Diskuse ke článku: Smart Cities aneb města budoucnosti I.

Autor článku: Ing. Michal Lom, doc. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Plné znění článku: Smart Cities aneb města budoucnosti I.
Anotace článku: V češtině je koncept Smart City označován jako chytré město. První článek série seznamuje čtenáře s důvody pro hledání nových pojetí města, definuje pojem Smart City a představuje ho z různých úhlů pohledu.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re (3): Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.Lukáš Čeřovský28.02.2016 13:22
Re (2): Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.Jiri Strnad20.02.2016 10:35
Re: Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.Lukáš Čeřovský19.02.2016 20:44
Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.Jiri Strnad15.02.2016 13:36
Smysluplné městoLukáš Čeřovský10.02.2016 01:35

Příspěvky
Předmět: Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.
Autor: Jiri Strnad
Datum: 15.02.2016 13:36 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 121510
reakce na ...
Osobně mám pocit, že chytré a funkční město už tady dávno bylo a naopak vytrvale roste spousta nesmyslů, které život výrazně zhoršují.
1) nesmyslnou zelenou ideologií, která vyrobí (počítán stav před několka dny) 3,5% elektrické energie, ale díky OZE je elektřina v podstatě 2x dražší. (0,60 Kč/kWh výroba + 0,5 Kč/kWh OZE ).
2) Prosazení plateb za jistič fakticky zajistí energetickou chudobu. Tedy při malém jističi budu doslova čekat až pračka dopere, abych si mohl ohřát jídlo.
3) Auto se ve městě v podstatě použít nedá, všude parkovací zóny. Právo zaparkovat ale mám jen na Praze 2 dle bydliště.
4) MHD se v Praze také použít nedá, jednotlivá jízdenka je neuvěřitelně předražená. Za 64 Kč (dva lístky) ujedu autem po městě 33km.
5) V noci se MHD použít moc také nedá. Občas se potřebuji dostat z práce po půlnoci v Praze z Vysočan do Strašnic. Auto použít nemůžu kvůli parkovacím zónám a MHD mě dopraví za 1hodinu 8 minut s čekačkou až 30 minut. Tedy průměrně za 80 minut. Pěšky ty 4 kilometry zvládnu za 40 minut, typicky 2x rychleji.
6) Mzda dělníka či důchod stačí na život pod hranici chudoby. Typicky 12 tisíc plat/důchod a 7000 Kč měs. nájem. Není divu, že mnoho lidí bydlí raději v garážích za tisíc či zdarma pod mostem. Alespoň ten přemrštěný nájem nemusí platit.
7)Prozíravá politika MHD předat své pohledávky vymáhacím firmám de facto vytvořila zástupy nepracujících bezdomovců. Se svým dluhem stovky tisíc za pokuty se opravdu do práce nehrnou. Raději si na rohlíky vydělají sběrem papíru (přesunem z modrých kontejnerů do sběrny).

Jak tedy postupovat, abychom se konečně měli alespoň o trochu lépe, než za socializmu?
1)Nevytvářet z lidí bezdomovce zajištěním podílu nájemních nákladů do 30%. Nyní je běžně 70%. To znamená navýšit minimální mzdu a důchody na cca 20 000Kč.
2)Nepostupovat asociálně při stanovení cen jízdného. 32Kč za jízdenku je šílenost. Když už stejně 2/3 nákladů platí stát, měla by být MHD dostupná především pro sociálně slabší občany a být levnější, než auto. Viz iniciativa http://mhdzdarma.cz/
3) Pominout staré dluhy z MHD a ze zdravotního pojištění. Mnoho lidí chce pracovat ale při představě, že celoživotně budou platit dluhy samozřejmě nezačnou nebo pracují načerno.
4)Půjčovat peníze pouze proti např. zápisu do katastru. Nemáš nic, nepůjčím. Obrať se na Úřad práce pro okamžitou pomoc. Zvýší se tak finanční gramotnost.
5) Jezdit trvale na kole bude brzo sociální nutností (jezdím celé léto). Auta není kde zaparkovat, MHD nefunguje a i pěšky je to výrazně rychlejší.
Budovat kvůli tomu cyklostezky je ale ekonomický nesmysl. Bohatě stačí vyhradit vnější kus chodníku a dostatek ohleduplnosti. Chodci podél budov, část u silnice pro případné cyklisty. Zaparkovaný řidič otevřením dveří sejme cyklistu vlevo. Vpravo(na chodníku) je riziko výrazně nižší.
6) Dostupnost informací je již dávno vyřešena. Navigace v mobilu mě již dnes upozorňuje na rozmístěné radary a jistě nebude dlouho trvat, že si budou mobily navzájem sdělovat rozmístění policejních hlídek a rychlost pohybu v kolonách. Stačí naprogramovat dvě dotyková tlačítka. 1)míjím policejní hlídku, 2)jedu autem v koloně, odesílej ostatním GPS informace o mojí rychlosti. Vyhodnocování pouze podobnostních informací vyloučí záškodnictví.
Už za socíku jsme se problikávali, Nyní jsou možnosti podstatně lepší.
7) Jako největší sociální jistotu hodnotím známěho policajta, který umí likvidovat všechny pokuty. Nejčastější prohřešek? Na čtyřproudé dálnici jedu 55 km/h. Bohužel si pamatuji i dobu, kdy rychlost v Praze byla v noci neomezená.
Naznačil jsem zde stav nynější společnosti. Společnost je tak chudá, jak chudá je její většina. Tedy většina pracujících. Jako IT si sice vydělám běžně 60K za půlúvazek, k tomu příjem z nájmů bytů i těch výše jmenovaných garáží. Bohužel ani tak velké peníze nedokáží pomoci jedinému bezdomovci k rozumnému životu. Běžný dluh půl mega a bydlí pod mostem. Tak jde aspoň do té garáže a rozhodně to pro něj není přemalovaný kravín.

Zda bych si něco přál? Aby se nešaškovalo se zelenou energií, (Francie - jaderky), aby se neblblo s parkovacími zonami. Např. od 18 do 8 hod neomezeně a auto se dalo použít alespon ve chvíli, kdy MHD nejezdí a silnice jsou prázdně. Aby mzda stačila alespoň na chudý život v malém bytě.
Všechna čest zdravotníkům, kteří přijedou pomoci bezdomovci pod most. Připíšou mu to pouze k dluhu, který on stejně nikdy nezaplatí. Nemyslím si, že je to jeho chyba(toho bezdomovce). Jednoduše v této prohnilé společnosti nemá šanci.
Smartcities je již z mnoha pohledů dávno hotovo. Přes internet ovládám všechny své byty za jednorázových 1 000 Kč http://mujweb.cz/josvav/tzb/stranky%20lan%20ovladace/ a sleduji i historii teplot a spotřeb. Přes internet zjistím, že už mi opravdu žádný spoj nejede http://www.dpp.cz/ a je lepší jít pěšky a v mobilu mám i velmi chytrou a hlavně okamžitě aktuální navigaci i s policejními radary. Článek vlastně popisuje věci již dávno vyřešené nebo řešitelné lousknutím prstu. Lidem je nejprve nutno zvýšit finanční gramotnost a náležitě ocenit práci. Vše ostatní pak vznikne samo. Kdysi jsem snil o půlúvazku, spoustě volného času a vidlích na peníze. Musím přiznat, že se to povedlo.

Předmět: Re: Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.
Autor: Lukáš Čeřovský
Datum: 19.02.2016 20:44 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 119363
reakce na ...
Mám několik dotazů:

K řešení č. 1:
Pokud někteří zaměstnavatelé tolik nevydělají, je lepší když zkrachují a zaměstnance propustí?

K řešení č. 2:
Má být jízdné zdarma také pro cizince, kteří nemají ve městě trvalý pobyt?

K řešení č. 3:
Měli by dluhy za jízdné a za zdravotní pojištění platit ti, kteří své jízdné a zdravotní pojištění poctivě platili?

Je projevem prohnilé společnosti mít známého policajta, který umí likvidovat všechny pokuty? Hodnotíte bohatství společnosti pouze podle výplatní pásky, nebo připouštíte i jiné druhy bohatství (rodina, svoboda, přátelé, práce)?

Předmět: Re (2): Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.
Autor: Jiri Strnad
Datum: 20.02.2016 10:35 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 121510
reakce na ...
Omlouvám se, že jsem nepřiložil svůj životopis. Mám dvě dospělé děti, dokončily VŠ a poměrně dobře se zařadily do výrobního procesu. Možná i proto, že jsem jim vytvořil rodinnou pohodu a měl na ně dost času i s paralelní výukou ve stylu Feynmana. Biflovací metody se v přírodních vědách moc neosvědčují.
K bodu1). Klidně ať zkrachují. Nebo ať lépe hospodaří. Krásně je to vidět na TSK Praha a jejich nesmyslném čištění ulic každý měsíc (bohatě by stačil jeden jarní úklid) v kontrastu s opravdu potřebným úklidem, kdy metař nachodí denně 20 km za mzdu 50 Kč/hod.
K bodu 2) Každý obyvatel Prahy zaplatí za MHD 10 000 Kč ročně ať MHD využívá či nikoli. Stavba jaderky v Temelíně také vyšla na 10 000 Kč na hlavu, ale jednorázově.
Jízdné zdarma by naopak ušetřilo astronomické náklady na Opencard i falešné lístky http://zpravy.idnes.cz/revizori-davaji-pokuty-i-lidem-s-recyklovanymi-prazskymi-listky-pyx-
Další zajímavostí je chování revizorů. Občany tmavší pleti nechávají zásadně bez povšimnutí. Vědí jistě proč.
k bodu 3) Jaký je rozdíl mezi jistým obyvatelem, který si sociální dávky vynutí a celý život stejně nepracuje (neb je to pod jeho úroveň, byl by mezi svými černou ovcí) a bezdomovcem, který kdysi žil rozumný život a semlela ho nenažranost dopravních podniků? Ten první společnost bude vyžírat celý život, ten druhý se polepšit chce.
Za roky pronájmů jsem poznal psychiku hodně lidí a mezi nejotřesnější byla hádka o peníze dvou jistých rodin, kdy jedna brala 50 000 na dávkách a druhá jen 45 000 Kč měsíčně. Prostě kdo umí, umí.
Při řízení se věnuji situaci kolem sebe. Tedy především jedu bezpečně, dle fyzikálních zákonů. Tachometr vnímám periferně. Zkuste jet po Václaváku povolených 50 a dívat se na tachometr :-)))
Tento příspěvek je bohužel o palčivých problémech města, především Prahy. K inteligentnímu městu nemám co dodat. Internet je všude a chytrý mobil má už každý. Stačí jen zpřístupnit informace. Proč by mi třeba navigace v mobilu nemohla ukazovat aktuální obsazenost parkovišť?

Předmět: Re (3): Vše už dávno funguje, problém je bohužel jinde.
Autor: Lukáš Čeřovský
Datum: 28.02.2016 13:22 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 119363
reakce na ...
Omluva přijata. Životopis jsem ani nežádal.
1) Lépe hospodařit znamená také šetřit na zdrojích. Nekvalifikovanou práci budou dělat stroje a zbude více peněz pro kvalifikované zaměstnance. Ti nekvalifikovaní tedy nebudou zaměstnáni vůbec, protože se nevyplatí.
2) Vyplatí se tedy mít trvalé bydliště na vesnici a využívat výhody života v Praze. Žádné povinnosti, jen práva.
3) Kdo své závazky poctivě platí, je tedy blbec a dobře mu tak. Kdo je neplatí, tomu se vystaví pardon a zaplatí to za něj ti blbí. Kolik bezdomovců zchudlo díky tomu, že si omylem zapomněli lístek, náhodou je zrovna načapal revizor a omylem zapomněli zaplatit pokutu? Kolik bezdomovců zchudlo díky tomu, že peníze prochlastali, prohráli na automatech nebo jízdu na černo brali jako sport a na pokuty kašlali?

Předmět: Smysluplné město
Autor: Lukáš Čeřovský
Datum: 10.02.2016 01:35 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 119363
reakce na ...
Přál bych si, aby Praha byla smysluplným městem. Co si pod tím představuji?

Smysluplnou koncepci hromadné dopravy. Představte si, že jako host přijedete či přiletíte do města a chcete se někam dostat. Jak rychle se zorientujete v systému hromadné dopravy. Jak dlouho trvá cesta do centra nebo z jednoho nádraží na druhé. Kolik je k tomu potřeba přestupů. Nebo naopak hodláte vyrazit ven. Jak dlouho trvá cesta na správné nádraží. Jak dlouho trvá opatřit si jízdenku. Jestli může být v celé republice či dokonce v celé Evropě jednotná jízdenka s předplacenými městy či spoji dle potřeby a kilometrickou bankou. Jestli existují vhodné alternativy spojení MHD k cestě autem.

Smysluplnou silniční síť. Jestli se systémem magistrál a radiál rychle dostanete na správné místo. Jestli na sebe dopravní stavby dobře navazují. Například u krásného Trojského mostu mám dojem, že vede s prominutím odnikud nikam. Jak nákladný je provoz silniční sítě. Kolik prostředků stojí provoz všech tunelů. Kolik prostředků stojí udržení sjízdnosti silnic za různého počasí. Jak lze tyto náklady optimalizovat a nesnížit užitek. Jestli se poklopy kanálů nedají dělat zároveň s povrchem vozovky. Jestli na frekventovaných silnicích může být nejtišší povrch. Jestli lze lépe využít lokálních RDS k přenosu dopravních informacích o nehodách a uzavřených silnicích přímo do navigací. Jestli lze v celé republice či v Evropě zavést jednotný systém silničního mýta s předplaceným kreditem a paušálně placenými trasami.

Smysluplnou koncepci služeb. Jak snadno se dostanete k nemocnici. Kolik kilometrů musíte jít pěšky od zastávky. Jak snadno lze do nemocnice přijet autem. Jak dobře mají vyřešené propojení pavilonů s ohledem na přesun v nepříznivém počasí. Jestli musíte na každý nákup autem nebo jestli jsou obchody blízko stanic a dopravních uzlů. Jak snadno se dostanete na poštu. Jestli se dá u pošty dobře zaparkovat. Jak dlouho budete hledat veřejné WC či umývárnu. Jestli jsou sportovní areály dobře přístupné. Jestli jsou stadiony blízko vlaku, pro případ převozu neukázněných fanoušků. Jak přístupná jsou kina, muzea a divadla.

Smysluplné urbanistické řešení a koordinaci výstavby nových domů a čtvrtí, aby fungovala dohromady a působila příjemně. Jestli někdo kontroluje dopravní dostupnost nových staveb. Jak město funguje v mrazu, při větru a v horku. Jak dobře je v létě ochlazováno a stíněno zelení. Jak zadržuje a využívá srážkovou vodu. Jak využívá energii slunce, případně větru. Stavbu dalších podzemních kolektorů pro zjednodušení sítí s ohledem na nízké provozní náklady.

Tak nějak si představuji smysluplné až chytré město. Myslím, že se toho hodně změnilo k lepšímu, ale hodně se toho také nepovedlo a každá taková chyba se velmi prodražuje. Elektroniku využívat tak, aby sloužila lidem a nekomplikovala jim samoúčelně život.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czZačaly přípravné práce pro novostavbu na Václavském náměstíČištění a ochrana fasády rodinného domuPraha koupí objekt nádražní restaurace v BubenčiVize pro okresní město: Hala obchoďáku nebo moderní čtvrť pro bydlení a služby?