Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Dakon Dor F 25 Max

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 06.11.2018 20:27
uživatel: 118198


Dobrý den, prošel jsem snad všechny příspěvky na toto téma, ale nenašel jsem rozumné řešení.
Vlastním v RD uvedený kotel a nedaří se mi v něm "rozumně" topit. Roztápím dřevem a cca při teplotě kotlové vody 60°C dám 1-2 lopatky uhlí, kotel po chvíli začne hulit a plyny z násypky občas dusí oheň. Po roztopení dosypu 2 klbelíky uhlí. Nastavenou teplotu na RT3 kotel nikdy neudrží, teplota osciluje mezi nastavenými 70°C a 80°C, Při odhořívání uhlí v násypce se občas kotel opět začne dusit plyny z násypky, občas při přivírání dusivky začne dusivka vibrovat a klepat, občas kotel "fouká" do terciálních otvorů přívodu vzduchu.
Pouze jednou se mi podařilo kotel kompletně uzavřít dle návodu a ten dohořel podle představ.
Vratná voda nastavena na teplotu 60°C, doplněn regulátor tahu komína (cca 30Pa). uhlí ořech 1 Ledvice.
Zkoušel jsem regulovat terciální vzduch, nastavení uzavření dusivky, ale nic nepomáhá. Před sezonou kompletní přetěsnění plotny a přikládacích dvířek.
Díky za jakoukoliv radu co dělám špatně.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Roman CHLEBNÍČEK09.11.2018 08:54
Pavel Wolf08.11.2018 19:25
Roman CHLEBNÍČEK08.11.2018 18:34
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 20:34
Jaroslav Dítě07.11.2018 20:24
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 20:15
Pavel Wolf07.11.2018 20:00
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 19:44
Pavel Wolf07.11.2018 19:33
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 19:10
Pavel Wolf07.11.2018 18:31
Jaroslav Dítě07.11.2018 16:20
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 15:47
Pavel Wolf07.11.2018 14:15
Roman CHLEBNÍČEK07.11.2018 13:26
Jaroslav Dítě07.11.2018 09:18
Pavel Wolf07.11.2018 07:41
Roman CHLEBNÍČEK06.11.2018 23:28
Jaroslav Dítě06.11.2018 23:02
Roman CHLEBNÍČEK06.11.2018 22:07
Pavel Wolf06.11.2018 21:42
Jaroslav Dítě06.11.2018 21:25
Jaroslav Dítě06.11.2018 21:24
Pavel Wolf06.11.2018 21:20

Příspěvky
Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 06.11.2018 22:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Komín před sezonou nově vyvložkovaný, nerez 200mm od zaústění (45°) 8m, od kotle redukován na 150mm cca 1m koleno natáčecí od kotle nastaveno na cca 45°, druhé pouze dorovnává přímé dopojení.
Přívod vzduchu okénko 50*50, plexi provrtané 10mm otvory po 5 cm od sebe, vedle v místnosti 50*50 ventilačka stále otevřená.
Kotel 4 roky starý.
Víčko v zadní komoře usazeno správně. Praskliny mezi popelníkem a zadní komorou nejsou patrné.

Taky jsem to tipoval na malý přívod vzduchu, zkoušel jsem i s otevřeným okénkem u kotle, ale žádné výrazné zlepšení nenastalo, i regulátor tahu komína jsem zablokoval.

Komínovou klapku nechávám plně otevřenou.

EDIT:
Je vhodné používat regulátor tahu komína? Lze nastavit od 10 do 50 Pa.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 06.11.2018 23:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Kotel podle nových předpisů by měl být připojen s akumulační nádrží. Vzhledem ke konstrukci bez vyzdívky má při sníženém výkonu problém se spalováním.
Máte teploměr spalin? Pokud při útlumu spaliny zchladnou, tak to výrazně sníží komínový tah a následně se opět zhorší spalování. Při dosavadním počasí je potřeba kotel provozovat bez turbulátoru ( víříče).
Těch 5 mm na zablokování dolních dvířek je pouze orientační a je potřeba si s tím pohrát. Regulátor tahu je vhodný v případě, že teplota spalin dosahuje cca 300°C. To je pak známka toho, že komínový tah vystupuje nad potřebnou úroveň.
Ta nerezová vložka je izolovaná, nebo jen vsunutá do komína?

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 06.11.2018 23:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Akumulační nádrž je trochu problém s místem, proto jsem zatím neřešil.
O teploměru spalin jsem již také uvažoval. F25 nemá standardně turbulátor.
Vložka je převážně izolovaná, pod střechou v délce cca 2m bez izolace v původní azbestové rouře (ve středu domu), nad střechou izolovaná v komínové tvárnici.

Domnívám se, že zplyňování uhlí v násypce by mohlo být menší a drží se v ní. Trojuhelníkové průduchy udržuji neustále průchozí.

Nějak se s tím budu muset poprat...

Zatím díky za rady.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.11.2018 07:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Zdravím
Tak jak jste to popsal to vypadá že by to mělo hořet. Co ty dvířka jsou asi prohnuté, nové těsnění (šnůra) to asi nezachrání. Neprosvítá tam plamen? Když kotel nehoří přivřete mezi dviřka a kotel proužek papíru nesmí jít lehce vytáhnout, těsnění musí doléhat po celém obvodu. To prohnutí se dá trochu redukovát podložením šnůry ve žlábku dvířek kouskem rozpletené šňůry, potom to ale někdy vypadává. Existuje na to lepidlo. Na zkoušku múžete ty dvířka něčím těžkým zatížit. Ty projevy kotle co popisujete (bufání) vznikají proto že v kotli nelze navodit správný poměr vzduchu a plynů. Komín určitě kouří. Přesně se stejnýmy problémy jsem bojoval v domě u přítelkyně.
Tam pomohla jedíná věc zbavit se Dakona je tam Etka a naprosto bez problémů při zatápění, hoření a krásně velká násypka. Ale takovou radu nepotřebujete. Zkoukněte ty dvířka a napište. Musíme tomu Dakonu nějak domluvit. Wolf

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 13:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
TO p. WOLF:
Přikládací dvířka prohnuté nevypadají, ale zato včera večer jsem ještě objevil malou netěsnost u pravého pantu (zkusím dnes pořešit dotěsnění - lepidlo a tenkou šňůru mám). Horní část kotle jsem při přetěsňování čistil.
S tím papírem to zkusím po celém obvodu desky a dvířek (i od výrobce může být zkrouceno a špatně namontováno, že), pohledem se nezdá, že by někde byla šňůra více znečištěna, ale ...

TO p. Dítě:
Asi nerozumím, F25 má jeden trojdílný rošt, pokud myslíte trojúhelníky pro sekundární vzduch do spalovací komory, tak ty jsou čisté bez dehtu, šamotových cihel je celkem 5 (3 střední a 2 boční nad přívodem terciálního vzduchu).
Jestli jste měl na mysli spodní dno posledních dvou komor, tak jsem již uváděl, že není patrné žádné poškození (prosvíceno při vyčištěné poslední komory).

EDIT:
Ráno mi to nedalo a zvedl jsem horní desku a po bocích a zadní části kotle ve výšce izolace plotny bylo lehce zadehtováno.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.11.2018 14:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Ohledně toho dehtu jakou má kotel teplotu po 2 hod. topení na vstupu a výstupu?
To prohnuté víko je dobře vidět když je v kotelně tma a prosvítá plamen mezerou. Wolf

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 15:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Vratná cca 60°C, příložný teploměr na mědi, (nastavuji na trojcesťáku, protože mi topenář objednal špatný ventil - bez termostatu, ale už to řeší a bude vyměňovat za VTC), topná se pohybuje 75-80°C (na mě až moc, ideálně bych chtěl 70°C).

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 07.11.2018 16:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Pro přímé topení je nejlepší a nejjednodušší řízený čtyřcestný ventil. Tam je v první fázi hlídána minimální teplota zpátečky do kotle a pak teplota do topného do topného okruhu. Kotel si pak prostřednictvím regulátoru vzduchu drží teplotu mezi 80 a 85°C. Zařízení je pak složeno z čtyřcestného ventilu se servopohonem a čidly zpátečky a topné vody, řídící jednotky, pokojového termostatu a případně venkovního čidla. Mezi ty levnější a dostačující patří Adex. Vyrábi se již řadu let a má dobrý servis.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.11.2018 20:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Jen taková poznámka nebo dotaz ubrzdí to naložený kotel bez AN (neuvaří se nebo začne pracovat chl. smyčka) když regulátor rychleji přivře směšovač. To se může stát třeba při nastavování regulátoru. Regulátory umí hlídat max. otevření mixu při ochraně zpátečky ale max. přivření to asi neumí. Možná nápad posunou koncový spínač pro zavření. Ale lidem co jsou jenom uživatelé neznalé oboru bych to asi neporadil.

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 20:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
To teprve budu muset vyzkoušet a otestovat, protože zatím mi tam dal jen "obyč" ESBE, který nastavuji ručně.
Podle popisu má ten ventil kompletní uzavření jak A-AB, tak i B-AB. Teoreticky tedy při vyšší teplotě než nastavené by měl plně otevřít do otopného systému a opačně.
Dochlazovací smyčku taky nemám, protože to je problém, vzhledem ke zdroji vody (studna a málo vody) a pokud by vypnuli proud, stejně nepůjde vodárna, čerpadlo mám zálohované (to tolik nežere). Pokud jsem doma kotel si uhlídám a na noc jej kompletně zavřu, když nejsem doma netopím. Vše stejně budu muset otestovat v novém zapojení.

Prozatím jsem kotel z bezpečnostních důvodů nenakládal plně při běžném provozu, raději vícekrát dojdu ke kotli, než ho uvařit, nebo nechat popraskat alpex v podlahovce...

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 07.11.2018 20:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Například ADEX KOMFORT R má čidlo na výstupu z kotle a pokud je překročena maximální teplota, tak otevře ventil bez ohledu na požadovanou teplotu do topení. Samozřejmě, že tento systém není vhodný pro systémy s omezením teploty (podlahovka).

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 20:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Je to všechno otázka peněz a já do těch rádoby řemeslníků už investoval docela dost. Jeden letuje, další lisuje a to už jsou zase zcela jiné peníze...

Podlahovku mám jen v kuchyni a koupelně na samostatných RTL ventilech, to samé i bojler.
Jen pro ukázku práce:
ten první blbec co mi dělal spodek baráku
- kotel nezapojil dle doporučení výrobce, ale jen podle svých představ (asi jako plynový)
- dal RTL na teplou vodu - podlahovka zákonitě netopila - otočit koloběh, dále mi otočil u všech levých radiátorů teplou a studenou, takže doplnit křížené VK, naštěstí poměr blbě zapojených radiátorů s těmi dobrými byl 1:1
- bojler jen vyvedl z otopného systému a už se mu nechtělo to zapojovat

takže zase studovat a shánět funkční řešení pro ohřev kombi bojleru (nějaké zpětné klapky to nezachrání), vyřešil jsem to RTL ventilem a na 4-4,5 ohřívá a hlavně neochlazuje bojler při útlumu kotle.

Prostě mám pech na takovéhle týpky, ale pořád tvrdím - Řemeslník mi nesmí sám do baráku! :-)

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 08.11.2018 18:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Dotěsnil jsem zbytek kotle, "provizorně", a mohu říci, že za celé 4 roky jsem kotel neviděl takhle fungovat. Klidné hoření, celkem slušně regulovatelný, minimum plynů v přikládací komoře. Uvidíme při různém počasí (vítr, tlak, ...).
Konečně snad funguje jak má. Teď už si to pohlídám podle Vašich rad.

Dobrá práce pane Wolf. Díky za trpělivost.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 08.11.2018 19:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Dobrý večer
Psal jsem hned na začátku potřebuje domluvit, jestli si dobře pamatuji máte reg. tahu zkuste ho nastavít na 25 to myslím potřebuje Váš kotel možná se to ještě vylepší. Hodně zdaru a tepla.
Wolf

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 09.11.2018 08:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Kotel má předepsaný tah 30Pa, to mám cca nastaveno.
Jak budu mít osazen termostatický trojcestný ventil (již minulý týden mi byla přislíbena montáž - reklamace), sdělím sem další zkušenosti a pokusím se odpovědět na Vaše dotazy ohledně něj.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.11.2018 18:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Používám tento ale na 65st.
https://www.eshopregulus.cz/demved/eshop/16-1-Termostaticke-ventily/73-2-Smesovaci-termostat-ventil/5/1747-Termostaticky-ventil-TSV3B-55-C asi bude trochu levnější. Wolf

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 19:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Ano je to levnější varianta toho co mi doporučili k mému kotli https://www.topeninejlevneji.cz/cz/e-shop/1915026/c86746-vtc-422-vnejsi-zavit/esbe-vtc-422-51060600-dn-25-g-1-kvs-45-50-70c-spantermostaticky-ventil-span.html, samozřejmě si všechno musím zjistit sám, protože všichni topenáři co jsem tu měl by asi měli vrátit výuční list. Po zkušenosti s nimi si raději všechno doředu prověřím nastuduji a pak chci realizovat od řemeslníka na co nestačím sám (a toho je málo z důvodu drahého vybavení).

Dneska jsem prozkoumal utěsnění podle Vaší rady a plotnu jsem kompletně usadil (od výroby již asi špatně). Byla mírně ztočena, takže na jedné straně špatně těsnila, papír šel příliš lehce vytáhnout.
Drobné netěsnosti, které ještě musím dořešit jsou mezi přikládací a spalovací komorou (těsnění nedosedá na plechovou přepážku úplně) a těsnění přikládacích dvířek mezi plotnou.

Zatopil jsem a kotel se začal i přes uvedené nedostatky chovat o poznání klidněji. Předpokládám, že po dořešení bude fungovat jak má.

Děkuji pane Wolf za cenné rady, které fungují - rad co nefungují jsem již od rádoby odborníků dostal nepočítaně.

Bohužel to těsnění co jsem doma měl jsem nenašel a po manželčiném ujištění, že jej někde viděla, jsem přestal hledat úplně :-) - to jsou pak Bermudy hadr ....
Holt zitra koupím v Trikeru slabou šňůru a nalepím - uvidíme...

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.11.2018 19:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Ta Vaše verze se nechá seřizovat tu co jsem posílal já je odstupňovaná po 5st. Je někde napsáno jaká má být teplota vracející se vody podle výrobce? Mít dům znamená trochu umět několik řemesel jinak stále někoho sháníte a hlavně platíte.

Autor: Roman CHLEBNÍČEK
Datum: 07.11.2018 19:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118198
reakce na ...
Podle doporučení výrobce by měla být teplota mezi 55-60°C. Ostatně i to doporučené zapojení jsem musel topenáři radit jak to má být zapojeno, dostal i schéma a přinesl si dvě zpětné klapky, ale ani jednu pro samotíž :-).

Cituji: ...Kotel je chráněn proti nízké teplotě vratné vody trojcestným ventilem TRSV, který otevírá do topného systému po dosažení otevírací teploty (55–60 °C)....

Návody:
https://www.dakon.cz/wp-content/uploads/2017/01/DOR-F-navod-k-instalaci-a-udrzbe.pdf
https://www.dakon.cz/wp-content/uploads/2017/01/DOR-F-navod-k-obsluze.pdf
https://www.dakon.cz/wp-content/uploads/2014/06/Projekcni-podklady-Dakon_DOR-F.pdf

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 07.11.2018 09:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Ještě: V jakém stavu je zadní rošt a šamotová cihlička za ním. Podle vašeho popisu hoření ba tam mohl být malý přívod sekundárního vzduch.
Rovněž, jak píše p. Wolf, přisávání falešného vzduchu pod dvířky a vrchním deklem.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 06.11.2018 21:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Jaký máte komín, průměr , výška, konstrukce ( vyzděný, třívrstvý a p.) jak máte provedený kouřovod (kolena, délka trubek). Jaký máte do kotelny přívod vzduchu. Totiž to vypadá na nízký tah.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 06.11.2018 21:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Dobrý večer
Zkuste mi odpovědět.
Ten kotel máte jak dlouho?
Jaký je komín jak vysoký jaký průměr?
Kolik kolen máte mezi kotlem a komínem?
Dakon je prevít potřebuje dobrý tah.
Máte dobře posazené víčko v zadní části kotle?
Wolf

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 06.11.2018 21:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Teď to vypadá jako kdybychom opisovali. :-)

Autor: Pavel Wolf
Datum: 06.11.2018 21:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Jdeme na to stejně a tušíme od kut fouká.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.