Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kotol Protherm Medveď 30 KLOM - zaplavený

Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 06.08.2014 20:34
uživatel: 103797


dobrý deň,
Chcel by som tu prítomných odborníkov poprosiť o radu. Jedná sa mi o to, že asi pred týždňom nám vytopilo pivnicu, kde je vyššieuvedený kotol umiestnený - je starý cca 2roky. Výška hladiny vody bola cca 40cm (kotol umiestnený na podlahe). Podarilo sa mi v priebehu hodiny vodu odkanalizovať(kotol nebol zapnutý) a kotol prúdom vzduchu sušiť celý týždeň. Dnes som sa osmelil kotol zapnúť pod elektický prúd a kotol naskočil i so zapálením plynu (bolo vidieť), ale asi po jednej sekunde zhasol a vyhodilo chybu F1. Pokus som zopakoval asi 5x, ale výsledok ten istý...poprosím o rady - ďakujem.J.Š.
P.S.: Som strojár, elektronik...keby bol náhodou servisný manuál - vďaka

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Pavel Pavlo13.03.2019 19:17
bumperman bump13.03.2019 18:52
Josef Vávra24.08.2014 11:15
Ján Orolín23.08.2014 23:59
Josef Vávra23.08.2014 14:05
Ján Orolín23.08.2014 08:39
Jaroslav Šedivý23.08.2014 08:30
Ján Orolín22.08.2014 23:50
Jaroslav Šedivý22.08.2014 17:53
Josef Vávra22.08.2014 11:04
Jaroslav Šedivý22.08.2014 08:39
Karel Janásek21.08.2014 22:15
Jaroslav Šedivý21.08.2014 17:24
Ján Orolín11.08.2014 12:24
Ondřej jjj07.08.2014 13:24
Josef Vávra07.08.2014 11:14
Jaroslav Šedivý07.08.2014 09:35
Ondřej jjj07.08.2014 08:29
Josef Vávra06.08.2014 22:58
Ondřej jjj06.08.2014 21:23

Příspěvky
Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 07.08.2014 09:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103797
reakce na ...
Ďakujem za reakcie, možno sa Rusi "naserú" a zavrú plyn pre Európu a kotol mi bude na nič, takže ešte počkám...

Autor: Ján Orolín
Datum: 11.08.2014 12:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100358
reakce na ...
Na Vašom mieste by som najprv vyčistil celý horák, jednoducho povedané celý ho rozobrať, vyčistiť a vysušiť. to isté platí aj pre trysky. Po následnom poskladaní sa Vám to možno nepodarí aj tak na prvý krát rozchodiť, ale to nevadí, lebo máte ešte určite navlhnutú aj tepelnoizoláčnú podložku, ktorá sa nachádza z vnútornej časti kotla, nad ionizačnou elektródou a tam môže nastávať zvod na kostru. Doporučujem naštartovať normálnym spôsobom a potom namiesto ionizačky pripojiť na nevyhnutný čas diódu voči kostre, aby sa Vám tá izolácia poriadne vysušila a potom by už kotol mal fungovať normálne a keď nie, tak dajte na seba e-mail.

Autor: Josef Vávra
Datum: 06.08.2014 22:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Zapnul jste ten kotel stejným způsobem? Není náhodou přes rozdvojku či jiným způsobem jste nepřehodil fázi s nulou?

Ionizační elektroda se dá nahradit sítovou diodou v sérii s odporem mnoha MOhm. To je pro případ, že je kotel uvnitř mokrý, resp je mokrá ionizační elektroda. To pak svod vlhkem svede i stejnosměrný ionizační proud. Náhradou jej zapnete na minutu a je usušeno bez rozebírání.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 07.08.2014 08:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
už jsem několikrát takle čistil zaplavený kotel a radit lidem at si vyklemujou ionizačku a zapnou si ho na čas je proste sebevražda..

celej ten hořák/litinový těleso může být od všemožnýho sajrajtu co se tam naplavilo a nechat to stim zapnout fakt neni dobrý kor když se ani neví kolik trisek bude ucpaných

Autor: Josef Vávra
Datum: 07.08.2014 11:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Tazatel píše, že je strojař, vědomosti má jistě výrazně vyšší, než servisák (či spíš výměnkář). Já prostě vezmu diodu s připojeným kablíkem odpojeným od ionizační elektrody do ruky a kotel zkusím bez plynu. Kotel normálně naběhne a trvale jako hoří a provětrává komoru. Jen ta teplota logicky nestoupá. Když čistíte komoru i trysky tlakovou vodou, tak je to nejjednodušší cesta ( a nebo fénovat půl hodiny )

Autor: Ondřej jjj
Datum: 07.08.2014 13:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
pan může být co chce ale do cesty plynu v kotli proste sahat nesmi.. už vidím jak mu půjde celou zimu kotel třeba na 3 hořáky místo 4

Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 21.08.2014 17:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103797
reakce na ...
Takže idem na to...predovšetkým: aký ma byť ten odpor v sérii s usmerň. diódou, teda aká hodnota, v Mohm...Pokiaľ viem, mal by tam tiecť prúd cca 3mA v stave bez plameňa a cca 18mA pri stave s korektným plameňom...Ďakujem za odpoveď

Autor: Karel Janásek
Datum: 21.08.2014 22:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105404
reakce na ...
Ionizační proud je řádově v mikroampérách.

Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 22.08.2014 08:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103797
reakce na ...
Ďakujem.Budem informovať...

Autor: Josef Vávra
Datum: 22.08.2014 11:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4 obrázek č. 5
Zavřete plyn, drát od ionizační elektrody FLAME nahradíte měřáčkem s diodou. Té diody se dotknete v okamžiku zapalování ( elektronika vyhodnocuje i stav před zapálením, proto ji nemůžete držet od začátku ) a pak už sledujete jak to trvale běží ( bez plynu). Když pustíte diodu, slyšíte okamžité zavření plynového ventilu. Až si to nacvičíte, je na Vás, co si dovolíte dál. Lehký dotek je 5 uA, dotek přes nadejchnutou ponožku je 1,2 uA. Hořelo to při obojím. Typ elektroniky v obrázku.
Ještě dodávám průběh proudu na skutečné ionizační elektrodě. Ač je reálný proud v poměrně malé toleranci ( 2,5 - 3,4 uA ) , elektronika musí za bezchybný provoz považovat rozsah daleko větší (ověřeno 1,2 - 5 uA ).

Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 22.08.2014 17:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103797
reakce na ...
Dakujem Vám všetkým za príspevky, ale predovšetkým p.Josefovi Vávrovi za ochotu a navigáciu s opravou - Oprava sa zatiaľ zdá úspešna - zdá sa, že ionizačná elektróda bola zanesená nejakým sajrajtom z toho zatopenia a pripoj kábla na ňu bol v konektore zkorodovaný - po očistení a asi 5-tich samovoľných štartoch bez resetovania sa kotol rozbehol. Bez použitia "náhrady" diodou. nastavil som teplotu vody na minimum(45°C) a testoval cca 2-3hodiny(termostat v dome na 30°C,aby nezasahoval) - ani raz sa kotol nehodil do chyby...Ešte raz vrele ďakujem, že som nemusel volať "vymieňača"...Tento potrtál zbožňujem(bez srandy). J.Š.
Pokiaľ bude mať niekto dotazy rád odpoviem...

Autor: Ján Orolín
Datum: 22.08.2014 23:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100358
reakce na ...
S tým Vašim delovým merákom tam asi moc nenameráte, alebo sa mýlim ???

Autor: Jaroslav Šedivý
Datum: 23.08.2014 08:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103797
reakce na ...
nie je to moja vec, ale ten merák za 10,-€ je na toto dostačujúci, hlavne ak s ním chodíte po opravách a kde kade sa Vám stane, že s ním tresknete o zem, - alebo by mal chodiť s laboratórnym za 1000,-€ s osciloskopom?

Autor: Ján Orolín
Datum: 23.08.2014 08:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100358
reakce na ...
Je to docela jedno, len si neviem predstavit, ako s nim a s akou presnosťou sa dá odmerať ionizačný prúd a úbytky napätí na kotloch, keď sa jedná tiež len o pár mV?

Autor: Josef Vávra
Datum: 23.08.2014 14:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Záleží co měříte. Na ionizační elektrodě se měří napětí opravdu špatně, Sondami osciloskopu to nejde vůbec, ty mají 10 MOhm. Jakž takž je použitelný předřadník 990 MOhm, ale i tam je realita o desítky % větší, než zobrazená hodnota.
Ionizační proud se měří poměrně snadno a záleží hlavně na přesnosti měřícího přístroje (+- 1 digit ) a pro jistotu měřit 2x s otočením směru proudu. Typický průběh jsem doplnil do předchozího příspěvku.
Trošku problém je s povelovým napětím ON-OFF ke kotli. Přikazují to přivést do kotle dráty 1,5 mm2, ale ve skutečnosti těch 10 mA musí mít na kabelu úbytek pod 0,9 V. Naopak svod 1 mA nevadí. Takže v pohodě stačí zvonkáč/ethernet atd. Pro indikaci nelze použít LED v sérii, ale naopak led paralelně s odporem 12 kOhm. Ta LED svítí, když kotel netopí.

Autor: Ján Orolín
Datum: 23.08.2014 23:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100358
reakce na ...
p. Vávra neviem, či tá odpoveď patrila mne, alebo všeobecne, ale merať na ionizačke napätie je podľa mňa nezmysel, tam sa nám predsa jedná len o pár uA a na kotloch vybavených HT, ktorý je zaradený v ceste s termočlánkom je to len pár mV a pokiaľ nato nemáme dosť slušný merák, tak je to problém s diagnostikou a presným určením poruchy a trvať na tom, že problém je tam, alebo tam. Ak sa mýlim, rád sa od Vás poučím.

Autor: Josef Vávra
Datum: 24.08.2014 11:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Napsal jste dotaz či spíš pochybnost dost všeobecně, termočlánky se v kotlích s elektronikou již nepoužívají, tam se teplota měří termistory. Je třeba rozlišit chybu měřícího přístroje a chybu metodiky měření.
Měření ionizačního napětí je právě ukázkou, kdy v podstatě nelze zobrazit reálný průběh, neexistuje vyhovující metodika. Ostatní uvažovaná měření jsou z hlediska metodiky bezproblémová. Měřící přístroj skutečnost výrazně neovlivní.
Stejnosměrné hodnoty se měří 3x. Tedy normálně přístrojem, přístroj sám do zkratu a přístrojem s otočenými přívody. Dostaneme např výsledky 1,1 0,1 a -0,9 Správná hodnota je 1,0 Je to počítáno jako průměr rozdílů.

Autor: bumperman bump
Datum: 13.03.2019 18:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129981
reakce na ...
Prosím Vás pane ingynýre,ono to jde i jednoduše . Stačí na to obyčejný plynový hořáček kterým vysušíte ionizační elektrodu, prosím Vás IONIZAČNÍ záměrně zvýrazňuji neb v tom tady tápete ! Tohle má ve výbavě skoro každý servisák jak se s oblibou tady o ně otíráte.
Pro ty co to tady čtou upozorňuji že pro jakékoliv zásahy do plynového zařízení musíte být držiteli platných oprávnění a osvědčení k této činnosti !
Mohlo by se vám stát že díky radám mistních egohoničů může dojít k řádnému vyvětrání vašeho příbytku tlakovou vlnou s ostatními následky

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 13.03.2019 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Bohužel vysušujete cca po pěti letech.....to ho již asi nebude zajímat.
I přesto vám moooc děkujeme za vaši fundovanou radu.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 06.08.2014 21:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Pokud se voda nedotkla plynovky a zapalovacky tak jen zavolejte servisaka a nechte si vyčistit horak + vyměnit ionizační elektrodu, pak by mel dal fungovat

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.