Vyhledávání
Naše další weby
Naše další weby
V rodinnom dome som si dal namontovať plastové okná. Po dvojmesačnej prevádzke som si začal všímať že na oknách sa z vnutornej spodnej strany vytvárajú také pásiky orosenia. Chcem sa vás opýtať že či to je konštrukčná závada plastového okna alebo nejaká iná závada v konštrukcii domu. Dávam tento dotaz preto lebo chcel by som tento nedostatok reklamovať u dodávateľskej firmy a momentálne neviem posúdiť že kde je zásadná chyba...a potom aj to že do akej miery budem úspešný s reklamáciou
Ďakujem za tento erudovaný príspevok. Jarka
před 15 roky
Rosení oken se na tomto portálu TZB diskutuje již několik roků a stále si výrobci oken z připomínek, povzdechů a…
před 15 roky
Myslim ze nie si jediny co ma problem s orosovanim okien. Samozrejme ze hned prve co cloveka napadne je ze to je…
před 15 roky
13 odpovědí
Zobrazit všechny reakceMyslim ze nie si jediny co ma problem s orosovanim okien. Samozrejme ze hned prve co cloveka napadne je ze to je konstrukcna vada. Vo vacsine pripadov to je ale nieco uplne ine.
Par info preco sa okna rosia, a co sa s tym da robit najdes pod:
http://www.4-construction.com/cz/vzdelav…
alebo aj tu:
http://www.4-construction.com/sk/vzdelav…
JM Jan Murani @jan.muraniRosení oken se na tomto portálu TZB diskutuje již několik roků a stále si výrobci oken z připomínek, povzdechů a vzniklých problému u odběratelů poučení nevzali a stále se montuje až 90% výrobků s touto kondenzační vadou. Pátrání po příčinách rosení je nutno začít hledat a posuzovat od místa vzniku Prvním místem je proto zasklívací spára, která je nejslabším místem celé okenní konstrukce. Pokud máme v bytě normovou teplotu 20-21 oC a vlhkost 50%. pak kondenzace na vnitřním skle nastává při dosažení teploty vnitřního povrchu..á 10,75 oC pro 6komor. okno s dvojslem a hloubkou zasklení 15 mm - sklo s Ug1,1. Takové okno rosení nemůže zamezit, protože běžně výrobce dodává skla s nerez rámečky, u starších konstrukcí rámečky s AL, nebo nyní občas i rámečky TGI.
Rámeček TGI-W je v současné době považován za standard, ale to neznamená, že s ním nebudou problémy. Tak na př. pro 6komor s hloubkou zastínění (myšlena hloubka zasklení) pouze 15 mm, což je dnes ještě u většiny profilů, a s rámečkem TGI-W bude teplota skla v oblasti zasklívací spáry pouze 10,15 st.C. To způsobí kondenzaci vlhkosti v oblasti nad zasklívací spárou. Proto požadujte okna výhradně s s hloubkou zasklení 20-25 mm a rámeček Superspacer nebo alespoň Swisspacer V, kde je dosahovaná teplota nad 11 st.C i při hloubce zastínění 15 mm. To jsem popsal pouze 1 kritickou oblast, dále je nutno posuzovat stav funkční spáry /t.j. prostor mezi rámem a křídlem okna / a dále oblast připojovací spáry /t.j. místo mezi rámem okna a vlastní konstrukcí objektu. Všechna tato kritická místa by měl dodavatel okna, případně i montáže /pokud montuje jiná firma/ investorovi ve smlouvě technicky specifikovat /většinou je to ale pro dodavatele nesplnitelný úkol/. Proto pozor na nízké ceny, reklamní triky a vychvalování výrobců svých výrobků, pokud se chcete problémům kondenzace nebo i jiným vyvarovat.
Tepelné izolace
© Ing. Roman Šubrt
4. Okna
4.1 Kolik utíká tepla okny? Je pravda, že jimi uniká nejvíce tepla? V zásadě je možné říci, že okna jsou tradičně nejslabším článkem tepelných izolací domů. Kolik utíká danou konstrukcí tepla, to je nutné spočítat přesněji.
Některé typické případy jsou zpracovány v jiné kapitole této knížky. Je však nutné si
tepla obdobný jako u ostatních konstrukcí, tedy stěn, střech apod. Pro minimalizaci
takových tepelných ztrát se mezi skla používají takové plyny, které vedou hůře teplo,
a pochopitelně se používají vícenásobná zasklení. Tím se plyn mezi skly „rozdrobí“
na více vrstev, mezi kterými nemůže prouděním plynu docházet k přenosu tepla.
Náplň z různých plynů pak zmenšuje přenos tepla mezi skly prouděním. Bohužel je
na stavbě velmi obtížně kontrolovatelné, kolik plynu je mezi skly obsaženo.
Plyn z meziskelního prostoru postupně difunduje ven a nahrazuje se vzduchem.
Tato náhrada by však měla být minimální, do 3% z plynu obsaženého mezi skly
ročně. Znamená to tedy, že plyn mezi skly ztratí účinnost po přibližně 40 letech.
Protože se samozřejmě snažíme o minimalizaci tepelných ztrát, je možné používat
i trojskla, tj. zasklení, v němž jsou pomocí distančních rámečků spojena tři skla.
Tyto konstrukce jsou však zpravidla příliš těžké, proto se v posledních letech
prosazuje zasklení tzv. tepelnými zrcadly. Jedná se o dvě skla, která jsou spojena
dvěma ocelovými distančními rámečky, mezi nimiž je napnutá plastová membrána.
Ta je pokovená a zároveň rozděluje meziskelní prostor na dvě dutiny stejně jako
trojsklo. Membrány mohou být i dvě a prostor mezi nimi může být vyplněný těžkým
plynem. Tak je možné se dostat ze součinitele prostupu tepla skla U = 1,1 W/(m2.K)
až na součinitel prostupu tepla U = 0,4 W/(m2.K). Hodnoty součinitelů prostupu tepla
některých zasklení jsou uvedené v příloze 11, kde je tabulka parametrů propustnosti
některých skel pro sluneční energii a jejich součinitelů prostupu tepla U.
Propustnost pro sluneční energii je uvedená procentuálně. To může příznivě
ovlivňovat celkovou energetickou bilanci budovy. Zasklení by mělo vykazovat
maximální součinitel tepelné vodivosti U = 1,1 W/(m2.K), neměl by být používán
distanční rámeček z hliníku a zasklení by mělo být zasazeno do okenního křídla
minimálně 28 mm, jinak hrozí na okraji zasklení kondenzace vodní páry.
uvědomit, že okny uniká teplo mnoha různými způsoby, což je schématicky naznačeno na obr. 5. Prvním z nich jsou úniky tepla skrz zasklení. Jde o typický únik
strana 42
Při prostupu tepla zasklením se vyskytuje další problém, kterým jsou kovové
distanč
a způsobují velký tepelný most v okrajích zasklení. Tento špatný vliv se snaží výrobci
skel ře
ní rámečky mezi skly. Ty bývají z hliníku (výjimečně ocelové či plastové)
šit tím, že mohou používat ocelové rámečky (ocel je cca 4x horší tepelný vodič než hliník), popřípadě lze používat i plastové rámečky. Výrobci oken se pak snaží skla co nejvíce zapouštět do okenních křídel. Zapuštění okraje zasklení do křídla okna by mělo být minimálně 28 mm, jinak hrozí na okraji zasklení kondenzace vodní páry. Dalším způsobem úniku tepla okny je radiace, tedy tepelné záření. Tento prostup tepla se snažíme omezovat různým pokovením skel, které způsobuje jejich odrazivost pro tepelné paprsky v oblasti dlouhovlnného tepelného (infračerveného) záření, ale zároveň významně nesnižuje světelnou prostupnost. Dalším způsobem, jak okny uniká teplo, je infiltrace, tedy pronikání vzduchu z místnosti do exteriéru. Větrání místností je pochopitelně nutné, je však potřeba větrat jen do určité míry, nadměrné větrání nám ubírá velké množství tepla. Současná plastová i dřevěná okna mají obvykle těsnění na takové úrovni, že je nutné často větrat a nebo používat mikroventilaci. Tepelné ztráty větráním je také možné minimalizovat centrálním větráním s rekuperací tepla, kde je pak možné s výhodou použít tepelné čerpadlo. Dalším způsobem, jak uniká okny teplo, je prostup tepla skrz okenní rám a okenní křídla. Zde je možné zabránit tepelným ztrátám u dřevěných oken tak, že se používají masivní profily. U plastových oken se výrobci snaží o využívání co největšího množství komor. Ve svých prospektech udávají, že vyrábí tříkomorové, čtyřkomorové, pětikomorové, ale také sedmikomorové profily. U dřevěných oken je také možné rámy a křídla dodatečně vybavit tepelnou izolací. Obvykle se používá pěnový polyuretan. A konečně posledním místem, kudy uniká teplo okny, je tepelná vazba (tepelný most) mezi okenním rámem a ostěním. Nejlepší prevence úniku tepla je umístit na ostění tepelnou izolaci a teprve na ní osazovat okna.
Na ostění okolo oken. Zde je nutné použít speciální tvarovky pro ostění,
které umožňují osadit okna na pěnový polystyrén.
- vlastní okna. Podle zmiňované normy sice musí být součinitel prostupu tepla
okny U ≤ 1,8 W/(m2.K), ale pokud se provede podrobnější výpočet, dojde se
k závěru, že u okna, které je na hraně požadavku stanoveného normou je
problém splnit požadavek na nejnižší povrchovou teplotu okna. Prakticky by
se měl součinitel prostupu tepla U rovnat 1,1 W/(m2.K). Dále je nutné použít
teplý („teplý“ znamená, že se nepoužije hliníkový, ale buď z nerezové oceli
a nebo z plastu) rámeček mezi skla a ta musí být zasazena minimálně 28 mm
do okenního křídla. U oken je další problém v rámech, které by měly být při
použití měkkého dřeva široké 78 mm.
Ohledně plastových vícekomorových rámů nejsou seriózní informace k dispozici a tudíž není možné rozhodnout, které okenní rámy splňují podmínku minimální povrchové teploty. Je samozřejmé, že vyšší počet dutin dává předpoklad pro vyšší povrchovou teplotu v interiéru.
4.7 V našem novém bytě jsme vyměnili okna za plastová. Máme je cirka 2 týdny a zdá se mi, že se zvýšila vlhkost v bytě a okna jsou neustale zarosená.
Můžete mi poradit, čím to může být způsobené a jak to odstranit? Jde o klasický případ, kdy se výměnou oken utěsnily veškeré netěsnosti, kterými docházelo k infiltraci. Je nutné si uvědomit, že zdvojená okna, zejména v panelových domech, netěsní nejen mezi okenním rámem a okenním křídlem, ale že jsou velké netěsnosti mezi okenním rámem a ostěním. Zde měl být vtlačen skelný provazec, jenž měl těsnit. Obvykle byl však vložen volně, a nebo v této spáře vůbec nebyl. Pohyby oken došlo k jeho dalšímu uvolnění, a vznikly tak velké spáry, kterými byl byt intenzivně provětráván. Výměnou oken došlo k utěsnění všech spár. V bytě se tedy podstatně méně větrá, a proto je v něm vyšší vlhkost vzduchu. Příčinu lze odstranit větším větráním bytu, popřípadě pootevřením oken na větrací polohu. Krajním řešením je vytržení části těsnění z okna. Pokud dochází ke kondenzaci vodní páry na okenním rámu, je také možné, že se jedná o nekvalitní okno, respektive profil, z něhož je vyrobeno. Pokud dochází ke kondenzaci vodní páry na stěnách, jde pravděpodobně o problém související se špatnými tepelnými izolacemi stěny.
Dobrý den, přikládám několik linků k diskusím na toto téma.
A teraz správny postup.
1.Otvor pre umiestnenie strešného okna musí byť o 60 mm väčší než šírka rámu,aby sme mali priestor pre izoláciu.
2.Rám okna musí byť predovšetkým správne vycentrovaný ,aby tesnenia na seba dosadali.V opačnom prípade sa vnikajúcim chladným vzduchom sklo či rám ochladí na teplotu rosného bodu a na povrchoch začne kondenzovať voda.
3.Ja osobne a s najlepšími výsledkami vždy vyžadujem dávať izoláciu nielen do medzery medzi krokvou a rámom,ale aj na celú šírku kontralaty a výšku strešnej laty pozdĺž rámu okna navrch na kontralatu.najradšej STYRODUR vyrezaný do hranolčekov.
4.Z materiálu podstrešnej fólie vystrihneme 4 hydroizolačné pásy,ktorými okno obalíme a tento límec vytvarujeme s odvedením do vedľajších krokvových polí.Tým tepelnú izoláciu oddelíme od plechových častí.
5.Nesmieme zabudnúť na žliabok uložený do spádu o 1 latu vyššie nad oknom,s odvedením príp.vniknutej vody do vedľajších krokvových polí.
6.po namontovaní celého okna treba dokonale zaizolovať 3 cm medzeru medzi rámom okna a krokvou.Je to piplavá práca ,ale vyplatí sa.
7.Najdôležitejšie je aj tak správne napojiť parozábranu na rám okna.Tá musí byť vlepená vzduchotesne butylovým tmelom do drážky pre sadrokartón.Najmä rohy ostení musia byť perfektne a vzduchotesne zlepené.V prieniku s rovinou sadrokartónového podhľadu sa po celom obvode vzduchotesne zlepí obojstrannou páskou.
Nikde na parozábrane nesmú byť dierky či netesnosti!!!
8.Posledná zásada je správny tvar sadrokartónu a to je otvorené ostenie.Dole vždy zvislo kolmo na podlahu a hore vodorovne rovnobežne s podlahou.
Ak to bude takto perfektne urobené nikdy nebudete mať žiaden problém.Nehľadajte chybu tam kde nie je.Je to pohodlné povedať:okno je zlé,kotol je zlý,tehly sú krivé,lepidlo nelepí.Chyba je vždy v ľuďoch.
https://forum.tzb-info.cz/103034-podlaho…
Autor: Vladimír Buk
Datum: 15.03.2008 12:44 odpovědět upozornit redakcinahoruTak jsem pozorně studoval foto okna pana Kociny a nedivím se, že okno rosí v interieru. Rámeček je patrně hliník /nelze přesně identifikovat/ a hlavně je sklo nedostatečně zasazeno do rámu /rámeček je v úrovni plast.profilu/ a to je jedna z hlavních příčin rosení. Běžně je rámeček u starých profilů zasazen pod úrovni hrany profilu o cca 10 mm. Nové profily, zatím jsem nezjistil kdo je dodává, mají míti sklo zapuštěné do rámu 25 mm. Toto je můj poznatek a možná budou i jiné-pozitivnější.
https://forum.tzb-info.cz/106466-kondenz…
Autor: Petr Lukáš
Datum: 29.11.2007 08:37 odpovědět upozornit redakcinahoruDalší sklo moc nepomůže, na plastových oknech je největším problémem při rosení rozpínací hliníkový rámeček mezi skly. Ten má logicky několikanásobně větší tepelnou vodivost (i když je použit hliník se zvlášť nízkou tepelnou vodivostí), než dutina mezi skly a tvoří jakýsi tepelný most. Že je rozpínací rámeček problém, poznáte podle orosení. Pokud se sklo byť částečně rosí i po okraji rámu, nejen na spodním okraji, tak je to ten rámeček.
https://forum.tzb-info.cz/105903-da-se-v…
Autor: Jan Koloděj
Datum: 11.11.2008 12:57 odpovědět upozornit redakcinahoruz puvodniho popisu jsem pochopil, že dochází ke vzniku kondenzátu na okně a na ostění u parapetu se objevuje plíseň. Pokud vzniká kondenzát na okně je to s největší pravděpodobností špatným výrobkem (toto by se dalo ověřit výpočtově), pokud je plíseň na zdi je příčina ve vadném zabudování a výskytu značného tepelného mostu. Plíseň se může tvořit při povrchové vlhkosti 80 % a této vlhkosti odpovídá izoterma nejnižší vnitřní povrchové teploty (izoterma musí probíhat uvnitř konstrukce).
Obě tyto příčiny lze oddělit a na firmě vymáhat odpovědnost hlavně za špatná okna. Poté je nutné odstranit druhou příčinu a provést dodatečné zateplení alespoň detailů ostění, nadpraží a parapetu.
https://forum.tzb-info.cz/107963-plastov…
Autor: Borgward
Datum: 04.03.2005 10:58 odpovědět upozornit redakcinahoruK rosení oken, dochází v důsledku poklesu teploty na vnitřní straně okna (skla), na teplotu rosného bodu. Dojde k vysrážení vody na povrchu skla.
Pokud Vám parapetní deska překrývá otopné těleso, pak ji zkraťte, aby nebyl vytvořen zákryt na otopném tělese, ale ohřátý vzduch mohl volně proudit. Pokut to není Váš případ, muže pomoci meziokení těsnění, nebo výměna okna (nepomůže 100%, i nová okna se rosí). Pomohla by jěště instalace předokeních žalůžií/rolet.
https://forum.tzb-info.cz/101506-roseni-…
Autor: Vladimír Sokol
Datum: 30.03.2006 14:28 odpovědět upozornit redakcinahoruProblém není jenom v Česku. Co na toto téma na internetových stránkách německý VELUX? Cituji:
Pro omezení kondenzace by měla být teplota v místnosti pokud možno konstantní, tedy okolo 20°C a relativní vlhkostí 50%.
Omezte přísun vlhkosti:
- nesušte pokud možno prádlo v bytě
- mějte zavřené dveře při koupeli a sprchování a koupelnu po použití vyvětrejte
- omezte počet kořenových květin
- pravidelně větrejte
- vlhkost vzduchu by neměla být vyšší než cca 50%
Dobře a správně větrat = nejefektivnější metoda.
Objeví-li se kondenzát na oknech, jedná se o varovný signál - nyní bezpodmínečně vyvětrat. Správně větráte, otevřete-li zcela okna 3-4 krát za den na 5 minut ..... ne "štěrbinové větrání".
Je-li Vaše topné zařízení vybaveno automatickým nočním snížením teploty, měli byste vyvětrat před počátkem snižování teploty - tím zamezíte kondenzaci během ochlazování teplého vzduchu. Rovněž není správné, jsou-li místnosti "vytápěny" otevřenými dveřmi z jiných (teplých) prostor ...
https://forum.tzb-info.cz/102771-pod-pol…
Autor: jozef jjj
Datum: 08.01.2007 11:43 odpovědět upozornit redakci nahoru
tak na rozdiel od ostatnych teoretikov ja mam prakticke skusenosti. Z pocutia , na Orave to robia bezne.
Dom mam z porothermu 36,5 + 5cm EPS, drevenne eurookna zo zasklenim k=1.1, podlahove kurenie a mam neustale problemy z orosovanim okien co viedlo k ciastocnemu napadnutiu silikonu ciernou plesnou v spodnej casti prechodu sklo-drevenny ramik. Staci vonkajsia teplota okolo 4°C, vnutorna 22°C, vlhkost 50% a uz bolo vidiet prve stopy kondenzacie.
Mam este staru konstrukciu ramu, kde distancny ramik medzi sklami je AL nie je zapusteny aspon 1cm do ramu. V preto v kupelni som si to nechal vymenit za dvojsklo s teplym ramikom (kombinacia plast-nerez), ale ramik sa uz nedal utopit viacej. Cosi to pomohlo, je to lepsie ale nie je to este ono.
Takze v sprchovom kute som pridal tretie sklo, 2mm z vnutra, uz minuly rok, co sa velmi osvedcilo. Po osprchovani sa toto vnutorne sklo sice orosi cele ale nedochadza k stekaniu a zdrziavaniu kondenzatu.
Tieto sviatky som doplnil tretie sklo z vnutra zatial okne a balkonovych dverach v spalni a na taktiez obidvoch stresnych oknach. Velmi sa to osvedcilo, takze postupne to urobim vsade.
Autor: jiri holub
Datum: 08.01.2007 11:54 odpovědět upozornit redakci nahoru
správně by se asi měla udělat někde dírka né kvůli tlakum viz dírka ve folii?
takže pokud bych "nalepil" do dřevěného ráměčku sklo a přilepil ho na plastový rám tak by to takhle šlo ni?
Autor: jozef jjj
Datum: 09.01.2007 07:49 odpovědět upozornit redakci nahoru
nad dierkami som pred rokom tiez rozmyslal, v suvislosti z clankom p. Hollana o zlepsovani izolacnych vlastnosti skiel pomocou folie http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/e_pa…
Vzduch ktory som v podstate vzduchotesne uzavrel ma nejaku vlhkost, ktora sa pri mrazoch vyzraza medzi sklami, ale je jej velmi malo a nerobi to problem. S tlakom som si tiez nevsimol nejaky problem, ale boli to male okna a teraz uvidim ako to bude pri tychto vacsich.
Napado ma urobit tam dve dierky do kriza a nafukat tam argonu, tak ako sa robia dvojskla, ale je tam drevenny ramik cez ktory by to aj tak casom uslo prec. A taktiez si nerobim iluzie o naplni originalnych dvojskiel po asi 5 rokoch. Zaujimave, ze to nejaka skusobna este nemerala, lebo neviem o nejakych zverejnenych vysledkoch.
https://forum.tzb-info.cz/104298-uprava-…
Spíše bych považoval za zásadní chybu, kdyby se to při těchto mrazech neudělalo myslím to orosení ve formě úzkého pásku. Pokud se už o té "zásadní chybě" chceme bavit, tak že jste neudal hodnotu relativní vlhkosti v bytě a ani teploty vzduchu a zda vůbec ten teplý vzduch může k tomu oknu. Takové mírné orosení za určitých podmínek je normální a s reklamací nepočítejte že uspějete. V první řadě by Vám vytkli, že nevětráte, perte a vaříte moc, že máte moc květin, lidí případně akvárií a pod. To všechno jsou zdroje které k orosování přispívají a je jen mizivá pravděpodobnost že by se jednalo o špatné okno i když ani to nelze vyloučit
JH Jozef Homola @jozef.homola562Dobrý den,
prosím Vás v čem vidíte chybu, když se nám okna nerosí /ani slabý pásek/. Ještě máme okna v záruce, tak bych reklamoval, že se nerosí.Myslíte, že bych měl naději s reklamací uspět.Děkuji za odpověď.Jarda
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.