Předpisy a zákony kontra realita procesu výstavby v ČR?

Reklama
Předpisy a zákony kontra realita procesu výstavby v ČR?

Mám několik připomínek, které otravují život všem zainteresovaným v procesu výstavby, zejména v projektování.

1. Význam autorizace a autorizačního razítka

Projektuji už 42 let a autorizovaný projektant jsem prakticky od počátku účinnosti zákona o autorizaci. Už mne však nebaví, stále dokola dělat úředníkům poskoka a nechat se jimi
neoprávněně ponižovat (výstižněji "buzerovat").

O co jde?
Stavební úřady totiž stále a stále vyžadují přikládat k 
orazítkované dokumentaci ke stavebnímu povolení kopii Osvědčení o autorizaci a mnohdy ještě stále i kopii ŽL. Vždy se přemůžu, a kopii investorovi doložím, neboť mu nechci dělat problémy. Všichni přitom víme, že seznam autorizovaných osob lze nalézt na www.ckait.cz resp. osvědčení o živnosti
lze ověřit v živnostenském rejstříku na www.mpo.cz

Jsem už ale dočista otráven a znechucen z toho, když relativně jednoduchý projekt plynofikace RD - který je koncipován sešitovým způsobem jako jeden celek (cca cca 20 FA4) a je opatřen jediným autorizačním razítkem na 1.straně (dle Pravidla pro používání razítka) - tak stavebnímu úřadu nestačí
a vyžaduje po investorovi, aby projektant orazítkoval všechny v jeden celek spojené přílohy!!!? Pravidla pro používání razítka si můžeme tak akorát "strčit za klobouk", když ČKAIT není schopna prosadit, aby je respektovaly příslušné státní orgány.

Vždy je mi líto investora, který lítá tam a zpátky jen aby dosáhl stavebního povolení a ne a ne ho dosáhnout. Takže chudák byl v kontaktu s projektantem:

1. při objednávce k vypracování dokumentace
2. při odevzdání (expedici) projektu
3. dodatečně pro kopii Osvědčení o autorizaci
4. dodatečně abych mu orazítkoval všechny přílohy sešitu

Je jasné, že nejméně tolikrát musel být i na stavebním úřadě a stále nemá stavební povolení. To jsou zřejmě důsledky tolik proklamované reorganizace veřejné správy pod maskovacím heslem "zeštíhlení, zjednodušení veřejné správy a vstříc občanovi"?

Mluvím s kolegy a je všeobecně známo, že tyto problémy se v ČR stále a stále opakují. Já se tedy ptám, nač je nám autorizační razítko se státním znakem když na kompetentním úřadě vlastně neplatí bez osvědčení? Co ČKAIT udělala pro to aby svévolné nešvary byrokratů z našich úřadů zmizely.

Má za těchto okolností česká komora autorizovaných inženýtů a techniků (ČKAIT) vůbec nějaký význam, když elementární procesní nedostatky při běžném uplatňování stavebního zákona není schopna nijak ovlivnit? K čemu nám je členství s razítkem kterému se nevěří? ČKAIT rozvíjí kontakty pomalu s celou Evropou a u nás doma připustí takový byrokratický bordel? ČKAIT s tím fakt není schopna nijak hnout .....?!

Již delší dobu pochybuji o významu ČKAIT protože mám pocit že rozhodujícími orgány není respektována, neboť závažná procesní pravidla v procesu výstavby není schopna prosazovat, nebo ovlivňovat.

2. ČKAIT a kvalita stavebních prací

Další závažnou disproporci vidím v tom, že ČKAIT sice klade správně důraz na samovzdělávání svých členů a na druhé straně výrazně chybí kvalita stavebních prací v praxi. Sám nabízím investorům realizaci svých projektů tzv. "na klíč" nezávisle - prostřednictvím firem zhotovitelů, tj.výkonem funkce technického dozoru investora spojeného s autorským dozorem (TDI-AD) až do kolaudace. Mám tedy možnost sledovat kvalitu stavebních - v mém případě stavebně montážních prací jednotlivých firem. Tuto kombinaci doporučuji všem projektantům, kteří mají zodpovědný zájem na kvalitě stavby.

Jsem projektant v oborech vodovody, kanalizace, plynovody. Technické dozory investora s autorským dozorem (TDI-AD) mnou projektovaných staveb nabízím po celou dobu, kdy se tzv. živím sám jako živnostník (od r.1991). Bohužel, po celou dobu s hrůzou zjišťuji jak je celková situace špatná, když dobrých a kvalitních firem je velice málo, takřka žádné.

Takový šlendrián jaký vidíte dnes, jsem snad nezažil ani v minulém režimu (a už něco pamatuji). A to pravidelně a opakovaně na každé stavbě kde jsem účasten. Já bych např. zde na severní Moravě dal ruku do ohně pouze za jedinou firmu, a i s tou jsem se musel těžce dohadovat za kvalitu díla a
dodržení projektových parametrů. Nevím jak je to v ostatních regionech ČR, ale podle toho co slyším od kolegů a ze všech stran je to obdobné. A to si snad myslíme, že žijeme v tržním hospodářství?

Tato situace ovšem zapřičiňuje, že technický dozor - aby byl úspěšný pro uhlídání kvality díla je nutno vykonávat každý den, a to výhradně jako specializovaný podle daných profesí. Jinak to neuhlídáte a musí se předělávat, případně u kolaudace je už fatálně pozdě a pak kvalita díla už je tím zcela ztracena! Při tom jsou to neustálé nervy a hádky s dokazováním
někomu, kdo nedělá svou práci jak by měl!

Když investory o tomto přesvědčuji tak to sice chápou, ale stojí je to peníze. Ty nejsou ochotni obětovat pokud jde o státní zakázky, protože ani těm úředníkům zas tak docela o kvalitu díla třeba nejde - když to nejde z jejich. Že po dokončení prací charakteru oprav ZTI (které jsem dozoroval jako TDI-AD) po jednom roce provozu velká základní škola ušetřila oproti jiným letům cca 40 tis.Kč/rok, jen na spotřebě studené vody to pro ně není asi atraktivní. Ale projekt se realizoval skutečně dle mých představ, neboť s vypětím všech sil jsem si to uhlídal.

Registruji nizkou kvalitu v elementárních montážních znalostech při montážích zejména plastových instalací, nedodržování parametrů navržených materiálů a materálových technologií, zcela neopodstatněné nedodržování koncepce projektů, ochuzování stavby a svévolné snižování kvality navržených materiálů, zásadních neznalostí významu a funkce montovaných zařízení, neschopnost předat při kolaudaci elaborát pro provoz a údržbu zařízení, atd, atd... Firmy pracují podle hesla rychle, jednoduše odbýt, ušetřit a rychle pryč!!?

S ohledem na katastrofickou situaci s nezaměstnaností v Ostravě a okolí jsem šel dokonce u jedné akce tak daleko, že jsem v rámci TDI-AD provedl - já projektant, přímo na stavbě školení z montážních předpisů EKOPLASTIKu (snad ze soucitu). V opačném případě jsem byl nachystán zastavit práce, protože mi to mandátní smlouva umožňovala.

Nakonec jsem však stejně na to doplatil. Za dobrotu na žebrotu - se říká že? Když jim totiž stále nevycházely tlakové zkoušky na kterých jsem trval, tak majitel firmy zhotovitele se za mými zády s ředitelem velkého ostravského SBD dohodnul, že tlakové zkoušky vyhověly. Toto mi jen suše sdělili - a já s nimi hned skončil....! Víme určitě všichni proč se tak stalo, že???!

Jako příklad uvádím na konci článku rekapitulaci elementárních nedostatků při výměně - montáži ZT instalací právě oné akce, tj. jednoho "věžového" 17. podlažního bytového domu v Ostravě v roce 2002. Posuďte sami o jaký druh nedostatků se jedná. Nejhorší je, že když oprávněně trváte na dodržování kvality prací a dodávek, tak se na vás dívají jako na člověka, který jim činí překážek v práci!

Poslední dobou teď objevuji jiný přístup, že ten TDI-AD investoři po mně nechtějí, neboť je jim líto peněz. Vykonávají si jej sami i když specializaci nerozumí a specialistu na TPS-techniku prostředí staveb nemají! Stačí jim jen jakýsi částečný placený autorský dozor. Ale ten mě dovede tak akorát
otrávit, protože na stavbě vidím, jak mé poctivě - se snahou o maximální kvalitu vypracované dílo (projekt) jde vniveč a nedá se to zachránit!

Projektant není totiž účastníkem stavebního řízení ani kolaudace a jeho souhlas de fakto není nutný. A to je veliká chyba v zákonech. Dalo by se o tom hodně diskutovat v širším rozsahu, ale to je na jiné téma.

Přesto několik námětů na doplnění zákona o autorizaci a stavebního zákona:

- zakotvit přednostní právo projektanta na výkon specializovaného technického dozoru investora a autorského dozoru při realizaci stavby (povinnost investora nabídnout projektantu psřednostně TDI-AD)

- po realizaci např. 20 vyprojektovaných staveb s výkonem funkce TDI-AD ("na klíč" v oboru autorizace projektanta) povýšit autorizovanou osobu projektanta nějakou formou "vyšší" autorizace (jen v profesi autorizace). Dalo by se to dokladovat např. potvrzenými mandátními smlouvami s investorem

- zakotvit, že tyto tzv. "vyšší" autorizované osoby mají právo být účastníkem kolaudačního řízení a bez jejich podpisu na kolaudačním protokolu, není možno uvést stavbu do provozu !!!!!

- jakýmkoliv jiným způsobem zajistit vyšší kompetence autorizovaných pravidelně samovzdělávaných osob-projektantů v procesu výstavby

- důrazněji zakotvit do stavebního zákona požadavky na úroveň kvalifikace všech účastníků výstavby (řemeslné profese)

- zakotvit do SZ nutnost přísně vymezené specializace při výkonu funkce TDI-AD - adekvátně oboru autorizace autorizované osoby (TDI by neměly vykonávat dozor pokud tomu nerozumí). Příklad: AO na pozemní stavitelství ("zedník" či architekt) nemůže rozumět detailům např. trubních instalací. POZOR!! dodržení kvality stavby je zejména o uhlídání detailů všech profesí stavební výroby !!!!

- povinnost obsazení stavebních úřadů speciálně utorizovanýjmi osobami s vymezenou praxí např. nejlépe v projektování a ne v bouchání razítkem.

Tato opatření by snad měla mít příznivý vliv nejen na zvýšení kvality projektantů, ale i realizovaných staveb a v neposlední řadě na kvalitu stavebních - či stavebně montážních prací firem - tedy kvalitu firem. To nemluvím o tom, že spousta "tzv.projektantů či stavebních velitelů" ve stavebním procesu odpadne, což samo o sobě bude mít vliv na kvalitu stavebních prací a děl v Česku.

Poznámka: celý text obdobného znění byl zaslán představenstvu a kompetentním činitelům ČKAIT.

Bedřich Mikulík-BM PROJEKT

Příloha č.1: PŘEHLED NESPRÁVNÝCH POSTUPŮ, VAD A NEDODĚLKŮ DLE TDI-AD (dle zápisů ve SD)

* nedostatečná délka odboček ze stoupačky
- v rozporu s MP před zaháj.oprav-trvá, neodstranitelné!
* násilné provádění demontážních prací
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* požadavek předložení svářečských průkazů
- v rozporu s PD a MP -trvá
* nedovolená instal. druhých odboček ve stropní konstr.
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno částečně
* nesprávné osazení odboček pro WC(výškově i osově)
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* nesprávné poloha kompenzačních smyček
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* svévolná náhrada kompenzační smyčky zalomením
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* nesprávné přerušování kontinuity izolace
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* nesprávné provedení kluzného uchycení potrubí
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* nesprávné provedení uchycení pevných bodů potrubí
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* nedovolená aplikace jiného druhu potrubí (PN16)
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* nedostatečné vybourávání prostupů s výčnělky
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno částečně
* nedodržení svislosti potrubí (zejména kanalizace)
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno částečně
* nesprávné napojení odboček pro únik vzduchu
- v rozporu s PD a MP -odstraněno částečně
* nesprávné ukončení stupaček –1 m slepého potrubí
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno částečně
* nedovolené vpuštění TUV+C bez kompenz.prvků
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* neprovádění tlakových zkoušek potrubí – dílčích
- v rozporu s PD a MP +) -trvá
* nepřizvání TDI-AD před zákrytem instalací
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* nedovolené betonáže bez izolace kanalizace
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* neprovedena izolace kompenzačních smyček
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno částečně
* nesprávné opravy kluzných uchycení (bez pryž.vložek)
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* nekvalitní prostupy-protipožární uzávěry
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* opakované nesprávné přerušování kontinuity izolace
- v rozporu s PD a MP +) -odboček
- v rozporu s PD a MP +) -odstraněno
* nesprávné uchycení RK WC
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* nedostatečně připravené a neúspěšné tlakové zkoušky
- v rozporu s PD a MP -odstraněno
* neoprávněný zápis zástupce uživatele do SD
- v rozporu se SZ -neodstraněno
* nesprávné napojení stoup. č.1 v 1.P.P. (+faBAJGAR)
- v rozporu s PD a MP +) -trvá
* nesprávně nesouměrné odbočky s kohouty a vodoměry-v rozporu s PD a MP +) - odstraněno částečně
* trv.deformace potrubí z nedovoleného vpuštění TUV
- v rozporu s PD a MP +) -neodstranitelné
* neprovedené zkoušky těsnosti kanalizace kouřem
- v rozporu s PD a MP +) -trvá
(tehdy dle ČSN bylo nutné je provádět)

Vysvětlivky: +) dopad na snížení materiálové kvality díla
PD = projektová dokumentace
MP = montážní předpisy
SD = stavební deník
SZ = stavební zákon
TDI-AD = odborný technický dozor investora a autorský dozor.

Vkládání nových příspěvků je dostupné pouze pro přihlášené uživatele

0 odpovědí

Reklama

Přihlášení

nebo se přihlaste emailem


Nemáte účet?

Vypadá to, že nejste přihlášen

Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.

Technická podpora

Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.