Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Výměna starých radiátorů

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 17.07.2013 22:36
uživatel: 113714


Dobrý den, v ŘRD chci vyměnit staré radiátory z konce 80. let ocelové s hliníkovým čelním a zadním krytem za deskové. Staré radiátory mají šířku asi 66 mm, ale topenář mi říkal, že mají špatnou účinnost (je pravda, že hodně teplé jsou málokdy). Chci je vyměnit za deskové korado, které dělají šířku 63 nebo 66 mm, u kterých je rozdílný výkon asi o pětinu. Mám tímto dotaz, zda při zachovaní stejné délky a výšky radiátoru mám vybrat nové radiátory šířky 63 nebo 66 mm? Jaký mají skutečný výkon staré radiátory? Existuje na ně nějaký přepočet výkonu? Ještě dodám, že topím plynovým nízkoteplotním kotlem Junkers o výkonu 24 kW a budu zapojovat krbová kamna s výměníkem o výkonu 10 kW. Ztráty domu byly původně cca 22 kW, nicméně po výměně oken za izolační trojskla, zateplení podlahy na půdě a stropu sklepa odhaduji ztráty na cca 15 - 17 kW. Ještě mám dotaz, zda je nutné či vhodné vyměnit i potrubí za měděné, které mám ocelové asi 25 let staré, ale průměry potrubí jsou malé. Děkuji za odpověď. Radek Z.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 42   starší >>
Příspěvky
Autor: Radek Zvolánek
Datum: 18.07.2013 20:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Přikládám tedy foto radiátoru. Připomínám, že jsou funkční asi od r. 1988.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 18.07.2013 20:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Fotogalerie:
Tak ještě jednou foto.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 18.07.2013 20:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Jinak i když nejsou radiátory úplně horké, tak si myslím, že topí dostatečně tak, že nemáme přetopeno (to stejně nemáme rádi) a zároveň jde od radiátorů příjemné teplo. Takže znovu otázka - má smysl měnit tyto radiátory případně i potrubí?

Autor: jaroslav Šalý
Datum: 18.07.2013 21:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100056
reakce na ...
neměnil bych nic

Autor: Vladimír Křen
Datum: 18.07.2013 21:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Mám instalované stejné radiátory ve sklepě kde fungují na samotíž. Instalováno v r. 1987. Mají tenkostěnné trubky a fungují stále k plné spokojenosti. Žádná netěsnost. Pokud nejsou prorezlé nic novými radiátory nezískáte.
Mám i katalogový list "Otopné těleso trubkové s hliníkovými lamelami" U545 výrobce Univa Blansko.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.07.2013 21:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Taktéž si myslím, že není důvod něco měnit. Zajímalo by mne jak to vypadá mezi těma plechy. Nejde udělat detail - foto shora. Tedy jestli je tam plechový plochý panel nebo takový meandr z trubky nebo mříž trubek.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 18.07.2013 21:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Je to mříž ocelových trubek na kterou jsou navlečeny hliníkové lamely.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.07.2013 21:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Takže mám tomu rozumět jako paralelně několik vodorovných trubek? Ptám se proto, že se vyráběly s jednou trubkou ale do meandru. Nicméně pokud chce mít tazatel jistotu, tak by měl dokázat sundat přední panel a podívat se na čistotu. To může být pěkně zanesené prachem a "vatičkami".

Autor: Lumír Novák
Datum: 18.07.2013 21:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109128
reakce na ...
sběrnice je nahoře a dole a paralelně vedou tenčí trubky svisle

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.07.2013 21:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Proto se ptám, protože pak by tam nebyly lamely (vodorovně). Zatím to skutečně vypadá na méně výkonné těleso určené spíše pro vysoké teploty vody aby z toho nějaký výkon se dostal.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 18.07.2013 22:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Fotogalerie:
Takže foto uvnitř. Popsal bych to tak, že nahoře a dole je silnější vodorovná trubka a mezi nimi jsou svisle slabší trubky, na kterých jsou navlečeny hliníkové lamely, které jsou spojeny s přední a zadní hliníkovou děravou deskou.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.07.2013 22:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Zatím jsem nepochopil jak jsou navlečeny lamely a jak přidělané k čelným panelům. Ono to z fotky není vidět. Začínají se mne tyto zcela raritní radiátory nelíbit. Čistě z pohledu možností sdílet teplo radiací a konvekcí. Podíl radiace mizivý a konvekce složitá a otížná. Proto asi nedoznaly většího rozšíření.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 18.07.2013 22:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Na fotce jsou vidět svislé trubky od shora dolů, které už jsou ale obaleny slabým hliníkovým plechem, který dále propojuje čelní a zadní hliníkovou stěnu. Možná se nevyjadřuji odborně, ale snad to z toho pochopíte.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 19.07.2013 06:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Pořád mě není jasné, proč by se měly ty radiátory měnit.
1. Je to jenom proto, že to říkal ten topenář ?
2. Je to proto, že je Vám někdy zima a topení nestíhá ?
3. Je to proto, že Vám někdo nakukal, že nové radiátory sníží spotřebu plynu ?
4. Je to proto, že pouze hledáte racionální zdůvodnění, proč ty staré vyhodit a dát nové ?

On totiž žádný racionální důvod pro výměnu radiátorů neexistuje, tedy kromě jednoho : radiátory barák nevytopí při nastavené nízké teplotě topné vody. Tam stačí na kotli "otočit kolečkem" a zvýšit teplotu.
PS Takové radiátory mám v jednom bytě už aspoň 30 roků a pokud neproreznou ty tlustostěnné trubky, tak je nebudu vyhazovat.
S pozdravem Laďa

Autor: Vladimír Křen
Datum: 19.07.2013 07:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Opsáno z katalogového listu "Popis výrobku Základní část otopného tělesa U545 je svislý trubkový registr, který slouží k rozvodu teplonosného media. Registr je zhotoven svařením dvou vodorovných trubek o průměru 35/1,5 mm se svislými propojovacími ocelovými trubkami o průměru 20/1,5 mm, osově od sebe vzdálenými 70 mm. Vzdálenost os protilehlých vodorovných trubek je roztečí připojovacích otvorů a činí 540 mm. Na svislé trubky registru přiléhajítvarované lamely vyrobené z hliníkového plechu o tlouštce 0,63 mm". Nevím jaký je materiál registru ale ještě neprorezl, měrný výkon 370 W/m2. Základní provozní stav : teplonosná látka voda 90/70, teplota místnosti 20stC. Nic moc parametry, ale spolehlivé.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 19.07.2013 07:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. To je přesně ono, včetně té zásadní informace o výkonu. Můj pohled se pořád dokola točí kolem otázky, proč to chce tazatel měnit. Je jasné, že u nízkoteplotního provozu se výkon radiátoru podstatně sníží. To je jasné. Nicméně, není jasné jestli to stačí, nebo nestačí na vytopení baráku a spokojenost tazatele. Jenže i nízkoteplotní kotel umí vyrábět velmi teplou topnou vodu. Čili netuším, kde je ten zakopaný pes.
S pozdravem Laďa

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 08:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den, zima nám doma není, topení stíhá. Topenář mi řekl, že tyto staré radiátory musí mít větší teplotu vody, aby hřály. Z čehož mi laicky plyne, že možná zbytečně honím kotel na vysoké teploty a výměnou bych mohl snížit spotřebu plynu, přičemž nevím, jestli uvažuju správně. Na kotli mám teplotu 72 – 75 oC a radiátory jsou tak akorát teplé, že na nich udržím ruku, ale doma nám stačí, jelikož nemáme rádi ostré sálavé teplo. Topíme na teplotu v místnosti 21 oC a spotřebu plynu máme cca 1800 m3 vč. vaření a TUV, z čehož je teda cca 1500 m3 na plyn. Jinak vůbec nechci staré radiátory vyhodit a dát nové, naopak. Pouze hledám racionální důvody, jestli výměnou radiátorů můžu ušetřit na plynu a zvýšit tepelnou pohodu. Pokud nikoli, pak nemám co řešit a ještě ušetřím peníze za nové radiátory. Tak už vím, o jaký typ radiátoru se jedná (U-545) a našel jsem na jiném místě v diskusi popis od výrobce, kde jsou i výkony těles, které mi přijdou celkem srovnatelné s koradem klasikem.

Autor: Pavel Kříž
Datum: 19.07.2013 08:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109519
reakce na ...
Dobrý den, výměnou radiátorů nic neušetříte. Základem je způsob předávání tepla a ten se u nových nijak neliší. Jediný způsob, jak ušetřit teplo je kondenzační kotel provozovaný na nižší teplotu. V tom případě by bylo potřeba vyměnit radiátory za větší (pro stejný výkon je při nižší teplotě potřeba věší teplosměnná plocha).

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 08:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
"Téměř mne fascinuje", že dokážete topit kotlem nízkoteplotním o výkonu 24 kW, že máte tepelné ztráty 17 kW a spotřebu plynu na topení 1500 m3 ročně. Tyto atributy nejdou vůbec do hromady. Také mám spotřebu na topení kolem 1500 m plynu a sleduji spotřebu 13 let a jenom asi tak deset dnů dohromady jsem potřeboval za těch 13 let výkon (celodenní) 7 kW. Takže s 12 kW kotle nízkoteplotního reduklovaného na výkon 9-10 kW vystačím. Teplota otopné vody se pohybuje za topné období od 42 do 48°C. Dům spolehlivě a s rezervou vytopím. Ovšem odpovídá těm nízkým parametrům vody plocha panelových radiátorů, cca 10 panelů.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 09:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Jsem laik, nevyznám se zcela v těchto počtech a vždy je to o tom, co mi kdo řekne nebo co si kde přečtu. Když jsem zapojoval ten kotel před cca 3 lety, tak přišel topenář-revizák zprovoznit kotel a říkal mi, že ten kotel mám na dům slabý. Takže i takové jsou názory, které topenáři mají. Pak se v tom mám vyznat. :-) Ale děkuju za rady.

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 09:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Od toho je toto fórum aby pomohlo nebo nasměrovalo laika. Ještě k té spotřebě vašeho domu. Pokud je pravda, že na topení vám stačí 1500 m3 plynu a Vy máte v domě teplo, tak přes tuto hodnotu "nejede vlak". Ovšem musíte přiznat, že topíte všude, že nedotápíte občas někde dřevem, protože jsme pak s úvahami o příkonu domu v plynu někde "v bruseli". Takže kontrolní otázka. Víte nějakou ojedinělou a maximální spotřebu plynu za den (24 hodin) v mrazech a bez jakéhokoliv dotápění jiným zdrojem.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 09:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Je pravda, že jsme měli v obýváku kamínka, kde si manželka někdy ráno přitápěla, když byla na mateřské. A odpoledne již musel topit plynový kotel, jelikož ŘRD je patrový. Takže tato úspora mohla činit odhadem do 20 %. Takže když trochu s rezervou přeženu spotřebu plynu, můžu se dostat snad do 2000 m3 za rok. Jinak maximální měsíční spotřeba plynu je myslím cca 300 m3 a denní možná 15 m3 (jestli se tedy nemýlím).

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 10:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Já to tušil. Už se dostáváme do velkých nepřesností, protože ač se to nezdá, přitopit ve velkých mrazech dělá s plynem "velké divy", tedy se spotřebou.

15 m3 x 9,5 kWh/m3 x 0,85 = 121 kWh za 24 hod. Z tohoto by vycházelo že tepelné ztráty domu činily 121/24 = 5 kW a to jak popisujete, "plave na vodě". Najednou to nesedí (ta denní spotřeba), protože z toho vyplývá, že momentální výpočtové ztráty budou pod 8 kW. Čemuž roční spotřeba plynu 2000 m3 skoro odpovídá.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 11:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Nepřesnosti a rozmezí hodnot samozřejmě nastává, ale přesnější čísla nemám. Jestli dobře uvažuju, Váš výpočet ztrát 8 kW vychází z průměrných hodnot zimy, kdy je průměrná teplota cca -5oC, zatímco dimenze plynového kotle se počítá myslím na teplotu -17 oC (Vysočina), čemuž pak odpovídají zhruba jednou takové ztráty tj. 16 kW. Případně prosím opravte moje úvahy. Děkuji.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 11:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
Jen poznámka: Právě se chystám instalovat krbová kamna s výměníkem o jmenovitém výkonu 10 kW (4 kW do vzduchu a 6 kW do vody). A tak si představte, že když jsem poprvé přišel do prodejny, kde krbová kamna prodávají, a chtěl jsem krbová kamna do ŘRD, tak mi řekli, že s takovým velkým výkonem kamna nedělají. Jejich představa, že v ŘRD protopím 5000 m3 a že celou zimu je -20oC, je poněkud neprofesionální. Následně jsem si pozval jiného specializovaného kamnáře, který mi stále nutil kamna s výkonem 13 kW jen proto, že jsou české a kvalitní (Romotop). Když jsem mu říkal, že si myslím, že budu mít zbytečně přetopeno, tak mi řekl, že to nějak vyřešíme větracími otvory na chodbu. Nakonec jsem tedy zvolil kamna ABX 10 kW s externím vzduchem, tak doufám, že budou dobré. Pak mám věřit různým topenářům a kamnářům :-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 11:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Na toto je zcela jednoznačná odpověď. Kamnář a topenář realizuje podle projektu, dostane zaplaceno, zasalutuje a odejde. Každý jiný způsob je špatný. Mne to připadá zcestné uvažování některých lidí, že to nesvěří člověku, který topení, výpočty a kotle studoval 5 let ale kamnáři nebo topenáři aby cosi ušetřili a ve skutečnosti vždy prodělají a nadlouho.

Autor: Radek Zvolánek
Datum: 19.07.2013 12:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113714
reakce na ...
A to je kdo, ten kdo to studoval 5 let? Nějaký stavební projektant? Já jsem byl nakonec na energetické agentuře, kde mi právě orientační výpočet udělali a ztráty bych měl mít podle jejich názoru do 15 kW (při -15oC). Nicméně vycházeli z některých údajů, které mi před 3 lety počítal projektant pro Zelenou úsporům na nová okna a v těchto jeho údajích našli chyby. Tak komu mám potom věřit? Jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj. Proto zde diskutuji a všem děkuji za odpovědi.

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 12:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Docela bych očekával, že když se počítá něco k dotacím tak se výpočty a údaje "ohnou" tak, že to na dotace dosáhne ale používat to jako podklady asi nepůjde. Ono stanovit tepelné ztráty je "brnkačka" pro ty co to znají, dokonce lépe můžou spočítat než přikazuje norma. Ovšem v zájmu objektivity se lépe na místě přesvědčí o skutečnostech toho kterého domu. Kdo tak dobře může spočítat? Nejlépe strojař absolvent VUT nebo ČVUT obor regulace a automatizace tepelných strojů a zařízení ( nebo oboru technika prostředí). Celých 5 let a "lepší studenti" i 6 let se pořád vrtají "v teple" a kotlích a výměnících a pod. Pro ně není problém spočítat třeba parogenerátor v Temelíně.

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.07.2013 11:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Je dobré aby každý majitel kotle si v době treskutých mrazů stopl spotřebu plynu za 24 nebo i 48 hodin. Pokud si zapíše i datum, tak hravě dohledáme jak skutečně bylo a kolik mohla činit průměrná teplota v té době. Průměrná výpočtová teplot -15°C znamená jakoby bylo takto celých 24 hodin..

-20 +(-10) + 2x(-15) =-60/4 = -15. Takto se určuje v meteostanicích průměrná hodnota vzduchu. Ráno v 7:00, 14:00 a 21:00 se bere 2x.

Uvedu příklad ze svého domu ještě před drobnými úpravami.
Jedenkrát zaznamenaná nejvyšší spotřeba 22 m3 za 24 hodin
Takže 22 x 9,5 x 0,85 = 177,6/24 = 7,4 kW tepelné ztráty. Výpočtové byly 7,5 kW (pro -16°C) , dávno před instalaci topení, to je ale shoda kupodivu.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 19.07.2013 09:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Já si myslím, že uvažujete naprosto chybně. Topení není o teplotě topné vody. Rozhodující je, jaká je tepelná pohoda a teplota vzduchu v baráku. Topení nahrazuje teplo, které unikne z baráku ve formě tepelných ztrát a jeho základní funkce je udržet teplotu vzduchu na nastavené ( komfortní ) teplotě. Čili nezáleží na teplotě radiátoru, nezáleží na teplotě topné vody. Záleží v první řadě na teplotě vzduchu, který v baráku potřebujete. Teplo, které vyrobím v kotle, musí nahradit teplo, které unikne ven, čili jsou to jenom a pouze tepelné ztráty, které jsou rozhodující. Jsou rozhodující jak pro volbu výkonu kotle, tak pro volbu radiátorů. Čili jaké množství tepla unikne, takové musím vyrobit. Je pouze na konstrukci kotlu, zda umí zužitkovat plyn efektivně ( účinnost ). Vy máte kotel dobrý a jeho výměna by zřejmě nepřinesla vůbec žádný efekt. Snad jediná úspora by se dala dosáhnout kondenzačním kotlem, ale pochybuji, že by se to vůbec někdy finančně vyplatilo. Tam by asi doba návratnosti byla za hranicí životnosti toho KK.
S pozdravem Laďa

zobrazuji 1 - 30 z 42   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama