Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Zateplení zevnitř

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 10.10.2016 13:06
uživatel: 123522


Dobrý den. Dal jsem se do rekonstrukce starého dřevěného domku a chtěl bych ho zateplit zevnitř. Na stěny přijde sádrokarton a mezi sádrokartonem a dřevěnou zdi je cca 5 az 10 cm. Jakou izolaci bych měl zvolit? a kde by měla být parozabrana? abych mel rosny bod ve správném místě.
Děkuji za Vaši radu.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jiří Kubíček04.12.2019 14:07
Petr Müller04.12.2019 12:55
Jiří Kubíček04.12.2019 12:32
Petr Müller04.12.2019 11:39
Jiří Kubíček24.11.2019 16:41
Petr Müller24.11.2019 16:21
Jiří Kubíček24.11.2019 15:06
Petr Müller24.11.2019 13:36
Jiří Kubíček15.10.2016 21:07
Vojtěch Bičánek15.10.2016 20:17
Jiří Kubíček14.10.2016 18:38
Vojtěch Bičánek14.10.2016 14:35
Jiří Kubíček12.10.2016 21:08
Vojtěch Bičánek12.10.2016 20:33
Jiří Kubíček12.10.2016 12:49
Vojtěch Bičánek11.10.2016 23:42
Jiří Kubíček10.10.2016 19:33
Vojtěch Bičánek10.10.2016 16:34
Vojtěch Bičánek10.10.2016 16:27
Laďa Jaskva10.10.2016 16:03
Jiří Kubíček10.10.2016 14:26

Příspěvky
Autor: Laďa Jaskva
Datum: 10.10.2016 16:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Co si představit pod pojmem starý dřevěný domek ? Podle mého odhadu se asi jedná o starý dřevěný zahradní domek. Zde, a nejen zde, je nutné znát složení stěny té dřevostavby. Jestli je to pouze trámová konstrukce opláštěná pouze z venkovní strany palubkami, tak nebude problém - dáte tam minerální izolaci, na vnitřní stranu parozábranu a zaklopíte sádrokartonem. Pokud to ale bude opláštěno z obou stran a mezi deskami bude nějaká izolace a nedej Bože nějaká parozábrana ( igelit, nějaká fólie a pod. ), tak to Vaše řešení je životu nebezpečné ( pro stavbu ). Jednoznačně platí zásada, že směrem ven se musí dávat vrstvy, které mají vždy menší difuzní odpor, jako vrstva předešlá. Čili, parozábrana na teplé straně konstrukce. Jinak je opravdu potřeba znát složení té zateplované stěny. Jinak můžete nadělat více škody, jak užitku.
S pozdravem Laďa

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 10.10.2016 16:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Je to roubenka postavena z tramu asi 15 cm široké, nema ani z jedne strany opláštění.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 10.10.2016 14:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, každé vnitřní zateplení, když není komplexní a systémové, je problematické. Nepíšete, jaké je celé složení té stěny, pouze jen, že máte 5 až 10 cm místa, což je dost málo. Doplňte celé složení stěny, jinak obecně se dá říci, že prakticky s jakoukoli tepelnou izolací byste měl zevnitř nainstalovat před izolaci (tedy blíže k interiéru) parozábranu. Měl byste ale udělat nějakou předstěnu, aby parozábrana nebyla provrtaná vruty a taky byste tím vytvořil mezeru např. pro kabely. Jenže na to nemáte místo a taky by si ta stěna zasloužila více izolace, než je 5 cm. Takže osobně bych to buď zateplil z venkovní strany nebo z vnitřní strany, ale pomocí materiálu, který má jednak vysoký difúzní odpor a dále lepší tepelně izolační vlastnosti, než běžné materiály. K tomu by byla např. dobrá stříkaná PUR pěna s uzavřenou buněčnou strukturou, před kterou bych dal ještě i tu parozábranu, nebude to ale nic levného. Kombinace minerálu a provrtané parozábrany je cesta do pekel.

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 10.10.2016 16:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Ja zas te izolace nechci davat víc než 10 cm abych nezmenšil pokoje. Stěna se skládá asi z 15 cm trámů na sobě položených a spary jsou vyplněny asi mechcem nebo tak to aspon vypada. Takže jestli to dobře chápu tak by bylo nejlepší to zateplit z venku? A zevnitř dat parozabranu jenom.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 10.10.2016 19:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Aha, takže to není dřevostavba z hranolů a opláštěná, ale něco jako roubenka ? Zde bude záležet na tom, jestli si chcete zachovat venkovní vzhled nebo zda jste ochoten případně zateplit i z venkovní strany ? Trámy o síle 15 cm moc dobře tepelně neizolují a určitě by si to zasloužilo dobře zateplit, alespoň 15 cm izolace. Když to tedy uděláte z venkovní strany, bude to mít lepší tepelně izolační vlastnosti a ani nemusíte instalovat parozábranu. Zateplit to z venkovní strany můžete prakticky čímkoli, ale kvůli akustice a i požárním vlastnostem bych raději volil např. nějaký minerál nebo dřevovláknité desky, na to už uděláte jen nějakou difuomítku se stěrkou. V případě, že to budete chtít zateplit zevnitř, tak platí, co už jsem psal, každopádně bude nutná parozábrana.

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 11.10.2016 23:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Ano dalo by se říct že to je roubenka. Chtěl jsem zachovat venkovní vzhledem ale důležitější pro mě bude kvalitní zateplení takže pujdu do toho zatepleni zvenku, když dam parozabranu zevnitř pomůže mi to nějak nebo to ještě zhorším? A na venkovní zatepleni bych chtěl zvolit palubky, bude potřeba nějaká parozabrana? Děkuji za vaše rady.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.10.2016 12:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, nevím přesně, jestli jsou trámy natěsno na sobě, nebo zda je možnost, že jsou mezi trámy i nějaké malé mezery. V případě, že by se zabezpečilo, aby se vlhkost nemohla dostat nějakými mezery mezi trámy ven, tak ani v případě palubek z venkovní strany nepotřebujete zevnitř žádnou parozábranu, nebo by to šlo též udělat tak, že byste zevnitř trámy opláštil OSB deskami. Potom by dřevostavba zůstala "difúzně otevřená" a z venkovní strany byste měl např tyto možnosti:
1) Jako zateplení použít dřevovláknité desky, ale nebude to nic levného a na to dát palubky tzv. na peření, nebo můžete mít i rovnou plochu z palubek, ale pak by bylo lepší udělat ještě pod palubkami úzký rošt, aby vám za palubkami vznikla mezera pro odvětrání.
2) Můžete udělat rošt, který vám ale bude tvořit drobný tepelný most (ale lze to vyřešit i křížovým roštem), do něj dáte např. minerál nebo nějakou foukanou izolaci a překryjete to pojistnou difúzní fólií. S těmi palubkami pak už platí to, co jsem psal v prvním bodě.
V případě, že by to nebylo mezi trámy utěsněné nebo nebyly zevnitř OSB desky, ale použil byste pouze sádrokartonové desky, pak by bylo žádoucí dát zevnitř i parozábranu a tím byste to "difúzně uzavřel". Možností máte více, je to na vašem rozhodnutí.

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 12.10.2016 20:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Zdravim mezi trámy nejaka izolace je, ale 100% to neni. Psal jste že by bylo dobré použít dřevovlaknite desky, mohl bych misto nich použit třeba polystyren nebo jinou levnější izolaci? A jak velka by měla byt mezera mezi palubkama a izolaci? Děkuji za vaše rady.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.10.2016 21:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Tady nejde o to, jestli je mezi trámy nějaká "izolace", ale aby to bylo mezi trámy utěsněné tak, aby tudy lehce neprošla vlhkost, tedy aby to mělo větší difúzní odpor. Jestli si tím nejste jistý, tak raději zevnitř dejte ty OSB desky nebo parozábranu, jestli vám nebude vadit, že to difúzně uzavřete. Jinak mezi palubkami a izolací by měla být minimálně 2 cm mezera, ale to především v případě, že použijete izolaci s nízkým difúzním odporem, jako je minerál, dřevovláknité desky, foukaná celulóza atd. Tyto materiály si "lépe rozumí" se dřevem, jsou tedy paropropustné, a jsou lepší z akustického i protipožárního hlediska. Teoreticky můžete k venkovnímu zateplení použít i polystyrenové desky nebo třeba PUR pěnu s uzavřenou buněčnou strukturou, což jsou materiály s větším difúzním odporem, ale v kombinaci s 15 cm dřeva to nebude moc dobré především z hlediska akustiky. Osobně kombinaci dřeva a polystyrenu zrovna nemám moc v lásce. Když už byste si zrovna tohle ale vybral a dal tedy deskový polystyren z venkovní strany (minimálně těch 15 cm, ale klidně i více), pak nepotřebujete z vnitřní strany parozábranu a ani nutně odvětrávanou mezeru pod palubkami z venkovní strany.

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 14.10.2016 14:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Zdravim, děkuji za Vaši radu. Teď ještě řeším strop, podkrovi je vytápěné a je zatepleno skelnou vatou asi 15cm a polystyrén asi 5 cm v podlaze je skelna vata 15 cm. Teď nevim jestli bude nutné davat parozabranu na strop pod sadrokarton nebo nebude nutné?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 14.10.2016 18:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Jestli máte na mysli stropní/podlahovou konstrukci mezi přízemím a podkrovím, které je trvale vytápěné, pak parozábrana potřeba není, snad jedině do koupelny bych ji dal. Tu konstrukci je ale důležité řešit z akustického hlediska. Píšete, že tam máte 15 cm nějaké vaty, což by mohlo řešit vzduchovou neprůzvučnost a předpokládám, že je to mezi trámy. Chtělo by to ale popsat přesně složení celé té konstrukce, protože byste měl ještě řešit útlum kročejového hluku, nejlépe pomocí celoplošné minerální kročejovky s plovoucí roznášecí deskou s dilatací kolem stěn, pravděpodobně asi lehkou např. ze dvou vrstev sešroubovaných a slepených OSB desek. Co sew týká zateplení střechy podkroví, zase musíte uvést přesné složení celé té střešní konstrukce i s případnou odvětrávanou mezerou, zde parozábrana s největší pravděpodobností nutností.

Autor: Vojtěch Bičánek
Datum: 15.10.2016 20:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123522
reakce na ...
Ano mam namysli stropní/podlahovou konstrukci mezi přízemím a podkrovím, podkrovi je trvale vytápěné. Vata je mezi trámy, z obou stran opláštěno deskama plus v podkrovi jsou ještě položené osb desky. Koupelna tam nebude.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 15.10.2016 21:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, co to znamená položené OSB desky ? Z vrchní strany by správně měla být na podkladní desce kročejová izolace a na ní udělaná lehká plovoucí roznášecí deska ze dvou vrstev sešroubovaných a slepených OSB desek, která má dilataci kolem stěn a není k ničemu přišroubovaná. Jestli to tak není, tak nemáte vůbec řešen útlum kročejového hluku.

Autor: Petr Müller
Datum: 24.11.2019 13:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126794
reakce na ...
Dobrý den pane Kubíčku, přečetl jsem celé vlákno a rád bych Vás poprosil o radu. Mám podobný problém jako autor tohoto tématu, ale v současné době si nemohu dovolit zateplovat z venku.

Mám takovou poloroubenku a postupně si ji opravuji. Nyní jsem se dostal do části domu, kde je dřevěná zeď z trámů. Tato místnost je celkově problematická protože pod ní se nachází sklepení.

Sklepení teď nechci řešit, jde mi o to že po léta (před koupí) byla tato zeď omítnutá vápennou omítkou a při odstraňování jsem si všiml, že ve spodní části je dřevo seschlé a trouchnivé.

Tedy pro mě začíná postupné očištění všech trámů, spár mezi nimi a následné zateplení.

Stav zdi zevnitř tedy po očištění bude: trámy 20cm - rošt - venkovní palubky.

Podle výše psaného příspěvku jsem pochopil, že je nutné dát z vnitřní strany parozábranu.

Pokud tomu tedy rozumím správně bylo by vhodné udělat zateplení tímto způsobem?:

zevnitř: sádrokartonové desky, laťkový rošt, parozábrana z folie o vysokém difúzním odporu, OSB deska, rošt z hranolů s vloženou izolací 14cm, trámy ve spárech vyfoukané PUR pěnou - rošt - venkovní palubky?

Prosím o případné upravení správného postupu.
Děkuji

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 24.11.2019 15:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, v případě, že chcete a můžete věc řešit pouze vnitřním zateplením, je nutné zabezpečit, aby se do konstrukce nedostávala žádná vlhkost. Čistě teoreticky by to mohlo být i difúzně otevřené jen s parobrzdou, ale to jen za předpokladu, že mezi všemi trámy budou malé mezery a mezi trámy a venkovními palubkami by byla odvětrávaná mezera. To bych však ale nedělal, protože by to celé hůře tepelně izolovalo a ještě by hrozilo, že vám do té konstrukce něco naleze. Takže jak píšete, utěsnil bych všechny mezery, třeba i tou PUR pěnou. Zevnitř pak máte více možností, např.:
a) SDK nebo Fermacell na roštu vymezující instalační mezeru, parozábrana, minerální tepelná izolace 14 cm v roštu, následovaly by ty utěsněné trámy atd., OSB deska je tam zbytečná, celkový součinitel prostupu tepla by byl kolem 0,2 W/m2K, což je zcela v pořádku
b) Můžete to udělat s menší silou izolace, s menší pracností a bez klasické parozábrany, akorát cena bude o něco vyšší, a to za použití PIR desek s integrovanou ALU fólií, která vám nahradí parozábranu, taky by nebyl pro izolaci potřeba žádný rošt. Prostě se ty utěsněné trámy celoplošně obalí velkoformátovými PIR deskami s perodrážkou a tou ALU fólií, pro dosažení součinitele kolem 0,2 by vám stačily desky silné 8 cm, protože mají lepší lambdu. Desky připevníte ke stěně pomocí vrutů a ty pak přelepíte páskou na parozábranu, též přelepíte spoje desek a u stěn případně dopěníte vzniklé mezírky, seříznete a rohy též přelepíte, je to rychlá práce. Na desky uděláte třeba laťový rošt pro vymezení instalační mezery, a na to pak přijde sádrokarton nebo Fermacell.

Autor: Petr Müller
Datum: 24.11.2019 16:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126794
reakce na ...
Pane Kubíčku,

s PIR deskou jsem se setkal prvně.
Předpokládám, že toto je ona https://www.dek.cz/produkty/detail/1421010360-topdek-022-pir-p-d-tag-80mm-11-52m2-bal-1200x2400?tab_id=popis

Rád bych to asi i zkusil jen se chci zeptat jak je na tom s tvrdostí? Když to na zeď "připlácnu", mohu na to ihned šroubovat latě pro SD? Nebo ty latě mám provrtat skrz až do těch trámů?

Dále bych dodal, že ty trámy nejsou absolutně rovné. Prostor mezi PIR a trámy mám rovněž vyfoukat pur pěnou, nebo nevadí, když místy bude "vzduch" a PUR pěnou akorát zastříkat mezery mezi trámky?

Poslední věc, Když to tak čtu, tak izolace zevnitř v podstatě způsobí, že počínaje parozábranou směrem dovnitř vlastně vznikne nová izolovaná zeď a trámy budou odvětrávány z venku... je tak?

Ještě jednou děkuji za vaše rady!

Petr M.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 24.11.2019 16:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Ano, jsou to ty desky v tom odkaze, zateploval jsem s nimi podkroví, protože jsem si nemohl dovolit dát velkou sílu izolace a chtěl jsem aby to dobře fungovalo jako parozábrana. Je s tím lehká a rychlá práce, má to jen dvě nevýhody, jednou je cena a druhou horší akustické vlastnosti, ale ta druhá nevýhoda vás vzhledem k 20 cm dřeva ve stěně nemusí nějak trápit. Co se týká instalace, zas tak měkké to není, latě dáte normálně přes desky a prošroubujete vruty přes latě a desky až do trámů. Nejdříve si ale stejně uchytíte jen ty desky pomocí vrutů do trámů, k tomu se používají společně s vruty široké kovové podložky, vrut i s podložkou vám zajede mírně do desky, to místo pak přelepíte páskou na parozábrany, nejlépe drží taková ta na povoskovaném papíru, ze kterého se před nalepením sloupne. Nevím, jak velké nerovnosti na těch trámech jsou, ale mělo by se to vyrovnat těmi deskami, nebo v případě větších nerovností na nějakých místech tu desku jen něčím podložíte. Prostor mezi deskami a trámy ničím vyplňovat nemusíte, to ničemu nevadí, když vám občas někde vznikne nějaký prázdný uzavřený prostor jen se vzduchem. Difúzí se tam žádná vlhkost přes ty obalené desky nedostane a směrem z venkovní strany budou zadělané PUR pěnou veškeré mezery mezi trámy. Celým tímto opatřením vytvoříte dobře tepelně izolovanou stěnu, přes kterou se nedostane žádná vlhkost, takže nehrozí ve stěně žádná kondenzace nebo tvorba plísní, v instalační mezeře můžete klidně tahat různé kabely a do SDK nebo Fermacellových desek můžete instalovat různé krabičky. Kdybyste chtěl na tu stěnu věšet něco těžšího, tak buď doporučuji raději ten Fermacell nebo v místě instalace takových věcí na stěnu ještě přidat nějakou lať, ale to si určitě poradíte. Z venkovní strany je samozřejmě ta stěna odvětrávaná, i když to není nějak potřeba, difúzí vlhkost stěnou stejně žádná procházet nebude.

Autor: Petr Müller
Datum: 04.12.2019 11:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126794
reakce na ...
Dobrý den pane Kubíčku,

protože jsem při odhalení trámů zjistil, že jsou vespod trouchnivé, budu muset první odstranit trámy a udělat novou izolaci. Pak opět trámy, nebo to rovnou podezdím. Tím pádem jsem se rozhodl, že bude lepší tuto místnost zailozolovat z venku.

Na jednom webu jsem se dočetl bližší informace o zateplování, nicméně tam autor hovoří spíše o izolaci na zeď z venčí - ale na cihlu či pórobeton.

Protože tam mám trámy, rád bych si nechal poradit od Vás jak by jste postupoval z vnitřku vy.

Čili, abych vevnitř zakryl trámy, přivrtám na ně fermacellové nebo OSB desky které omítnu. Trámy předtím zaizoluji mezi sebou pur pěnou. (Trámy nelze použít jako okrasné - řekl bych že to skládali z trosek nějakého hradu. Masivní sice jsou, ale nevzhledné - proto ta pur pěna). Trámy mají cca 20 cm Jak byste nyní postupoval a jaký materiál byste použil tak aby nedocházelo k nějakému rosnému bodu. Popravdě nejsem zastánce polystyrenu. Ne kvůli předsudkům, spíš raději volíme "ekologičtější" varianty. Případně provětrávanou fasádu nebo nějakou kamennou "vlnu". Každopádně by mě zajímalo jak silný by polystyren musel být aby se mi netvořil rosný bod v trámech. Na izolaci z venku bych dal buďto omítku nebo "palubky" (dle druhu izolace). Hezký den

dodatek. Ty PIR Desky jsou použitelné pouze z vnitřní strany?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.12.2019 12:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, z difúzního a tepelně izolačního hlediska je celkem jedno, jaký použijete izolant, teoreticky to může být z vnější strany i ten polystyren, i když v kombinaci se dřevem se zpravidla používá nějaký přírodnější materiál. I s EPS, a to i při malé síle EPS, při kombinaci dřevěných trámů a EPS, díky i izolačním vlastnostem dřeva, nikde žádná kondenzace nehrozí. Každopádně, ať už vyberete jakýkoli izolant, tak izolantu s běžnou lambdou bych použil minimálně 15 cm.

Možnosti jsou různé, můžete to opláštit EPS deskami nebo deskami z minerálu a na to omítku, nebo můžete udělat rošt, ten vyplnit minerálem, překrýt to pojistnou kontaktní difúzní fólií, dalším nízkým roštem vymezíte odvětrávanou mezeru a přes to dáte třeba palubky. Nebo nemusíte vymezovat odvětrávanou mezeru a můžete dát palubky tzv. na peření. PIR desky jsou použitelné i z venkovní strany, ale pouze PIR desky bez ALU fólie (stačí vám pak menší síla izolace, třeba kolem 8-10 cm), PIR desky obalené ALU fólií lze použít pouze zevnitř.

Autor: Petr Müller
Datum: 04.12.2019 12:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126794
reakce na ...
Pane Kubíčku, děkuji Vám. Musím říct, že jste fantastický člověk. Ty vaše nabité vědomosti a ochota pomáhat jsou cennější než zlato. Pročetl jsem mnoho témat a vaše rady jsou často vyhledávány. Nejsem majetný, ale já i moje roina 2+3 vám od srdce děkujeme a přejeme hezké Vánoce.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.12.2019 14:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Též přeji pěkné Vánoce. Jinak nejsem profík v oboru, je to jen pár let takové mé hobby a nnoho věcí byste velice rychle pochopil a naučil se taky, není zas tak žádná velká věda.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama