Rubriky:
Dobrý den,poradí mi prosím někdo,co mám dělat s kotlem Junkers cerapursmard 28kw s ekvitermem když mám podlahové topení cca 160m plochy a po nahřátí topné vody na zhruba 36 stupňů, mě kotel začne cyklovat.Zapne se hořák na cca 10 vteřin a čerpadlo jede cca 1 minutu,potom se vypne na cca 3 minuty a vše se opakuje.Děkuji
Standardní řešení je neblbnout s úrlumy. Tzn, že si nastavíte ekviterm na optimální teplotu v hlavní místnosti a…
před 6 roky
Tak pokud se místo spínací diference nastaví funkce automatické omezení počtu startů, tak kotel i při překročení…
před 6 roky
Tak nevím, zda jsem to nezakřikl. Se spínací diferencí nastavenou dle manuálu na 10 K se problém s přehřátím a…
před 6 roky
246 odpovědí
Zobrazit všechny reakceRozhřešení?
Zde:
https://forum.tzb-info.cz/126952-cyklova…
Samozvaný Fyzikální Ombudsman
PS:
Cyklování x Hystereze x Entropie
PPS:
Měření a Regulace
PPPS:
Lineární algoritmy, kde autoři nehledí na vzájemné vazby a počet stupňů volnosti.
Marketér, který napíše, že regulace se vypořádá "úplně se vším", neb je inteligentní.
A výrobce (jeho technické oddělení)?
Předpokládají, že "šópač krabic" / "údržbář" / "pastóšník"
pečlivě prostuduje návod
A POCHOPÍ JEJ!!!
Třebas by výrobce mohl zareagovat a do návodu uvést (po patřičné restylizaci) poznatek dalšího z Rodících se Hvězdných Přispěvatelů a (v současnosti) mnou Vážených:
"... Ta hystereze je prakticky vždy vzdálenost mezi vypínací a zapínací teplotou.
Jen to někdy bývá různě posunuté. Např. kotel vypíná 2°C nad nastavenou hodnotou a zapíná 8°C pod nastavenou hodnotou. Nebo je to symetricky kolem nastavené hodnoty.
S tím čerpadlem jsem to očekával.
Jen mě překvapilo, že tam sice mají inteligentní ovládání čerpadla, ale ten "inteligent" si neumí pohlídat velikost hystereze jako základní opatření proti cyklování."
Tož, už nám tu zbývá jen Cimrmanovská "Tečka za Případem"?
Jo a Ne.
Ano, přizpůsobit max.výkon kotle výměnou hořáku, zamyslet se nad optimalizací regulačního rozsahu (modulace v kontextu účinnost/spaliny), ...
... ale především si vyhodnotit REÁLNÉ SCÉNÁŘE PROVOZU.
Třebas včetně "GrýnAutů" nebo letního provozu, ohřevu vody, pasivního chlazení, distribuce tepla/chladu podlahou, vzduchem, vlhkostí, ...
a že to neváže na kotel? Jo a Ne ..., vždyť žívá bytost se vždy musí řízeně chladit.
iGoNY
2Martin Jung: asi bych to nemel rikat verejne ale premyslel sem nad vasim problemem..kdyz vydrzite po konci zaruky a po letosnim servisu si promluvie se servisakem lze udelat figl
Koupite za trojku horak z verze 14kw a pak kodovaci konektor a z kotle uděláte verzi 14kw a budete mit polovicni spodni vykon.. vsechny ostatni dily jsou stejny ..
OJ Ondřej jjj @ondrej.jjjDěkuji Vám za tip. S nabídkou tohoto řešení přišel sám servisák, čeká se na díly. Spíš jsem napnutý, zda to pomůže. Mám ale další zjištění. Ten problém vůbec nesouvisí s ekvitermní regulací. Předevčírem jsem ji po poradě s technikem demontoval. Kotel tedy topí při nastavení regulátoru na úroveň 1 do podlahy teplotu 35°C na výstupu. Nasimuloval jsem situaci, kdy byl rozdíl mezi teplotou zpátečky a požadovanou výstupní teplotou menší než cca 10 °C. V tomto případě docházelo k problému s regulátorem. A asi není překvapení, že k problému dochází i bez regulace. Tedy pokud kotel topív kuse, nemá problém s tím udržovat teplotu na 35°C poměrně dlouho. Jakmile jej ale vypnu po dlouhodobém provozu, kdy je podlaha dostatečně nahřáta, voda po vypnutí ochladne během minuty až dvou doběhu čerpadla o cca 7-8 °C. Pokud kotel opět zapnu, dojde ke strmému nárůstu teploty na výstupu právě v onom intervalu cca 10 °C a vzhledem k překročení požadované teploty na výstupu kotel vypne hořák. Problém tedy nesouvisí s ekvitermní regulací, ale z mého pohledu může mít už jen dvě příčiny.
- kotel není schopen modulovat tak nízko, aby po startu provesl korekci výkonu a tím nepřesáhl požadovanou teplotu na výstupu
nebo
- chování kotle není správné v souvislosti s vyhodnocováním teploty na výstupu, kdy by po překročení požadované teploty měl nějaký čas ještě topit a případným vypnutím reagovat až po ustálení hodnot.
Chování kotle je totiž takové, že po zapálení strmě roste teplota na výstupu, ale jen maximálně o zmiňovaných cca 10 °C, což si nedokážu vysvětlit a v tomto vidím ten nejzásadnější problém. Po tomto růstu, i když kotel stále topí (požadovaná teplota je vyšší a tím pádem nedojde k odpojení hořáku), dochází k mírnému poklesu teploty na výstupu o cca 2-3°C.
(2x prispevek)
Dovolím si oživit toto téma. Omlouvám se předem za laicky položený dotaz, ale úplně jsem to nepochopil. Mám sestavu JUNKERS ZSB 22-3 CE + ST 160-2E CerapurSmart. Jeden topný okruh, pouzr podlahovka + 1 žebřík v koupelně (ale také na podlahovém okruhu) cca 160 m2 (zhruba 950 m hadince 16x2), podlahy beton. Topil jsem teď asi 2 měsíce pouze základní regulací kotle nastavené na 35°C vodu a výkon omezený na 70 %. Kotel jsem reguloval zásuvkou, kdy jsem ji spouštěl jen na 6-10 hodin denně. Teď už je připojená regulace CW-400 s ekvitermní regulací. Patní bod 28°C až 40°C. V domě včera bylo cca 19°C a venku asi 10°C a kotel cykloval a netopil - vždy cca na 10 sekund pustil hořák, vyhnal vodu na 31 °C a vypnul. Voda klesla na 20°C, pak jelo asi minutu čerpadlo a vypnul. To samé se opakovalo zhruba za minutu.
Co nechápu je, že se zde mluví o předimenzovanosti, ale mně kotel cykluje aniž by měl natopeno. Čekal bych, pokud dobře chápu princip ekvitermní regulace, že kotel bude udržovat vodu neustále na patní teplotě, pokud je venku teplo a naopak, pokud se ochladí, půjde na tu vrchní. Ale topná voda měla v okruhu 20° a on ji vždy krátkodobě (na 10 s - takže jen část vody, co za tu dobu protekla čerpadlem) vyhnal na 31°C a vypnul. Jediné, co mám zatím nestandardně je, že mám vypnutý výhřev vody do zásobníku, ale to by nemělo vadit.
Díky.
MJ Martin Jung @martin.jungJeště poznámka - jestli to správně chápu, tak kotel cykluje v případě, kdy se díky nízkým tepelným ztrátám nestíhá ochlazovat voda v okruhu a kotel tudíž musí vypínat, aby teplota topné vody nepřekračovala teplotu odpovídající křivce nastavené pro venkovní teplotu. Je to tak? Děkuji.
Spotřeba je 9.1m3 za 24 hodin.Pokojový termostat nemám, budu muset nějaký koupit. Jedu jen na ekviterm, který mám v kotlli. Ale ten ekviterm, když se vymontuje, tak jde používat jako pokojový termostat že?
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerDůležité je jestli máte na severní straně domu nějaké čidlo. Když z hodnoty spotřeby plynu odečteme kubík (nejméně) na přípravu TUV, zjistíme, že vaše průměrné hodinové tepelné ztráty činí asi 3,3 kW plus mínus něco. Kotel umí nejméně 8,1 kW, tak jak to chcete dát dohromady a podlahovým topení a co když se oteplí, tak to klesne pod 2 kW. Podobnou spotřebu má nyní taky cca 10 m3 i s TUV. Normální nízkoteplotní kotel ale ten topí asi tak hodinu a hodinu odpočívá. prostě zvedne teplotu místnosti o 0,3°C a vypne. Čeká až to spadne o 0,3°C a opět zapne. Bez změny programu (mám 3 různé denní a noční teplotu) to běží 13 -tým rokem.
Spotřeba plynu je za včerejšek 9 m3 včetně ohřevu vody, kotel jel celý den, jen nevím jak, v noci.Teplota na ekvitermu je nastavena přes den na 22 a přes noc na 20 stupňů.
Tak myslíte, že mám přidat vnitřní čidlo?Protože vnitřní teplota mi kolísá kolem 21-25 stupňů podle toho, jaká je teplota venku.
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerRozhodně vnitřní čidlo pomůže. To prostě "nemilosrdně" kotel odstaví při dosažení nastavené teploty. U podlahového předci jenom nějaký přeběh bude a ten bude záviset od toho jakým přebytkem výkonu topíte. Horší to bude s opětovným startem. termostat vnitřní dá pokyn topit ale než se dočkáte, ještě se bude teplota propadat. Je to vlastnost podlahového topení, tedy že se pracuje při regulaci s velkou akumulací. Udejte momentálně spotřebu plynu za 24 h ať jsme v obraze.
Dobrý den,
můžu se ještě zeptat, už mám nový kotel Junkers ZSBR 16 s ekvitermní regulucí FW 120.Vše už běží 2 měsíce v pohodě a teď při -5 stupních kotel běží 24hodin denně.Spotřeba plynu mě stoupla z 6 m3 na 9 i s ohřevem teplé vody.Neměl by se ten kotel vypnout aspoň na pár hodin denně?A jak se nastavuje ekvitermní křivka, nevíte?Mám tam tovární nastavení.
Děkuji
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerEkviterm, pokud nemá vazbu na vnitřní teplotu, tak upraví výkon podle zvolené křivky a počasí a jede non stop. On v podstatě neví jaká je teplota uvnitř.
Nechcete někdo ekviterm junkers FW 120? Nechám ho za 3500 kč.
Budu muset dokupovat ekviterm i na ten kotel Baxi?
Tak asi ten BAXi.Nevíte jestli mě bude pasovat komínek z junkersu?
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerJu (ale i Baxina)má většinou nějakou specialitku.Nevím jak máte dělané odtahy.Ale v podstatě by vám mělo stačit eventuálně vyměnit jenom základní připojovací přírubu na kotel.Dále už to bývá stejné.
Tak jsem domluven žem mě kotel vymění, ale neví který kotel pro mě bude dobrý.Mám si vybrat sám.
Tepelnou ztrátu mám 6.1 kw a potřebuji ohřívat 200l kombinovaný bojler. Poraďte prosím co vybrat za kotel.Nemusí být Junkers
Děkuji všem za rady.
Dnes mě projektant donese vypočtenou tepelnou ztrátu budovy.A kotel bych nemusel měnit za junkers, ale nevím jestli by mě pasoval komínek a už jsem si koupil i ekviterm na junkers a ten vrátit nemůžu.
Dobrý den,
tak jsem byl v prodejně, odkud mám tento kotel Junkers zwb 28-3c a řekl jsem jim, že chci kotel vyměnit.Nakonec mě zítra pošlou technika, který mě problém vyřeší.Poraďte prosím, co mu mám říct, abych ho donutil kotel vyměnit.
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerJeště jedna doplňující otázka, jak máte řešený ohřev TUV (průtokově, do nějakého zásobníku pomocí kotle, jak velkého zásobníku, pro kolik osob) ?
vzlaštní že se čerpadlo vypíná, problém bude v regulaci.. zkuste ji na čas odpojit a zkuste topit na kotlový termostat a vysledujte zda je změna k lepšímu
kotel mě objednal topenář a nikdo se na ztráty budovy neptal.Tak to mě říkáte, že jsem vyhodíl 32 tisíc zbytečně?Mě řekli, že se výkon dá poštelovat.
TK Tomáš Kondler @tomas.kondlerZkuste se podívat např. na tento článek: http://valter.byl.cz/irc-ekviterm-silny-… . Řešením by pro vás bylo ještě připojení AKU nádrže do systému, ale vše to jen rpodražuje a řeší se tím jen následky nesprávně navrženého kotle. Asi by vám např. více o tom napsal p. Homola, ale já silně pochybuji o tom, že se dá u kotle snížit startovací výkon třeba na polovinu. On vám kotel v tomto stavu celého topného systému topit bude, ale bude cyklovat, nebude mít takovou účinnost jako při správném návrhu a tím propálíte více plynu, než byste normálně musel. K tomu, že se topenář vůbec nezajímal o TZ domu, se raději ani nebudu vyjadřovat. Pravděpodobně vám i takový topenář bude vyprávět pohádky o tom, že předimenzovaný kotel není žádná vada, hlavně, že vám to dům vytopí na požadovanou teplotu. Nějaká ztráta účinnosti a životnosti kotle ho vůbec zajímat nebude.
Dobrý den, pravděpodobně máte nevhodně nadimenzovaný kotel k vašim tepelným ztrátám. Jaké jsou TZ vašeho domu, případně jakou jste měl spotřebu plynu za minulou topnou sezónu (v případě, že plynem ohříváte i TUV, tak pro kolik osob)a v jakém jste klimatickém pásmu? Jestliže máte kotel nyní první sezónu a neznáte TZ domu, tak jaká byla spotřeba plynu např. za celý jeden měsíc ?
Jestli se dobře nepletu, tak tento kotel má startovací výkon někde u 8 kW, takže na to, aby necykloval, byste musel mít TZ domu někde kolem 16 kW. Při jakýchkoli menších TZ už je kotel předimenzovaný a čím menší TZ, tím je cyklování častější, kotel ztrácí účinnost i životnost a dost ztrácíte výhody kondenzačního kotle. Pravděpodobně budete mít jen dvě možnosti, koel využívat, dokud to půjde, nebo ho vyměnit za kotel se správným startovacím výkonem. Trochu můžete cyklování omezit tím, že zvolíte jiný druh regulace, kdy vždy budete topnou vodu nechávat více vychladnout a pak ji opět natopíte. Nevím, zda máte lehké podlahy, beton nebo anhydrit, ale při takovém způsobu topení vám může v domě trochu kolísat teplota nahoru a dolu, ale jinou možnost nemáte, jestliže nechcete, aby kotel tolik cykloval. Měl byste poděkovat tomu, kdo vám kotel s takovým startovacím výkonem doporučil, docela by mne zajímalo, zda dotyčný znal vůbec TZ domu.
Nejprve sdělte teplé ztráty domu a také roční spotřebu plynu.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.