Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

JOTUL I400 topení sekundár x primár

Autor: lubos skala
Datum: 15.11.2017 08:43
uživatel: 126507


Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jak správně topit ve vložce jotul i400.
Po dlouhém hledání jsem nedospěl k jednoznačnému závěru, jak po rozhoření správně nastavit primární a sekundární vzduch. Názory se různí a v návodu není jednoznačne uvedeno co je "správně" :-)

tedy: ideálně primár zavřený a regulace jen sekundárem, nebo naopak?

děkuji

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Petr Malík16.11.2017 08:19
lubos skala16.11.2017 06:58
Petr Malík15.11.2017 22:08
Petr Malík15.11.2017 21:42

Příspěvky
Autor: lubos skala
Datum: 16.11.2017 06:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126507
reakce na ...
Děkuji, tak nějak jste potvrdil můj náhled na věc.
Ale měl jsem řadu pochybností, v řadě informací na netu je to uvedeno právě na opak a když prostým vyzkoušením zjistíte, že krb hoří velmi podobně, když je primár na max a sekundár plně zavřen a naopak...
A navíc, nebyl jsem si jistý, jestli u této konkrétní vložky není nějaká "chytristika" :-)

Našel by se někdo, kdo by se podělil o zkušenost s I400?

Autor: Petr Malík
Datum: 16.11.2017 08:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Ano, "chytristika" dnes totiž často výrobci ve snaze vyhovět požadavkům na co možná nejčistší a nejúčinnější spalování omezují různými úpravami přímé řízení činnosti topidla tak aby obsluha například nemohla zcela uzavřít primární vzduch a zabránilo se tak "dušení" taktéž sekundární vzduch často bývá již "přednastaven" takže jisté fáze topení jako např. rozhořívání či stáložárnou fázi nelze dostatečně účinně ovlivnit, mnoho opatření které mají vést ke zlepšení parametrů pak paradoxně mohou činnost vložky či kamen v jistých fázích naopak podstatně zhoršovat je to kontraproduktivní, v praxi to uživatel pozná většinou tak že od jistého "rozsahu" ovládacích prvků většinou vzduchu vložka nebo kamna "nereagují"což může být v jistých fázích paradoxně problém oproti daleko méně "sofistikovaným" topidlům....

Autor: Petr Malík
Datum: 15.11.2017 21:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Dobrý večer
Nemám konkrétní praktické zkušenosti s touto vložkou, ovšem pokud jde o "klasickou koncepci" tedy primární vzduch je přiváděn ve spodní části topeniště případně pod rošt je-li rošt a sekundární je veden do horní části spal. komory tedy "do plamenů"pak platí že primární vzduch má vliv na intenzitu spalování ale také na množství uvolněných neshořelých nedohořelých plynů z paliva, úkolem sekundárního vzduchu je pak "nedohořelé částice a plyny" uvolněné ze spod účinně "dopálit" čímž se jednak dosáhne čistého spalování a také využijete zbytkovou energii jež by jinak odešla v podobě "kouře" ven do ovzduší. Sekundární vzduch má tedy vliv na čistotu a efektivitu spalování. Prakticky z toho plyne, že primární vzduch má být po rozhoření přiváděn do topeniště jen v nezbytně nutném množství které je nezbytné k "udržení hoření", je-li v topeništi dostatečná teplota a hoření se udrží i při uzavřeném primárním vzduchu můžeme tento uzavřít zcela a dále přivádět do topeniště pouze vzduch sekundární. Platí takové jednoduché pravidlo že primární vzduch by měl být přiváděn jen v takové míře aby došlo k uvolnění jen takového množství nedopálených plynů které je sekundární vzduch schopen spálit, čili primárního vzduchu by mělo být přiváděno vždy o něco méně než vzduchu sekundárního. Bylo-li by tomu naopak, pak by docházelo k tomu, že nadbytečné množství primárního vzduchu uvolní nadbytečné množství nedohořelých plynů které nedostatečný přívod sekundárního vzduchu "nestačí spálit" výsledkem pak může být kouřivost prudké hoření čili "neefektivnost".
Nastavení primárního vzduchu na maximum, čili maximální přebytek vzduchu v topeništi je důležité zejména při roztápění, při roztápění je dobré otevřít oba vzduchy na max. je-li horší tah může se sekundární vzduch na čas uzavřít pro lepší rozhoření. Později se postupně ubírá primárního vzduchu tak aby kamna vložka nehasla ale hořela plynule a klidně, sekundární vzduch pak má být otevřen natolik aby se z komína nekouřilo čili aby byly plyny uvolněné primárním vzduchem dobře "dopáleny". Pak také platí, že topíte-li drobným dřevem které rychle a prudce hoří je třeba dávkovat primární vzduch s citem aby nedocházelo k zbytečnému přetápění vložky, naopak topíme-li velkými poleny a v ohništi ještě není vytvořena dostatečná vrstva žhavého jež pomáhá udržet plamen můžeme klidně primárního vzduchu přidat více neboť velká polena neuvolňují energii tak živelně jako "drobné kousky". Dobrým ukazatelem správného topení je komín, správné nastavení poznáte dle toho, že se po roztopení z komína trvale nekouří ani nešíří nepříjemné "pachy".

Autor: Petr Malík
Datum: 15.11.2017 22:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110233
reakce na ...
Ještě dodatek, ačkoli dřevo a dřevěné brikety nejsou stáložárnými palivy přesto po odhoření na žhavé ještě poměrně dlouhou dobu žhnou a tedy uvolňují teplo. K žhnutí je třeba už jen minimální přívod vzduchu neboť palivo je již "odplyněno". Toho lze prakticky využít zejména při ukončení topení, tzn. jakmile dohoří poslední přiložená dávka paliva na žhavé a víme že přikládat již nebudem, můžeme oba vzduchy nastavit na naprosté minimum případně až zavřít (je-li vložka "vzduchotěsná" tzn. má dobrou těsnost doporučuji ponechat primární vzduch na "mililiškvíru" = nutné minimum kyslíku pro udržení žhnutí) Tímto postupem zamezíme komínovému tahu aby teplo jež je ve vložce "naakumulováno" bylo odtaženo do komína a také tím značně zpomalíme "žhnutí" dřevěných uhlíků = vložka bude ještě dlouhou dobu "pasivně sálat", tedy prakticky bude hřát o několik hodin déle než když po dohoření na žhavé necháte vzduchy nadále otevřené tedy nastavené jako pro režim "hoření". Na druhou stranu pokud by bylo třeba z jakéhokoli důvodu nechat vložku "rychleji schládnout"pak se ve fázi žhnutí kdy palivo již nehoří plamenem může primární vzduch naopak pootevřít více, uhlíky se rychleji "vyžhnou" a komín rychleji odsaje teplo z vložky která tak podstatně rychleji schládne.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.