Má smysl výměna atm. plynového kotle za kondenzační?

Autor: Ondřej Potuzak
Datum: 08.02.2010 18:10

Dobrý den,
rád bych se zeptal na následující věc. Má smysl, abych vyměnil 3 roky starý plynový kotel Vaillant VUW 202 za kondenzační kotel VUW 236 od stejného výrobce? Můj dům je z roku 1920, po rekonstrukci, celý zateplen, nová dřevěná okna, nová zateplená střecha atd. V domě jsou radiátory, vytápěnou plochu odhaduji na 150m2. Za rok 2009 jsem spálil plyn za cca 37 tis. Kč, pro topení a ohřev TUV (jsme 4-členná rodina). Má cenu taková investice při deklarovaných úsporách 15-20%? Děkuji předem za názor! Ondřej

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 70   starší >>
Příspěvky
Autor: tilda nm
Datum: 08.11.2013 11:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108343
reakce na ...
Dobry den, v skratke:
-cela situacia sa odvija od tepelnych strat Vasho objektu / je mozne ze Vas kotol Luna Comfort 1.24 je pre Vas zatepleny objekt prilis silny (10,6-26,3kW)
-15-20perc. je iba teoreticka uspora, realna bude mensia
Tato tema tu uz bola preberana viackrat, skuste pohladat starsie prispevky, napr. tu:
https://forum.tzb-info.cz/125192-jaky-kondenzacni-kotel-po-zatepleni-domu

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Já jen dodám, že v případě novostavby o 150 m2 bych viděl TZ domu orientačně kolem 6-7 kW (tedy jestli se nejedná o nějaký NED a taky záleží, zda je to bungalow nebo patrový, u patrového to může být i 5 kW), takže nynější kotel je určitě předimenzovaný, většinu topné sezóny je potřeba výkon 2-3 kW, startovací výkon nynějšího kotle je u 10 kW, což znamená cyklování, ztráta účinnosti, zkrácení životnosti kotle. Na druhou stranu, s úsporou 15 - 20% s novým kotlem bych též nepočítal, reálně s poloviční a kotel asi moc prodejný nebude. Osobně bych ho dále používal, dokud bude fungovat a vyměnil ho až potom.

Autor: tilda nm
Datum: 08.11.2013 12:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108343
reakce na ...
p. Kubicek, teraz som si vsimol, ze p. Vyskocil zadal aj vysku rocnych platieb a tie nie su nizke - cca 127€/mesiac (nehovoriac o spotrebe elektriny na dohrev TUV). To by odpovedalo vyssej TZ objektu.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zrovna jsem na to taky přišel, viz. další příspěvek. Ale tady něco nesedí, protože 10 kW je na takovou novostavbu hodně. Buď se hodně větrá, nebo je velká spotřeba TUV, nebo se třeba ohřívá ještě bazén :-)

Autor: Karel Beránek
Datum: 08.11.2013 13:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101638
reakce na ...
Vážení zkušení přátelé, dovolím se Vás zeptat na Váš názor a na doporučení: Měl bych koupit dům, který má celkovou plochu 210 m2 s objemem 596 m3. PLocha oken a balkonových dveří je 24 m2, okna mají cosi co má hodnotu 1,3.

Dům je průměrně zateplený 10 cm vaty Rockwool, na betonových tvárnicích, s provětrávanou fasádou tvořenou dřevěným obložením.
Vytápění domu bude muset být realizováno EE, stejně jako ohřev TUV elektrickým boilerem, který už tam je a má 200 l. V domě by měly bydlet 4 dospělé osoby, respektive 1 chlap a tři ženy :o)
Zatím jsou navržené přímotopy. Rozvod topení teplou vodou provedený není.

Neumím odhadnout kolik bude stát ročně vytápění a ohřev TUV, kromě toho bude domácnost vybavena standardně - pračkou, sušičkou, myčkou, skloker. deskou a troubou, TV, tolinkovačem .

Náklady na EE budou podstatným zatížením našeho rozpočtu.
Prosím, lze se někam obrátit, kdo mně řekne, mohu náklady na výpočet i uhradit, odhad kolik bude pravděpodobně stát spotřebovaná elektřina ? Sazba d45 ČEZ.

Děkuji za Vaše i kritické názory.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 14:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, to se spočítat dá, ale předem vám řeknu, že to nebude nic hezkého. Chce to ale vědět veškeré podklady pro výpočet TZ. Máte k domu alespoň Průkaz energetické náročnosti budovy ? Jinak pro orientační výpočet TZ potřebuji vědět plochu a složení všech ochlazovaných konstrukcí, klimatické pásmo, zda budete mít rekuperaci, vytápěnou užitnou plochu a půdorysné rozměry domu. Přímotopy do takového domu bych okamžitě zavrhl. Už jen, když vezmu plochu domu, že máte asi dvojskla a jen 10 cm izolace na betonových tvárnicích (ostatní izolace neznám), tak TZ podle mne budou minimálně 10 kW, spíše ještě větší.

Autor: Karel Beránek
Datum: 08.11.2013 17:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101638
reakce na ...
Ano, máte pravdu o 10 kW se ve zprávě o domu píše. Plocha domu, je 7,5 x 19 m v přízemí a to samé je v prvním patře, tedy celkem 285 m2. V přízemí je garáž, kterou jsem do vytápění nepočítal. Mnou uváděné m2 i m3 jsou obytné a všude se topí. Klimatické pásmo jsou střední Čechy a manželce je teplo při 23 st. Konstrukce jsou standardní betonové bloky se vzduchovými mezerami, na nich je zmíněné zateplení. Zvýšené podkroví, respektive celá střecha je zateplena 16 cm vaty. Okna a dveře jsou opravdu dvojskla. O spotřebičích a boileru jsem již psal. Nevyznám se ve výpočtech nákladů na spotřebu EE pro tento dům za rok. Vím jen, že se mi dům líbí a splňuje mé představy svou dispozicí i rozlohou a je na krásném místě. Jeho stáří je 10 let. Mohu odhadovat, že to bude cca 60 tis. Kč ročně, ale na pocity a odhady nedám, zvláště, když bude vše na elektřinu. Tuším, že mě nic hezkého, v tomto směru, nečeká....Díky za názory.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 18:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Takový dům může při komfortní teplotě až 23°C natočit za rok až 33 - 38 tisíc kWh (všechno, TUV, spotřebiče i větrání). Teď už to jenom vynásobit cenou v dané sazbě. Nemám potuchy o ceně za kWh a pevných platbách při EE topení.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 18:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, podle toho, co o domě vím (izolaci ve spodní podlaze jsem odhadl na 10 cm), tak vám vycházejí TZ domu cca 9 kW při započítané intenzitě větrání 0,3 h-1, ale někdy se započítává i větší intenzita větrání 0,4 - 0,5 h-1. Pak to vychází těch 10 kW, reálnější je však ta menší hodnota, takže budu počítat náklady pro TZ 9 kW.

S celkovou spotřebou EE domácnosti počítejte kolem 22 MWh, což je při ceně NT 2,6 Kč a VT 3 Kč cca 40.000,-Kč za topení, cca 10.000,-Kč za ohřev TUV pro 4 osoby, cca 10.000,-Kč ostatní spotřeba EE a cca 5.000,-Kč za jistič, celkem tedy za rok za elektřinu cca 65.000,-Kč. Je to spočítáno pro vnitřní teplotu 23 st. C v celém domě a při topení pouze přímotopy a ohřevu TUV v el. bojleru. Do toho si započítejte vodné a stočné, za které můžete při 4 osobách dát kolem 1000,-Kč za měsíc při ceně 80,-Kč za m3. To znamená na celkový provoz domácnosti měsíční náklady kolem 6.500,-Kč. Při zachování komfortu byste měl dát do takového domu teplovodní vytápění a buď plyn nebo tepelné čerpadlo. S kvalitním TC a správně navrženou otopnou soustavou se můžete dostat k polovičním nákladům za EE (úspora kolem 30.000,-Kč za rok), i když u radiátorů by to bylo spíše kolem 25.000,-Kč.

Nevím, jaká je cena domu a jestli jste připraven na nějaké další investice, ale způsob vytápění je v tomto domě absolutně nevhodný. Jestli vám někdo bude tvrdit, že měl v tomto domě podstatně menší spotřebu, pak buď nevytápěl celý dům, nebo netopil na komfortní teplotu, nebo obojí, též mohl mít i menší spotřebu TUV, než je pro 4 osoby běžná.

Autor: Karel Beránek
Datum: 10.11.2013 23:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101638
reakce na ...
Dobrý den a děkuji Vám, pánové, za kvalifikovaný rozbor, odhad nákladů a doporučení. Fakt je, že byl nejdříve dům koncipován jako spíše letní bydlení. Uvědomuji si, že Vámi odhadované náklady jsou reálné a když se bude v domě bydlet celý rok topení se bude muset řešit. Navíc obývací pokoj s kuchyní- jeden prostor - v přízemí, má plochu 71 m2 a tomuto prostoru by asi slušelo podlahové topení. Bude se muset poměrně rozbít celý dům, ale jinak to asi nepůjde, když nebudeme chtít platit to, co jste spočítali.... Ještě jednou díky. K.B.

Autor: xxx Baroš
Datum: 11.11.2013 17:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114652
reakce na ...
Dobrý den,mám doupodlažní rodinný dům 160 M2,podlahové topení,částečně zateplený, plynový kotel VIADRUS G23 šestičlánkový 32 K,20 let starý. Prosím, poraďte,jaký [kondenzační] kotel a o jakém výkonu a značky bych měl koupit?Děkuji.Baroš

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 11.11.2013 19:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Neuvádíte to nejdůležitější, jaké jsou tepelné ztráty domu, nebo alespoň kolik jste protopil plynu za celou topnou sezónu a kolik z toho bylo topení a kolik ohřev TUV (nebo alespoň, kolik je lidí v domácnosti). Pak je též důležité vědět, zda jste vytápěl celý dům, nebo jen část a v jakém klimatickém pásmu se dům nachází. Též jestli neplánujete v blízké budoucnosti nějaké další úpravy domu (zateplování) ???

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Jen tak mimochodem, co je vše v těch 38 tis. za plyn (spotřeba TUV, topení, paušální platba) a kolik jste platil za 1 kWh plynu, jakou jste měl spotřebu plynu ? Protože podle platby za plyn mi spíše vycházejí TZ kolem 10 kW, což je na novostavbu o uvedené ploše hodně.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 12:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Můj odhad je, že spotřeba plynu nebyla větší jak 2500 m3 a tam kotle s výkonem nad 12 kW nemají co pohledávat.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Však ano, těch 2400 - 2500 m3 by i odpovídalo, ale zde mi právě vycházejí TZ kolem 10 kW, ale ani neznám klmatickou oblast, je to jen přibližně.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 13:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To by ale v takový výpočtový den byla spotřeba plynu takto:

10 x 24 = 240 kWh
a při účinnosti 0,80 (starý kotel) by se muselo spotřebovat (příkon)
300 kWh/9,5 =31,5 m3 plynu za jediný den
Uvedený nejhorší měsíc měl průměr do 12 m3 na den. Z toho usuzuji, že to asi těžko bude dosahovat TZ = 10 kW.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 13:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dříve jsem pro tyto výpočty používal pouze novou kalkulačku pro výpočet nákladů na TZB, nyní už to též porovnávám s výpočtem, který používáte vy a vždy u tohoto výpočtu TZ vycházejí méně než na kalkulačce TZB. Nevím přesně jaký algoritmus tato kalkulačka používá a co vše je započteno (asi budou s výpočtem dost hýbat různé tepelné zisky). Každopádně už mám mnohokrát ověřeno, že kalkulačka na TZB se se skutečnými výpočtovými TZ shoduje mnohem více. Ale musím poopravit, že jsem použil účinnost 90% a při 80% vycházejí TZ kolem 8-9 kW.

Autor: Kamil Mitáš
Datum: 13.03.2013 13:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112725
reakce na ...
Prosím o radu kupuji byt 100m2 kde je starý plynový kotel Dakon Unica DUA a majitelka mi předala spotřebu za rok 2012 27 400kwh po této spotřebě se v lednu 2013 udělali na půlce bytu nové podlahy s elektrickou temperací 60w/m2 a vyměnili okna ve sklěpě se všude dokola dali plastová okna. Na radiátorech nejsou ty regulátory a tak nevím jestli se dostanu na lepší cenu a nebo mi poradíte zda koupit kondenzační kotel a nebo nízkoteplotní, Výška stropů je 3m.
Kotel ohřívá i zásobník 60 litrů , který má uvnitř. cena za plyn za rok 2012 činila 47000Kč.

Autor: Jaroslav Kovář
Datum: 16.11.2010 22:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102506
reakce na ...
Tuto výměnu jsem řešil tento rok - provozoval jsem kotel KP18Z
17 roků a i když byl na vodní straně 100% ( siřičitan, fosforečnan), byl již vypálený hořák. Z důvodů finančních a spolehlivosti jsem zvolil
kotel s atmosférickým hořákem Dakon P 18lux HL. Kotel mám vybaven elektronikou - vynikající elektronické termostaty D 100L s nastavitelnou hysterézí 1 - 20 st. ( provozní termostat, termostat výkonu, termostat oběhového čerpadla s elektronickou regulací otáček), měřím teplotu spalin.
Kotel najede na plný výkon nad kondenzaci spalin a potom sepne termostat výkonu a již dotápí na zvolenou teplotu nižším výkonem.
Celkový výsledek regulace je na teplotě spalin - 80 - 110 st.
Sekundární regulaci provádím čtyřcestným směšovačem s ekvitermním regulátorem topného okruhu MTR01.
Z mého pohledu a zatím měřené spotřeby je to v pohodě.

Autor: Silvia Cselovszká
Datum: 21.05.2010 11:06 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý deň, chcela by som Vás požiadať o radu, keďže budujeme novostavbu a sme sa zasekli na výbere vhodného vykurovacieho systému a ohrev TUV. Velmi by som Vás chcela požiadať o nejaký racionálny návrh, co sa týka vstupných nákladov, nákladov na údržbu a energetickú efektívnosť. vopred ďakujem.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 21.05.2010 12:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
nejprve musíte dát informaci o jaký dům se jedná (výpočtové ztráty).

Autor: Vlastimil Kukla
Datum: 14.04.2010 08:44 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
prosím o odpověd na předmět.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 14.04.2010 08:59 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Kondenzační kotel by mohl mít takovou úsporu jedině za podmínky vytápění s nízkou teplotou vody. Jaký máte systém vytápění? radiátory? výpočtová teplota? Zřejmě vyšší, než-li by bylo výhodné použití kondenzačního kotle.

Autor: Josef Vávra
Datum: 01.12.2013 11:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
I s radiátory a velkým odběrem TUV lze slušně kondenzovat, průměr 105%( 0,7l/m3). čtěte https://forum.tzb-info.cz/127011-kondenzacni-nebo-nizkoteplotni?idtext=12

Autor: Jindřich Šilhán
Datum: 13.02.2010 23:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Problém je v "deklarovaných úsporách 15-20%". To platí při náhradě za prastarý kotel s nízkou účinností (ne za 3 roky nový) a překopání celého topení na nízkoteplotní (např. podlahové).

1) Odečtěte ohřev vody - tam se v kondenzaci obvykle
nepohybujete.
2) Kondenzace začíná při teplotě zpátečky cca 50 stC. Ale to ještě
nic nepřináší, každý stC dolů přinese cca 0,5% zvýšení
účinnosti. Tedy při spádu TV 50/40 budete mít k dobru cca 5%.
3) I když pojedete v kondenzaci 3/4 doby provozu, budou to
období, kdy máte malé tepelné ztráty. V centrální zimě musíte
zvýšit teplotu otopné vody a jste opět mimo kondenzaci.
Potíž je v tom, že v té 1/4 doby spálíte cca 1/2 plynu.
4) Kondenzační kotel pracuje s menším přebytkem vzduchu
(obsahuje lambda sondu) a má o cca 5% vyšší účinnost než
klasický atmosférický hořák.

Optimistická varianta pro radiátorové topení:
+5% (bod 4)
+5% (bod 2) na cca 1/2 spotřeby (bod 4) = cca 2,5% z celku.
spotřebu na ohřev vody (bod 1) optimisticky zanedbáme.

-> celkem přínos cca 7,5%.
Pokud by jste chtěl více, musel by jste jít např. do podlahovky a provozovat ji na zpáteččce kolem 30 stC.

Úspora ze 40tis = cca 3tis/rok.
A proti tomu si spočítejte náklady na kotel, speciální (drahé)
odkouření, odvod kondenzátu. Dále vyšší poruchovost a dražší servis složitého kotle.

Autor: Petr Lukáš
Datum: 13.02.2010 23:31 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A to je z nějakého reálného měření, nebo pouze vaše teoretická (neříkám že zavádějící) úvaha?

Autor: Jindřich Šilhán
Datum: 14.02.2010 15:29 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Cca 20 let pracuji jako technik měření a regulace a různá topení se občas vyskytnou. Vycházím z typických hodnot. Nicméně si změřte teplotu zpátečky v nynějších podmínkách a budete mít jasněji.

Autor: Krejčí Miroslav
Datum: 16.02.2010 18:40 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
P. Šilhán prosím Vás o radu: Také zvažuji výměnu normálního kotle Dakon DUA 24 za nějaký kondenzační. Poraďte mě prosím, zda to má smysl. Žádný výpočet TZ nemám. Dům je 25 roků starý, zdivo z plynosilikátů 40 cm a je zateplen 8cm polystyren. Okna jsou nová plastová a na nejvrchnějším strope (nic horšího už být nemůže, jsou tam hurdisky na nich škvára a na ní škvárobeton) 16 cm vata ISOVER. Dům má sokl, který je cca 70 cm nad terén. Zateplovat ho budu letos. Podlahové topení budu dělat také letos na jaře, ale jen v obývacím pokoji, protože nám tam podlaha po povodni popraskala. Topení stávající je nové, měděné trubky a radiátory Korado. Myslím si, že radiátory jsou dost předimensované, všude jsou dvou deskové šířka 10cm. Nyní mám nastavenou teplotu na kotli Max. 60°C a zpátečka má 45°C. Bezpečně bych ale dům vytopil i kdybych topil jen na cca 50°C. Dokážete mě z těchto informací poradit, jestli to nebudou zbytečně vyhozené peníze za kondenzační kotel?
Děkuji

Autor: Petr Lukáš
Datum: 16.02.2010 20:51 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
To je jednoduchý. Vem si peníze, které protopíš ročně dnes, odečti paušál za plyn, a z toho zbytku vypočti 10-15% a máš roční úsporu, kterou ti uspoří KK ročně, ve srovnání s dnešním kotlem. Přibližně.
Pak si spočítej náklady generované koupí a instalací KK, včetně všech úprav a příslušenství.

Vyděl náklady roční úsporou a pokud ti vyjde víc jak 10 (let), tak se na to vykašli.


V mém případě protopím ročně cca 11000kWh plynu, což při ceně 1,15Kč/kWh dělá při KK očekávanou roční úsporu 1300-1900Kč s DPH. Paušál ve výši necelé 3 tisíce Kč jsem nepočítal - ten budu platit stejný, ať budu mít spotřebu makovou nebo takovou...

No a teď kotel... KK i s montáží a pičičmundama kolem toho cca 50 tisíc Kč s DPH.
50000/ 1900 = 26 let
Takže měnit stávající kotel za kondenzační je o ničem...

Trochu jiná situace je, pokud musím volit mezi nízkoteplotní klasickým kotlem nebo KK - obojím novým.
Zde je investiční rozdíl na počátku necelých 20 tisíc s DPH.
20000/1900= 11 let
Takže o tom už se dá možná přemýšlet, pokud vezmu v úvahu, že cena plynu bude ještě stoupat. Takže závěr pro mě? Čekat, až se u stávajícího kotle něco zese..., a PAK teprve přemýšlet o KK.

Autor: Pavel Kaufmann
Datum: 19.02.2010 09:20 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Mohu potvrdit slova Petra Lukáše. Měnit klasický plynový kotel za kondenzační má smysl a vyplatí se až při konci životnosti starého klasického kotle. Po 15 letech už náš kotel LeBlanc po technické stránce hodně zastaral. Jen nekonečný plamínek sežral denně v létě půl kubíku zemního plyn. Vypnout kotel při odjezdu na týdenní dovolenou a pak ho znovu zapnout jsem si dovolil v posledním roce jen jednou a úspora několika desetikorun se rázem změnila v opravu za několik set při výměně tepelného čidla, které se už ale také velice těžko shání. Plynový kotel byl u nás doma i největším spotřebitelem elektřiny. Za topnou sezonu cca 200 dní, kdy jelo pořád čerpadlo (2 kWh denně), to bylo 400 kWh za rok. Tolik spotřebuje dohromady lednička v kuchyni a mrazák ve sklepě. S novým kondenzačním kotlem spotřebujeme v těchto mrazivých měsících (zima 2010) kolem 15 kubíků denně. Se starým kotlem byl průměr za 15 let 18 kubíků a letošní zima rozhodně není průměrná, přesto spálíme o 17 % plynu méně. Na jaře a na podzim bude úspora kondenzačního kotle ještě viditelnější. Výhodou bylo, že jsme nemuseli upravovat topný systém a radiátory utáhly letošní mrazy i při nižší teplotě topné vody, která je pro vyšší efektivnost kondenzačního kotle rozhodující. Takže moje doporučení po zkušenosti zní: kondenzační kotel ano, ale až starý dožije. Kotle a auta by neměly patřit mezi věci, které měníme každým rokem jako šatník či mobilní telefony.

<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 70   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czJak v létě zalévat zahradu? Zavlažujte zahrádku kvalitní vodou z čistírny STMHModerní bydlení v panelovém bytě: Plánování a průběh přestavby (1. díl)Jak poznat poškozené stavební dříví, jak se projevuje dřevokazný hmyz a houbyO fotovoltaiku je v ČR zájem, bariérou jsou vstupní náklady