Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Setrvačnost PT

Autor: Michal Flídr
Datum: 10.10.2010 17:22
uživatel: 101814


Dobrý den,

plánuji stavbu RD a trochu jsem se zasekl při řešení otázky topení. Na 85% jsem rozhodnutý pro (kondenzační) plynový kotel a příležitostné přitápění v krbu, ze kterého bych chtěl vytáhnout průduch do podkroví.
Otázku, kterou ale řeším je zda podlahové topení, radiátory nebo jejich kombinace. Už jsem přečetl spoustu o výhodách a nevýhodách jednotlivých systémů.
Radiátory bych nechtěl, ale u podlahového topení mám strach z velké doby náběhu a setrvačnosti. Mnoho autorů udává setrvačnost jako výhodu, ale já to vidím trochu jinak:
1 - Mám pocit, že je to mrhání energií. Přes den, kdy se topí se dodá do podlahy tolik tepla, že to udrží stálou teplotu i v době, kdy to není potřeba. Otázkou ale je kolik energie je potřeba na ohřátí rediátoru.
2 - Co třeba dětské pokoje, kdy chci mít na spaní menší teplotu než přes den. Vypnout topení o několik hodin dřív mi nepříjde jako dobrý nápad.
3 - Na podzim příjdu z práce a chtěl bych se ohřát, ale už se mi nechce zatápět v krbu. Mám čekat několik hodin než se nahřeje podlaha?
Chtěl bych se proto zeptat jestli někdo neřešil podobné otázky a k jakému závěru dospěl. Nejsou třeba moje obavy zcestné? S jakou dobou náběhu a setrvačností se dá počítat u běžných RD. Jaký rozdíl v tom může udělat třeba podlaha z anhydritu? Existují případně jiné materiály nebo techniky, které tento problém řeší?

PS. Nečekám přesné hodnoty ani složité teorie z termodynamiky. Zajímaly by mě spíš zkušenosti nebo alespoň nějaký nápad jaké možnosti bych mohl ještě ověřit.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Bob Svaton24.08.2019 23:07
Josef Devátý24.08.2019 23:00
Bob Svaton24.08.2019 22:27
metball iGIN24.08.2019 21:26
Roman Novák24.08.2019 18:07
Jozef Homola24.08.2019 11:00
Šalý Jaroslav24.08.2019 10:48
Roman Novák24.08.2019 08:17
karak karak23.08.2019 23:42
Šalý Jaroslav23.08.2019 14:06
Marek Bednar23.08.2019 13:26
Jozef Homola23.08.2019 13:08
Marek Bednar23.08.2019 12:59
Josef Devátý23.08.2019 12:39
Mirek Svejda23.08.2019 12:25
Josef Devátý23.08.2019 11:32
Marek Bednar23.08.2019 11:16
Jozef Homola23.08.2019 11:02
Martin Neu23.08.2019 10:58
Jozef Homola23.08.2019 10:58
Marek Bednar23.08.2019 10:52
Martin Neu23.08.2019 10:36
Mirek Svejda23.08.2019 10:19
Roman Novák23.08.2019 09:55
Josef Devátý23.08.2019 09:18
Marek Bednar23.08.2019 09:01
Zdenek Smid23.08.2019 08:09
Marek Bednar23.08.2019 07:03
Mirek Svejda21.08.2019 11:08
Josef Devátý21.08.2019 10:15
Jozef Homola21.08.2019 10:08
Mirek Svejda21.08.2019 09:50
Josef Devátý21.08.2019 09:23
Jozef Homola20.08.2019 21:09
Mirek Svejda20.08.2019 20:00
Zdenek Smid20.08.2019 19:45
Martin Neu20.08.2019 19:06
petr kocina28.10.2010 20:13
Honza Ringo27.10.2010 11:36
petr kocina26.10.2010 13:33
petr kocina26.10.2010 13:10
petr kocina26.10.2010 13:05
Vladimír Křen26.10.2010 10:42
Honza Ringo26.10.2010 09:25
Pepa Pepa25.10.2010 17:23
Honza Ringo25.10.2010 16:07
petr kocina25.10.2010 12:12
Honza Ringo25.10.2010 08:30
Pepa Pepa24.10.2010 23:02
Radek Vácha19.10.2010 21:36
melkor unlimited19.10.2010 19:59
Miroslav Řehák19.10.2010 13:13
Bohuslav Vintr12.10.2010 13:41
Zdenek Smid12.10.2010 12:00
Jozef Homola12.10.2010 10:56
Zdenek Smid12.10.2010 10:39
petr kocina12.10.2010 09:00
melkor unlimited12.10.2010 06:49
Jozef Homola11.10.2010 21:15
petr kocina11.10.2010 19:42
petr kocina11.10.2010 19:31
petr kocina11.10.2010 19:29
petr kocina11.10.2010 19:27
Jozef Homola10.10.2010 20:59
Vladimír Křen10.10.2010 20:59
Michal Flídr10.10.2010 20:43
Zdenek Smid10.10.2010 19:39
Michal Flídr10.10.2010 19:36
Jiří Dudka10.10.2010 19:07
Jozef Homola10.10.2010 18:21
jaroslav Šalý10.10.2010 17:59

Příspěvky
Autor: Martin Neu
Datum: 20.08.2019 19:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128318
reakce na ...
Dobrý den,

nerad bych zakládal nové vlákno, proto využiji prostor.
Můžete mi prosím sdělit zkušenost z teplovodním vytápěním pokud jde o setrvačnost. Plánuji 25cm EPS a horní vrstva lino.

Je skutečně pravda, že setrvačnost se počítá na hodiny? Tzn. chci-li rychle zatopit, když přijdu domů vymrzlí, tak čekám další 3 hodiny?
Nebo je dnešní technologie a rychlost jiná?

Autor: Zdenek Smid
Datum: 20.08.2019 19:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100607
reakce na ...
U podlahovky (klasicke nizkoteplotni, vodni, s nekolika cm betonu) je "rychle zatopit" z principu nesmysl. Proste udrzujete vicemene konstantni teplotu, protoze ta setrvacnost je spise pul dne nez 3 hodiny.
Co jsem jednou nechal poklesnout teplotu z 22 na 18, tak jsem to vytapel zpet den a pul ...

Autor: Mirek Svejda
Datum: 20.08.2019 20:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Plánujete stavět pasivní dům. Pokud vypnete topení a je jedno zda se jedná o radiátory nebo PT, tak Vám díky energii naakumulované v interiéru a malým TZ bude teplota klesat rychlostí cca 0.5C/den. Zapomeňte na noční útlumy nebo útlumy v době, kdy jste v práci. Ve Vašem případě ani nebude mít význam vypínat topení po dobu dovolené. Stejně tím nic neušetříte.

Autor: Jozef Homola
Datum: 20.08.2019 21:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Doplním příspěvky pánů disketérů přede mnou.
"Zlozvyk" utlumovat k nám přichází například z UK. Tam tak topí miliony užívatelů. Jenže oni nikdy nevytopili dům, zdi, podlahu atd na nějakou slušnou operativní teplotu. Mají domy z kamene, neomítnutého zdiva a s jedním sklem v okně. Izolace podlah nebo čehokoliv prakticky neznají. Je to tradice a plyn 3x levnější než elektřina. Při odchodu z domu nebo po zalehnutí se topení vypne. V takovém domě dokáže teplota vzduchu spadnout až o 4°C za hodinu (pak se to samozřejmě někde zastaví). K tomu mají u všech termostatů tabulky jak jim program z 21°C najednou přeskočí na 16°C. Co je důležité říci u nich se lednová průměrná teplota pohybuje mezi 6 až 9°C. U nich se zásadně nemontují kotle výkonu 12 nebo 18 kW ale rovnou 27 až 42 kW. Termostatické hlavice nemohou používat, protože jim to odstavuje topení a oni potřebují topit s velikým přebytkem výkonu aby vykryli dočasně deficit.


EDIT
Ukázka "britského termostatu"

Autor: Josef Devátý
Datum: 21.08.2019 09:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Fotogalerie:
Mýtů a pověr je hodně. Než si ho (ten dům) postavíte, raději si teplotní komfort vypočítejte.
Na obrázku je přízemí zamýšleného domu při výpadku vytápění. Pokles o stupeň za pouhých 7 hodin s nejvyšší možnou účinností rekuperace. Venku -12°C (dT = 33K). Transportní zpoždění cca 30 minut. Lineárně si přepočítejte dle venkovní teploty. Při +4°C bude pokles poloviční. Na obrázku máte dům tazatele při 7 hodinovém výpadku vytápění. Od 22:00 po 5:00 pokles z 21 na 20°C. Pak dohánění výkonem 3 kW až do 14 hodin. Pak udržovací výkon cca 1800W. Počítáno pouze přízemí domu.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 21.08.2019 09:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Zajímavější by bylo spočítat celkovou spotřebu pro variantu trvalého topení a proti tomu variantu s nočním útlumem. Jak dlouhý utlum začne mít významější efekt na spotřebu.

Autor: Jozef Homola
Datum: 21.08.2019 10:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Proč počítat, rovnou změřit (kalorimetrem). Jenže kde v které krajině? Tam kde v noci padá teplota na -19 °C (a přes den je nad nulou) a nebo tam kde je dlouhé týdny mezi 0 až 9°C ve dne i v noci (s přímořským klimatem). Tyto prace jsou provedeny nebo byly, bohužel výsledky jsou za poplatek na webu. Pak tu nastupuje obrovský a těžko popsatelný problém a to akumulační vlasnost stavby a ty se tedy setsakramensky liší.
Pak jsou stavby kde infiltrace je pro naše poměry téměř nepředstavitelná a tam když se použije úlum alepoň to větrání tolik neztrácí.
Ukázka "AIR CHANGE" u tří zemí.

Autor: Josef Devátý
Datum: 21.08.2019 10:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Stačí dosadit konstantní vytápění 21°C Rozdíl je cca 30W , tedy navýšení o pouhá 2%
Neefektivnost zdroje (nutný vysoký výkon a díky němu nižší účinnost) ty 2% úspor klidně i smázne a noční útlum nakonec může být v lednu dražší varianta.
Ale nemusí, pokud jde o přechodné období a topný zdroj by měl cyklovat díky příliš malému výkonu. Pak je lepší jedno delší podvečerní zatopení optimálním výkonem.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 21.08.2019 11:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
O to asi jde panu Neu. Většina lidí si stále myslí, že nočními útlumy a útlumy v době nepřítomnosti ušetří velké peníze. Ve starých domech ano, ale v pasivních a NED domech to nemá význam. Jen si tím komplikují a prodražují regulaci (krajní případ je např. kombinace TČ a zonové regulace), zhoršují tepelný komfort a klidně se to může otočit a naopak se spotřeba navyšuje.

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 07:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
Spis bych to tipoval na kombinaci topeni v krbu a teplovodni el. podlahovky s pomerem setrvacnosti a to tak, ze by se za a) topilo v podlaze pouze X hodin a dotapelo / pretapelo krbem, nebo za b) topilo se primarne v krbu a podlahovka by sekundovala v pripade, ze se topit v krbu nechce, neni ten den cas atp. a v tomhle pripade je pozadavek rychleho zdroje tepla, coz podlahovka neni vuci radiatorum / konvektorum, ktere maji rychly nabeh a stejne tak kratkou setrvacnost a tim jsou s krbem vice kompatibilni. Samo sebou takova klimatizace je uplna topka v rychlosti nabehu, jenze pak clovek prijde na to, ze topit klimoskou je velmi levna zalezitos a topeni v krbu se opravdu stane pouze pro radost a ne byt kazdodennim kotelnikem v obyvaku. To je ted velka moda mit kotel v obyvaku a jako sekundar el. podlahovku, ktera ma drahy provoz, takze se v tom kotli topi o 106. Mne ten kotel stacil prez 30 let v kotelne. Osobne mam v zime vetsi priority zajmu, nez behat kolem krbu. Vetsina lidi kolem me se divi, proc nemam v baraku komin pro kamna / krb a ja na to stroze odpovim, ze tahle dnesni hippies moda me fakt minula, stejne jako Facebook :-)

Autor: Zdenek Smid
Datum: 23.08.2019 08:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100607
reakce na ...
Komin a nejaka forma kamen je dobra vec v pripade nepredpokladane situace, kdy napr. nejde elektrina atd. Jinak u noveho domu - placeni samotne vystavby komina, pravidelne revize, prace kolem ... asi to neni ani ekonomicky a komfortne smysluplne.
Ja komin nemam taky, za 10 let mi nechybel a v pripade nejake katastrofy jsou vzdycky i alternativni reseni anebo je to vlastne uz stejne jedno :) V nejhorsi se da poridit nouzove externi komin.

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 09:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
Pokud nepujde v izolovanem dome dlouhodobe el. tak se bude hl. resit ohrev pokrmu, caje, atp., nasledne se zacne resit co s masem v mrazaku a nekde v dali topeni. Krb z toho vseho splni pouze teplo domova a ten zbytek je KO. Ono nejpis v zastavbe k dlouhym vypadkum nedojde, protoze to ma vliv i na chod okolnich firem. Pasivni dum s FVE a hybridnim stridacem, ktery ma moznost pripojeni elektrocentraly bude fungovat nouzove cely dum. Elektrocentralu vlastnim pro ucely pravidelne akce mimo dosah el. site a zaroven dobre poslouzila na stavbe bez el. pripojky. Kafe, parky v mikrovlnce, no problem :-)

Autor: Josef Devátý
Datum: 23.08.2019 09:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Podstatně levnější je koupit jen obyčejnou elektrocentrálu a čidlo CO. Máte tak vyřešený jakýkoliv výpadek. Včetně mrazáku, vaření a při dobré konstrukci i topení odpadním teplem.

Autor: Roman Novák
Datum: 23.08.2019 09:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Jak už zde bylo řečeno. Problém při výpadku EE není s vytápěním, ale s provozem spotřebičů, které ji zároveň z části dotápí. Bydlím pátým rokem v horské oblasti s častými odstávkami dodávek EE a na tepelné pohodě to není znát. V případě dlouhodobějšiho výpadku bych sjel 10km do půjčovny nářadí.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 23.08.2019 10:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Pane Bednář, nevím zda jste si toho všiml, ale tazatel staví pasivní dům. Je v tomto případě nutné starat se o rychlost natápění ?

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 10:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
Z jineho vlakna vim, ze chce dotycny stavet pasivni / nulovy dum a v prvnim prispevku citim skryty dotaz, jak se bude chovat podlahovka v kombinaci s krbem, ze by se primarne topilo v krbu a podlahovka bude spis takovy sekundarni nouzovy zdroj tepla u ktere je potreba vedet, za jak dlouho se asi tak natopi a ohreje interier do puvodni teploty podlahovkou a stejne tak muze zajimat i setrvacnost nahrate podlahy, ktera bude na skodu v pripade, ze prijdu odpoledne domu, budu chtit topit v krbu, jenze to nejde, protoze je podlahovka naakumulovana. Nedokazu rict, ale podle me v pasivu pri vypnuti zdroju tepla klesne teplota za 24 hodin o 1,5 stupne, takze kdyz se prestane topit v krbu v noci, tak se musi kalkulovat, aby druhy den odpoledne / vecir nepoklesla teplota do vetsiho diskomfortu, jenze do toho prijdou promenny situace u kterych se planuje, ze se druhy den v krbu zatopi (el. podlahovka se nezapne), ale z nejakeho duvodu se nezatopi a tak nastoupi podlahovka, ktera ma pomaly nabeh.
Tento zpusob topeni maji jiste vyzkouseny lide zijici v techto spickove izolovanych domech. Na druhou stranu je tento zpusob kombinovaneho topeni v roce 2019 sileny.

Autor: Jozef Homola
Datum: 23.08.2019 10:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
"tento zpusob kombinovaneho topeni v roce 2019 sileny."
Podepisuji tuto petici.

Mne by zajímalo na jaký výkon (parametry) se bude projektovat takto "pracující podlahovka" a jakou povrchovou teplotu bude mít v lednu a pak v březnu.

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 12:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
Kamarad tento typ kombinovaneho topeni s primarnim zdrojem topeni hl. v krbu posle v NED na vyssi level a bude mit prosklenou vlozku skrz na skrz, ktera je umistena v prostoru mezi obyvakem a kuchyni - design na ukor prakticnosti. Prizemni NED dum cca 110 m2 Sam jsem zvedavy, jak moc mu tam bude kolisat teplota.

Autor: Martin Neu
Datum: 23.08.2019 10:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128318
reakce na ...
Nevím zda odkazujete na mě, ale krb bude v mám případě používán pouze omezeně. 1-2 měsíčně... :)

Autor: Jozef Homola
Datum: 23.08.2019 11:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Nevím jaký výkon bude mít váš krb ale před zatopením by bylo dobré nechat dům tak 2 dny bez topení.

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 11:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
To vcelku jde zatopit si pro radost 3-6x za rok s investici prez 100 tis. do krbu vcetne obestavby a kominu. Mne to staci v zime na dovolene na chate cca 10-13x s nulovou investici doma :-)

Autor: Josef Devátý
Datum: 23.08.2019 11:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Co je to pomalý náběh? Z fyzikálních důvodů má rozumně postavená podlahovka (tedy tloušťka 6 cm, ne 15 cm) transportní zpoždění 30 minut. Jinak se od topení radiátory či krbem neliší. Samozřejmě popisuji celý prostor. Ne, že si můžete ke krbu stoupnout a máte pocit, že topí hned.
Švarc už ke škodě tohoto portálu ověřená řešení popisovat nebude. Nejspíš na to doplatí i pan Neu.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 23.08.2019 12:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Pan Švarc si zde především dělal reklamu. Jinak popisoval prakticky jen jediné řešení a to TČ spolu s PT. Jinak pokud by měl zájem zde diskutovat, tak to mohl řešit jako Vy změnou nicku

Autor: Josef Devátý
Datum: 23.08.2019 12:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
On zablokován na rozdíl ode mě není. Už mu dostatečnou reklamu dělají spokojení zákazníci(také ten pocit znám). Po pravdě nic lepšího opravdu v současné době nenajdete. Moje pozice je jiná. Pomáhám některým diskutérům nalézt, kde dělají chyby. Mojí odměnou je pak jejich kultivace :-) a v důsledku i vyšší úroveň tohoto portálu.

Autor: Jozef Homola
Datum: 23.08.2019 13:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pane Vávro, vaše drzost je nekonečná a to si uvědomil i tento portál.
Běžte oblbovat nějakým Božkem z Moravy jak mu opravujete elektroniku jinam.
Nebo is opět dejte příspěvek a vzápětí jiným nickem poděkujte. To tu zatím nikdo jiný neudělal.
Hanbou by se jiný člověk propadl.

Autor: Marek Bednar
Datum: 23.08.2019 13:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110950
reakce na ...
Konkurovat / prevysovat muze multisplit kmilatizace, kterou chci osadit dum. 3 vnitrni jednotky + 1 venkovni od Daikinu s investici cca 65 tis. + prace za montaz. Topeni + chlazeni vzduchem, ktere funguje temer ihned a do 5ti minut jde citit, ze se mistnost ochlazuje. Vim, ze chladite podlahou, ale to je pro me velmi diskomfortni a bez pantofli nerealne. Tento typ chlazeni ma bratr a chladi pouze pracovnu v podkrovi, kde jsou stresni okna + loznici v beznem patre. Od chlazeni ostatnich mistnosti s negativni zkusenosti ustoupil. Kdyz uz stavet novostavbu, tak jedine na dotace = penize, ktere lezi na zemi a staci se pro ne ohnout, takze TC + podlahovka / radiatory (osobne bych do podlahovky nesel) a nebo multispilt klimatizace + FVE. Investicne to vyjde velmi podobne.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 23.08.2019 14:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Ano, v KOMPAKTním provedení ta klimoška i vodu ohřeje.

Autor: karak karak
Datum: 23.08.2019 23:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115487
reakce na ...
Take chladim podlahou kdyz teplota vystoupne nad 26 st.C, tak ze udrzuji teplotu do tech 26 st.C. Po podlaze chodim bos a neni mi to neprijemne. Kdyz sedim, tak si nohy hodim nahoru. Je treba ale zacit chladit asi 3 hod predem, az pak se mi projevi castecne snizeni vnitrni teploty.

Autor: Roman Novák
Datum: 24.08.2019 08:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Snížením teploty v interiéru na +26 stupňů se pocitu dusna nezbavíte. To už by musel být vzduch hodně suchý. V létě tomu bývá právě naopak. Přežít se to dá ale rozhodně bych to nepovažoval za komfort.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 24.08.2019 10:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Pro chlazení a snížení vlhkosti !!!! pouze klimatizace

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.08.2019 11:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Nebo ERV rekuperace.

Autor: Roman Novák
Datum: 24.08.2019 18:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Já samozřejmě přidám zemní vzduchový registr.
Je technologicky nejjednodušší a energeticky nejefektivnější ze všech zmíněných variant.

Na rozdíl od klimatizace postačí pouze příkon ventilátoru. Samozřejmě je nutno sloučit s celkovým návrhem domu.

Na rozdíl od rekuperace ERV má vyšší chladící účinek.

Autor: metball iGIN
Datum: 24.08.2019 21:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
Ad Vávra a jeho Zvyšování úrpvně ...
https://forum.tzb-info.cz/145226-sireni-zvuku-po-proti-vetru?idtext=6

SFO

Autor: Bob Svaton
Datum: 24.08.2019 22:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 130723
reakce na ...
vavra a tu kulturu zvedas tim ze radis poustet v aute do halogenky nekolik tisic V? tak to budou zcela jiste take spokojeni zakaznici.

Autor: Josef Devátý
Datum: 24.08.2019 23:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Bobe tys nikdy neudělal tiskovou chybu? Tak už přestaň ze sebe dělat kašpara. Až Metball pochopí dva Dopplery proti sobě, tak se taky přestane čertit.

Autor: Bob Svaton
Datum: 24.08.2019 23:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 130723
reakce na ...
tak ty ani nevis co to je tiskova chyba

Autor: Martin Neu
Datum: 23.08.2019 10:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128318
reakce na ...
Nakonec budeme řešit případné omezení dlouhou setrvačností následovně:

-k rekuperaci bude dokoupen integrovaný el. dohřev vzduchu o výkonu 1,2kW

-do hlavní místnosti bude na nosnou stěnu instalováno 10m2 elektrikého stěnového vytápění.

-samozřejmě pokud nebudeme chtít řešit na dálku, máme k dispozici poměrně velký zdroj tepla a tím je krb, který dokáže během 30-60min udělat své...

Tím by se mělo předejít u níže uvedeného domu jakýmkoliv nekomfortním situacím...

https://forum.tzb-info.cz/145441-stavba-nuloveho-domu/vsechny-prispevky#text38

Autor: Miroslav Řehák
Datum: 19.10.2010 13:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100990
reakce na ...
Dobrý den,jen jako laika mě napadlo že přeci jde udělat v podlahovém systému vícero větvý které se dají různě regulovat přes ruzné ventily ne?uplně podobně jako radiátor-termohlavice.Přeci nebudete tahat jednu větev po celém domě!toto řešení má kamarád a bez větších problémů reguluje teplotu v jednotlivých místnostech-samozřejmě že né rázově

Autor: melkor unlimited
Datum: 19.10.2010 19:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100033
reakce na ...
Těm větvím se nadává okruhy a dokonce jich může být i více než jeden v místnosti.
Nezávislá regulace okruhů pomocí termohlavic samozřejmě možná je. Ovšem je nutno počítat s tím, že uzavření jednoho (nebo více) okruhů ovlivní hydraulické poměry v tom zbytku.

Autor: Zdenek Smid
Datum: 10.10.2010 19:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100607
reakce na ...
Hlavni otazka je proc chcete to co chcete.

1.) Podlahove topeni je udavano jako uspornejsi nez napr. radiatorove.
2.) Pri nizke tepelne ztrate domu nejsou ztraty tepla velke, hodne tepla naopak prostoupi vnitrnimi stenami mezi mistnostmi.

Jinymi slovy s podlahovkou v dome s nizkou tepelnou ztratou dosahnete velice dobre efektivity a tedy uvaha o nehospodarnosti vcelku pada. Vetsiho rozdilu teplot mezi mistnostmi ale nedosahnete (napr. obyvak 24 a loznice 16). Castecne se to da uplnym nevytapenim mistnosti a pouze spolehanim na prostup tepla z ostatnich. Nemam praktickou zkusenost (az tak za rok) ale uvadi se ze to muze udelat stejne jen tak 2-3 stupne.

Autor: Michal Flídr
Datum: 10.10.2010 20:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101814
reakce na ...
To o té úspornosti podlahového topení jsem pořád ještě nepochopil. Možná mi to vysvětlíte. Uvažuji takto:

- tepelné ztráty vnímám jako množství energie, která uteče zkrz vnější plášť domu za jednotku času
- tepelné ztráty jsou mimo tepelně izolační vlastnosti stavby dané rozdílem teplot
- pokud tedy chceme porovnávat dvě otopné soustavy, měly bysme uvažovat stejné tepelně izolační vlastnosti domu
- tepelné ztráty jsou přímo úměrné rozdílu vnější a vnitřní teploty
- pokud je vše co jsem zatím napsal pravda, pak mi vychází, že menších tepelných ztrát dosáhneme tím, že budeme topit na co nejnižší teplotu a pokud chceme teplotu vyšší, tak to omezit na nezbytně nutnou dobu
- z toho mi zatím vyplývá, že by rozumně regulované radiátory měly dosahovat menších tepelných ztrát a tím i větší účinnosti
- jediný protipól k tomu vidím v účinnosti kotle, ta by pak musela být natolik výrazná aby pokryla tu tepelnou ztrátu navíc

Co mi uniká? Je skutečně rozdíl účinnosti jednoho kotle tak vysoký při rozdílných teplotách? U PD asi ano ale co NED a ostatní konstrukce?

Jinak s bodem 2 souhlasím.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 10.10.2010 20:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Úvaha celkem OK. Pokud topíte radiátory je jiné rozložení teplot v místnostech. U podlahovky je nejvyšší teplota cca v blízkosti podlahy, u radiátorů je nejvyšší teplota nad radiátory potom u stropu. No a to je ten rozdíl ve ztrátách.

Autor: Jozef Homola
Datum: 10.10.2010 20:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
- z toho mi zatím vyplývá, že by rozumně regulované radiátory měly dosahovat menších tepelných ztrát a tím i větší účinnosti
Přemýšlím na touto dosti podivně formulovanou větou.
Umíte si představit, že radiátory jsou konstruované tak aby dosahovaly co největších tepelných ztrát a tím i velké účinnosti při předání tepla.

Autor: petr kocina
Datum: 11.10.2010 19:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
pane Homola to si musi kazdy vykouset v realu sam .-(
firmy a jejich marketingovy,reklamni kecy je sila :-(

Autor: petr kocina
Datum: 11.10.2010 19:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
To o té úspornosti podlahového topení jsem pořád ještě nepochopil. Možná mi to vysvětlíte.
pane Flidr ja bych vam poradil asi takto dejte si ty hnusny vysokostupnovy radiatory,ktere topi do zdi a zbyraji misto.
tak asi tak,manzelka bude mit jiste radost pro vase rozhodnuti.hlavne az to bude muset mejt a vy obcas natirat.nezapomente na zavesy :-)

Autor: Zdenek Smid
Datum: 12.10.2010 10:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100607
reakce na ...
Samozrejme podlahovkou jako takovou se nezmeni dum.

Ale (teoreticky) se uvadi, ze u podlahoveho topeni muzete mit cca o 2 stupne nizsi teplotu v mistnosti pro dosazeni stejneho pocitu tepla. A z toho prameni jedna cast uspory. Jde tedy o rozlozeni teploty vzduchu v mistnosti.
Druha cast uspory je z toho, ze diky mnohem vetsi otopne plose muzete mit topnou vodu na nizsi teplotu, coz je obvykle uspornejsi. Opet ale zalezi i na zdroji tepla.

Kazdopadne ti co podlahovku maji, tak potvrzuji, ze je to velice dobre reseni, luxusni i usporne. Ja budu moci posoudit az tak za rok ..

Autor: Jozef Homola
Datum: 12.10.2010 10:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ano teoreticky se to uvádí a platí to, pokud budu mít instalované staré typy radiátorů z doby před 40-ti léty a topit vodou 80°C a velký výkon soustředěný do jednoho místa. Že tomu "neodzvonilo" můžu posloužit příkladem, kdy můj zeť instalatér mne chtěl dát od obývacího pokoje 1 velký dvojitý Radik doprostřed, ačkoliv mám 3 okna. Je po mém , mám tam 3 malé jedno panely a nemůžu si vynachválit. "Prskal" že musel o něco více se zdržet rozvodem.

Autor: petr kocina
Datum: 11.10.2010 19:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
Vetsiho rozdilu teplot mezi mistnostmi ale nedosahnete (napr. obyvak 24 a loznice 16) - to je hotovy nesmysl.maximalni rozdil teplot je 2st !!!!!!!!!!!!i kdyz budete mit okno otevreny na mikroventilaci muze to dosahnout na rozdil 4st a o tom siiilne pochybuji.

Autor: Zdenek Smid
Datum: 12.10.2010 12:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100607
reakce na ...
Neni to snad to same co jsem napsal? ;)

Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 12.10.2010 13:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100268
reakce na ...
Všechno záleží na tepelně-izolačních vlastnostech kcí, které oddělují prostory (místnosti). Případně na poměru vlastností vnitřních kcí ku obvoovým. Záleží také, zda v té studenější místnosti jsou nějaké zisky.
Příkladem může být nevytápěná garáž integrovaná do domu, nebo půdní prostor. To jsou také místosti, kde se běžně udržují teplotní rozdíly daleko vyšší, než zmiňované 2°C.

Autor: Pepa Pepa
Datum: 24.10.2010 23:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102026
reakce na ...
Chcete povedat, ze staci namontovat podlahovku iba do obyvacky a kuchyne a do ostatnych miestnosti v dome nemusim montovat ziadne vykurovanie ?
Plati to aj pre spalnu na poschodi ?

Autor: Honza Ringo
Datum: 25.10.2010 08:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100670
reakce na ...
Podobně to mám momentálně já. Podlahovka je jen v přízemí (+koupelna v patře). Do ložnic a pokojů v patře je pouze vháněn cirkulační vzduch rekuperace. V přízemí topíme cca na 24°C v pokojích v patře je 21-22°C. V patřech jsou zároveň zabudovány podlahové konvektory, ale ty zatím (stejně jako výměník v rekuperační jednotce) nejsou zapojeny na zdroj tepla a už takto fungujeme druhý rok.

Autor: petr kocina
Datum: 25.10.2010 12:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
jak resite v zime vlhkost?

Autor: Honza Ringo
Datum: 25.10.2010 16:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100670
reakce na ...
Jak to myslíte? Vlhkost je poměrně nízká ( kolem 40%) ale mám problém s kondenzací vody mezi křídlem a rámem oken a tak ji zatím nikterak nezvyšuji. Na druhou stranu ale nečiní žádný problém.

Autor: Pepa Pepa
Datum: 25.10.2010 17:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 102026
reakce na ...
No pokial by som nemusel na poschodie tahat podlahovku, tak by mi to usetrilo vela penazi. Naozaj to takto funguje kazdemu ?

Aku to ma zotrvacnost, ked sa napriklad prudko ochladi a potom zacnete vykurovat prizemie. Netrva niekolko dni kym sa teploty stabilizuju ?

Autor: Honza Ringo
Datum: 26.10.2010 09:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100670
reakce na ...
Každému to určitě nefunguje, musí být nízké tepelné ztráta a vhodná dispozice domu.
Mírně řečeno není smysluplné nechat nízkoenergetický dům s velkou akumulací nechat vystydnout a pak se jej snažit zase ohřát, ale naopak hned při snížení venkovních teplot zároveň zvýšit výkon vytápění. V tomto případě postačí manuální equiterma-když dojde k výrazným a dlouhodobějším změnám venkovních teplot tak změní ručně teplotu topné vody - ccca 5-10 za rok.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 26.10.2010 10:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Teplotní rozdíl +- 0,5stC v časovém rozmezí 6 hod člověk nepozná. Prostě se adaptuje. Původně jsem měl celý dům regulovaný pomocí jedné termostatické hlavice a opravdu stačilo 3-5x za topnou sezonu udělat změnu nastavení. Dnes mám instalovanou HD-20 a udržuje se konstantní teplota. Každá místnost je vyregulovaná podle potřeby. Byly doby kdy každý chtěl měnit teploty a pořád se čarovalo. Dnes to už odeznělo a je pokoj. Venkovní teplota se v průměru mění velmi pomalu a je pouze zajímavé jak se mění teplota topné vody. Regulační odezva je v ustáleném stavu cca 6-8 hod. Samozřejmně při pokusech vyvolat větší změny docházelo v výraznějším změnám na teplotě topné vody stejně se to neusadilo pod 3 hod. Tak že dnes je jediná starost mít zásobu teplé topné vody v akumulátoru.

Autor: petr kocina
Datum: 26.10.2010 13:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
Původně jsem měl celý dům regulovaný pomocí jedné termostatické hlavice a opravdu stačilo 3-5x za topnou sezonu udělat změnu nastavení. - diky za zkusenost.toto predpokladam taky.chodim okolo termostaticke hlavice denne.

Tak že dnes je jediná starost mít zásobu teplé topné vody v akumulátoru. - naprosty souhlas.je videt,ze mate zkusenosti.

Autor: petr kocina
Datum: 26.10.2010 13:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
Mírně řečeno není smysluplné nechat nízkoenergetický dům s velkou akumulací nechat vystydnout a pak se jej snažit zase ohřát - naprosty souhlas a skutecne to takto je.
proto vypinani topeni a snazeni o nocni utlum neni vhodne.kazdy si totiz mysli,ze usetri,opak je pravdou.
uz to zde bylo nekolikrat diskutovano.faktem je neutlumovat alepson pobytove prostory.treba loznice nezapinam vubec.je to naprosto zbytecny a podlahovku bych do ni dnes nedal.rozdil teplot v mistnostech s topenim a bez je cca 1-2st v zavislosti na TZ mistnosti.

Autor: petr kocina
Datum: 26.10.2010 13:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
vy mate v prechodnem obdobi (destu) vlhkost pouze 40% ???

pokud by jste mel vlhkost pod 55% neni mozne aby jste mel problem s vlhkosti mezi kridlem a ramem.pokud ano tak mate v oknech nekde chybu.
mate tam vubec tesneni?

Autor: Honza Ringo
Datum: 27.10.2010 11:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100670
reakce na ...
Ptal jste se na zimu to mám těch 40% v přechodném samozřejmě více, včera to bylo 50%.
V dřevěných eurooknech s trojsklem je určitě chyba- to řešíme průběžně v jiné diskuzi a momentálně čekám až začně trochu mrznout abych to opět řešil s výrobcem.

Autor: petr kocina
Datum: 28.10.2010 20:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
problem je kde?
v dome a vlhkosti?
nachazi se tu clovek,ktery ma i v obdobi destu v dome 40% :-) se spotrebou domu 11MWh a velikosti 350M2 :-)

Autor: Michal Flídr
Datum: 10.10.2010 19:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101814
reakce na ...
Děkuji všem za Vaše příspěvky. V podstatě jste mi potvrdili to co čeho jsem se bál. Podlahovku jsem chtěl hlavně kvůli tomu, že není nutné nikde počítat s místem pro radiátory a že je v místnostech lépe rozdělená teplota. Trochu jsem doufal, že byste mi poradili nějakou jednoduchou fintu jak snížit dobu náběhu. Myslím ale, že se můžu smířit s tím že zůstanu u radiátorů.

Autor: petr kocina
Datum: 11.10.2010 19:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
pokud si myslite ze radiatory jsou lepsi volba tak se mylite.
bezte ale do radiatoru a muzem pak porovnat s podlahovkou.

toipt musite tak jako tak.mam radeji stalou teplotu v celem dome,nez aby byl velky teplotni rozptyl.uz mi ani nevadi spat v loznici pri teplote 20st - je to naopak prijemny .-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 11.10.2010 21:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Nemám rád, když se jednoznačně odsuzují radiátory jako "hnusné vysokoteplotní, co se musí neustále natírat, zabírají místo a ještě topí nerovnoměrně". Já myslím, že slovo "radiator" je od slova vyzařovat a to moderní panely umí a umí topit i vodou teplou 40°C a jejich tloušťka je podle typu od 2 do 5 cm a co se týká závěsů, tak ty už jsem dlouho neviděl, dokonce i záclony máme do 1/2 oken. Pokud se týká rovnoměrnosti rozvrstvení teplot, to bývavalo u starých žebernatých, které vzhledem k velkým TZ místnosti topily teplotou i 90°C. Takže trochu objektivnosti.

Autor: melkor unlimited
Datum: 12.10.2010 06:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100033
reakce na ...
Pak ale dostává na frak "cenová výhodnost" řešení s radiátory.

Buď máte kvalitní tělesa, která nejsou levná.
Nebo levná, hnusná a se všemi svými nedostatky.

Autor: petr kocina
Datum: 12.10.2010 09:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100182
reakce na ...
nemam zkusenosti s modernimi radiatory.
silne ale pochybuji,ze by pri teplote 40st dokazaly vytopit objekt s TZ 10-15kW.mozna ano,ale musel by byt cely zaradiatorovany.

Autor: Radek Vácha
Datum: 19.10.2010 21:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100084
reakce na ...
Přesně z důvodu rozdílných denních teplot v místnostech jako jsou dětské pokoje jsem doma zvolil obé jak podlahovku tak radiátory. Podlahovku mám v místnostech jako je obyvák, kuchyně a radiátory v dětských pokojích a ložnici (která se přes den využívá i jinak).

Použil jsem radiátory Korado, nechal jsme si spočítat projekt na topení na teploty 22st-23st v místnosti a teplotu otopné vody na 50st. Pak jsem vzhledem k použití TČ všechny radiátory "ztrojnásobil" velikostně a dnes do nich pouštím (v tuto chvíli 30st) jinak okolo 35st a všechny místnosti jsou absolutně v pohodě a radiátory nejsou ani celé teplé, jen do sebe pustí vodu a pak to ventily zavřou.

Vím radiátory nejsou hezké na pohled a místnosti s podlahovkou vypadají určitě lépe, ale pokud se s tím dalo žít dřív, dá se i teď a myslím, že se na to dá i zvyknout, ale to je na vkusu každého soudruha.

Jo vzali sem radiátory s hladkou čelní stěnou (tou do pokoje) ty vypadají líp.
A v pokoji je přes den 22-23st a na noc po vyvětrání v krátké době krásných 19st. Jo, je to mrhání teplem, ale my máme na spaní rádi chladno.

Autor: Jiří Dudka
Datum: 10.10.2010 19:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100326
reakce na ...
Pokud hodláte svůj příbytek užívat převážně jako noclehárnu - to je přes den bez přítomnosti osob k večeru příchod a požadovaná teplota 24°C a na noc 18°C, není podlahové akumulační topení zrovna tou nejlepší volbou. Je třeba přistoupit k řešení otopného systému komplexně včetně systému tepelné izolace budovy. Při velkém dynamickém rozsahu požadovaných teplot a jejich rychlém střídání je vhodnější použití vnitřní izolace s minimem akumulačních hmot uvnitř budovy. Pokud se s touto variantou nepočítalo již ve fázi projektu, je to chyba, kterou lze jen částečně napravit některými opatřeními jako například použitím lokálních topidel s nízkou akumulací (teplovzdušných), teplotním zónováním (ložnice na nižší teplotní úrovni než obývací pokoj), a v případě požadavku na podlahové topení použít k jeho budování metodu "suché cesty" s minimem akumulačních hmot (bez betonu a anhydridu), ale i tak je potom nutno počítat minimálně s tepelnou kapacitou krycí vrstvy a v případě použití kondenzačního kotle i s tepelnou kapacitou teplonosného média a potrubí.
Podlahové akumulační topení v kombinaci s kondenzačním plynovým kotlem a venkovní tepelnou izolací je vhodné do budov, kde se požaduje víceméně konstantní teplota s minimálními odchylkami a se zanedbatelnou dynamikou změn. V mém případě (kde byla vysoká akumulace cílem řešení), se musí zimní návštěvy hlásit o den napřed. Reálná doba změny z udržovací (+15°C na které se nevytápěná místnost udržuje jen prostupem z okolních místností) na provozní (+22°C) teplotu trvá bez mimořádných opatření (pouze po otevření příslušného ventilu) cca 8 až 12 hodin (dle venkovní teploty).

Autor: Jozef Homola
Datum: 10.10.2010 18:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
I když z vašeho hlediska jsou požadavky tak trochu v rozporu s chováním soustav, tak vaše požadavky na operativní změnu teploty prostředí lze řešit. Sám vlastním otopnou soustavu s rychlou reakcí na potřebu změny (i když toho nevyužívám a ani to nepotřebuji).
Několik zásad a podnětů:
- Předně už v projektu počítat aby okolní materiál měl malou jímavost, u mne je to "cihlovduch", tenké duté příčky a dřevěná podlaha
- Panelové otopná tělesa větší plochy, mají malý obsah vody, třeba jenom 1,5 l na panel a tím možnou rychlou reakci. Například od zapnutí kotle termostatem, jsou už teplé za 3-4 minuty. Navíc mají sálavý účinek, což se projevuje okamžitě po náběhu ale taky vymizí brzy po vypnutí což je negativní pocit rep. může být pociťován
- Rychlá odezva teploty u podlahového topení je také možná ale to musí být topení nahoře nad betonovou deskou třeba ve formě elektrické topné fólie.
Závěr je asi takový. Pokud se topného děje účastní akumulace materiálu, tak rychlá změna teploty není možná a ani z hlediska šetření přínosem.

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 10.10.2010 17:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
pokud volíte podlahovku tak nemůžete počítat s nějakými změnamiu teplot
Pokud by jste uvažoval s nějakým způsobem větrání (a s rekuperací) a tím možností teplovzdušného vytápění, tak v kombinaci s podlahovým vytápěním určité změny dosáhnout můžete.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama