Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Nilan VPL15 a jiné akt. rekuperace

Autor: Luboš Včela
Datum: 24.09.2017 15:41
uživatel: 120496


Zdravím,
můžete mi prosím někdo poradit, jak nastavit Nilan VPL15 tak, aby docházelo k rekuperací i za stavu, kdy je objekt temperován podlahovým topením a tepelnými zisky (převážně jen koupelny) na teplotu odtahu z domu 22-23 °C. Rekuperace funguje pouze jako větrák a do domu vhání jen vzduch o venkovní teplotě, tj. s účinností 0%. Nastavím-li na rekuperací požadavek na teplotu 23 °C, došlo by teoreticky k aktivaci rekuperace až při poklesu průměrné teploty v domě na 22 °C (reálně tento pokles u zatepleného objektu zatím nenastává) a naopak by poté objekt byl mírně přetápěn na 24 °C. Poté by se opět vypnula rekuperace („topení“), termostaty by také vypnuly podlahové topení a celý systém by čekal, až VPL vyvětrá a ochladí dům na 22°C, kdy opět sepne podlahové topení nebo začne topit VPL a celý cyklus se opakuje stále dokola…. VPL buď jen ochlazuje (větrá) nebo přehřívá (tedy rekuperuje).
Mám zatím pocit, že jsem VPL15 koupil téměř zbytečně. Při reálném provozu se o žádnou rekuperaci nejedná, neboť nic nerekuperuje. Byla-li by VPL15 schopna svým výkonem pokrýt veškeré TZ objektu, mohla by se nazývat horkovzdušným vytápěním s TČ., ale v kombinaci s podlahovým topením se jedná o drahý větrák s filtrací vzduchu, který žádnou energii ani finance neušetří, spíše naopak. Pokud mám dům temperovaný stabilně podlahovkou (vlažná podlaha v koupelnách) a tepelnými zisky v rozsahu N-zóny, VPL15 jen větrá a chladí stejně, jako by byla otevřená okna. Má tento způsob provozu smysl? Za vysoké pořizovací náklady jen „automatické otevírání oken“?
Poraďte prosím s nastavením a pokuste se mi vysvětlit, jaká je výhoda VPL15 (kromě letního chlazení) proti běžné pasivní rekuperací, která by za současných podmínek už několik dní do domu přiváděla alespoň temperovaný vzduch a šetřila náklady na vytápění. Momentálně je v jednotce aktivován program Komfort (budou krbová kamna). Bylo by řešením situace změna na program Úspora, kde by se nastavila minimální teplota dodávaného vzduchu společně se spínáním kompresoru? Případně poraďte, jak uživatelsky změnit rozsah N-zóny na 1°C a tím omezit kolísání teplot. V návodu však změnu nastavení (spínání kompresoru) výrobce nedoporučuje, předpokládám, že dojde ke snížení životnosti zařízení.
Výpis hodnot z dnešního rána:
Venkovní teplota 11st.
Vnitřní teplota 22,6st.
Požadavek na cílovou teplotu (na nilanu) 23st.
Přestože není úplně dodržena požadovaná teplota do domu fouká vzduch o teplotě 13st.
Poslal jsem dotaz i výrobci, doufám, že někdo poradí. Přece nemůže být popsané fungování v pořádku. Jak fungují aktivní rekuperace ostatním?
Díky

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Miroslav Bartovič18.03.2019 10:04
Roman Novák15.01.2019 19:13
Ladislav VARGA14.01.2019 13:15
Jaroslav Pelant30.12.2018 12:25
Šalý Jaroslav07.01.2018 14:55
Roman Novák07.01.2018 14:54
lubor novák07.01.2018 14:49
Roman Novák07.01.2018 14:36
lubor novák07.01.2018 14:34
Roman Novák07.01.2018 14:29
lubor novák07.01.2018 14:19
Roman Novák07.01.2018 14:08
lubor novák07.01.2018 14:03
lubor novák07.01.2018 13:52
Šalý Jaroslav07.01.2018 13:43
Roman Novák07.01.2018 13:42
Roman Novák07.01.2018 13:28
lubor novák07.01.2018 13:28
lubor novák07.01.2018 12:58
Šalý Jaroslav07.01.2018 12:37
Roman Novák07.01.2018 12:36
lubor novák07.01.2018 12:29
Šalý Jaroslav07.01.2018 12:22
lubor novák07.01.2018 12:13
lubor novák07.01.2018 12:03
Roman Novák07.01.2018 11:47
Luboš Včela07.01.2018 11:45
lubor novák07.01.2018 11:43
lubor novák07.01.2018 11:20
Šalý Jaroslav07.01.2018 11:10
Tomáš Straka07.01.2018 10:49
martin pavlica05.01.2018 11:47
Lubomir Švarc15.10.2017 09:12
Roman Novák15.10.2017 08:58
Lubomir Švarc14.10.2017 21:52
Šalý Jaroslav14.10.2017 21:33
Roman Novák14.10.2017 21:24
Šalý Jaroslav14.10.2017 21:16
Roman Novák14.10.2017 20:54
Jozef Homola14.10.2017 20:42
Šalý Jaroslav14.10.2017 20:32
Roman Novák14.10.2017 20:21
Roman Novák14.10.2017 20:18
Jozef Homola14.10.2017 20:18
Šalý Jaroslav14.10.2017 20:12
Roman Novák14.10.2017 20:03
Šalý Jaroslav14.10.2017 19:43
Roman Novák14.10.2017 19:14
Šalý Jaroslav14.10.2017 18:48
Roman Novák14.10.2017 08:08
Roman Novák14.10.2017 07:54
Šalý Jaroslav14.10.2017 07:41
Jozef Homola13.10.2017 23:27
Roman Novák13.10.2017 21:57
Šalý Jaroslav13.10.2017 21:32
Roman Novák13.10.2017 21:24
Šalý Jaroslav13.10.2017 21:13
Roman Novák13.10.2017 19:38
Šalý Jaroslav13.10.2017 09:06
Roman Novák13.10.2017 08:29
Šalý Jaroslav12.10.2017 22:21
Roman Novák12.10.2017 22:15
Roman Novák12.10.2017 21:52
Šalý Jaroslav12.10.2017 21:31
Šalý Jaroslav12.10.2017 21:28
Roman Novák12.10.2017 21:23
Jozef Homola12.10.2017 21:14
Roman Novák12.10.2017 21:13
Šalý Jaroslav12.10.2017 21:06
Roman Novák12.10.2017 20:50
Šalý Jaroslav12.10.2017 20:41
Roman Novák12.10.2017 20:13
Šalý Jaroslav12.10.2017 19:17
Roman Novák12.10.2017 18:40
Jiří Mikeska27.09.2017 00:31
Šalý Jaroslav26.09.2017 23:04
Jiří Mikeska26.09.2017 21:58
Šalý Jaroslav26.09.2017 15:39
Jiří Mikeska26.09.2017 14:19
Jiří Mikeska25.09.2017 15:00
Jozef Homola24.09.2017 16:52
Šalý Jaroslav24.09.2017 16:12

Příspěvky
Autor: Ladislav VARGA
Datum: 14.01.2019 13:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 101136
reakce na ...
Dobrý deň,

neviete náhodou niekto model ventilátorov použitých v Nilan VP18K M2? Vyzerá, že budem musieť jeden vymeniť, tak som zvedavý, koľko ma to bude stáť? Jednotka je už mimo záruky. Ďakujem.

Autor: Roman Novák
Datum: 15.01.2019 19:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Zdravím

Jednotka by měla obsahovat ventilátory výrobce EBM PAPST typ:

EBM G36140-AV17-14 230V

Pokud máte ještě k jednotce dokumentaci tak jsou uvedeny v soupisce materiálu.

Jak dlouho máte jednotku v provozu z čeho usuzujete na vadný ventilátor?

Autor: martin pavlica
Datum: 05.01.2018 11:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116202
reakce na ...
Dobrý den pane Včela,
VPL 15Top mám v pasivním RD 2roky, to co popisujete jsem řešil uplně stejně a stejně jsem byl naštván a to jsem doposud. Když to celé shrnu,
Pokud je venku nad 10stupnů tak sepnutý rekuperátor dokáže RD vytopit nebo udržet teplotu kolem 23stupnu
Pokud teplota venku poklesne zvláště do minusových teplot, tak používám nižší intenzitu větrání, nebot mi RD dost vychlazuje, alespon obývací místnost, kde mám dva přívody.
Závěrem, ano buď foukáte s dohřevem nebo to co je venku. tzn. máte spotřebu min 500W. takže v RD největší žroutem elektřiny není TČ ale rekuperace.

Autor: Tomáš Straka
Datum: 07.01.2018 10:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117765
reakce na ...
Dobrý den,

toto je pro mě zásadní diskuze.
Mám rovněž nabídku na jednotku Nilan vpl 15. Zaujala mě možnost chlazení. Trošku mě zaskočilo, že jednotka zná jen dva režimy, a to že naplno topí nebo chladí (což je logické, protože má nejvyšší účinnost). Pokud zrovna neběží kompresor, pouští do domu venkovní vzduch a to i v zimě. Jednotka nemá pasívní výměník.
Dokáže jednotka ochladit v létě Váš dům? Jakou má dům tep. ztrátu?
Stojí investice 100 tisíc za to?
Já mám vytápění teplovodní podlahovku a to znamená mít doma dva na sobě nezávislé systémy s tč. Otázkou zůstává regulace.
Asi se ale nakonec vydám cestou jednoduché pasivní rekuperace.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 11:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Existuje i možnost komfortního řešení - vše v jednom včetně regulace - vytápění, větrání s rekuperací, klimatizace i ohřev vody.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 11:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Pane Strako, řešil jsem podobnou otázku jako vy.Je to ale už nějaký čas a tehdy se rozbíhala první vlna dotací zelené úspory. To výrazně promluvilo do výběru zařízení a hodnotit, co se vyplatí vyžaduje širší ekonomický pohled. Neznám dnešní podmínky dotací a tak ani nemohu poradit. Já jsem vycházel z původní koncepce, kdy vytápění bylo navrženo na teplovodní podlahové topení a zdrojem bylo tepelné čerpadlo vzduch-voda, podmínkou dotace, resp. výpočtu byla i rekuperace. Původně jsem měl obyčejnou pasivní. Když jsem si nechal připravit kompletní nabídku od několika firem, došel jsem k dost brutálním číslům a nebýt vidiny dotace, nikdy bych to sám takto nerealizoval. Položka rekuperační jednotka se tehdy moc nelišila a to ani s VPL15. Měl jsem dokonce několik nabídek, kde pasivní jednotky byly dražší. Proto se opět na věc nelze dívat tak,jestli se 100k Kč vyplatí nebo ne. Dům bez rekuperace dnes už snad nikdo nestaví, takže jedná se jen o rozdíl v nabídkách. Sledoval bych ale celou dodávku včetně montáže. To platí pro všechno. Vybíral jsem dveře, cenově vypadaly velmi lákavě. Když firma dodala nabídku i na zárubně, kování a montáž, bylo jasné, proč se jim dveře tak povedly. Ptal jste se na chlazení. Musím říct, že je to hodně znát. Neměl jsem velké očekávání,protože papírově se mi ten výkon zdál malý. Výsledek dost překvapil. Ale je tu ale. Mám podle českých norem pasivní dům, nad terasou velký přesah a v patře předokenní žaluzie, které jsou v létě prakticky trvale sklopené. Bez stínění by to asi pomohlo, ale nestačilo.

Autor: Luboš Včela
Datum: 07.01.2018 11:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120496
reakce na ...
Zdravím,
po půl roce užívání tyto zkušenosti:
1. Letní chlazení je příjemné, ale u zděné stavby s přesahy střechy se bez něj možná obejdete, u naší dřevostavby sníží vnitřní teplotu i v největších vedrech na cca 24st.
2. Rekuperace v přechodném období popsána v úvodním textu, vytopí a pak zase vyvětrá, tj. reguluje v základním nastavení v rozsahu 2 stupňů, tudíž teplota kolísá např. od 21 do 23 st., není to ani příjemné ani úsporné. Nastavíte-li nižší rozptyl teplot, bude se Vám stále dokola zapínat a vypínat kompresor a jeho životnost se sníží. O kolik, to Vám v Nilanu neřeknou....S podlahovkou si dohromady moc rozumět nebude. Pravděpodobně vytopíte dům (i při teplotě podlahovky do 30st) podlahovkou a Nilan Vám topit vůbec nezačne. Ale dá se to alespoň trochu kompromisně nastavit, trochu občas podlahovka a k tomu občas Nilan...
3. Největší problém VLHKOST, resp. SUCHO v domě. Už při teplotách lehce nad nulou NELZE v domě, který je obýván 2 dospělými, 2 dětmi a psem udržet vlhkost vzduchu nad 40 procent RH při trvalém chodu na nejnižší výkon. Aktuálně Nilan větrá 3xdenně na cca 2 hodiny a při teplotách okolo 0°C máme vlhkost okolo 46 procent RH. Prádlo doma nesušíme a fontány atd. nechceme. Radši si na noc otevřu okno v ložnici a nevysušuji si celý dům. Pokusně jsme koupili 1 zvlhčovač a s ním se lze v DANÉ místnosti dostat i nad 50 procent RH, ale zvlhčovač rozhodně není bezobslužný a v místnostech bez zvlhčovače bude vzduch stejně přesušený....
Závěr: Máme difúzně otevřenou dřevostavbu, takže nevím zda jsou informace použitelné i pro ostatní typy staveb. Před realizací nás na tato úskalí v Nilanu neupozornili (zejména vlhkost). Velmi pravděpodobně bych dnes místo vysoké investice do vzt a rekuperace prostředky investoval do efektivnějšího stínění (terasy, slunolamy), případně do skutečné klimatizace. Větrání s aktivní rekuperací je v obdobích, kdy to opravdu potřebujete (topná sezóna) nekomfortní a zdraví škodlivé (kriticky nízká RH). Z mého pohledu (pominu-li chlazení) je pasivní rekuperace na regulaci s ostatními zdroji vhodnější, vhání Vám do domu vzduch o teplotě s kolísáním v řádu několika stupňů a ne jako aktivní, kde rozptyl teplot je 30-40 st.C. Provoz v mrazech bude omezený zejména kvůli vlhkosti, tj. stejně jako u pasivní. Další možností je kombinace pasivní a aktivní, ale to je ještě větší ranec. Naštěstí nemám v aktivce Nilan i integrovaný ohřev vody, to bych musel větrat trvale nebo se smířit s tím, že drahé zařízení používám jako malý bojler s malou topnou spirálou...
LV

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Každé větrání v zimě vysušuje dům. Domy bez akumulace vzdušné vlhkosti jsou na tom hůře. Z těchto důvodů jsem nechtěl dřevostavbu. To je možná větší rozhodovací faktor než nějaká rekuperace. Nás projektant právě na úskalí dřevostaveb upozorňoval. Původně byla ve hře, doplněná o příčky z nepálených cihel a podobná opatření. Nakonec jsme šli do vápenopísku, o kterém jsme nikdy před tím neslyšeli a dodnes jsem projektantovi za to vděčný. Vlhkost je v domě samozřejmě i u nás v zimě nižší, ale pod 40% klesne jen výjimečně. Když se na věc podíváte selským rozumem, tak rekuperace jsou dva ventilátory, které ženou vzduch dovnitř a ven. Je tedy úplně nepodstatné, jakou rekuperaci zvolíte, jestli to bude aktivní nebo pasivní a ještě nepodstatnější jaké je značky. Vždy to bude o míře větrání. I to otevřené okno sníží vlhkost v ložnici, samozřejmě jsem pochopil, že to lokálně ustojíte. Slyšel jsem i o jednotkách, které část vlhkosti vracejí. Otázkou je kolik, a jestli takto vrácená vlhkost zpět do oběhu je hygienicky optimální. Zkušenost s tímto nemám. Nám běží ventilace prakticky nonstop, pouze v pracovní dny se automaticky vypíná ráno a zapíná po obědě. Viděl bych větší problém v koncepci domu než ve výběru větracího zařízení.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 12:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vracení vlhkosti je u rekuperačních zařízení v pořádku, ale ne s "kruhovými" výměníky a u takzvaných rekuperací - regenerační (s obracením funkce - překlapávací)

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Technicky jsem se o to nezajímal, takže principy neznám. Já se na to dívám tak, že by se pára pro vlhčení měla tvořit z čisté vody. Kondenzát vzdušné vlhkosti bude mít k čisté vodě daleko. Nedovedu si představit, že bych třeba vytřel podlahu a hadru nevypral a nechal vysušit v obýváku. Když se podívám do rekuperace a vidím, jaká špína je v kondenzační misce a co odtéká ven. Nechtěl bych tímhle vlhčit dům. Kondenzační hadice se dokonce asi před rokem úplně ucpala takovým rosolovatým čímsi a musel jsem ji vyměnit.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 12:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Nechat uschnout mokrý hadr je právě ta regenerace a ne rekuperace - čistá voda.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 13:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
To mi zkuste vysvětlit. Nejde o to, jak tomu budeme říkat. Mně jde o to, že když se ze špinavé hadry odpaří špinavá voda, dostane se zpět do vzduchu včetně nečistot,které jsem vytřel z podlahy. Když budu mít nějaký stroj, který bude vracet vzdušnou vlhkost, ptám se, jak ošetří, aby se zpět nevracela nečistota, mikroorganizmy, viry a co já vím, co všechno může vydýchaný vzduch obsahovat. Když někdo dýchá, nutně do výdechu uvolňuje páru s ní celé spektrum čehosi. Přijde až nechutné, že bych tohle nechal kondenzovat a odpařovat nebo jiným procesem vracel zpět do interiéru. Přeci od toho jsem si koupil větrací zařízení, abych maximum možného odvětral ven.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 13:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
"Mně jde o to, že když se ze špinavé hadry odpaří špinavá voda"

To je trošku přehnané. Odpařování vody z hadru je podobnější první fázi destilace. Tou se voda zbavuje kde čeho.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 13:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
To co popisujete je regenerace - to jsou ty překlapávačky.
V rekuperaci např, rekuperační výměníky PAUL odvádíte vše špinavé co membránou neprojde a jenom vracíte zpět tu čistou vodu

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 14:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Je to možné, opravdu v tomhle nemám zkušenost. Opět čistě technicky. Jestliže něco filtruje a tedy membrána filtruje, tvoří se sediment.Filtrační schopnosti se také určitě mění. To jistě vyžaduje nějakou výměnu, údržbu a že by se takto jednoduše dala filtrovat voda, to také pochybuji. Je to jen můj pocit, nechci to nikomu vyvracet.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 07.01.2018 14:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Váš pocit je Váš pocit. Ten já vám neberu. A to co zůstane na výměníku, je na odtahové straně, a když to umyjete, tak je výměník čistý i z té strany.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Já mám VPL 15 už 5 rokem a zkušenost je úplně jiná. Pan Pavlica zřejmě nechápe podstatu zařízení, které si koupil. Každé tepelné čerpadlo má svůj příkon a skoro určitě jeho příkon bude jeden z největších v celém domě. Já mám doma tepelné čerpadlo o výkonu až 9 kW a příkon má v maximu kolem 3 kW. Tedy dalo by se také nazvat žroutem elektřiny. To je ale základní a chybný pohled lidí, kteří principu tepelného čerpadla nerozumí. Tepelná ztráta mého domu je při -12°C výpočtově 8 kW. Výpočtově uvádím proto, že je stanovena při 21°C vnitřní teploty a to je pro nás málo. Tepelné čerpadlo je vybaveno měřákem a já tedy vidím aktuální výkon i příkon. Běžně se při vnitřních 23°C pohybuji kolem 1-2 kW příkonu. Proti tomu výkon se pohybuje v násobku 3, tj. 3-6 kW. V porovnání s rekuperací je to tedy podstatně více. Vy však zapomínáte, že obě zařízení pracují na stejném principu a tedy VPL15 mi dává také přibližně 3 násobný výkon. Proto po velkou část roku stačí na vytopení celého domu jen samotná rekuperace, resp. tepelné čerpadlo, které obsahuje. Sám píšete, že při teplotách kolem 10°C udrží i vám požadovanou teplotu v domě na 23°C. Pasivní rekuperace potřebuje příkon, úplně stejně jako aktivní. Jen si to neuvědomujete. Kdybyste v domě s pasivní rekuperací vypnul topení, právě při oněch 10°C, tak po několika dnech budete mít v domě zimu blížící se také 10°C. Je to jen o tom, že ten příkon má jiný zdroj tepla, který také zásobuje pasivní rekuperátor. A o těch zdrojích to je. Pokud topíte elektřinou nebo plynem, vždy vychází levněji topit tepelným čerpadlem a zase je jedno, jestli ho máte v rekuperaci nebo jako zdroj pro topný systém. Když dáte do jedné množiny součet všech zdrojů tepla v domě, můžete odečíst teplo vrácené rekuperací a porovnat výsledky. Účinnost aktivní rekuperace je vyšší, proto i vráceného tepla bude více a budete mít vcelku větší úsporu. Když se však zadíváte jenom na část příkonu jedné ze součástí systému, nemůžete dojít ke správnému závěru, třebaže byste v tom dílčím měl pravdu.
Kde však vidím určitý nedostatek. Konečně žádný systém není úplně dokonalý. Koncipoval jsem vytápění jako podlahové, protože mi bylo řečeno a dává to i smysl, že nižší teplota topné vody je pro efektivitu tepelného čerpadla optimální. V reálu to ale znamená, že pocit teplé podlahy mám jen několik málo dní v roce, kdy tepelné čerpadlo skutečně jede na téměř plný výkon a teplota topné vody se blíží 35°C. Většinu roku dům vytopí rekuperace a to je podlaha studená. Když se topí do podlahy, tak je topná voda kolem 25-28°C a to je pořád podlaha pocitově studená. Dnes bych to řešil jinak. Podlahové topení jen v koupelně, do místností designové radiátory a to hlavní, na podlahu něco pocitově teplého. Nějaký druh lina, korku, někde koberec a podobně. Dlaždice, plovoucí podlaha a někdy i dřevo znamená zkrátka trvale studenou podlahu.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 11:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Dobrý den,

než se Vám pokusím vyvrátit některá tvrzení jako, že je možné aby aktivní rekuperace vytopila většinu dní topné sezóny dům tak si vezměte multimetr a změřte žádané hodnoty otáček přívodního a odtahového ventilátoru.

Edit: Budete asi překvapen jak u si u Nilanu představují rovnotlaký režim větrání

Pak se můžeme podívat na to, že výkon v topném období není rozhodně trojnásobný a že většina toho výkonu padne na ohřev přívodního vzduchu. Část topné sezóny ten výkon ani nestačí na jeho ohřátí a jednotka chladí.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Nerozumím tomu, k čemu bych měl měřením otáček ventilátorů dospět. Rovnotlaký režim si můžete nastavit sám. Každý ventilátor máte samostatně stavitelný a pokud si změříte vzduchový výkon přívod vs. odtah, upravíte si to sám dle vlastní potřeby. Někde v servisním menu jsou % výkonu pro jednotlivé stupně. Já bohužel doma žádný anemometr nemám, ale byl jsem přítomen při regulaci systému. Mládenci obešli všechny přívody, odtahy a ventilátory nastavili tak, aby to vyhovovalo mírnému přetlaku, musel bych se podívat do protokolu. To už si z hlavy nepamatuji.

To budete mít asi špatně nastavené, když se teď podívám na regulátor, tak do místnosti jde 42°C při venkovních 10°C. Odtah ukazuje 25°C, manželka vaří. Z toho jednoznačně vyplývá, že jednotka topí. TČ aktuálně stojí. To je reálný stav.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 12:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
To servisní menu pokud je do něj přístup by mně zajímalo. Jinak mám peranetně "napíchnuté" žádané hodnoty pro otáčky ventilátorů a vím, že jednotka si je dle potřeby upravuje i v rovnotlakém režimu. Takže Vám můžu říct, že aktuálně je žádaná hodnota pro odtahový ventilátor 2,5 Volt zatímco přívodní ventilátor má 2,3 Voltu.
Pro Váš případ teploty přívodního vzduchu +42 st. může být dosaženo díky menšímu průtoku než očekáváte.
O tom zda jednotka topí či nikoli nerozhoduje až tolik teplota přívodního vzduchu ale jeho entalpie.

Zde nějaká reálnější data:

https://forum.tzb-info.cz/139797-zdroj-vytapeni-a-ohrev-tuv-v-pasivnim-dome/vsechny-prispevky#text58

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 12:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Do servisního menu se dostanete šipka dolů+ enter, podržet asi 10s, pak se pod menu jazyk objeví i menu servis. Někde v nastavení větrání jsou ty stupně, resp. procenta. Nastavovali to servisáci. Je logické, že každý ventilátor budete mít jinak. Musíte přeci eliminovat rozdílnost vedení dovnitř a ven.

Teoretické výpočty ohledně entalpie jsou zajímavé, já vám popisoval praxi a nejsem sám. V 10°C rekuperace mi pro zajištění tepla v domě stačí. Samozřejmě jsou tu běžné vnitřní zisky jako v každém domě. To je všechno, tepelné čerpadlo netopí.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 13:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Chlapící co to obíhali u mně nastavili první větrací stupeň takto:


Odtahové potrubí, které má samozřejmě menší odpor má na ventilátoru nastaveny vyšší otáčky než přívodní.......

Kromě toho pro rovnotlaký režim by měli otáčky na přívodním vzduchu vyšší i kdyby odpory přívodního potrubí byly stejné, protože kolem odtahového ventilátoru odchází vzduch podstatně chladnější.

Díky za info. Já si můžu dát do pořádku rovnotlak.

Nic to ale nemění na výše uvedených uvedených faktech ohledně topení či chlazení jednotky.

Také je fakt, že jednotka v přechodném období zvedá otáčky přívodního ventilátoru když teplota na kondenzátoru překročí 60 stupňů.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 13:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
První větrací stupeň má přívod i odtah, jak to kdo nastaví, to už je věcí asi zkušeností techniků. Odtahové potrubí nemusí mít menší odpor, podle mě je to individuální a proto se to nastavuje. Do potrubí ven patří odtah z místností + výfuk ven, a to může být klidně větší odpor než sání dovnitř + přívod do místností. Já to beru jen běžným technickým rozhledem, vzduchotechnika není můj obor.

Já nikomu nerozporuji nějaké výpočty, nejsem matematik a nemám v ruce argumenty. Pro mě jsou zásadní fakta, kolik platím za energie v domě a jaké mám teplo. Na rekuperaci mám na zimu nastavené maximum, takže si nastavuji na 30°C. Tím zajistím, že rekuperace pořád běží na své maximum a to přesně od rekuperace chci. Zároveň topí. Když v místnosti klesne teplota pod 23°C, přidá se tepelné čerpadlo. Nic jiného v domě na topení nemám. Tepelné čerpadlo má vlastní poměrový měřák a pokud se podívám, tak za letošní topnou sezónu, zapnuto v sobotu 28.října, stav mám zapsaný, zatím spotřeba 283 kWh, pokud to rozpočtu na uplynulých 64 dní, je to prakticky zanedbatelné a čím dál si myslím, že investice to čerpadla byla naprosto zbytečná. Stačil by elektrokotel, při trojnásobku spotřeby by to pořád šlo a zbytek zvládne VPL 15. Omlouvám se za přízemní přístup, ale mě více než entalpie zajímá, kolik platím na fakturách.

Zvedání otáček ventilátoru jsem už také zaregistroval, řekl bych dokonce už při 50°C. Mně to ale nijak nevadí, viz předchozí argumentace.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 14:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Ti technici (odborníci) výrazně přivřeli všechny tři talířové ventily odtahu až ke hvizdu. Zatímco přívodní ventily jsou otevřeny tak, že průtok vzduchu prakticky neomezují. To že má celé odtahové potrubí daleko menší odpor není potřeba ani počítat, je výrazně nižší....

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 14:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Můžete to tak mít, ale obecné pravidlo to není. Kolega rekonstruoval byt a sání udělal pro malou jednotku z bývalé skříně na potraviny, tam už byly prostupy na fasádu. Proti tomu výfuk dělal světlíkem asi 4 patra na střechu. Potíže mu dělaly nějaké snad bezpečnostní podesty z tahokovu, kterým se vedení muselo vyhýbat. Takže na dlouhém výfukovém potrubí má ještě několik kolen. Jsem si skoro jistý, že takové potrubí má větší tlakovou ztrátu, i když je vertikální. Ale to je asi pro vaše nastavení nepodstatné.

To u mě dělali regulaci jinak. Všechny koncové prvky při prvním měření odmontovali a první regulace byla dělaná na volné díry. Mám ve vedení několik regulačních klapek. Po této hrubé regulaci, kdy také nastavovali ventilátory, nasadili koncové ventily a vše doladili na jemno. Podle jejich informací se má koncový ventil regulovat jen minimálně, aby nepískal nebo nešuměl.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 14:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Pro mě je podstatné to že můžu otevřít ty přiškrcené ventily odtahu a nastavit znovu průtoky. Vzpomínám si, že "technici" když srovnávali součty průtoků na odtahu a přívodu tak přiškrcovali odtahové ventily. Mezi tím tam vysekli takovouto botu s otáčkami ventilátoru......

Děs běs....

Každopádně díky za info o přístupu k nastavení otáček. Kdybych o tom věděl dříve určitě bych to reklamoval.

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 14:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Já mám ale také nastavené rozdílně procenta výkonu ventilátorů. Při té hrubé regulaci to právě ladili nejdříve pomocí % na jednotlivých ventilátorech, následovaly klapky a až finální jemné doladění bylo na ventilech. Ještě si vzpomínám, že ten jejich šéf říkal. Až to jednou budete umývat, pomícháte ventily, tak aby to prakticky ničemu nevadilo.

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 14:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Můžete uvést procenta na jednotlivých stupních o odtahu i přívodu?

To zaškrcení odtahu při zvednutých procentech na otáčkách nedává žádný smysl

Autor: lubor novák
Datum: 07.01.2018 14:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126902
reakce na ...
Já vám rozumím, přidají na výkonu ventilátoru a pak to škrtí klapkou. Nesmysl. Promiňte, nevšiml jsem si hned, co myslíte tou botou.

Moje nastavení v pořadí přívod/odtah:
1. 37/32
2. 49/45
3. 66/64
4. 100/98

Autor: Roman Novák
Datum: 07.01.2018 14:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Myslel jsem si to. Pro rovnotlaký režim bych podobné nastavení očekával.

Děkuji

Autor: Jaroslav Pelant
Datum: 30.12.2018 12:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123384
reakce na ...
Panové povězte mi, zda je tedy ta VPL15 dobrá volba.

Já od toho chci toto:
- aby to pořád větralo, ale ten přívodní vzduch nebyl moc studený, aby to nebylo nepříjemné - ideálně aby měl stejnou, či trochu vyšší teplotu
- v létě aby to trochu chladilo a nebylo v domě 30°C
- podlahovka by měla dotápět na nastavenou teplotu
- a samozřejmě, aby mě to nesežralo, ale nehledám za každou cenu nejmenší spotřebu :-)
- já tu rekuperaci nechci kvůli úsporám tepla, ale kvůli pořád čerstvému vzduchu, ale aby to zase nebylo nepříjemné tím, že z toho bude foukat studený vzduch

Umí tohle tam VPL15?

Autor: Miroslav Bartovič
Datum: 18.03.2019 10:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122908
reakce na ...
Dobrý deň, ja mám síce VP18K EK9, ale to je v podstate VPL15 + bojler + kotol. V zime mám rekuperáciu nastavenú na 25 stupňov a rovnotlaký režim Komfort, rýchlosť 1. Elektrokotol som systémom pokus-omyl nastavil na relatívne nízku krivku, aby začal silnejšie kúriť až pri vonkajších teplotách, kedy rekuperácia nedokázala pokryť tepelné straty a dom sa začínal ochladzovať. Takže pri teplotách cca do 0 stupňov iba občas temperuje podlahu, až nižšie začne seriózne kúriť. Teda zásadné je mať "hlavný" zdroj tepla nastavený na nižšiu teplotu ako aktívnu rekuperáciu, inak vám napr. podlahovka vyhreje vzduch a rekuperácia vypne ohrev, pretože bude dosiahnutá želaná teplota. To samozrejme znamená, že ak máte veľa vnútorných zdrojov (veľa varíte, ťažíte bitcoin, pozeráte celá rodina každý na vlastnom TV a pod.) alebo veľké slnečné zisky, tak rekuperácia bude veselo fúkať dnu neohriaty vzduch. S tým som zatiaľ nič neurobil, ale na druhú stranu ani ten studený vzduch necítim. Skôr som rád, pretože inak by sa dom prehrial.

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 26.09.2017 14:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 26.09.2017 15:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 26.09.2017 21:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 26.09.2017 23:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 27.09.2017 00:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 25.09.2017 15:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
Fotogalerie:
Co se týče nastavení, jsem vám už psal na jiném fóru. Osobní zkušenost s jednotkou mám už 4 roky a jako uživatel nemám žádný problém. Při aktuálních teplotách venku 15°C přívod do místnosti je 43°C. Když jednotku nezapnete, nemůže vám fungovat. Pro mě je teplý přívod zvlášť v tohle období velmi příjemný.
Rekuperace vrací teplo do domu, to by si měl pan Šalý uvědomit. Jestliže se z domu odvádí přibližně 120 m3/h, berou to teplo z domu všechny jednotky o stejném výkonu stejně. Technologie pro zpětný zisk je na konci pomyslné roury vedoucí vzduch z domu, jestli je pasivní, aktivní, nebo kombinace obojího, v tom rozdíl není. Žádná z nich nebere tepla z domu víc nebo míň. Pokud se podívám na COP, tak jednotka bere přibližně 340 W podle Loxone a ohřeje vzduch o 30°C, to je něco přes 1 kW výkonu, Takže teď je COP někde kolem 3. Nevím, kde pan Šalý vzal 1,4 a je to vlastně jedno.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 24.09.2017 16:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Před roky jsem četl příspěvek německého znalce v oboru (Pasivhaus) k rekuperaci pro ohřev vody "luftbojlery" asi na 10 stránek s výpočty a závěr byl, že taková zařízení mají celkovou účinnost právě pro takové nedokonalosti - nutnost převětrávat, protože berou teplo zevnitř baráku!, které pro jejich funkci tam musíte zase něčím dodat zpět - proto skutečné COP po odečtení toho "ukradeného" tepla jenom 1,1 (max 1,4).
Prostě to je škrábání levou rukou za pravým uchem. Nic lepšího s tímto systémem nevymyslíte.

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.09.2017 16:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Přispěvatel pod jménem "metball iGIN" měl pro tyto případy sousloví PLACENKA, KRADENKA, ČEKANKA A ZKLAMANKA.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 18:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Dobrý den,

mám dotaz úzce související s tématem.
Chtěl bych zpřesnit výpočet topného výkonu kompresoru u podobné jednotky VP18.

Výpočet provádím dvěma způsoby:

1. Jednoduše by měl být výkon dán poměrem teplot chladiva liquide / suction pro příslušný typ kompresoru.

2. S méně přesnými vstupními údaji přes odebranou energii odpadnímu vzduchu. Zde mám další chybu, protože nedokážu zjistit ztrátové teplo kompresoru, které se k energii odpadního vzduchu přidává
Opírám se pouze o všeobecné údaje o zhruba 70 procentní účinnosti olejových kompresorů, což ještě zřejmě nemusí znamenat 30 procent tepelné ztráty povrchem kompresoru z dodaného příkonu.

Dokázal by s tím někdo pomoci?

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Váš dotaz je pro mne nesrozumitelný, kdyžtak napište na a pokusím se vyřešit

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 20:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Dobrý den pane Šalý,

Vložím sem ještě konkrétní hodnoty měření parametrů odpadního vzduchu.

Z hodnot dle HX diagramu jde podle výkonu ventilátoru o průtok 96m3/h. Tomu by odpovídala odebraná energie odpovídající výkonu dle HX-diagramu.. Tedy něco přes 1000W.
Má to samozřejmě pár nepřesností. Kromě přesnosti měření jednotlivých hodnot také problém s tím, že těleso kompresoru stojí v cestě odpadního vzduchu a nějakou energii mu předává.

Z hodnot podle teploty media ve výparníku 4,5°C a kondenzátoru 38°C bych z charakteristik podle ASHRAE a EN12900 zase odečetl hodnotu 1320W.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 20:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
teplota vzduchu není teplota vypařovací. Ta může být klidně -5°C.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 20:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
Teplota a vlhkost vzduchu byla měřena a použita pouze pro výpočet z HX diagramu. Teplota media je měřena přímo na potrubí výparníku a kondenzátoru. Do styku se vzduchem nepřijde.

Edit: Na potrubí jsou naletována lůžka pro snímače a tato část potrubí je mimo proud vzduchu.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
dtto. Teplota měřená není teplota vypařovací !!!! jen +-. Vy pracujete v oboru?

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže snímač, který je teplotně svázán s potrubím a nikoli s procházejícím vzduchem neměří teplotu odpovídající teplotě vypařovací?

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vypařovací teplota (měřená teplotou sytých par na sání kompresoru) se odvozuje z měřeného tlaku. Ta se může i podstatně lišit od Vámi měřené teploty na výparníku

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Samozřejmě , že v oboru nepracuji. Jde mi o porozumění problému. Zatím jsem se ale stále nedopracoval k hodnotě ztrátového výkonu toho kompresoru, který ohřívá vzduch ještě před výparníkem a tak zanáším chybu do HX diagramu

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Tak pro Váš příklad (když si s tím chcete hrát - pořád nevidím důvod co tím chcete dokázat) si počítejte třeba 10% chladicího výkonu.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Pak by výparník odebral 1130W dle HX diagramu a pokud je to hodnota odpovídající hodnotě kterou předá kondenzátor pak jsem se zde:

https://forum.tzb-info.cz/139797-zdroj-vytapeni-a-ohrev-tuv-v-pasivnim-dome/vsechny-prispevky#text53

seknul prakticky o 200W topného výkonu.

To co tím sleduji je oprava této chyby, tedy pokud tam není nějaká další chyba.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 22:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
chladicí výkon neni kondenzační - je vždy nižší. Odkud jste bral ty uváděné výkony? Domnívám se, že máte vše postavené na písku. Chyby min 20%.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 08:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Tak 830W je dáno docela přesně při výměně vzduchu musí být dodáno pro nějaké průměrné parametry vzduchu v interiéru.
300W na ohřev vody vychází z předpokládané minimální spotřeby na osobu.
Těch 380W na dotop by zbylo pokud bych vycházel z tabulkových hodnot pro výkon kompresoru.
Tady musím upozornit, že většina toho výkonu připadající na topení (možná všechno) bylo dodáno do podlahové smyčky nikoli do vzduchu.

Přesně to sice není, ale nějaké jistoty tu jsou:
- kompresor za těchto podmínek běžel 15h/den.
- průměrná vlhkost v domě se nezměnila.
- průměrná teplota v domě nepatrně stoupla

takže je potřeba to nějak skloubit což se nedaří.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 09:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vaše úvaha je od začátku dejme tomu schůdná, ale pracujete s hausnumery. Tabulkové hodnoty kompresoru jsou vám na nic. Jak ASHRAE, tak EN jsou jiné hodnoty dané pro srovnání výkonů kompresorů a ne hodnoty při provozu. To je teoretická hodnota, určitě nemáte změřenou ani vypařovací teplotu, ani přehřátí, takže chyba autobus. Takže Vaše výpočty jsou na dvě věci.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 19:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže opouštím tento způsob určování topného výkonu a vracím se k odebrané energii výparníkem.
Původně přepočtenou hodnotu z HX diagramu 1018W zvýším o 100W
dle předpokládané ztráty tělesem kompresoru na 1118 W.
Už jste uvedl, že chladící výkon výparníku nerovná se topný výkon kondenzátoru.
Dle odkazu předloženým panem Homolou by měl být poměr mezi topivostí a chladivostí při obdobných podmínkách větší než 1,21
Převedeno do výkonových poměrů.

1118 x 1,21 = 1352 W topného výkonu kondenzátoru by už zapadalo lépe do příkladu z odkazu s rozložením výkonu.

Nic detailnějšího s těmi vzorci nedám. Neznám ani některé vstupní hodnoty.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Ještě špatně. Jestli jste spočítal 1000W na chladiči tak k němu nic nemůžete přičítat, naopak tu ztrátu musíte od topného výkonu odečíst, takže topný výkon bude max 1200W !!!!

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 21:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Tak tomu nerozumím.
Co se stane pokud odstraním kompresor z cesty odpadního vzduchu a nechám jím ohřívat vzduch v místnosti?
Ta tepelná ztráta tělesa kompresoru se přece nemůže jen tak ztratit......

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 21:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Tak si ty cesty nekreslete. Vy totiž vycházíte z blbého předpokladu. Něco jiného je chladicí okruh a něco jiného je vnější prostředí. A to tady řešit nebudu.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 21:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže rekapitulace pro můj případ:

Měřím entalpii na vstupu odpadního vzduchu do a na výstupu z rekuperace. Rozdíl odpovídá chladícímu výkonu 1000 W. Pak ale zjistím, že to není jako u ledničky, kde se kompresor ochlazuje venkovním prostředím, ale stojí před výparníkem. Musí tedy obohacovat odpadní vzduch o další díl energie o které jsem nevěděl. Takže není pravda to co jsem původně změřil. Výměník neodebírá energii jen odpadnímu vzduchu, ale přičítá se energie odpovídající tepelné ztrátě z tělesa kompresoru.

Kde je chyba?

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.10.2017 23:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Neznám podrobnosti vašeho měření ale zaujalo mne to měření vzduchu před rekuperací a za rekuperací. Podle mne zde můžou nastat veliké chyby. Musel bych znát podrobnosti jak daleko se to měří, čím se to měří v jaké hloubce potrubí nebo proudícího profilu atd.
Mnoho lidí co má rekuperaci tak si ani neuvědomí jaké mohou nastat tepelné ztráty přes stěnu potrubí a jiné obaly protože si neuvědomí jak málo Joulů tepla je obsaženo krychlovém metru vzduchu. Pak skutečná měření v instalaci dají účinnost rekuperace i 28%.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 07:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Nic sofistikovaného jsem nevymýšlel. Měřidlo vlhkosti a teploty jsem vložil přímo do hrdla vstupu/výstupu z jednotky. Pro odečtení hodnot bylo nutno sundat flexi napojení což nijak hodnoty neovlivnilo.
Typ měřidla: Hygrometer festo 608-H1.

Podle mně je nejméně přesný objem procházejícího vzduchu. Ten byl měřen pouze na třetím větracím stupni, který nepoužívám a tak vycházím z údajů v dokumentaci.

Edit:

Nejde mi tak ani o samotnou účinnost. Rád bych zjistil skutečný výkon kondezátoru. Pokud by se ukázalo, že je hodnota skutečně těch 1320W +/- nějaké drobné tak bude hodnota odpovídat teplotám odečtených z těles výparníku a kondenzátoru což je to dobrá informace i pro řídící systém domu...

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 07:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Ano toto je nyní v pořádku, a na chladiči měříte pořád stejný výkon.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 08:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Já ale neměřím výkon chladiče. Měřím teplotu a vlhkost. Jestliže před výparník umístím topné těleso dejme tomu 500W. Tak i za výparníkem musím odečíst hodnoty jiné (vyšší teplotu). Právě proto, že má výparník nějaký výkon a já jsem byl přesvědčen že odebírá jen výkon z odpadního vzduchu 1000W, ale on se k němu přidal ztrátový výkon z kompresoru.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 18:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
prosímvás máte to nějak popletené. Výkon chladiče je výkon odebraný ze vzduchu i ten Váš ztrátový výkon kompresoru. Proto jsem Vám psal, abyste si to nakreslil. Howk.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 19:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
Tak tedy přikládám:

Vložil jsem pro názornost topení 500W před výparník.

Měl bych z toho snad vyvodit, že kondenzátor odevzdá jen 500Wx1,21=600W???

Edit: Oprava Výparník Kondenzátor

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 19:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Jo, už jsem to jednou psal.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 20:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
Opravil jsem s ohledem na zvýšení COP TČ.

Výkon kondenzátoru při vložení dalšího ohřevu 500W pře výparník by vycházel 700W x 1,2 = 840W.

Podle mne holý nesmysl. A nebude problém to dokázat.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 20:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Přiznám se, že těm Vašim šachům nerozumím. Z mé strany to již nemá cenu se tím zabývat.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 20:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Nechci se zbytečně dohadovat a rád bych kdyby se k tomu vyjádřil někdo další. Jinak děkuji za navedení k přesnějšímu řešení.

Autor: Jozef Homola
Datum: 14.10.2017 20:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Popište jak vypadal ten ohřev 500 W. Jak to konstrukčně bylo provedeno a jakou měl povrchovou teplotu a zda byl kontrolován příkon tělesa.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 20:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Pane Homola, je to jen pokus v HX-diagramu. Zrealizovat jej fyzicky sice nebude problém, bohužel na to potřebuji nějaký čas a materiál.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 20:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
blouzníte, zkoušet můžete co chcete a je Vám to na dvě věci, protože výkony v chladicím okruhu vycházejí z kompresoru.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 20:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Sice vycházejí z kompresoru ale jsou jak už jste předem poznamenal dány teplotou vypařování a kondenzace. Problém u VP18 je že kondenzátor složený z části pro ohřev TUV a druhé pro ohřev vzduchu.

Já stále jen tvrdím, že není možné intenzivněji ohřívat výparník a dívat se na to jak mi klesá výkon kondenzátoru. To bych i se svými omezenými znalostmi v tomto oboru rovnou vyloučil.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 21:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
není možné, že na výparníku je vyšší výkon a na kondenzátoru se zmenší.

Autor: Roman Novák
Datum: 14.10.2017 21:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže pokud začnu před výparníkem vzduch ohřívat vzroste i odebraný výkon výparníkem. Zároveň při tom v nějakém poměru roste výkon kondenzátoru.
Pro můj případ ztrátové teplo kompresoru zvedne výkon výparníku což se přenese i na výkon kondenzátoru.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 14.10.2017 21:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
zvýšite-li vstupní teplotu na výparníku (jakýmkoliv způsobem), zvýší se výkon kompresoru a tím i výkon na kondenzátoru

Autor: Roman Novák
Datum: 15.10.2017 08:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
To nejpodstatnější co z toho plyne je že se zvedne teplota před i za výparníkem.
Pokud tam již nějaký zdroj přídavného tepla mám (kompresor) a odstraním ho tak klesne teplota před výparníkem i za výparníkem,což je místo, kde teplotu a vlhkost měřím.
Pokud toto zanesu do HX-diagramu zjistím, že je chladící výkon výparníku vyšší.
Pokud tedy ztrátové teplo z kompresoru bude výše odhanutých 100W, pak HX-diagram pro odebrané teplo kompresorem bude vypadat dle přílohy a výkon předaný kondenzátorem je:
1120W x 1,2 = 1344W

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 15.10.2017 09:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
a sníží se příkon kompresoru

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 14.10.2017 21:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Zapojte mražák na wattmetr,na kondenzátor připevněte čidlo teploměru a fénem ohřívejte výparník.Budete překvapen,jak to funguje.

Autor: Jozef Homola
Datum: 14.10.2017 20:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Chtěl jsem jenom upozornit, že ohřát vzduch tělesem, které má podstatný podíl sálavé složky není jednoduché. To sálání skončí dílem všude jinde ale ne ve vzduchu. Pak je tu otázka ofukování a povrchové teploty. Těleso, které má stanovený elektrický výkon na červený žár a přirozenou konvekci, tak při ofukování může změnit teplotu a tím i odpor a tudíž příkon. Proto je potřeba určité obezřetnosti a ověřování správnosti.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 22:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Má to ale druhou stranu mince.
To že domu stačilo za takových podmínek na dotápění 380W po dobu 15 hodin/den jsem byl ochoten hájit.
180W už tam nenapíšu. Protože tomu sám nevěřím.

Autor: Jozef Homola
Datum: 12.10.2017 21:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Zkuste se zorientovat v problematice podle tohto školního výpočtu.
https://www.ib.cvut.cz/sites/default/files/Studijni_materialy/CHTC/Petrak_Chladici_technika_cviceni.pdf

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama