záleží na tom, jaká bude cena přípojky, to si nejdříve zjistěte a zda už nemáte komín hotový. Hlavně to chce spočítat ty tepelné ztráty domu, protože u TZ do 3 kW bych asi taky plyn vůbec nepřipojoval. Tady jde o to, že do určitých TZ se vám plyn vůbec nevyplatí, i když je levnější než lektřina, protože to znamená vyšší investice a horší tarif EE pro ostatní spotřebu EE. Nejdůležitější pro vás nyní je, než se pevně rozhodnete, zjistit si TZ domu.

Autor: Alex Radovský
Datum: 08.11.2013 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Takže v původním návrhu domu byla vypočtena TZ na 5120W, ale domeček jsme zmenšili a více zateplili takže počítám, že to bude někde mezi 4-5kW...

Autor: Pavel Žalud
Datum: 09.11.2013 08:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Ve vašem případě bych plyn nezaváděl znamená to dva poplatky. Dal bych teplovodní podlahovku ,zde nejste v budoucnu vázáni zdrojem a skusil bych TČ NORDline WWBC-9,5H-B/N, zatím s instalací jen dobré poznatky. Zde máte jistotu, že náklady oproti čistě el. budou na polovině a zároveň výhodná sazba za celý dům.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 09.11.2013 09:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Bude záležet na tom, co vše chcete řešit. Jestli jenom vytápění, k tomu samozřejmě ohřev teplé vody (skoro stejná potřeba energie) - tady se dá TČ ušetřit, případně větrání (také s úsporou - i když ne takovou). Pro komfortní řešení automatického vytápění, větrání vašeho domu, ohřevu vody i s možností klimatizace je pak vhodný např. i FRIGOTECH KOMLET 3.
Komfort bohužel není "zadarmo".

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 09.11.2013 11:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, když budu počítat, že vaše TZ jsou kolem 4,5 kW, pak vám náklady na topení a ohřev TUV pro 2 osoby při různých variantách vycházeji takto, investiční náklady bez podlahovky jsou hodně od oka, mohou se lišit, to jen pro představu:

a) elektrokotel s teplovodní podlahovkou (podobné by to bylo i u el. podlahovky + el. bojler) - spotřeba na topení a ohřev TUV cca 8 MWh, topení cca 16.000,-Kč, ohřev TUV cca 5.000,-Kč, paušální platba cca 5.000,-Kč, investice cca 30.000,-Kč

b) nějaké levné čínské TČ vzduch/voda (např. ten Nordline - zde ale vzhledem k vašim TZ a výkonu TČ bude asi potřeba i taktovací nádrž) - spotřeba cca 5 MWh, topení cca 9.000, TUV cca 3.000 (zde v zimě budete muset dohřívat elektřinou), paušál cca 5.000,-Kč, úspora oproti elektrokotli cca 9.000,-Kč, investice cca 60-80.000,-Kč i s aku nádrží, případně nádrží na ohřev TUV

c) nějaké lepší TČ vzduch/voda s inverterem - spotřeba cca 3,5 MWh, cca 7.000 topení, cca 2.000 TUV, cca 5.000 paušál, úspora oproti elektrokotli cca 12.000,-Kč, investice minimálně 150.000,-Kč, kdybyste chtěli i rekuperaci, můžete využít některý z kompaktů, ale bude to vyší cena

d) plynový KK - spotřeba cca 800 m3, cca 8.000 topení, 3.000 voda, celkové paušální platby cca 5000, což by byla úspora oproti elektrokotli cca 10.000,-Kč, ale nyní záleží na tom, jakou budete mít ostatní spotřebu EE, protože budete mít dražší silovou elektřinu, zde se to může v neprospěch plynu pohybovat kolem 4-6.000,-Kč za rok, když vezmu 5.000 jako průměr, pak by celková úspora při topení plynem byla cca 5.000,-Kč, investice se dost těžko odhaduje, záleží, zda už máte hotový komín a jaká bude cena přípojky. Též ceny kotlů se dost různí a vy potřebujete kotel s co nejmenším startovacím výkonem (mezi 1-2 kW), pak by taky záleželo, jak byste řešili plynem ohřev TUV, což při takto malých TZ taky není úplně jednoduché vyřešit a hlavně si nenechte nikým namluvit, že klidně můžete mít kotel i s větším startovacím výkonem. Ještě vzhledem k vašim TZ a různé ceně kotlů stojí za úvahu, zda by vám nestačil nízkoteplotní místo kondenzačního. Takže bych plyn úplně nezavrhoval, ale jen při rozumné investici, celkově tak do 50.000,-Kč, což asi nebude lehké a pravděpodobně od plynu odstoupíte.

e) pak je tu ještě možnost s el. podlahovkou v kombinaci s TČ vzduch/vzduch, ale zde by byly lepší kvůli rovnoměrnému vytápění rozvody VZT nebo dle potřeby různě přitápět el. podlahovkou, což ve větších mrazech budete muset v celém domě, zde záleží na kvalitě TČ, investice 30-60.000,-Kč (bez podlahovky), né každému vytápění teplovzduchem vyhovuje, náklady na vytápění se těžko odhadují, záleží na kvalitě a účinnosti TČ a kolik byste museli přitápět podlahovkou, rozmezí by se mělo pohybovat mezi 7-10.000,-Kč, ohřev TUV v el. bojleru cca 5.000,-Kč

Takže máte o čem přemýšlet, být to osobně na mě, dal bych teplovodní podlahovku a k tomu zatím elektrokotel (časem nějaké TČ, klidně i to vzduch/vzduch), nebo rovnou TČ, ale asi bych zatím zvolil nějaké z levnějších, i když s menší účinností a kvalitou. Při vašich TZ rozhodování vůbec není jednoduché. Krb jsem vůbec nebral v úvahu, ten bych bral jen pro radost a na pomoc případnému elektrokotli v největších mrazech, krb s výměníkem bych vůbec nedával, vše by to jen komplikovalo u domu vašeho typu.

Autor: Alex Radovský
Datum: 09.11.2013 15:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Pane Kubíček, děkuji za vyčerpávající odpověď... mám teď nad čím přemýšlet, ale asi to nechám na té teplovodní podlahovce s elektrokotlem, později pak nějaké to TČ. Investice do plynu by se zřejmě nevrátila a pokud ano tak za dost dlouho. Jenom mě trochu překvapila ta paušální platba 5.000,-Kč....

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 09.11.2013 18:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
U tarofů D45d a D56d záleží na hlavním jističi, ale obecně jsou u těchto tarifů dražší paušální platby. Nejsem elektrikář, ale myslím, že budete potřebovat buď jistič 3x20A nebo 3x25A (měsíční platba cca 350 nebo 420 Kč). Zde máte kalkulačku pro výpočet proudové hodnoty jističe: http://www.cez.cz/cs/co-delat-kdyz/technicke-zalezitosti/pro-stavebniky/proudova-hodnota-jistice.html .

Autor: Alex Radovský
Datum: 09.11.2013 19:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Mám 3x20A, jaký kotel by byl pro náš dům vhodný... nemám vůbec představu jaký pro teplovodní podlahovku a ohřev vody použít a s jakým výkonem... příp. jaký bude mít odběr, abych se do těch 3x20A vešel...

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 09.11.2013 19:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Moc rád bych vám v tomto poradil, ale nejsem elektrikář ani znalec elektrokotlů a nechci vám psát nějaké blbosti. Co jsem se však díval na webu, líbil by se mi pro váš dům např. tento kotel: http://www.gas.cz/product/product:3344/ . Thermona Therm 9EL, výkon 1-9 kW, možnost ohřevu TUV do zásobníku, když nebudete chtít el. bojler, minimální požadavek na hlavní jistič 3x16A.

Autor: Alex Radovský
Datum: 09.11.2013 20:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Vypadá dobře a i s tím jističem bych se vešel... :) díky.

Autor: Pavel Žalud
Datum: 09.11.2013 20:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Pokud v budoucnu uvažujete s TČ, nebylo by lepší osadit rovnou akumulační nádrž s průtokovým ohřevem TUV a topnou el. patronou.Máte dvě věci jednou ranou přípravu TUV a topení, odpadne elktrokotel.

Autor: Alex Radovský
Datum: 09.11.2013 20:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Máte nějaký tip na takovou nádrž...?

Autor: Pavel Žalud
Datum: 10.11.2013 17:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Fotogalerie:
Sám tyto TČ zapojuji s akumulační nádrží LMT 1000l s výměníkem na TUV DN 25, při teplotě 47°C v pohodě stíhá ohřeát TUV průtokem. Ta 1000l nádrž proto, že 500l je skoro stejně drahá a přklene se v pohodě období s nižšími teplotami popřípadě vysoký tarif a odpadají častější starty. Při TZ 5,5 kW jelo čerpadlo WWBC 9,5 H-B kromě třech dnů v monovalentním režimu. Můj názor rozhodně lepší než elktrokotel je zde podstatná úspora.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 10.11.2013 17:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, jak je u tohoto systému řešeno, že podlahovka potřebuje cca 30 - 35 st. C a ohřev TUV okolo 50 st. C, myslím tím, nesnižování COP tepelného čerpadla díky natápění na vyšší teplotu a následnému směšování ? Tepelné čerpadlo tedy natápí celou nádrž pouze na teplotu vody do podlahovky a zbytek pro TUV se nějak dohřívá a jak ? Nebo se tedy natápí na větší teplotu vody v nádrži a voda do podlahovky se musí směšovat ? Jen mne to zajímá, jak lze ve společné nádrži pro topení do podlahovky a pro ohřev TUV zajistit co nejlepší ekonomický provoz tepelného čerpadla ?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 09.11.2013 20:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Nejsem moc zastáncem tohoto řešení především díky rozdílu topné vody do podlahovky a pro ohřev TUV, nebude náhodou potřeba tu vodu do podlahovky směšovat ? V případě TČ je podle mne ekonomičtější, když se extra ohřívá TUV (klidně i tím průtokovým ohřevem, ale v extra nádrži) a extra voda do podlahovky (docílí se lepšího COP), jen se ohřev přepíná pomocí trojcestného ventilu a může jet v jednom cyklu topení i ohřev TUV. Navíc podlahovka a správně nadimenzované TČ (většina je už i s inverterem) vůbec AKU nádrž nepotřebuje.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 09:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Tyto věty by se měly tesat.
Bohužel představa potřeby akumulační nádrže se stále opakuje. Málokdo si ale uvědomuje, jak velký vliv na COP má teplota výstupní vody. Takže teplo, které se vyrobí se také musí předat. Ne akumulovat a tím pochopitelně zvyšovat teplotu topné vody. A tvrzení o tom, že nádrž je proto, aby se zabránilo cyklování je chybné. Pokud je výkon tepelného čerpadla přiměřený tepelným ztrátám, k cyklování nedochází. Navíc u podlahovky je třeba vzít v úvahu i schopnost betonu akumulovat teplo. V tom je uchováno mnohem více tepla, než v akumulační nádrži (samozřejmě pokud není opravdu hoooodně veliká).
Takže správně navržené TČ buď topí nebo ohřívá TUV nebo třeba bazén, ale ne vše najednou, protože potřeby každého spotřebiče tepla jsou jiné.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.04.2014 10:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, bohužel je stále dost firem, které se ani neobtěžují s výpočtem TZ domu, to odhadnou tak od oka, a aby se náhodou nestalo, že by TČ nestíhalo dům vytápět, ještě se k tomuto odhadu přidá tal 1/3 výkonu navíc a rvnou se k tomu naistaluje taktovací nádrž. Asi je to pohodlnější, než vše pořádně spočítat a optimalizovat výkon TČ pro potřeby daného domu, též s ohledem na topnou soustavu a teplotu topné vody. Jak už bylo uvedeno, hodně toho řeší beton nebo anhydrid, též TČ s inverterem, nejlépe obojí dohromady, protože pak AKU nádrž je absolutní zbytečnost.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 13.04.2014 10:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Jenom chci upozornit na to, že akumulační nádrž (i 20 litrů i 1000l je akumulační nádrž) není nutno nahřívat na vyšší teplotu. A tvrdit že stačí na akumulaci beton v souvislosti s přerušovaným chodem je také trochu na vážkách. Protože výkon čerpadla se mění s teplotou a tak i toto tvrzení kulhá. Protože optimalizace není věc jednoduchá a takové zařízení, které by dokázalo pokrýt beze zbytku požadavek na výrobu tepla s požadavkem spotřeby (rovněž tak i TV) neexistuje, tak doporučuji malou nádrž instalovat jak pro vytápění tak TV - bojler.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 13:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Pokud nádrž nenahřejete na vyšší teplotu, nemůžete v ní uskladnit žádné teplo.
O akumulaci v betonu - viz níže.
Optimalizace opravdu není jednoduchá. Mooooc dlouho jsem se tím zabýval. Samozřejmě vždycky když TČ běží, máte nějaký přebytek. (Pokud ne, zapne se dotop). Ale jde o to, že setrvačnost betonu je tak obrovská, že když podlahovku o několik stupňů přetopíte, nikdo to nepozná, protože chvíli trvá, než se teplo dostane ven. A pak zas dlouho (několik hodin) do ní nemusíte topit. Ale nesmíte to chtít řídit jen podle teploty vody (natož pokojovým termostatem). Je třeba vyhodnocovat integrál odchylky dodané energie v závislosti na čase.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 13.04.2014 11:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Jaký je rozdíl v COP při teplotním spádu vody 24/22 a 45/35?A druhá otázka.Jak má vypadat správně navržené tč při TZ 5kw,aby necyklovalo?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.04.2014 12:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, tady jde o to, co je pro vás cyklování (kolik cyklů za den, po jaké době ?). Dále záleží na tom, zda má TČ inverter. U toho návrhu pro dům s TZ 5 kW dále záleží na dalších věcech: teplota topné vody, schopnost akumulace topné soustavy, počet osob v domě, zda je to země/voda nebo vzduch/voda atd. Samozřejmě jsou firmy, které nabízejí jen jeden druh TČ s jedním výkonem a ještě bez inverteru, takže se to vždy nějak přibližně zpytlíkuje a nějaké ty úspory to přinese, hlavně, že je to "levné". Co se týká v rozdílu COP u uvedených teplotních spádů, tak to se bude mezi jednotlivými TČ trochu lišit, ale obecně bych např. u TČ země/voda řekl, že při spádu 45/35 to bude kolem 3,5, při teplotě topné vody kolem 25 st. C cca 5,5, ale je to jen můj osobní odhad. U vzducháče bych šel u celoročního COP tak o 1 dolů.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 13.04.2014 12:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Dotaz byl na pana Zárubu,neboť montuje nosreti bez invertoru,tak mě zajímalo,jak zamezí při dnešních teplotách cyklování bez AN při výkonu 9kw.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.04.2014 13:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Nevím, sice, do domu s jakými TZ a na jakou teplotu topné vody je toto TČ namontováno, dále, zda má dům podlahovku s betonem, ale též by mne zajímalo, jak často pak TČ v tomto případě spíná.

Autor: František Rezek
Datum: 13.04.2014 13:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102553
reakce na ...
Soused má Revela a v tomto počasí to vypadá ,že spíná 1x za hodinu má boiler podlahovku a TZ okolo 5kW.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 13:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Asi to není úplně optimálně navrženo. U mě je nejhorší stav při teplotě asi +4 stupně, kdy zapína 1x za 4 hodiny.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 13:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Nejsnadnější bude, když Vás odkážu přímo na stránku, kde je toto vysvětleno: Podívejte se na http://www.ekovy.cz/topne-okruhy-tepelneho-cerpadla.htm přibližně uprostřed stránky je toto vysvětleno. Myslím, že je to názornější, než kdybych to zde znova psal, ale rád něco dovysvětlím, bude-li třeba.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 13:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Jak jsem zde již někde posílal odkaz na soubor http://www.ekovy.cz/Teplotni-spad-a-tlakova-ztrata.xls zde si vyzkoušíte, jak ovlivňuje teplota topné vody topný faktor.
Pan Kubíček to odhadl velmi dobře.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 13.04.2014 13:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Na to jste přišel jakým způsobem?

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 14:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Z technických údajů výrobce kondenzátorů WSC použitých v těchto tepelných čerpadlech, z technických údajů výrobce oběhových čerpadel WILO a interpolací z vzorků měření na skutečném čerpadle.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 13.04.2014 14:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
když zadám parametry z tabulky přímo nosreti a Vaše,tak se to dost liší

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 15:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
No já toto naměřil. Ale snad až zas tak moc se neliší. Příklad:
A2W35
Výkon 6,8 kW - změřeno 6,97 kW
COP 3,1 - změřeno 2,78
Příkon 2,2 kW - změřeno 2,51 kW

Takže příkon je poněkud větší, výkon také, ale COP je menší.

Asi bych hledal rozdíl nejspíše v poněkud jiném otevření vstřikovacího ventilu. Nejspíš v mém případě byl více uzavřený, což asi nebylo dobře. Neměl jsem bohužel čas na laborování s velikostí přehřátí par (Parametr B). Mám pocit, že nižší číslo, než defaultních 5 je lepší. Otázkou je, zda při nízké venkovní teplotě by pak ventil nebyl natolik otevřený, že by podchlazení výparníku bylo tak malé, že by nedodával dostatečný výkon.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 13.04.2014 15:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Proto jsem se ozval,protože se hodně uvádí,čím nižší teplota vody,tím líp.Není to zas tak závratné.Pokud je vratka chladiva kolem 20st., už jsou jiné problémy atd.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.04.2014 16:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Docela by mne zájímalo nějaké skutečné porovnání COP od topné vody od např. 25 st. C až 65 st. C po deseti stupních a kam až má smysl jít nízko s teplotou topné vody a od jaké teploty vratné vody začínají nastávat určité technické problémy. Jde mi o to, jestli má třeba nějaký hlubší význam vzhledem ke zvýšení účinnosti TČ dimenzovat např. podlahové topení jen na nějakých 30 st. C topné vody s vratkou kolem 25 st. C na výpočtové mrazy, což by znamenalo, že většinu topné sezóny by to bylo ještě méně.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 13.04.2014 16:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Každé zařízení je dimenzované na nějakou minimální kondenzační teplotu (tlak) z důvodu dimenzování regulace zařízení. Obvykle na 30°C. Tedy i ohřev vody ke 30.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.04.2014 17:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, takže jestli to dobře chápu, když budu mít dimenzovanou topnou soustavu na ještě menší teplotní spád, musím k tomu hledat i vhodné TČ, což asi nebude úplně jednoduché, ani nevím, zda se lze někde u jednotlivých TČ dozvědět, s jakou minimální teplotou topné vody dokáže TČ pracovat.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 21:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Marně přemýšlím, proč je pan Šalý přesvědčen, že by mělo dojít k nějakým zásadním problémům. Dovedu si představit, že regulační smyčka EEV se dostane do krajního stavu, tedy pokud by při návrhu bylo počítáno s tak nízkou teplotou, mohlo by zařízení pracovat za těchto podmínek s COP ještě o trošíčku vyšším. Ale nižší kondenzační teplota způsobí nižší tlak a pokud se již nastavení EEV nezmění, pak částečně i snížení vypařovací teploty. Tedy za jinak stejných podmínek vzroste teplotní spád na výparníku a tím stoupne jeho účinnost. Důsledkem nižšího tlaku bude nižší přikon kompresoru.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 20:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Tak to by mě opravdu zajímalo, co se dle Vás stane, pokud v důsledku chladnější vody do kondenzátoru dojde ke snížení kondenzační teploty.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 14.04.2014 08:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Napsal jsem, že záleží na tom, jak je zařízení koncipováno. Každý výrobce používá jiný systém řízení. Takže píši obecně.
Je logické, že některé zvládá, jiná nezvládají. A psát tu o konstrukčních rozdílnostech nebudu. To snad chápete.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 13.04.2014 15:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Pane Zárubo, informace a úvahy o TEV jsou zcestné. A pokud nechcete přijít o kompresor, tak doporučuji do továrního seřízení nezasahovat. Zařízení musí pracovat v širokém rozsahu jak vypařovací tak kondenzační teploty. Tovární vyladění je velmi dlouhé a složité a pak jakýkoliv zásah má za následek min zhoršení parametrů nebo na druhé straně až možnost zničení.

Autor: Martin Záruba
Datum: 13.04.2014 20:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Děkuji za péči pan Šalý, ale nebude to tak zlé, jsem také chlaďař.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 14.04.2014 08:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Moje odpovědi nejsou určené chlaďařům (i když mnozí by si to zasloužili), ale pro čtenáře tohoto portálu. Protože se tu již objevilo pár takových (zejména těch co si koupili to nejlevnější), co si mysleli, že zlepší výkon atp,.... a jeden dokonce dělal prasárny, jak se sám ve své blbosti přiznal.

Autor: Martin Záruba
Datum: 14.04.2014 08:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Tak v tom s Vámi souhlasím. Bohužel do této kategorie musím zařadit i vydolování kondenzátoru a tedy předělání na split. Jaká nebezpečí vznikají:
1) Zvýšené nebezpečí úniku chladiva, protože přibyly další trubky, sváry a použitý výměník trubka v trubce není příliš odolný proti mechanickému namáhání
2) Možnost vniknutí nečistot do poměrně choulostivého chladivového okruhu při rozdělování
3) Téměř jistota přidání zbytků vzduchu, protože vyvakuování nemůže být naprosto dokonalé
4) Zvyšení tlakových ztrát v místě, kde plynné chladivo jde do kondenzátoru. Důsledkem je zvýšení přehřátí plynu a tedy zvýšené namáhání kompresoru
5) Zvýšení tlakových ztrát v místě, kde se vrací kapalné chladivo do EEV. Tento nedostatek jde naštěstí kompenzovat větším otevřením EEV
6) Nutnost pravidelných revizí chladivového okruhu, předepsaných pro všechna zařízení typu split
7) Cena práce chlaďaře s rozdělením a upevněním kondenzátoru uvnitř domu.

A za všechny tyto nevýhody získáte velmi diskutabilní výhodu, že v systému nemusí být nemrznoucí směs. Ale ani o tom nejsem přesvědčen. Kdysi jsem montoval jednotky split. Jednou se stalo, že odešlo oběhové čerpadlo v okamžiku odtávání. Výsledek - zamrzlý výměník (v tomto okamžiku výparník), voda v chladivovém okruhu, zničený kompresor. Děkuji nechci.

Autor: Pavel Žalud
Datum: 14.04.2014 09:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Čerpadla jsou již při objednání dle specifikace objednávky předrozdělena na spit a nic není potřeba dolovat.Odpadá nutnost nemrzky a dalšího výměníku, který snižuje účinnost další teplotní spád navíc, za tu práci s rozdělením to stojí.

Autor: Martin Záruba
Datum: 14.04.2014 10:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
A Vám připadá, že výše popsané nevýhody (za "vydolování" musíte zaplatit) stojí za to, že nepotřebujete (tím si nejsem jist) nemrznoucí směs? Žádný další výměník nepotřebujete.

Autor: Pavel Žalud
Datum: 14.04.2014 20:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Dobrý večer. Pokud jde o rozdělení čerpadla na split jsem zastáncen tohoto řešení z jednoho prostého důvodu, používám k TČ akumulační nádrže s průtokovým výměníkem TUV, tudíž přímo z výměníku jde topná voda do akumulační nádrže a i při nastavení teploty kolem 45°C je to většinou bez doohřevu TUV. Je to i z důvodu kombinace většimou s krbovou vložkou nebo krbovými kamnami a nemusím se tudíž starat o tepotu která při reverzaci do TČ vstupuje a čerpadlo celou dobu nejede a nehrozí zamrznutí.

Autor: Martin Záruba
Datum: 15.04.2014 06:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
To chápu. Ale jak potom řešíte situaci, kdy pro topení již není potřeba tak teplá voda jako pro ohřev TUV? To nahříváte celou nádrž na teplotu nutnou pro TUV (a tedy stále se špatným COP) nebo dohříváte TUV v dalším bojleru topným tělesem (a tedy s COP 1) nebo to máte vymyšlené nějak jinak?

Autor: Pavel Žalud
Datum: 15.04.2014 12:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Přívod teplé je do poloviny akumulační nádrže a vratka co nejníže, nad tím zhruba v 1/3 od vrchu je topná patrona, ktará popřípadě dle programu TUV dohřeje u splitu je vyzkoušeno že stačí nastavit v tomto případě topnou vodu kolem 43°C a pak to stíhá i TUV bez doohřevu. Samozřejmně vzhledem k tomu, že je to většinou i kombinace s TP, je na výstupu do topení i TUV termostatický ventil.

Autor: Martin Záruba
Datum: 16.04.2014 07:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Pochopil jsem to správně, že Vy pomocí TČ ohříváte nádrž na 43°C a tu potom ve směšovacím ventilu snižujete na potřebnou hodnotu pro PT?

Autor: Pavel Žalud
Datum: 16.04.2014 10:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111997
reakce na ...
Teplota pokud se používá jako zdroj TČ je daná nastavenou ekvitermní hodnotou, pokud tato teplota nestačí na ohřev vody je doohřátá topnou spirálou většinou stačí TČ neboď v horní polovině aku je o pár stupňů větší teplota nez je nastvená na vypnutí TČ.Termostatický ventil je tam daný z hlediska kombinace většinou s krbovými kamny.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 14.04.2014 15:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Je jen dobře,že jste přestal ty splity montovat.

Autor: Josef Musil
Datum: 16.04.2014 09:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100821
reakce na ...
Pane Zárubo, jak chcete docílit toho, aby TČ necyklovalo v přechodném období, kdy je potřeba tepla cca na 1/3 až 1/10 výkonu TČ? Navíc při ukládání tepla do AKU nádrže můžete teplo "vyrábět" efektivněji přes den, kdy je tepleji a tím i vyšší COP. To platí zvláště u TČ vzduch /voda.
Mimo jiné se AKU nádoba nepoužívá jen pro akumulaci tepla pro potřebu topení, ale i pro ohřev nebo předehřev TUV.

Autor: Martin Záruba
Datum: 16.04.2014 12:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102542
reakce na ...
Zkuste počítat se mnou: Dům se ztrátou 6kW, teplota bivalence -5°C. 1/3 výkonu, t.j. 2kW, budete potřebovat při venkovní teplotě cca 9°C. Výkon TČ bude v tomto případě cca 8,9kW. Zbývá Vám tedy 6,9kW. V trubkách PT a ve zbytku systému máte cca 150 l vody. Pokud připustíte ohřátí o 5°C, uložíte do ní 150 / 1000 x 1,163 x 5 = 0,87kWh. Při podlahové ploše 150 m2 a tlouštce betonu 50 mm má beton objem 7,5 m3. Pokud se beton v místě trubek ohřeje o 5°C, pak na povrchu podlahy dojde ke zvýšení teploty maximálně o 1°C. Průměrně se tedy beton ohřeje o 3°C. K tomu budeme potřebovat 7500 / 1000 x 0,25 x 3 = 5,63 kWh. Celkem 6,5 kWh. K nahřátí dojde za 6,5 / 6,9 = 0,94 h = 56 minut. Jestliže potřebujete 2kW k topení, bude tento přebytek dodávat teplo (t.j. nepoběží TČ) po dobu 6,5 / 2 = 3,25 h. Celkem tedy jeden cyklus trvá 0,73 + 3,25 = 4,19 hodiny. To myslím je přijatelné. Při potřebě 1/10 výkonu to vychází ještě lépe.
S vyráběním tepla v době vyšších venkovních teplot máte pravdu. Ale podívejte se na http://www.ekovy.cz/topne-okruhy-tepelneho-cerpadla.htm , kde je výpočet, kolik Vám aku vlastně pomůže. Aby měla nějaký smysl, musí být moc veliká. Takže pro akumulaci pro topení je obvyklá aku (500 l) jen málo užitečná a pro ohřev TUV je lepší k tomu určený bojler s velkou plochou hadů, třeba OKC300NTRR/SOL. Spodní had pak slouží k získání tepla pro odmrazování.

Autor: Josef Musil
Datum: 19.04.2014 16:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100821
reakce na ...
Jenomže stále neberete v úvahu výhody AKU s průtokovým ohřevem oproti boileru, který se zanese a pak jej musíte vyhodit. To jsou nové investiční náklady, které u AKU s průtokovým ohřevem nehrozí.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 10.11.2013 09:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
Tím si znehodnotíte výhodu TČ. Pak je vhodné použití TČ s dvouteplotním režimem a k němu vhodný akumulátor jak s topným tělesem, tak s TUV.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 09.11.2013 22:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Vám by s největší pravděpodobností stačil slabší kotel : http://www.gas.cz/product/thermona-therm-el-5-listopad-zdarma-doprava:3343/
Osobně ho mám a mám výpočtové TZ 4,5 kW ( -13°C ). Nicméně, i když na kotel stačí jištění 3 x 10 A, tak hodnota hlavního jističe je závislá na celkovém instalovaném výkonu a také na rovnoměrném rozložení zátěže na jednotlivé fáze. Je potřeba si uvědomit, že třeba taková indukční deska má odběr 7,5 kW, pokud jsou zapnuty všechny zóny na max. K tomu třeba el. trouba a špatné rozložení na jednotlivé fáze a nemusí stačit ani jistič 3 x 25 A. Nicméně u nových instalací se to dá řešit pomocí přednostních relé, které umí odstavit předem určený spotřebič ( třeba kotel ) aby ostatní fungovaly na 100%. Takže záleží na celkovém instalovaném výkonu a četnosti provozu jednotlivých spotřebičů. Podle mě se to dá uhrát i na těch 32 x20A.
S pozdravem Laďa

Autor: Alex Radovský
Datum: 26.12.2013 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Dobrý den, pane Kubíček tak nám spočítali TZ na 3,6 kW mám se tedy ubrat cestou elektrokotle s teplovodní podlahovkou?V domě chci mít určitě krbovky s co nejmenším výkonem jen tak pro radost.Děkuji za radu.

Autor: jenda dibes
Datum: 26.12.2013 19:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100322
reakce na ...
Ohledně krbovek vám povím asi to .Pravděpodobně nebudete topit stáložárně . Spíše tedy záleží na množství akumulace - stěn ,které pohltí energi. To znamená , když je dáte do pokojíku 20m2 tak se tam uvaříte i se 4kw . Ale když budete mít otevřený prostor , třeba dole kuchyn s obyvákem a otevřené schodiště se 3 pokoji nahoře , tak máte mnoho tun materiálu . A pak vám stačí třeba jotuly f 3 a pohnete s teplotou v domě o 2až 3 stupně během 4 hodin hoření . A to třeba udrží dum teplý do druhého dne .

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 26.12.2013 20:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, asi bych to ve vašem případě tak udělal a časem třeba dal TČ vzduch/voda. Ohledně krbovek úplně souhlasím s p. Dibesem, chce to otevřený prostor a krbovky s co nejmenším výkonem, jinak je použijete jen stylem, že v nich zatopíte a za nějaké 3-4 hoďky budete muset přestat topit a i tak budete mít v části domu vytápěného krbovkami o dost vyšší teplotu. U nás je to ale podobné, v krbovkách topíme tak jednou za měsíc jen pro radost, též jen tak 3-4 hodinky a dům vydrží částečně vyhřátý ještě další dva dny. Nedávno tu někdo psal, že měl rozpočet na TČ vzduch/voda Panasonic se vším všudy 112.000,-Kč, takže bych zkusil pár firem poptat, protože si myslím, že při takové ceně by se vám už i to TČ rovnou vyplatilo, elektrokotel s montáží, zásobníkem na TUV a připojením k podlahovce taky bude něco stát, rozdíl v nákladech na ohřev TUV a topení pak bude orientačně cca 10.000,-Kč, takže si spočítejte návratnost TČ oproti řešení s elektrokotlem a ještě to zvažte.

Autor: Alex Radovský
Datum: 26.12.2013 23:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Díky za rychlou odpověď. Krbové kamna bych chtěl umístit do kuchyně-obýváku, jedná o prostor cca. 25m2 a dále krátká chodba do ostatních pokojů. Dům bude přízemní takže prostup do horního patra zatím nebude. Mám tedy natáhnout sopouchy od kamen až do pokojů?Známý mi radil, abych připojil krbovky přes výměník do teplovodní podlahy, ale to bych si zřejmě musel pořídit navíc i akumulační nádobu, ale na to už místa moc nebude...

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 27.12.2013 00:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zajistit přívod tepla od kamen do pokojů je určitě dobrý nápad, ale výměník bych při vašich TZ vůbec neřešil, znamená to jen komplikace s uregulováním celé topné soustavy, při malých TZ nutnost pořádné AKU nádrže a když když nebudete v krbu topit pravidelně, tak se to vůbec u vás nevyplatí. Navíc když si pak spočtete veškeré investiční náklady na takovou topnou soustavu, můžete rovnou pořídit to tepelné čerpadlo a máte plný komfort, ekonomický provoz a jednoduchou regulaci. Dejte si tam jen ten krb pro radost a občasné přitopení.

Autor: Alex Radovský
Datum: 27.12.2013 20:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114621
reakce na ...
Díky za rady. Ještě mám dotaz, sopouchy mám vést přímo v SDK stropě tedy v samotné izolaci nebo na půdě, ale tam by docházelo asi k dost velkým tepelným ztrátám. Nevíte jak je to s akustickým přenosem a prašností?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 27.12.2013 20:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, s tímto absolutně nemám žádnou zkušenost, takže vám nechci radit blbosti, ale každopádně by bylo lepší to vést tak, aby nedocházelo k tepelným ztrátám a nevím, z čeho je nejlepší takové vedení udělat, aby to vzhledem k teplotám horkého vzduchu neublížilo izolaci (možná by to šlo vést i podlahou, jestli je to ještě možné). S tím vám bude muset poradit někdo jiný, zkuste na toto téma zadat samostatný dotaz, jestli se někdo neozve. Nebo zadejte do googlu "teplovzdušné rozvody" nebo "teplovzdušné vedení od kamen" a určitě budete mít co číst a prohlížet. Můžete vyzkoušet i hledání ve zdejších diskusích.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czČernobílý interiér obývacího pokoje je vyladěn do posledního detailuPraha zapracuje do územního plánu podzemní železniční tratěNový bezbariérový práh EasystepOdborná porota vybrala vítěze „Soutěže o nejlepší projekt“ společnosti Wienerberger