Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: Proč nové baterie HE3DA způsobí boom v oblasti energeticky soběstačných budov v Česku?

Autor článku:
Plné znění článku: Proč nové baterie HE3DA způsobí boom v oblasti energeticky soběstačných budov v Česku?
Anotace článku: Stále více světových stavebních firem a developerů nabízí kombinaci fotovoltaiky s bateriemi. Důvodem je neustálý pokles cen fotovoltaických technologií a systémů pro skladování energie ve světě.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re (7): irelevantníOndrej Fiser24.02.2016 09:24
ČlánekVladimír Křen08.10.2015 12:27
Re (6): irelevantníVladimír Křen06.10.2015 12:20
Re (5): irelevantníJan Veselý06.10.2015 11:31
Re (4): irelevantníVladimír Křen06.10.2015 10:44
Re (3): irelevantníJan Veselý06.10.2015 10:08
Re (2): irelevantníVladimír Křen06.10.2015 08:31
Re: irelevantníJan Veselý06.10.2015 07:27
irelevantníJosef Zapletal05.10.2015 23:57
cenaPetr Zíka04.10.2015 20:15
AkumulaceVladimír Křen03.10.2015 07:26

Příspěvky
Předmět: Článek
Autor: Vladimír Křen
Datum: 08.10.2015 12:27 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Zde na TZB je vypovídající článek.
Baterie s kapacitou 10,8 MWh byla spuštěna v německém Feldheimu

Zdroj: https://oze.tzb-info.cz/

Investice 12,8 milionu euro, odhadovaný výnos 2500 euro týdně. Prostým podělením je zde opravdu zářná návratnost.

Předmět: irelevantní
Autor: Josef Zapletal
Datum: 05.10.2015 23:57 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 105248
reakce na ...
ceny baterií nejsou konkurenceschopné ani ropě, natož pak ceně el. energie ze sítě. Žádný objev ,který by to měl změnit není a nebude ani za rok ani za 10 let a podle mého názoru ani za 15 let, protože automobilový průmysl umí zhodnotit baterie lépe než el. síť a vyhlídky do roku 2030 jasně říkají že el. mobily budou alternativou , ale většina nově prodaných vozů budou kvůli ceně baterií ještě za 15 let hybridy. Automobilový průmysl v příštích 15 letech spolehlivě svojí poptávkou udrží jakkoli výrobně výhodné baterie na takové cenové úrovni, že pro síť budou drahé a to proto , že celá výroba baterií je dnes v plenkách (objemy) a pokud se má rychle rozvíjet bude to chtít investice a ty jsou možné jen při velkém zisku tj. drahých akumulátorech a protože výrobu je nutno zvýšit řádově znamená to roky a roky relativně drahých baterií cena se bude snižovat jen mírně a padne až po nasycení trhu a k tomu nedojde dříve než za 15 let, protože každé mírné snížení cen bude znamenat nové modely a zákazníky a tím prudký růst poptávky a nutnost investovat do výrobních kapacit.
Baterie nejsou FV panely, kde křemík je prakticky obnovitelný zdroj a je ho nekonečné množství. Tady je nutno těžit vzácné a drahé kovy. Těžba bude baterie silně prodražovat a právě až po 15 letech bude růst podíl recyklace vysloužilých výrobků na nové výrobě. I kdyby se zítra objevily nějaké převratné baterie , všechno dopadlo dobře bude trvat 5 let než se to dostane do výroby , ten kdo bude první tak na tom bude chtít max. zisk konkurence začne s výrobou tak o 3 roky později takže za 8 let první fabrika a pak bude trvat další roky než se to rozšíří takže dejme tomu se horizont pádu cen sníží z 15 na 12 let, ale dříve skutečně ne. Tímto procesem prošly například tepelná čerpadla - trvalo 20 let než se z cenově naprosto nesmyslné úrovně dostaly dnešní levné TČ na cenu značkových kondenzačních kotlů. baterie jsou tepelná čerpadla na začátku 90 tých let - začínají bude jim trvat také dost dlouho než se stanou cenové přijatelné a ekonomicky výhodné. Jiná situace je třeba u křemíku LED čeká velmi prudký rozvoj a pád cen.

Předmět: Re: irelevantní
Autor: Jan Veselý
Datum: 06.10.2015 07:27 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120412
reakce na ...
Chtěl bych upozornit na pár chyb v logice vašeho příspěvku.
1) Není baterie jako baterie. I v kategorii Li-ion jsou některé (NMC) vhodné do aut, jiné moc ne (LiFePO, Li-titanátové), ale ty jsou zase o dost levnější.
2) Už dnes existují dva velké průmyslové obory, které ve velkém investují do baterií - elektronika, automobilový. Ty budou i bez energetiky tlačit dál cenu dolů a kvalitu nahoru.
3) Cena materiálů na baterie je překvapivě nízká. U materiálově nejnáročnějších NMC stojí okolo 70 USD/kWh a lze předpokládat, že budou dále klesat s rostou kapacitou baterií.
4) Baterie mají empiricky zjištěnou prakticky totožnou zkušenostní křivku jako FV panely - každé zdvojnásobení celkového instalovaného výkonu = 21% z ceny dolů.
5) Pro stacionární aplikace není vpodstatě nutné žádné nové baterie vyvíjet. Už ty současné mají dostatečnou kapacitu a s dobrým BMS i životnost. Jen cena se musí tlačit dolů.
6) Ty zázračné baterie budoucnosti už existují a ty fabriky na ně jsou v různé fázi dokončení, doporučuji nastudovat si něco o Ambri, Aquion, Seeo, Sakti3, apod. Stejně jako se staví po světě minimálně 10 "gigatováren" na baterie.

Předmět: Re (2): irelevantní
Autor: Vladimír Křen
Datum: 06.10.2015 08:31 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Jaké jsou nabíjecí proudy? Kolik cyklů akumulátor snese bez poklesu kapacity?

Předmět: Re (3): irelevantní
Autor: Jan Veselý
Datum: 06.10.2015 10:08 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120412
reakce na ...
To se liší kus od kusu. Uvědomte si prosím, že jsem psal o několika (mnoha) různých chemismech, které se liší od výrobce k výrobci a výrobci je zároveň průběžně vylepšují.
Pro stacionární aplikace jsem ovšem neviděl vyšší nabíjecí/vybíjecí proudy než 1C (komplet nabití/vybití za hodinu) a to zvládají současné baterky v klidu. Životnost (80% nominální kapacity) s dobrým managementem lze očekávat 1000 (olovo) - 100 000 (Ambri) cyklů. A samozřejmě je třeba uvažovat, že to jsou modulární systémy a jde průběžně sledovat stav jednotlivých článků a měnit jen ty, které už jsou špatné.

Předmět: Re (4): irelevantní
Autor: Vladimír Křen
Datum: 06.10.2015 10:44 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Zajímá mne nabíjecí proud pro napětí 12 V.

Předmět: Re (5): irelevantní
Autor: Jan Veselý
Datum: 06.10.2015 11:31 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120412
reakce na ...
Ten záleží na kapacitě baterie. Pokud mi má 12V asociovat autobaterii (60Ah), tak dlouhodobě 60A není problém, krátkodobě (10s) není problém s 600A.
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=1109

Předmět: Re (6): irelevantní
Autor: Vladimír Křen
Datum: 06.10.2015 12:20 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Samozřejmě velká baterie vezme velký proud. Proto se ptám jaká baterie vezme nabíjecí proud daný panelem 0,25 kWp.

Předmět: Re (7): irelevantní
Autor: Ondrej Fiser
Datum: 24.02.2016 09:24 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 118610
reakce na ...
Tak se koukněte, jaké nominální napětí ten panel má a spočtěte si to. Dostanete tak maximální proud, který panel dá.
P = U x I

Předmět: cena
Autor: Petr Zíka
Datum: 04.10.2015 20:15 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100057
reakce na ...
4.700 Kč je částka, kterou si dovedu představit jako svou investici do akumulace elektřiny pro fotovoltaickou elektrárnu. Ale jako vstupenka na akci, kde se (možná) dozvím možnosti/ceny/termíny takového řešení je tato částka (tedy pro mne) naprosto mimo realitu.

Předmět: Akumulace
Autor: Vladimír Křen
Datum: 03.10.2015 07:26 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Pro jakoukoliv akumulaci je rozhodující cena baterie (žádný údaj), nabíjecí proud (žádný údaj), počet cyklů za předpokládanou životnost (žádný údaj).

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama