Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Vlhkost ve sklepě starého domu

Autor: Jana Červená
Datum: 12.11.2016 15:01
uživatel: 118998


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4 obrázek č. 5 obrázek č. 6 obrázek č. 7
Dobrý den,
vloni jsem zakoupila RD, kde od 9/2016 bydlím. Ve sklepě dřívější majitel měl (kromě všemožného bordelu) umístěn kotel na tuhá paliva, sklep byl tedy v zimě vytápěn s tím, že větrací okénko sklepa bývalo stále zakryté a schodiště ze sklepa nebylo zakryté žádnými dveřmi . Po koupi domu jsme starý kotel na tuhá paliva odstavili (dostala jsem kotlíkovné), a místo toho jsme instalovali v přízemí kondenzační plynový kotel a vstup do sklepa osadili šoupacími dveřmi. Stávající rozvody topení vedoucí sklepem jsme zaizolovali Mirelonem, okénko do sklepa jsme odkryli s tím, že v rámci "dočasných" opatření jsem jej do poloviny výšky vyskládala cihlami, aby mi tam nic nemohlo vlézt či spadnout, a na zbývající odkrytou část jsem dala rám se sítí proti hmyzu (a oproti fotografii je zvenku o tuto síť opřené šikmo staré okno, aby tam nepršelo, tedy vzduch jde do okénka kolem) a vstup do komína jsme nechali odkrytý s nadějí, že snad bude sklepem proudit vzduch a bude se alespoń trošku větrat. Bohužel to tak nevypadá. Ve sklepě je nyní teplota 10 C a vlhkost 100 %. V létě však byla teplota ve sklepě asi 12-14 C, vlhkost byla hodně přes 100 % (nevím přesně, stupnici mám jen do 100 a ručička byla až za), i na Mirelonu občas byly kapky vody. Jinak je sklep vlhký, nikoliv vyloženě mokrý
nikde nestojí voda. Na podlaze sklepa je vrstva cihel, schodiště je betonové. Osobně by mi vlhkost ve sklepě ani tolik nevadila, ale vadí mi, že na věcech umístěných ve sklepě (regál, skříň, zavařovací sklenice) se více méně vyskytuje plíseň. Sklep se nachází pouze pod částí RD - kuchyní. Přikládám fotky a ráda bych se zeptala:
1. zda vůbec a jak by bylo možné vlhkost ve sklepě snížit? Mělo by smysl okénko do sklepa uzavřít? Například přes léto? Sundat Mirelon? Nebo třeba zakrýt komín shora - není již používaný...?
2. zda by bylo možné vlhkost ve sklepě i ponechat ale eliminovat plísně - například tím, že bych sklep vymalovala vápnem, vystříkala Savem apod.?
3. bylo by vůbec možné do tohoto šikmého otvoru zasadit nějaké okno, které by šlo zavírat a otevírat? Moc si to nedokáži představit, když skrz otvor do sklepa vede šikmina a ve sklepě je klenba.
Moc děkuji.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 32   starší >>
Příspěvky
Autor: Laďa Jaskva
Datum: 22.11.2016 10:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Já Vám nechci brát iluze. Problém je pouze jeden - pokud nezabráníte vnikání vlhkosti ( případně přímo vody ) do podlahy a do stěn, tak budete hasit pouze následky. Nutné je odstranit příčinu. A ta ve Vašem případě je téměř neodstranitelná. Dílčím řešením by bylo vykopat podlahu, udělat betonovou desku a na ni pořádnou hydroizolaci. Hydroizolaci následně vytáhnete na stěny až ke stropu. Potom před izolaci postavíte přizdívku. ( kantka z cihel, nebo z nějakého pórobetonu ). Potom na hydroizolaci uděláte aspoň betonový potěr a omítnete stěny. A je to hotovo. Místo přizdívky je možno udělat sádrokartonovou předstěnu. Nicméně i toto řešení neodstraňuje problém, ale pouze ho trvale maskuje. Vlhkost bude dál procházet ( vzlínat ) do horních partií stěny. Možná se dostane až do stropu. Nicméně, proti původnímu stavu dojde k rapidní změně k lepšímu. Jasné ale je, že toto je pouze kamufláž a také to nijak neřeší případnou kondenzaci vzdušné vlhkosti na studených plochách podlahy a stěn. A toto se týká především letního období, kdy je ve sklepě nižší teplota a nižší vlhkost vzduchu jak venku. Pronikající teplý vzduch z venkovního prostředí je vždy vlhčí a vždy bude k nějaké kondenzaci docházet. S tím ale skoro nic nenaděláte a je to problém i u naprosto nových domů.
S pozdravem Laďa

Autor: Jana Červená
Datum: 22.11.2016 10:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Dobrý den Laďo,
děkuji že jste se vrátil s dalším názorem. Chápu jak to myslíte. Ikdybych se pro váš návrh rozhodla, asi by se to špatně přizdívalo vůči té klenbě stropu. A za další mi přijde logické právě jak píšete, že (a i kdybych vybetonovala jen podlahu) by se pak vlhkost stejně tlačila jinam a tedy by se jí koncentrovalo v daném místě o to více a měla by více degradující účinek na stavbu jako takovou že? Tedy budu skutečně řešit jen následek (v zimě více, v létě méně), ale budu doufat, že jeho řešením alespoň udržím stav sklepa ve stejném či mírně lepším stavu, než kdybych to neřešila vůbec a stav sklepa by se časem spíš zhoršoval. Ono mi ani tak nejde přímo o ten sklep jako takový, ale nechci v něm mít plíseń, aby se mi pak vzduchem nešířila i do domu a za druhé bych nerada aby se mi větším vlhkem rozpadly "základy" sklepa a nezačal se mi řítit k zemi celý dům, na to bych opravdu už peníze neměla.. Tedy je lépe nechat vlhkost uvolńovat do sklepa a vyhánět ji ven než ji uzavřít izolací do stěn že?

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 22.11.2016 13:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Jestli se chcete pouze zbavit plísně, tak to stačí pravidelně desinfikovat Savem. Pokud chcete, aby stěna vysychala aspoň na povrchu, tak okopejte omítku. Dalším krokem je vyškrábání spár do hloubky cca 4 cm ( ničemu to nebude vadit. Následně můžete udělat chemickou izolaci, která zabrání vzlínání vody do stěny ze základů. Samozřejmě se tím neodstraní vlhnutí stěny ze zadní strany, nicméně, ty kapiláry vedou v drtivé většině svisle. Následně tu stěnu můžete vylíčit vápnem. Ještě by se dalo uvažovat o sanační omítce, ale to by bylo celkem nákladné a výsledný efekt bude stejný, jako, když to necháte luftovat bez omítky. Škoda, že nechcete vykopat podlahu a udělat pořádnou hydroizolaci. Je sice pravda, že ta voda bude dále vzlínat do stěn, ale proti původnímu stavu to bude jako celek podstatně méně. Jinak by spolehlivě pomohl kondenzační odvlhčovač. Nicméně ten by permanentně žral elektriku. Já to tak mám ve skladě v krámě a denně vyleju 10 l vody. Také tam mám nulové řešení.
S pozdravem Laďa

Autor: Jana Červená
Datum: 28.11.2016 19:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Dobrý den Laďo,
děkuji vám za podrobné a užitečné rady. Ze skopání omítky jsme zatím upustili, to by zase bylo odpadu a bordelu :-( Nicméně jsme zdi sklepa vybílili prozatím jednou řidší vrstvou vápenného nátěru a již to samo bude jistě k užitku, a to nejen vůči plísni, ale také je nyní krásně vidět, kde je vápno bílé suché, a kde jsou ona vlhká místa. Až nainstaluji větráček tak bude i vidět zda je nějaké zlepšení či vůbec ne.

Ještě bych možná raději pro všechny zmínila, že jsem nakonec našla různé články o tom, že Savo (a jemu podobné) není na zdivo vhodné používat. Obsahuje nějaké látky, které zeď zasolují a ta potom váže vlhkosti ještě více a opět plesniví. Často pak prý člověk znovu stříká a tím situaci jen zhoršuje. Tedy také doma mám asi 3 ty náplně Sava ale raději jsem je nepoužila a vzala to vápno. Je to tedy neskutečný zápach, který proniká až do domu, ale na to jak byly zdi flekaté a špinavé, tak stejně nebylo vidět zda vůbec a kde nějaká plíseň je (asi tam ani nebyla - spíš jen na pár dřevěných kouscích co ve sklepu ležely). A nyní ta bělost ukáže mnohem více :-)

O případném pokroku ohledně vlhkosti ve sklepu budu referovat...
Děkuji.

Autor: Jana Červená
Datum: 17.11.2016 10:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Všimla jsem si chyby v popisu příspěvku. V domě bydlím již od 9/2015.

Autor: Harry Minduton
Datum: 13.11.2016 10:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114421
reakce na ...
Já osobně, bych zkusil oblepit strop sklepa 5cm EPS (to jde i svépomocí - stačí si nakoupit v Horbachu/Bauhausu pár balíků EPS, pytel lepidla na dlaždice, větší odlamovací nůž, špachtli, zednickou lžíci a plastový kbelík) a zvýšit míru větrání ve sklepě. Ale určitě tam netopit, to je teplo panubohu do oken a nic to v zásadě nevyřeší.
Víc s tím asi nemá smysl čarovat. Je to holt sklep.

Autor: Harry Minduton
Datum: 12.11.2016 19:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114421
reakce na ...
Už od pohledu je zřejmé, že v podlaze pravděpodobně není žádná izolace proti vlhkosti (svařené asfaltové pásy, atp.), zkrátka nic.
Dokud neodizolujete podlahu proti vlhkosti vzlínající skrz ni ze země, tak tam budete vlhko pořád - a kouzlit nad tím můžete jak chcete.

Mám na zahradě zděný domek na nářadí, sekačku, skladování zeleniny, atp. Podlaha byla pouze vylitá betonem, bez izolace. Bylo tam vlhko, všechno tam rezavělo a trpělo vlhkostí. Na již rozpraskanou betonovou podlahu jsme nalepili asfaltové pásy až ke stěnám a trochu nad. Pak jsme na to frkli vrstvu písku a opět vrstvu betonu, srovnali, zahladili a ve finále nalepili dlažbu. Od té doby je tam krásně sucho.

Autor: Jana Červená
Datum: 12.11.2016 20:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Dobrý den, ano, v podlaze samozřejmě není žádná izolace. Ale pokud zaizoluji podlahu, předpokládám, že o to více vlhka pak půjde do stěn nebo ne? A ještě podřezávat stěny? A náklady na to všechno.. Nešlo by udělat třeba i nějakou izolaci zvenku? Zabývám se myšlenkou na zateplení fasády a soklu ale mám omezené finance na další náklady...
A co se týká plynového kotle, v příspěvku jsem psala, že je instalován v přízemí, nikoliv ve sklepě. Fotky sklepa jsou staré asi týden, tedy i nyní je v něm to co je na fotkách, nic víc, nic míň...

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.11.2016 21:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, svislé zdivo samozřejmě můžete zaizolovat i z venkovní strany, ale to byste to musela obkopat nejlépe až k podlaze toho sklepa a provést svislou hydroizolaci, zároveň s tím i vodorovnou hydroizolaci podlahy ve sklepě.

Autor: Harry Minduton
Datum: 12.11.2016 23:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114421
reakce na ...
Já bych si to obkopat zvnějšku tedy netroufnul, mohlo by to i řachnout celé dolů. Jinak souhlasím s tím, že pokud se neodizolují krom podlahy též stěny pod úrovní terénu, tak se problém s vlhkostí zcela nezlikviduje.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.11.2016 21:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Jen bych dodal, že jste se asi nevšiml, že ten sklep je pod úrovní zeminy, takže vlhkost nevzlíná jen podlahou, ale i obvodovým zdivem sklepa, takže by se musel ten sklep obalit hydroizolací celý, tedy podlahy i stěny, což pochybuji, že tazatelka bude chtít realizovat, ale samotné zaizolování podlah by to mohlo alespoň trochu omezit. Jelikož však ze sklepa zmizela kotelna a změnily se zde tedy vlhkostní podmínky, problém se bude jen velice těžko řešit. Jinak lze nějaké možnosti načíst např. v těchto vláknech:
https://forum.tzb-info.cz/105887-odvetrani-vlhkeho-sklepa-ve-starem-dome
https://forum.tzb-info.cz/134693-odvetrani-vlhkosti
https://forum.tzb-info.cz/126374-vetrani-sklepa
Zde ještě další možnost - Dobrým trikem je i vytvoření tzv. "suché studny". Není li těsně pod podlahou spodní voda, vytvoříte nejlépe pomocí kamenů zděnou "studnu", na dně s kačírkem. V této "studni" bez vody je rosný bod posunutý níže než ve sklepě - je vždy trochu chladnější - kondenzuje zde tedy vzdušná vlhkost a vsakuje dnem pryč.

Autor: Jana Červená
Datum: 13.11.2016 09:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Dobrý den pane Kubíčku, děkuji za radu a odkazy. Psal jste o tom, že se stav změnil, když se odebral kotel. Sušičku tam dávat nechci, ráda bych aby se to alespoň nějak stabilizovalo přirozenými pochody, tedy ne zcela odstranit ale třeba jen zmírnit co dovolí přirozená cesta. Jen vědět jak to přirozené nastavit, abych to naopak ještě nezhoršila.. Tedy například uzavřít okénko do sklepa (zandat zvenku nějakou deskou), nechat otevřený jen ten otvor do komína a sundat Mirelon z trubek aby tam šlo trochu tepla z topení? Respektive bylo by to vůbec k něčemu ten Mirelon sundat? Abych nenavýšila spotřebu plynu ale bez jakéhokoliv efektu nebo naopak aby se opět kondenzace ještě teplem nezvýšila? Nebo tedy naopak okno ani komín nezakrývat přes zimu a naopak od jara do podzimu to zakrýt, aby tam nešlo teplo a nevlhlo to ještě víc? Alespoň to jsem cca pochopila z těch vašich odkazů. Ale zase když to uzavřu obojí, bude tam asi zatuchlý vzduch že..?
Nebo jak jsem psala, neřešit vlhkost vůbec, ale lze i při té vlhkosti nějak odstranit ty plísně? Savo, vápno a tak?
Ještě mne zaujala vaše suchá studna. Vím, že rosný bod se tvoří na nejchladnějším povrchu, tedy chápu, že kamení by to asi mělo vytvářet. Ve sklepě je ještě kovový regál, hned vedle okénka (nebyl by chladnější než ta studna?).. Pokud bych tu studnu chtěla vytvořit, v jakém místě sklepa? U vnější strany jak je okénko, nebo uprostřed (ke zdi u schodiště nebo ke zdi k sousedům), nebo spíše na druhé straně sklepa vedle komína ? Jak velkou a hlubokou? Píšete, že v ní je vždy teplota chladnější než ve zbytku sklepa - jak je to možné, když pokud jsem to správně pochopila, tak čím hlouběji půjdu, měla by být teplota vyšší nebo ne? S ohledem na tepelná čerpadla třeba... Ještě upřesním že dům je jako dvojdům a vedle mého sklepa je sklep sousedů.
Co se týká obkopání stěny zvenku, nevím zda by to opravdu šlo takto do hloubky, a pokud ano, zda by to vyloženě pomohlo, pokud soused neudělá to samé, nicméně jsem se dočetla (v souvislosti se zateplením domu) o možnosti položit vodorovnou izolaci zvenku, tedy na sokl dát perimetr svisle a potom k němu na úrovni terénu dát desky perimetru vodorovně do min. vzdálenosti 80 cm od domu. Co vy soudíte o takovémto postupu - všeobecně, nejen u podsklepené části, ale kolem celého soklu domu, mělo by to efekt jak zateplovací tak eliminaci vlhka?
Děkuji.

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2016 10:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Už přispěvatel (p. Harry ...) správně upozornil, že odkopání je nebezpečné.
Jsem téhož názoru, že všechno co má klenbu má jinak založenou statiku a skutečně enormně "tlačí do boku".

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.11.2016 14:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, co se týká toho způsobu větrání, vše máte v těch uvedených odkazech. U toho obkopání domu jsem si hned neuvědomil, že by mohl být problém se statikou, jak už bylo uvedeno. Co se týká té suché studny, zde by se mělo nejdříve ověřit, jak vysoké jsou spodní vody, jinak osobně jsem takovou studnu nikdy nerealizoval, nějaké návody by bylo potřeba dohledat na netu, často tohle používají vinaři ve svých sklípcích.

Autor: Jana Červená
Datum: 17.11.2016 10:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
P. Harry, p. Homola
jsem moc ráda za tuto informaci o tom, že klenutý strop tlačí do boku, to jsem netušila a je to velice důležitá informace.

V tom případě bych se ráda zeptala vás všech, jak by se dal sklep zvenčí odizolovat, aniž bych ho obkopávala do hloubky?
Četla jsem o nějaké možnosti vodorovné izolace, kde na sokl svisle a k tomu na úroveń terénu by se daly desky perimetru (v rámci zateplení soklu), vodorovně minimálně 80 cm od zdi (jako do tvaru "L") a tím by snad mělo dojít jak k "zateplení" tak i k eliminaci vlhka.. Bohužel nemohu teď najít ten odkaz na obrázky.. Snad víte co tím myslím. Co o tom prosím soudíte?

Autor: Jana Červená
Datum: 17.11.2016 11:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Odkaz jsem našla zde viz detail 6 http://www.stavebnictvi3000.cz/clanky/tepelna-izolace-soklu-univerzalni-reseni/. Pokud bych tedy udělala takovouto izolaci zvenku a ze sklepa od podlahy odváděla vlhko trubkou s ventilátorem, zlepšilo by se prostředí sklepa?

Autor: Jozef Homola
Datum: 17.11.2016 11:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Popisovaný způsob zateplení přinese v celkové bilanci jenom mimiální úsporu. Vzlínání zemní vblhkosti nezabrání a ani nezabrání kondenzaci letního vlhkého vzduchu, který pronikne do sklepa, schládně a jeho vlhkost výrazně stoupne k rosnému bodu.
"Povrchová izolace" kolem domu paradoxne může zabránit prohřívání zeminy od sluněního svitu v létě.
Omlouvám se ale zde je každá radá problematická. Navíc neznáme sílu zdiva kolem sklepa (klenby). Sklep má velkou plochu styku se zeminou a tím pádem má velký odtok tepla a vlhkost prakticky z obou stran.

Autor: Jana Červená
Datum: 17.11.2016 12:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Je mi již jasné, že jsem v létě situaci ve sklepě dost zhoršila tím, že jsem nechala sklep větrat :-( Nyní již chápu problém rosení v souvislosti s teplým letním vzduchem. I doma mám teď vlhkost jen cca 55-60 % ale v létě jsem měla klidně i 70 %. Nechápala jsem to ale teď již ano. Snažila jsem se nyní něco někde dohledat o komínovém efektu,ale nenašla jsem bohužel to co jsem chtěla. Někde jsem totiž četla, že v létě se komínový efekt otáčí a komín místo aby vysával vzduch ven ze sklepa, tak ho naopak zvenku do sklepa hrne (teplý vlhký). Ale nenašla jsem kdy se tato skutečnost stává reálem. Například - pokud venkovní teplota vzduchu překročí 20 C? Nebo pokud rozdíl teploty venku a teploty sklepa překročí rozdíl např. 10 C? Tedy abych třeba věděla, že pokud bude ve sklepě teplota 12 C a teplota venku překročí určitou mez, že mám komín dole uzavřít. A tím eliminovat přívod vlhka komínem. Dokázal byste mi v tom udělat trošku jasněji? :-) Chápu, že sklep je nutné větrat i tak, tedy zvažuji pořízení onoho větráčku s komínkem a s časovým spínačem, který by se zavedl a utěsnil do sklepního okenního otvoru a vzduch by nasával nad podlahou sklepa. Jediné místo odkud by se pak mohl vzduch do sklepa nasávat (kdyby bylo okno i komín uzavřený) je průduch pod šoupacími dveřmi vedoucími do sklepa nad schodištěm do sklepa, za nimiž je technická místnost a koupelna a tam bývá vlhkost vzduchu zpravidla 50-60 % zima/léto, a zvýšená vlhkost jen večer po osprchování. Teplota cca 20-21 C. I tak by vlhkost stále byla nižší než ve sklepě, kde je nyní 100 % a v létě byla hodně přes 100 %. Je mi jasné že vlhkost neodstraním úplně, ale ráda bych zajistila, abych nesprávnou úvahou vlhkost ještě více nezhoršila a naopak ji alespoň v rámci možností trochu snížila. Hlavně kvůli té plísni, chceme tam skladovat brambory, máme tam zavařeniny a tak, a také kvůli statice domu :-( Jak byste postupoval vy na mém místě? Sílu klenby neznám.
Také nevím jak odstranit tu plíseň, aby se více nešířila než by se podařilo sklep trošičku "vysušit". Savo prý není na zdivo vhodné, protože ho zasoluje :-( Nějaký nástřik či nátěr nějakým fungicidem? Nebo vápnem?

Ohledně toho zateplení - dost nyní pročítám problematiku zateplení fasády, s tím souvisí i zateplení soklu, tedy nevím jak by se to řešilo zrovna v tomto "koutě" dvorku.. Ale to by bylo již jiné diskuzní téma.

Autor: Jozef Homola
Datum: 17.11.2016 12:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Sklep byl odjakživa místo s vysokou požadovanou vlhkostí a chladem aby se tam udržely skladované plodiny. I tento sklep určitě počítal se skladováním podobných komodit. Mám na dvoře starý neobývaný dům se sklepem, kde jsou nějaké jabka a nějaké brambory. Vlhký je až až, pradoxně v zimě ani tolik ne, protže mrazivý vzduch má malo vlhkost a po ohřátí ještě menší. V létě je podlaha doslova polita vodou. Kdysi jsem zde dával měření s vlkoměrem a teploměrem. Na to aby v létě se ve sklepě navodila jiná atmosféra by bylo zapotřebí 24 hodin hnát poměrně velké množství vzduchu, který ač vlhký předci by nějakou vlhkost odnesl ale hlavně by za nějakou dobu povýšil teplotu okolního zdiva. K tomu však potřebuje hodně kWh. Pak kondenzace venkovního vzduchu se potlačí. Jiná možnost je kondenzační sušička.
Klenba se zpevňuje dvěma způsoby. Ocelovými táhly pod stropem a nebo venovnými přizděnými opěrnými "žebry". Často je to vidět u kostelů. Pochybuji, že by někdo chtěl vrtat několik děr a sevřít tu vaší klenbu. Pak by se mohla zvenku odkopat (bez nebezpečí) a izolovat jak proti zemní vlhkosti, tak proti chladu. Jenže má to i tak malý účinek. Není vodorovná hydroizolace základových pásů a u tohoto sklepa můžou být hodně široké.

EDIT
https://forum.tzb-info.cz/132327-sklep-a-dnesni-stav
Zde je vlákno o sklepu a jak jsem to prolétl, tak "METBAL" také připustil, že pomoci může "brutální ventilace".

Autor: Jana Červená
Datum: 18.11.2016 10:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
K vašemu odkazu na váš příspěvek - komentáře METBAL absolutně nechápu a to nejen zde ale i v jakékoliv diskuzi, potřebovala bych k nim překlad. Také se blbě čtou tou kombinací různě velkých písmenek. Za další i zde jako i v jiných diskuzích je spousta názorů ale já jsem z toho bohužel nevytušila žádné definitvní co nejúčinnější řešení, což bych moc ráda :-( Oceňuji vaši snahu a ochotu, ale možná dělám tu chybu, že se snažím pochopit spoustu věcí najednou a pokládám příliš mnoho otázek v jednom dlouhém textu a pak se divím, že nedostávám odpovědi jaké jsem očekávala. Pokusím se tedy důležité otázky napsat velkými písmeny, snad to bude lepší ;-)

K vaší první větě - to chápu. A jak jsem již vícekrát psala, vlhkost by mi nevadila, kdybych tam neměla tu plíseň. VY VE VAŠEM SKLÍPKU PLÍSEŇ NEMÁTE NEBO JAK S NÍ BOJUJETE?

Také zatím stále nevím, zda tím komínem sklepu trochu ulevuji či spíše naopak. JAK FUNGUJE KOMÍNOVÝ TAH, KDY KOMÍN TÁHNE VZDUCH VZHŮRU A KDY HO NAOPAK TLAČÍ DOLŮ?

I tak by mi vůbec nevadilo, kdyby byl sklep trošku sušší a ne 100 % a více. KDYŽ NEPROVEDU ŽÁDNOU IZOLACI VLHKA, JAKÝM NEJLEPŠÍM ZPŮSOBEM - KOMBINACÍ VÍCE VĚCÍ - BYCH DOSÁHLA ZLEPŠENÍ NEBO ALESPOŇ NE ZHORŠENÍ (když vezmeme do úvahy že nyní je to ve sklepě tak, že venkovní okénko je neustále odkryté, odvod do komína je také odkrytý a mezera pod šoupacími dveřmi z interiéru do sklepa nad schody je v zimě zakrytá dekou a v létě odkrytá)?

Asi bych potřebovala nějakou konkrétní odpověď například v tomto duchu: "Když bude venku teplota XY, tak okénko nechte otevřené i s komínem jen 3 hodiny denně mezi 8 a 11 hod. Mimo tuto dobu zakrývejte venkovní okénko. Když bude venku teplota YX, tak nechte okénko i komín otevřené pořád."
Nebo "Vývod do komína zcela zakryjte a nechte odkrytou mezeru pod šoupačkami a do okénka dejte ventilátor s odtahem od podlahy a načasujte jeho provoz každý den mezi 21 a 8 hod. Plísně eliminujete tak, že zeď nastříkáte, omyjete tak nebo onak...".
Nebo nějakou takovouhle podobnou odpověd, která by mi ukázala jaká udělat alespoň opatření, abych situaci vůbec nezhoršovala a naopak ji mohla třeba ještě trošku zlepšit když to půjde...
Děkuji.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2016 11:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Klasický sklep obvykle nějakou plíseń obsahuje a pokud chce někdo s ní bojovat, tak se natře vápeným mlékem s přídavkem skalice modré a dobře se vyvětrá (14 dní minimum).
Co se týká komínu, tak není správně (fyzikálně) říkat, že táhne. Vzduch chladnější a těžší vytlačuje vzduch teplejší a lehčí. Aby to dobře fungoval taky by měl být komín po výšce vyhřátý aby co nejméně tepla vzduchu odebral, protože vzduch ochlazený v komíně se stává těší a "odmítá cestu nahoru". Aby komín ve sklepě alespoň trochu fungoval, tak by měl mít nasávaní u stropu. Staré vinařské sklepy se větraly tak, že u venkovní zdi byly takové šachty do kterých se propadal chladný vzduch a u paty sklepu byly otvory - okénka aby se natlačoval u podlahy a zaplavoval podlahu. Ve stropě pak fungovaly odtahové otvory kudy byl tepleší a vlhčí vzduch vytlačován. Tímto způsobem se sklep částečně odvlhčil a i ochladil. Není problém udělat teplý sklep na skladování ale je probém udělat sklep s teplotou např. +4°C. Je dobré připomenout, že i odpar vody snižuje teplotu sklepa. Jeden litr odpařené vody si vezme 2 257 000 J tepla.
U vašeho případu můžete vyzkušet ventilátor zapravený do otvoru komínu a "brutálně větrat" a to téměř trvale. Pořídit si do sklepa teploměr a vlhkoměr a uvidí se. Garantuji mírné zlepšení. Zázraky nečekejte.

Autor: Jana Červená
Datum: 18.11.2016 15:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Moc vám děkuji za ochotu a trpělivost :-)
Jak prosím připravím to vápenné mléko? To je hašené vápno s vodou v konzistenci hodně tekuté (+ kolik skalice)? Nátěr 1 nebo více? Měla bych před tím podklad nějak ošetřit nebo to mohu natřít rovnou i přes případnou plíseň? Docela těžko je na zdi vidět kde plíseň vyloženě je a kde ne, zatím ji vidím hlavně na věcech ve sklepě, na zdech není poznat.

Ještě mne napadá, nebylo by od věci skopat stávající omítku až na cihlu? Neuškodila bych tím té klenbě? I co se týká toho vlhka, bylo by to lepší či horší kdyby se to skopalo na cihlu a znovu nenahazovalo (nebo nahodilo - čím?) a případně i takto okopané natřelo tím vápnem?

Vy to jistě budete vědět - jak je dělaná stavba nad tou klenbou? Je tam nějaký také trámový strop či co? Ptám se zejména proto, zda se mám obávat toho, že pokud by se klenba začala časem bortit, že by se mi začal bortit celý dům? :-(

Pokud správně rozumím, tak v mém případě nedokáži zajistit samovolné větrání, protože nedokáži udělat tak velký výškový rozdíl otvorů že? Okénko je nad úrovní stropu. Šoupačky jsou za rohem nad schody v úrovni stropu sklepa. Komín má celkem 3 možnosti otvorů (viz foto). Aktuálně nezaslepený - na výšku uprostřed, potom je tam ještě zaslepený pod stropem a naopak zcela dole jsou dvoje vybírací dvířka. Ale ani změna uzavření a otevření jiného otvoru komína by mi asi nepomohlo, protože je komín nepoužívaný a nemá potřebný tah sám o sobě? Ikdyž je v horních patrech ohříván ale de fakto jen teplotou v místnosti, což je v přízemí 22 C a v podkroví 20 C ovšem na půdě již ohříván zase není. Chápu, že by mi pomohlo změnit otvor v komíně na ten horní, pokud bych měla přívod vzduchu u podlahy, což nemám. Je to tak? Nebo by šlo nechat v komíně otevřený zcela dole ten vybírací otvor a do okénka do nějaké desky zafixovat jinou dost vysokou trubku, která by brala ten vzduch od stropu sklepa? Nicméně teploměr i vlhkoměr ve sklepě mám, dnes je tam 11 C a 95 %.

Zvažuji pořízení tohoto větracího zařízení k zabudování do okénka- viz foto.

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2016 16:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Zatím nezkoušejte nic složitého. V obchodech s ventilátory zakoupit levnější axiální ventilátor kruhového tvaru jaký se vlkádá do potrubí, třeba průměru 120 mm. Vložit jej do horního otvoru v komíně, utěsnit na okrajích hadrem nebo nějakou vatou a nechat týden dva v chodu (vody v tom zdivu může být i hektolitr) a umožnit přístup vzduchu do sklepa. Pak se uvidí co dál. Oškrábat kartáčem zvětralou omítku a jiné a nabílit. To kolik skalice, to najděte někde na internetu. Nic se nestane když nedáte nic. Musím vás ale upozornit, že čím více bude prosychat zeď, tak se transport vlhkosti z okolní hlíny vůbec nemusí zastavit, spíše naopak. Mohl bych to parafrázovat že "vlhkost má hlad po suchu".
Jiná možnost je kondenzační sušička. Ta nepotřebuje ani přivádět vzduch a dokáže velmi vysušit vnitřní vzduch, který následně váže vlhkost a v sušičce to zkapalní. Je to ale energeticky náročnější zato ale velmi účinné.
http://ventilatoryzlin.cz/ventilator-tubo-120-potrubni-axialni--p-63216

Autor: Jana Červená
Datum: 18.11.2016 17:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
No v první chvíli jste mne docela vyděsil :-D Už jsem se viděla jak montujeme ventilátor nahoru do komína! Než mi došlo, že máte na mysli ten horní otvor v komíně ve sklepě :-) A nechat otevřené (nebo jen částečně) to okénko. Tak jste to myslel že? Hledala jsem kolik ventilátor žere el. (18W) a kromě toho jsem našla uvedeno, že je pro délku potrubí do 3 m. Komín má cca 10m, tak nevím, nebyl by to problém? Jinak když vidím cenu ventilátoru, tak celé to zařízení na obrázku by mělo vyjít komplet (pouze bez montážní pěny) i s poštovným na 1900,- Kč a jede na 12V, což mi přijde celkem ucházející, co myslíte?
Nicméně mne zaráží ještě jeden rozdíl. Z toho co jsme si psali vy mi doporučujete odsávat horní teplý vzduch že? Naopak uvedené zařízení odsává chladný vzduch od podlahy, více info zde: http://pavan.cz/new/index.php?volba=princip. Tedy toto mi není příliš jasné, zda tedy odsávat chladný vzduch dole či teplý nahoře..
Jinak chápu, že jakmile se něco vysuší, tak zase bude do toho mít tendenci vnikat další vlhko (ze stěn..) když to nemůžu odizolovat. S tím počítám, že sklep nevysuším zcela, ale ráda bych ho držela na nějaké lepší úrovni, ikdyby se ten větráček měl točit pořád. Což by ale u sušičky bylo dost likvidační (cena za el.), tedy tuto možnost jsem prozatím odložila (ale dívala jsem se na ně také).

Co se týká vápna, asi bych to raději řešila zakoupením nějakého vápenného nátěru, našla jsem na netu nějaký od HET či Weber...

Ještě jestli byste mi uměl odpovědět na tuto otázku? Jak je dělaná stavba nad tou klenbou? Je tam nějaký také trámový strop či co? Ptám se zejména proto, zda se mám obávat toho, že pokud by se klenba začala časem bortit, že by se mi začal bortit celý dům? :-(

Autor: Jozef Homola
Datum: 18.11.2016 20:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Udejte mne vnitřní otvor komínu a jeho tvar jestli čtverec nebo kruh, zda je vložkován nebo omítnut (podívejte se do něj zrcátkem). Spočítám vám kolik komínem protlačí ventilátor tedy jakou bude mít proudění tlakovou ztrátu. Na ty údaje o délce nehhleďte, prostě se o něco sníží průtok.
S klenbou neporadím. Klenba může mít nahoře zásyp aby se srovnal oblouk a v zásypu mohou být volně ložené trámy jako polštáře pro podlahu. Mohou být také vetknuté ve zdi. Pokud máte strach o klenbu, tak ta se dá i podepřít a to různými způsoby.

Autor: Jana Červená
Datum: 20.11.2016 12:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Kus roury vedoucí do komína má průměr cca 18,5 cm. Vnitřní průměr komínu měřený v tomto vývodu se jeví také jako 18 cm (nevím zda je napojený přesně). Je kruhový a komín je vyvložkován plechem. Vysoký cca 10 m od podlahy sklepa k vrcholku komínu nad střechou. Před chvílí jsem byla ve sklepě a zkusila odkrýt ještě vybírací otvor dole v komíně. V něm visely pavučiny a bylo vidět že se pohybují. I plamen zapalovače se nahýbal do komínu, tedy zřejmě komín sám o sobě něco táhne, ale nevím kolik. Na druhou stranu u okénka se zase plamen nahýbal spíše k okénku, tedy nevím zda vůbec k nějakému proudění přímo v místnosti dochází a zda si oba otvory vzájemně "nekonkurují".

Nyní jsem četla i pár článků ohledně větrných ventilačních turbín, tak jsem si říkala zda by to nešlo namontovat nahoru na komín, ale dočetla jsem se dost negativních názorů, ikdyž v souvislosti s bytovými domy, tedy nevím jaký vliv by to mělo na můj případ...

Stále zvažuji nákup onoho odvětrávacího zařízení uvedeného výše. Toto zařízení ale odvětrává chladný vzduch od podlahy, vy doporučujete odvětrávat horní vzduch zpod stropu - jaký je v tom prosím rozdíl?

Autor: Jozef Homola
Datum: 20.11.2016 13:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Ventilační turbíny jsou k ničemu a to je exaktně změřeno. To, že se točí neznamená že sají.
Nasávat vzduch u stropu je lepší proto, že vlhký vzduch je lehčí. Jakýkoliv ventilátor o teoretickém výkonu 150 až 190 m3/h s příkonem 16 až 20 W spolehlivě prožene komínem minimálně 100 m3 vzduchu. Přívodní vzduch si sklep natáhne třeba oknem. Mám grafy výkonu ventilátorů a nějaká tlaková ztráta 10 Pa po délce potrubí je moc neovlivní. Při průměru 18 cm a rychlosti 1 m/s může být ztráta na běžný metr asi 0,5 Pa. Při rychlosti proudění např. 2 m/s projde komínem za hodinu 150 m3 vzduchu. Ještě malé upozornění pro výběr ventilátoru. Musí mít v papírech uvedené, že je určen pro trvalý provoz. Mnoho výrobků má menší zatěžovatel a je určeno pro časově omezený chod.
Ještě poznámka k plaménku u okýnka. U dolního okraje okna se musí nahýbat dovnitř a u horního okraje okna ven z místnosti. Uprostřed je tzv neutrální rovina.

Autor: Jana Červená
Datum: 21.11.2016 17:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Pane Homolo (i další),
moc vám děkuji za podnětné odpovědi, zase jsem o trošku chytřejší. V první řadě vymalujeme tím vápenným nátěrem a potom zkusím to odvětrání. Časem sem případně dopíši poznatky.
Ještě pro zajímavost jsem našla k tématu odvlhčení tento zajímavý článek z roku 1927 o Principu Knappenova způsobu vysoušení budov. Docela by mě zajímalo zda to může fungovat (nemyslím teď v mém sklepě ale všeobecně, třeba u základů nad terénem), ale nikde jsem o tom nenašla nějaký modernější článek ;-) http://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=52

A ještě bych vás poprosila, vy jste v tomto takový zběhlý, mohl byste se mi ještě podívat na tento dotaz? Odpověděla jsem na něj ale asi se na něj pak nějak pozapomnělo.. Moc děkuji. https://forum.tzb-info.cz/136831-zhorsila-jsem-zateplenim-trubek-ve-sklepe-ucinnost-kondenzacniho-kotle?idtext=5#text5

Autor: Jozef Homola
Datum: 21.11.2016 20:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
http://www.sanace-zdiva.cz/vrazeni-nerezovych-desek.html
Narážení nerezových trapézových plechů jako vodorovná izolace se používá i dnes. Musí to ale být nad terénem a musí tam být přístup.
Co se týká vašeho topení. Když kotel cykluje tak to znamená, že je jeho výkon dolní nad možnostmi, které mu ukládá ekvitermní regulace nebo podimenzovaná ochlazovací plocha těles. Pro vás by bylo lepší jít podle pokojového termostatu v referenční mísnosti a pokud uplatňovat útlum na noc tak maximálně 1,5 až 2°C. Víc k tomu nemůžu říci. Neznám ani vaši roční spotřebu plynu a ani nevím kolik minut se udrží v celistvém chodu kotel po staru.

Autor: Jana Červená
Datum: 22.11.2016 08:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118998
reakce na ...
Já ale neměla na mysli narážení desek do zdiva, to sice v článku je ukázáno hned na první fotce, ale v článku jako takovém (od 5. odstavce) se pak více píše o vkládání nějakých porézních trubek šikmo do zdiva, skrz které má vlhkost cirkulovat a odcházet... To mě celkem zaujalo, zda by to mělo třeba nějaký efekt v základech nad terénem...
Ohledně kotle vám odepíši v příslušné diskuzi.

zobrazuji 1 - 30 z 32   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama