Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Nilan VPL15 a jiné akt. rekuperace

Autor: Luboš Včela
Datum: 24.09.2017 15:41
uživatel: 120496


Zdravím,
můžete mi prosím někdo poradit, jak nastavit Nilan VPL15 tak, aby docházelo k rekuperací i za stavu, kdy je objekt temperován podlahovým topením a tepelnými zisky (převážně jen koupelny) na teplotu odtahu z domu 22-23 °C. Rekuperace funguje pouze jako větrák a do domu vhání jen vzduch o venkovní teplotě, tj. s účinností 0%. Nastavím-li na rekuperací požadavek na teplotu 23 °C, došlo by teoreticky k aktivaci rekuperace až při poklesu průměrné teploty v domě na 22 °C (reálně tento pokles u zatepleného objektu zatím nenastává) a naopak by poté objekt byl mírně přetápěn na 24 °C. Poté by se opět vypnula rekuperace („topení“), termostaty by také vypnuly podlahové topení a celý systém by čekal, až VPL vyvětrá a ochladí dům na 22°C, kdy opět sepne podlahové topení nebo začne topit VPL a celý cyklus se opakuje stále dokola…. VPL buď jen ochlazuje (větrá) nebo přehřívá (tedy rekuperuje).
Mám zatím pocit, že jsem VPL15 koupil téměř zbytečně. Při reálném provozu se o žádnou rekuperaci nejedná, neboť nic nerekuperuje. Byla-li by VPL15 schopna svým výkonem pokrýt veškeré TZ objektu, mohla by se nazývat horkovzdušným vytápěním s TČ., ale v kombinaci s podlahovým topením se jedná o drahý větrák s filtrací vzduchu, který žádnou energii ani finance neušetří, spíše naopak. Pokud mám dům temperovaný stabilně podlahovkou (vlažná podlaha v koupelnách) a tepelnými zisky v rozsahu N-zóny, VPL15 jen větrá a chladí stejně, jako by byla otevřená okna. Má tento způsob provozu smysl? Za vysoké pořizovací náklady jen „automatické otevírání oken“?
Poraďte prosím s nastavením a pokuste se mi vysvětlit, jaká je výhoda VPL15 (kromě letního chlazení) proti běžné pasivní rekuperací, která by za současných podmínek už několik dní do domu přiváděla alespoň temperovaný vzduch a šetřila náklady na vytápění. Momentálně je v jednotce aktivován program Komfort (budou krbová kamna). Bylo by řešením situace změna na program Úspora, kde by se nastavila minimální teplota dodávaného vzduchu společně se spínáním kompresoru? Případně poraďte, jak uživatelsky změnit rozsah N-zóny na 1°C a tím omezit kolísání teplot. V návodu však změnu nastavení (spínání kompresoru) výrobce nedoporučuje, předpokládám, že dojde ke snížení životnosti zařízení.
Výpis hodnot z dnešního rána:
Venkovní teplota 11st.
Vnitřní teplota 22,6st.
Požadavek na cílovou teplotu (na nilanu) 23st.
Přestože není úplně dodržena požadovaná teplota do domu fouká vzduch o teplotě 13st.
Poslal jsem dotaz i výrobci, doufám, že někdo poradí. Přece nemůže být popsané fungování v pořádku. Jak fungují aktivní rekuperace ostatním?
Díky

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 96   starší >>
Příspěvky
Autor: Ladislav Plevka
Datum: 04.08.2020 10:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100352
reakce na ...
Pokud nechcete,aby byl do mistnosti přiváděn vzduch o venkovni teplotě,tak.jedina moznost je nastavit na jednotce vysokou pozadovanou teplotu,na kterou jednotka dum nedokaze vytopit. Pak topi porad a okid neni pozavana teplota v mistostech tak to dotopi podlahovka. Nastavit si privadenou teplotu vzduchu jednotka neumi. TČ v ni umi jen topit na max.nebo nic.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 04.08.2020 10:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 127876
reakce na ...
Super. TČ poběží stále, tedy bude "převětráno", nízká vlhkost, komfort v ...., krást teplo z baráku, ..... a vodu ohřívat elektrikou?
Co si ti stavebníci nevymyslí

Autor: Ladislav Plevka
Datum: 04.08.2020 11:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100352
reakce na ...
??? Kazda rekuperace 24 hod.tak proc by melo byt prevetrano? Ohrev vody s tim nesouvisi. To ma vyresene kazdy jinak.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 04.08.2020 15:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 127876
reakce na ...
Jiná TČ neberou vzduch z baráku . A při větrání s rekuperací se větrá s nižším objemem.

Autor: Ladislav Plevka
Datum: 04.08.2020 21:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100352
reakce na ...
Nevim zda vase odpovedi nejak souviseji s puvodnim dotazem. Klasicke TČ ale nevyvetra vubec.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 04.08.2020 23:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 127876
reakce na ...
no to ne, ale zas má větší výkon pro vytápění. Rekuperace má jen věětrat, tato forma - luftbojler je právě z důvodu převětrání nevýhodná - jednak energeticky i snižováním vlhkosti.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 04.08.2020 23:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 127876
reakce na ...
no to ne

Autor: Ladislav Plevka
Datum: 05.08.2020 09:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100352
reakce na ...
Nevim oc vam jde, puvodni dotaz byl,jak nastavit vpl jinak a vase odpovedi jsou uplne mimo tema. Ale koukal jsem i v jinych vlaknech a na jinych strankach, ze to zasobujete radami i jinde.

Autor: Miroslav Bartovič
Datum: 05.08.2020 09:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122908
reakce na ...
Neviem, či malo zmysel oživovať starú diskusiu. Ale keď už ste to znova načali, tak pridám moje skúsenosti s VP 18K EK9. Elektrokotol je síce integrovaný, ale okrem spoločnej požadovanej teploty je jeho funkčnosť viac-menej samostatná.

Základom je používať na ekvitermické riadenie podlahovky a systémom pokus-omyl doladiť krivku tak, aby pokrývala iba tie tepelné straty domu, na ktoré limitovaný výhrevný výkon kompresora už nestačí. V mojom prípade sa to láme pri vonkajšej teplote okolo 0 stupňov. Výsledkom je, že do maximálnej miery využívam lacnejší zdroj tepla v rekuperácii, kotol nabehne iba keď ho naozaj treba, dovnútra fúka v zime vždy teplý vzduch a hlavne rekuperácia nevyfukuje von draho zohriaty vzduch. Nevýhodou je relatívna vlhkosť vzduchu 20-25%, ktorá je ale problémom hlavne v noci a riešim ju malým zvlhčovačom vzduchu v spálni. Ak je v zime relatívne teplo, prípadne aj v prechodnom období, a zisky z okien a vnútorných zdrojov sú dostatočné, tak rekuperácia beží v bypase, ale straty tepla v tomto prípade neriešim, pretože dom vtedy potrebuje objektívne už chladiť a to teplo je aj tak zadarmo. Pri najnižšej rýchlosti ventilátorov studený vzduch necítim, pokiaľ nestojím rovno pod výduchom a tie mám umiestnené tak, aby pod nimi nikto nesedel/nestál.

Ak si dobre spomínam, niekde v nastavení je aj možnosť nastaviť vonkajšiu teplotu, pod ktorú sa kompresor nevypne, prípadne riadiť aj kompresor ekvitermicky podľa vonkajšej teploty, ale ešte som to neskúšal. Trochu sa čudujem, že pán Včela spomína minimálnu hysterézu (N-zónu) 2 stupne. U VP 18K v režimoch kúrenia a chladenia zapína kompresor pri poklese, resp. náraste teploty o 1 stupeň. Iba v režime auto je to inak, kde sa nastavuje odstup požadovanej teploty chladenia od požadovanej teploty kúrenia. Ale ani tam pri dobrom nastavení nebudú vnútorné teploty lietať hore-dolu.

Súhlasím s pánom Šalým v tom, že aktívna rekuperácia vlastne nie je rekuperácia, ale lacný zdroj teplého/chladného vzduchu, prípadne aj teplej vody. Menej technicky zdatným by som jednoznačne odporúčal lacnú pasívnu rekuperáciu. Prípadne priplatiť a kúpiť kombinovanú rekuperáciu pasívnu s aktívnou. Dostať moju VP18 do stavu, kedy funguje ekonomicky a aj komfortne, vyžadovalo veľa snahy, znalosť princípov riadenia a regulácie a napojenie na nadradený systém (u mňa Loxone).

Autor: Roman Novák
Datum: 06.08.2020 21:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
"Dostať moju VP18 do stavu, kedy funguje ekonomicky a aj komfortne, vyžadovalo veľa snahy, znalosť princípov riadenia a regulácie a napojenie na nadradený systém (u mňa Loxone)."

V době kdy není potřeba přívodní vzduch chladit ani ohřívat u VP18 v komfortním režimu nikdy vodu levně neohřejete. Na základě mých zkušeností s provozem větracího systému v domě to chlazení ani ohřev není potřeba zhruba 5 měsíců v roce. Jak jste se popasoval s tímto problémem? Já na ohřev vody v tomto období přecházím vždy do podtlakového režimu. Jinak by byl ohřev vody několikanásobně dražší. Tedy 5 měsíců v roce by v komfortu jednotka spotřebovala několikanásobek energie.

Autor: Miroslav Bartovič
Datum: 07.08.2020 09:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122908
reakce na ...
Máte pravdu, v prechodnom období rovnotlaký režim vodu nezohreje. Teda aj by zohrial, ale miesto žiadanej teploty v dome +-1 stupeň bude +-5 stupňov.
Podtlakový režim som zatiaľ skúšal iba na začiatku leta a pri ňom sa dom prehrieval. Ale dám mu šancu ešte na jeseň.
Zatiaľ som ohrev vody v prechodnom období riešil tak, že som mal vypnutý ohrev kompresorom a zapol som špirálu na 50 stupňov pol hodinu pred sprchou a rovno pred sprchovaním ju vypol, aby už nehriala studenú doplnenú vodu. To pre dvoch ľudí stačilo. Keďže špirála týmto spôsobom bežala krátko, spotreba elektriny bola podobná alebo menšia, ako keď sa kompresor snaží pol dňa ohriať celý bojler odspodu. Ešte to plánujem v Loxone pripojiť na časovač a vypínať ohrev po dosiahnutí žiadanej teploty. Lebo nebolo najkomfortnešie myslieť na to alebo potom čakať so sprchovaním, lebo som zabudol dať vodu ohriať. Pre väčšiu rodinu alebo ľudí s rôznymi pracovnými zmenami to ale asi nebude najvhodnejšie.
Ešte je možnosť sa s tým všetkým zmieriť a brať to tak, že teplá voda "zadarmo" je iba pol roka. V priemere je to stále o polovicu lacnejšie ako ohrev čisto elektrinou, teda porovnateľné s ohrevom plynom.

Ako tu píšem o ohreve vody, tak sa mi vybavila tá odrhovačka, čo má Nilan na infolinke: "Nilan levně topí, Nilan hřeje vodu...". Teraz sa toho celý deň nezbavím. :D

Autor: Luboš Včela
Datum: 07.08.2020 11:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120496
reakce na ...
Je to už nějaký rok, co jsem zakládal tuto diskuzi. Dnes bych se pravděpodobně rozhodl jinak. Reálně z rekuperace profituji několik měsíců v roce, asi paradoxně nejvíc na lehké letní chlazení a podzimní přitápění. V mrazech provoz výrazně omezují, neboť vlhkost pod 30% je pro nás neakceptovatelná a jedna sezóna se zvlhčovačem mi stačila. Občas rekuperací provětráme jen zvýšeným odtahem při použití WC, jinak je vypnutá. Dovedu si představit, že by rekuperace byla fajn pokud by bylo možné omezit (=zastavit) větrání jednotlivých místností a zabránit vysušování. Zdá se mi, že v domě vzrostla prašnost, rodičům osychá při návštěvě nosní sliznice. Občas se musí dolévat voda do hadice s kondenzátem, protože při vyschnutí se přenáší "bublání" z rekuperace po domě. Máme děti a psa, takže je občas vypouštime na zahradu a větráme přirozenou cestou. Syn po většinu roku "vytápí" (přehřívá) svůj pokoj x-boxem a televizí a v zásadě trvale větrá oknem, takže těsnost budovy a funkčnost není optimální....:-) Ani nevím jestli budu rekuperací někdy v budoucnu postrádat, snad jen jako nemohoucí senior. Teď jsem spíše rád, že mám samostatnou podlahovku, bojler, který při poruše vyměním do pár dní a nemám all-in-one systém. Spotřebu a úspory už neřeším, prostě bydlím.

Autor: Jaroslav Šalý
Datum: 07.08.2020 13:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 127876
reakce na ...
Nakonec každý přijde na to (zvláště v době nemoci a pod), že komfort je k nezaplacení. Abych se vyhnul takovým komplikacím, postavil jsem nejprve sobě sofistikované zařízení, pro komplexní řešení, které zvládne vše v jednom - ale ... hádejte co brání rozšíření - cena!
Jenže nikdo nepočítá, co ho stojí když to poskládá z jednotlivých částí zařízení (u konkurence třeba základní cena u nutné doplňky - čidla, termostat atp) - porovnává neporovnatelné a přichází o to nejcennější - komfort bez kompromisů, jednoduché ovládání v automatickém režimu

Autor: Roman Novák
Datum: 08.08.2020 08:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Upravit žádanou teplotu by nebyl takový problém. Ono s energií, která na to připadá je jasné, že ta jednotka nad tou skutečnou teplotou nemá takovou moc. Přesto je to energie doslova vyhozené do luftu.
Do podtlaku přepínám na dobu nezbytně nutnou pro ohřev vody. Zbytek času jede jednotka v rovnotlaku. Důležité je správné načasování. Takže v dubnu, květnu, září a říjnu se tak často děje v odpoledních hodinách kdy je venkovní teplota nejvyšší, Zatímco v letních měsících se takto ohřev zapíná v ranních hodinách. Tím se dům brání přehřívání v tomto režimu v létě, nebo nežádoucímu ochlazování v přechodném období.
Ohřívat vodu elektrospirálou u jednotky, která má šetřit
energii... Tak to mi nejde :-)
Pravda v letním období při potřebě chladit mám velkou výhodu. Zbytek času se větrá při sání ze zemního registru. Samozřejmě blíže k ideálu by byl bypass výměníku na přívodu vzduchu.
Zkušenost z provozu pro můj případ je zbytečná elektrospirála a to včetně zimního období, zbytečné zapojení s ventilem pro přepnutí na chladící režim a chybějící bypass.

My na rozdíl od pana Včely větráme jednotkou po celý rok. Jen se mění režimy a objem výměny vzduchu. Po pěti letech provozu Je to samozřejmě znát i na opotřebení stroje.

Autor: Ladislav VARGA
Datum: 14.01.2019 13:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101136
reakce na ...
Dobrý deň,

neviete náhodou niekto model ventilátorov použitých v Nilan VP18K M2? Vyzerá, že budem musieť jeden vymeniť, tak som zvedavý, koľko ma to bude stáť? Jednotka je už mimo záruky. Ďakujem.

Autor: Roman Novák
Datum: 15.01.2019 19:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Zdravím

Jednotka by měla obsahovat ventilátory výrobce EBM PAPST typ:

EBM G36140-AV17-14 230V

Pokud máte ještě k jednotce dokumentaci tak jsou uvedeny v soupisce materiálu.

Jak dlouho máte jednotku v provozu z čeho usuzujete na vadný ventilátor?

Autor: martin pavlica
Datum: 05.01.2018 11:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116202
reakce na ...
Dobrý den pane Včela,
VPL 15Top mám v pasivním RD 2roky, to co popisujete jsem řešil uplně stejně a stejně jsem byl naštván a to jsem doposud. Když to celé shrnu,
Pokud je venku nad 10stupnů tak sepnutý rekuperátor dokáže RD vytopit nebo udržet teplotu kolem 23stupnu
Pokud teplota venku poklesne zvláště do minusových teplot, tak používám nižší intenzitu větrání, nebot mi RD dost vychlazuje, alespon obývací místnost, kde mám dva přívody.
Závěrem, ano buď foukáte s dohřevem nebo to co je venku. tzn. máte spotřebu min 500W. takže v RD největší žroutem elektřiny není TČ ale rekuperace.

Autor: Tomáš Straka
Datum: 07.01.2018 10:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117765
reakce na ...
Dobrý den,

toto je pro mě zásadní diskuze.
Mám rovněž nabídku na jednotku Nilan vpl 15. Zaujala mě možnost chlazení. Trošku mě zaskočilo, že jednotka zná jen dva režimy, a to že naplno topí nebo chladí (což je logické, protože má nejvyšší účinnost). Pokud zrovna neběží kompresor, pouští do domu venkovní vzduch a to i v zimě. Jednotka nemá pasívní výměník.
Dokáže jednotka ochladit v létě Váš dům? Jakou má dům tep. ztrátu?
Stojí investice 100 tisíc za to?
Já mám vytápění teplovodní podlahovku a to znamená mít doma dva na sobě nezávislé systémy s tč. Otázkou zůstává regulace.
Asi se ale nakonec vydám cestou jednoduché pasivní rekuperace.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 11:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Existuje i možnost komfortního řešení - vše v jednom včetně regulace - vytápění, větrání s rekuperací, klimatizace i ohřev vody.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 11:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Pane Strako, řešil jsem podobnou otázku jako vy.Je to ale už nějaký čas a tehdy se rozbíhala první vlna dotací zelené úspory. To výrazně promluvilo do výběru zařízení a hodnotit, co se vyplatí vyžaduje širší ekonomický pohled. Neznám dnešní podmínky dotací a tak ani nemohu poradit. Já jsem vycházel z původní koncepce, kdy vytápění bylo navrženo na teplovodní podlahové topení a zdrojem bylo tepelné čerpadlo vzduch-voda, podmínkou dotace, resp. výpočtu byla i rekuperace. Původně jsem měl obyčejnou pasivní. Když jsem si nechal připravit kompletní nabídku od několika firem, došel jsem k dost brutálním číslům a nebýt vidiny dotace, nikdy bych to sám takto nerealizoval. Položka rekuperační jednotka se tehdy moc nelišila a to ani s VPL15. Měl jsem dokonce několik nabídek, kde pasivní jednotky byly dražší. Proto se opět na věc nelze dívat tak,jestli se 100k Kč vyplatí nebo ne. Dům bez rekuperace dnes už snad nikdo nestaví, takže jedná se jen o rozdíl v nabídkách. Sledoval bych ale celou dodávku včetně montáže. To platí pro všechno. Vybíral jsem dveře, cenově vypadaly velmi lákavě. Když firma dodala nabídku i na zárubně, kování a montáž, bylo jasné, proč se jim dveře tak povedly. Ptal jste se na chlazení. Musím říct, že je to hodně znát. Neměl jsem velké očekávání,protože papírově se mi ten výkon zdál malý. Výsledek dost překvapil. Ale je tu ale. Mám podle českých norem pasivní dům, nad terasou velký přesah a v patře předokenní žaluzie, které jsou v létě prakticky trvale sklopené. Bez stínění by to asi pomohlo, ale nestačilo.

Autor: Luboš Včela
Datum: 07.01.2018 11:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120496
reakce na ...
Zdravím,
po půl roce užívání tyto zkušenosti:
1. Letní chlazení je příjemné, ale u zděné stavby s přesahy střechy se bez něj možná obejdete, u naší dřevostavby sníží vnitřní teplotu i v největších vedrech na cca 24st.
2. Rekuperace v přechodném období popsána v úvodním textu, vytopí a pak zase vyvětrá, tj. reguluje v základním nastavení v rozsahu 2 stupňů, tudíž teplota kolísá např. od 21 do 23 st., není to ani příjemné ani úsporné. Nastavíte-li nižší rozptyl teplot, bude se Vám stále dokola zapínat a vypínat kompresor a jeho životnost se sníží. O kolik, to Vám v Nilanu neřeknou....S podlahovkou si dohromady moc rozumět nebude. Pravděpodobně vytopíte dům (i při teplotě podlahovky do 30st) podlahovkou a Nilan Vám topit vůbec nezačne. Ale dá se to alespoň trochu kompromisně nastavit, trochu občas podlahovka a k tomu občas Nilan...
3. Největší problém VLHKOST, resp. SUCHO v domě. Už při teplotách lehce nad nulou NELZE v domě, který je obýván 2 dospělými, 2 dětmi a psem udržet vlhkost vzduchu nad 40 procent RH při trvalém chodu na nejnižší výkon. Aktuálně Nilan větrá 3xdenně na cca 2 hodiny a při teplotách okolo 0°C máme vlhkost okolo 46 procent RH. Prádlo doma nesušíme a fontány atd. nechceme. Radši si na noc otevřu okno v ložnici a nevysušuji si celý dům. Pokusně jsme koupili 1 zvlhčovač a s ním se lze v DANÉ místnosti dostat i nad 50 procent RH, ale zvlhčovač rozhodně není bezobslužný a v místnostech bez zvlhčovače bude vzduch stejně přesušený....
Závěr: Máme difúzně otevřenou dřevostavbu, takže nevím zda jsou informace použitelné i pro ostatní typy staveb. Před realizací nás na tato úskalí v Nilanu neupozornili (zejména vlhkost). Velmi pravděpodobně bych dnes místo vysoké investice do vzt a rekuperace prostředky investoval do efektivnějšího stínění (terasy, slunolamy), případně do skutečné klimatizace. Větrání s aktivní rekuperací je v obdobích, kdy to opravdu potřebujete (topná sezóna) nekomfortní a zdraví škodlivé (kriticky nízká RH). Z mého pohledu (pominu-li chlazení) je pasivní rekuperace na regulaci s ostatními zdroji vhodnější, vhání Vám do domu vzduch o teplotě s kolísáním v řádu několika stupňů a ne jako aktivní, kde rozptyl teplot je 30-40 st.C. Provoz v mrazech bude omezený zejména kvůli vlhkosti, tj. stejně jako u pasivní. Další možností je kombinace pasivní a aktivní, ale to je ještě větší ranec. Naštěstí nemám v aktivce Nilan i integrovaný ohřev vody, to bych musel větrat trvale nebo se smířit s tím, že drahé zařízení používám jako malý bojler s malou topnou spirálou...
LV

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Každé větrání v zimě vysušuje dům. Domy bez akumulace vzdušné vlhkosti jsou na tom hůře. Z těchto důvodů jsem nechtěl dřevostavbu. To je možná větší rozhodovací faktor než nějaká rekuperace. Nás projektant právě na úskalí dřevostaveb upozorňoval. Původně byla ve hře, doplněná o příčky z nepálených cihel a podobná opatření. Nakonec jsme šli do vápenopísku, o kterém jsme nikdy před tím neslyšeli a dodnes jsem projektantovi za to vděčný. Vlhkost je v domě samozřejmě i u nás v zimě nižší, ale pod 40% klesne jen výjimečně. Když se na věc podíváte selským rozumem, tak rekuperace jsou dva ventilátory, které ženou vzduch dovnitř a ven. Je tedy úplně nepodstatné, jakou rekuperaci zvolíte, jestli to bude aktivní nebo pasivní a ještě nepodstatnější jaké je značky. Vždy to bude o míře větrání. I to otevřené okno sníží vlhkost v ložnici, samozřejmě jsem pochopil, že to lokálně ustojíte. Slyšel jsem i o jednotkách, které část vlhkosti vracejí. Otázkou je kolik, a jestli takto vrácená vlhkost zpět do oběhu je hygienicky optimální. Zkušenost s tímto nemám. Nám běží ventilace prakticky nonstop, pouze v pracovní dny se automaticky vypíná ráno a zapíná po obědě. Viděl bych větší problém v koncepci domu než ve výběru větracího zařízení.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 12:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vracení vlhkosti je u rekuperačních zařízení v pořádku, ale ne s "kruhovými" výměníky a u takzvaných rekuperací - regenerační (s obracením funkce - překlapávací)

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Technicky jsem se o to nezajímal, takže principy neznám. Já se na to dívám tak, že by se pára pro vlhčení měla tvořit z čisté vody. Kondenzát vzdušné vlhkosti bude mít k čisté vodě daleko. Nedovedu si představit, že bych třeba vytřel podlahu a hadru nevypral a nechal vysušit v obýváku. Když se podívám do rekuperace a vidím, jaká špína je v kondenzační misce a co odtéká ven. Nechtěl bych tímhle vlhčit dům. Kondenzační hadice se dokonce asi před rokem úplně ucpala takovým rosolovatým čímsi a musel jsem ji vyměnit.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 12:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Nechat uschnout mokrý hadr je právě ta regenerace a ne rekuperace - čistá voda.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 13:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
To mi zkuste vysvětlit. Nejde o to, jak tomu budeme říkat. Mně jde o to, že když se ze špinavé hadry odpaří špinavá voda, dostane se zpět do vzduchu včetně nečistot,které jsem vytřel z podlahy. Když budu mít nějaký stroj, který bude vracet vzdušnou vlhkost, ptám se, jak ošetří, aby se zpět nevracela nečistota, mikroorganizmy, viry a co já vím, co všechno může vydýchaný vzduch obsahovat. Když někdo dýchá, nutně do výdechu uvolňuje páru s ní celé spektrum čehosi. Přijde až nechutné, že bych tohle nechal kondenzovat a odpařovat nebo jiným procesem vracel zpět do interiéru. Přeci od toho jsem si koupil větrací zařízení, abych maximum možného odvětral ven.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 13:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
"Mně jde o to, že když se ze špinavé hadry odpaří špinavá voda"

To je trošku přehnané. Odpařování vody z hadru je podobnější první fázi destilace. Tou se voda zbavuje kde čeho.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 13:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
To co popisujete je regenerace - to jsou ty překlapávačky.
V rekuperaci např, rekuperační výměníky PAUL odvádíte vše špinavé co membránou neprojde a jenom vracíte zpět tu čistou vodu

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 14:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Je to možné, opravdu v tomhle nemám zkušenost. Opět čistě technicky. Jestliže něco filtruje a tedy membrána filtruje, tvoří se sediment.Filtrační schopnosti se také určitě mění. To jistě vyžaduje nějakou výměnu, údržbu a že by se takto jednoduše dala filtrovat voda, to také pochybuji. Je to jen můj pocit, nechci to nikomu vyvracet.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 14:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Váš pocit je Váš pocit. Ten já vám neberu. A to co zůstane na výměníku, je na odtahové straně, a když to umyjete, tak je výměník čistý i z té strany.

zobrazuji 1 - 30 z 96   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama