Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Externí přívod vzduchu

Autor: Michal Kara
Datum: 13.05.2008 21:42

Pěkný den, prosím o radu ohledně externího přívodu vzduchu "pod kamna"...
Bylo mi doporučeno přivézt 125 mm trubku do prostoru topeniště (ideálně "plast" + poslední metr "kov", zvenčí osadit mřížkou a vyspádovat ven z domu...), máte někdo konkrétní zkušenosti ohledně materiálu, či jak moc trubka následně vadí položení podlahového topení... atp.
Samozřejmě to nemusí být kruhový průměr (ani by to zřejmě vzhledem k celkové výšce podlahy 15 cm nešlo).

Díky za rady :-)))

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Roman Vik16.01.2019 08:47
melkor unlimited29.07.2010 08:03
Honza Kopřiva24.07.2010 23:57
František Nový24.07.2010 23:34
Jan Temr22.09.2009 20:11
Petr Novák22.09.2009 16:48
Petr Haník02.09.2009 20:16
Honza Nečas23.08.2009 22:00
kocina petr08.08.2009 23:14
Pavel Lanciger06.08.2009 15:04
jaroslav Šalý06.08.2009 14:57
Silva Ginterova06.08.2009 14:14
Karel Řehoř12.07.2009 04:04
Pavel Lanciger09.07.2009 19:43
Petr Haník09.07.2009 18:14
jaroslav Šalý09.07.2009 16:21
Petr Haník08.07.2009 22:22
kocina petr25.03.2009 16:17
Tomas Vodarek25.03.2009 09:52
jaroslav Šalý30.01.2009 09:10
Tomáš Veselý30.01.2009 08:59
Radek Uchytil18.01.2009 10:42
Jara Jara18.01.2009 06:33
hetzer hetzer17.01.2009 18:57
Cimburek František16.01.2009 23:33
hetzer hetzer16.01.2009 23:25
jaroslav Šalý16.01.2009 15:25
hetzer hetzer16.01.2009 15:22
hetzer hetzer15.01.2009 12:16
Jaromír Sladký15.01.2009 11:09
jaroslav Šalý15.01.2009 09:54
hetzer hetzer14.01.2009 17:52
jaroslav Šalý14.01.2009 12:19
hetzer hetzer14.01.2009 11:59
jaroslav Šalý14.01.2009 11:57
hetzer hetzer14.01.2009 11:43
petr kocina14.01.2009 11:04
Jiří Vondrouš14.01.2009 06:39
Jan Temr12.01.2009 22:10
jaroslav Šalý12.01.2009 14:36
Radek Skůra12.01.2009 14:24
liboslav kucera23.05.2008 17:56
Michal Kara23.05.2008 14:38
Walter Walter23.05.2008 10:47
Jozef Homola22.05.2008 18:16
Jan Chrobok22.05.2008 15:36
Bohuslav Vintr22.05.2008 13:39
Petr Halada22.05.2008 11:25
Jan Chrobok22.05.2008 11:14
Bohuslav Vintr22.05.2008 07:03
Pavel Lanciger21.05.2008 16:42
jez abel21.05.2008 14:20
Jan Chrobok21.05.2008 14:10
jez abel21.05.2008 14:10
fany fany21.05.2008 13:12
Petr Halada21.05.2008 11:10
jez abel21.05.2008 11:00
Petr Halada21.05.2008 10:19
Tomáš Fuk21.05.2008 10:09
Daniel Banas21.05.2008 01:13
Tomáš Fuk21.05.2008 00:38
petr kocina20.05.2008 18:08
jez abel20.05.2008 14:16
Daniel Banas20.05.2008 13:23
Walter Walter20.05.2008 12:54
Petr Halada20.05.2008 09:38
Tomáš Fuk20.05.2008 09:17
Pavel Lanciger19.05.2008 23:24
Walter Walter19.05.2008 14:44
Jaroslav Mares19.05.2008 13:14
Walter Walter19.05.2008 09:38
Pavel Lanciger19.05.2008 08:50
Walter Walter18.05.2008 14:58
petr kocina18.05.2008 08:32
jez abel17.05.2008 16:01
Michal Kara17.05.2008 14:22
jez abel15.05.2008 19:47
Jaroslav Šalý15.05.2008 16:01
Pavel Lanciger15.05.2008 13:46
Michal Kara15.05.2008 13:13
Pavel Lanciger15.05.2008 10:23
Petr Halada15.05.2008 07:33
Michal Kara15.05.2008 07:19
Jaroslav Mares15.05.2008 07:02
Pavel Lanciger14.05.2008 11:26
Michal Kara14.05.2008 05:40
Petr Halada13.05.2008 22:07

Příspěvky
Autor: Roman Vik
Datum: 16.01.2019 08:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124951
reakce na ...
ke staré diskusi nové poznatky:

https://imaterialy.dumabyt.cz/rubriky/tzb/dochazi-k-ohrevu-spalovaciho-vzduchu-v-meziprostoru-kominoveho-systemu-myty-a-skutecnost_42505.html

Autor: František Nový
Datum: 24.07.2010 23:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100543
reakce na ...
Nejsem odborník, proto se možná ptám hloupě.
Přisávají si krbová kamna pouze kyslík (k hoření je třeba pouze kyslík) Nebo vzduch v tom složení jaký je v běžné atmosféře?
Pomůže mi to, abych se rozhodnul jestli dělat externí přívod vzduchu k malému krbu. Díky za odpověď.

Autor: Honza Kopřiva
Datum: 24.07.2010 23:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100266
reakce na ...
Ne opravdu není potřeba kyslíkové bomby a krb si plně vystačí s atmosférickým kyslíkem.

Autor: melkor unlimited
Datum: 29.07.2010 08:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100033
reakce na ...
Možná už NASA nebo japonci vyrobili kamna s molekulárním filtrem. Já zatím takový hi-tech neviděl.

Kamna, krby, sporáky, ... co jsem zatím měl možnost vidět (nebo o nich alespoň číst) s nasávají pro potřeby hoření vzduch v aktuálním složení v místě svého působení. Část kyslíku spotřebují na podporu hoření a zbytek vzduchu spolu se vzniklými splodinami a sazemi pouští do komínu.

Jinými slovy, tepelný zdroj potřebuje k hoření 1m3 kyslíku za hodinu, je schopen využít obsah kyslíku ve vzduchu z 50% a obsah kyslíku ve vzduchu je cca 20%, tak nasaje vzduch o objemu 1m3 / (50% * 20%) = 1 / 0,1 = 10m3 za hodinu.

A to buď z místnosti nebo z venku, pokud má přívod externího vzduchu.

Komínem pak proletí cca 25m3 směsi vzduchu, spalin a sazí (má vyšší teplotu, proto větší objem).

Autor: Petr Haník
Datum: 08.07.2009 22:22 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den, poctivě jsem pročítal tuto diskusi a jsem tak trochu zmaten. Právě se chystám stavět NED od RD Rýmařov s tepelnou ztrátou 5,7 kw a řeším zda si koupit komín s externím přívodem vzduchu. V tomto domě bude nainstalovaná rekuperace vzduchu.V kuchyni je nainstalována vnitřní cirkulace digestoře. Krbová kamna chci max. 8kw a to je asi moc. Prosím o radu zda kupovat komín s přívodem vzduchu nebo bez přívodu. Jsem totiž z vašich příspěvků trochu zmaten a nevím co si otom myslet. Děkuji

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 09.07.2009 16:21 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
venkovní přívod není s rekuperací nutný

Autor: Petr Haník
Datum: 09.07.2009 18:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Děkuji za odpověď, ještě jeden dotázeček, jak nejlépe odizolovat komín od základové desky, aby nedocházelo k tepel. mostům? Bude stačit sokl z ytongu?

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 09.07.2009 19:43 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
sokl z ytongu je dobré a dostatečné řešení, jinak mám kamna 3-8 kW a s dostatkem vzduchu není problém, mám taky teplovzduch a kamna mají malou spotřebu vzduchu, která se přes vzduchotechniku v klidu dovětrá, takže z toho nemějte obavu

Autor: Petr Haník
Datum: 02.09.2009 20:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Zdravím, můžu vědět jaký máte průměr komínové vložky? Kamínka budu mít 3-8 kw a nevím jaký průměr použít, jestli 160 nebo 180. Díky

Autor: Silva Ginterova
Datum: 06.08.2009 14:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Externí přívod JE s rekuperací nutný! Kupte komín, který má samostatný průduch pro přisávání vzduchu. Dojde-li z jakéhokoliv důvodu k podtlaku v domě, bude systém hledat jakoukoliv "díru", kterou si vzduch nasaje a komín je jedna z nich. Stává se to mým rodičům, také mají rekuperaci, ale komín bez externího přisávání.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 06.08.2009 14:57 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
domnívám se, že je systém větrání špatně nastaven
při vhodném seřízení funguje i s komínem bez přisávání

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 06.08.2009 15:04 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
no pokud jedou samozřejmě v podtlakovém režimu, tak to bude dělat to co píšete. já má vzduchotechniku a při uzavření vzduchu v krbových kamnech ani při podtlakovém režimu nedochází k zásadnímu nasávání vzduchu. je to o chybách při konstrukci, provedení a nastavení. v případě rovnotlakého režimu není žádná tendence na přisávání přes komín a jde to jak má.

Autor: kocina petr
Datum: 08.08.2009 23:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
mockrat diky za praxi.v soucasnosti me to velmi zajima v souvislostech s rekuperaci.
teorií je mraky,ale praxe malo :-(

Autor: Tomas Vodarek
Datum: 25.03.2009 09:52 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den, hledal jsem v diskuzi něco o přívodu vzduchu a nemohu najít úplně přesně to co řeším já nyní tak to zkusím tady. V současné době plánuji vybudování nové kotelny pro RD ve které bohužel nelze udělat okno. Jako zdroj tepla plánuji pořídit kotel na dřevo 30 - 40 kw. Projektant navrhl pro přívod vzduchu ve stěně větrací otvor 150 mm osazený ventilátorem pro možnost odvětrání místnosti v době když se netopí. Vstupní dveře do kotelny vedou do chodby RD a ne přímo do venkovních prostor. Otázka zní - myslíte že bude tento větrací otvor stačit když bude de fakto ještě částečně "přicpaný" ventilátorem? Většina kotlů o kterých uvažuji má odtahový ventilátor spalin takže i to by mělo cirkulaci vzduchu pomoct. Díky za postřehy

Autor: Tomáš Veselý
Datum: 30.01.2009 08:59 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Doma máme krbovou vložku 8kW v obývacím pokoji, který je společný s kuchyní. Pokud zapneme odtah digestoří nebo ventilátorem na WC, tak je zřetelně vidět i cítit kouř nasávaný do interiéru. Pak u ventilátoru na WC s doběhem nezbývá nic jiného než shodit příslušný jistič nebo otevřít okno na vyrovnání tlaků. Má rada by tedy byla, pokud máte možnost přivést externí vzduch, tak to udělejte. Ochranu proti přívodu chladného vzduchu lze řešit třeba delším vedením přívodního potrubí v zemi,kde se vzduch trochu ohřeje.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 30.01.2009 09:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
na toto téma tu najdete více podobných příspěvků
- je to proto, že málokdo řeší větrání, které v dnešních podmínkách (těsná okna) je bohužel nutností.
je zase o investici, ale pokud řešeno v projektu tak s rekuperací

Autor: Michal Kara
Datum: 23.05.2008 14:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Díky za názory, ani jsem netušil, jakou bouři rozpoutám :-)
Ještě se tedy vrátím k mému dotazu a upřesním:
Jde o NED (ne PD), ob+kuchyň = 40 m2 + předsíň 10 m2 (doufám po většinu žití otevřené dveře do předsíně, z níž dále vedou schody do patra :-)))
Kamna kachlová "sálavá" (kamnová vložka + TVZD. výměník nad vložkou, tedy zatopit, vyhřát, naakumulovat, "vypnout" :-))) Pouze pro topení v obytné místnosti, bez dalších rozvodů...
Nejspíš se na tu trubku nakonec vykašlu, základová deska je hotová a muselo by to jít podlahou...
Pěkný víkend !!!
Michal

Autor: liboslav kucera
Datum: 23.05.2008 17:56 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3
... já jsem podlahou přivedl ke svým litinovým Jotulkám externí vzduch přivedl. Ten kousek Al. hadice o pr. 10 cm a délce 4 metry nic moc nestál. V případě, že se neosvědčí, tak vstup a výstup vypěním a hotovo. Ale poznatek z praxe budu mít až od tohoto podzimu. Libor

Autor: kocina petr
Datum: 25.03.2009 16:17 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
pekna prace,ale ta podlaha musela bejt draha :-(

Autor: Honza Nečas
Datum: 23.08.2009 22:00 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den pane Kučera,
přečetl jsem si Váš příspěvek ohledně externího přívodu. Mohu se zeptat jak jste s ním spokojen a zda by jste mi doporučil Vaše řešení. A ještě jeden dotaz způsob napojení externího zdroje k Jotulkám?
Děkuji

Autor: Jiří Vondrouš
Datum: 14.01.2009 06:39 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
přidám svoji svuj postřeh ohledně těsnosti domu. Mam krb v otevřeném prostoru cca 220m3, komín EKO 200mm, zadni odvetrani kominu mi usti v koupelne. Po zátopu vetšinou luxuji kolem krbu atd. (centralni vysavač) a stavalo se mi, ze v koupelne byl citit kouř. Nejdřive jsem to přisuzoval tomu, že při zatopu nechavam nedovřena dviřka krbu kvuli rozhořeni, ale na vině je nejspis zadni odvetrani-protoze na konci komina usti do kouřovodu. Vinou vysavače to nejspis chyti opačny tah a přisava to kouř. Ted nejaky čas po zatopu neluxuji a je to ok. Nevim jestli je to možné...

Autor: petr kocina
Datum: 14.01.2009 11:04 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
v pripade centralniho vysavace zcela urcite.
centralni vysvace maji vysoky saci vykon a vyusteni je vzdy mimo dum.po dobu vysavani se tedy dum dostava do podtlaku.

Autor: hetzer hetzer
Datum: 14.01.2009 11:43 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
a jak to resit u dobre utesnenych domu? po dobu vysavani otevirat okno mi moc prakticke nepripada?

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 14.01.2009 11:57 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
mít nucené větrání

Autor: hetzer hetzer
Datum: 14.01.2009 11:59 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
tomu nevadi podtlak z vysavace nebo digestore? po dobu vysavani nebude fungovat, ne?

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 14.01.2009 12:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
právě proto, že nucené tak nevadí

Autor: hetzer hetzer
Datum: 14.01.2009 17:52 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
v ten moment to ale bude fungovat jako normalni dira do baraku, ne?

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 15.01.2009 09:54 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Už jste prosím viděl větrcí jednotku?
pokud ano tak jste nepochopil
pokud ne tak proč o tom diskutujete

Autor: hetzer hetzer
Datum: 15.01.2009 12:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
byl by jste tak laskav a vysvetlil mi to?

Autor: hetzer hetzer
Datum: 16.01.2009 15:22 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
zadna odpoved, taky odpoved

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 16.01.2009 15:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
větrací jednotka má přívod a vývod, takže když odsáváte, tak si přisává

Autor: hetzer hetzer
Datum: 16.01.2009 23:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to je jasne ale kdyz udelate v dome podtlak treba tim centralnim vysavacem, tak nejde pres vetraci jednotku zadny vzduch ven ktery by ohral cerstvy vzduch. v cem se tedy v tomto momentu vetraci jednotka lisi od otevreneho okna ( diry do baraku jak jsem psal vyse? )

Autor: Cimburek František
Datum: 16.01.2009 23:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Domnívám se, že podtlak centrálním vysavačem v domě lze dosáhnout pouze pokud je jednotka umístěna vně objektu.

Autor: hetzer hetzer
Datum: 17.01.2009 18:57 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to se domnivate spravne, ale to je prave smysl centralniho vysavace:)

Autor: Jara Jara
Datum: 18.01.2009 06:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Co si lze představit pod pojmem:..."jednotka umístěna vně objektu."?

Autor: Radek Uchytil
Datum: 18.01.2009 10:42 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Měl určitě na mysli jednotku umístěnou v technické místnosti a výfuk ven z objektu ( jenom cvok by si nechal výfuk z vysavače do ložnice :-D )

Autor: Jaromír Sladký
Datum: 15.01.2009 11:09 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No a pokud máte strojní větrání, tak stačí signálem z centrálního vysavače přepnout do přetlakového režimu, jen je potřeba správně nadimenzovat objemy, aby vstupovalo mejméně tolik kolik odebere CV.

Autor: petr kocina
Datum: 18.05.2008 08:32 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
nedavejte tam tu trubku vubec a na ty odborny kecy od odborniku se radeji vykaslete.

soused se nastehoval pred 2 mesici a ma krbovou vlozku 10kW.zadny externi prisavani tam nema.dum ma zaizolovany 20cm EPS,podlaha 10cm EPS a strop 36cm vaty.izolace na dnesni dobu vic nez solidni.
naprosto zadne problemy s topenim.jen kdyz stahne topeniste na minimalni vykon vice se mu zakuruje sklo.

Autor: Walter Walter
Datum: 18.05.2008 14:58 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Podstata problému ani tak není v tom čim a jak moc máme dům zaizolovaný, ale v tom jak moc vzduchotěsný dům máme. Pokud stavime NED či EPD měli bychom se snažit minimalizovat ztráty větráním tzn. postavit dům co nejtěsnější a zde začneme mít problém s tím,že nemáme kudy přivádět vzduch potřebný pro hoření, zde je pak na místě instalovat přívod vzduchu tak jak je popsáno v dotazu.Důležité je nezapomenou na uzavírací klapku jak na přívodu vzduchu tak v komíně, abychom si nezhoršovali vzduchotěsnost objektu v čase kdy netopíme.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 19.05.2008 08:50 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
proboha živého i nejtěsnější domy nejsou zrovna moc těsně a pro hoření 20 m3 spotřebovanéhov zduchu ten vduch dostanete vždycky navíc pokud bychom větrali výrazně méně než norma doporučuje, měli bychom za 2 hodiny kdy kamna spotřebují cca. 15-20 m3 vyvětrat, takže externím přívody se mohou hodit jen pro hodně výkonná kamna nebo pro otevřené spotřebiče, ale určitě ne pro uzavřené spotřebiče!!! ale kdo si chce dát nesmyslnou trubku do podlahy ať to udělá, stejně se musí rozhodnout sám! představa, že bych si pro svá krbová kamna o výkonu 3-8 kW pořizoval externí vzduch je zcela směšná!!! proč bych měl?

Autor: Walter Walter
Datum: 19.05.2008 09:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Nedostanete, celý problém se musí posuzovat pro konkrétní případ. Jedne příklad z praxe. Zrekonstruovaný byt s cihlové zástavbě, krbová vložka v obýváku cca 30m2, vyměna oken a balkonových dveří za plasotvá, vnitřní dveře původní dřevěné repasované. Pokud uživatelé chtějí zatopit v krbu musí otevřít ventilačku na balkon jink buď nezatopí nebo jim oheň pstupně skoro uhasne.

Autor: Jaroslav Mares
Datum: 19.05.2008 13:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tak pokud nejde v krbu ani zatopit,tak to dost urcite neni nedostatek vzduchu,ale bude spis problem s tahem komina nebo s necem jinym.

Autor: Walter Walter
Datum: 19.05.2008 14:44 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Pokud komín nemá odkud nasávat tak prostě nemůže táhnout. Pokud má komín tah řekněme 10Pa tak maximálně vytvoří v místnosti 10Pa podtlak a tím více méně konči. K dalšímu zvyšování tahu potřebujeme zvýšit teplotu spalin, ale když to prostě nechce hořet je to začarovaný kruh. Pokud otevřu větračku je vše OK, což je myslím jasný důkaz těstnosti konkrétní místnosti a odpověď na otázku kde je problém.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 19.05.2008 23:24 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
dáváte příklad z praxe ohledně bytu, ale dům a byt je něco jiného. u bytu pokud máte těsně vstupní dveře a nejsou další prostupy, tak tam vzduch chybět může, byt je malinkatý, ale nesrovnávejte byt o velikosti 150 m3, který nemá netěsné konstrukce s domem, kde ta netěsnost je vyšší! TO prostě nejde. a jak už jsem řekl, oni u takto těsného bytu nevětrají? to znamená za hodinu tam musí být ohavný a vydýchaný vzduch. a jak to dělají s digestoří? taky externí vzduch? prostě potřeba externího vzduchu u uzavřeného topidla svědčí o problému či nedořešené věci.

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 20.05.2008 09:17 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jak větrají? Třeba tak, jak větrá většina lidí v bytech. Nárazově - otevřít okna, vyvětrat, zavřít okna.
Jak to dělají s digestoří? Třeba mají takovou tu s uhlíkovým filtrem, bez odtahu.

Vy se na to díváte z pohledu člověka, který má větrání s rekuperací. Takže když zatopíte v krbu, nebo pustíte digestoř, tak se u toho větrání jenom změní poměr mezi nasávaným a vyfukovaným vzduchem. To je ta netěsnost, kterou jde do domu potřebný vzduch.
Uvědomte si prosím, že řešení s tepelně izolovaným samostatným přívodem externího vzduchu k topidlu je energeticky úspornější. Tam totiž do topidla přichází studený, nepředehřátý vzduch, zatímco u Vás ho nejdřív předehřejete na teplotu místnosti, čímž zvyšujete tepelnou ztrátu domu.
Předehřívání např. 10 m3 vzduchu /h o 34°C (-12..+22) znamená 123 W. Žádné ohromující číslo, ale u NED se počítá každý watt.

P.S. byt o 150 m3 je dost miniaturní, p. Walter myslím měl na mysli větší.

Autor: Petr Halada
Datum: 20.05.2008 09:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Přesně jak pravil pan Fuk. Nechápu proč lidi tu trubku pod ZD nedávají. Je to levné (stovky Kč), vše řešící, umožňující přímé zaústění do topidla (pokud to umožňuje) a i kdyby se to nakonec nevyužilo, prostup v základech se vždy hodí. Potkal jsem už dost lidí, kteří si mlátí o hlavu, že pod ZD na základy nevyvedli nějaké prostupy, nikdy nevíte na co je využijete: eletřina (např. 380V pro chatku, bazen), voda, TČ, solár, dešťovka, atd atd. samozřejmě za předpokladu, že Vám krb sousedí s technickou místností.

Autor: Walter Walter
Datum: 20.05.2008 12:54 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Asi tak, v podstatě nemám co dodat. Osobně plánuji řízené větrání a se samostatným přívodem vzduchu ke krbové vložce počítám, jen řeším jak nejlepe utěsnit komín a přívod vzduchu, aby se nezhošovala vzduchotěsnsot v době kdy není krb používán.

Autor: petr kocina
Datum: 20.05.2008 18:08 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
jen řeším jak nejlepe utěsnit komín a přívod vzduchu - abych vam usetril cas.tak na TZB to dosud nikdo nevyresil.

Autor: Daniel Banas
Datum: 20.05.2008 13:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Ale ked sa na to pozera "z pohledu člověka, který má větrání s rekuperací" tak bude predhrievat vonkajsi vzduch odpadovym vzduchom, takze to cislo bude asi mozno este menej ohromujucejsie (okrem toho, ze beriete do uvahy stav, ktory nastane mozno par desiatok hodin v roku). Aj ked bude treba zachovat pretlakovy rezim, tak ucinnost rekuperacie bude urcite stale slusna. V konecnom dosledku bez externeho privodu bude mozno celkova spotreba dreva o par triesok vyssia. Pred par rokmi tento problem podrobnejsie rozoberal aj p.Moravek z Atrei.

Ak sa bude externy privod realizovat, tak sa musi naozaj dobre zaizolovat (inak tych par usetrenych watov bude prec) a musi sa osadit tesnou klapkou.

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 21.05.2008 00:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jak jsem psal - nejedná se o žádné ohromující číslo. Ale taky to nestojí moc a vydrží to desítky let...
S tím argumentem, že se ten nasávaný vzduch ohřívá odpadním vzduchem (a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná) jste trošku vedle. Ono totiž množství teplého odpadního vzduchu o něco poklesne (třeba o 5 m3/h) a množství nasávaného studeného vzduchu stoupne (taky třeba o 5 m3/h) což znamená, že

a) se ten nasávaný vzduch ohřeje méně (právě o těch cca 100W) ale beru, o něco poklesne teplota spalin a tedy výkon topidla (při 80% účinnosti bych to odhadl na -80W) takže výsledek bude třeba jen 20W ztráta

b) výměník začne dříve zamrzat, což je asi ještě podstatnější, budete totiž muset dřív tu rekuperaci odstavit anebo předehřívat elektricky, což už je evidentní ztráta.

Bohužel u dobře izolovaného domu se další úspory dělají už jen po malých krůčcích, a tohle je jeden z možných.

Autor: Daniel Banas
Datum: 21.05.2008 01:13 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná" - to som nikde netvrdil, prosim precitajte si moj prispevok este raz, jasne som spominal pretlakovy rezim a ten ma ako asi viete tiez vplyv na celkovu energeticku ucinnost rekuperacie.

a) este ze som si skontroloval zeditovanu odpoved :-)

b) by mohol byt problem ak nastane situacia, ked vymennik zamrzne a vetraci system bude musiet napr. pustit na chvilu len odtah na rozmrznutie vymennika, pripadne sa ventilacia bude musiet vypnut a otvorit okno. Ale rovnaky problem moze nastat aj bez prevadzky krbu, takze by mal byt nejako v ramci vetracieho systemu rieseny - na to sa da vyuzit napriklad zemny register alebo nejaky jednoduchy predradeny vymennik, ktoremu namraza az tak nevadi (napr. namrznutie celej dlzky vymennika by trvalo ovela dlhsiu dobu ako bude doba kurenia v krbe alebo vetraci cyklus) - to je vsak vseobecne riesenie zamrzania vymenniku, kde mi samostatny externy privod vzduchu ku krbu nepomoze.

Rovnaky problem sa tu uz rozoberal, napr.:

https://forum.tzb-info.cz/105426-krb-vs-digestor-vs-rizene-vetrani
https://forum.tzb-info.cz/104446-rizene-vetrani-vs-krb

Tu je odpoved p. Moravka z Atrei na rovnaku otazku:

http://mailman.fsv.cvut.cz/lists/ekodum/2007/msg00036.html

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 21.05.2008 10:09 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
re: ""a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná" - to som nikde netvrdil, prosim precitajte si"
tak to se omlouvám - já jsem Váš příspěvek v tomto smyslu pochopil.

re: "b) by mohol byt problem ... Ale rovnaky problem moze nastat aj bez prevadzky krbu..."
Samozřejmě, ale to řešení zamrznutí výměníku stojí nějakou energii, a při provozu krbu bez přívodu externího vzduchu ten problém nastane dřív, takže stojí víc energie.

Zmiňujete odpověď p. Morávka z Atrey - no ta toho moc neříká. Jenom to, že toho vzduchu bude asi potřeba víc než těch 10m3 co jsem uváděl já, že (když není tep. izolovaný přívod) to ochlazuje podlahu, že (když je vyústění do obytného prostoru) to studeně funí (do toho obytného prostoru), a že je problém s těsností uzavírací klapky. To není žádná nová informace, a není to v rozporu s tím, co píšu. Jenom je potřeba na to brát při řešení ohled.

Autor: jez abel
Datum: 20.05.2008 14:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Vyjde to ve výsledku šulnul,když poženete do kamen studený vzduch budou hůř hořet,pak musíte více přikládat.

Autor: Petr Halada
Datum: 21.05.2008 10:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"Vyjde to ve výsledku šulnul,když poženete do kamen studený vzduch budou hůř hořet,pak musíte více přikládat."

To máte sice pravdu, že si o něco zhorším účinnost, ale bavíme se o NED/PD. A zde jsem velmi rád za vše, co mi sníží výkon topidla a nebude mi přitom černat sklo.

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 11:00 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Omyl,těm kamnům musíte dát jejich minimální teplotu, lépe nominální,jinak právě budete mít to sklo začazené.

Autor: Petr Halada
Datum: 21.05.2008 11:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Chcete říct, že pokud budu v krbu topit kvalitním suchým dřevem a vzduch (který se účastní spalování) bude mít místo +20C -20C, tak to způsobí začouzení skla? To jistě ne. Ano zhorší to účinnost (ideální je vzduch předehřívat), ale ne natolik, že bych měl začouzené sklo. Ale nechme to tak, nimráme se v naprostých detailech. Prostě hlasuji za to, pro přívod externího vzduchu použít zaizolovanou trubku pod základovou deskou opatřenou uzavírací klapkou.

Autor: fany fany
Datum: 21.05.2008 13:12 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dávám Vám částečně za pravdu. V některých případech je to zbytečné, jak píše pan Kocina a další. Ale jsou výjimky. Byl jsem svědkem toho, jak firma musela dodatečně těnto přívod udělat. Bylo to o to horší, že museli rozbít dlažbu, neboť krb byl skoro uprostřed místnosti. Byl to asi dost vzduchotěsný dům a velký výkon krbové vložky, která topila i do vody. Když v krbu zatopili, tak to bylo v pohodě, ale asi za půl hodiny to začalo skomírat a když otevřeli krbpvá dvířka pro přiložení, tak šel čoud do místnosti. Prvně to sváděli na špatnou vložku, pak na komín. Pozvali krbaře a ten otevřel okna a bylo po problému....
Na základě tohoto zjištění jsem kdysi přívod také udělal. Má to něco do sebe, ale je třeba to dobře zaizolovat a nejlépe to táhnout částečně zemí, jako zemní registr, neboť to pak ochlazuje vložku.

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 14:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tedy od podlahy.Kamnům musíte dát suché nesuché/tím by jste vůbec neměl topit/ tolik vzduchu a paliva co potřebují pro udržení teploty spal.prostoru.Množství obojího úměrně kW mini až nominálu.Nevyhřejete-li dostatečně spal.prostor-kouření.K tomu dochází např.při zatápění kdy jsou kamna studená ale klidně i později při jejich chládnutí a následném přiložení.Otázka - je lépe mít neustále tj. i v případě netopení kamny v jednom místě nějaký problematický vstup vzduchu nebo pouze okna povolit na mikroventilaci a to jen tehdy kdy je třeba? Situace je určitě jiná při topení na plné pecky, u kamen 10 a více kW nebo pokud jsou tato umístěna v malém prostoru neřkuli s absencí oken.Je tu však řeč o kamnech do 8kW a to si troufám říct že na tento výkon nebudou použity.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 21.05.2008 14:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No dovolím si trošku oponovat... To teda nemáte pravdu!!!

Instaloval jsem digestoř do kuchyně. Okna jsou 3x euro těsné a 4x špaleta netěsné...+ netěsné dveře a netěsný poklop do sklepa.
Krbová kamna - komín 8 metrů. Když pustím digestoř, musím zavřít dveře v místnosti s krbem, protože jinak mám celý byt okamžitě plný kouře. Sice okna těsní málo, ale komín to vycucne na stupěň Č.1.

Takže je potřeba toto nebezpečí uvážit a nechat při topením krbem otevřené okno na mikroventilaci a vyzkoušet provoz s digestoří a odsáváním v koupelně a na záchodě. Tyhle kraviny se tam nestrkají pod krb ze srandy, protože spaní u krbu by mohlo skounčit smrtí. Naprosto fatální by u mě bylo kdybych si přivřel dveře u televize u krbu a usnul, manželka šla vařit a někam si odskočila pro vajíčka. Otrava CO :-)

Takže to zvažte. Nejsem odborník, ale nemám rád keci amatérů, kteří kafrají o všem a vy pak hazardujete se svým zdravím. Topenáři a kamnáři mají pravdu takže se obraťe na ně a né na fórum s amatéry.

Myslím že se dělají i dvojité komíny s přívodem a odtahem... Taková kamna vám podle mě vycucnou objem místnosti tak 10x/h.

Další laická rada ode mne je, že by přívod a odvod měl mít vyustění blízko sebe.. Né si udělat sání na návětrné straně a komín na druhém konci a nejhorší je udělat sání u země.... pak vám může fouknout vítr a vyvětrat kamna do místnosti:-(

S pozdravem laik Jan Chrobok

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 14:20 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A z jakého důvodu se dočtete v doporučení výrobců že kamnům se má udělat přívod vzduchu zdola/kvůli komín.efektu/,že by byli výrobci stejní blbci jako ti laici/jak říkáte/?

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 21.05.2008 16:42 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
promiňte, ale to co píšete jsou příšerné ptákoviny. bavíme se o novostavbě, takže to jsou stavby, které mají ztrátu 7-10 kW, do takových domů má smysl dát kamna s výkonem do 6-8 kW jinak se v tom nedá topit bez nebezpečí upečení se. taková kamna potřebuji k hoření v řádu 10-15 m3 vzduchu. to je množství vzduchu, které je nižší, než vydýchá jeden člověk. ok vydáchaný a odvedený vzduch je něco jiného, ale přesto. to že by kamna potřebovala 10x objem místnosti za hodinu je pitomost, to nespotřebují ani velké hradní otevřené krby se zděným komínem 400x500 mm natož komín o průměru 150 mm.
mluvíte o amáterismu, ale sám pak mluvíte o profesionálech, kteří pokud navrhnou to o čem mluvíte - předimenzovaná kamna s potřebou velkého množství vzduchu, pak to jsou horší než amatéři, prootože amatér věci řeší a přemýšlí o nich a shání informaci a tito profesionálové tomu ve finále rozumí míń než oni.
o domu o kterém mluvíte - podtlak při osávání či digestoři, to ej přesně výsledek neprofesionality profesionálů, takový dům by neměl vzniknout, ale rozhodně to nevyřeší trubka 125 mm, protože digestoř má odsávání kolem 400-1000 m3 takže takovou trubkou do domu tolik vzduchu prostě nedostanete a to nemluvím o odsávání koupelna a WC. naštěstí jsem si jako amatér tyto věci řešil jinak než mi navrhovali profesionálové, takže mi to funguje a nemusím se bát vámi uváděných problémů.

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 22.05.2008 07:03 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jasně přívod vzduchu při odsávání digestoří 400-1000 m kub nevyřeší jen trubka prům. 125 (ledaže by tam byl také ventilátor).
Digestoř (ale také odsávání z kuchyně, WC a koupelny) ovšem přisává vzduch především z místností, kde je přívod vzduchu podporovaný mechanicky (v podstatě všechny ostatní místnosti). Ta trubka prům. 125 (která musí ovšem být zaústěna přímo do topidla) přivádí vzduch pro spalování a ne pro větrání!
Jde o to, že je těžko možné za všech větracích režimů zajistit, aby v místnosti s topidlem s přirozeným odvodem spalin do komína (krbem) byl nulový diferenční tlak oproti venkovnímu prostředí. Nebezpečný je především podtlak a to i v malé hodnotě (porovnej s hodnotou, kterou je schopen zajistit tah komína). Kouř jde vždy cestou nejmenšího odporu, tj. v případě podtlaku srovnatelného s komínovým tahem do místnosti.
Tomu právě zamezíme oddělením okruhu větrání a spalovacího vzduchu co nejvíce těsným topidlem (krbem) se samostatným přívodem spalovacího vzduchu.
Druhá věc je jeho technické provedení. To je zabránění nežádoucího ochlazování kcí. (podlahy) a pokud možno jeho předehřátí před přivedením do spalovací komory.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 22.05.2008 11:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
To beru...kamna nežerou tolik vzduchu. Máte pravdu, ale otrava CO hrozí:-) Meměl jsem na mysli, že ten vzduch vydýchám.


Digestoř má trubku 100 mm , že to 125 nepobere .. když přičtu ztráty prouděním, tak jste na 200 - 500 m3/h + vzduch, který projde ostatními škvírami. Jsem laik bla bla ale přemýšlím a hledám:-)

Trubku bych si tam dal, nebo spíše komín, který ma integrovaný přívod i odvod v jednom....

Autor: Petr Halada
Datum: 22.05.2008 11:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"nebo spíše komín, který ma integrovaný přívod i odvod v jednom...."

Po tomto jsem pátral velmi dlouho, volal jsem všude možně, někteří odborníci o tom ani neslyšeli, ti co to znali mi to nedoporučovali. Přívodní vzduch se i přes izolaci odvodu bude ohřívat a bude tu fungovat komínový tah (protitah proti odvodu). Dále mi někdo řekl, že to bude nahoře přisávat spaliny z komína, druhý na to oponoval, že se to dělá tak, "že se na půdě komín nařízně v místě přívodu" a tedy se změnší komínový tah i riziko přisávání spalin. Třetí odborník nato druhého odborníka označil za magora, že řezáním do komína ztratím minimálně záruku na komín. Nakonec jsem se tedy na tuto možnost vykašlal, komín je stejně s tím přívodem (zadní odvětrávání) cca o 5 tis. dražší.

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 22.05.2008 13:39 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dodatek:
Když je na digestoři napsán výkon 1000 m kub, tak to platí jen za určitých podmínek (diference tlaku). Za podmínky nedostatečného přívodu vzduchu to může být třeba jen desetina.
Tak jako je pravda, že žádný dům se i při největší snaze nepodaří udělat zcela těsný, tak platí také to, že u těsného domu (zvláště při osazení běžnějším axiálním ventilátorem) vzduchový výkon odsávací digestoře podstatně poklesne. To znamená, že se ustaví určitá rovnováha, která je závislá na charakteristice ventilátoru a aktuální těsnosti domu. Právě neřešení přívodu vzduchu při použití jakéhokoliv větrání odsáváním ventilátorem ať už nějakými řiditelnými mřížkami, nebo rozvodem vzduchu je hrubá chyba. Ovšem přisávání nechtěnými štěrbinami kcí. se z mnoha důvodů nedoporučuje. Přes dnešní těsná okna je to nereálné, stejně jako ruční otevírání v případě sepnutí odsávacího ventilátoru.
V hraniční oblasti, kdy podtlak v místnosti se přibližně rovná tahu komína topidla, které si má spalovací vzduch odebírat z této místnosti se pak vyskytují stavy, kdy spaliny zůstávají ve spalovací komoře a není dostatečný přívod kyslíku a plamen uhasíná.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 22.05.2008 15:36 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No můj případ a jak toto řešit? Otvírám při vaření okno v kuchyni na makroventilaci:-(

Autor: Jozef Homola
Datum: 22.05.2008 18:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Nejste sám, my otvíráme pro změnu malé okno v koupelně (dveře z koupelny do kuchyně jsou otevřeny téměř pořád) aby digestoř dobře odsávala. Je to vskutku problém se správnou výměnou vzduchu, který se bagatelizuje a podceňuje. Závěry ke kterým dochází pan Vintr považuji za správné. Můj sytém větrání jsem navrhl (poplatný jiné době) tak, aby částečně větral samočinně tzv. aerací a při potřebě byl posílen digestoří nebo odtahovým ventilátorem v koupelně. Mám to svedeno do společné trubky dobře izolované, vyvedené nad střechu a dodatečně opatřenou límcem pro záchyt kondenzátu (při velkých mrazech nutné), vyjímatelným sítem proti zpětnému průniku hmyzu a ještě přepínací klapkou mezi koupelnou a kuchyní. Klapku není nutné přepínat ale je to lepší. Pro přísun vzduchu jsem udělal sací otvor ve spížní skříní v kuchyni aby se taky větrala a prochlazovala. V praxi a v zimě se ukázalo, že i bez puštěné digestoře tam zamrzá i pivo. Špunt z PS tam pomůže ale po spuštění digestoře vyletí ven, mikroventilaci na oknech nemám. Pro případ krajní nouze (havárie elektro nebo plynu) mám komín se dvěma průduchy pro plyn a klasiku. Ten jeden průduch je vyveden do kuchyně pro nasazení malých kamínek k temperaci ale po zkušenostech se bojím, že by ta kamínka vůbec nehořela pokud by nebylo otevřené okno. Klasické větrání celoobjemové je zajišťováno každodenně nárazově, 2x otevřením oken a dveří na chvilku. Jelikož už jsme jenom 2, tak to stačí ale neumím si to představit třeba při obývání 5-ti osobami.

Autor: Walter Walter
Datum: 23.05.2008 10:47 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Osobně plánuji nucené větrání s rekuperací a zde mám ve své řídící jednotce navržen jednak vstup pro sledování zapnutí digestoře, kdy se automaticky při zapnutí digestoře zvýší přívod vzduchu a pak mam experimentálně na řídící jednotce i diferenciální tlakové čidlo s rozlišením 1Pa, ale zde si nejsem jistý jak toto bude fungovat v praxy. Nicméně pro krbovou vložku plánuji, jak jsem již uvedl, samostatný přívod vzduchu.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 15.05.2008 16:01 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
V první řadě řešte větrání domu (zřejmě není, když se Vám má hádat digestoř) a při té příležitosti...

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 14.05.2008 11:26 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
spíš je otázka, jak velká kamna s výkonem chcete. známému do domu s 6 kW ztrátou při -12 navrhoval krb s výkonem 12-16 kW a když jsem mu řekl, že je to nesmysl, stejně si to nechal udělat a teď se v tom nedá topit, protože buď to nehoří protože se to dusí aby se neupekli nebo se pečou. většina krbu a kamen do 8 kW nepotřebuje externí přívod, protože spotřeba vzduchu je v řádu 20-30 m3/hod při plném výkonu a to se přisaje a kdyby to dělalo problémy, je lepší otevřít mikroventilaci či dveře na chodbu. trubka v podlaze je to nejhorší, prochlazuje podlahu a fouká jí, ale ať si každý dělá co chce.

Autor: Radek Skůra
Datum: 12.01.2009 14:24 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den, líbil se mi názor pana Lancingera na nutnost externího přívodu vzduchu, řeším teď problém kdy v RD nemám vyvedenou trubku a pár odborníků mně straší, že je to problém, chci postavit krb s krbovou vložkou o síle 9kWm s tím,že budu vytápět místnot cca 40m2 v novostavbě porotherm 36+10cm polystyren s plastovými okny. Nevím tedy jak moc velký problém bude, když nebudu mít externí přívod vzduchu. Kdyby bylo možné poprosit p. Lancingera, zda by mi nenapsal nebo mi na sebe nenechal tel.hrozně rád bych to probral, mám toho plnou hlavu.Děkuji Radek Skůra

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 12.01.2009 14:36 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Proč tahat jenom trubku ke kamnům, když musím stejně řešit větrání. Když projektant u dnešních staveb neřeší větrání - tak problém
pokud máte jakékoliv nucené větrání, tak máte zajištěn i přívod vzduchu nejenom pro Vás, ale i pro kamna

Autor: Jan Temr
Datum: 12.01.2009 22:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den,

budete se snažit vytápět místnost s tepelnou ztrátou kolem 2,5 kW (uvažuji běžnou výšku stropu 2,6 m) krbovou vložkou o jmen. výkonu 9 kW? K čemu to nutně povede - k přehnané regulaci, tedy omezování vstupu vzduchu pro spalování, tedy nedokonalému spalování, tedy špinění skla, zanášení vložky, kouřovodu, komínu, produkci více CO než by bylo možné...

Prosím Vás všechny, shoďte ze sebe předsudky o kamnářích a v případě instalací topidel na dřevo se s důvěrou obraťte na ně. Když narazíte na nepříjemného, jděte zkrátka za druhým, tak to přece chodí i v jiných profesích, ale neriskujte zbytečné náklady a nakonec i své budoucí nepohodlí nebo zdraví.

Stavba krbu nebo kamen se vždy zdá laikům jako triviální záležitost ("jsem přece inženýr, nebudu se radit s nějakým kamnářem sotva s hloupou maturitou, který na mě chce beztak vydělat") a nakonec se v těchto diskuzích trápí zbytečně s věcmi, které dobrý kamnář zodpoví i o půlnoci.

Autor: Petr Novák
Datum: 22.09.2009 16:48 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A máte recht velebnosti......

Autor: Jan Temr
Datum: 22.09.2009 20:11 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
jo jo ;)

Autor: Petr Halada
Datum: 13.05.2008 22:07 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Externí přívod vzduchu pro krb/kamna se dělá pod základovou deskou. Použil jsem oranžovou KG rouru DN100, vyspádováno směrem ven, obložil kusy EPS, překryl igelitem, aby mi do toho nezatekl beton při betonování základové desky.

Pokud máte základovou desku hotovou, máte asi smůlu, do podlahy se Vám to nevleze. Pro externí přívod vzduchu použijte komín s větrací šachticí (je to dražší řešení).

Autor: Michal Kara
Datum: 14.05.2008 05:40 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Díky za odpověď, každopádně kamnáři tvrdí, že by se to vlézt mělo, roura může být i "plochá"... No snad to nějak dopadně :-)))

Autor: Jaroslav Mares
Datum: 15.05.2008 07:02 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Do podlahy se vam to urcite vleze,s tim nebude zadnej problem,ale je tu opravdu otazka,jestli ten externi privod vzduchu opravdu potrebujete.

Autor: Michal Kara
Datum: 15.05.2008 07:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Údajně by se mohla kamna "přetlačovat" s digestoří, dům bude nový, tedy i slušně zaizolovaný, tak aby v případě zavřených oken nebyl problém s hořením a aby nám kamna "nekradla" vzduch z místnosti...
Samozřejmě nevím, jak moc je tohle "nadsazený" :-)

Autor: Petr Halada
Datum: 15.05.2008 07:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Na to zda je externí přívod potřebný či nikoliv je mnoho teorií. Jistotou je však obětovat pár stovek za trubku a prostě ji tam dát. Dáte-li po základovou desku, obalíte zbytky EPS a opatříte zavírací klapkou, minimalizujete i prochlazování podlahy. Je-li trubka v EPS podlahy, k tomu avizovanému prochlazování bude už docházet.

Autor: Karel Řehoř
Datum: 12.07.2009 04:04 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
To Petr Halada: Mohu poprosit o podrobnosti, konkrétně uzavírací klapka? Co použít, kam ji umístit? Někdo doporučuje konec trubky napojený na krbovou vložku v kovu...Za 14 dní začínám základy a v projektu přisávání taky nemám, ale chci ho řešit. Děkuji za včasnou odpověď.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 15.05.2008 10:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to budete muset mít ale kamna, která mají přímý přívod vzduchu do topeniště, protože přivédst to jenom ke kamnám za situace, kdy se bojíte o přetlačování s digestoří nestačí. digestoř má odtah běžně 400-800 m3 a kolik myslíte, že trubkou 125 mm dostaneete do bytu vzduchu. horko těžko při slušném podtlaku tak 200 m3 maximálně, takže stejně tam bude podtlak. to je tak, když se neřeší věci systémově. když budete mít puštěnou digestoř, tak prostě po chvíli budete mít v domě podtlak tak i tak, pokud neotevřete nějaké okno. zlatá vzduchotechnika, tam se nemusím bát takových ptákovi.
vůbec se nezabýváte výkonem kamen, takže předpokládám, že si necháte poradit "odborníkem" kamna o výkonu mnohonásobně překračujících ztrátu. u malých kamen je potřeba vzduchu za hodinu asi tak stejně velká jako když pustíte na 5 minut digestoř. ještě technická rada, ideální je trubku se studeným venkovním vzduchem vést v podlaze neizolovanou a nejlépe tam kde bude sedací souprava a spol, budete se pak nádherně v zimě otužovat ledovou podlahou! :-)

Autor: Michal Kara
Datum: 15.05.2008 13:13 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den
jen pro upřesněni, kamna budou stát u zdi, přívod bude podlahou přímo do topeniště, trubka povede tedy nejspíš podél zdi a poté ven, určitě ne středem místnosti...
Spíše mi šlo o to, zda někdo něco podobné realizoval v podlaze, jaký zvolit materiál...atp., Toto mi doporučili kamnáři, tedy věřím, že úplný nesmysl to asi nebude :-)))
Rady typu "to mělo být v desce" mi k ničemu nejsou...

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 15.05.2008 13:46 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
kvůli dostatečnému zaizolování pokud není dostatečně vysoká skladba podlahy by asi skutečně bylo vhodné použít nějaké ploché vedení. určitě udělejte nad kanálem alespoń 10-12 cm izolace, protože je třeba si uvědomit, že tam bude procházet v zimě vzduch běžně o teplotě 0 C a méně a mohlo by se stát, že v důsledku vedení trubky tam bude kondenzovat voda, taky bych to určitě nevedlo kolem obvodových zdí

Autor: jez abel
Datum: 15.05.2008 19:47 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A zdalipak vám kamnáři řekli že u cca 6-8kW kamen, přívod nemusíte mít.Nebo máte EPD? Zřejmě ne, a znáte vůbec TZ vašeho domu? Ve vaší situaci je lepší přívodu se vyhnout,zápory převažují nad klady tohoto řešení.

Autor: Michal Kara
Datum: 17.05.2008 14:22 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Přiznám se, že takto bych to vyřešil ze vewho nejradši :-))) Nic pod podlahu nedávat... Jen bych rád srovnal ta PRO a PROTI :-)))
Dům bude ze ztraceného bednění, tedy ne PD, vložka do 8 kW.

Autor: jez abel
Datum: 17.05.2008 16:01 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tím pádem nemá cenu dělat přívod vzduchu,mám 8kW krbokamna a i na plný výkon "nepotřebují" vzduch.Když vidím po cca 2hod.že se jim nechce hořet krátce otevřu okno,líp je ale mít okna na mikroventilaci-přisává si plynule.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.