Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Vzduchotěsné spojení OSB strop - zeď

Autor: Petr Vydra
Datum: 08.10.2012 12:55
uživatel: 110201


Dobrý den, stavím NED a nyní řeším napojení stěny a vzudchotěsné vrstvy z OSB (stropu).

Zeď je z Ytong 250 + vápenosádrová strojní omítka,
OSB jsou Egger 15mm, P+D

Pod OSB bude ještě pohledový SDK.

Setkal jsem se s názorem, že na tento spoj lze bez obav použít pásku Airstop Flex. Mohl by mi někdo potvrdit x vyvrátit?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 51   starší >>
Příspěvky
Autor: Pavel Bajs
Datum: 21.12.2015 12:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118949
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobry den,
stavim PD a mam tam parotesnou vrstvu z OSB desek, pridelanych zespodu primo na vazniky. Mel bych 2 otazky.

1) Jake vruty jsou pro toto nejlepsi? Zda nejake tesarske, obyc zinkove nebo nerezove, propadne nejake specialni? Trochu jsem znejistel, kdyz mi tesari rekli, ze se vruty lamou, proto mi stit z OSB desek pridelali nastrelovacimi hrebiky. Krom toho, ze budou desky pripevneny zespodu, tak na nich jeste bude lezet 40cm foukane izolace (viz obrazek).

2) Jelikoz bude vrstva pomerne vysoko, bude parotesna paska OSB deska - betonovy venec. Ten mi prijde docela porovity a omitka tak vysoko ani nepujde. Mam venec necim napenetrovat/pretahnout, abych zlepsil prilnavost pasky k povrchu a snizil paropropustnost? Pokud ano, tak cim?

Dekuji za odpovedi

Autor: karak karak
Datum: 21.12.2015 21:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115487
reakce na ...
Mam stejne pripevneny strop z OSB 15mm vruty 4x45 (typu Rapitec nebo podobne kontrukcni) a nic se nelamalo, po strope pri pokladani vaty se chodilo.

Autor: Viki Srna
Datum: 12.02.2021 12:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 134126
reakce na ...
Dobrý den, prosím Vás, můžete mi poradit, po jakých vzdálenostech od sebe se vruty mají u takového řešení šroubovat? Děkuji.

Autor: karak karak
Datum: 12.02.2021 16:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115487
reakce na ...
Vruty jsme davali stejne jako na steny asi 10-15cm od sebe.

Autor: Petr Vorlicek
Datum: 29.12.2015 12:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118226
reakce na ...
Zdravím,
vruty jsem použil normální, pozinkové, těžko si umím představit, že by ty stovky vrutů povolily...
K věnci - jestli je porézní, není to žádný věnec, těžko do porézního materiálu zakotvíte kotvy pro krov...Obecně ale na zdivo není od věci použít penetraci, ta tomu hodně pomůže, nepomůže ale řešit poréznost podkladu, tu vyřeší jedině přetažení stavebním lepidlem...

Autor: Pavel Bajs
Datum: 04.01.2016 09:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118949
reakce na ...
Zdravím,
děkuji za odpovědi. Takto mi to stačí.
U té pórovitosti jsem se špatně vyjádřil. Chtěl jsem říct, že povrch je poměrně hrubý a páska by nemusela dobře přilnout. To lepidlo bude ideální. Díky

Autor: Pavel Bajs
Datum: 08.02.2016 15:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118949
reakce na ...
Zdravím,
Měl bych ještě jeden dotaz. Je vhodnější jednotlivé spoje přelepit páskou a pak zatřít latexem nebo naopak? Dočetl jsem se oba názory, ale nejsem si jistý, který je vhodnější. Logicky mi přijde lepší to nejprve přelepit a pak zatřít. Mám v plánu použít pásku Eurasol 60mmx25m

Díky

Autor: Zdeněk Novotný
Datum: 01.03.2016 07:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122090
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jakou máte zkušenost s latexem. Použil jsem pro záklop v podkroví OSB desky Egger a při blower door testu mě překvapila jejich vzduchová netěsnost. A právě jediné čím by se to dalo zachránit mě napadl latex. Můžete mi potvrdit, že to funguje?

Děkuji za odpověď.

zasílám foto, kde je vidět jak se fólie 50x50cm nafukuje při podtlaku.

Autor: Jozef Homola
Datum: 01.03.2016 07:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Prohnutá fólie ještě nemusí znamenat nějaký významný průnik zkrze desku. Prostě tam vyexpandoval ten uzavřený vzduch. Stačilo by (za podtlaku) propíchnout a hnedka přelepit a změřit za jak dlouho se to opět vyboulí. Kdyby se to velmi rychle vyboulilo, tak pak je ten průnik významný.
http://www.pasivnidomy.cz/zkusenosti-a-techniky-dosahovani-vzduchotesnosti-plaste-budov-v-cr/t849?chapterId=1900

Autor: Petr Vorlicek
Datum: 01.03.2016 11:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118226
reakce na ...
Pane Homolo,
tak to ani náhodou! Uzavřený vzduch? Jako že se vzduch uzavřený pod folií při nalepení takhle roztáhnul při podtlaku 50 Pa? to by musel zněkolikanásobit svůj objem!
Samozřejmě to znamená, že je deska jako řešeto...Když se na ní podíváte v řezu, ani Vás to nemůže překvapit - jsou to slisované ploché třísky bez jakékoli pryskyřice, takže v podstatě soustava kanálků skrz desku.

Mně znalí projektanti doporučovali Latex, prý to mají potvrzené opakovanými BD testy, že se s tím vešli do normy. Mě to přesto moc neukojilo - Latex není neprůvzdušný, dokonce záměrně - nesmí propustit molekuly vody, naopak má propouštět vzduch a vodní páry, aby zeď "luftovala"...Hlavní vlastnosti Latexu jsou vysoká bělost a kryvost, ta je zde ale k ničemu, my potřebujeme vlastnosti úplně odlišné...

Proto jsem osobně desky lakoval silnovrstvým lakem, třemi poctivými nátěry, což jsem ověřoval na malé desce, na kterou jsem po vytvrzení přes silikon připevnil (na dost nesourodém místě) přísavku a sledoval, zda vydrží přimáčklá. Na dobře prolakované desce vydržela přes hodinu, což mne již uspokojilo...
Lak je totiž řidší než latex, navzlíná kapilárami do všech štěrbin, které při opakovaném lakování slušně utěsní, a ve výsledku vytvoří prakticky vzduchotěsnou vrstvu. Je to dražší, lak mě stál na celé podkroví 80m2 7 tis Kč, Latex vyjde samozřejmě levněji..
Na Latexovou úpravu ale existuje na webu celá řada studií (bohužel ne měření z laboratoře, ale praktické měření hotové obálky bd testem), a rozhodně to bude funkční řešení...

Autor: Jozef Homola
Datum: 01.03.2016 11:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Na nějakém mém tvrzení netrvám, pouze jsem vyslovil nějaký názor. Nějaká folie nalepena horizontálně se může prověsit do určité míry i vlastní vahou a samozřejmě s nějakou expanzí se dá počítat.
Nicméně už jsem se na problém podíval podrobně a za několik vteřin mám jasno.
Viz.
https://www.google.cz/?gfe_rd=ctrl&ei=CoApU_DnE8yH8QfCuYHoDQ&gws_rd=cr#q=air+permeability++osb+boards

Autor: karak karak
Datum: 08.03.2016 21:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115487
reakce na ...
Take jsem zjistil pri BD testu, ze OSB3 15mm od EGGERu propousti nadmerne vzduch (desky koupene 2015), vyroba je snad v Rumunsku a OSB uz nevyhovuje jako drive, problemy se vzduchotesnosti se objevuji asi rok.
Zaroven jsme vyzkouseli jak propousti stejne desky natrene latexem. Propousti take, ale o poznani pomaleji se nafukuje zkusebni ctverec z PVC, pri natreni latexem uz OSB EGGER vyhovi limitu, bez natreni BD test zbytecne nezkousejte.

Autor: Petr Kolařík
Datum: 13.12.2012 09:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104267
reakce na ...
Ještě bych se chtěl vrátit k (ne) propustnosti OSB desek. Docela rád bych zužitkoval OSB desky co mi zbyly po stavbě střechy (cca 90m2). Jsou to Kronospan superfinish eco, které jsou ale co se týče vzduchotěsnosti jako řešeto.
Existuje nějaký jiný nátěr než LATEX ? napadlo mě že bych nějakým nátěrem natřel OSB desky z vnitřní strany zateplení střechy a pro jistotu ještě nátěrem latexu ze strany interiéru. Tím by snad vzduchotěsnost byla "zaručena". Otázkou zůstává zda by to nevyšlo dráž než nákup např Kronospan airstop.

Autor: Jan Martínek
Datum: 13.12.2012 09:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103770
reakce na ...
Myslím, že je to zbytečná komplikace. Krona můžete použít, ale jedině s tím latexem. O jiném nátěru nevím. Nátěr i z vnitřní strany myslím není nejlepší nápad - hlavně pokud byste použil z int. latex. Deskám bych určitě nechal jednu stranu bez nátěru, aby mohly "dýchat", resp. aby se z nich mohla odpařit případná vlhkost.

Jan Martínek

Autor: Petr Vydra
Datum: 08.10.2012 13:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110201
reakce na ...
Takže lepit přímo na Ytong? Spíš bych to lepil až na omítku. Nebo na tom nezáleží?

Autor: bob svaton
Datum: 08.10.2012 14:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108292
reakce na ...
osobne bych volil postup osb k ytongu a prelepit paskou. pasku preomitnout a nakonec sdk.

Autor: Petr Vydra
Datum: 09.10.2012 13:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110201
reakce na ...
Ok, děkuji za radu.

Ještě se zeptám, jestli byste mi neporadil čím lepit P+D u OSB. Ideálně konkrétní produkty....

Autor: Pavel Kříž
Datum: 09.10.2012 13:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109519
reakce na ...
Dobrý den, my používáme toto: http://www.acolor.cz/detail3059.001/lepidlo-kleiberit-507-0-pur-baleni-0-5kg

Ale jsou i jiní výrobci jedná se o pur lepidlo...

Autor: bob svaton
Datum: 09.10.2012 15:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108292
reakce na ...
na lepeni pouzivam PUR lepidla. http://www.ason-vala.cz/store/goodsdetail.asp?lngDepartmentID=4&strGoodsID=859504425957
pripadne neco podobneho. pozor na rychlost. jsou rychla a pomala.

Autor: Petr Vorlíček
Datum: 09.10.2012 22:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100184
reakce na ...
Pur lepidlo používáte pro vzduchotěsné utěsnění perodrážky? O tom slyším prvně, vždy se používala butylkaučuková, aby byl spoj pružný. Je použití PUR lepidla na OSB parozábranu standardní řešení?

Autor: Pavel Kříž
Datum: 10.10.2012 05:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109519
reakce na ...
Dobrý den, potíž je v tom, že OSB nelze považovat za parozábranu, ani za vzduchotěsný materiál...

Autor: Petr Vorlíček
Datum: 10.10.2012 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100184
reakce na ...
Právě naopak, renomovaní výrobci vyrábí OSB právě pro tento účel vyrobené. (např. Kronospan - Airstopfinish) Kdo tam dá normální OSB, většinou to zatíral latexem nebo něčím podobným. Nicméně netěsnost ve spoji, to je trochu něco jiného než nějaká drobná difuze...To nebyl žádný jízlivý dotaz, za měsíc mě to čeká, a s PUR lepidlem by to samozřejmě šlo samo. Ovávám se však, že to je právě důvod jeho použití...

Autor: Pavel Kříž
Datum: 05.12.2012 19:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109519
reakce na ...
Dobrý den, OSB lze považovat maximálně za parobrzdu. Co se týká latexového nátěru mrkněte na jeho difusní odpor. To parametry parozábrany opravdu nemá. Je to mezi odbornou veřejností celkem známá věc a Váš projektant to jistě bude vědět... PUR lepidlo plně vyhovuje požadavku na parotěsnost(vzhledem k parametru OSB), ale musíte tu drážku vylít opravdu po celé délce.
PS: vzduchotěsnost není to samé jako parozábrana. I když zcela vzduchotěsné nejsou ani ty Kronospan airstop

Autor: Jan Martínek
Datum: 05.12.2012 20:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103770
reakce na ...
Zdravím,
OSB jsem lepil SPRINTEM od Isocellu - http://www.isocell.at/uploads/media/PDBL_AIRSTOP_Dichtmasse_SPRINT_CZ.pdf
vyplnit dražku, dorazit desku a hotovo. Za chvíli tvrdé a hlavně stále pružné. Mám obyč. 15mm OSB od Eggeru (spoje lepené sprintem a přelepené airstop páskou) a pří BD žádný problém. I když prý latex by to ještě o pár setinek zlepšil.

Jan Martínek

Autor: Pavel Kříž
Datum: 06.12.2012 08:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109519
reakce na ...
Dobrý den, co jste použil je jedna z variant. To PUR lepidlo, co zde uvádím má jednu vlastnost - při vytvrzování se napění, takže bezpečně vyplní všechny případné dutinky a nerovnosti v zámku a ucpe každou skulinku.
Při BD testu se zjistilo, že každá OSB přes plochu mírně propouští vzduch (když nalepíte páskou na plochu igelit, při podtlaku se "nafoukne") Není to nic zásadního a právě toto zlepší ten latex. Ale vzduchotěsnost neznamená automaticky parotěsnost.

Autor: Petr Kolařík
Datum: 06.12.2012 09:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104267
reakce na ...
Projektant mi poradil že OSB je lepší než "klasický způsob" folie. K tomu plánuji nákup OSB desek EGGER 15mm. Každopádně mám dome ještě nevyužitu paletu OSB desek kronospan superfinish (levné 4PD bez folie) nebo něco podobného. Docela rád bych jezužitkoval. Projektant mi radil ať je použiju a přetřu latexem. Tak teď přemýšlím zda dokoupit tyto levné od kronospanu, nebo raději koupit nové buď EGGEr nebo kronospan airstopfinish. Od Kronospanu mají nakašírované folie při výrobě.
Jasně pokud by šel člověk do extrému, tak je možné nalepit na plochu OSB desek folii a je to.

Autor: Jan Martínek
Datum: 06.12.2012 09:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103770
reakce na ...
Záleží co se Vám vyplatí - výsledek bude cca stejný. Ty nové desky od Krona s nakašírovanou folií mi ale doporučoval technik provádějící BD test - má s tím prý velmi dobré zkušenosti. PU lepidlo jsem na stavbě místy používal také, ale po vytvdnutí mi nepřijde tak pružné jako ten sprint, což u OSB není od věci - je to dřevěný materiál, tak bude stále trochu pracovat.

Jan Martínek

Autor: Petr Kolařík
Datum: 06.12.2012 10:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104267
reakce na ...
No myslím že cena je u Kronospanu cca 170Kč /m2. Což není špatné. Nemáte přímý odkaz na tu air stop pásku co je potřeba kolem zdí a přes spoje? Popř. tmel na utěsnění spáry mezi patou zdiva a základové desky?

Jinak co se týče vzduchotěsnosti, je podstatná pouze vnitřní omítka? Zvenčí budu mít částečně dřevěnou fasádu, tak bych musel pod zateplení jetě přestěrkovat lepidlem. Myslím že u stěn bude nějvětší problém při blower-door testu.

Jsem hrozně rád že je zde někdo s praktickými zkušenostmi a dokáže se s nimi podělit. Hlavně ty špatné zkušenosti jsou cenné dvojnásob. Snad i já později budu moci někomu poskytnout laickou pomoc.

Autor: Jan Martínek
Datum: 06.12.2012 12:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103770
reakce na ...
Desky jsem lepil obyč. airstop párkou od Isocellu http://www.isocell.at/uploads/media/PDBL_AIRSTOP_Klebeband_CZ.pdf - šířka bohatě 50-60mm. Bude ji potřeba velké množství a na netu se dá sehnat za rozumný peníz. Možná by i někdo poradil s levnější alternativou.
Patu zdiva jsem lepil tímto http://www.isocell.at/uploads/media/PDBL_OMEGA_Dichtband_CZ_01.pdf - šlo to ale blbě a omítka na tom také nechce příliš držet. Je ale levná - i když bez penetrace vůbec nedrží, s penetrací je to již o něčem jiném. Lepší práce byla s tímto http://www.isocell.at/uploads/media/PDBL_AIRSTOP_Plastoband_CZ.pdf - cena je ale vyšší, tak jsem ji použil spíše na styk OSB-zdivo. Patu zdiva je také možné "zatmelit" - podle zkušeností stačí tekutá hydroizolace - ta ale také není nejlevnější. Myslím, že cenově shodné s páskami.
Těsnost dělá hlavně vnitřní omítka - i když i vnější fasáda a stěrka přidá nějaké body navíc :).

Jan Martínek

Autor: Petr Kostelecký
Datum: 06.12.2012 13:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 111312
reakce na ...
Píšete: "Těsnost dělá hlavně vnitřní omítka - i když i vnější fasáda a stěrka přidá nějaké body navíc :)"

To mě zajímá, nešlo by tu vzduchotěsnou vrstvu udělat až venkovní omítkou - stěrkou? Nejsou tam žádné rozvody (elektriky, VZT...), nikdo tam nevrtá kotvení pro nábytek obrazy... a nemuselo by se vše uvedené pečlivě a pracně těsnit. Nesetkal jste se někdo s tímto řešením?

A jak je to vlastně s tou vzduchotěsností a parotěsností u VPC zdiva? Zde na fóru se diskutující shodli, že parotěsná vrstva by měla být obecně na vnitřním líci zdiva a vzduchotěsná vrstva by měla být vně zdiva.
VPC zdivo nepotřebuje parotěsnou vrstvu? Vždyť právě VPC zdivo dobře pohlcuje vlhkost.

Stavba z VPC je mi sympatická. Mám ale s VPC zdivem trochu problém s rozvody. Když nemohu rozvody zasekat (z důvodu statiky) tak kam je dát? Všechno obezdívat či schovávat pod mně nesympatický sádrokarton se mi nezdá moc praktické a levné.

zobrazuji 1 - 30 z 51   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama