Diskuze ke článku: Zkušenosti investora a uživatele nízkoenergetického dřevěného domu (III)

Autor článku: Ing. Ladislav Kroček
Plné znění článku: Zkušenosti investora a uživatele nízkoenergetického dřevěného domu (III)
Anotace článku: Nízkoenergetické dřevěné domy se začínají rodit jako houby po dešti. Zkušenosti a rady investora ze stavbou jednoho z nich naleznete v posledním díle série článků.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jsou vhodné PUR izolace?Petr Kučera03.02.2008 21:41
Re (5): AkumulaceMartin Živec19.04.2007 15:32
Re (3): Hrajeme si s čísly?Pavel Pleva 29.09.2006 08:06
Re (4): Hrajeme si s čísly?Robert Ondráček28.09.2006 21:33
Re (2): Hrajeme si s čísly?Robert Ondráček28.09.2006 21:18
Re (3): Hrajeme si s čísly?Radek Čáp20.09.2006 15:46
Re (2): Hrajeme si s čísly?Pavel Pleva 19.09.2006 16:55
Re: Hrajeme si s čísly?Radek Čáp19.09.2006 14:59
Hrajeme si s čísly?Robert Ondráček17.09.2006 11:42
Re (13): Praktické zkušenosti s dřevostavbouJaroslav Špor07.09.2006 15:46
Re (12): Praktické zkušenosti s dřevostavbouMartin Jindrák - ATREA07.09.2006 15:16
Re (11): Praktické zkušenosti s dřevostavbouJaroslav Špor07.09.2006 15:00
Re (10): Praktické zkušenosti s dřevostavbouMartin Jindrák - ATREA07.09.2006 13:42
Re (9): Praktické zkušenosti s dřevostavbouJaroslav Špor07.09.2006 10:44
Re (8): Praktické zkušenosti s dřevostavbouPeter Švančárek07.09.2006 08:22
Re (7): Praktické zkušenosti s dřevostavbouIveta Kubova06.09.2006 14:43
Re (6): Praktické zkušenosti s dřevostavbouPeter Švančárek06.09.2006 10:48
Re (5): Praktické zkušenosti s dřevostavbouIveta Kubova05.09.2006 22:41
Re (4): Praktické zkušenosti s dřevostavbouPeter Švančárek05.09.2006 10:07
Re (6): Praktické zkušenosti s dřevostavbouVít Lelek03.09.2006 20:35
Re (5): Praktické zkušenosti s dřevostavboupetr kocina02.09.2006 07:29
Re (4): Praktické zkušenosti s dřevostavbouVít Lelek31.08.2006 19:55
Re (3): Praktické zkušenosti s dřevostavbouTibor Titi 31.08.2006 11:18
Re (4): Misto pergolyDr. Hypo23.08.2006 20:23
Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbouVít Lelek16.08.2006 20:07
Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbouVít Lelek16.08.2006 20:04
Re (3): Praktické zkušenosti s dřevostavbouAleš Aleš 16.08.2006 13:50
Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbouJaroslav Špor16.08.2006 11:07
Re: Praktické zkušenosti s dřevostavbouAleš Aleš16.08.2006 09:16
Re: Praktické zkušenosti s dřevostavbouPavel Pleva 16.08.2006 09:03
Praktické zkušenosti s dřevostavbouVít Lelek15.08.2006 21:02
Re (6): Misto pergolyFrantišek Marek14.08.2006 16:04
Re (5): Misto pergolyPavel První14.08.2006 15:17
Re: Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.Martin Jindrák - ATREA14.08.2006 11:21
Re (4): Misto pergolypetr kocina12.08.2006 22:34
Re (9): Akumulacepetr kocina11.08.2006 23:52
Re (8): Akumulacepetr kocina11.08.2006 23:45
Re (8): Misto pergolyJaroslav Špor11.08.2006 13:57
Re (7): Misto pergolyAleš Aleš11.08.2006 13:48
Re (6): Misto pergolyJaroslav Špor11.08.2006 12:59
Re: Misto pergolypetr kocina11.08.2006 12:06
Re (5): Misto pergolyAleš Aleš11.08.2006 09:27
Re (4): Misto pergolyFrantišek Marek10.08.2006 18:14
Re (4): Misto pergolyJaroslav Špor10.08.2006 17:05
Re (3): Misto pergolyAleš Aleš10.08.2006 16:26
Re (10): AkumulaceAleš Aleš10.08.2006 11:10
Re (4): Misto pergolyFrantišek Marek10.08.2006 10:15
Re (9): AkumulacePavel První10.08.2006 09:45
Re (5): Misto pergolyPavel První10.08.2006 09:41
Re (3): Misto pergolyPavel První10.08.2006 09:37
Re (8): AkumulaceAleš Aleš 09.08.2006 15:04
Re (3): Misto pergolyFrantišek Marek09.08.2006 14:34
Re (4): Misto pergolyTomáš Janeček09.08.2006 14:33
Re (3): Misto pergolyPetr Becak09.08.2006 14:09
Re (2): Misto pergolyTomáš Janeček09.08.2006 13:53
Re (2): Misto pergolyTomáš Janeček09.08.2006 13:48
Re (8): AkumulaceAleš Aleš09.08.2006 12:06
Re (7): AkumulaceJaroslav Špor09.08.2006 11:11
Re (6): AkumulacePetr Becak09.08.2006 10:50
Re (5): AkumulaceLadislav Kroček09.08.2006 10:34
Re: Misto pergolyLadislav Kroček09.08.2006 10:31
Re (7): AkumulaceFrantišek Marek09.08.2006 09:36
Re (6): AkumulaceAleš Aleš09.08.2006 08:53
Re (10): AkumulaceJaroslav Špor08.08.2006 19:59
Re (9): AkumulaceAleš Hebelka08.08.2006 19:51
Re (7): AkumulaceJaroslav Špor08.08.2006 18:32
Re (5): AkumulaceJaroslav Špor08.08.2006 18:21
Re (5): AkumulaceFrantišek Marek08.08.2006 17:38
Re (8): AkumulaceAleš Aleš08.08.2006 16:35
Re (4): AkumulaceAleš Aleš 08.08.2006 16:22
Re (4): Misto pergolyMarek Bobek08.08.2006 02:01
Re (3): Misto pergolyRadim Pol.08.08.2006 01:56
Re (4): AkumulacePavel Pleva07.08.2006 22:43
Re (3): AkumulaceJaroslav Špor07.08.2006 17:10
Re (4): Akumulacetoman toman07.08.2006 16:22
Re (2): Misto pergolyMarek Bobek07.08.2006 15:22
Re (3): AkumulaceLadislav Kroček07.08.2006 15:09
Re: Misto pergolyFrantišek Marek07.08.2006 13:09
Re (8): AkumulaceFrantišek Marek07.08.2006 12:54
Re (7): AkumulaceAleš Hebelka07.08.2006 12:27
Re (2): AkumulaceAleš Aleš 07.08.2006 11:12
Misto pergolyMarek Bobek07.08.2006 10:39
Re (2): AkumulaceAleš Aleš07.08.2006 10:03
Re (6): AkumulaceFrantišek Marek06.08.2006 17:52
Re (5): AkumulaceLadislav Kroček06.08.2006 14:52
Re (5): AkumulaceLadislav Kroček06.08.2006 14:42
Re (4): AkumulacePetr Petr06.08.2006 07:51
Re (2): Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.petr kocina05.08.2006 21:35
Re (3): AkumulaceLadislav Kroček05.08.2006 21:02
Re (2): Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.Petr Petr05.08.2006 14:59
Re (2): AkumulacePetr Petr05.08.2006 14:44
Re: Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.Ladislav Kroček05.08.2006 13:24
Re: krbová kamna a vůbec spotřebaLadislav Kroček05.08.2006 13:21
Re: Zamrzání přívodu vodyLadislav Kroček05.08.2006 13:20
Re: AkumulaceLadislav Kroček05.08.2006 13:18
Re: Časy spínání HDOLadislav Kroček05.08.2006 13:17
Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.Petr Petr04.08.2006 15:38
krbová kamna a vůbec spotřebaJaroslav Špor04.08.2006 14:26
Re: AkumulaceJaroslav Špor04.08.2006 14:18
Zamrzání přívodu vodyFrantišek Marek04.08.2006 09:50
AkumulaceAleš Aleš04.08.2006 09:32
Re: Časy spínání HDOJan Šulc04.08.2006 07:49
Časy spínání HDOJan Šulc04.08.2006 07:46

Příspěvky
Předmět: Jsou vhodné PUR izolace?
Autor: Petr Kučera
Datum: 03.02.2008 21:41 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Dobrý den,

chci se touto cestu optat, zda pro izolaci šikmých střech nízkoenergetických dřevostaveb pomocí nadkrokevní PUR izolace THERMODEK je vhodná cesta?
Jsou zde nějaká rizika?

Díky

Kučera

Předmět: Hrajeme si s čísly?
Autor: Robert Ondráček
Datum: 17.09.2006 11:42 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Mám klasický zděný RD, zastavěná plocha 116m2, přízemí + podkroví, kolaudovaný 2006.

Za temperování "hrubé" stavby jsem zaplatil cca 6.500,-Kč/zimu, topeno plynem na nezámrznou teplotu (+6°C). Znamená to, že mám nízkoenergetickou hrubou stavbu? :)

Bude mít pan Kroček nízkoenergetický dům, když bude mít doma téměř roční dítě, které poleze po zemi a které bude doma po 24 hodin?

Přátelé, nechci se nikoho z Vás dotknout. Jde přece o tepelnou pohodu v našich RD, o vytvoření podmínek pro krásnou rodinnou atmosféru a snahou nás všech je, aby to teplo, to Q, ty kWh moc nestály, abychom mohli "uspořené" peníze věnovat rodině...
Přeji Vám krásnou zimu se spoustou sněhu, mírnými teplotami, udržovanými komunikacemi. Krásný den.

Předmět: Re: Hrajeme si s čísly?
Autor: Radek Čáp
Datum: 19.09.2006 14:59 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Pokud jste při vytápění na + 6 stupňů zaplatil 6.500, dá se říci, že při výpočtové venkovní teplotě cca + 3,5 stupňů a vytápění na 21 stupňů, budou Vaše náklady cca 45.000 Kč, tak nevím, jestli se dá takovému domu říkat NED. S tou pohodou máte samozřejmě pravdu, každý kdo staví, se o to určitě snaží, ale té pohody se dá dosáhnout s menšími náklady na provoz a zároveň s mneším zatěžováním životního prostředí. Co mi je platné, když doma má celá rodina pohodu, ale když vyjde na ulici, tak se přiotráví. Jako vždy, věci se dají dělat mnoha způsoby s různými výsledky.
Přeji krásnou a nazakouřenou zimu

Předmět: Re (2): Hrajeme si s čísly?
Autor: Pavel Pleva
Datum: 19.09.2006 16:55 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Možná ho to bude stát jen 20 tisíc. Pokud má zděnou stavbu, betonové podlahy a stropy, tak ji vysoušel. Já jsem se musel nastěhovat do syrové stavby a první rok jsem protopil 2x tolik, co roky ostatní.

Předmět: Re (3): Hrajeme si s čísly?
Autor: Radek Čáp
Datum: 20.09.2006 15:46 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Na to jsem taky pomyslel. Ale Vy jste tam bydlel, topil a urcite intenzivne vetral, jinak by dum zplesnivel. Otazka je, jestli pan Ondracek taky vetral pri topeni pouze na nezamrz. Pokud ano, nemuselo by to byt s temi ztratami tak zle. Ja jsem chtel spise upozornit, ze neni podstatne jen teplo rodinneho krby, ale taky stopa, kterou za sebou clovek zanechava.

Předmět: Re (4): Hrajeme si s čísly?
Autor: Robert Ondráček
Datum: 28.09.2006 21:33 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Větral jsem. Omítky a bet. podlahy byly dokončeny brzo v letě, a ventilačky byly v podstatě otevřeny celé léto.
Větralo se i v zimě při každé návštěvě stavby.
Čím větší byl mráz, tím víc jsem se snažil déle a intenzivněji větrat (suchý mrazivý vzduch).
Při 6°C ke kondenzaci vody nikde nedocházelo. Kdybych pořádně zatopil, bylo by to horší.

Předmět: Re (2): Hrajeme si s čísly?
Autor: Robert Ondráček
Datum: 28.09.2006 21:18 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Nejsem rýpal, ale jako technikovi mi to nedalo. Copak není norma, jednotná metodika, pravidla, která by říkala, jak stanovit náklady na vytápění a následně prohlásit, že RD je takový a takový?
Vždyť roční spotřeba energie záleží na mnoha vnějších a vnitřních neovlivnitelných proměnných (doba držení komfortní teploty - žena na MD, intenzita větrání, různé průběhy zimy-zim atd.). Pokud tedy nejsou dána jasná pravidla, nemá cenu nic škatulkovat.

Kolaudace byla o rok dříve, omlouvám se, přepsal jsem se.
A k vašim odhadům.
Temperovaná stavba spolykala 6.386,- Kč.
První celý rok včetně TÚV nás stál 18.138,-Kč a to bez zaizolované fasády (jen kerathermové bloky 40 cm s vnitřní omítkou, 15 cm polystyrenu v podlaze a 30 cm vaty ve střeše).
Na letošní zimu se těším s 10 cm polystyrenovou fasádou.
A závěrem: je mi jedno, jestli mám NED, jde o to, aby se mi investice do zateplení vrátily. A není mi jedno, čím můj soused topí, co moje děti dýchají. Ale rozdělení ekologických daní na paliva, tady nevyřešíme. Co je to vlastně ekologické palivo?

Předmět: Re (3): Hrajeme si s čísly?
Autor: Pavel Pleva
Datum: 29.09.2006 08:06 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ano pane Ondráčku,
roční spotřeba je závislá na mnoha proměnných. Soudím ale, že výpočtová teplota na těchto proměnných nezáleží - a proto to dělení do tradičních domů, Ned a PD. Pokud tyto domy vudou stát na sousedních parcelách, budou mít každý rok jinou spotřebu, která bude navíc ovlivněná chováním obyvatel. To je pravda. Ale vždy se PD bude pohybovat v nižších číslech a tradiční stavba v nejvyšších. Pokud nebudou v tradiční stavbě topit jen v kuchyni.:-)
Máte pravdu scela jistě v tom, že naše naše normy jsou vzhledem k situaci (a zvláště budoucí situaci) na trhu energií nezodpovědně měkké. A doplatí na to obyvatelé...

Předmět: Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Vít Lelek
Datum: 15.08.2006 21:02 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Bydlím v klasické dřevostavbě (stěny se 14 cm minerální vlny mezi dřevěnými sloupky uvnitř panelu, zvenku zateplovací systém se 4 cm polystyrenu). Zkusím porovnat tuto lehkou stavbu se stavbou masivní (Porotherm, Ytong).

a) horké dny

Lehká stavba: V letošních tropických dnech stačilo ráno intenzivně větrat cca hodinu. V přízemí se místnosti se vychladily na 23°C, přes den teplota stoupla na 26°C.

Masivní stavba: Stěny akumulují zbytečné teplo, které dnem i nocí předávají do interiéru. To znamená trvalé větrání.

b) chladné dny mimo topné období

Lehká stavba: V nynějších sychravých dnech, kdy je průměrná venkovní teplota 17°C a slunce téměř nesvítí, máme uvnitř 23°C.

Masivní stavba: Zde je to srovnatelné.

c) topné období

Lehká stavba: Lze dobře realizovat noční útlum vytápění s poklesem o 3°C. Po nočním útlumu stačí krátká doba na dosažení komfortní teploty.

Masivní stavba: Dosažení útlumové teploty trvá delší dobu. Pro dosažení komfortní teploty je nutný dřívější zátop. Protože útlumové teplota trvá kratší dobu (pokud se jí vůbec dosáhne), znamená to větší spotřebu tepla (odhaduji, že masivní stavba o stejné tepelné ztrátě bude mít o 2 až 3% větší roční spotřebu tepla na vytápění než stavba lehká).

Předmět: Re: Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Pavel Pleva
Datum: 16.08.2006 09:03 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Souhlas s připomínkou:
1. V masivní stavbě je nutno v noci déle větrat, ráno mají stejnou teplotu, Během dne je tedy v masivní stavbě příjemněji, teplota stoupá pomaleji.
2. V zimním období závisí na kvalitě izolace. Pokud bychom srovnávaly opět totožné stavby, ale lépe izolované než Vaše, potom (za předpokladu útlumového vytápění v nemasivní stavbě) jsou ztráty v masivní o nějaká % vyšší. Na druhou stranu masivní stavba tuto ztrátu vyváží skutečností, že teplo naakumulované během dne (slunce, vaření, pohyb obyvatel atd) podrží až do noci.
Jistě, obě stavby při zvýšeném příjmu tepla během dne vypnou topení. Ale co nad to jest, akumuluje se nebo ne.
Dále soudím, že u lépe izolovaných staveb jsou ztráty nižší, tudíž i ono zvýšené % ztrát je nižší, než u nízkoenergetických.
Pokud je rodina, a jeden vstává do práce v 6 hod, děti pzději a vrací se zase postupně a nechodí spát se slepicemi, tak ono noční období zase tak dlouhé není.
A hlavně se v létě ušetří za větráky a různé ventilace, což by se také mělo počítat. Také je třeba vzít v úvahu, že ne vždy vedra v létě trvají tahem měsíc (potom na tom mohou být obě stavby za nočních veder stejně). Pokud se vedra střídají s ochlazením po týdnu či dokonce v kratších intervalech, je pobyt v těžkých stavbách bez tepelných výkyvů.

Předmět: Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Vít Lelek
Datum: 16.08.2006 20:04 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Souhlasím s Vámi. Aby v lehké stavbě byla tepelná pohoda stejná jako v masivní, musí být uživatel angažovanější. V topném období to za něj vyřeší pružná, dobře zregulovaná otopná soustava. V létě ale záleží na uživateli, zda správně větrá. Pokud ne, lehká stavba se snadněji přehřeje. Pro ty méně svědomité lze letní větrání řešit větrací jednotkou pro rodinné domy např. od fy Atrea.

Předmět: Re: Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Aleš Aleš
Datum: 16.08.2006 09:16 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Váš příspěvek je spíše přání otce myšlenky než realita.
Nejzajímavější je to "hodinové větrání" v tropických dnech , je v noci okolo 20ti a po ránu 22-23 °C a vy vychladíte za hodinu dům na stejnou teplotu! Nemožné !
Současná průměrná teplota je hluboko pod 17°C ! ( něco kolem 13 ti záleží na nadm. výšce)
pokud dům stále neobýváte - nevaříte nepečete adt nemůžete mít v domě 23°C .

Předmět: Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 16.08.2006 11:07 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
"pokud dům stále neobýváte - nevaříte nepečete adt nemůžete mít v domě 23°C"

Proč ne? Zapomínáte na slunce - to totiž vytápí dům i když nejste doma.

Předmět: Re (3): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Aleš Aleš
Datum: 16.08.2006 13:50 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Jistě, máte pravdu , jenže já odpovídal na tohle :

Lehká stavba: V nynějších sychravých dnech, kdy je průměrná venkovní teplota 17°C a slunce téměř nesvítí, máme uvnitř 23°C.

Předmět: Re (2): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Vít Lelek
Datum: 16.08.2006 20:07 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Pro Vaši informaci uvádím přesné informace pro Strakonice, 400 m nad mořem:

Horké dny
Teplota vzduchu v 6 hodin byla dne:
24. 7. 17,3°C
25. 7. 17,1°C
26. 7. 17,4°C
27. 7. 16,8°C
28. 7. 17,8°C
29. 7. 17,0°C
30. 7. 16,8°C

Větrám-li místnost s teplotou 26°C vzduchem o teplotě 17°C, vychladím ji za hodinu na 23°C. Věřte, nevěřte.

Chladné dny
Průměrná teplota vzduchu byla dne:
7. 8. 15.9°C
8. 8. 17,7°C
9. 8. 17,2°C
10. 8. 15,4°C
11. 8. 13,3°C
12. 8. 12,5°C
13. 8. 14,9°C

Průměrná teplota venkovního vzduchu je za poslední týden 15°C, tedy o trochu méně, než jsem původně uvedl. Ale těch 23°C uvnitř skutečně je. Vysvětluji si to tak, že téměř veškerá spotřeba elektřiny v domácnosti se přemění na teplo, jsou tu zisky od osob a zřejmě také difúzní sluneční záření, které se dostává do interiéru bez ohledu na oblačnost či zastínění. Jistě by se to dalo spočítat, ale lepší než výpočet je naměřená hodnota, tedy 23°C. Věřte, nevěřte.

Předmět: Re (3): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Tibor Titi
Datum: 31.08.2006 11:18 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Dobry den,
som milo prekvapeny, ze pocas tolkych chladnejsich dni mate v dome teplotu 23 stupnov C. Zaujimalo by ma, ci mate vetranie s rekuperacoiu. Dakujem za odpoved.

Předmět: Re (4): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Vít Lelek
Datum: 31.08.2006 19:55 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ne, větrání s rekuperací nemám. Ale kdybych si znovu pořizoval nový dům, určitě bych si nechal větrací jednotku s rekuperací instalovat.

Včera večer teplota v domě poklesla na 22°C, proto jsem trochu přitopil radiátory. Někomu se to může zdát zbytečné, ale my jsme doma rádi oblečeni na lehko.

V současných chladnějších dnech samozřejmě zbytečně nevětráme. Těch 23°C bylo při průměrné venkovní teplotě 15°C. Včera byla průměrná venkovní teplota 11,3°C, předevčírem 12,3°C. Svoji roli jistě hraje i současné větrné počasí.

Předmět: Re (5): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: petr kocina
Datum: 02.09.2006 07:29 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
na jakou teplotu ty radiatory.
nez to roztapet to nestacil treba primotop na tech par hodin ??

Předmět: Re (6): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Vít Lelek
Datum: 03.09.2006 20:35 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Přímotop by jistě stačil. Ale nemám důvod si ho pořizovat, protože mám teplovodní soustavu s elektrokotlem. Těch pár litrů vody v deskových otopných tělesech a v trubkách se ohřeje během několika málo minut.
Pro přitopení stačí výstupní teplota vody z kotle 40°C.

Předmět: Re (4): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Peter Švančárek
Datum: 05.09.2006 10:07 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Nooo, ja sice zatial nebyvam a pivnicu este nemam oddelenu od prizemia(tam sa pohybuje teplota okolo 12-15 stupnov), ale u mna sa na prizemi a v podkrovi teraz drzi teplota okolo 25stupnov. Staci aby chvilu svietilo slnko...

Předmět: Re (5): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Iveta Kubova
Datum: 05.09.2006 22:41 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Prepacte, tato otazka je trosku od veci. Vy ste v roku 2003 pisal o izolacii nad krokvami Thermodach hrubky 12 cm. Mohli by ste mi napisat, preco ste sa rozhodli ich nepouzit? Dakuejm

Předmět: Re (6): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Peter Švančárek
Datum: 06.09.2006 10:48 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Hlavny dovod je hrubka izolacie nad krokvami, museli by sa narocnejsie riesit presahy strechy. Vedlajsi dovod je cena...

Nakoniec som dal 20cm EPS medzi a 20cm pod krokvy. Podla mna je to dobre riesenie, je to tam uz vyse roka a nie su s tym ziadne problemy.

Předmět: Re (7): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Iveta Kubova
Datum: 06.09.2006 14:43 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Dakujem za odpoved. Aj ste Termodach niekde sam videli na nejakom dome? My sme povodne mali menit cely krov, ale akosi je to komplikovane s dodavkou vaznikoveho krovu a nebezpecim zatecenia k susedom, tak asi nechame povodny ...aj cas nas uz tlaci. A tak kazdy centimeter pod krokvami bude vzacny. Druhou variantou je Hofatex zo Smreciny. Známy robil v Nemecku a tam je to velmi oblubene a Nemci si to beru od Smreciny. Cenovo je to lacnejsie ako Thermodach. Povodne mi bolo povedane, ze ak dam Thermodach (14 cm), nemusim uz davat ziadnu inu izolaciu. Vcera som sa ale docitala, ze je to malo zvukotesne a ze aj pod krokvy by sa este nieco malo dat......tak potom by to bolo naozaj drahe. Ten EPS mate od akej firmy?

Předmět: Re (8): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Peter Švančárek
Datum: 07.09.2006 08:22 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
EPS extherm... 1400sk/m3
14cm-malo, 25 treba... ja som potreboval 40.
Hofatex- neviem presne co to je ale isto to nema izolacne vlastnosti EPS, ved je to na baze celulozy... Z materialov o tomto materiali som sa docital o podobnych tepelnoizolacnych vlastnostiach ako ma EPS. Preto by bolo dobre umiestnit aspon 25cm izolacie.

Předmět: Re (9): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 07.09.2006 10:44 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Proč by to nemohlo mít podobné izolační vlastnosti jako EPS? Dřevovláknité izolace od německého Steica (prakticky totéž co dělá Smrečina) mají certifikát na tepelnou vodivost 0,037 W/(mK), tedy podobnou jako EPS.

Předmět: Re (10): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Martin Jindrák - ATREA
Datum: 07.09.2006 13:42 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
V současné době probíhá projekční příprava objektu - dřevostavby, která má parametry objektu v EPD provedení. Veškerá izolace je tvořen právě Vámi zmiňovaným materiálem - dřevovláknitá deska slovenského výrobce.
Jedná se o difuzně otevřenou konstrukci objektu, stavba bude zahájena 1/2 října 2006.

Předmět: Re (11): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 07.09.2006 15:00 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Jeden takový dům už stojí - ten můj.;-) Konstrukci mám ale difuzně uzavřenou.
Ten dům mě ale zajímá, kde se bude stavět? A která firma ho bude stavět? (RD Rýmařov?)
Přesné skladby konstrukcí neznáte?

Předmět: Re (12): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Martin Jindrák - ATREA
Datum: 07.09.2006 15:16 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
No vidíte, a já žil v domění, že izolace uvnitř konstrukce Vašeho domu je z ovčí vlny.

Připravovaný objekt známe dokonale, podílíme se na projekční přípravě VZT systému a konzultacích stavebního řešení. První informace o provedení budu mít v příspěvku na konferenci Pasivní domy 2006 v Brně, další pak budou zveřejněny realizační firmou ve Volyni na semináři Dřevostavby 2007.

Firma RD Rýmařov dodavatelem není, místo stavby Klášterec nad Orlicí.

Předmět: Re (13): Praktické zkušenosti s dřevostavbou
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 07.09.2006 15:46 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ovčí vlna tvoří pouze vnitřní vrstvu před parozábranou. Celá skladba je (z interiéru):

Dřevovláknitá deska 18 mm - ovčí vlna 2 x 40 mm - parozábrana - dřevovláknitá izolace 80 mm - dřevovláknitá izolace 120 mm - 2 x dřevovláknitá deska 24 mm - omítka

Na střeše a v podlaze je pouze dřevovláknitá izolace (střecha 3x120 mm a podlaha 5x40 mm).

Dřevovláknitý materiál je z produkce polské Ekoplyty (dnes patří pod německé Steico).


My od Prahy to máme opravdu těžké - proč se taky něco nekoná někde blíž...???

Předmět: Misto pergoly
Autor: Marek Bobek
Datum: 07.08.2006 10:39 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Zastineni je misto pergoly mozne resit take vzrostlym stromem. Ve specializovanych obchodech lze zkoupit i vzrostlejsi stromy (cena cca od 30tis.). Mozna to nekomu prijde prehnane,ale pergola teke neco stoji. Stom ma navic vyhodu tu,ze v lete je pod min prijemnejsi chladek nez pod umelym zastinenim a v zimne po odpadani listi je mozne zase vyuzivat solarnich zisku ze slunce.

Předmět: Re: Misto pergoly
Autor: František Marek
Datum: 07.08.2006 13:09 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Fotogalerie:
Nebo koupit parcelu (zahradu) se vzrostlými stromy. To se mi celkem podařilo i když hlavně díky manželce. Původně jsem chtěl většinu stromů pokácet a pak stavět. Nakonec jsem umístění stavby posunul tak, abych většinu stromů zachoval. Sice se mi přátelé divili, proč stavím 2 metry od vzrostlé třešně, která mi překáží, ale dnes už se nediví. Plní funkce, které jste popsal. Viz foto. Na snímku je vidět (u francouských dveří), jak působí překrytí střechy. Slunce svítí jen na zeď u těchto dveří. Foceno 4.7.2006 asi v 16,00 hodin.

Předmět: Re (2): Misto pergoly
Autor: Marek Bobek
Datum: 07.08.2006 15:22 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Tak to vas cti, ze jste to nevykacel. Dnes se na jednu stranu propaguje "zivot s prirodou", ekobydleni... a casto se zapomina na selskej rozum. I v nizkoenerg. domech se pak instaluje treba klimatizace, pritom staci bud nekacet nebo prave pozemek co nejdrive osazet a par let pockat. Kolik lidi investuje do tepelnyho cerpadla, zaluzii a klimatizace a setri na zahrade :-(( Na druhou stranu budete muset na obcas vycistit destovy svody.

Předmět: Re (3): Misto pergoly
Autor: Radim Pol.
Datum: 08.08.2006 01:56 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Chtěl bych upozornit na možnost použít k zastínění rychlerostoucí dřeviny, třeba ty vyvíjené původně na biomasu. V průměrně kvalitní zahradní půdě vyrostou z řízku na "stromoidní" velikost během pár let.

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: Marek Bobek
Datum: 08.08.2006 02:01 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Jake mate na mysli? Predpokladam,ze topol se moc nehodi. Takova tresen je ale za 5-7let taky docela vysoka. Navic jsou z ni bobule.

Předmět: Re (3): Misto pergoly
Autor: Aleš Aleš
Datum: 10.08.2006 16:26 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Máte pravdu , ale jen bych chtěl podotknout že stromy způsobí také přistínění místností a tmavá místnost není dle mého názoru hezká.
V případě , že chcete mít světlou místnost do které svítí sluníčko a přitom nechcete mít horko je jejiné řešení použít skla , která dobře propuštějí světlo a zadržují teplo. Mně vyhověly trojskla s 2x pokoveným sklem

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 10.08.2006 17:05 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ty požadavky jsou ve vzájemném rozporu - záření ve viditelné části spektra je totiž stále energeticky dost významné, takže nestačí odrážet infračervené, ale musíte odrazit i viditelné. Jinak trojsklo s dvěmi pokovenými vrstvami má (pokud se nejedná o nějaké speciální protisluneční pokovení) hodnotu g kolem 50-ti procent, takže je jako ochrana před slunečními paprsky nedostatečné.

Předmět: Re (5): Misto pergoly
Autor: Aleš Aleš
Datum: 11.08.2006 09:27 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Pane Špor trojklo má 50% g při složení 1x pokovení 2x fload. Výrobce tvrdí ( memohu změřit) že při použití dvou pokovených skel dosáhne hodnoty 38%,
izolační schopnost U=0,6 ( při tloučtce skla 44mm)
Klasické dvojslo k1.1 má g=60%. Existují speciální skla, protisluněční s hodnotami okolo 30% , ale mají nišší propustonst světla , takže okno musí být větší, a výsledný efekt je nic moc , navíc s U=1,3 W/m2
Vatianta , kterou jsem zvolil sice není ideální, ale je to určitý kompromis mezi tepelnými ztrátami skla a Ug. Bohužel při stavbě došlo k chybě kdy truhlář nezapustil dostatečně kovové ráměčky do dřevěných rámů, což vedlo k rosení skel v rozích v blízké době budou namontovány přídavné lišty které by tento problém měly vyřešit.

Předmět: Re (6): Misto pergoly
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 11.08.2006 12:59 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Máte špatné informace. Pokud se bavíme o běžném nízkoemisivním měkkém pokovení, má dvakrát pokovené trojsklo s běžnými tloušťkami tabulí hodnotu g někde mezi 48 a 50 procenty. Klasické dvojsklo s jednou pokovenou vrstvou má 60-63 procent.

38 procent bez protisluneční úpravy nedosáhnete, takové (i nižší) hodnoty dosahují HM-skla nebo speciální protisluneční dvojskla či trojskla, ne běžná izolační trojskla.

Jinak snížení hodnoty g znamená VŽDY i snížení propustnosti světla, tj. trojsklo má nižší propustnost světla než dvojsklo.

Předmět: Re (7): Misto pergoly
Autor: Aleš Aleš
Datum: 11.08.2006 13:48 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Překvapil jste mě , skutečně máte pravdu , je to podivuhodné , ale izolační trojsklo má stejné g ať má jedno nebo dvě pokovená skla! Bohužel někteří lidé mají velkou chuť prodat a v Zoněplus mi řekly , že 2x pokovené sklo má výše uvedené parametry no není tomu tak , jinak když jsem hledal parametry skel , mohu konstatovat , že již existují protisluneční skla , které propuštějí více světla a méně tepla , takže už nepatí to vždy , jak píšete ( pokud zase někdo nelže! )

nabízím odkaz k nahlédnutí :
http://www.isosklo.cz/produkty.php

sklo Sun Performance propouští 70% světla a jen 40% tepla"

Aleš

Předmět: Re (8): Misto pergoly
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 11.08.2006 13:57 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ta podmínka samozřejmě neplatí úplně univerzálně. Jistě existují speciální skla, která opravdu důkladně potlačují infrazáření a zachovávají propustnost viditelného. Opravdu vždy to platí u nízkých hodnot g, kdy už prakticky veškerý energetický prostup představuje viditelné žáření, takže další snížení je pouze za cenu snížení průhlednosti.

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: František Marek
Datum: 10.08.2006 18:14 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Co se týče stínu od stromů, tak v mém případě je tou "tmavou" místností pouze ložnice a to my vůbec nevadí, ba naopak. Obývák bych si takto nestínil.

Předmět: Re (2): Misto pergoly
Autor: Tomáš Janeček
Datum: 09.08.2006 13:53 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Zajimave. By me zajimalo, co si o tom mysli zahradnici.
Cetl jsem, ze strom by mel byt v takove vzdalenosti od budovy, jaka je (jeho prumerna max vyska) * 2. Duvodem je poskozovani zakladu stavby koreny stromu.
Jaka je realita, to netusim, nemel jsem moznost si to nekde overit. I kdyz az budu opravovat vyrovnavaci zed na zahrade, tak budu vedet vic (mam tam vzrostlou borovici cca 3m od zdi)

Předmět: Re (3): Misto pergoly
Autor: František Marek
Datum: 09.08.2006 14:34 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Náhodou se zahradnicí spolupracuji, ale tohle mi neřekla. Třešeň je vysoká odhadem asi 15m a tudíž bych musel stavět u sousedů:-)

Ale vážně. Tohoto problému se nebojím. Při kopání základů jsme na žádný silnější kořen nenarazili. Patrně jdou jiným směrem a nebo spíše do hloubky. A co se týče poškození základů, tak to strach nemám. Základy tvoří jeden celek, provázaný armovacím železem a na nich jsou betonové skořepiny spojované betonovou směsí. Tak že dnes je to již betonový monolit až po věnec a tudíž by mi případný kořen musel zvedat celý barák a na to nemá. Tedy doufám. I zahradnice mi říkala, že se toho bát nemusím.

Předmět: Re (3): Misto pergoly
Autor: Pavel První
Datum: 10.08.2006 09:37 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
stromy poškozují stavbu ve dvou směrech. jedním je rozrušování základů kořeny, ale to není až takový problém. mnohem horší je problém zejména u listnatých stromů, které v době sucha mohou odsát příliš spodní vody a tím se komůrky v porech země, kde dříve byla nestlačitelná voda začnou mačkat a může dojít v krajním případě k sesedáním stavby a jejímu popraskání a v krajním případě až ke statickým poruchám. jedním z možných řešení je v době tepla a sucha pravidelně zalévat strom. u jehličnatých stromů tento efekt není tak silný, protože listnatý strom odpaří v horku výrazně více vody, až stovky litrů vody denně

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: František Marek
Datum: 10.08.2006 10:15 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
To může být problém, ale záleží na složení zeminy a hladině spodní vody.

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: petr kocina
Datum: 12.08.2006 22:34 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
souhlasim.je videt zkusenost z praxe i kdyz s tou spodni vodou a jinym taky souhlas,ale to neni vsude vzdycky :-(((
vetsina pozemku nema spodni vodu v cca 1 m

Předmět: Re (5): Misto pergoly
Autor: Pavel První
Datum: 14.08.2006 15:17 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
zahradnické knihy říkají, že podobný rozsah, který má strom nahoře, bude i dole - i kdyby to bylo jen 1/2 tak kořeny přůměrného stromu - ovocného, třeba té třešně, která má korunu do výšky 5-7 m, tak budou zasahovat do hlobky 3-5 m minimálně ale záleží na místních podmínkách. nechtěl jsem řešit konkrétní situaci, jen upozornit na nebezpečí větších stromů, zejména listnatých v okolí staveb pro jejich základy a statiku

Předmět: Re (6): Misto pergoly
Autor: František Marek
Datum: 14.08.2006 16:04 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Osobně s tím také souhlasím. Ovšem rozdíl je v tom, zda ten strom tam je již 50 let a nebo ho tam vysadíte po dokončení stavby. Mě zahradnice uklidňovala s tím, že "můj" starý strom má již kořenový systém stabilní a takřka neměnný a tudím mi nic nehrozí.
Ještě jeden doplněk a oprava. Třešen (viz výše fotka) je od základů stavby vzdálena 4,80m a ne 2 metry. Za to se omlouvám.

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: Dr. Hypo
Datum: 23.08.2006 20:23 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Dalším a asi největším ohrožením staveb stromy je jejich event. zlomení při velkém větru. Měli jsme u domu jednu krásnou borovici a jednu ještě hezčí dvojborovici, vypadalo to opravdu idylicky. Ale vidět, co dělá takový strom v bouřce, či v obyčejném větru na podzim už tak idylické není. Ty náklony nad střechu, kde v podkroví je obývák... Brrr..! Nic se nikdy naštěstí nestalo, ale ještě že už ty borovice prolétly komínem. K ničemu jinému ani po poražení nebyly vhodné. Dřevo takto sólo vyrostlých stromů v dobré půdě, de facto ornici, je totiž "řídké", léta daleko od sebe. Vždyť za 25 let ty stromy narostly do výšky přes deset metrů, což se někde v lese povede těžko. Když jsme "ty naše" poráželi, tak jedna padla na štěrkovou cestu přes betonový obrubník, který nijak výrazně okolí nepřevyšoval. Zlomila se jako sirka, obrubník se ani nepohnul. Rychle jsme je naporcovali na polínka, ať má čím topit maminka a po dvou letech schnutí je spálili v kotli.
Moje zkušenost je: Bacha na stromy blízko domu. Nebo se dobře poinformovat, a vybrat to, co přepříliš nevyroste.
H.

Předmět: Re: Misto pergoly
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 09.08.2006 10:31 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
My jsme postavili před domem pergolu. Zajímají mě nápady jak vyřešit střechu pergoly tak, aby stínila, když je třeba, propouštěla sluneční záření, když je třeba a chránila venkovní terasu před deštěm a sněhem. Prozatím máme střechu pokrytou rákosovými rohožemi. Není to praktické. Umisťování a odstraňování těchto rákosových rohoží je totiž pracné. Přemýšlím o vytahovací a zatahovací markíze. Má někdo lepší nápad ? Existuje nějaká popínavá rostlina, která by v létě dobře stínila a chránila před deštěm a v zimě zase dobře propouštěla sluneční světlo ?

Předmět: Re (2): Misto pergoly
Autor: Tomáš Janeček
Datum: 09.08.2006 13:48 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
U pergoly se to resi sikmo ulozenim vrchnich lati, ale je potreba si to spocitat (sesikmeni i vysku umisteni). Vysledek je, ze v poledne je to komplet zastineno, ale pozdeji uz skrz prosvita slunce.

Předmět: Re (3): Misto pergoly
Autor: Petr Becak
Datum: 09.08.2006 14:09 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Muzete to nakreslit nebo lepe popsat? Nedovedu si to predstavit. Pri kompletnim zastineni by musely byt late temer nalezato, ne? Funguje to tak, ze zastineni je v poledne a jen v lete a v ostatnich pripadech (napr. v zime po cely den) jde slunce skrz?

Předmět: Re (4): Misto pergoly
Autor: Tomáš Janeček
Datum: 09.08.2006 14:33 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Kdesi kdysi sem o tom videl zminku.

Ale princip je stejny jako u lamelovych zaluzii. Kdyz se to spravne natoci, jde dovnitr svetlo, ale ne slunce. Tohle bylo to same, jen se to muselo spravne spocitat (vzdalenost lamel od sebe, uhel, vyska, velikost lamel)

Kdyz slunce ztratilo silu, tak uz to svitilo do okna primo. Neco jako venkovni protislunecni zabrany (k videni treba na novym katastralnim urade v Praze v Kobylisich.

Předmět: Re (5): Misto pergoly
Autor: Pavel První
Datum: 10.08.2006 09:41 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
největší problém se sluncem v domě je v létě v době od 8-11 a od 14-16 hodin, když není vysoko nad obzorem a má sílu, protože do svislých oken praží pod úhlem, kdy do domu prochází velká část záření. když je vysoko, tak se od skel kvůli úhlu větší část záření odrazí, od toho je právě myšlenka natočených lamel odvozena - potřebujete zastínit slunce v určitém úhlu, když je vysoko - kolem poledne, tak není problematické

Předmět: Re: Misto pergoly
Autor: petr kocina
Datum: 11.08.2006 12:06 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
ale to listi musi taky kazdej rok nekdo uklizet :-((

Předmět: Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.
Autor: Petr Petr
Datum: 04.08.2006 15:38 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Čekal jsem v posledním díle komplexní informace o stavbě. Například popis izolací, tepelné ztáty dle projektu, investiční náklady, schéma jednotlivých podlaží, tabulku sledování spotřeby rozdělenou na topení, ohřev TUV a ostatní. Tak aby se z toho dalo něco pochytit. Takhle nevíme kolik dní se topilo elektrikou, kolik dní v krbu, kolik dní vůbec atd.

Prostě není se o čem bavit, což je jistě škoda.

Předmět: Re: Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 13:24 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Mrzí mě, že jste z článku nezískal informace, které Vás zajímají. Ale já jsem již v nadpise článku i v jeho úvodu v ýslovně upozorňoval, že to není odborný článek o nízkoenergetickém domě, ale pouze shrnutí některých zkušeností investora a uživatele takového domu, který není ani stavař ani stavební fyzik. Jsem pouhý uživatel domu. Dům jsem neprojektoval, nestavěl ani jsem nesledoval spotřebu rozdělenou na topení, ohřev TUV a ostatní. Přiznám se, že ani nevím jak lze takovou rozdělenou spotřebu sledovat, když mám jeden elektroměr, který měří celkovou spotřebu elektřiny. Budu rád, když mi poradíte.

Předmět: Re (2): Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.
Autor: Petr Petr
Datum: 05.08.2006 14:59 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Beru zpět, myslel jsem si, že ty články budou nějak doplněny o názory vašich projektantů a jiných odborníků. Proto jsem čekal více odborných informací.

Přesto je dobře, že jste ty články napsal. Pohled tzv. laika na bydlení v úsporných domech je mnohdy důležitější, než neustálé vychvalování (či kritizování) mezi odborníky.

Jen malé doplnění. Vámi uváděná zimní spotřeba 11/2005 až 5/2006 není celoroční spotřeba, i když může být podobná. Určitě se tam přitápělo částečně v září a v říjnu. Pokud jste (samozřejmě správně) ohříval vodu jen na 40°C, tak nemusí být roční spotřeba velká. Nehledě na to, že jste byli převážně mimo dům. Rozdělení spotřeby na topení a ohřev TUV lze jednoduše výpočtem a sledováním v letním období, kdy se netopí, ale voda ohřívá.
Jen tak pro zajímavost, můžete pro ohřev TUV použít i 8hod. HDO tarif. Voda se zbytečně stále nedohřívá v době, kdy nejste doma.

Předmět: Re (2): Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.
Autor: petr kocina
Datum: 05.08.2006 21:35 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
spotrebu ve VT a NT dostanete ve vyuctovani od energetiky.

Předmět: Re: Očekávané informace chybí, což je určitě škoda.
Autor: Martin Jindrák - ATREA
Datum: 14.08.2006 11:21 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Přeji hezký den.
Jen pro informaci na odkazu -
http://www.tzb-info.cz/3216-energeticky-pasivni-dum-rychnov-u-jablonce-ii je rozebrána spotřeba objektu EPD Rychnov za rok 2005
Třeba by i tyto data pro Vás mohli být zajímavé.
Od 11/2005 měříme i venkovní teploty, takže data za rok 2006 budou ještě lépe porovnatelné "s tabulkovými" předpoklady.

Předmět: krbová kamna a vůbec spotřeba
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 04.08.2006 14:26 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
"Kromě krbových kamen není dům vybaven žádným jiným alternativním zdrojem tepla."

Ta krbová kamna jsou přeci dost podstatná, ne? V článku nezmiňujete, jak často kamna používáte. Pokud jste je nepoužívali vůbec, je to v pořádku, ale pokud je používáte, je nutné jejich spotřebu připočítat do nákladů na vytápění. Také v článku postrádám náklady na přípravu teplé vody, které naopak můžete odečíst. Rozhodně nepředpokládám, že jsou započteny ve zbylých 1500 kWh, to byste měli hodně úspornou domácnost.

Obecně jsou údaje o spotřebě dost zmatečné.

Předmět: Re: krbová kamna a vůbec spotřeba
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 13:21 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Souhlasím s Vámi. Krbová kamna mohou být podstatná, mohou dokonce zajistit i stoprocentní vytápění domu a to i při velkých mrazech. Proto je jistě nutné jejich spotřebu připočítat do nákladů na vytápění. My jsme je za topnou sezónu 2005/6 použili méně než desetkrát a spálili dřevěné brikety v hodnotě menší než 500 Kč (omlouvám se, nevedl jsem si záznamy). Co se týče přípravy teplé vody, tak ta je skutečně započtena ve zbylých 1500 kWh. To rozdělení celkově spotřebovaných 6500 kWh na 5000 kWh na vytápění a 1500 kWh na vše ostatní byl můj laický odhad a zřejmě nesprávný. Dnes se přikláním k poměru 4000 kWh na vytápění a 2500 kWh na vše ostatní.

Předmět: Zamrzání přívodu vody
Autor: František Marek
Datum: 04.08.2006 09:50 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Není mi jasný ten problém se zamrzáním vody. Co myslíte tím nepoužíváním domu? Jako, že se nečerpá voda (není v pohybu), tak zamrzne?

Předmět: Re: Zamrzání přívodu vody
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 13:20 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Ano, přesně to jsem měl na mysli : když se nečerpá voda (není v pohybu), tak může při déletrvajících tuhých mrazech zamrznout, pokud přívod vody není dobře proveden a zaizolován. Zamrznutí vody je důsledkem nedostatečného zaizolování. Osobně myslím, že jednoduchým řešením je umístění topného drátu na exponovanou část potrubí.

Předmět: Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 04.08.2006 09:32 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Nízká akumulace sice vede při přerušovaném provozu k úsporám ve vytápění v zimě, ale v letním období bude docházet k přehřívání. Pokud je dům užíván stále nebo po většinu dne v topné sezoně, je určitá akumulace výhodná , neboť dovoluje lepší využití vnitřních zisků v domě - oslunění , teplo z vaření, elektrospotřebiče atd. Což se projeví hlavně v přechodném období. Význam roste u dobře izolovaných domů.

Předmět: Re: Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 04.08.2006 14:18 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
"Význam roste u dobře izolovaných domů"

Je to přesně naopak - význam akumulace klesá u dobře zateplených domů.

Předmět: Re (2): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 07.08.2006 11:12 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Než zareagujete , přečtěte si prosím celý můj příspěvek. Nelze reagovat na poslední větu vytrženou z kontextu.

význam akumulace :

Takže máme 2 domy j první neizolovaný teplená ztráta 15 kW , druhý izolovaný teplená ztráta 6kW


Při vaření v kuchyni - trouba + el. nebo plynová deska se bude vyzařovat 5kW tepelného výkonu . Po dobu 2-3 hodin

v prvém neizolovaném domě bude toto teplo zužitkováno zcela při teplotě nišší než cca 8°C protože žádný dům nemá nulovou akumulaci a neizolovaný dům vyzáří při tep. 8°C právě zmiňovaných 6kW ( celý )


Naproti tomu izolovaná dřevostavba , bude mít při teplotě 8°C celkovou ztrátu pouhé 2kW , a pokud tu nebude akumulace dojde k přehřátí kuchyně a k ní přilehlé místnosti - výsledek nutnost otevření okna v kuchyni v obýváku ...

Proto význam akumulace bude vyšší v izolovaném domě.

Předmět: Re (3): Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 07.08.2006 17:10 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Nezlobte se na mě, ale to je úplně zcestná úvaha. Pokud uvažujeme ustálený stav domu, pak je akumulační schopnost stěny pro aktuální teplotu už vyčerpána, takže bez zvýšení teploty vzduchu se žádná akumulace neuplatní. U dobře izolovaného domu to teplo ze stěn nemá šanci odejít jinam, než znovu zpátky do interiéru. Takže výsledek je takový, že u izolovaného domu s nízkou akumulací přehřeji interiér více na kratší dobu, u stejně izolovaného domu s akumulací ho přehřeji méně, ale zase na o to delší dobu. Pro řešení tohoto diskomfortu u domu bez akumulace prostě vyvětrám, u domu s akumulací bude vyvětrání přebytečného tepla mnohem náročnější. Akumulace byla výhodná právě u špatně izolovaných domů, protože tam se toto přebytečné teplo odvedlo tepelnými ztrátami přes stěnu směrem ven. Čím lepší je izolace stěn, tím méně tepla je odváděno směrem ven, takže tím déle trvá, než stěna vychladne a tím více chladne směrem do interiéru. Tj. se zvětšující se izolací stěn ztrácí akumulace na významu.

Předmět: Re (4): Akumulace
Autor: Pavel Pleva
Datum: 07.08.2006 22:43 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Já osobně bych souhlasil se scestnou úvahou.
V létě během noci oba domy vybětrají a ochladí se na teplotu např. 20. Potom se zatáhnou záclony a teplo se stejně izolovanými zdmi (a jinudy) dere dovnitř. Aby stoupla teplota v domě s větší akumulací, vyžaduje to delší dobu, než v domě bez akumulace.
Samozřejmě platí i to samé pro noční ochlazování v noci. Bude "déle" vychládat, bez akumulace v bude při otevřeném okně vnitřní teplota kopírovat tu vnější, u domu s akumulací to bude pár hodin trvat.
Pokud se změní počasí jako na přelomu srpna, může být v domě s akumulací týden příjemně, pokud se sledovala předpověď a úmyslně dům neochlazoval. Kdežto v domě bez akumulace je třeba navléci svetr.
Samozřejmě to platí i o oteplení. Asi si musí každý vybrat, zda má raději pomalé či rychlé změny.

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 09.08.2006 10:34 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Já myslím, že blíže pravdě je pan Špor. Správně konstatujete, že k tomu, aby stoupla nebo klesla teplota v domě s větší akumulací je zapotřebí delší doby, než v domě s nízkou akumulací. V letošních vedrech klesala teplota jen na 23°C a to jen na několik málo hodin mezi půlnocí a ránem. Převážnou většinu dne byly teploty okolo 30°C. Dům s velkou akumulací měl mnohem více času na akumulaci tepla než na ochlazování. Proto při déletrvajících vedrech průměrná teplota jeho vnitřních povrchů ze dne na den neustále stoupala.
Myslím, ale, že pře o tom, co je lepší zda větší nebo nízká akumulace je skutečně scestná. Velká akumulace má své výhody a své nevýhody. Stavím-li dům musím si vždy postavit plusy a mínusy proti sobě a rozhodnout se pro řešení, které je pro mě výhodnější. Někdy může být výhodou velká akumulace jindy opak. Úplně jiné je to pro dům s přirozeným větráním než pro dům s nuceným větráním a rekuperací tepla. Co se mi ale nezdá je, když se v dřevěných NED staví uvnitř domu speciální akumulační stěny naproti jižním proskleným otvorům. V zimě to určitě šetří energii. Ale co to dělá v létě ?

Předmět: Re (6): Akumulace
Autor: Petr Becak
Datum: 09.08.2006 10:50 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
V lete je slunce vysoko, takze se stena neohriva a tvori pasivni akumulacni prvek.

Předmět: Re (4): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 08.08.2006 16:22 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Jenže , Pane Špor , když máte dobře izolovaný dům s akumulací, pak právě při vaření se Vám zvedne teplota např z 22 na 24°C a což je ještě snesitelné a ne z 22 na 28, stejně tak při oslunění v přechodném období ...

Nemohu si pomoct , ale vidím akumulaci jako pozitivní. Podívejte se na můj příspěvek o teplotách v domě , není to paráda spát při 21°C i v nejparnějších dnech ? V dřevostavbě nemůžete nikdy dosáhnout příjemného klimatu v parných dnech ! A to ani při použití komfortní klimatizace - ta sice ochladí , ale také vysuší vzduch což třeba v ložnici není moc příjemné.


V topném období:

ve studených dekádách zimy oceníte další výhodu domu s akumulací - schopnost masivních konstrukcí uvolňovat vlhkost, čímš se přirozeně zvedá relativní vlkost vzduchu!!

pokud topíte např dnes populárními krbovými kamnami , ale i jinak můžete topit velkým výkonem po krátkou dobu , což může být vzhedem k účinnosti nebo ceně zdroje někdy výhodné.

Např: el. vytápění

1kW v 8 hod nízkém tarifu stojí 1,26 kč (D25-26)

při 20 hod vytápění zaplatíte 1,65kč - tedy o 31% více!!


stojí to za úvahu ? Nevím otázka je absolutní spotřeby, ale nišší cena se promítne i do ceny TUV , kterou "izolací" neovlivníme. ( řešení můžou být solární kol)


s pozdravem

Aleš

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: František Marek
Datum: 08.08.2006 17:38 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
V praxi to není jenom s akumulací a bez akumulace. Každý dům (materiál) má nějakou akumulaci. Tedy i ten s vnitřním zateplením. U mě je to například podlaha, která je tvořena betonovou plovoucí deskou o síle 7cm s kari sítí. Jistou akumulaci mají i stěny (naštukovaný sádrokarton) a příčky (naštukovaný ytong). Akumulaci tvoří i nábytek apod.

Když jsem dělal letos v zimě pokus, jak dlouho vydrží teplo v mém uzavřeném domku, tak jsem byl dost překvapen. Objekt (tehdy neměl ještě vnitřní dveře, podlahovou krytinu a nábytek) jsem v neděli, pomocí přenosného přímotopu, vytopil na 20°C a uzavřel. Každý den v 16.00 hod jsem sledoval přes okno stav vnitřního teploměru. Teploty byly následující:
PO - 19,5
UT - 19,1
ST - 18,5
ČT - 17,7
PA - 16,7
SO - 15,6
NE - 14,2
Pokles teploty nebyl v průměru ani o 1°C za den. Což mě překvapilo. I když je to vlastně logické, to teplo nemělo kam unikat. V domku nikdo nebyl a tudíž nikdo neotvíral dveře a nevětral. Možná své sehrály i solární zisky. Pár dnu totiž svítilo sluníčko.
Nebylo to samozřejmě stoprocentně objektivní hodnocení, ale mě stačilo k tomu, abychom mohli, s projektantem, dokončit projekt na elektrické topení. Nebo-li jak výkonné pořídit přímotopy.

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 08.08.2006 18:21 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Četl jste vůbec můj příspěvek?
Ano, u domu s malou akumulací stoupne teplota víc, ale zase na kratší domu. Pokud uvařím večeři, tak mi stoupne teplota třeba na 28, ale během několika minut po vyvětrání klesne zase zpět. U domu s velkou akumulací stoupne jen na třeba Vámi uvedených 24, ale abych to stáhl zpět na 22 stupňů, budu muset větrat nesrovnatelně déle (protože stěny budou teplotu zvedat), takže budu spát třeba ve 23 stupních, zatímco u lehké stavby jsem to už vyvětral a mohu spát při, jak správně uvádíte, příjemnější nižší teplotě.

Schopnost uvolňovat vlhkost nijak nesouvisí s akumulační schopností. Taková ovčí vlna má akumulační schopnost směšně malou, ale regulovat vlhkost umí perfektně. Velmi dobrý na regulaci vlhkosti je i sádrokarton (tj. materiál dost rozšířený v lehkých stavbách). Tato poznámka je prostě úplně mimo.

Poznámka o vytápění právě ukazuje na výhodnost akumulace u špatně izolovaných staveb. U dobře izolovaných staveb totiž stačí topit v noci i v lehkých stavbách - to je právě to, na co upozorňuji - čím lépe izolovaný dům, tím menší ztráty, takže tím méně akumulační hmoty potřebujeme na překlenutí období kdy nevytápíme.

Předmět: Re (6): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 09.08.2006 08:53 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Stručně .. když máte 24° nemusíte větrat ... dům pomalu sám zchladne.

Domy jsou většinou stavěny tak, aby měli oddělenou ložnici , kde se udržuje nižší teplota.

Výbornou schopnost uvolňovat vlkost má mnoho látek , třeba sádra jak píšete, ale kolik té vody se do této konstrukce vejde a na jak dlouho to vydrží ??


Pravda , že dům , který je dobře izolovaný nepotřebuje pro překlenutí doby topné odstávky tolik akumulace jako dům neizolovaný, důležitý je ale poměr tep. ztráty / akumulované teplo. Pokud máte velmi úsporný dům což dřevostqavby jsou a v něm krbová kamna, je tady nepoměr mezi výrobou a spotřebou tepla , protože krbová kamna jsou umístněná v místnosti , která má tep ztrátu třeba 1kW při -15° a výkon kamen je min 3x vyšší.

Předmět: Re (7): Akumulace
Autor: František Marek
Datum: 09.08.2006 09:36 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Pane Aleši, když jste zmínil krbová kamna, nevíte o nějakých, které mají malý výkon? Zatím se mi nepodařilo nikde nic takové objevit. Snad jen tyto: http://www.dufakotle.cz/store/goodsdetail.asp?strGoodsID=HSRARVIKAISEDA
ale také mají dost velký rozsah 1,9 až 6,4kW.

Předmět: Re (8): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 09.08.2006 15:04 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Mylím že jste našel ty nejmenší, Běžně se prodávají kamna o nominálním výkonu cca 5kW( maximální je vyšší) . Zregulovat jdou na polovinu něco kolem 2,5kW takže těch vašich 1,9 kW bych viděl jako úspěch.

Předmět: Re (8): Akumulace
Autor: petr kocina
Datum: 11.08.2006 23:45 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
to by me tedy zajimala velikost topeniste,to je to co hodne lidi prehlizi.nejaky zkusenosti s krbem mam,ale topit na cca 2 kW by muselo byt topeniste hoooodne malinke.
jinak na krbova kamna cca 2-4kW jsem jeste nenarazil.
nastesti tento problem nemusim resit a zajimam se o nej jen okrajove.

Předmět: Re (7): Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 09.08.2006 11:11 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Vždyť to je přesně ono:

Špatně izolovaný dům sám vychladne. Čím lépe je dům izolovaný, tím pomaleji bude vychládat, což je v tomto případě nežádoucí. U kvalitně izolovaných domů je tedy akumulace nezajímavá.

Ano, do metr tlusté stěny se jistě vejde hodně vlhkosti, ale vlhkost, která je víc jak pár cm pod povrchem je mi na regulaci interiérové vlhkosti nanic. Jediný efekt jejího uložení bude růst plísní...

V ustáleném stavu je akumulační hmota pro danou teplotu vyčerpaná, takže pokud zatopíte v kamnech, je to nutně spojeno s dlouhodobým zvýšením tepoty a tím snížením komfortu užívání domu. Tepelná ztráta kvalitně izolovaných domů je tak malá, že zatopení v takových kamnech by znamenalo bez větrání zvýšení teploty na několik dní. Kde pak máte například ten žádoucí noční pokles teploty?

Uvědomte si, že Váš dům není dobrý příklad. Přes metr tlusté kamenné zdi jsou tak velkou akumulační hmotou, že patrně nikdy ustáleného stavu nedosáhnete, ve Vašem případě budou při běžných pokojových teplotách stěny vždy chladit, nikdy nebudou hřát. To není výhoda dokonce ani v létě, protože mít v domě v parných dnech teplotu pod 23-25 stupňů je nezdravé, a jinak než topením jí nezvýšíte. V zimě musíte trvale topit každopádně, protože silně pochybuji, že dokážete zvednout teplotu stěny nad nějakých 18-19 stupňů, takže stěna se podílí na ochlazování, ale nikdy na ohřívání, protože pod 18-19 stupňů nechává teplotu klesnout málokdo.

Předmět: Re (8): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 09.08.2006 12:06 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Uznávám , že můj dům není dobrý příklad , asi nikdo nebude stavět 110cm tlusté zdi , kvůli akumulaci !

Ale prostědí v přízemí domu bych označil jako příjemné , něco úplně jiného je 23 z klimatizace (pohyb vzduchu ,atd) a 23 při 75% vlkosti. Žádné zdravotní problémi na sobě , ani na svých blízkých nepozoruji. Další věc o které jsem se nezmínil je fakt , že dům nemá izolovanou podlahu od země , nebo jen velmi málo což se negativně projevuje na jaře , kdy se skutečně musí déle topit a v přízemí je chladněji než v patře. Navíc jedna místnost má podlahu cca metr pod úrovní terénu ( ne ložnice)
Co se zimního období týče topit skutečně musím více v přízemí , neizolované podlahy a navíc metrové stěny "tahají chlad" ze základů, Co se teplotního rozdílu týče bývá mezi večerem a ránem asi 1°C při extrémních mrazech -15°C dva stupně. Stejně jako dům pomalu chladne se pomalu se i natápí.
V přízemí neklesá relativní vlhkost vzduchu pod 45% ani při dlouhotrvajíchích mrazech , v patře klesne i na 35%.
Bydlení je v celku příjemné , hlavně oceňuji chlad v parných dnech.

Předmět: Re (9): Akumulace
Autor: Pavel První
Datum: 10.08.2006 09:45 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
75% Rh při teplotě 23 C je ideální prostředí pro plísně, pokud ovšem vytrvale nevětráte pečlivě každé zákoutí a každý roh, což u takto silných zdí ani nepředpokládám. škodlivé nejsou ty plíšně jen co jsou vidět již jako povlak, ale stačí i ty plísně, které ještě nejsou vidět. hlavní problém je v chladnosti zdí a kondenzaci vody. stačí při 75% Rh a teplotě 23 C, aby zeď byla o 3-4 C chladnější a budete tu mít skoro na 100% kondenzaci vody na zdi a růst plísní, to není zrovna dvakrát zdravé prostředí. projeví se to obvykle, pokud nejste alergik až v řádu desítek let narušenou imunitou, dýchacími potížemi, astmatem, alergiemi atd.

Předmět: Re (10): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 10.08.2006 11:10 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Myslím že nemáte pravdu:

Žádné plísně v domě nemám (ty co jsou vidět) , nejsem na nic alergický. V celé obci co bydlím není snad jedinný člověk , který by byl na něco alergicky a všichni bydlí ve stejných barákách.. Věk dožití je přes 80 let - tedy více ne celorep. průměr.
Naopak lidé s alergiemi , astmatem žijí ve sterilních bytech !

Předmět: Re (9): Akumulace
Autor: petr kocina
Datum: 11.08.2006 23:52 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
a co delaji ionty :-)))))))))))))))))))))))))
pozurujete nejake ???????????????

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: Martin Živec
Datum: 19.04.2007 15:32 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Již 6 let bydlím v dřevostavbě od firmy Haas a v době veder v noci vyvětrám a přes den zatáhnu hliníkové rolety s izolací.V domě v období veder bylo 23st a prostě vše je jednoduché,v noci větrám a přes den si tam to vedro prostě nepustím.Tak neřešte ptákoviny a buďte rádi,že nebydlíte v paneláku.

Předmět: Re: Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 13:18 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Souhlasím s Vámi, že vyšší akumulace je výhodná pokud je dům užíván stále nebo po většinu dne v topné sezoně. Nechápu ale, proč by u domů s nízkou akumulací mělo v letním období docházet k přehřívání a proč význam akumulace roste u dobře izolovaných domů. Mé laické posouzení mi říká něco jiného a zkušenosti z letošního parného léta mi to potvrzují.

Předmět: Re (2): Akumulace
Autor: Petr Petr
Datum: 05.08.2006 14:44 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
S tou akumulací máte pravdu.
Jaké jste měl vnitřní teploty v minulých týdnech, když bylo venku 35°C? Jak často jste větral ve dne a co v noci?

Předmět: Re (3): Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 21:02 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Přes den byla okna zakryta závěsy. Teplota uvnitř v domě okolo 18.hodiny byla obvykle 27 - 28 stupňů. Od večera do rána jsme větrali všemi okny a teplota v domě se v noci a k ránu vyrovnala s venkovní teplotou, ta v době veder neklesala pod 23 stupňů. Takže ranní teplota byla cca 23 stupňů, pak přes den stoupala na max.28 stupňů a v noci zase klesala na cca 23 stupňů.

Předmět: Re (4): Akumulace
Autor: Petr Petr
Datum: 06.08.2006 07:51 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Těch 28 je opravdu hodně, neuvažujete o nějaké klimatizaci, či dodatečné vzduchotechnice?

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 06.08.2006 14:42 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Máte pravdu, že 28 stupňů je hodně. Nevidím, však, řešení v klimatizaci nebo vzduchotechnice. Znamenalo by to další spotřebu energie. Snažíme se situaci řešit vybudováním pergoly a lepším zastíněním oken v letním období. Pokud by se déletrvající tropická vedra stávala v naší zemi jakýmsi standardem vedlo by to asi k přehodnocení stávajících konceptů nízkoenergetických domů. Muselo by se asi ustoupit od velkých jižních oken. Pasivní solární zisky v neletních obdobích by byly totiž eliminovány přehříváním domu v období veder. Není divu, že např. v jižní polovině USA, kde je všude rozšířena klimatizace je spotřeba energie v létě podstatně vyšší než v zimě. Z letošních veder jsem si odnesl zkušenost, že teplotní situace v panelových domech a v domech s velkou akumulací byla ještě horší než v našem domě. Tam totiž noční poklesy teploty neměly na teplotu uvnitř žádný podstatný vliv. Příjemné vnitřní klima jsem v době veder zažil jen ve 200 let staré chalupě s malinkými okny, postavené z nepálené hlíny, jejíž dvě stěny byly zakryty zemí (chalupa je ve svahu).

Předmět: Re (6): Akumulace
Autor: František Marek
Datum: 06.08.2006 17:52 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Problém s přehříváním je u patrových domů, ale u bungalovů se dá eliminovat vhodným přetažením střechy. V mém případě jsou okna na jih zastíněna nadpražím 130cm. Znamená to, že do oken svítí sluníčko (šikmo) jen do 8 až 9 hodin, kdy nemá takovou sílu. Pak už je výše a střecha jej dobře zacloní. Ten přesah střechy se dá spočítat na těchto stránkách. V praxi to znamená, že nemusíme zatahovat závěsy oken, ale jen je přes den neotvírat. Problém s větráním nemáme, neboť jsou celý den otevřená okna na sever a východ, kde je podstatně chladněji. Je to stíněno jednak přístřeškem a pak vysokým stromem.
V době minulých veder jsme měli v obýváku nejvíce 25°C a v ložnici 23°C. Naopak v zimě je slunce nízko a tak dobře ohřívá místnosti na jižní straně. Solární zisky jsou slušné.

Ale na druhou stranu v současné době (včera) jsme museli v obýváku chvilku přitápět. Bylo tam 17°C a na sezení a besedování to bylo skoro málo. V ložnici naopak příjemné. Stačilo aby přímotop (1,0 kW) běžel asi deset minut a bylo tam 21°C. Pokud byla zavřena okna, tak tam teplo vydrželo. Stačilo občas vyvětrat. Přesto, že je domek s vnitřním zateplením, tak jistou malou, dle mého názoru potřebnou, akumulaci tvoří podlaha.
Ve vašem případě bych uvažoval místo pergoly o zimní zahradě, Ta by mohla možná vyřešit i druhé patro.

Předmět: Re (7): Akumulace
Autor: Aleš Hebelka
Datum: 07.08.2006 12:27 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Drobné upozornění k přetažení střechy. Při projektování jsem si to z jižní strany ohlídal, ale nějak jsem zapomněl, že slunce svítí také odpoledne. Máme štít orientovaný na západ a koncem července díky teplota v podkroví v pokojích se západními okny atakovala 30°C (i u zděné stavby je podkroví ze sádrokartonu - tedy lehké) - na oknech ale zatím nebyly žádné zástěny (rolety/závěsy/záclony)

Předmět: Re (8): Akumulace
Autor: František Marek
Datum: 07.08.2006 12:54 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Mám stejný problém i když ne tak extremní. Mám také okna na západ (jedno kuchyně a jedno obývák - spojená místnost) a také jsem přemýšlel, jak to vyřešit. Nic mě nenapadlo, jen ty závěsy, případně rolety.
U mě se naštěstí jedná jen asi o hodinový časový úsek. Pak je slunce zastíněno vysokými stromy. Ale i tak to dokáže zvednout teplotu o 2 stupně proti ostatním místnostem.

Předmět: Re (8): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 08.08.2006 16:35 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Řešil jsem stejný problém, ve dnou podkrovních místnostech s okny a balkonovými dveřmi na na jiho západ /západ,

mé řešení: izolační trojskla k=0,7 , ( velmi nízký prostup tep. záření) zaplatil jsem cca o 4tisíce více než za klasiku k1,1 , přes 26°C jsem se letos ani přes nevhodné větrání nedostal. Pravda je , že jsem postavil příčky i strop z těžkých akumulačních materiálů (beton, příčky poroterm ) chodba i kuchyně dlažba.

Předmět: Re (9): Akumulace
Autor: Aleš Hebelka
Datum: 08.08.2006 19:51 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Izolační trojsklo je zde taky, navíc slušný 5komorový rám s trojitým těsněním, celkem to okno bude rozhodně pod 1.0. Nicméně extrémní červencové teploty tu místnost vyhřály akumulace neakumulace, sklo nesklo - mám na podlaze koberec, strop + šikmu a půlštok ze sádrokartonu (typická podkrovní místnost), teplo se vám ale naakumuluje i do skříní a nábytku - ta teplota tam byla skoro konstantní, i přesto, že na 'normální akumulaci' zůstala jen ytongová 10cm příčka na jedné delší straně (proti oknu, osvícená sluncem) + cca 10 cm skořepina z betonu na straně co je okno (neosvícená). V zimě jsme si samozřejmě nestěžovali, slunečný den = netopíme, ale teď v létě to bude chtít přinejmenším žaluzie na odpoledne. Dnešní průměrně (či lépe) izolovaný dům se prostě bude přinejmenším v podkroví slunečním svitem v létě přehřívat (pokud okna nezastíníte), a je jedno, jestli jde o masivní stavbu, nebo dřevostavbu. Mimo zastínění to jde ztlumit buď klimou (neekonomické a neekologické), aktivním větráním (plánujeme konečně zprovoznit chlazení vzduchem ze zemního kolektoru), nebo konstrukcí, která to teplo 'pustí' (to ovšem znamená menší tep. odpor a tedy víc topit v zimě. Nebo je ještě něco lepšího?

Předmět: Re (10): Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 08.08.2006 19:59 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Klasické trojsklo má g cca 50 procent, tj. propustí 50 procent slunečního záření do interiéru. Aleš zřejmě použil protisluneční skla se sníženým g, ne běžná trojskla. Nejlepší je ale použít předokenní stínění - v účinnosti je nedostižné a na zimu ho lze odstranit.

Předmět: Re (7): Akumulace
Autor: Jaroslav Špor
Datum: 08.08.2006 18:32 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Přesahem střechy se dá zastínění řešit i u podkrovních domků. Ve štítové stěně tam může stejný účel plnit balkón. Jak ale bylo řečeno, není to dokonalé řešení, protože neřeší nízké a silné západní slunce. Lepší je nějaký listnatý strom nebo klasické předokenní stínění (žaluzie, markýza apod.).

Předmět: Re (5): Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 06.08.2006 14:52 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Máte pravdu, že 28 stupňů je hodně. Nevidím, však, řešení v klimatizaci nebo vzduchotechnice. Znamenalo by to další spotřebu energie. Snažíme se situaci řešit vybudováním pergoly a lepším zastíněním oken v letním období. Pokud by se déletrvající tropická vedra stávala v naší zemi jakýmsi standardem vedlo by to asi k přehodnocení stávajících konceptů nízkoenergetických domů. Muselo by se asi ustoupit od velkých jižních oken. Pasivní solární zisky v neletních obdobích by byly totiž eliminovány přeh

Předmět: Re (2): Akumulace
Autor: Aleš Aleš
Datum: 07.08.2006 10:03 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Nechápete , proč by v domě s nízkou akumulací mělo v letním období docházet k přehřívání ?? Vždyť máte v domě 28° to není přehřívání ?

Já mám ve svém domě :
přízemí :

(11Ocm kámen + 10cm pol. )

Ložnice 21 (2 okna) , obývák 23 , stále

patro

(30cm cihlové bloky + 10cm pol)

ložnice : 22,5 ráno - den 24,5 ,

obývák

24 ráno ..... 26 večer


po ochlazení je v patře cca 21 v přízemí se teploty prakticky nezměnily.
Samozřejmě nemusím topit !!

Předmět: Re (3): Akumulace
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 07.08.2006 15:09 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Myslím, že Vaše tvrzení, že domy s nízkou akumulací se v době veder přehřívají více než domy s velkou akumulací je chybné. My jsme oněch uváděných 27 - 28°C naměřili v přízemním obývacím pokoji s prosklenou jižní stěnou, která nebyla stíněna. Byla to teplota po celodenních venkovních teplotách nad 30°C a celodenní obloze bez mráčku. Přitom okna byla celý den z bezpečnostních důvodů zavřená. Naměřené teploty jsou velmi blízké teplotám ve Vašem obýváku ( rozdíl 1 - 2°C ). Teď už máme postavenou pergolu a stíníme přízemní okenní otvory. Okna v 1.patře jsou stíněna přesahem střechy.
Mám kancelář v masivní, zděné vile s velkou akumulační schopností. Má kancelář má pouze nevelké rohové okno orientované jihovýchodním směrem. Přesto, že jsem měl na okně permanentně zatažené žaluzie a snažil jsem se stále „luftovat“ nebylo v době veder v kanceláři k vydržení. V kanceláři na opačné straně domu, s rohovým oknem orientovaným severozápadním směrem to bylo ještě horší (zejména odpoledne). Navštívil jsem také několikrát byt v paneláku, klima tam bylo ještě horší.

Předmět: Re (4): Akumulace
Autor: toman toman
Datum: 07.08.2006 16:22 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
mám podobné zkušenosti s ročním použiváním dřevodomu /OSB,16cm vata + 10cm polystyren/ V panelákové kanceláři bez klimatizace bylo nesrovnatelně vetší teplo, než doma v obýváku, kdy byly jen otevřeny ventilačky a zataženy žaluzie - cca 27C . V podkroví 26 stupnu. A to je strecha je plechová.

Předmět: Časy spínání HDO
Autor: Jan Šulc
Datum: 04.08.2006 07:46 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
ČEZ časy spínání HDO zveřejňuje i nadále, jen na jiném místě a je poměrně komplikované odkaz na jejich stránkách najít.
Následují odkaz je na tabulku pro oblast střed:
http://www.cez.cz/presentation/cze/GetFile?type=FilFile&download=true&version=-2&id=91821

Předmět: Re: Časy spínání HDO
Autor: Jan Šulc
Datum: 04.08.2006 07:49 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
Zkopírujte si celý řádek protože klikací odkaz, nevím proč, neobshuje úplnou adresu!

Předmět: Re: Časy spínání HDO
Autor: Ladislav Kroček
Datum: 05.08.2006 13:17 odpovědět upozornit redakci


reakce na ...
V současné době ČEZ časy spínání HDO opět zveřejňuje. V článku zmiňuji několik měsíců v zimě 2005/6, kdy je nezveřejňoval a kdy měl na webu dokonce upozornění a omluvu, že je nebude po dobu několika měsíců zveřejňovat.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.

Diskusní fórum

Hledání v diskusích

E-mailový zpravodaj

Nejnovější články

Reklama

krbova-kamna.com Kamna Thorma: Ještě větší sleva než jste doufali. Splátky Cetelem a doprava zdarma. Možnost instalace a stavby kamen na Ostravsku.
Vysoká účinnost, úspora paliva a nízké emise. To je jen krátký výčet vlastností revolučních kamen a kotlů LS KAMNA. Krbová kamna a kotle prvotřídní kvality vyráběná českou firmou ze Strakonic.