Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Seřízení topné soustavy po výměně kotle

Autor: František Stejskal
Datum: 30.12.2018 10:51
uživatel: 117728


Dobrý den,
pře topnou sezónou jsme v dvougeneračním rodinném domě vyměnili starý plynový kotel za nový kondenzační kotel Deditrich. Společně s kotlem došlo k výměně ohřívače TUV. Před výměnou byl samostatný, nyní je ke kotli připojena akumulační nádrž a TUV je ohřívána kotlem. Ke kotli je připojeno venkovní čidlo a kotel je nastaven na řízení ekvitermní křivka/rozvrh.
Nyní k potížím. Tepelná pohoda je v celku v pořádku, ale podle mého názoru není celá soustava dobře zregulovaná a objevují se stavy, kterým nerozumím.
1. některé radiátory se permanentně zavzdušňují - musím je každý týden odvzdušňovat. Toto nebylo dříve nutné. Odhaduji, že mám někde v systému vzduchový pytel, ale nevím jak se ho zbavit
2. Jeden s radiátorů, i když je termohlavicí otevřen naplno má o hodně nižší teplotu, než ostatní radiátory na stejném patře
3. Některé radiátory jsou teplé po celé ploše, některé jsou teplé nahoře studené dole.
4. V koupelně máme žebřík, který není regulován hlavicí. Je v horní části permanentně zavzdušněný, ale nejde odvzdušnit. Důvodem je to, že z něj tlak nevytlačí vzduch. Při pokusu o odvzdušnění se vytlačí ventilem trocha vzduchu, ale pak už se neděje nic. Pokoušel jsem se pomoci zvýšením tlaku v soustavě, ale nijak to nepomohlo.
Myslím, že výměna kotle změnila významně poměry v topné soustavě a je nutné soustavu přizpůsobit.
Chtěl jsem požádat o pomoc s tímto problémem. Ani ne radou, ale spíše prohlídkou a úpravou regulace na místě. Bydlím v Brně. Pokud by mi mohl někdo z vás pomoci, budu rád. Po dohodě bychom mohli do této diskuze popsat lépe můj aktuální stav a popis řešení s výsledkem. Mohlo by to pomoci i ostatním, aby při plánování rekonstrukce domysleli všechny důsledky.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jozef Homola14.01.2019 16:15
František Stejskal14.01.2019 14:49
František Stejskal14.01.2019 14:36
Jozef Homola13.01.2019 15:35
Pavel Wolf13.01.2019 14:49
Jaroslav Dítě13.01.2019 14:20
František Stejskal13.01.2019 14:07
Filip Filip08.01.2019 23:39
Jaroslav Dítě08.01.2019 10:08
Jozef Homola08.01.2019 06:53
Pavel Wolf08.01.2019 06:34
Jozef Homola08.01.2019 00:00
František Stejskal07.01.2019 23:39
František Stejskal07.01.2019 23:39
Jozef Homola07.01.2019 21:26
Pavel Wolf07.01.2019 21:12
František Stejskal07.01.2019 21:09
Jozef Homola03.01.2019 16:36
Jaroslav Dítě03.01.2019 15:25
František Stejskal03.01.2019 15:07
František Stejskal03.01.2019 15:04
Filip Filip03.01.2019 14:33
Jozef Homola03.01.2019 12:45
František Stejskal03.01.2019 12:33
Jozef Homola03.01.2019 07:27
František Stejskal03.01.2019 00:30
Jozef Homola02.01.2019 21:39
František Stejskal02.01.2019 21:21
petr vaclavik30.12.2018 14:00
Jozef Homola30.12.2018 11:35

Příspěvky
Autor: petr vaclavik
Datum: 30.12.2018 14:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126853
reakce na ...
Ten hliník kotle tam pochopitelně dřív nebyl. Zkuste si přečíst https://forum.tzb-info.cz/141185-kondenzacni-kotle-casovana-bomba/vsechny-prispevky a když Vám při odvzdušňování ten plyn chytne, víte jak pokračovat. Možná by to chtělo přečíst i https://vytapeni.tzb-info.cz/provoz-a-udrzba-vytapeni/16008-pravo-a-znalec-zavzdusnovani-otopnych-soustav Může to být stejný případ.

Autor: Jozef Homola
Datum: 30.12.2018 11:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pro představu by bylo dobré dát označení jaký kotel se vyměnil za nový (také typ a výkon) a jaká je vaše spotřeba plynu (byla) za rok.
Jinak topení se nejdříve ladí se sundanými hlavicemi. Tam kde to topí moc se škrtí přednastavením ventilu. Pak se ukáže co dále.

Autor: František Stejskal
Datum: 02.01.2019 21:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Původně byl instalován kotel Termoteka 28. Instalace v roce 2000. Výměna kotle provedena letos v srpnu za kondenzační Zavzdušňují se stejné 4 ze 17 radiátorů. Tlak je podle doporučení technika, který kotel instaloval, nastavený na 1,5. Soustavu jsem natlakoval na 1,8 bez znatelneho rozdílu. Od instalace topné soustavy v roce 2000 nebyl systém nijak regulován nebo optimalizován. Spíše došlo k několika neodborným zásahům. Uzavření spodního ventilu tělesa v místnosti, kterou není třeba vytápět. Dále u některých těles došlo v průběhu času k manipulaci se vstupními a výstupního ventily. K regulaci pomoci regulačních ventilů nedošlo.
Nejsem si jistý jestli mohlo dojít za tak krátkou dobu k oxidaci a znehodnocení výměníku. Test se zapálením ale rozhodně vyzkouším.
Existuje nějaký postup jak se pokusit alespoň trochu dostat celou soustavu do nějakého rozumného stavu? Například zapnutí kotle manuálně na plný výkon, demontáž všech termoregulacnic hlavic, odvzdusneni, otevření ventilu na vstupu a výstupu, doregulovani na regulačních ventilech.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.01.2019 21:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pro představu jsou potřebné některé klíčové parametry a na ty jste nezodpověděl. Klíčové taky je jak byl "dokonale" proveden výplach potrubí a radiátorů. Jelikož říkáte 17 radiátorů, tak toho kalu by tam mohlo být hodně. Co se mne nelíbí na první pohled, že to tlakujete zbytečně vysoko. To taky může přispívat k zavzdušńování. Pak je to otázka jaké máte odvzdušnění. Dal bych tlak 1 bar ať je co největší expanzní prostor. také potřeba ověřit zda expanzní nádoba stačí, zda nepracuje příliš "tvrdě". Prostě kolik má vzduchu na expanzní vzduchové straně. To se zkontroluje jenom po odtlakování a manometrem se změří tlak vzduchu. Neškodil by nějaký nákres od ruky s dimenzí radiátorů a trubek. Pokud toto se všechno zkontroluje, pak až přistoupit na nějaké korekce průtoku ale zásadně se sundanými hlavicemi.

Autor: František Stejskal
Datum: 03.01.2019 00:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Výplach byl proveden podle mého ve slušně kvalitě. Při celé výměně jsem byl přítomen a asistoval jsem. U všech radiatoru byly odmontovany hlavice. Systém byl pak naplněn směsi. Ne čistou vodou. Zapomněl jsem napsat, ze se jedná o podsklepený dvoupodlažní RD. Kotel je ve sklepě , výška stropů 2,3m. Proto tlak 1,5. Expanzní nádoba je nová a byla natlakovana na správný tlak. V prvním kroku mne napadlo, že vypnu na kotli řízení pomoci EK, spustil ho na manuál a zjistíme jestli jsou všechny radiátory stejně teple, případně jestli není zavřeny některý na přívodu. Kotel podle mě řídí otáčky čerpadla, takže tento parametr neovlivnim. Po výměně kotel jsem museli na radiatorech v obytných místnostech nastavit na hlavicích vyšší teplotu. To ale přičítá tomu, že nový kotel pracuje s nižšími teplotami, než původní kotel. Svůj dotaz jsem položil proto, že se nechci dopustit nějaké hloupé chyby. Tepelný komfort je dobrý ale myslím, že doladění radiatoru je Po těch letech a ne zrovna vhodných zásazích potřebné pro dlouhodobý provoz.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.01.2019 07:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Bylo by dobré sdělit typ kotle přesně ať můžeme ověřit zda je vybaven by-passem, který je třeba z fabriky nastaven na přetlak jenom 20 kPa. To potom čerpadlo může být výkonné jak chce a není mu to nic platné. Musí se ověřit průtoky vody jaké kotel potřebuje pro odebrání výkonu. Pokud sdělíte roční spotřebu plynu, tak máme představu o jaké teplo se jedná nebo jaké se potřebuje. Věta jako nastavili jsme hlavice na vyšší teplotu neobstojí. Jakékoliv vyvažování průtoků se děje zásadně bez hlavic. Další otázka. Termoventily jsou nové nebo mají x-let?
Poznámka:
Teprve po sundání termohlavic se dá zjistit jak skutečně topení funguje.

Autor: František Stejskal
Datum: 03.01.2019 12:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
typ kotle - De - Ditrch Naneo EMC - M 24
radiátory - Korado
Instalace jak už jsem uvedl rok 2000. Termoventily jsou stejně staré
Asi jsem se v minulém příspěvku nevyjádřil úplně přesně za to se omlouvám.
Vyvažování průtoků chci samozřejmě dělat bez termohlavic.
Jen sem se snažil popsat co se všechno se soustavou dělo a že za tu dobu není regulačně v původním stavu. Po instalaci nového kotle začal celý systém fungovat jinak. To jsem očekával.
Ale objevily se potíže, které dříve nebyly. A ty se chci pokusit odstranit.
Tady je stručný seznam potíží, které chci řešit
- zavzdušňování těles. Zavzdušňují se opakovaně stejná tělesa. Ostatních 13 je dlouhodobě v pořádku. Stačilo je obejít před topnou sezónou.
- odvzdušňování nejvýše položeného tělesa (žebřík v koupelně, který nemá termostatický ventil) nejde dokončit, protože tlak vody nevytlačí všechen vzduch. Podle teploty odhaduji maximum 20 cm pod odvzdušňovací ventil na žebříku
- nestejnoměrná teplota radiátorů

Po přečtení vašich odpovědí vyzkouším následující postup
1. kotel přepnu do řízení přes termostat a ne přes EK
2. demontuju všechny termohlavice a počkám až se ohřeje celý systém (odhaduji hodina)
3. obejdu všechna tělesa a zjistím, která topí a kde jsou rozdílné teploty radiátorů.
4. U každého radiátoru si zapíšu nastavení regulačního ventilu
5. u tělesa, které netopí zkusím lehce povolit napouštěcí ventil, abych zajistil oběh vody v tělese

Další akce až po tomto zjištění aktuálního stavu. Je tento postup v pořádku?

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.01.2019 12:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ještě zkuste při startu ze studeného stavu obcházet radiátory a zapsat si kde nejdříve dorazila teplá voda do vršku radiátoru. Zkuste s hodinkami u plynoměru stopnout spotřebu plynu za 60 sekund (v litrech) a to jak při nahřívání , tak potom, kdy už se systém ustálí na teplotě nastavené na kotli. Budou to důležité údaje pro pozdější úvahy.
Poznámka:
Nevím co myslíte napouštěcím ventilem

Autor: František Stejskal
Datum: 03.01.2019 15:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Nevím přesný název a abych rozlišil armatury, které jsou na topení, tak jsem to nazval napouštěcím ventilem. Jedná se o armaturu, které je v případě našich radiátorů na spodní části těles a tělesa se jimi připojují k potrubí. Na této armatuře je šestihraná krytka a pod ní je šroubení, které uzavírá přívod a odvod vody do tělesa. Povoluje a utahuje se pomocí imbusu.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 03.01.2019 15:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Pokud do výměny kotle vše fungovalo dobře, tak bych v první fázi každý tento ventil pootočil o 360° a vrátil do původní polohy. To vše za maximálního provozu čerpadla. Pokud by u nich byly nějaké nečistoty, tak by se měly dát do pohybu a ventil (uzavíratelné radiátorové připojovací šroubení) uvolnit. Vzhledem k době provozu je však možné, že některé z nich začnou propouštět. Pro opravu je pak potřeba systém vypustit. Dočasně to lze řešit dotažením krytky, která má vlastní těsnění.

Autor: Filip Filip
Datum: 03.01.2019 14:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Dobrý den. Moho se zeptat, zda 18 roků provozujete kotel v jakýsi nestandartních podmínkách ? Nebo to 17 roků fungovalo a pak se v 18. roce projevily ty problémy ?
Odvzdušnění žebříku v koupelně - asi tam máte málo vody , nebo malý tlak v expanzní nádobě. Přece není možné, aby hladina topné vody končila 20 cm pod vrcholem žebříku. Netuším jak jste to v roce 2000 proplachovali, nicméně má se to dělat proti směru toku topné vody. Ještě musím dodat, že jestli před výměnou kotle to fungovalo, tak po výměně kotle to musí fungovat také. Většina podobných problémů není v kotli, ale v oběhu topné vody. Nejčastěji bývá někde nějaká usazenina, nějaká ucpávka, třeba jenom filtr před kotlem. Někdy je to čerpadlo, nicméně, že by u nového kotle bylo čerpadlo po smrti se dá spolehlivě vyloučit. V tomto případě sledování spotřeby plynu je v podstatě na nic. Filip

Autor: František Stejskal
Datum: 03.01.2019 15:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Dobrý den,
pokusím se popsat situaci srozumitelněji. V roce 2000 postaven dům a instalována topná soustava s kotlem Termoteka. U instalace a zprovoznění jsem nebyl. Soustava byla provozovanána běžným způsobem, jen postupem času došlo k uzavření některých ventilů na radiátorech a amaterskému pokusu o regulaci. V srpnu roku 2018 byl kotel Termoteka společně se samostatným ohřívačem vyměněn za kondenzační kotel s ohřevem TUV do externího zásobníku vody (160 litrů). Kotel který jsme provozovali, tedy už není v soustavě. V původním kotli se topilo na cca 60 stupňů teploty otopné vody. Nyní je teplota otopné vody nižší. Asi 50 stupňů. Přesně ji neznám, ale měla by byýt nastavena servisním technikem při instalaci tak, aby kotel běžel v co možná nejoptimálnějším režimu. Protože po instalaci nebylo možné provozovat kotel v plném dlohodobém zatížení na topení, tak se některé neduhy projevili až v průběhu listopadu a hlavně prosince. Malý tlak v exúpanzníá nádobě nevylučuji. Nechce se mi ale v první kroku vypouštět celý systém, zkontrolovat nádobu a pak to celé znovu plnit.
Jestli a jakým způsobem byl v roce 2000 preoveden výplach nevím. Byl určitě proveden v roce 2018. To jsem byl o této operace přítomen a bylo vidět, že ze systému tekla na konci výplachu čistá voda. JAk už jsem napsal mám v plánu oddělat všechny termoregulační hlavice ze všech radiátorů a systém ohřát a zjistit která tělesa hřejí a která ne. případně u kterých je rozdíl v teplotě. Na konci této zkoušky bych věděl, které radiátory jsou v pořádku a které nehřejí vůbec. Diskuzi jsem otevřel proto, že jsem chtěl mít tento postup ověřen někým, kdo věci rozumí a nechci se dopustit, nějaké hloupe chyby. Která by případně situaci mohla ještě zhoršit.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.01.2019 16:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Odtlakovat systém umí servis i bez toho aby vypouštěl okruh, pokud jsou pod kotlem ventily. Nicméně podíval jsem se do projekčních pokynů a nový kotel toho s tím čerpadlem moc neprotlačí. To kolik protlačí zjistíme až ze spotřeby plynu za minutu. Budeme totiž vědět jakým výkonem jede a kolik vody musí protékat. Zde jsem vám něco vystřihnul z projekčních pokynů. Váš kotel má doti vysoký spodní výkon a když chcete mimo zimní období odebrat třeba 6,5 kW a při teplotě vody nátoku 50°C získáte teplotní spád třeba 6°C, tak vyjde takováto bilance:

6500 / 4180 / 6 x 3600 s = 933 l/h

V zimě kdy při této teplotě docílíte na radiátorech větší teplotní spád může být oběhové vody za hodinu méně. Teď si představte, že ze spotřeby při startu kotle zjistíme, že kotel startuje do bodu modulace výkonem 24 kW. To musí být daleko větší průtok nebo teplotní spád. Existuje servisní nastavení, které toto může ponížit. Všimněte si, že oběhové čerpadlo kotle dá k dispozici při plném výkonu jen 21,2 kPa. To není mnoho a pokud rozvody nemají patřičnou dimenzi, problém je na světě.
Starý kotel mohl mít úplně jiné čerpadlo a pokud se pracovalo s vyšší teplotou vody, tak oběhu pomáhala i gravitace.

Autor: František Stejskal
Datum: 07.01.2019 21:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Dobrý den, starý kotel vlastní čerpadlo neměl. Za kotlem bylo klasické oběhové čerpadlo (Danfos) s ruční regulací na 3 rychlosti. Pokusím se změřit odběr kotle. Můžu vás poprosti o vyjádření k tomuto postupu, jestli má smysl?
Po přečtení vašich odpovědí vyzkouším následující postup
1. kotel přepnu do řízení přes termostat a ne přes EK
2. demontuju všechny termohlavice a počkám až se ohřeje celý systém (odhaduji hodina)
3. obejdu všechna tělesa a zjistím, která topí a kde jsou rozdílné teploty radiátorů.
4. U každého radiátoru si zapíšu nastavení regulačního ventilu
5. u tělesa, které netopí zkusím lehce povolit napouštěcí ventil, abych zajistil oběh vody v tělese

jak už jsem psal nerad bych udělal nějakou zbytečnou botu.
Se starým kotlem byl tlak cca 1,8-2 bary v systému. byla tam také nevhodná expanzní nádoba ( k vodnímu čerpadlu). Ale při odvzdušňování ze všech radiátorů vytékala voda. Teď u toho nejvyššího se dostanu maximálně 20 cm pod odvzdušňovací ventil. ale celý radiátor se odvzdušnit nepodaří.
Kotel je umístěnáý ve sklepě a nejvyší bod je v 1 patře. expanzní nádoba je na zemi ve sklepě. Takže mezi expanzní nádobou a nejvyšším bodem soustavy je odhadem skoro 8 metrů.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 07.01.2019 21:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Proč nedopustíte vodu, jaký máte tlak? Jak poznáte těch 20 cm?

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.01.2019 21:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Cokoliv uděláte posune naše zjištění dále. Pokud ale odpojíte ekvitherm, tak musíte na kotli nastavit nějakou teplotu vody, kterou on pak bude udržovat. V době než dosáhne této teploty, říkáte zhruba hodina ale já si myslím, že to bude méně je nesmírně důležité skočit k plynoměru a změřit spotřebu plynu za 1 minutu (ne hned po startu ale tak za 5 minut). To jisté udělat až bude dosženo žádané hodnoty teploty na kotli a on klesne výkonem. Jsou to důležité údaje. Nejlepší by byl nějaký snímek zapojení trubek pod kotlem, ventilu nebo ventliů po sundání hlavic. Pro další úvahy by bylo dobré od ruky naskicnout celý okruh i s dimenzemi radiátorů (mohu to překreslit pro lepší přehled). Jinak nemám představu když označíte nějaké těleso jako nedostatečné, kde se v okruhu nachází.
Nerozumím té poznámce o nemožnosti odvzdušnění cca 20 cm. Opět lepší by bylo foto. Co se týká tlaku a výšky 8 m, tak by bylo dobré tlakovat tak na 1,2 baru.

Autor: František Stejskal
Datum: 07.01.2019 23:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
V rychlosti k těm 20cm. Jedná se o žebřík v koupelně vysoký 2m. Teplá voda je do výšky cca 1,8m. tedy asi 20cm pod horní okraj, odvzdušňovací ventil, žebříku. v tuto chvíli mám u kotle na manometru tlka 1,5. Mám ho snížit na 1,2? Nebude problém s vytlačením vody přes 3 podlaží? (sklep, přízemí, 1. patro)?

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.01.2019 00:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Dynamický přetlak od čerpadla nesouvisí se statickým tlakem. Mnohde se používá oběh s čerpadlem pouze s otevřenou expanzní nádobou a funguje to.
Nechápu jak může být voda 20 cm níže odvzdušńovacího ventilu. Když tam je přetlak a povolí se ventil musí vytékat voda.
Na manometru může být i 1,5, protže předpokládám, že voda není úplně vychlazena na 20°C.

Autor: Filip Filip
Datum: 08.01.2019 23:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Dobrý den. Již jsem Vám to jednou psal - máte tam málo vody. Jestli při otevření odvzdušňovacího ventilu na žebříku neteče ven voda, tak je jí tam málo. Píšete, že odvzdušňujete. Doplňujete současně objem vody tak, aby se nahradil objem vypuštěného vzduchu a vody ? Filip

Autor: František Stejskal
Datum: 07.01.2019 23:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
V rychlosti k těm 20cm. Jedná se o žebřík v koupelně vysoký 2m. Teplá voda je do výšky cca 1,8m. tedy asi 20cm pod horní okraj, odvzdušňovací ventil, žebříku. v tuto chvíli mám u kotle na manometru tlka 1,5. Mám ho snížit na 1,2? Nebude problém s vytlačením vody přes 3 podlaží? (sklep, přízemí, 1. patro)?

Autor: Pavel Wolf
Datum: 08.01.2019 06:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Při statickém tlaku 1.5 by měla voda vystoupat až nahoru. Nekecá náhodou budík?

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.01.2019 06:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Dobrá poznámka. Prověřit manometr.
Stačilo by nechat otevřený odvzdušňovák žebříku a zkusit ze vzduchové strany dofouknout o pouhou desetinu baru expoanzku a musí začít vytékat voda z ventilu žebříku. Pakliže se tak stane, tak by příčina byla jasná a podle toho se zařídí další.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 08.01.2019 10:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Také mě to napadlo. Překontrolovat tlak jiným manometrem ( třeba na ventilku expanzky).

Autor: František Stejskal
Datum: 13.01.2019 14:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Natlakoval jsem soustavu na 2 bary a odvzdusnil všechna tělesa . Ještě bylo slyšet v systému nějaké bubliny. Počkám až se systém zahřeje a zkontroluje to ještě jednou. U expanzní jsem našel vlhkou skvrnu pod sroubenim. To ještě dnes opravím. A zkontroluje tlak v expanzce . Je možné ze tak velký rozdíl výšky potřebuje provozní tlak minimálně 1,6 baru? Mezi sroubenim expanzky a nejvyšším bodem radiatoru je 8 metru rozdíl . Potom zkusím seřadit radiátory aby topila všechny stejně . Budu to dělat na ventilech a jestli to dobře chápu, tak by všechny radiátory měly být stejně teple v horní části. Spodní čas musí být chladnější protože vydává teplo do místnosti . Výstupní voda z radiatoru by měla teplotu odpovídat doporučené teplotě zpětného přívodu do kotle. Je to tak?

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 13.01.2019 14:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Zde by normálně měl stačit jedem bar, ale je možné jít až na 1,5 bar. To je tlak vzduchu v expanzní nádrži bez vlivu soustavy. Tlak vody po doplnění by měl tento tlak zvýšit o 0,1 až o 0,2 bar. Tlak vody za studena musí být vždy o 0,1 až o 0,2 bar vyšší, než na jaký tlak je naplněna expanzní nádoba vzduchem.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 13.01.2019 14:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Jak si představujete seřizováni na ventilech.Co máte za ventily? Seřizuje se stejná teplota na výstupu z radiátoru!

Autor: František Stejskal
Datum: 14.01.2019 14:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Dobrý den,
máte pravdu představuji si to nějakým způsobem a vůbec netvrdím, že správným. Nevím, jestli jste četl můj první příspěvek, který tuto diskuzi spustil. Prosil jsem ideálně o pomoc na místě. Zatím se nikdo neozval, tak jsem vděčný, za každou radu. Několikrát jsem tu nastínil postup, jak bych asi chtěl postupovat. Pokud je to špatně, budu rád, když mě opravíte a napíšete jaký postup je správný. V tuto chvíli opravím vadu, kterou v systému vidím (netěsné šroubení u expanzky) a chci postupovat pěkně krok za krokem, abych se případně dokázal vrátit a nezpůsobil další problémy.
Na firmu která kotel instaloval se sice obrátit můžu ale už mě půl roku dluží nějaké dodělávky a přimět je k tomu, aby opravili netěsnosti, které tam zůstaly po instalaci mi trvalo měsíc. Teď už mi ani nezvedají telefony. A to byla prosím firma, kterou jsem dostal na doporučení. Asi pochopíte, že už nemám důvěru se na ně obracet. Asi jsem udělal chybu, když jsem jim zaplatil, tak jak jsme se dohodli a doufal, že oni budou dohodu ctít taky.
Na otázku co mám za ventily vám nedokáži odpovědět. Mám klasické radiátory Korado s ventily, kterou jsou běžně dodávané a radiátory jsou k systému, až na jednu výjimku připojené zespodu rohovými ventily s vnitřním šroubením na inbus.

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.01.2019 15:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Než jste natlakoval na 2 bary, měl jste zkontrolovat tlak ve vzduchové časti expanzky při otevřeném okruhu. Natlakovat na 2 bary není dobré. Nicméně až ohřejete okruh dejte zprávu na kolik to vystoupalo.

Autor: František Stejskal
Datum: 14.01.2019 14:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 117728
reakce na ...
Díky za rady. Dnes opravím těsnění na šroubení k expanzce a zkontroluji natlakování. Potrubí k expanzce má ventil, takže chci postupovat takto
- změřit tlak v expanzce
- uzavřít ventil na vedení k expanzce
- znovu změřit tlak
- vypustit vodu z expanzky a trubky
- znovu změřit tlak
- opravit těsnění a znovu sešroubovat
- natlakovat expanzku na 1,2 bary (nebo víc při výšce domu?
- otevřít ventil mezi expanzkou a topnou soustavou

Vím že měření tlaku je tam asi zbytečně moc, ale chci mít přehled jak se bude tlak hýbat

Autor: Jozef Homola
Datum: 14.01.2019 16:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Postup zjenodušte.
Odtlakovat okuh a poté natlakovat vzduchovou část o 0,2 až 0,3 baru více než je manometrický tlak od sloupce vody vašeho okruhu (výškový rozdíl mezi expanzkou a hladinou vody v maximální výšce). Tím máte zaručené, že všechna voda bude z expanzky vytlačena a bude tam maximální expanzní prostor. Poté dotlakuje vodu o 0, 2 baru více než byla vzduchová část. Tím se zaručí, že membrána nebo vak se "odlepí" od pláště nádoby a ještě má dostatek prostoru k rozpínání objemu vody vlivem stoupající teploty.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.