Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

kondenzační nebo nízkoteplotní

Autor: Zdeněk Klesnil
Datum: 26.11.2013 18:38
uživatel: 114817


Přeji hezký den.Prosím o radu při výběru plynového kotle. Na úvod je třeba říct,že plynem jsme topili naposled před 16 lety.Až doposud topíme dřevem.Z důvodu nemoc už to dále nejde.Tehdy jsme měli kotel Destila DPL 30-31.Roční spotřeba byla někde kolem 5000 kubíků plynu. Jelikož máme velkou vilu (12 místností),v otopné soustavě (samotíž) bylo okolo 800 l vody.Nyní po rekonstrukci je v nové soustavě necelých 300l.Dále jsme od té doby vyměnili okna (plast 1,1),bylo provedeno zateplení stropů (polystyren 15cm) a byla udělána nová fasáda z exerlitu )8cm.Nechali jsme si spočítat TZ (22KW).Pro úplnost je třeba ještě říct, že po většinu otopné sezony nám na vytopení domu stačí voda o teplotě 40-45 C. Většina otopných těles (korado) je předimenzována o 1/4 až o 1/3.Potřebujem poradit zda koupit kondenzační kotel nebo nízkoteplotní.Děkuji Zdeněk.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 48   starší >>
Příspěvky
Autor: Roman Kapun
Datum: 03.12.2013 19:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
Dobry den, taky uz vazne uvazuji o koupi noveho kotle a ohrivace vody ale nejsem rozhodnuty vlastne co. Mel jsem tu par firem(topenaru) a kazdy mi radi neco jineho. Nekteri KK dalsi ze KK nebrat ze se mi to nevyplati. Tak bych poprosil vas o nejakou radu. Dum je zateplen polis 10, plast.okna dvojsklo,puda bude zateplena v nejblizsi dobe 20 EPS. Dum je 10x10m, dve patra,pulka domu podsklepena (strop nezateplen). Pocet radiatoru 7+zebr v koupelne.Aktualne je pouzivan kotel snad 20 let stary KP 25. Spotreba v zime od 8-11 m3 za den i v nejvetsich mrazech loni. Predem dekuji za vase rady a nazory.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.12.2013 21:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pokud máte spotřebu v největších mrazech 8 až 11 m3 plynu za den, tak vám doporučuji zapomenout na kondenzační kotel.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 03.12.2013 21:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Ta spotřeba je až neuvěřitelně malá pro uvedený dům, s 20 let starým kotlem a ještě při případném ohřevu TUV. A jestli se bude dělat ještě nějaké další dozateplení, tak si též myslím, že se kondenzační kotel nezaplatí v porovnání s nějakým nízkoteplotním.

Autor: Roman Kapun
Datum: 04.12.2013 05:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
Opravdu maximalne 11 m3 (kazdy den si zapisuji plynomer) ted jsem si všimnul v zapisech z lonske zimy ze jsem tam mel 4x 12m3. Ale zapomel jsem dodat ze na chodbach dotapim krbovyma kamnama. A proc KK nedoporucujete, popř. ktery nizkoteplotní mi doporučíte.

P.S. Vám se to zda malo? Me ani moc ne, porad to dela ročne cca. 30 000kč za plyn.
Ano ohřívam TUV(bojler taky stary 15 let) i vařím plynem. Termostat mam nastaven 21,5 stupne.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 04.12.2013 05:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Samozřejmě pokud váš kotel je už v takovém stavu,že je na vyhození,tak je logické,že si zjišťujete možnosti náhrady.
KP 25-trošku víc informací(výrobce).

Autor: Roman Kapun
Datum: 04.12.2013 07:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
Kotel je KP 25ZE (asi Kovodel Moravsky pisek, vykon 25kw)

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 04.12.2013 07:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Tak pokud budete chtít zase stacionár doporučil bych i litinový Viadrus G42

http://viadrus.cz/plynove-kotle/plynovy-kotel-stacionarni-g42-g42-eco-26-cz8.html

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2013 07:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Posledně jsem platil stejnou cenu za plyn. Nedotápím ničím a mám v tom i ohřev TUV. Používám nízkoteplotní kotel výkonu 12 kW a i ten je pro mne velký ale má stažený startovací výkon.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.12.2013 08:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, tady jde o to, jestli dál chcete v takové míře dotápět kamnama, protože dle uvedené spotřeby plynu vám vycházejí dost malé TZ domu a když si vezmete cenový rozdíl mezi KK kotlem a nízkoteplotním a jiné nároky na servis, tak by se vám KK nevyplatil. Ale skutečné TZ domu budou přibližně dvojnásobné, možná i vyšší (muselo by se to ale pořádně spočítat), takže kdybyste topil pouze plynem, pak by se klidně KK vyplatil.

Autor: Roman Kapun
Datum: 04.12.2013 09:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
Dobry den, kamnama urcite pritapet budu i nadale ( relax atd.). OK tedy upustme od KK (stejne bych se cenove na to nedostal). Takze vlasten uz resim pouze klasicky plyn. kotel. Ted otazka jaky?? Jsem samozrejme financne omezeny (cena i se zapojenim max. 25000kc) . Dale mam v soustave momentalne i obehove cerpadlo a expanzni nadobu. Budu muset i tyhle dve veci poridit nove?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.12.2013 09:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Nejsem topenář, takže na některé otázky vám bude muset odpovědět někdo jiný. Dost ale zajímavé bude u vás řešit, jaký vlastně budete potřebovat výkon kotle, především ten startovací. Musí být předem jasné, zda se stále hodláte držet zavedeného postupu s přitápěním v kamnech nebo zda může přijít doba, že budete topit jen plynem. V případě nynější spotřeby plynu byste potřeboval kotel s co nejmenším startovacím výkonem, klidně už od nějakých 1-2 kW. V případě vytápění pouze plynem by vám pak stačil kotel s vyšším startovacím výkonem. Co se týká minimáního vrchního výkomu kotle při vytápění pouze plynem, tak to by chtělo spočítat TZ domu. Při přitápění v kamnech vám klidně stačí i 10 kW.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2013 11:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Dovolím si upozornit co je startovací výkon nebo co se tím rozumí. (Pro p. Kubíčka)
Není to spodní výkon možného trvalého provozu. Je to přechodná doba po startu kotle od pokynu termostatu, kdy se snaží dostat k teplotě jakou má nastavenou na panelu. Obvykle z fabriky je naplno (aby to dosáhl co nejrychleji a ještě nepadala teplota v místnostech o nějaké desetiny). To však u předimenzovaných soustav s malým množstvím vody vede nebo může vést k rychlé odstávce a vůbec k následnému zkrácení topného cyklu už za poměrně krátkou dobu. Tomuto se dá pomoci, když servisman nastaví nižší výkon a nabíhá to pozvolněji. Například u kotle 12 kW, to mám stažené asi na 9,5 kW. To znamená, že doba dosažení teploty vody například dnes 44°C trvá déle. Za 24 hodin je suma chodu kotle asi 13 hodin. Jinak by byla kratší. Ovšem ne každý kotel je na toto uzpůsoben.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.12.2013 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, tak to se omlouvám za špatnou terminologii a díky za opravu, samozřejmě jsem měl na mysli spodní výkon možného trvalého provozu. Ani nevím proč to beru jako startovací výkon, ale někde jsem to viděl v tomto smyslu též popsané. Od nynějška už budu psát spodní výkon.

Autor: Roman Kapun
Datum: 04.12.2013 19:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
A verite ze koupe noveho kotle jeste snizim spotrebu plynu? A kolik cca. procent to muze az delat.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.12.2013 20:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Novým současným kotlem určitě snížíte spotřebu. Má více vychlazené spaliny a dobrou regulaci výkonu ve vztahu k okamžitým tepelným ztrátám objektu. Dá se tam přesně nastavovat teplota výstupní vody. Nemá tolik akumulačních hmot, které se vybíjejí do atmosféry. Dokonce v turboprovozu si trochu i přihřeje nasávaný vzduch. Nicméně ještě nějaké úspory lze dosáhnout lepším vyvážením topné soustavy aby se nepřetápělo, byť jen někde.

Autor: Roman Kapun
Datum: 05.12.2013 19:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
A jakou teda znacku a typ toho kotle? Kdyz se musim vlezt do tech 25tis. ( kotel,obehove cerpadlo,prace).

Autor: Jozef Homola
Datum: 05.12.2013 20:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
http://kotle.heureka.cz/protherm-panther-12-koo-v-19/#utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Dynamicke-reklamy&utm_term=_inurl:kotle.heureka.cz&gclid=CK_wieLnmbsCFcdZ3goddyEAUw
Nerad nějakou značku doporučuji ale mám podobný myslím verzi 18. Za 13 tis. Oběhové čerpadlo tam je i možnost přípravy TUV. Když je připraven komín, tak zeťák to mění asi tak za 3 h v ceně asi 3 tis. a více (když se napojuje i TUV), podle toho kolik svárů dělá. Pak zavolá plynotechnika a ten to uvede do provozu oficiálně a seřídí, poučí, vyplní záruku. Technik u mne bral asi 700 Kč. "Nutno podotknou, že na Valašsku je chleba tvrdý a ceny nízké" a nemusí to platit jinde.

Autor: Roman Kapun
Datum: 06.12.2013 05:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101780
reakce na ...
Dobre rano, ja osobne bych se priklonil spis ke stacionaru (bojler nezavislý na kotlu).

Autor: Jozef Homola
Datum: 06.12.2013 06:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Každý kotel může pracovat nezávisle na bojleru. Dokonce i já to tak mám. Pokud vám můžu poradit, "stacionár" a zvláště pro toho komu hrozí kratší topné cykly a to u vaší spotřeby plynu hrozí vůbec nedoporučuji. "Lehký" kotel má rychlejší dynamické chování, snadnější regulaci, větší rozsah změny výkonu, menší výměník v kotli a méně ztrácí vybíjením v odstávkách. Ta doba, kdy jednoduché stacináry dobře a někdy i dlouho sloužily je dneska pryč. V optimálním výkonu mají i dobrou účinnost ale při stálém chodu a při přiměřeném odběru tepla, obvykle vysoký výkon. Nikdo se dříve nezajímal o spotřebu plynu (když jsem začal stavět 1998, stál kubík plynu 3,70 Kč, posledně jsem platil 17,35 Kč).

Autor: Josef Vávra
Datum: 02.02.2014 17:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Zařazení do kondenzačních v Heuréce je omylem. http://www.protherm.cz/produkty/zvsn-plynov-kotle/zvsn-kotle/panther/ se lze dočíst účinnost k výhřevnosti 91%. K faktuře(spalnému teplu) je to vlastně 80% a po chvíli provozu máme reálných 70%. To je pouze o 10% levnější, než přímotopy. Pomůžete někdo s přesnějším rozborem cena vytápění plyn krát účinost versus přímotopy(elektrokotel)?

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.02.2014 18:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To je ale pouze Váš názor jak po chvíli provozu je je účinnost 70%. Já jej provozuji a vím co od něj se dá dostat. Kde by se mělo těch 30% ztratit, když odcházející spaliny mají při výkonu 4-5 kW 59°C.

Autor: Josef Vávra
Datum: 02.02.2014 21:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
U nového je účinnost 80%, u staršího odhaduji 70% Naměřené účinnosti na starších kotlích včetně turbo mám kolem 66%.
Kdyby se někdo přidal k měření, budu jedině rád. Každopádně měříte spaliny za přerušovačem a tam se dala na nerezovém komínu udržet ruka i v mém případě u toho litinového Viadrusu s účinností 66%. Je to směs spalin a přisávaného vzduchu. Nebo se pletu?

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.02.2014 23:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Měřil jsem to zalomeným teploměrem vloženým přes přerušovač ale specielně pro všechny sundám trubku a budu měřit ještě níže a vše nafotografuji. Jsem zvědav. Jinak doporučuji nastudovat účinnost nízkoteplotního kotle při vytížení 40%.

Autor: Josef Vávra
Datum: 03.02.2014 08:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Fotogalerie:
Poprosím ještě o jeden experiment. V jiném vlákně jsem odvodil, že výpočet výkonů topných těles podle normy je velmi problematický až nepoužitelný. Nicméně metodou per partes lze dojít k věrohodným výsledkům. Nedávno jsem topil do 24 kW těles teplotami 61/33/22 výkonem 11 kW. Zkuste podobné měření provést také. Tedy zastavit jiné odběry ( vypnout ohřev vody), odečíst plynoměr a poznamenat čas odečtu. Změřit teplotu OV a zpátečky, sečíst normativní výkony otevřených radiátorů a znovu odečíst plynoměr a čas. Půlhodinový úsek by měl stačit. Následně zkusíme korelaci výsledků. Stále se odvoláváme na něčí data. Já ( bohužel jediný ) dodávám reálná vlastní se všemi zajímavými důsledky.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.02.2014 09:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Topné tělesa nepotřebuji počítat a ani je nebudu, protože by mne to k ničemu nebylo. Stačí že vím jaká teplota tam natéká a jaká odtéká.
Před chvíli jsem změřil spaliny pod úrovní přisávání teploměrem na zavařování (dlouhý asi 40 cm) a to co ukázal při odchozí teplotě spalin a spotřebě plynu a teploty vody je patrné ze snímku. Pro teplotu odchozí vody 42°C platí, to co jsem uvedl dříve tedy 59°C. Mohu pokud se mne bude chtít spočítat ještě hmotnostní tok, entalpii. nevím sice přebytek vzduchu ale pro půl kubíku s lambdou do 1,5 to bude nasávat tak cca 8 m3 za hodinu.
Poznámka:
Ještě to bude nějaký rok možná trvat než doceníme nízkoteplotní kotle.

Autor: Josef Vávra
Datum: 03.02.2014 13:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Děkuji za změření. Jestli máte opravdu spaliny 62, tak už je pod kotlem loužička. Každopádně pak je účinnost 89%, neboť právě začíná kondenzace( odhaduji, možná je to přes entalpii 88, lze dopočítat). Ty radiátory by to odhalily. Předpokládám, že máte klasicky navrženou sestavu. Tedy instalovaných 16 kW radiátorů 90/70. Jedete režim 45/39/25 s výkonem 5,1 kW. Průtok kotlem 690l/hod. Potvrdíte?

Nemám nic proti kotlům. Dokonce ani proti historickým kondenzačním. Jenže jak to vypadá, nakonec stejně přejdu na kombinaci topení KK a klimoškou protože je ještě levnější, než KK s účinností 97%. To je současný stav, ke kterému jste mě všici zvídavými otázkami dokopali. Zlepšovat na KK už není co.
Edit: Poptávám levné TČ(klimošku) vzduch/voda na pokusy a následné uvedení do "kasušetřícího" provozu. Venku 20 - výstup 50/30 na TUV až venku 0 , výstup 40/30 jako doplněk KK.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.02.2014 15:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Mám soustavu navrženou (sebou samým) na maximální teplotu otopné vody 55°C a spád 10°C a na uživatelskou teplotu (tak jak nás to učili ve škole). Všechno bylo připraveno na provoz kondenzačního kotle. Jenže v roce 2000 nebyl kondenzační kotel vhodného výkonu k sehnání a výkon 24 kW (totálně nevhodný) byl za 96 tisíc i s DPH. V té době se objevily kotle nízkoteplotní a za směšnou cenu. První stál 18 tisíc a po 9-ti letech jsem jej vyměnil (původní prodal) za lepší stejné značky (za 13 220 Kč) hlavně pro bezkonkurenční způsob regulace do té doby nevídaný. O tom kdy se pod kotlem bude dělat loužička mám dostatečné znalosti na základě 6-ti letého studia oboru tepelná technika, (taky hydro) a její regulace. Teoretická hodnota počátku kondenzace u plynu je 57°C ale pouze při přebytku vzduchu 1. Takový přebytek vzduchu u KK neexistuje a u atmosférických teprve ne. Najděte si závislost bodu kondenzace na přebytku vzduchu (ostatně dá se to zjistit analyzátorem spalin podle obsahu CO2). V provozních pokynech nízkoteplotních kotlů je napsané, že nějaká omezená kondenzace (doslova pár kapek) se u nízkoteplotních kotlů připouští (ono se to vzápětí odpaří). Jinak nějaké argumentace spádem teploty 90/70°C mne připadají úsměvné. Ten ani v té době se nenosil a striktně proti byly i hygienická kritéria. Je dobré se "podívat do světa", tam to také nefrčí a to hlavně z hygienických důvodů. proto se taky pára u topení pro mrakodrapy vyráběla při 76°C.
Poznámka:
Co se týká účinností všeobecně jiné než sezonní neuznávám a ani uznávat nebudu a to platí i pro rekuperace, tepelné čerpadla. Časem na to přejde i ČR ale nejprve si musí "nabít držku".

Autor: Josef Vávra
Datum: 03.02.2014 16:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Nechci se dohadovat a zavádět zmatek. Katalogy (Korado Radik) jsou pro 90/70. A radiátory snad máte koupené a víte jaké. Stačí mi když popíšete sestavu. Může to být prospěšné všem.

KK kupuji v zásadě neopravitelné v ceně 3000 - 5000 Kč. Fungují všechny(5ks). Neopravitelnost byla vždy břídilovina servisáků.
Až se budou za stejný prachy nabízet klimatizace, bude to nejspíš ještě levnější topení :-)
Ta loužička byl příměr, neberte to doslovně. Nejspíš je to opravdu na hraně. Otázkou je, jak dlouho to vydrží.
V katalogu je účinnost o 10% nižší 91% k výhř.(reál 80%). Že by extra serióznost výrobce?
Účinnost v dlouhém pulsu se neliší od účinnosti okamžité. Spíš je o fous vyšší. Má nižší ztráty rozvodem a vyzařováním úměrně době provozu. Proto se sezónní účinnost téměř neliší od zkušebny (když barák nestaví blb*c).

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.02.2014 19:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
"Proto se sezónní účinnost téměř neliší od zkušebny (když barák nestaví blb*c)".
S takovýto prohlášením se neztotožňuji a mám dojem, že nevíte o čem mluvíte. Sezonní účinnost je jasně definovaná, bohužel pouze v zahraničí. U nás se "opíjíme" výsledkem ze zkušebny pro jmenovitý výkon, teplem nabitý kotel s nasávaným vzduchem 25°C. Takže pominuto je to nabíjení a vybíjení a různé provozní stavy na různých výkonech a teplotách a hlavně pohotovostní ztráty. Uvedu jeden takový příklad. Stacionární kotel hmotnosti 120 kg a výměníkem 12 l, zapne mimo topnou sezónu na 10-20 minut aby dohřál o 5°C zásobník TUV na 100 l. To je na tom lépe ten zásobník sólo se svým vlastním ohřevem, protože to co se nabije do konstrukce tepla, tak tam zůstane z větší části a navíc za celý rok to nepotřebuje ani watt el. energie. Navíc takový kotel obvykle disponuje jen dvěma výkony nebo pouze jedním. To je pak regulace "na kočku".

Zde je narychlo udělaný nějaký náčrt mého domu co se týká osazení topnými tělesy. Během 14 let byla nejvyšší teplota otopné vody použita asi 2x (48°C) a to v roce 2010 a loni někdy únor - březen, kdy u nás je i -22°C v noci. Dům byl spočítán na ztráty 7,8 kW ale časem byla zvýšena izolace půdy a upraven sokl a jiné drobnosti a tak předpokládám, že nynější TZ budou 6,5 až 7 kW.

Autor: Josef Vávra
Datum: 03.02.2014 21:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Předně děkuji za náčrt. Čeho si cením je, že všechno už máte hotové a dobře hotové. Já v běhu stíhám provizoria a v lepším případě dobře udělaná provizoria. I když přesně změřená :-)
To je úděl více profesí najednou. Dle katalogu Radik jsem se po přepočtu na 90/70 dopočítal názvů a součtu názvů. Ten je 12300 W. Máte 12 kW kotel, vše je v pořádku. Radiátory plný výkon dokážou odsálat v režimu 90/70. Nyní topíte v režimu 45/37, je zachován stejný průtok čerpadlem 532 l/hod. Výkon předaný a vypočtený metodou per partes je 4700W při teplotě okolí 20 st. Zdá se tedy vše v pořádku. Možná topíte na 22. pak je režim 45/38 a výkon 4350W. Spíš bych ale věřil těm 20ti, protože na radiátor padá studený vzduch z okna a topí víc.
Stránka https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/42-prepocet-tepelnych-vykonu-otopnych-teles
poskytuje výsledek 3200 [W] (45/37/20 [°C], n=1.3) = 12527 [W] (90/70/20 [°C])
což je zjevně nesmysl. Já mám podle tohoto výpočtu doma 12 stupňů. Prosím pokuste se zaměřit své síly na napravení této stránky.
Buď je nutno ještě někde něco zatrhnout a nebo je to celé postaveno špatně. Snad všichni chceme, aby to tady bylo info.
Výpočet je pro kontrolu v souboru http://mujweb.cz/josvav/tzb/1.xls

Edit: Se sezonními ztrátami jsem na tom dobře. Sleduji pouze ta max 3% co mi chybí ke stovce. Sálání je zužitkováno a komín definován jasně průtok i teplota. Možná to ani 3% nejsou, musel bych odečíst entalpii vlhkého vzduchu sušárny 20 st a komínu 40 st. Rekuperace zdarma.

zobrazuji 1 - 30 z 48   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama