Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Externí přívod vzduchu

Autor: Michal Kara
Datum: 13.05.2008 21:42

Pěkný den, prosím o radu ohledně externího přívodu vzduchu "pod kamna"...
Bylo mi doporučeno přivézt 125 mm trubku do prostoru topeniště (ideálně "plast" + poslední metr "kov", zvenčí osadit mřížkou a vyspádovat ven z domu...), máte někdo konkrétní zkušenosti ohledně materiálu, či jak moc trubka následně vadí položení podlahového topení... atp.
Samozřejmě to nemusí být kruhový průměr (ani by to zřejmě vzhledem k celkové výšce podlahy 15 cm nešlo).

Díky za rady :-)))

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky<< novější   zobrazuji 61 - 87 z 87
Příspěvky
Autor: Pavel Lanciger
Datum: 21.05.2008 16:42 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
promiňte, ale to co píšete jsou příšerné ptákoviny. bavíme se o novostavbě, takže to jsou stavby, které mají ztrátu 7-10 kW, do takových domů má smysl dát kamna s výkonem do 6-8 kW jinak se v tom nedá topit bez nebezpečí upečení se. taková kamna potřebuji k hoření v řádu 10-15 m3 vzduchu. to je množství vzduchu, které je nižší, než vydýchá jeden člověk. ok vydáchaný a odvedený vzduch je něco jiného, ale přesto. to že by kamna potřebovala 10x objem místnosti za hodinu je pitomost, to nespotřebují ani velké hradní otevřené krby se zděným komínem 400x500 mm natož komín o průměru 150 mm.
mluvíte o amáterismu, ale sám pak mluvíte o profesionálech, kteří pokud navrhnou to o čem mluvíte - předimenzovaná kamna s potřebou velkého množství vzduchu, pak to jsou horší než amatéři, prootože amatér věci řeší a přemýšlí o nich a shání informaci a tito profesionálové tomu ve finále rozumí míń než oni.
o domu o kterém mluvíte - podtlak při osávání či digestoři, to ej přesně výsledek neprofesionality profesionálů, takový dům by neměl vzniknout, ale rozhodně to nevyřeší trubka 125 mm, protože digestoř má odsávání kolem 400-1000 m3 takže takovou trubkou do domu tolik vzduchu prostě nedostanete a to nemluvím o odsávání koupelna a WC. naštěstí jsem si jako amatér tyto věci řešil jinak než mi navrhovali profesionálové, takže mi to funguje a nemusím se bát vámi uváděných problémů.

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 22.05.2008 07:03 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jasně přívod vzduchu při odsávání digestoří 400-1000 m kub nevyřeší jen trubka prům. 125 (ledaže by tam byl také ventilátor).
Digestoř (ale také odsávání z kuchyně, WC a koupelny) ovšem přisává vzduch především z místností, kde je přívod vzduchu podporovaný mechanicky (v podstatě všechny ostatní místnosti). Ta trubka prům. 125 (která musí ovšem být zaústěna přímo do topidla) přivádí vzduch pro spalování a ne pro větrání!
Jde o to, že je těžko možné za všech větracích režimů zajistit, aby v místnosti s topidlem s přirozeným odvodem spalin do komína (krbem) byl nulový diferenční tlak oproti venkovnímu prostředí. Nebezpečný je především podtlak a to i v malé hodnotě (porovnej s hodnotou, kterou je schopen zajistit tah komína). Kouř jde vždy cestou nejmenšího odporu, tj. v případě podtlaku srovnatelného s komínovým tahem do místnosti.
Tomu právě zamezíme oddělením okruhu větrání a spalovacího vzduchu co nejvíce těsným topidlem (krbem) se samostatným přívodem spalovacího vzduchu.
Druhá věc je jeho technické provedení. To je zabránění nežádoucího ochlazování kcí. (podlahy) a pokud možno jeho předehřátí před přivedením do spalovací komory.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 22.05.2008 11:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
To beru...kamna nežerou tolik vzduchu. Máte pravdu, ale otrava CO hrozí:-) Meměl jsem na mysli, že ten vzduch vydýchám.


Digestoř má trubku 100 mm , že to 125 nepobere .. když přičtu ztráty prouděním, tak jste na 200 - 500 m3/h + vzduch, který projde ostatními škvírami. Jsem laik bla bla ale přemýšlím a hledám:-)

Trubku bych si tam dal, nebo spíše komín, který ma integrovaný přívod i odvod v jednom....

Autor: Petr Halada
Datum: 22.05.2008 11:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"nebo spíše komín, který ma integrovaný přívod i odvod v jednom...."

Po tomto jsem pátral velmi dlouho, volal jsem všude možně, někteří odborníci o tom ani neslyšeli, ti co to znali mi to nedoporučovali. Přívodní vzduch se i přes izolaci odvodu bude ohřívat a bude tu fungovat komínový tah (protitah proti odvodu). Dále mi někdo řekl, že to bude nahoře přisávat spaliny z komína, druhý na to oponoval, že se to dělá tak, "že se na půdě komín nařízně v místě přívodu" a tedy se změnší komínový tah i riziko přisávání spalin. Třetí odborník nato druhého odborníka označil za magora, že řezáním do komína ztratím minimálně záruku na komín. Nakonec jsem se tedy na tuto možnost vykašlal, komín je stejně s tím přívodem (zadní odvětrávání) cca o 5 tis. dražší.

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 22.05.2008 13:39 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dodatek:
Když je na digestoři napsán výkon 1000 m kub, tak to platí jen za určitých podmínek (diference tlaku). Za podmínky nedostatečného přívodu vzduchu to může být třeba jen desetina.
Tak jako je pravda, že žádný dům se i při největší snaze nepodaří udělat zcela těsný, tak platí také to, že u těsného domu (zvláště při osazení běžnějším axiálním ventilátorem) vzduchový výkon odsávací digestoře podstatně poklesne. To znamená, že se ustaví určitá rovnováha, která je závislá na charakteristice ventilátoru a aktuální těsnosti domu. Právě neřešení přívodu vzduchu při použití jakéhokoliv větrání odsáváním ventilátorem ať už nějakými řiditelnými mřížkami, nebo rozvodem vzduchu je hrubá chyba. Ovšem přisávání nechtěnými štěrbinami kcí. se z mnoha důvodů nedoporučuje. Přes dnešní těsná okna je to nereálné, stejně jako ruční otevírání v případě sepnutí odsávacího ventilátoru.
V hraniční oblasti, kdy podtlak v místnosti se přibližně rovná tahu komína topidla, které si má spalovací vzduch odebírat z této místnosti se pak vyskytují stavy, kdy spaliny zůstávají ve spalovací komoře a není dostatečný přívod kyslíku a plamen uhasíná.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 22.05.2008 15:36 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No můj případ a jak toto řešit? Otvírám při vaření okno v kuchyni na makroventilaci:-(

Autor: Jozef Homola
Datum: 22.05.2008 18:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Nejste sám, my otvíráme pro změnu malé okno v koupelně (dveře z koupelny do kuchyně jsou otevřeny téměř pořád) aby digestoř dobře odsávala. Je to vskutku problém se správnou výměnou vzduchu, který se bagatelizuje a podceňuje. Závěry ke kterým dochází pan Vintr považuji za správné. Můj sytém větrání jsem navrhl (poplatný jiné době) tak, aby částečně větral samočinně tzv. aerací a při potřebě byl posílen digestoří nebo odtahovým ventilátorem v koupelně. Mám to svedeno do společné trubky dobře izolované, vyvedené nad střechu a dodatečně opatřenou límcem pro záchyt kondenzátu (při velkých mrazech nutné), vyjímatelným sítem proti zpětnému průniku hmyzu a ještě přepínací klapkou mezi koupelnou a kuchyní. Klapku není nutné přepínat ale je to lepší. Pro přísun vzduchu jsem udělal sací otvor ve spížní skříní v kuchyni aby se taky větrala a prochlazovala. V praxi a v zimě se ukázalo, že i bez puštěné digestoře tam zamrzá i pivo. Špunt z PS tam pomůže ale po spuštění digestoře vyletí ven, mikroventilaci na oknech nemám. Pro případ krajní nouze (havárie elektro nebo plynu) mám komín se dvěma průduchy pro plyn a klasiku. Ten jeden průduch je vyveden do kuchyně pro nasazení malých kamínek k temperaci ale po zkušenostech se bojím, že by ta kamínka vůbec nehořela pokud by nebylo otevřené okno. Klasické větrání celoobjemové je zajišťováno každodenně nárazově, 2x otevřením oken a dveří na chvilku. Jelikož už jsme jenom 2, tak to stačí ale neumím si to představit třeba při obývání 5-ti osobami.

Autor: Walter Walter
Datum: 23.05.2008 10:47 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Osobně plánuji nucené větrání s rekuperací a zde mám ve své řídící jednotce navržen jednak vstup pro sledování zapnutí digestoře, kdy se automaticky při zapnutí digestoře zvýší přívod vzduchu a pak mam experimentálně na řídící jednotce i diferenciální tlakové čidlo s rozlišením 1Pa, ale zde si nejsem jistý jak toto bude fungovat v praxy. Nicméně pro krbovou vložku plánuji, jak jsem již uvedl, samostatný přívod vzduchu.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 15.05.2008 16:01 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
V první řadě řešte větrání domu (zřejmě není, když se Vám má hádat digestoř) a při té příležitosti...

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 14.05.2008 11:26 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
spíš je otázka, jak velká kamna s výkonem chcete. známému do domu s 6 kW ztrátou při -12 navrhoval krb s výkonem 12-16 kW a když jsem mu řekl, že je to nesmysl, stejně si to nechal udělat a teď se v tom nedá topit, protože buď to nehoří protože se to dusí aby se neupekli nebo se pečou. většina krbu a kamen do 8 kW nepotřebuje externí přívod, protože spotřeba vzduchu je v řádu 20-30 m3/hod při plném výkonu a to se přisaje a kdyby to dělalo problémy, je lepší otevřít mikroventilaci či dveře na chodbu. trubka v podlaze je to nejhorší, prochlazuje podlahu a fouká jí, ale ať si každý dělá co chce.

Autor: Radek Skůra
Datum: 12.01.2009 14:24 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den, líbil se mi názor pana Lancingera na nutnost externího přívodu vzduchu, řeším teď problém kdy v RD nemám vyvedenou trubku a pár odborníků mně straší, že je to problém, chci postavit krb s krbovou vložkou o síle 9kWm s tím,že budu vytápět místnot cca 40m2 v novostavbě porotherm 36+10cm polystyren s plastovými okny. Nevím tedy jak moc velký problém bude, když nebudu mít externí přívod vzduchu. Kdyby bylo možné poprosit p. Lancingera, zda by mi nenapsal nebo mi na sebe nenechal tel.hrozně rád bych to probral, mám toho plnou hlavu.Děkuji Radek Skůra

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 12.01.2009 14:36 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Proč tahat jenom trubku ke kamnům, když musím stejně řešit větrání. Když projektant u dnešních staveb neřeší větrání - tak problém
pokud máte jakékoliv nucené větrání, tak máte zajištěn i přívod vzduchu nejenom pro Vás, ale i pro kamna

Autor: Jan Temr
Datum: 12.01.2009 22:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den,

budete se snažit vytápět místnost s tepelnou ztrátou kolem 2,5 kW (uvažuji běžnou výšku stropu 2,6 m) krbovou vložkou o jmen. výkonu 9 kW? K čemu to nutně povede - k přehnané regulaci, tedy omezování vstupu vzduchu pro spalování, tedy nedokonalému spalování, tedy špinění skla, zanášení vložky, kouřovodu, komínu, produkci více CO než by bylo možné...

Prosím Vás všechny, shoďte ze sebe předsudky o kamnářích a v případě instalací topidel na dřevo se s důvěrou obraťte na ně. Když narazíte na nepříjemného, jděte zkrátka za druhým, tak to přece chodí i v jiných profesích, ale neriskujte zbytečné náklady a nakonec i své budoucí nepohodlí nebo zdraví.

Stavba krbu nebo kamen se vždy zdá laikům jako triviální záležitost ("jsem přece inženýr, nebudu se radit s nějakým kamnářem sotva s hloupou maturitou, který na mě chce beztak vydělat") a nakonec se v těchto diskuzích trápí zbytečně s věcmi, které dobrý kamnář zodpoví i o půlnoci.

Autor: Petr Novák
Datum: 22.09.2009 16:48 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A máte recht velebnosti......

Autor: Jan Temr
Datum: 22.09.2009 20:11 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
jo jo ;)

Autor: Petr Halada
Datum: 13.05.2008 22:07 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Externí přívod vzduchu pro krb/kamna se dělá pod základovou deskou. Použil jsem oranžovou KG rouru DN100, vyspádováno směrem ven, obložil kusy EPS, překryl igelitem, aby mi do toho nezatekl beton při betonování základové desky.

Pokud máte základovou desku hotovou, máte asi smůlu, do podlahy se Vám to nevleze. Pro externí přívod vzduchu použijte komín s větrací šachticí (je to dražší řešení).

Autor: Michal Kara
Datum: 14.05.2008 05:40 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Díky za odpověď, každopádně kamnáři tvrdí, že by se to vlézt mělo, roura může být i "plochá"... No snad to nějak dopadně :-)))

Autor: Jaroslav Mares
Datum: 15.05.2008 07:02 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Do podlahy se vam to urcite vleze,s tim nebude zadnej problem,ale je tu opravdu otazka,jestli ten externi privod vzduchu opravdu potrebujete.

Autor: Michal Kara
Datum: 15.05.2008 07:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Údajně by se mohla kamna "přetlačovat" s digestoří, dům bude nový, tedy i slušně zaizolovaný, tak aby v případě zavřených oken nebyl problém s hořením a aby nám kamna "nekradla" vzduch z místnosti...
Samozřejmě nevím, jak moc je tohle "nadsazený" :-)

Autor: Petr Halada
Datum: 15.05.2008 07:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Na to zda je externí přívod potřebný či nikoliv je mnoho teorií. Jistotou je však obětovat pár stovek za trubku a prostě ji tam dát. Dáte-li po základovou desku, obalíte zbytky EPS a opatříte zavírací klapkou, minimalizujete i prochlazování podlahy. Je-li trubka v EPS podlahy, k tomu avizovanému prochlazování bude už docházet.

Autor: Karel Řehoř
Datum: 12.07.2009 04:04 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
To Petr Halada: Mohu poprosit o podrobnosti, konkrétně uzavírací klapka? Co použít, kam ji umístit? Někdo doporučuje konec trubky napojený na krbovou vložku v kovu...Za 14 dní začínám základy a v projektu přisávání taky nemám, ale chci ho řešit. Děkuji za včasnou odpověď.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 15.05.2008 10:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to budete muset mít ale kamna, která mají přímý přívod vzduchu do topeniště, protože přivédst to jenom ke kamnám za situace, kdy se bojíte o přetlačování s digestoří nestačí. digestoř má odtah běžně 400-800 m3 a kolik myslíte, že trubkou 125 mm dostaneete do bytu vzduchu. horko těžko při slušném podtlaku tak 200 m3 maximálně, takže stejně tam bude podtlak. to je tak, když se neřeší věci systémově. když budete mít puštěnou digestoř, tak prostě po chvíli budete mít v domě podtlak tak i tak, pokud neotevřete nějaké okno. zlatá vzduchotechnika, tam se nemusím bát takových ptákovi.
vůbec se nezabýváte výkonem kamen, takže předpokládám, že si necháte poradit "odborníkem" kamna o výkonu mnohonásobně překračujících ztrátu. u malých kamen je potřeba vzduchu za hodinu asi tak stejně velká jako když pustíte na 5 minut digestoř. ještě technická rada, ideální je trubku se studeným venkovním vzduchem vést v podlaze neizolovanou a nejlépe tam kde bude sedací souprava a spol, budete se pak nádherně v zimě otužovat ledovou podlahou! :-)

Autor: Michal Kara
Datum: 15.05.2008 13:13 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den
jen pro upřesněni, kamna budou stát u zdi, přívod bude podlahou přímo do topeniště, trubka povede tedy nejspíš podél zdi a poté ven, určitě ne středem místnosti...
Spíše mi šlo o to, zda někdo něco podobné realizoval v podlaze, jaký zvolit materiál...atp., Toto mi doporučili kamnáři, tedy věřím, že úplný nesmysl to asi nebude :-)))
Rady typu "to mělo být v desce" mi k ničemu nejsou...

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 15.05.2008 13:46 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
kvůli dostatečnému zaizolování pokud není dostatečně vysoká skladba podlahy by asi skutečně bylo vhodné použít nějaké ploché vedení. určitě udělejte nad kanálem alespoń 10-12 cm izolace, protože je třeba si uvědomit, že tam bude procházet v zimě vzduch běžně o teplotě 0 C a méně a mohlo by se stát, že v důsledku vedení trubky tam bude kondenzovat voda, taky bych to určitě nevedlo kolem obvodových zdí

Autor: jez abel
Datum: 15.05.2008 19:47 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A zdalipak vám kamnáři řekli že u cca 6-8kW kamen, přívod nemusíte mít.Nebo máte EPD? Zřejmě ne, a znáte vůbec TZ vašeho domu? Ve vaší situaci je lepší přívodu se vyhnout,zápory převažují nad klady tohoto řešení.

Autor: Michal Kara
Datum: 17.05.2008 14:22 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Přiznám se, že takto bych to vyřešil ze vewho nejradši :-))) Nic pod podlahu nedávat... Jen bych rád srovnal ta PRO a PROTI :-)))
Dům bude ze ztraceného bednění, tedy ne PD, vložka do 8 kW.

Autor: jez abel
Datum: 17.05.2008 16:01 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tím pádem nemá cenu dělat přívod vzduchu,mám 8kW krbokamna a i na plný výkon "nepotřebují" vzduch.Když vidím po cca 2hod.že se jim nechce hořet krátce otevřu okno,líp je ale mít okna na mikroventilaci-přisává si plynule.

<< novější   zobrazuji 61 - 87 z 87
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama