Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Výběr kondezačního kotle s integrovaným zásobníkem

Autor: Karel Karel
Datum: 15.11.2015 10:53
uživatel: 120322


Dobrý den,
chtěl bych Vás poprosit o Vaše názory k výběru kondenzačního kotle. Bude umístěn v koupelně, proto vybírám pouze z KK s integrovaným zásobníkem TUV a kompaktními rozměry (hloubka max. 45 cm z estetických důvodů). Jedná se o cihlový rodinný dům cca 70 let v předrekonstrukčním stavu, před kompletním zateplením bude vytápěné pouze přízemí, kde byly umístěny WAFky 3x5kW + 1x3kW = 18 kW max výkonu. Spotřeba plynu neznámá.
Po relativně dlouhém hledání jsem nalezl následující 3 kotle, které by měly vyhovovat:
Immergas VICTRIX Zeus 26 2 ErP (cca 42 000 Kč)
Thermona THERM 17 KDZ5.A (cca 50 000 Kč)
Geminox ZEM 2-17M-50H (cca 53 000 Kč)
Podle internetových cen vychází nejlépe Immergas, díky velmi široké možnosti modulace mi přijde jako nejuniverzálnější volba když neznám ani orientačně TZ domu. Který byste mi doporučili? Pokud chybí nějaké informace, rád doplním.
Děkuji za odpověď

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Ondřej jjj24.09.2019 11:34
Roman Kosa24.09.2019 10:00
Ondřej jjj05.09.2019 17:10
Roman Kosa05.09.2019 15:52
Roman Kosa17.12.2015 13:35
Roman Kosa19.11.2015 21:30
Ondřej jjj19.11.2015 21:05
Jozef Homola19.11.2015 15:38
Roman Kosa19.11.2015 13:40
Petr Voženílek19.11.2015 13:17
Jozef Homola19.11.2015 12:39
Roman Kosa19.11.2015 11:25
Petr Voženílek19.11.2015 10:13
Roman Kosa19.11.2015 09:49
Jozef Homola19.11.2015 09:11
Ondřej jjj19.11.2015 07:41
Lubomir Švarc19.11.2015 05:32
Roman Kosa18.11.2015 23:56
Jozef Homola18.11.2015 23:30
Roman Kosa18.11.2015 21:59
Karel Karel18.11.2015 21:11
Ondřej jjj18.11.2015 20:31
Jozef Homola18.11.2015 20:30
Roman Kosa18.11.2015 19:39
Jozef Homola18.11.2015 17:40
Roman Kosa18.11.2015 17:27
Jozef Homola18.11.2015 17:07
Roman Kosa18.11.2015 16:48
Jozef Homola18.11.2015 16:23
Roman Kosa18.11.2015 12:35
Jozef Homola18.11.2015 11:26
Roman Kosa18.11.2015 10:59
Petr Voženílek16.11.2015 17:26
Jozef Homola16.11.2015 17:11
Petr Voženílek16.11.2015 16:42
Jozef Homola16.11.2015 16:05
Petr Voženílek16.11.2015 13:24
Jozef Homola16.11.2015 13:14
Petr Voženílek16.11.2015 12:53
Jozef Homola16.11.2015 12:37
Petr Voženílek16.11.2015 11:27
Jozef Homola16.11.2015 11:12
Petr Voženílek16.11.2015 10:17
Jozef Homola15.11.2015 16:13
Karel Karel15.11.2015 15:13
Karel Karel15.11.2015 15:00
Karel Karel15.11.2015 14:53
Bečvář Josef15.11.2015 14:50
Jozef Homola15.11.2015 13:25
Ondřej jjj15.11.2015 12:53
Karel Karel15.11.2015 12:03
Jozef Homola15.11.2015 11:18

Příspěvky
Autor: Roman Kosa
Datum: 05.09.2019 15:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Dovoluji si ozivit toto tema, ciste pro akademicke ucely. Nechci delat Immergasu reklamu, ale podle me si minimalne zaslouzi pochvalu za spolehlivost. Ani jednou jedinkrat nedoslo k poruse a troufam si tvrdit, ze k ni jeste dlouho nedojde.

Po temer 9 letem provozu doslo pri pravidelne servisni kontrole k vymene nasledujicich dilu:
- zapalovaci elektroda (1.025666), cena cca 300 Kc
- pojistny ventil 8 bar (1.A158), cena taktez 300 Kc

Vymena zapalovaci elektrody souvisi nejspise s obrovskym poctem startu, coz bylo ostatne diskutovano s panem Homolou drive. Po tech letech (kdyz ji servisak vyndal) ji ubyla cca polovina verim tomu, ze by jeste nejakou dobu fungovala :)

Jedina zmena, ke ktere jsem se zatim v otopne soustave odhodlal, bylo nucene vypnuti "zraveho" obehoveho cerpadla (60/75/90W) v menu kotle a jeho nahrada velmi uspornym modelem (fakticka spotreba 5W), ktery nechavam bezet celorocne na nejnizsi vykon. V prechodnem obdobi a hlavne v letnich mesicich tak dochazi k rovnomerne distribuci tepelnych zisku mezi mistnostmi (velka okna na jih, koupelny na sever). V lete nemusim jizni mistnosti nejak extremne chladit a naopak vecer je podlaha v koupelnach pocitove prijatelna i na boso. V prechodnem obdobi to ma tu vyhodu, ze veskere tepelne zisky z jiznich mistnosti se zuzitkuji ve zbytku domu, takze neni treba cca do pulky rijna/od konce brezna zapinat kotel.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 05.09.2019 17:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Pokud je hodne startu tak za chvilku prijde elektronika

Jinak kolikraz anodu zasobniku? Vetsinou za tolik let uz mela byt aspon jedma vymenena

Autor: Roman Kosa
Datum: 24.09.2019 10:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Anodu zasobniku jsme meli vyndanou a pri porovnani s novou vypadala, ze jeste par let vydrzi. Laickym pohledem bych rekl, ze ji zbyvalo tak 80%.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 24.09.2019 11:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Tak super :)

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 10:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Zdravim, mam doma Immergas VICTRIX Zeus Superior 26kw s venkovni sondou (coz je pri porovnani parametru nejspise predchudce Vaseho modelu) a topi mi uz 5 let bez sebemensiho problemu. Pri vypoctene TZ domu 4kW a 4 lidech v dome je prumerna spotreba 10.5 MWh/rok - vytapeni a ohrev TUV. Jako jedine negativum tohoto kotle bych videl pomerne maly zasobnik TUV - pri napousteni 300l vany tece po par minutach horka voda jen malym curkem a kotel jede naplno.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 11:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Zajímalo by mne jak topí například dnes (nebo včera). Jakým výkonem, kolik hodin denně asi běží a co spotřebuje za množství plynu.
Děkuji předem.

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 12:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Ad spotreba: za obdobi 1.-15.11.2015 byla 41m3. Celkova spotreba plynu od instalace kotle (1.12.2011) az dosud cini 3950m3.

Ad vykon: na displeji se nezobraje primo aktualni vykon v kW, je tam jen indikator vykonu graficky podobny napriklad indikaci sily signalu v mobilu. Pokud kotel topi do podlahovky, indikator ukazuje vzdycky nejnizsi stupen. Pri sprchovani se kotel zapne na vetsi vykon a postupne se dostane na max.

Ad hodiny: Bohuzel nedokazu odhadnout kolik hodin denne kotel bezi... Zkusim ale vecer mrknout do servisniho menu, podle navodu tam je jak celkovy pocet hodin provozu, tak pocet sepnuti horaku.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 16:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Děkuji za údaje. Jsou ale moc optimistické na moji zkušenost. Doufám, že něčím nepřitápíe. Docela by mne zajímal podíl na výrobě TUV za ty 4 roky. To by mělo být hodně přes 1000 m3 plynu u čtyřčlenné rodiny. Pak to topení spadne na cca 600 až 700 m3 plynu ročně. O jak velký dům se jedná?

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 16:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Nasel jsem udaje o poctu hodin provozu kotle... od spusteni kotle 1.12.2011 to je celkem 5302 hodin a (pokud udaj nelze) 285700 zapaleni horaku...

Podil TUV na spotrebe jsem pocital nedavno zdejsi kalkulackou a porovnal taky se spotreboou pri letnim provozu. Rocne je to prumerne cca 4,5 MWh.

Velikost domu 180m2, vsude podlahovka. TZ 4 kW.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 17:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Děkuji za údaje.
Jsou to nesmírně cenné a údaj o počtu zapálení hořáku za rok 71 425 je k neuvěření. I 10x méně by stačilo.

EDIT
Zkuste odečíst počet zapálení tak za 2 dny a sdělte nám výsledek ať se to ověří.
Ještě bych rád věděl co spíná kotel tedy jaký termostat.

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 17:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Tak kotel nejspis s tim poctem zapaleni nelze. Stal jsem ted chvilku u nej a po kazdem zapaleni se pocitadlo zvysilo o 1. Mate pravdu ze je to dost vysoke cislo. Budu muset mrknout do navodu a vykoumat jestli by nesla nastavit napr vetsi prodleva mezi jednotlivymi zapalenimi. Dobre ze jsem se podival...

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 17:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pokud budete ochoten spolupracovat, tak zkuste zda dokážete nějak stopnout chod hořáku v kuse (při topení, ne TUV) a přesně odečíst spotřebu plynu v litrech. Z toho stanovíme výkon v cyklu.
Co by ještě bylo zajímavé kolik vteřin trvá profuk kotle před zapálením a po zapálení. To jest od pokynu ke startu. Před by to mohlo být do 30 vteřin a po zhasnutí do 15 vteřin. Nicméně při vysokém počtu startů to znamená velkou ztrátu tepla komínem.

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 19:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Interval mezi zapalenimi horaku je 3 minuty a delka horeni cca 5s, coz neni moc dobre. Jdu se pohrat s nastavenim.

Mimochodem, bylo by zajimave zjistit na jaky pocet zapaleni horaku je kotel "staveny" :)

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 20:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
S tímto údajem jsem se nikdy a nikde nesetkal. Obecně se považuje za špatné, když je to 10 tisíc x za rok. Optimální je tak do 3 tisíc. Napřříklad když je kotel pouze pro topení a sezóna má průměrně nějakých 220 dnů a kotel bude v chodu hodinu a pak hodinu odpočívat, tak to je 12x za den a při větších mrazech určitě i méně, kotel jede v kuse několik hodin. Takže 220 x 10 = 2200 za topnou sezónu. Když to přirovnáme s tím vaším údajem, tak by to bylo za 129 let. Skoro bych řekl, že počet sepnutí už máte vyčerpán.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 18.11.2015 20:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
to jsou docela sileny cisla, asi budete mit nastaveny spatne topny vykon kotle

Autor: Karel Karel
Datum: 18.11.2015 21:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120322
reakce na ...
Já jsem teda laik, ale když jsou vypočtené tepelné ztráty domu 4 kW a kotel má minimální výkon 4,7 kW, tak se dá časté spínání očekávat, ne?

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 21:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Ano, mate pravdu. Podle manualu je vykon kotle svazan s rychlosti ventilatoru a ta je implicitne nastavena na vicemene nejnizsi moznou hodnotu, takze niz uz to moc nejde... Proto jsem prodlouzil interval mezi sepnutimi horaku na maximalni moznou dobu, coz je asi tak jedine co se ted da delat.

Otazkou je jak problem vyresit. Zatim jsem neporidil termostat, podle meho nazoru to je pri zpozdeni podlahoveho topeni celkem zbytecne.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2015 23:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Když má dům tepelné ztráty pod 1 kW v tomto období a vůbec i výpočtové pod minimální výkonovou hranicí kotle, tak to vyřešit skoro nejde a zvláště u podlahového topení. Jedině, že se topí do akumulační nádoby a odtud se bere teplo do podlahy sepnutím oběhového čerpdla, které má namixovanou správnou teplotu vody třeba podle ekvitermu.

Autor: Roman Kosa
Datum: 18.11.2015 23:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Presneji vypoctem-odhadem je to tak 0.7 kW :-) Proto uvazuju o koupi maleho 4kW tepelneho cerpadla, ktere bude topit do 150l nadrze, ve ktere je i vymenik pro podlahovku. Invertor dokaze uridit svuj vykon mnohem lepe a pokud bude velky mraz, chybejici vykon hrave pokryje stavajici kotel.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 19.11.2015 05:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Pak dejte vědět,kolik Vás to stálo.Při roční spotřebě 600m3 návratnost a souběžný paušál za plyn bude zajímavý.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 19.11.2015 07:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
ta nejnizší hodnota maximalniho vykonu tam je urcite nastavena? dle me by mel kotlik topit dyl. Respektive jedete jenom ekviterme bez termostatu? či co ridi kotel?

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.11.2015 09:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Určitě by měl topit o něco déle ale bohužel nevím nic o topné soustavě a ta určuje "pravidla hry". A ani nevíme zda se topí všude a bez dotápění něčím jiným. Na 180 m2 je to podezřele malá tepelná ztráta. Už jenom větrání nebo "odchod tepla do země" by měl být větší.

Autor: Roman Kosa
Datum: 19.11.2015 09:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Ano, nejnizsi hodnota je tam nastavena. Kotel jede od zacatku pouze s venkovni sondou a bez termostatu. Chvili jsem jej pozoroval a deje se to co jsem castecne popisoval vyse: dejme tomu ze do podlahy je nastaveno 35°C a na zpatecku se vraci cca 27-30°C. Kotel sepne na nejnizsi vykon po dobu 10-15s a na vystup se dostava 40°C voda. Po uplynuti maximalniho intervalu mezi jednotl. starty horaku se akce opakuje. Po celou dobu jede obehove cerpadlo v kotli.

Je pravda, ze se netopi v celem dome, ale jen v nekolika mistnostech (koupelny, obyvak, mistnosti na severni strane domu) s celkovou plochou cca 100m2, zatim to naprosto dostacovalo. Jine tepelne zdroje jsou k dispozici (od lonska klima), ale na topeni se zatim pouzila jen jediny den.

K tepelne ztrate: 16cm polystyrenu na stenach z Ytongu, 12cm v podlaze, 40cm vaty ve strese. Podle PENB bych mel mit spotrebu energii kolem 95 kWh/m2/rok a ve zkutecnosti je prumer od 11/2011 kolem 73 kWh/m2/rok, a to klidne dolozim fakturami :) Vypoctena TZ podle PENB je dokonce 6kW, z cehoz 3,8 kW dela ztrata prostupem a zbytek vetranim. Asi tedy malo vetrame, jinak si to nedovedu vysvetlit.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 19.11.2015 10:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Pane Kos děkuji za skvělá a poučná data.
V návodu http://www.immergas.cz/kotel/1/victrix-zeus-superior-26-kw http://www.immergas.cz/produkty-prilohy/1-victrix-zeus-superior-2-erp-navod.pdf je na str 31/48 povelem P69 nastavitelná prodleva až 255s a hlavně P70 lze nastavit na dlouhou dobu. Nízkovýkonový start většinou kotle nemají. Právě řeším jinou tragédii zde https://forum.tzb-info.cz/133125-tepelny-audit-aneb-jak-efektivne-topit Při výkonu 20 kW spaliny proletí a ani se nestačí pořádně vychladit. U Vás na toto výrobce defaultně pamatoval-přednastavil 3 minuty rozběhu.

Autor: Roman Kosa
Datum: 19.11.2015 11:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
P69 jsem nastavil na max a P70 je nastavena na max (14 minut) uz z vyroby, takze uz s tim asi moc nevymyslim. Muzu zkusit leda nejaky termostat. Vite nekdo, jestli s kotlem bude komunikovat termostat protokolem Opentherm?

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.11.2015 12:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
(p. Kosa)
Zeptám se jinak. Máte představu jaké množství vody je v té části okruhu který momentálně vytápíte?

Uvedu příklad oběhu 400 l vody za hodinu.

400/3600=0,111 l/s

Při hodnotě měrného tepla vody 4180 J/kg°K vám z kotle pri rozdílu zpátečky 5°C odebere za sekundu toto teplo

0,111 x 4180 x 5 = 2322 J/s tedy 2,32 kW

nebo při rozdílu 8°C
0,111 x 4180 x 8 =3711 J/s tedy 3,71 kW

Pokud kotel technicky nemůže tímto výkonem jet, tak vypíná. a nikdo s tím nic nenadělá.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 19.11.2015 13:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Fotogalerie:
Pane Kos, děkuji za potvrzení. Kotel sám více snížit četnost zapínání neumí, pomohla by jakákoliv proporcionální regulace, která by uměla nastavit střídu zapnutí např 10 minut topit a 50 minut počkat. Spotřeba čerpadla by tak klesla na pětinu, i když to u Vás není až tak vysoká nákladová položka (úsporné čerpadlo).
Co se týče vody v podlahách, tak odhaduji průtok 0,125 l/s a dT 10° a tyto hodnoty se nezmění ani připojením externího řízení. Kotel pracuje nejlépe jak je technologicky možné, jen je potřeba mu vnutit delší přestávky externím řízením.
Na obrázku co udělá podlahovka, když se topí 20 minut výkonem 50W/m2 - povyleze o 0,7 stupně.

Autor: Roman Kosa
Datum: 19.11.2015 13:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Prutok si netroufam odhadnout, leda z faktury za konstrukci podlahovky zjistit celkove dodane mnozstvi AlPex trubek, spocitat priblizne delke potrubi ve vytapenych mistnostech a objem vody v okruhu. Pripadne by mozna jeste slo secist hodnoty na prutokomerech v rozdelovaci PT, orientacne by to mohlo byt tak 600l/hod - 0,167 l/s... Vecer se mrknu.

Vim jen, ze vevstavene cerpadlo pracuje skoro vzdy na druhy stupen vykonu pri automaticke regulaci s dT 15K. Overil jsem si to vcera pri prochazeni servisniho menu. Jaky bude mit vliv nastaveni automaticke regulace cerpadla na nejnizsi/nejvyssi hodnotu? Je to polozka P57-AUTO, u ktere jde nastavit dT na 5-25K

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.11.2015 15:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
(p. Kosa)
Delta T 15 K je mimo realitu. U podlahovky dostanete maximálně tak 8°C ale to musí skutečně mrznout a místnost musí mít velké ztráty. Běžné delta u podlahovky je 5 až 7°C. Dejte údaje o délkách smyček versus plocha.

Autor: Roman Kosa
Datum: 19.11.2015 21:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Diky za tip s delta T, nastavil jsem 5K. Uvidime co se bude dit dal. Delku smycek uz vam bohuzel rict nemuzu, nemam to nikde poznamenano.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 19.11.2015 21:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
2Roman Kosa: pokud mate na desce pripojeni pro regulaci ARC uni tak urcita sance je ze to jede prez opentherm, ale spis kupte ten regulator ARC uni, pokud je tam jen BUS svorka tak jde koupit jen ten drahej busovej regulator


edit: jinak nekdo psal ze mate usporny cerpadlo, rekl bych ze to neni pravda, je tam dvoustupnovy wilo co zere kolem 70W :)

Autor: Roman Kosa
Datum: 17.12.2015 13:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118737
reakce na ...
Tak nakonec jsem ten OpenTherm termostat ani nezkusil. Caste spinani kotle jsem omezil vytvorenim vlastniho termostatu postaveneho na bazi Raspberry Pi, ktere na zaklade namerenych teplot uvnitr v referencni mistnosti a venku spina rele v ruznych intervalech (min. prodleva 15 minut, beh kotle min. 7 minut). Rele je pripojeno ke svorkam kotle, kam se za normalnich okolnosti pripojuje on/off termostat. Zatim to funguje bezvadne, coz mi potvrzuje nejen snizeni spotreby plynu o cca 5.3 kWh (0.5m3) denne, ale i pokles spotreby elektriny o 1.5 kWh denne!

Ad obehove cerpadlo: v kotli je Grundfoss UPRO15-60 A0 HB, ktere ma tri rychlosti se spotrebou 60, 75 a 90W. Takze o nejakem uspornem cerpadle nemuze byt rec... Fotku muzu prilozit, pokud bude zajem.

Autor: Bečvář Josef
Datum: 15.11.2015 14:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115204
reakce na ...
Baxi Nuvola platinum HT 24

Autor: Jozef Homola
Datum: 15.11.2015 11:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Doporučuji stanovit TZ domu a každé místnosti (na budoucí zateplený stav) aby osazena topná tělesa byla v korelaci s tepelnou ztrátou domu, výkony pro jednotlivé místnosti, způsobem regulace a uživatelskou teplotou patřičného otápěného prostoru.
Samozřejmě jde to i jinak ale to zjistíte až ex post co je špatně nebo vyhovuje.

Autor: Karel Karel
Datum: 15.11.2015 12:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120322
reakce na ...
Ano, souhlasím, že toto je nejlepší řešení, ale v mém případě si to prakticky neumím představit. Rekonstrukce totiž bude probíhat postupně jak finance dovolí a i když stanovím správně aktuální TZ domu, tak ty se změní až vyměním dveře, změní se až vyměním okna, změní se až provedu zateplení vnější, stropu, střechy atd. Navíc v tuto chvíli ještě nemám detaily rozmyšlené, takže nelze ani odhadnout jak se TZ změní (např. nevím jaká okna budou použita). Jaký je správný postup v takovém případě?

Autor: Ondřej jjj
Datum: 15.11.2015 12:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Immergas pokud se nepletu ma dva kotliky a jeden ma minimalni vykon mensi, tedy kdyz vybirate kotlik vemte urco kotlik co ma minimalni vykon co nejmensi (treba kolem 3kW)
+ idealne aby mel nerez zasobnik aby kotel vydrzel i par let :)

Autor: Karel Karel
Datum: 15.11.2015 14:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120322
reakce na ...
Děkuji za tip, zkontroloval jsem to a všechny tři výše uvedené mají nerezový zásobník a minimální výkon 2,3 kW (geminox), 3 kW (immergas) a 3,5 kW (thermona). Ještě jsem si všimnul, že jediná thermona má z nich účinnost ohřevu TUV v kategorii "A", ostatní jsou v "B". Je tam ohřev TUV nějak jinak řešen?

Autor: Jozef Homola
Datum: 15.11.2015 13:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To že se dům vylepší není až takový problém. Zatím stačí orientačně ty TZ aby se správně stanovil maximální výkon kotle. To co je nejdůležitější aby osazené tělesa jednotlivých místností byly ve správném poměru mezi sebou.
Uvedu příklad.
Dát do dvou stejných místností plošně (ale jiné TZ) stejné tělesa pro nějakou teplotu vody dejme tomu 55°C o výkonu 1000 W. Pak každá bude jinak vytopena, tedy za jinou dobu a centrální termostat to nezachrání.
Zateplíte a potřeba bude u každé místnosti o 30% menší ale to nevadí nebude už nátoková voda 55°C ale třeba jenom 48°C ale ten špatný poměr u těles versus jednotlivé místnosti se přenese a ještě bude výraznější.
Z toho plyne poučení, že kdyby už prvně byl výkonový rozdíl mezi tělesy dodržen, tak se přenese i do toho zatepleného stavu.

Autor: Karel Karel
Datum: 15.11.2015 15:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120322
reakce na ...
Děkuji za tip, zkusím si najít podrobnější informace jak ten poměr spočítat, hlavně co se týče vlivu orientace místnosti, oken, podsklepení a podobných záležitostí.

Autor: Karel Karel
Datum: 15.11.2015 15:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120322
reakce na ...
Ještě me napadlo - jak jsem zmínil, nyní řeším vytápění pouze v přízemí, kde je koupelna, kuchyň a veliký obývák. Pokud by nakonec poměr radiátorů byl špatný, neřešil by to prostorový termostat umístěný v obýváku a termostatická hlavice v kuchyni a v koupelně?

Autor: Jozef Homola
Datum: 15.11.2015 16:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Termostatické hlavice sice můžou "odstřihnout" topení ale neumí navýšit výkon. Pak je tu ještě jiná záležitost, že otevřený jeden radiátor nedokáže odebrat minimální a někdy ani startovací výkon kotle a kotel okamžtě vypíná.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 10:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Optimem pro kondenzační kotle jsou radiátory cca 1,5x až 2x větší, než nezbytně nutné. Stačí je tedy přibližně spočítat (když dodáte nákres domu, tloušťku a materiály obvodových zdí a střechy, jistě to někdo zde vypočítá) a pak si vhodně esteticky vybrat. O optimální rozdělení topného výkonu se postarají termohlavice a dlouhá životnost kotle se zařídí jeho správným nastavením. Žádný další problém v tom není, nejpalčivější se mi jeví životnost a zanášení výměníků TUV. Ale to je můj osobní názor daný vysokou spotřebou TUV.

Autor: Jozef Homola
Datum: 16.11.2015 11:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Zase jedna památní věta:

"Optimem pro kondenzační kotle jsou radiátory cca 1,5x až 2x větší, než nezbytně nutné".

Radiátory se zásadně navrhují pro výpočtovou tepelnou ztrátu dané mísnosti a pro návrhovou teplotu nátokové vody, což v případě kondenzačního kotle je někde mezi 45°C až 55°C.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 11:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Pane Homolo podle prodejce radiátor nějak topí. Např. zde máte výběr všech možných radiátorů o výkonu cca 2 kW. (90/70/20)http://www.topenilevne.cz/radiatory-deskove-c1999/%20%201900%20-%202000/sp-109/
Do místnosti o výpočtové ztrátě 1 kW tedy dle památné věty " cca 1,5x až 2x větší, než nezbytně nutné" koupím radiátor o výkonu 1,5 až 2 kW. Odpovídá to nátokovým teplotám 60 až 50°C. Váš rozsah 45 až 55°C již není optimem, protože za amortizaci zbytečně velkých radiátorů dáte víc, než ušetříte lepší kondenzací. Nehledě na to, že překážejí. Stačí Vám takto vysvětleno?

Autor: Jozef Homola
Datum: 16.11.2015 12:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pane Vávro od vás nepotřebuji nic vysvětlovat. Vaše optimum není optimem oficiálních technických příruček, metodických pokynů, hygienických norem a teplotního komfortu.
Poznámka:
Jsou státy kde mají parní topení s nátokem páry do 93°C a soustavy jednotrubkové. Proto se jim hodí údaj o parametrech 90°C. U nás už ani sídliště desítky let netopí vodou vyšší než 60°C.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 12:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Pane Homolo tak ještě jednou zcela idiotsichr: Výrobce to tak prodává v Čechách, zákazník to tak v Čechách kupuje. Pak se to přepočítá na skutečné topné teploty a vychází odhadem dvojnásobek jako optimum pro kondenzační kotle. Je na tom něco k nepochopení? Když budu navrhovat topnou sestavu pro uhelný automat, tak tam ten dvojnásobek dávat nebudu, protože ten těch 90/70 topit může bez ztráty účinnosti. Budu tam dávat jednonásobek, prostě přesně podle tepelných ztrát.

Autor: Jozef Homola
Datum: 16.11.2015 13:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Pane Vávro v životě jste neviděl pořádný projekt topení a dokonce ani uhelný automat. Tak se laskavě podívejte jaká teplota se u něj doporučuje.
Ještě taková poznámka, že voda z kotle o vysoké teplotě nemusí jít do radiátorů a přesto kotel má požadovanou teplotu zpátečky. Na to jsou jednoduché zařízení. Jak by asi topili při takovém počasí jak je dnes. To jako by to odstavily termoventily? No to snad ne.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 13:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Pane Homolo nic si z toho nedělejte a zkuste pozorněji číst. Když se kouknete o řádek níž tak zjistíte, že ten kotel může v případě potřeby topit i 85°C. Proto stačí menší radiátory v podstatě odpovídající tepelným ztrátám. Pokud investor chce, může tam samozřejmě dát větší a dražší. Je to jeho volba.

Autor: Jozef Homola
Datum: 16.11.2015 16:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ten kotel bude při teplotě 85°C topit s menší účinností, protože bude méně vychlazovat spaliny a při teplejším počasí má nadbytek výkonu, takže menší (levnější ) tělesa mu trvale něco prodělávají a navíc pracují s vyšší povrchovou tepolotu než stanovuje doporučené hygienické regule.

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 16:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Pokusím se vysvětlit co to je v případě potřeby :-) To je těch pár dní v roce, kdy běžná doporučená teplota vytápění 65°C nestačí a je potřeba topit na plný výkon. V Praze to byl naposledy týden v únoru 2012. Kvůli tomu určitě nebudu kupovat větší radiátory.
U KK je to jiné. O účinnosti rozhoduje integrál teplot zpátečky během celého roku. Proto je nutné optimalizovat velikost radiátorů a pokud možno i snížit rychlost oběhu topné vody.

Autor: Jozef Homola
Datum: 16.11.2015 17:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
O účinnosti rozhoduje něco úplně jiného. Rozhodně ne zpomalení oběhu vody.
Ještě ukázka, že "co je menší je levnější". Je to z ceníku KORADO.

Typ 11 600x800, 75/65, 802 W, cena 1972 Kč
Typ 21 600x500, 90/70, 821 W, cena 2282 Kč
Typ 22 600x400, 90/70, 857 W, cena 2210 Kč

Autor: Petr Voženílek
Datum: 16.11.2015 17:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120232
reakce na ...
Když to koupíte u dobrého prodejce, tak to máte za půlku. http://www.topenilevne.cz/radiatory-deskove-c1999/%20%20%20%20800%20-%20900/sp-109/ Zkuste si najít zaručovanou účinnost KK v režimu 40/30 a přepočítejte ji na 45/35. A pak si najděte účinnost pro 50/30, který docílíte zpomalením oběhu. Schválně, co bude výhodnější.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama