Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kamna na uhlí

Autor: Jana Malá
Datum: 21.05.2015 18:22
uživatel: 119852


Fotogalerie:


Dobrý den. Ráda bych se Vás zkušených optala na možnost pořízení kamen na uhlí do interiéru s teplovodním výměníkem. Velice mne zaujali na níže uvedeném odkazu, ovšem chybí jim výměník. Dále bych ocenila boční přikládání. Výkon prozatím neřeším. Pouze se snažím zjistit, zda taková kamna existují. Pokud by měly i horní plotýnku na ohřev jídel, byly by geniální.

Takže moje požadavky jsou tyto :
-kamna na tuhá paliva s teplovodním výměníkem do interiéru
-s bočním přikládáním

http://www.saey.cz/?stranka=kamna-na-drevo-a-uhli

Existují takové nějaké ? Na internetu je nemohu nikde najít. Pokud Vy ano, poprosila bych Vás o zaslání odkazů. Děkuji.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 201   starší >>
Příspěvky
Autor: Zdeněk Pro
Datum: 11.12.2017 08:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Thermo nebo Club?

Zdravím, nějakou dobu jsem topil v Petrách, jednoduchých, obnáší to jednou denně plnit šachtu a zatápět pro odhořívání (trochu zdlouhavé, a nedá se přesně určit, kdy ten velký okamžik přijde). Nebo průběžně přihazovat dřevěné brikety: nešpiní, ale jsou dražší (zvlášť noční brikety, aby člověk nemusel vstávat každé 2 hodiny), a pokud přes den zapomene přihodit nebo někam odejde, pocítí studené zdi, na roštu tma, zase musí zatápět.

Spotřeba energie 360 MJ/denně při teplotě 16÷19 stupňů, a pokud bych chtěl 20° stálých, spotřeba přes 400 MJ/den.

Současným cílem jsou skutečně dlouho hořící kamna na hnědé uhlí, možná občas dřevo, násypka oddělená od tahu plamene, odhořívání zdola, která vydrží 8 hodin bez přiložení. Občas zahrkat roštem je lehké, jednou za týden vybrat větší kusy škváry by bylo úlevou.

Na výrobu vlastních kamen nezbývá čas, tak volím mezi Thermo a Clubkami, občas se dají nějaká najít na bazoši, jiná (nová) na podobném principu nevidím.
Thermo i Club se zdají být nižší než Petry, Thermo mají uzoučkou násypku, ale při doplnění uhlím přes noc vydrží.
Na Clubkách je hezké odprášení násypky.
Thermo mají dopalovací vzduch, zřejmě jen přesahem roštu dozadu, s neřiditelným přebytkem vzduchu, možná mírně ochlazujícím plamen. Clubky nemají sekundární (dopalovací) vzduch vůbec, takže spalování asi bude mít horší účinnost než Thermo. Snad mají účinnost aspoň lepší než Petry. (Nejde mi o emisní třídu, je to malinký ztracený zdroj.)

Jak to vidíte Vy?

Díky za postřehy...

Autor: Petr Malík
Datum: 11.12.2017 10:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Také zdravím :-)
Tak tohle je otázka na kolegu Ondru "ondracha", který své zkušenosti s kamny "Thermo" na forech a tuším i zde uváděl, mohu-li mluvit za něj pak je s nimi velmi spokojený.
Ještě by mně tedy zajímalo konkrétně v jakých "petrách" jste topil, ono pro odhořívání shora jsou ideální kamna s větším objemem šachty pochopitelně s ohledem na vytápěný prostor ovšem ty úplně "malinké" nepovažuji za příliš "vhodné" aby bylo dosaženo "patřičného komfortu", neboť odhořívání shora je "jednorázová akce" tudíž jsou lepší ty objemy od minimálně 12,14 až po cca 17 dm3 "alespoň", je totiž třeba počítat i s tím že ve stáložárné fázi pochopitelně výkon o něco klesne, čili je-li větší objem šachty pak je tam více žhavého a kamna i ve stáložárné fázi dají dobrý výkon v poměru k času (dle nastavení samozřejmě) Tím odhoříváním shora se dá pokrýt za vyšších venkovních teplot (nad nulou) i velmi dlouhý časový úsek, např. v těch Calorech co mám (17dm3) mi to na minimum hřálo až 48 h od zapálení, nedá se to využít v "mrazech" tam to musím otočit jednou za 24 h ale jsou-li teploty nad nulou pak i toto je cesta jak ušetřit čas za jeden den obsluhy byť je to deset dvacet minut (je samozřejmé mít vše po ruce).
Kamna se spodním odhoříváním mně také lákala upravil jsem si petry (Kerpen 2u4p) ale v provozu se projevila jistá negativa která ale zatím přičítám "mému konstrukčnímu řešení" takže abych tento způsob mohl posoudit objektivněji musel bych pořídit buďto ty Therma Clubky nebo kamna Elit, to jsou další kamna na něž bych vás rád upozornil jež jsou koncipována jako "stáložárná" zkušenosti nemám jde o "modernější kamna" (70.,80 léta min. stol?) a tedy můžete rovněž zařadit do "užšího výběru kandidátů". Stáložárná kamna pokud pracují jak mají mají jistě nesporné výhody, nevím zda se k některým časově "dostanu" abych je otestoval. Pro zatím mi vyhovují nejvíc násypná kamna na obsluhu tepelný komfort čistotu v domácnosti zkrátka po všech stránkách, jejich jedinou nevýhodou je nemožnost kontinuálního doplňování paliva.
Je také pravda že hodně záleží na palivu uhlí, ne každé je vhodné k odhořívání shora a platí to i pro hnědé, Bílina je výborná s Mostem je to horší u černých uhlí záleží také na tom "o jaké jde", u těch "méně plynatých" uhlí které shora hůře odhořívají si myslím je spodní odhořívání možná výhodnější. Ještě tedy odkaz na "dalšího kandidáta" :-)
https://www.sbazar.cz/schediwie/detail/24448823-kamna-elit-f-1442
Na netu je jich inzerováno ještě poměrně dost, najdete i další + fota kde si je můžete dobře prohlédnout.

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 14.12.2017 09:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Clubek se nabízí dostatek, i nějaká Thermo.
Všechny zřejmě mají tah plamene od topeniště jednoduše nahoru k výstupu do komínové roury, myslím že ani Clubky nemají doplněný labyrint "cik cak dolů a ještě jednou nahoru" jak to bývá u kotlů, aby zvětšily teplosměnnou plochu (Clubky mají vzadu jakýsi akumulátor-radiátor ale vnitřek neznám), nemají prodlouženou dráhu plamene potřebnou k účinnému spalování dřeva.
Tak ještě vyčkám, jestli připojí nějakou zkušenost "Ondra Cha",
jinak mám předjednané Elit 8.

Autor: Petr Malík
Datum: 14.12.2017 10:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Zdravím
U clubek alespoň u toho jednoho typu (jsou dva) to jde od roštu směrem nahoru v postranních kanálech a pak tuším o něco dolů do toho litinového výměníku vzadu co mají "na zádech", čili nějaké zakřivení tam je, ale toho bych se nebál u kotle je spíše problém v tom, že výměníky mají tendenci neustále horké plyny ochlazovat, čili to co by v kamnech ještě "dohořelo" tam neshoří a vyletí v podobě čmoudu ven, pochopitelně dnes už se začíná dbát na to aby k tomu pokud možno nedocházelo tedy u ručních kotlů.
Zkusil jsem kontaktovat pana Ondru tak možná se vám zde vyjádří jestli vzkaz obdrží :-)

Autor: Petr Malík
Datum: 16.12.2017 08:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Přeji hezký den Zdenku.
Tady uvádím e-mail na p. Ondru takže se na něj můžete s důvěrou obrátit se svými dotazy ohledně stáložárných kamen na uhlí:-)

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 24.12.2017 16:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Přeji příjemný den,
tak jsem koupil jiná kamna, nižší ale zdají se účinnější (%) a ovladatelnější (než Petry), i když ze začátku při zatápění čoudila, tehdy jsem si vzpomněl že podobnou zkušenost už někdo popisoval ve vedlejší rozpravě.
Na Petrách je oproti tomu výhodné, že jsou úplně jednoduché a "žerou všechno", krom koksu.
Závěrem bych poprosil, jestli by se z předchozího příspěvku (již uložen do složky) teď dala odmáznout adresa Ondry Ch., nebo změnit na ondrascha(zavináč)centrum.cz, dřív než ji zaznamenají pavouci spamerů a zavalí jej horou výhodných nabídek k natažení na 45 cm.

Mějte se,
Z.

Autor: Petr Malík
Datum: 25.12.2017 06:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Také přeji hezký den.
Ještě tedy že jsem tak zvědav o jaká kamna jde? (-: Není-li to tedy vysloveně "tajemství" (- :
Přeji hezké svátky......

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 25.12.2017 14:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Nejsou to ani Petry, ani zvažované Clubky, ale ty již předesílané Elit, ovšem to je tajemství, nikomu to neříkejte, necháme si to jen tady mezi sebou, jo?
"Ovladatelnost" není dokonale výstižné slovo, protože když jsem na noc naložil zásobník paliva briketami, během hodiny se rozžhavily úplně všechny, udělalo to hodně silný hic, skoro jako když se Petry mění v reaktor rozvášněný do bílého žáru, téměř se nedalo spát, ještě že teď je zásobník poměrně nízký a sestava nevydává tak silné praskání nejasného původu a možných důsledků.

Přeji klidné vánoce.

Autor: Ondra Cha
Datum: 27.12.2017 19:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121374
reakce na ...
Dobrý den, že se Vám do toho plantám, ale přišlo mi upozornění na mail, že se tu zas něco řeší. Však o mě víte přes Petra. To Elitky jo, znám je jen z obrázků, ale snad by neměly být špatné. Jestliže Vám to začalo tak hrozně naráz hořet plyny, pak jste tomu dal moc vzduchu nebo máte někde nějakou netěsnost. Já mám stará Thermo, pravda, z té násypky plyny vyhoří zhruba během dvou hodin, pak už jen pomalu dohořívá uhlík. Stáložárky obecně více hřejí ve spalovací komoře, hoří-li plyny, více pak hřeje povrch násypky, když se dopaluje uhlík, to je normální. Berte to tak, že to jsou kamna už stará, možná máte v prdeli těsnění na dvířkách, že si to bralo vzduch navíc, už ten šamot také nemusí být úplně dobrý (skuliny, kudy se Vám dostane více vzduchu tak, kam by nemělo), nasypávací dvířka nevím, jak tam jsou řešena, je-li v nich těsnění či jen leží kov na kov. Kolikrát já už jsem ta Therma opravoval, vymazával...

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 28.12.2017 15:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Dobrý den,

díky za Vaše tipy.

Spodní dvířka mají těsnění zachovalé a hrana po obvodu dvířek je ostrá, vypadá dostatečně zatlačená do těsnění (8×8 ve žlábku k tomu připraveném). Přes noc jsou zavřená i s růžicí, ta také vypadá těsná.

Zatím jsem předpokládal, že příčinou je netěsnost v nasypávacích dvířkách nahoře, kov na kov, jeden z rožků je zvednut asi o milimetr, buď jsou křivá dvířka nebo jejich rám, obě litinová takže z výroby.
Zkusil jsem na spodní okraj dvířek nalepit ploché těsnění 10×3 mm, ale zlepšení nepatrné pokud vůbec, zřejmě proto že těsnění má velkou plochu a přítlak je malý, takže těsnění se nezmáčkne, ani když na dvířka položím 15 kg závaží.

Zatím používám velké noční brikety ze dřeva, hoří pomalu, déle než v Petrách, nacpu dvě po 2 kg (zaplní násypku, kamna jsou nízká) aby se vnikající vzduch spotřebovával na větším objemu paliva, a doufám, že se v noci probudím zavčas, abych doplnil další dvě velké brikety a nemusel zatápět znovu.

Budu ještě zkoušet, mám další vytipované příčiny, ale musím je vylučovat postupně. Jestli se neosvědčí ploché těsnění na horních přikládacích dvířkách, zase ho odstraním. Vrátím se k položení kov na kov (zfrézuji okraj spodní strany dvířek do roviny na stroji, nerovnost snad není ve velké horní plotně, nerad bych rozebíral celá kamna, nemusel bych je už sešroubovat dohromady).
Pak případně zkusím nalepit těsnění, tenčí. V hobbymarketech mají nejtenčí šňůry 4×4 mm, pletené (nejspíš skrz ně bude procházet vzduch když nejsou přitištěny silou). Ještě jsem v odbornějších prodejnách našel šňůry kulaté, ty by mohly být přizpůsobivější pod malým přítlakem.

Mějte se!

Autor: Ondra Cha
Datum: 29.12.2017 00:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121374
reakce na ...
Zdravím Vás, ty Elitky jsou řešené jako ty Thermo, v tom rozdílu moc nebude, mám také sypací dvířka kov na kov (pochopitelně že to není úplně těsné, ale podle mě s tímto výrobce počítá), ono do té násypky se vzduch také nějak dostat musí, jinak by se plyny do spalovací části nedostaly, to zas úplně neutěsňujte, to by dobře nebylo. Pokud ta dvířka zdá se, že těsní, nechejte tak.
Jo, ale vy jste tam dal dřevo, jak uvádíte, tož to je jasné, že to je rachot, to jsou kamna na uhlí. totiž dřevo (i brikety - to je jen dřevo slisované), obsahuje proti uhlí (oproti černému víc jak 50% plynů navíc, a ty vám rychle shořely - z toho důvodu ten šílený žár po zatopení a pak už nic moc, už je mi to také jasné proč). Snad jste ta kamna nepřetáhl... to by byla škoda. Opakuji, jsou to kamna na uhlí, topte tedy uhlím, pak by mělo být vše k Vaší spokojenosti.

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 29.12.2017 11:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Zdravím Vás,

musím to popsat přesněji: kamna se po naplnění násypky nerozžhavila krátce a rychle hořela a pak nic moc, nýbrž kamna pomalu nabíhala a pak dlouho a velmi silně sálala, bylo tam jako v sauně celou noc. Totéž udělala, když jsem nasypal uhelné brikety: kamna pomalu nabíhala a pak dlouho a velmi silně sálala, žárem naznačovala svou sílu a mnoho hodin nebylo jasné, jestli teplota bude dál narůstat nebo celou noc budou žhavit "jen" takhle.

Shodneme se na tom, že výrobce to zamýšlel jako kamna na uhlí, to už je jasné, i když mi to vyplývá z trochu odlišné úvahy, mechanismu. Tak, jak jsou vyrobena (jsou v docela dobrém stavu, i se škvírami mezi pláty šamotu, evidentně z výroby) se s dřevěnými briketami nebudou chovat dobře.

Vymýšlel jsem asi měsíc jak upravit vnitřek kamen, způsobem vratným, něco mne napadlo před několika dny, dnes se dostanu do dílny, připravím a až se k vychladlým kamnům dostanu, vyzkouším.
Zatím, ve shodě s Vámi, nebudu přetěsňovat spodní dvířka (ve kterých jsem odhalil škvíru) jelikož to možná nebude potřeba, ani dělat jiné nevratné úpravy, odebírání materiálu. Přidat těsnění na násypku byl pokus vratný, a stejně propouští vzduch, i když méně.

S uhlím je tam patálie, široko daleko není sklad volně loženého uhlí za rozumnou cenu, možnost dovozu je omezená kvůli blátivé cestě do kopce a omezené výšce vozidla, tak nejdřív budu zkoušet jiné možnosti. I když jsou o něco dražší, kilo bílé brikety 5.5 Kč, kilo noční brikety 8 Kč, ale dají se vozit v osobním autě. Také musím vyjasnit objem paliva na dobu pobytu.

Autor: Petr Malík
Datum: 11.12.2017 11:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Ještě k té spotřebě co uvádíte tak u mně je to v jedněch kamnech v průměru 170Mj /den užívám dvoje kamna čili zhruba 340 Mj/den (24h) ale s tím, že teploty mám hrubě nad 20 st. v průměru minimálně 23 st. všude a stále, běžně i 25 a víc, v nejchladnějších částech a při doběhu tj. před dalším zátopem to klesá na těch 20 v tuhých mrazech i na 18-19, ale to je v nejchladnějších částech a před koncem cyklu, jinak běžně před dalším zátopem mám ve většině domku stabilně přez dvacet tj. nejčastěji 22,23 st.(na konci cyklu)
Dle spotřeby kterou uvádíte a teploty kterou máte, to znamená že na odhořívání shora je třeba mít daleko větší kamna, pokud topíte v jedněch pak by to bylo tak na Thorma Marburg s velkou šachtou kterou je třeba naplnit celou, v tuhých mrazech se dá zamíchat do vsypu i něco černého uhlí. Čili dle mně jsou současné petry "poddimenzované". Pochopitelně spotřeba paliva (větší logicky u větších násypných kamen) odpovídá TZ, čili leda pak snížit tep. ztráty. Pokud to máte na chalupě, pak by to odpovídalo jejímu "prochladnutí" takže den dva by se klidně utopilo jen na vytemperování zdí, opět by to ale chtělo silnější kamna jak jsem psal, anebo tedy menší stáložárná kde se to dá točit častěji (dosypávat) čili to je na zvážení. V případě že tam máte ještě jeden funkční komín který umožňuje připojit ještě jedna kamna tak aby byla ta dvoje kamna ve vzájemně vzdálenějších místnostech a mohla spolu "komunikovat" přez otevřené dveře by bylo dobré druhá kamna napojit, prostor se lépe prohřeje teplo lépe rozloží, pak lze volit např. jedna 5kw kamna (lépe větší objem šachty třeba 17 dm3) a jedna větší např. Marburg apod., anebo jedna velká násypná a jedna stáložárná nebo 2x velká násypná to už je dle situace.

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 11.12.2017 18:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Děkuji za odpověď, to s Petrami jste popsal přesně.
„Obsluha 20 minut, ale mít vše po ruce,“ znamená mít připravené, předem si naddělat. Na chatě to obnáší nasekat z větví, někdy za vlhka, to není úplně ono, člověk se snaží šetřit si práci, zvlášť když není úplně čistá. Zatápět jednou za týden je jiná věc, třísek stačí trocha, dají se zajistit čistě.

Kamna Elit jsou (koukám na fotky, na jedné je vidět do šachty) uspořádáním podobné Clubkám, a mají rošt přesahující pod tah plamene, je vidět že jsou pokročilejší, jak jste psal.
Přesah poloviny roštu mimo půdorys násypky mi připadá příliš, ale možná je to dole rozšířené, možná násypka končí vysoko nad roštem, palivo sklouzává do strany pod tah plamene, pak by mělo smysl mít rošt vysunutý až tolik pod tah. Objem dopalovacího vzduchu je zdá se neregulovatelný.

Velká spotřeba paliva a přitom nízká teplota v místnosti... jde o chatu, zdi jsou 30 cm, všechny stěny ochlazované, zvlášť ve větru. Na zateplení nezbývá čas, ale na dobu předpokládaného pobytu se vyplatí koupit v bazaru kamna, která nepotřebují tolik obsluhy, vydrží chvíli hořet. A mají trochu vyšší výkon, přesněji teplosměnnou plochu, jelikož ty Petry se dají rozpálit do ruda i s rourou, ale zbytek tepla uteče do komína, a za chvíli se musí buď znovu naplnit palivem, jinak zhasnou. Takže větší teplosměnnou plochu nebo aspoň zakroucené tahy (Clubky-Elite).

Přeji příjemný večer.

Autor: Petr Malík
Datum: 11.12.2017 19:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Pokud je to z těch fotek dobře patrno na těch "Elit" a tedy je to "posunuto" (násypka) jak píšete, i mně se to zdá, naopak bych to považoval za výhodu, jelikož by se to usýpalo do strany a tudíž největší žár by pak nebyl přímo pod násypkou což by mohlo vést k zbytečné "destilaci" příp. zápachu paliva apod. Tedy pokud to tak je jak se to jeví ale možná je to jen má spekulace protože v praxi jsem je neviděl a na fotkách ty detaily nejsou tak patrné.

K té chatě, jednoznačně ty dosavadní petrušky nestíhají, já bych to řešil tak, že bych si pořídil větší kamna např. alespoň ty Marburgy, hned po příjezdu pokud jste to neudělal již před odjezdem bych je naplnil až po okraj mají dosti velkou šachtu zapálil a to by byl jiný koncert než malé petry, jistě "za chvilku" nárazově vám to neudělá žádné topení které zapnete "nyní" ale ta teplota by se měla rychleji nastartovat. Dle mně to musí být ze začátku výhodnější než ten stáložárný systém jelikož u odhořívání shora sakumprásk kamna nachystáte pak je jen "odstartujete" do půl hodinky (dle tahu) seřídíte a více se starat netřeba teda "mají-li odpovídající šachtu", je jasné že malé petrušky kde se vleze uhlák nebo sotva uhlák (+,-) to prostě nemají šanci vytrhnout netopí-li se každý den, chce to větší reaktor, protože i ty stáložárky napřed musíte rozjet teď bude studený komín a ony mívají raději vyšší tah než násypná teď s tím budete laborovat, pak je nahodíte pak nasypete atd., čili ten start u těch násypných bude rychlejší méně pracný chce to ale velká kamna která to tam "protáhnou", tím odpadne nutnost je za nedlouho opět "dokrmovat".
Co se týká té organizace aby to bylo "pohodlné" doma mám 10 násypných uhláků, ty venku naplním otřu vlhkou hadrou a postavím doma na určené místo = je to v čistotě. Zrovna tak si připravím bednu se dřevem jak třísky tak drobnější polínka. Takže pak (dle zimy) třeba i pět dnů (je-li tepleji třeba i týden nebo déle) "nevytáhnu paty z domu, pouze vždy vynesu popel což je 5 minut 1x denně brnkačka :-) Tím spíš u té chaty, udělal bych to stejně, uhláky bych měl před odjezdem nachystané v čistotě někde "za rožkem" přímo doma v chatě, i s tou bednou dřeva, měl bych jich víc. Přijedete večer máte vše po ruce za deset patnáct minut nemáte s násypnými kamny co víc dělat :-) Přijedete unavený vše bych měl už nachystané, i když byste měl i ta stáložárná kamna rovněž tak platí "vše mít po ruce", nemusíte se pak někde v noci štrachat pro uhlí ani pro podpal a budete to mít v čistotě. Pořídit si více násypných uhláků nebo si je udělat rozhodně se to oplatí. Na ten příjezd bych viděl rychleji a bezproblémověji obsloužená ta násypná kamna, na další dny na "udržování" by pak jela ta stáložárná. Možná by nebylo špatné mít kamna dvoje jedna velká násypná a jedna stáložárná, po příjezdu bych nejdřív rozjel násypná (je to rychlejší) a pak i stáložárná ale na ty byste pak měl v klidu více času už "beze stresu". První den by se to tedy "nastartovalo" a další dny pak už dle potřeby. Ale to už záleží jak si to zorganizujete určitě to ale s tím uhlím jde docela pohodlně. Pokud by byla potřeba tepla ještě větší pak třeba ty DVB 200 ale ty by vás měli upéct už první den. Zkusil bych to pro začátek s těmi marburgy pokud ale chcete pouze stáložárky nic proti tomu, to už záleží čistě na vašem rozhodnutí a zhodnocení situace to já od stolu tak zas neposoudím :-)
Do chatky zvláště zděné by měly být kamna o něco předimenzované u těch násypných to alespoň platí pokud tedy chatku obýváte jen "víkendově" občas, kdybych vytápěl svou domácnost pouze 1x za týden musel bych místo 2x 5kw kamna (mám tři ale užívám jen dvě) mít 2x min. 7 až 8 kw to je bez diskuze a pořádné teplo by bylo až druhý den, ovšem se dvěma 5kw bych to vytopil až v půlce víkendu kdy bych byl pomalu na odjezdu, čili tak :-)

Autor: Petr Malík
Datum: 11.12.2017 20:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Čili nejlepší je mít na chatce už vše dopředu připravené, přijedete vše po ruce, druhý den nebo jak budete mít čas ještě před odjezdem si doplníte uhlí podpal případně pár špalíků z dřevníku....Když přijedete kupříkladu večer unavený otočíte se u kamen patnáct minut uvaříte čaj a do hodinky můžete třeba zalehnout......Když by jste tam měl kamna dvoje z toho jedna násypná tak před odjezdem je můžete nechat "vyjet" (podržíte to už těmi druhými) vyhodit z nich popel naplnit nahoru podpal uzavřít dvířka uzavřít vzduchy a máte je "připravené". Po příjezdu ať přijedete kdykoli, ráno, večer nebo třeba o půl noci už nemusíte "nic řešit" pouze zapálíte otevřete vzduchy necháte rozhořet seřídíte a je to, pouze to musí být "větší kamna", chci jen říct jak se dá ušetřit čas, respektive přesunout ho z doby kdy ho "nemáte" na dobu kdy ano, jak si to zjednodušit :-)

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 28.10.2017 13:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Dobrého dne přeji,

našel jsem na chatě stará kamna, Petry, trochu jsem si početl ve zdejší diskusi, abych se dozvěděl jaká je to klasika. Zaujalo mne ono oficiálně nešířené odhořívání, zkusím ho. Odhořívání u Peter je cyklické jelikož shora, zatímco odhořívání zdola jsem našel u kamen "Club", to také byl vážený pojem v dávných časech. "Stačilo nasypat uhlí a vydržely 12 hodin."

Mám dotaz: muselo se u Clubek průběžně tahat za rošt, nebo popel propadával sám? Měly přívod sekundárního vzduchu, s nastavením, nebo jen komínovou klapku k udušení?

Děkuji a zdravím,
Z.P.

Autor: Petr Malík
Datum: 28.10.2017 17:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Hezký den
U "Peterek" záleží na tom JAKÉ jsou to petry, na odhořívání hn. uhlí nebo mixu. (cca 2/3 směsi hnědého 1/3 černého uhlí) jsou nejvhodnější ty, které mají sekundární přívod vzduchu tj. v horní části šachty tradičně na dvířkách u prosklených verzí většinou v horní zadní části spalovací komory (řada dírek apod.) Dalším důležitým faktorem je objem šachty, ta má vliv na výši výkonu jež kamna uvolní do prostoru, některé staré petry měly s ohledem na vytápěný objem "menší šachty" neboť se počítalo s tím, že v domku bude "vícero kamen" nebo ještě sporák apod. Pohodlnější ovšem je, mít kamna s větším objemem šachty která pokryjí větší vytápěný objem a místo třech kamen mít pouze jedny nebo dvoje. Optimální objem šachty na to, aby se mohlo využít buďto vyššího a kratšího nebo velmi dlouhého ale za to nižšího výkonu začíná cca na 14 dm3 u menších objemů šachet pak kamna dobře poslouží v menších malinkých objektech (zahradních domcích, chatičkách apod.) dobré je i 17 dm3 neboť chceme-li aby kamna při nastavení na nízký ale velmi dlouhý výkon ve stáložárné fázi v níž je výkon vždy o něco nižší dobře prostor vytopila je záhodno aby bylo "více žhavého uhlí" = "větší šachta". Rozladění u uživatelů peter jak z vytopení tak z délky stáložáru může právě plynout z "menších šachet" (dříve běžnější)
Jinak co se týká odhořívání hn. uhlí shora, jde o velmi starý postup zmíněný ke kamnům Kerpen v návodu jestli se nepletu ještě v roce 2005, jde o dobrý leč zapomenutý způsob. V podzimním a jarním období vyšších venkovních teplot lze ve stáložárné fázi kamna ztlumit na minimum takže vychládají běžně až po dni a půl či dokonce dvou dnech. (kamna Calor hn. uhlí bílina 10 kg, objem šachty 17 dm3 přičemž je tam ještě na pár kilo uhlí rezerva na zimní období) Pochopitelně v zimním období se to vzhledem k vyššímu nastavenému výkonu smrskne na každodenní obsluhu tzn. 1x denně, i tak je to fajn.
Co se týká stáložárných kamen pak v minulosti bylo na trhu vícero typů např. kamna celus (30. léta) ta měla přívod sekundárního vzduchu v zadní části spal. komory rovněž o mnoho později vyráběná kamna Thermo (70. 80. léta?) tento přívod také mají. U kamen Club si nejsem jistý ale mám za to že ne, avšak tato kamna při správné obsluze a byla-li v dobrém tech. stavu taktéž pracovala bez kouře,dle zkušených uživatelů rovněž tak u později vyráběných kamen Elit a různých podobných verzí nevím zda přívod sekundáru byl či ne. Co se týká občasného proroštování u kamen Club nemám s tím zkušenosti, mám ale za to, že prohrkat bylo třeba v době přípravy žhavého na roštu (zbavit jemného popela) později zas až po prohoření vsypu uhlí kdy se opět dosypávalo ale nejsem si jistý...

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 28.10.2017 22:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Díky za rychlou odpověď,
někteří právě vzpomínali že v Clubkách párkrát přes den zaštěrchali. Tak mne zajímá, do jaké míry to bylo nutné, nebo šlo jen o zavedenou zvyklost, o které se nepřemýšlelo.
Na Clubkách bylo hezké, že člověk nemusel každý den podpalovat jako v Petrách, musely být výborné do obytných místností. Možná někomu kouřily dovnitř, kvůli porouchanému šamotu, možná někdy zakouřily z komína při podpalování, jednou za dlouhý týden, to je fuk, ale chci se zeptat, zda je pravdivé tvrzení, že Clubky kouřily z komína dlouhodobě během provozu, zda spalování bylo nekvalitní z principu?

Nadšenci pro odhořívání zdůrazňují, že při odhořívání nejsou žádné spaliny, spalování "dokonalé"... O novém kotli Vulkan (spodní odhořívání) se zdůrazňuje, že je mnohem *lepší* než předchůdci, to by znamenalo, že předchozí byly horší. Je tedy možné potvrdit, že Clubky za běžného provozu kouřily, jelikož jejich spodní boční odhořívání nedokázalo spalovat dokonale?
Znamenalo nedokonalé spalování výraznou ztrátu energie, nebo šlo jen o malý podíl vstupní energie paliva, jen „vzhledový problém“ nad komínem?

V čem vlastně byla principiální podstata problému horšího spalování Clubek?

Nebo Clubky nekouřily a obstály by i dnes ve všeobecné honbě za 25. třídou eurospalin? :-)

Příjemný večer.

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 05:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Nemáte zač :-)
To spodní odhořívání "stáložárný systém" podobný jako mají klubky jsem zkoušel nešlo ale o klubky ale o jiná kamna pracující na obdobném principu mohu tedy shrnout pár zkušeností. Pokud jsem nastavil po rozhoření nižší přívod vzduchu z komína se nekouřilo, sem tam jednou za hodinu pár hodin se mi nad komínem objevil velmi slabý neznatelný kouř ale jinak dá se říci OK. Při přiložení na žhavé se taktéž krátce zakouřilo ale po čase zase více méně bez kouře. Mohu vám ještě tlumočit zkušenosti "ostřílených clubkařů" :-) Čili po rozhoření se u klubek rovněž snížil přívod vzduchu tuším až snad skoro na minimum a současně se přivřela klapka do kouřovodu, takto prý kamna pracovala bez problému bez kouře ale pozor, u clubek kde bylo opravdu nějaké poškození většinou šamotů byl s kouřivostí problém, také byl problém když ten vstupní otvor do bočních kanálů byl příliš "velký" kamna se nedařilo po roztopení nahodit do "nekouřivého režimu" nevím ale zda-li šlo o poškození či o odlišnost v rámci typu. Jinak tedy zkušení uvádějí že když se to umí klubky lze v kuse provozovat třeba i tři dokonce jeden pán uváděl pět dnů, pak je odstavil vyčistil a pokračoval. Čili kouřivost zdá se opravdu nepatří mezi "základní charakteristiku" clubek pokud jsou v dobrém tech. stavu a umí se to neměl by s tím být problém. Co se týká těch "eurospalin" cílem EU je uhlí zakázat zcela. Co se týká toho kotle Vulkan, ale z podobného ranku je třeba i kotel opop a jeho řada "eko" tam vlastně jde o vylepšenou spalovací komoru jinak tradičně spodem odhořívacích kotlů, pokud jsem to správně pochopil tak výrobci komory více zaizolovali např. přidáním i šamotu apod. čímž rapidně zvýšili teplotu (uvádí až na tisíc stupňů což se mi zdá příliš nicméně) výsledkem je pak dokonalé spálení spalitelných plynů jež obsahuje a tvoří kouř následkem čehož se z komína nekouří účinnost se zvyšuje čímž pro uživatele se perioda mezi naložením prodlužuje. U kamen je to jednodušší protože kamnům odpadá ten velký "chladič" tvořený teplovodním výměníkem , i když tuším firma LS kamna u svých teplovod. modelů jestli se nepletu využívá jisté "distanční vzdálenosti" mezi spal. komorou a samotným výměníkem čímž zamezuje ochlazování spal. komory a tím nežádoucímu zanášení "dehtování." Nejlepší asi je, pokud máte zájem např. o Clubky nějaké pořídit a "testovat" , hrát si zkoušet, takle se člověk naučí nejlépe topit, chce to nevzdávat se po dvou třech pokusech :-)
P.S.
Podle mně dokud uhlí odhořívá nebo prohořívá nemělo by se roštovat neboť popel tvoří "izolaci" ve které žhavé uhlíky podstatně déle vydrží, čili myslím si že to roštování bylo u klubek spojeno s novou náloží paliva anebo se snahou zvýšit výkon čili proroštovat přidat vzduchu. Něco jiného je koks tam se musí po několika hodinách vždy mírně proroštit jemný popílek.

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 29.10.2017 11:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
To jsou užitečné informace...
Proroštování jako snaha zvýšit okamžitý výkon pocitově odpovídá, odstranění překážky přístupu vzduchu.

Tedy myslíte, že občasná mírná kouřivost Klubek byla dána spíše nižší teplotou v ohništi/tazích,
nikoli nedostatkem vzduchu, z důvodu nepřítomnosti vstupu sekundárního vzduchu?

Vulkán má sekundární vzduch přiváděn do komory-tahu vedle násypné dutiny s ohništěm, do komory jsou současně přivedeny plyny z ohniště, z "chobotu" vraženého nad ohniště do uhlí klesajícího okolo v násypce. Na stěnách komory zmiňuje šamotovou vyzdívku „na které dojde ke shoření plynů“, to má logiku.
Text obsahuje nejednoznačné formulace „Po zapálení tuhého paliva dochází v (jiných) kotlích k tomu, že se po určité době zhorší odhořívání tuhého paliva a v topeništi se shromažďují jeho zbytky.“ Z toho jak to napsal, není jasné, proč se zhoršuje odhořívání tuhého paliva po určité době – že by kvůli nárůstu vrstvy popela? Ten uvádí až jako důsledek zhoršení odhořívání, zřejmě ono „shromažďování zbytků paliva“.
Proč se odhořívání tuhého paliva zhorší, po určité době, nevysvětlil, samo od sebe asi ne... Kdyby to způsobovalo jen zvýšení tloušťky vrstvy popela na ohništi, stačí zaštěrchat roštem a odhořívání se zlepší, ne? (I bez patentovaných chobotů. :-) )
Ale co jiného by to mohlo způsobovat? Aby příčinu odstranil nasazením chobotu těsně nad ohniště dole... Pokud ovšem taková příčina vůbec nějaká je. ;-)

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 19:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Moje praktické zkušenosti se stáložárným ohništěm jako mají např. klubky jsou zatím malé, přímo v klubkách jsem netopil, jak jsem ale psal zkušení uživatelé tvrdí že po rozhoření nasypání a zregulování vzduchu na min. + přivřená klapka do komína = čistý provoz. Osobně jsem zkoušel jiná kamna něco jako prvorepublikové stáložárné celusky či pozdější Therma a výsledky na mně působí tak nějak "zvláštně" oproti odhořívání shora v tomto jsem sice začátečník nicméně, na jedné straně skvělý lineární výkon kamna krásně hřejí podobně jako třeba wafky na plyn, obsluha prakticky minimální teplo se uvolňuje postupně ale s kouřivostí zatím spokojen moc nejsem sice je pravda že nad komínem není vidět "téměř nic" v některých fázích je to absolutní "0" ale občas se objeví jemný málo znatelný obláček průsvitného kouře který ale rychle zmizí aby zas na čas se z komína neobjevilo vůbec nic, později se sice kouř objevoval častěji byť stále je to v podstatě "nic" ve srovnání s plynem by to ještě velmi dobře obstálo ale ve srovnání s odhoříváním shora tam již nějaká kouřivost je byť tedy velmi velmi malá až neznatelná na první pohled sotva znatelná a už vůbec ne obtěžující nemám tam ale tu "absolutní nulu" kterou bych chtěl dosáhnout jako při odhořívání shora. Buďto je to tím, že jsem se ještě nenaučil kamna správně regulovat nebo je tam nějaká konstrukční chyba (mám to upravené z kamen násypných něco ve stylu kamen Thermo i s tím sekundárním vzduchem) Co se týká obsluhy je to ale jinak lehce ovladatelné velmi pohodlné a nenáročné a dává to krásné pomalu a příjemně dlouho se uvolňující teplo. K jednotlivým typům jako club, celus, thermo bych se nerad vyjadřoval neb jsem je nezkoušel ale přemýšlím zda si nějaká taková kamna nepořídit "na zkoušku" protože stáložárný systém "má své kvality" které se mi líbí až na tu "mírnou kouřivost" čili nevím zda je to takto normální nebo ne dle uživatelů např. těch clubek nee, čili kouřit by to nemělo...
S tím vulkánem neporadím tak dalece to neznám ale co se týká toho "chobotu" tak tuším že to bylo už za první republiky existovala "splyňovací kamna" "Praga special" která měla jednak stáložárné ohniště a jednak právě i ten odvod vyvíjejících se plynů nad vsypem uhlí ty byly pak vedeny dolů a spáleny účinnost kamen se již tehdy udávala přez devadesát procent běžně i tehdy se hledělo na úspornost účinnost čili vidíte nic nového :-)
To "zhoršování" spodního odhořívání jsem také zaznamenal příčina mi není jasná možná mám pocit že je to nerovnoměrným odhoříváním paliva, a možná by to vyřešil systém "splyňovací" podobný jako u splyn. kotlů a kamen které vyrábí LS kamna čili plamen neodchází z roštu dole bokem ale "pod něj" respektive místo roštu je tam "tryska" protože tímto způsobem by mělo být zajištěno aby pod palivem byla vždy žhavá vrstva která dle mně hraje klíčovou roli při té "čistotě spalování". (plyny totiž musí projít žhavou vrstvou jež je napomáhá "dopalovat" pokud se ale tyto plyny této vrstvě vyhnou vlivem nerovnoměrného odhořívání zvýšila by se kouřivost) čili je to sice jen má nepodložená hypotéza ale vzhledem k dobrým výsledkům splyňovacích systémů si myslím že na tom něco může být.

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 19:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
U těch clubek bych to viděl spíše na tu nižší teplotu v ohništi je totiž možné že spodní růžice přivádí dostatek vzduchu "přebytek" ale na druhé straně čím vyšší žár tím nižší spotřeba vzduchu.....

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 19:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
P.S.
Teď jsem viděl na bazoši např. ty Therma stáložárná kamínka i se sekundárním vzduchem přemýšlím kam bych je dal, no uvidíme, rád bych do toho proniknul více a na pochopení principů je nejlepší praxe topit a neustále studovat jak se to chová, vždyť tak jsem se naučil topit v kamnech násypných zkušenosti využívám dodnes a mohu pomoci i začátečníkům....

Autor: Zdeněk Pro
Datum: 29.10.2017 22:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126350
reakce na ...
Díky, využil bych toho že máte rozsáhlé zkušenosti s Petrami, ty nalezené na chatě mají v horních dvířkách otvor, jsou zřejmě z nejstarších takových provedení, jelikož růžice je tenká plechová – a nedoléhá úplně. Spodní růžice nedoléhá vůbec, ještě jsem nezkoušel topit (nejdřív musím zazdít zděř, okolo je 2 cm mezera) tak nevím zda ten milimetrový fuk pod růžicí je dostatečně malý, obávám se že minimální nastavitelný výkon bude příliš velký, budu muset růžici nějak utěsnit, přihnout, přitlačit (Kerpen má pružinku na čepu otáčení). Teď je největší fuk v poloze "zavřeno", zatímco v děravé poloze "otevřeno" těsní okraje výborně, což je výhra. :-)
Pokud to nepůjde jinak, tak úplně odseknout čep, plechovou růžici vyboulit, možná nahradit tlustým kotoučem, useknutý čep nahradit nýtkem (četl jsem Vaši radu rozklepat hřebíček) možná i s tou pružinkou...

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 23:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Dle popisu předpokládám že může jít o kamna Zora, ale na tom v podstatě nezáleží důležité je že mají jak primární tak sekundární přívod vzduchu. Co se týká vzduchové růžice její opravy tak například fi. Wamsler užívá klasicky normální šroubek, pružinka se časem většinou vyžhaví, šroubek utáhnete kdykoli, doporučuji z druhé strany dát kontramatici, růžice lze pak kdykoli vyměnit opravit nahradit apod. Jinak "peter" je i na bazarech dost stačí si vybrat, lze koupit i nové, důležitý je objem šachty, větší vytápěný objem větší šachta a naopak. Obecně odhořívání shora je jednoduchý nekomplikovaný bezproblémový způsob, lze s ním mít čisto doma bez pachu kouře apod. Na větší, prostory z těch novějších jsou dobré např. Thorma Marburg nebo Kamino 8 od wamsleru ( ve verzi nostalgia, klasik, keramik, elit, mátra, akorát že nemají zevně ovládaný rošt ) Z historických mohou být pěknou ozdobou např. musgraves caloria, R+A verze se slídovými okénky apod. Možností je víc jak jsem již psal :-)

Autor: Petr Malík
Datum: 29.10.2017 23:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
K té opravě těsnosti. Ideální je pokud jsou dvířka růžice těsné pokud tam ale přece jen netěsnost je, pak lze místo polohy "škvíra" (ve stáložárné fázi) růžici jednoduše zavřít, pochopitelně čím těsnější jsou kamna tím lepší regulovatelnost, význam to má i v případě že budete přitápět např. jen dřevem, po odhoření na žhavé lze po úplném uzavření vzduchu dosáhnout ještě několik hodin pasivního sálání...

Autor: Ondra Brichta
Datum: 30.10.2017 21:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117952
reakce na ...
u té perfektní těsnosti v souvislosti se dřevem je potřeba dbát opatrnosti, protože pokud někdo kamna rozjede a nebude dřevo kompletně zplyněné, následně zabrání přístupu vzduchu a za chvilku se přijde podívat, proč mu to přestalo hořet, může se při otevření vzduchu nebo dvířek docela divit, jak intenzivně takový oxid uhelnatý vybuchuje ;-)

Autor: Petr Malík
Datum: 30.10.2017 22:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Tak tohle je vždy chyba obsluhy, nikoli kamen také se mi stalo, při seřizování je třeba dbát na to aby nedošlo "k náhlému uhasnutí" pokud ale dřevo plynule odhoří na žhavé a jen červeně žhne pak se mohou v klidu přívody vzduchu do kamen přivřít či zavřít aby komín nevytáhl teplo naakumulované v kamnech předčasně ven, tedy pochopitelně pokud přikládat již nebudem.

Autor: Ondra Cha
Datum: 30.10.2017 22:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121374
reakce na ...
Dobrý večer, na to odhořívání shora jsou určitě nejlepší Peterky (hlavně ale, aby měly ve vrchních dvířkách vstup sekundárního vzduchu. Ale to už Vám popsal Petr. Já jsem Petrami takto netopil nikdy, ovšem topil jsem tímto stylem párkrát Filexami, toto z mé zkušenosti ne, šachtu mají podobnou jako Petry, ovšem naležato, jsou lepší jako prohořívací na dřevo, uhelné brikety atp., na uhlí bych je už tímto stylem nepoužíval, lepší je šachta "nastojato", jak mají Petry a jiná taková podobná kamna.
Mám Therma, tři zimy jsem jimi už topil uhlím hnědým, směsí Č + H, samotným černým, naučil jsem se a perfektní, ráno než jsem šel do práce, jsem je rozjel zas po noci, po dvanácti hodinách po návratu z práce zas proroštoval, rozjel znovu, a zase až do rána, a tak pořád dokola. Záleží na tom, jaké uhlí použijete, jak velké kusy popela dělá. U stáložárek chladný popel vadí, musejí se roštovat za chodu (Petry ne), hlavně když už jedou nějaký ten den, vychladlý popel způsobuje, že nejde pořádně vzduchu primárního, v komoře není dostatečný žár, kamna pak začnou kouřit... Nechával jsem je vychladnout a čistil tak dvakrát do týdne (tj. ráno už jsem je nerozjížděl, po práci vybral a roztápěl znovu, měl jsem tehdy hrubší černé uhlí, bylo super výhřevnost byla vyšší a déle kamna vydržela, ovšem dělalo také větší kusy popela, které se těžko daly roštovat, proto jsem musel dvakrát do týdne vybírat). S drobnějším třeba hnědým ořech1 to vydrží jet o mnoho déle bez vybírání. A ještě něco, ta Therma, pokud se dobře rozjedou, roštují (udržuje se dole ta vrstva žhavého, jež nesmí klesnout pod spodek přepážky, nemají šanci kouřit. Parádní věc.

zobrazuji 1 - 30 z 201   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu, děláte PENB nebo audit? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška