Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Navysenie izolacie u developerskeho projektu

Autor: Dusan Zatkovsky
Datum: 20.10.2013 22:01
uživatel: 114437


Ahoj,

budeme so zenou "stavat". Jedna sa o developersky projekt, murovany prizemny bungalow/dvojdom "na kluc", dve bytove jednotky (2x100 m2). V ramci klientskych zmien mame moznost navysit za urcity obnos penazi izolacie domu. Zaroven sa rozhodujeme, aky typ vykurovacieho systemu zvolit ( standardne sa dodava dom s elektrokotlom a radiatormi, my kvoli nemoznosti umiestnenia radiatorov v kombinacii s nami navrhnutou kuchynou budeme urcite "kychyno-obyvak" riesit teplovodnou podlahou, zvysok baraku este nie je rozhodnuty ).

Problemom je, ze v stavbarcine som uplny laik ( ale intenzivne studujuci fora na webe ) a nedokazem sam urcit, ake dodatocne zateplenie (izolacie, trojskla, ...) sa mi ma este sancu financne vratit. Spolupracu developera pri vypoctoch nemozem v rozumnej miere ocakavat a budem si to musiet asi vsetko zistit sam.

Popis domu:
Dvojdom, 2 bytove jednotky po 100 m2.
Obvodove steny Porotherm 30 P+D + 12 cm EPS, okna dvojskla Uw = 1.1, SDK strop, nad nim 25 cm isover, valbova strecha, podlaha 8 cm EPS. Spolocna stena so susednym bytom 2x24cm tehla + medzi nimi neznamo kolko EPS ( odhadom 8-10 cm ).

Orientacia:
Obyvak+kuchyna ( klasicke okno + 3m francuzke okno ) na JZ, 2 izby okna JV, 1 izba okno SV, SZ je spolocna stena so susedom. Hrubym odhadom 16 m2 zasklenia.

Z PENB uz zrealizovanych domov v tejto etape ( ale s odlisnou orientaciou, poctom okien ( a k tomu este trojskiel )) sa jedna o dom kategorie "lepsie C" so spotrebou 99 kWh/m2/rok. U dvojsiel ocakavam trosku horsie cislo.

No a teraz ten problem, mam k tomu milion nezodpovedanych otazok:

- je zjavny deficit niekde na izolacii? Je uz na prvy pohlad treba niekde pridat?

- dava zmysel okna 3-skla? ( Uw = 0.7, ale zatial nemam naceneny rozdiel, takze to aj tak nespocitam )

- aku odporucate optimalnu hrubku izolacie v podlahe v pripade teplovodneho podlahoveho kurenia?

- riesime zdroj tepla ( elektrokotol vs. plyn ). Diskusie na TZB aj na Streche mam nacitane, skor do mna vsetci v okoli hucia, ze cena elektriny bude neustale rast ( export Nemci, solary ) a plynu stagnovat ( crackovanie bridlic ). Uspora v pripade nizkeho tarifu na ostatnu spotrebu je mi jasna. Podla kalkulacky na TZB to aj s investiciami do plynu (odhad 70-80k Kc komplet) vychadza 1:1, takze skor ide o tu buducnost.

- alebo dava zmysel tych cca 70k investovat radsej do zateplenia a ostat komplet v elektrike?

Chapem, ze takto "nastrelene" udaje su tazko uchopitelne, ale bohuzial momentalne asi viac nedodam, ked tak sa pytajte v diskusii.

Diky za pomoc.

Dusan

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Laďa Jaskva21.10.2013 04:48
Jiří Kubíček20.10.2013 23:52
Dusan Zatkovsky20.10.2013 23:32
Jiří Kubíček20.10.2013 23:16
Jiří Kubíček20.10.2013 23:10
Jiří Kubíček20.10.2013 23:10
Jiří Kubíček20.10.2013 22:58
Dusan Zatkovsky20.10.2013 22:56
pan Tumus20.10.2013 22:48
Laďa Jaskva20.10.2013 22:24

Příspěvky
Autor: Jiří Kubíček
Datum: 20.10.2013 22:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, budu stručný a jen vám řeknu v bodech, co byste měl změnit, protože na dnešní dobu je ten barák navrhnutý tak, jak si to navrhují developeři, aby co nejvíce ušetřili na materiálech, ale ještě to spňovalo normy.

1) složení stěny je téměř jediné, s čím bych ještě souhlasil, ale nic nezkazíte tím, když zvýšíte izolaci na 15 cm
2) určitě trojskla (cenový rozdíl moc veký nebude, ale na poměr vlastností a ceny vycházejí lépe trojskla)
3) určitě do podlahy nejméně 15 cm izolace
4) určitě do stropu nejméně 30 cm izolace
5) když už podlahovku, dejte jí všude, budete mít nízkoteplotní systém v celém domě, který je nejúspornější, s nejlepší účinností s ním pracuje např. tepelné čerpadlo a plynový kondenzační kotel (kdybyste chtěl v budocnu třeba měnit zdroj vytápění), s jednotným systémem se též vše daleko lépe reguluje, stačí vám ekvitermní regulace a nic více nepotřebujete
6) jestli elektřinu nebo plyn závisí především na tepelných ztrátách celého domu a též zda budete vytápět celý dům jedním zdrojem nebo každý byt extra, dále to závisí na investičních výdajích (u plynu se to může dost lišit podle toho, odkud musíte tahat přípojku)

Nevím, jak jste počítal s kalkulačkou na TZB, ale nikde neuvádíte tepelné ztráty objektu, které jsou směrodatné. Každopádně většinou je to tak, že u domu s TZ většími než cca 3 kW, se už elektřinou vytápět moc nevyplatí. Mě byste si dety nechat spočítat tepelné ztráty po uvedených doporučeních a podle toho pak zvolit zdroj vytápění. Můj takový odhad od oka je, že celý dům (bungalow o ploše 200 m2) po uvedeném navýšení izolací může mít TZ cca 6-7 kW, což pak jednoznačně vyhrává teplovodní podlahové vytápění kondenzačním plynovým kotlem, do úvahy ještě připadá tepelné čerpadlo. V případě, že by to bylo pevně rozděleno na dva byty a každý si vytápěl zvlášť svým kotlem, pak přichází do úvahy zatím ten elektrokotel, ale je to tak na hranici.

Autor: pan Tumus
Datum: 20.10.2013 22:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112583
reakce na ...
Napíšu, jak přibližně vypadá v dnešní době dům, který je na rozhraní NED a pasivu, jestliže projektant myslí hlavou a ne prdelí:



- Základy vystavěné ze ztraceného bednění a zateplené do hloubky 1m pod konečný terén extrudovaným polystyrenem tl. 10cm - pod dům se tak nedostane mráz



- Obvodové zdivo ytong nebo porfix 250mm statický vyhoví i na patrový dům, dobře vstřebává a pouští vlhkost oproti porothermu - lepší klima v domě. Venkovní zateplení polystyren nebo vata 200 až 250mm. Vnitřní příčky ale nedělat z ytongu - je slyšet každé prdnutí, lepší je něco zvukově izolačního (porotherm akustic, sádrokarton, osb příčky s vatou jako v dřevostavbě, plná klasická cihla)



- Okna a dveře zasazená do stěny zároveň s venkovní hranou zdiva - zateplení plynule překryje okenní rám alespoň z poloviny. Okna trojskla 4-16-4-16-4 (4mm sklo, 16mm vzduchová mezera), rám 92mm. Nepřehánět plochu oken směrem na jih kvůli "pasivním ziskům" - reálně těmi okny unikne za zimu více tepla, než kolik slunce nasvítí.



- Podlaha 150 až 200mm polystyrenu a to stylem. 50mm až 100mm po celé ploše, pak udělat rozvody vody a topení a elektriky. Na to zbytek 100mm polystyrenu - teplá voda bude stále teplá i bez cirkulace, studená bude studená a z trubek rozvodů topení nebude unikat teplo do základové desky. K tomu podlahové topení v celém domě tím nejlevnějším způsobem - folie, příchytky U80L, trubky 16mm (ideálně celoplastové), jednoduchý rozvaděč bez směšování (prostě jen vstup a výstup).



- Strop sádrokarton nebo palubky, nezapomenout na parozábranu. V bungalovu se většinou dělá nepochozí půda, takže tam lze umístit 400mm minerální vaty, složení alespoň ze dvou vrstev kvůli překrytí spojů. Střecha buď pultová nebo valbová z levných sbíjených vazníků a na ně krytinu dle vkusu - tašky, plech, folie + tráva apod.

-Jednoduchá pasivní centrální rekuperace - čerstvý vzduch 24h denně (dnes už se dá za cca 40 000kč)


- Volitelně na jižní střechu pár trubicových kolektorů pro ohřev teplé vody - slunce neposílá účty. Do tech. místnosti akumulační nádobu cca 300L.



______________________________

- Tepelné ztráty při ploše 100m2 a uvedených konstrukcích by pak byly kolem 2,8 až 3,5 kW v závislosti na kvalitě provedených prací a množství okenní plochy.

Topení by následně šlo vyřešit nějakým nejlevnějším tepelným čerpadlem vzduch/voda za cca 50 000kč, které by zároveň ohřívalo teplou vodu nebo pro začátek elektrokotel. Roční celkové platby za elektřinu max. 25000kč.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 20.10.2013 23:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, souhlas, jen ty TZ domu na rozhranní pasivu a NED budou menší. Tazatel ale evidentně ani o takovém domě neuvažuje, ale to co má navrženo není zrovna nejlepší ani na dům, který nechce být pasiv nebo NED.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 20.10.2013 22:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Pokud je to pouze za topení, tak to můj 22 roků starý barák po zateplení je na tom o 30 % lépe ( více se nedalo z toho vytřískat ). Nevidím žádný důvod, abyste postavil nový a tak mizerný barák. Nevím, co jste na MS a na TZB načetl, to je mi velkou záhadou. Mě to už ani nebaví, neboť to je pořád dokola, jak na kolovrátku. Takže pan Kubíček Vám to vysvětlí, spočítá a navrhne.
S pozdravem Laďa

Autor: Dusan Zatkovsky
Datum: 20.10.2013 22:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114437
reakce na ...
Dobry den. Chapem, ze Vas otazky laikov asi stvu, bohuzial ja nie som projektant ani stavbar a vychadzam z cisel a podkladov, ktore som k danemu projektu z developer-a vymlatil. Osobne mi takisto pride divne, ze sa jedna o dom kategorie C. Ako som povedal, vypocet pre moj konkretny "byt" nemam a ani nebudem mat k dispozicii skor, nez nedodam zoznam klientskych zmien, ktorych sucastou bude aj pripadna poziadavka na dodatocne zateplenie.

K "pokud je to jen za topeni" - to ste asi myslel tych 99kwhm/rok, ze? Mne to tiez pripada vela, buhuzial vychadzal som z PENB, ktore mam k dispozicii. Ci bolo vypracovane podla skutocnosti, alebo len pre to, aby sa splnila zakonna povinnost a aby to "nejak sadlo", netusim.

Citam tam nasledovne:

Dodaná energie na vytápění Qfuel,H [GJ/rok]: 61,31
Spotřeba pomocné energie na vytápění QAux,H [GJ/rok]: 1,25
Energetická náročnost vytápění EPH = Qfuel,H + QAux,H [GJ/rok]: 62,56
Měrná spotřeba energie na vytápění vztažená na celkovou
podlahovou plochu EPH,A [kWh/(m2.rok)]: 99

Neviem, ci mozem tym cislam verit. To je dovod, preco som tu.

Diky.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 20.10.2013 23:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Co se týká toho PENB, záleží, zda byl vypracovám podle staré normy, nebo nové letošní, tam se celkový výsledek měrné spotřeby energie může lišit podle toho, jaký byl započítaný zdroj vytápění, ale u elektrokotle by to mělo být hodně podobné. Též se podle nové normy jinak započítávají plochy domů. Navíc v té hodnotě MSE není jen vytápění, ale i ohřev TUV, osvětlení atd.

Jinak dle uvedené dodané energie na vytápění vám vycházejí TZ domu kolem 7,1 kW, což by mohlo i souhlasit, od oka jsem si myslel, že to bude o 1-2 kW více, ale asi bude výpočet správný. Po mých uvedených doporučeních počítejte s TZ mezi 5,5 - 6 kW a byl byste u rozhranní měrné potřeby tepla, kde již začíná NED.
Co se týká vytápění, platí, co jsem vám už psal, elektrokotel pouze v případě, že by byly byty oddělené a každý měl svůj zdroj vytápění.

Autor: Dusan Zatkovsky
Datum: 20.10.2013 23:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114437
reakce na ...
PENB je z 1/2012. Tych 7kW by mohlo sediet, toto cislo mi odhadoval aj obchodnik developera. Vami navrhovane navysenie izolacii som podla cenniku developera spocital na +- 40k Kc bez DPH.

Kotol ma kazda jednotka vlastny, o technickej miestnosti ( a teda aj aku nadrzi na TC ) neuvazujem, nie je ju kam dat. Zmena z elektrokotla na KK vychadza na nejakych 40k + cca 10-15m trubky od kiosku (cca 20-30k).

O moznosti postavit ten dom ako NED, ci nebodaj pasiv pochybujem, to nebude cez tohoto developera priechodne a ani financne unosne. Kazdopadne budem tlacit na to, aby sa to spravilo za dane peniaze co najlepsie. Ako asi kazdy som ale zhora limitovany financiami, ktore do toho mozem dat a momentalne uz tam moc velky priestor neostava.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 20.10.2013 23:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Ty izolace už budete mít navždy a mimo stropu se dost špatně v budoucnu doplňují další (resp. např. u podlahy to nejde vůbec a při podlahovce je 8 cm doopravdy málo).

Při podlahovce žádnou taktovací nádrž pro TČ nepotřebujete a též existují TČ s inverterem (mění se výkon TČ dle potřeby), ale jestli nebudete oba byty vytápět jedním zdrojem, tak TČ nepřichází v úvahu.

Jestli navýšíte ty izolace, dostanete se na celkové TZ do 6 kW, spíše ještě menší. Pak se dostáváte do stádia, kdy bude hlavní položkou voda a ohřev TUV (podle počtu obyvatel). V tomto případě bych zvolil buď elektrokotel do obou bytů nebo rovnou el. podlahové topení (topné kabely, fólie nebo rohože - vše finančně nenáročné). Čím ohřívat TUV to je otázka, záleží na počtu lidí a spotřebě TUV, v úvahu připadá zásobní napojený na elektrokotel, el. bojler nebo přímo ohřívaný plynový zásobník. Nic jiného asi nevymyslíte.

Každopádně určitě navyšte ty izolace a dejte si trojskla, to je základ, abyste bez problémů mohl topit při rozdělení domu elektřinou. Při TZ do 3 kW a 4 člené rodině vycházejí celkové náklady na elektřinu (topení, ohřev TUV, ostatní spotřeba, platby za jistič) při tarifu D45d cca 30.000,-Kč ročně, každá kilowatta tepelných ztrát navíc to ale znatelně zvedá.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 20.10.2013 23:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, docela jste mě rozesmál tou poslední větou :-).

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 21.10.2013 04:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Přesto. že jsem Vás rozesmál, tak už to máte skoro vyřešeno....
S pozdravem Laďa

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.