Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

trubka Al-PEX 16/2 versus Reahu Rautherm 17/2

Autor: Petr Švec
Datum: 04.09.2015 13:46
uživatel: 119517


Dobrý den,

mám za sebou úspěšné položení podlahového polystyrenu.
Na něm leží systémové desky Rehau Varionova + ukončovací a dilatační pásy taktéž Rehau.
Můj topenář přišel s tím, že by rád použil trubky Al-Pex pro rozvody podlahového vytápění.
Cenu za 1bm mi sdělil kolem 30,-za rozměr 16/2. Prý se mu s tím dobře dělá a materiál je kvalitní.
Po přečtení xxx zdejších diskuzí však velmi váhám, zda raději opět nesáhnout po osvědčené kvalitě Rehau v podobě trubek Rautherm 17/2, které jsem schopen sehnat dokonce levněji 28,- bm.

Nechci polemizovat nad cenami jiných (zaručeně kvalitních a levných) trubek z Polska atd, potřebuji poradit v rozhodování, zda je moje intuice, která následuje Rehau správná?

PS: koukám, že jsem zvolil špatné diskuzní téma - patřilo to do topení, mohu to nějak opravit?

díky všem!

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 35   starší >>
Příspěvky
Autor: Milan Švaříček
Datum: 08.07.2019 20:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Dobrý den, rád bych se taktéž připojil k tématu. Ještě to pro mě není aktuální, ale náš dům má mít tepelnou ztrátu cca 8kw , volíme tepelné čerpadlo s výkonem 13kw na doporučení topenáře, avšak podlahovku si chceme tahat sami. Přízemí máme cca 70m2 a podkroví 100m2 , obě čísla jsou podlahová vytápěná plocha.

Chtěl bych vědět, jestli by mi tady někdo poradil, jak od rozdělovačů vůbec trubky táhnout do těch jednotlivých místností, když rozdělovače máme v přízemí i podkroví téměř nad sebou u jedné strany domu.

Dostal jsem doporučení at pořídím jednoduché a kvalitní rozdělovače pro cca 10-12 okruhů a kvalitnější potrubí , ale zase ne předražené. Co by se dalo doporučit at pořizuji? Tepelné čerpadlo se stará o oběh topné vody, takže v obou podlhách bude rozdělovač bez čerpadel.

Když sem vložím nákres podlah, poradil by mi někdo? Má svépomocná podlahovka hodně úskalí? Děkuji

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.07.2019 20:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Chcete-li mít dobře navrženou podlahovku, musíte to svěřit dobrému projektantovi. Jinak se kupí chyba za chybou a později to už nejde změnit třeba na rozdíl od radiátorového vytápění.
Už první úvaha - rada je špatná. Budu mít ztráty 8 kW ale čerpadlo dám 13 kW. Uvědomujete si, že 80% otopného období budete potřebovat méně než 4 kW. Do podlahy se topí nepřetržitě ve vztahu k venkovní teplotě.

Základem ale všeho je znalost tepelných ztrát každé jednotlivé místnosti podle uživatelské teploty. Pak se zvolí výpočtová teplota nátokové vody podle možností zdroje a pak vyjde potřebný plošný výkon vzhledem k nášlapným vrstvám. Ten už se dokoriguje roztečí hada, délkou hada (nejlépe rovnaké délky) a i průtokem.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 09:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Vy by jste dokazal poradit kdyz by jsme se domluvily rozumne? Aby to topeni melo hlavu a patu? Kdyz vam dam mail nebo vy mne? Dekuji

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.07.2019 09:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ano, dokáži poradit ale dávám přednost veřejné diskusi. Můžeme z toho udělat "ukázkový příklad" jak se má správně postupovat. První úkol je stanovit tepelné ztráty pro každou místnost, pro její uživatelskou teplotu a pro danou výpočtovou obast. Pokud se toto zvládne, tak už se velké chyby ani nemůžou nadělat a regulace bude bez problémů.
Druhým krokem je znalost konstrukce a provedení nášlapných vrstev. Z toho rezultují tepelné odpory směrem nahoru ale i dolů při znalosti výšky a druhu izolace. Bez znalostí materiálů se můžeme pořádně "seknout" Samotné kladení smyček a výkonů na plošný metr se už dělá podle "dávno" zpracovaných tabulek.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 17:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
Dobrý den, zkusil jsem sem vložit nákresy přízemí a podkroví rodinného domu.
Dům je postaven z porfix premium p400 o síle 50cm bez dalšího zateplení. Střecha sedlová 240m2 zateplená 200mm PIR nadkrokevní izolací. V podlaze pod podlahovým vytápěním bude také 200mm PIR izolace.
100% podlahových krytin bude dlažba síly 1cm , zálivka podlahového vytápění bude klasický betonový potěr , v přízemí 8cm a v podkroví na trámovém stropu cca 6cm betonu.

Předpokládáme že se bude vytápět vše kromě místnosti 103 - špajz.
Ještě jsem dostal doporučení, abych natáhl potrubí kolem okenních a dveřních otvorů, prý to nahradí radiátory a nebude problém s rosením oken.
Podlahový rozdělovač v přízemí bude v technické místnosti na příčce mezi technickou místností a wc. V podkroví bude rozdělovač přímo nad technickou místností.

Pokud by něco chybělo budu se snažit vše doplnit. Předem děkuji

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 17:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Vytápěná plocha je dohromady 170m2.

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.07.2019 21:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Teď by to chtělo aby někdo přepočítal každou místnost na tepelnou ztrátu s větráním na určenou pokojovou teplotu. K tomu je potřeba lokalitu, složení konstrukcí přesně a hlavně okna (kvalita a velikost). Zohlednit i vliv světových stran, přetoky tepla a únik tepla z přízemí do poschodí (schodištěm), případně vliv topení v poschodí na teplotu stropu v přízemí. Pokud by byla pravda, že TZ jsou 8 kW, tak prostým podělením by vycházelo průměrně 50 W/m2. Střední teplota vody by měla být v rozsahu 32 až 35°C pro pokojovu teplotu 22°C (delta 10).
Při rozteči 200 mm je na m2 potřeba asi 5 bm trubky. Celkově by to žádalo asi 875 m trubky. Při 12 okruzích to průměrně dává na okruh 73 m. Ovšem tepelné čerpadlo pracuje s malým teplotním spádem a velkým průtokem a k tomu by to chtělo upravit kratší smyčky a to by dalo tak 14 okruhů o délce 62,5 m. Pro tepelný spád vody výpočtový třeba 6°C by muselo okruhy protékat celkově asi 1150 l/h. To dává asi 82 l/na okruh tedy cca 1,37 l/min. Toto jsou takové hrubé úvahy a teď by to chtělo zpřesnit nebo "vypilovat".

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 21:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Vidím že víte hodně dobře o čem mluvíte.....je super když člověk opravdu rozumí, a ne jak spoustu lidí pouze zkouší. Dům je relativně dost natočený na jih, a ze severní strany máme pouze jedno okno ve velikosti 100x180cm . ostatní okna jsou 130x130 těch je dohromady 7. Okna jsou trojskla.
Dá se říct že dům má spojené podkroví a přízemí velkým schodištěm, takže předpokládám že v přízemí se bude topit více, než v podkroví. Rozteč 20cm by měla stačit? Nebo třeba udělat přízemí hustěji než podkroví?
Může potrubí přímo z rozdělovače jít v roztečích například chodbou a odtud se rzdělovat do jednotlivých místností, nebo třeba do nejvzdálenějšího pokoje táhnout potrubí přes chodbu třeba někde pokraji a nejkratší cestou do dané místnosti, tam udělat hada a pak nejkratší cestou zpět do rozdělovače?

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 21:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Co se týče lokality, tak je to Vysočina , okres Žďár nad Sázavou . Okna jsou téměř to nej co šlo dát...přesně ted nevím to číslo ale bylo to 0,98w/m2 tuším

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 21:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Je lepší řešení více kratších okruhů , nebo méně delších?

Musí být všechny okruhy + - stejně dlouhé nebo je to jedno, když třeba jeden bude mít 40m a druhý 110m?

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.07.2019 21:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To je špatně jeden okruh 40 a druhý 110 m. Velký okruh má velkou tlakovou ztrátu a tak pro průtok se musí zvýšit tlak čerpadla ale to zase vadí krátkému okruhu, který se musí moc škrtit. Velký okruh vychladí vodu více ale snižuje se výkon na m2 (část okruhu už skoro netopí), protože klesne střední teplota smyčky. Tu lokalitu by to chtělo zpřesnit aby se dala ověřit nadmořská výška a udělat správná korekce na výpočtovou teplotu.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 22:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Lokalita je Velke Meziříčí. A jak se resi hlavni okruhy do rozdelovacu? Ja budu mit dole rozdelovac 1m od tepelneho cerpadla a v podkrovi cca 4m? Nebo se celkove musi priskrtit spodek nebo vrsek?

Autor: Jozef Homola
Datum: 10.07.2019 07:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Rozdíl 1 nebo 4 m přívodu neřešit. S tím si musí poradit ten kdo to bude projektovat. Samozřejmě, že chodbou se může přivádět voda ale se to musí zohlednit jaký to bude mít vliv na plošný výkon a ten je závislý na ztrátách chodby.
Co se týká místností, ochlazovaných zdí a velkých oken, tak někteří odborníci (např. Jarek Kurnitski) co se zabývají profesně topením celý život doporučují klást "serpentýnu". Všimněte si horní polovinu přiloženého obrázku jak tam natéká voda a i jaké jsou délky okruhů. Prostě se voda vede nejtepleší pod okna (ve směru šipky) a u venkovní zdi a směrem do mísnosti už teplota klesá ve směru serpentýny. Tam navíc často bývá umístěn nábytek, který stejně výkon topení utlumí a tepelné ztráty uprostřed stavby jsou určitě menší. Teplota povrchu podlahy je do jisté míry závislá jak nad ní proudí "studený" vzduch. Ten ji určitě srazí více než teplý a tím se to zrovnoměrní.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 10.07.2019 09:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Tak vam predem dekuji za info. Z financnich důvodu asi profi projekt nebudu resit takze budu muset tezit z informaci ktere se zde dozvim. Ta serpentyna nevypada spatne a urcite je tam mensi riziko nejakych poruch oproti tomu tahat to kolem tech spalet ve zdi. Ale uvidime.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 12.07.2019 15:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Bavil jsem se s jedním známým,nechával si projektovat topení, a projektant mu řekl že všechny okruhy by měly být +- stejně dlouhé, maximálně rozdíl do 10% , dá se to tak vŮbec udělat? Díky

Autor: Jozef Homola
Datum: 12.07.2019 16:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pokud to tvrdil projektant, tak určitě věděl proč.
Udělat se to dá. Nikde není napsané, že smyčka (část) nemůže přecházet do jiné místnosti.

Autor: Milan Švaříček
Datum: 09.07.2019 17:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 112466
reakce na ...
Typ podlahového topení by měl být : podlahová alpexová trubka přichycená na izolaci přes odrazovou folii. Ještě jsem zapoměl že v podkroví na trámovém stropě jsou fošny 50mm a na nich bude 50mm izolace pur a na ní pak roztaženo topení a přichyceno příchytkami.

Jaké potrubí vychází dobře kvalita / cena?

Autor: Petr Švec
Datum: 07.09.2015 09:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Ještě jedna filozofická otázka - pro porovnání.
Dům jednopodlažní - plocha 140m čtverečních, TZ 11kW, celkem 930m trubky 17/2. Je to plus mínus odpovídající?
Jenom mě zajímá srovnání, kolik trubek spotřebují ostatní na podobnou plochu při dané TZ.

Díky, Petr

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.09.2015 10:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Musíte sdělit počet okruhů.

Autor: Petr Švec
Datum: 07.09.2015 11:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Dobrý den,

okruhů je celkem 11. Vyhřívaná plocha jenom přívody k rozvaděči je kolem 15 m čtverečních.

Večer se pokusím sem nahrát celý projekt... (pokud mi to půjde)

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 07.09.2015 12:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Výkon podlahového topení je omezen na cca 90 - 100 W/m2. Vám to vychází 79 W/m2 ( 11.000 W : 140 m2 ). Čili z toho vyplývá, že podlahové topení bude mít dostatečný výkon ( tím myslím topnou desku, ne zdroj ). Rozteč trubek vychází kolem 20 cm ( asi někde 15 cm ). Jediné omezení je délka topných okruhů. Pokud délka okruhů bude přibližně stejná a nepřesáhne cca 80 m, tak to jednak bude topit optimálně a bude to stíhat oběhové čerpadlo v kotle. Počet okruhů vyjde z podílu 930 : 80 = cca 11 - 12. Délka okruhů by měla být pokud možno stejná, protože následné seřízení bude jednoduché.
S pozdravem Laďa

Autor: Petr Švec
Datum: 07.09.2015 12:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Dobrý den,

je to jak píšete, délka osmi okruhů je v podstatě stejná - tj. kolem 80m.
Zbylé tři jsou menší - vzhledem k menší ploše místnosti - (kolem 50m) + potom délky přípojek z rozvaděče.

Spočítané je to moderním softwarem, takže si myslím, že to bude OK.

Jen jsem si chtěl porovnat, kdo dal kolik trubek, zda mi to orientačně sedí.

PS: těch 11kW je TZ bez použití rekuperační jednotky - na tu také snad potom dojde, takže by to PT mělo stíhat levou zadní.

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.09.2015 13:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To kolik dá podlahové topení za výkon záleží hlavně na teplotě vstupní vody a na tepelném odporu vrstev nad trubkou. U podlahového topení není možné dosáhnout velkého teplotního spádu. Bězné je tak 8°C. To je rozdíl teploty nátoku a zpátečky ale ani to se nemusí dosáhnout. Jaké máte projektované teploty nátoku a hmotnostní průtok okruhy?
Takže kdyby obíhalo 600 kg vody za hodinu, tak sekundově je to
0,166 x 4180 x 8 = 5 573 J tedy 5,57 kW a to by mohlo být málo.

Autor: Petr Švec
Datum: 07.09.2015 13:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den,

dávám sem projekt, ve kterém se počítá s již budoucí jednotkou na větrání s rekuperací. (menší TZ - tuším pak to celkem dávalo kolem 8,5kW)) Je to varinata s průtoky na trubky 16/2. (bude 17/2).
Jsem dohodnut s projektantem, že pro jistotu udělám přípravu na radiátory ve dvou rohových mistnostech, kde to vychází nejhůře (pokoj 110, pracovna 109).

Jinak by to mělo +/- sedět s realitou.

Budu rád za případné připomínky.

Petr Švec

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 07.09.2015 17:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Já bych se na Vašem místě spolehl na projektanta, protože ten to dělá každý den. Podle mě to nemá žádnou chybu a topit to bude perfektně. Rozhodně bych se nebál, že by v těch dvou pokojích to nestíhalo vytopit. A když byste se přece jenom rozhodl ( podle mě naprosto alibisticky ) pro přípravu na radiátory, tak se tam musí udělat navíc ještě dva páry přívodů přímo z rozvaděče ( čili příprava na 13 okruhů ). Nevím proč by v té Vaší podlahovce mělo kolovat zrovna 600 l topné vody za hodinu. Klidně tam může kolovat i 1.000 l a to přenese podstatně větší výkon, než uvádí pan Homola. Když tam dosadím teplotní gradient 9 °C podle projektu a průtok 1.000 l, tak to přenese výkon 2,78 x 4180 x 9 = 10,45 kW.
S pozdravem Laďa

Autor: Petr Švec
Datum: 08.09.2015 08:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Dobrý den,

díky za konzultaci. Určitě se spolehnu na projektanta.
Ještě dotaz, má smysl tahat trubky pod sprchový kout? (bude tam dlažba) - projektant tvrdil, že by bylo nutné udělat systémovou desku se sklonem (vyspádovat), aby byla nad trubkami stejná výška betonu. Popř. se tam na PT vykašlat - prohřeje se stejně vodivostí. Ovšem pak mě zajímá, zda bude nutné sprchový kout oddilatovat?

díky!

Autor: Honza Kopřiva
Datum: 08.09.2015 09:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100266
reakce na ...
Spádovat systémovou desku? Váš projektant je legrační :-).

Autor: Petr Švec
Datum: 08.09.2015 09:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Taky mě to zarazilo, osobně jsem si myslel, že 1cm slabší beton v rohu sprcháče by vadit nemusel...

Tak jak se s tím popasovat? Dát normálně desku v rovině a udělat vyspádovaný beton nebo nedávat PT a čekat, že se to vyhřeje vodivostí betonu?

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 08.09.2015 13:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Já mám pod sprchovým koutem mám namotáno poměrně hodně trubek. Mělo by to topit jak šlak. Také to jak šlak topí. Potíž je v tom, že při prvním zátopu se ta betonová deska teplem roztáhla a jelikož to bylo všechno zaspárováno cementem, tak popraskaly spodky několika obkladaček. Takže ve sprše netopím a vůbec mě to nevadí. Jak pustíte teplou vodu, tak je podlaha okamžitě teplá. Dneska bych do sprchy podlahovku nedával. Akorát by bylo dobré temperovat související podlahu, což u mě již nejde.
S pozdravem Laďa

Autor: Petr Švec
Datum: 06.09.2015 17:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119517
reakce na ...
Dobrý den,

děkuji vám oběma...
Projekt jsem si naštěstí nechal udělat, mám spočteny obě varianty průměrů 16 i 17mm, doporučen je 17mm.
Materiál prý připadá do úvahy obojí, ale doporučen je Rehau.

Vy jste mi napsali v podstatě to, co jsem potřeboval slyšet... výsledek je, že jednoznačně použiji Rehau 17/2 (je s tím horší práce, ale díky systémové desce od rehau to snad půjde lépe).

Teď už "jenom" přesvědčit topenáře :)

Díky!

zobrazuji 1 - 30 z 35   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama