Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Cyklujici kondenzační kotel

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 09:39
uživatel: 129528


Dobrý den,

prosím o radu někoho, kdo se v problematice vyzná. Když mám na bezdrátovém termostatu Salus IT 500 nastavenou požadovanou teplotu v místnosti 22°C, venku je pod nulou, v místnosti 21,3°C, takže na termostatu je symbol plamenu, dle něj teda vše v pořádku. Ale když přijdu ke kotli, tak ten pouze točí vodu v podlaze a jednou za 6 minut zapálí plamen, nahřeje vodu v kotli na cca 40-45°C a zase zhasne a jen točí, po dalších 6 minutach se vše zopakuje. Dům se nemůže ani vyhřát na těch 22°C. Někdy to naopak pořád topí vodu dle počasí (v této době 31-32°C a zda se vše ok, jak natopi místnost, tak plamen zhasne a čeká zase, jak teplota klesne, aby znovu topil).

Mám kondenzační kotel de dietrich mpx 24 compact napojený na podlahové topení v celém domě(bungolov, všude podlahové topení, v koupelně navíc otopný žebřík) . Nevím co je potřeba, tak radši uvedu co mě napadne. Kotel je nastaven na 41% výkonu (12kw dle tabulky), po zhasnutí plamene(když zrovna kotel funguje jak má) se voda točí 240minut a pak až čerpadlo vypne. Dům zateplen 15cm polystyrenem, 13cm v podlaze, většina domu 40cm vaty ve třech vrstvách, topení 15cm rozestup, pod dveřmi na husto.

Uměl by někdo poradit? Topenář, pánové z firmy de dietrich, ze salusu, všichni pořád tvrdí, jak je vše v pořádku a hází to každý na ostatní, už z toho začínám být docela zoufalý.

Děkuji za každou radu.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 83   starší >>
Příspěvky
Autor: Tomáš Rozman
Datum: 14.02.2019 15:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Dobrý den,

pánové, prosím Vás, mám k tématu ještě dotaz.

Nevíte na koho se obrátit (nejlépe z Olomouce), kdo se touto problematikou zabývá a je schopný toto nějak vyřešit? Myslím tím jako, aby řekl potřebuješ tento a tento kotel, aby to necyklovalo podle TZ domu. A odůvodnit to nějak? Kdy jste se někdo kdo víte za kým jít podívali po netu a poradili prosím Vás?

Topenář mi totiž slíbil, že přijede a vymění mi termostat za regulaci. Po dotazu co se s tím bude dělat a jestli to zjišťoval mi řekl, že ho to nezajímá. Že má plno kotlů v domech a nikdo si nestěžuje. Že neví co s tím a po vyzkoušení to asi kdyžtak bude řešit. Evidentně asi počítá s tím, že nemám žádné právo na nápravu či co???

V těchto dnech, kdy je cca +5°C buď dům přetopím na 24-25°C (s křivkou 7) a nebo je tu tak 20-21°C (s křivkou 6), protože kotel cykluje a točí se v podlaze voda jen 22-23°C a teplota klesá. Je víc než jasné, že bych potřeboval tak křivku 5, aby to bylo +- jak potřebuji.

Děkuji za případnou odpověď s tipem na někoho šikovného a někoho kdo by o problematice měl vědět.

Autor: Josef Hodboď
Datum: 14.02.2019 16:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123662
reakce na ...
Já se názoru pana topenáře, ať už je jakýkoliv, ani nedivím. Pokud s tou ekvitermní křivkou tak hýbete, je to signálem, že jste nepochopil, či nevíte, k čemu je určena. A rozhodně ta křivka není k určena k tomu, abyste ji každý den dvakrát přestavoval.
Ve vytápění platí fyzikální zákony a bez jejich znalostí v oblasti tepla se nemůžete při řešení svého problému dostat dále. Pravděpodobně jste si to původní nastavení, jakš-takš fungující, docela slušně rozházel.
Ne každý dobrý úmysl vede k dobrému výsledku. A to by vám určitě povrdili všichni, kteří se zapojili do diskuze.
Pokud Vám podlahové vytápění včetně kotle navrhla a dodala jedna firma, pak byste tu firmu měl uhánět, ať to uvede do pořádku, že máte doma zimu.
Pokud jste si podlahové vytápění zařídil u jedné firmy a instalaci kotle provedla firma druhá, tak se nemůžete divit neochotě topenáře, že s regulací nechce mít mnoho společného. On zajistil funkčnost kotle, ale aby zkoumal vlastnosti vašeho podlahového vytápění a podle něj optimalizoval nastavení kotle, to byste si toto u něj musel výslovně objednat. A pro něj by to znamenalo se u vašeho kotle minimálně zastavit dvakrát, třikrát, mírně poladit regulaci. A to jsou už docela slušné peníze.
Pokud jde o cyklování kotle, tak již bylo zmíněno, cyklovat vám bude každý! Pouze je otázka, v jakém rozsahu venkovních teplot. Neexistuje plynový kotel s regulací výkonu od nuly.
Lituji, ale já vám lepší radu dát nemohu.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 14.02.2019 18:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
No možná jsem to jen blbě napsal, ale teď ze mě děláte akorát vola :-) Samozřejmě vím, že se s ní nehýbe. Nechtěl jsem tu jen psát věci, které vážně nikoho nezajímají.



Neměl jsem čas poslední týden na to hrát si s kotlem, tak proto jsem to tak dělal. Jiný způsob ani nebyl, když jste doma jen večer, aby ostatním doma nebyla zima. Čekal jsem na výměnu termostatu za originální regulaci ke kotli, která tam má být. Samozřejmě jinak jsem to tak nedělal pořád a po její výměně to budu zkoušet, jak se má.

Od od toho 24.1. nebo kdy jsem to tu založil jsem měl pořád jednu křivku na kotli a štěloval jen výkon max.pro topení, max.teplotu topné vody, dobu oběhu čerpadla dle rad tady v diskuzi. Všechny původní hodnoty mám zapsány a kdykoliv je vrátím, takže jsem určitě nic nerozházel - nebo teda ne nenávratně.

Nemyslím si, že každý kotel musí cyklovat, jak tvrdíte. Proč by to pak tak ochotně cpali do novostaveb? Myslím, že by jim to každý omlátil o hlavu.

Co jsem hledal, tak se všude píše 1/2 - 1/3 TZ domu má být spodní výkon kotle. Když mám TZ skoro 5kW a našel jsem kotel s výkonem 1,8kW-19kW. Takže kdybych tu měl ten, tak splňuji skoro 1/3TZ domu a kotel by teoreticky neměl cyklovat. Nebo až při vyšší venkovní teplotě třeba kolem 12-15°C. A ne už při 3-5°C, O to mi hlavně jde to zjistit, jestli to je vůbec pravda.

Možná budu moci kotel prodat někomu, kdo ten výkon pěkně využije. Tak abych si tím ale vůbec pomohl.

Autor: Jozef Homola
Datum: 14.02.2019 18:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Nezlobte se na mne ale Vás nepotěším. Výkon kotle se bere podle jiných kritérií než jen dolní výkon. Obecně platí, že maximální výkon by měl činit 1,2 až 1,5 x výpočtové tepelné ztráty. Proč? To je na hodně dlouhou debatu.
Mohu doložit, že kotel 24 kW výrobce doporučuje pro tepelné ztráty 20 kW. Tomu pak odpovídá počet topných těles aby výkon za všech podmínek odebral. Na přiloženém obrázku jsou taky doporučené výkony, tak se podívejte k jakým TZ.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 15.02.2019 18:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Máte kotel s mezním výkonem 24kW a minimálním kolem 3.7 kW (a spíše víc, protože topíte nízkou teplotou). Dle pana Kubíčka máte TZ 4.6 kW a to znamená, že většinu topného období topíte výkonem 2.3kW. Kotel prostě musí cyklovat. Máte v podstatě dvě možnosti. Vyměnit kotel za menší. Zřejmě to znamená plno komplikací a finanční náklady nebo se smířit s cyklováním a najít nějaké optimální kompromisní nastavení kotle a regulace. V tomto případě bych vypnul ekviterm. Na kotli si nastavte pevnou nízkou teplotu takovou, aby kotel nevypínál hned po zapálení a výkon stačíl na požadovanou interní teplotu.
Prostorový regulátor nastavte do režimu hystereze s malou tolerancí. Při překročení nastavené teploty regulátor vypne kotel. Tento typ regulace nemám rád. Především při velkém přebytku výkonu budou tak dlouhé prodlevy, že podlaha výrazně vychladne. Uvidíte sám. V tomto režimu ale zřejmě bude nejnižší četnost startování.
Pokud Vám budou vadit dlouhé prodlevy, použijte režim PID. Sice budete mít vysokou četnost startů, ale nejstabilnější teplotu.
V případě originálního regulátoru uvidíte, jak si s tím poradí. Cyklovat samozřejmě musí tak jako tak. Záleží jak je udělaný SW regulátoru.

Autor: Filip Filip
Datum: 24.01.2019 16:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Dobrý den. Vaše zoufalství má prvopočátek v době, kdy jste to topení plánoval. Troufám si tvrdit, že v tak zatepleném baráku takový kotel nemá co dělat. Typuji, že TZ i s větráním nepřesáhnou 6 kW a i ten snížený výkon 12 kW je šílený nadvýkon. Proto to cykluje a proto to nemůžete seřídit. Navíc tan průtok svědčí o tom, že je nedostatečné čerpadlo, nebo to čerpadlo pracuje na nejmenší výkon. Podívejte se, zda se dá nastavit nějaký větší výkon. Větší průtok podstatně vylepší předávání tepla do podlahy a prodlouží se cykly. Filip

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 17:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
DObrý den,

ano, to máte pravdu. Protože podlahovku tahal někdo jiný+umístění rozvaděče a na přípojku plynu+kotel už byl zase někdo jiný. Protože jsem se musel rozloučit s prvním pánem (poslední kapka byla, když jsem původně ještě na krb chtěl akumulačku značky dražice a on mi chtěl dát cordivari, že prý jinou ne :-) stejný objem s izolací se u těchto značek lišil o více než 100%, takže by se i vyplatilo, kdyby to nebyl dobrý kup, což si myslím u dražic není až tak časté). No a ten další mě odradil od krbu a navedl mě na kondenzační kotel - s čímž bych byl nakonec i spokojený, kdyby to fungovalo, jak má :-(

A co se dá dělat s tím čerpadlem? Protože nikde nevidím, že by se dalo jakkoliv nastavit, takže asi bude řízeno doopravdy kotlem. Může se stát, že to odmontování čerpadla v rozvaděči bylo špatně a kotlové čerpadlo teď nestačí? (to původní bylo právě pro již zmiňovaný krb).

A s tím větším průtokem, není to náhodou tak, že když voda proudí rychleji, tak nestihne právě předat tolik tepla do podlahy? Neříkám, že mám pravdu, nejsem z oboru a jen se ptám - slyšel jsem to totiž takto od "radílků" taky samozřejmě mimo obor a tak nějak mi to dávalo víc smysl :-)

Možná mě to vede k jednomu a budu asi za vola - jak to tedy je správně. Obývák mám na jiho-východě, 2 pokoje na západě a koupelnu na severu. Kde má být nižší průtok a kde vyšší? Samozřejmě všude chci mít 21-22 (a ne 19). Je mi jasné, že hodnoty se řeší projektem / ozkoušením, ale jen teoreticky.


Děkuji

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 12:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
1) prostorový termostat za to určitě nemůže. Zde je jen otázka, proč ho tam máte. Regulovat podlahové topení prostorovým OnOff termostatem je dost nesmysl.
2) dle věty "pořád topí vodu dle počasí " usuzuji, že máte ekvitermní regulaci, která podle venkovní teploty nastavuje teplotu topné vody. Je to tak ? Zřejmě kotel cykluje jen pokud je venku tepleji. V těchto dnech to taky dělá ?
3) kotel vypíná, protože PT nestíhá odebírat vyrobené teplo. Vy máte jen oběhové čerpadlo (OČ) v kotli a pasivní rozdělovač bez směšovače a OČ? Jaké máte průtoky na rozdělovači. Vyzkoušejte zvedbout výkon OČ. Jinak bude nutné hledat v nastavení kotle. Jsou tam volby pro zvýšení hystereze, anticyklační časovač atd. Já ten kotel neznám

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 13:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den,

2) ano, mám venku čidlo a kotel si sám upravuje teplotu nejspíš dle křivky. Křivku mám nastavenou na 7, ale topenář tvrdil, že podle něho protože mám termostat na poloze auto, tak neřeší křivku, ale vnitřní teplotu. Ale zjistil jsem, že to není nejspíš pravda. Když ji dám na 8 (a necykluje to zrovna), tak kotel topí vodu tak o stupeň vyšší. Bohužel takto cykluje i dnes od rána a je pod nulou docela.

3) nyní mám čerpadlo pouze co je v kotli. Měl jsem ještě dřív sestavu jako je na přiložené fotce. Nyní mám topenářem oddělané čerpadlo z rozdělovače a není tam ani spodní teploměr. Foto mohu zaslat odpoledne. Původně tam čerpadlo bylo z důvodu, že jsem měl mít krb a akumulačku, ale nakonec jsem to změnil pouze na kondenzační kotel.
Co se týká průtoku, tak předtím s tím čerpadlem se dal dosáhnout i průtok 4-5 litrů a teď jsem rád za 1 a půl litru. Víc z toho nejde dostat. Teď mám v místnostech kde jsem částo cca 1,5litru a ktere zatím nepoužívám, tak tam mám kolem litrů průtok.
OČ zvednout nepůjde, je elektronicky řízené kotlem.

Podívám se odpoledne co tam mám v nastavení, ať zde nepiši nesmysly.

Děkuji

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 14:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Pokoušel jsem se najít nějaký manuál s popisem nastavení ekvitermu a servisních nastavení kotle. V případě ekvitermu se odkazují na nějakou přílohu section E, kterou jsem nenašel a co se týká nastavení, tak v manuálu je jen absolutní minimum. Máte nějaké podrobnější manuály ? Takže zatím jen obecně několik poznámek
1) topenáři znají jen regulaci pomocí prostorových termostatů ještě z dob atmosférických kotlů. V případě KK a podlahového topení je to nesmyslná kombinace. Vhodnější je nastavit prostorový termostat na vyšší teplotu tak, aby do regulace nekecal. Teplotu v místnostech si nastavte změnou strmosti ekvitermní křivky a jejím posuvem. Jde o to, že potřebujete topit na co nejnižší topnou teplotu. Vypínáním kotle ho nutíte k topení vyšším výkonem a tím horší účinností.
2) jaké máte TZ domu ? Podle toho co píšete je zřejmě i těch 12 kW moc velká hodnota, vyzkoušejte jak se to bude chovat pokud mezní výkon snížíte.
3) hodnotu v menu P18 nastavte na maximální hodnotu. Zde se určuje minimální délka prodlevy před novým zapálením hořáku. Po vypnutí kotle by mělo OČ běžet dál. V podstatě by nemělo vypínat. Je tam případně další časovač pro zpoždění doběhu čerpadla.
4) pokud kotel cykluje, jak dlouho hoří hořák ? Pokud je to řádově minuty, tak je to v podstatě v pořádku. Je jen předimenzovaný kotel. Pokud jsou to řádově desitky sekund, tak je to blbě. V popisu jsem ale nenašel moc možností co s tím. Jedině snížit mezní výkon, a možná zvednout maximální teplotu

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 16:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Dobrý den,

podrobnější manuál mám pouze přímo ten, který byl v balení s kotlem. V něm je úplně vzadu příloha section E - graf s křivkami a závistlostí topné vody na venkovní teplotě.

1) tím myslíte co přesně? Mám pod kotlem na zdi modul k termostatu, na něm jsou možnosti off/manual/auto (mám to na auto)
v režimu auto to jede podle termostatu, až natopí požadovanou teplotu v místnosti, tak vypne a točí jen tu vodu... když jsem jednou měl režim manual, tak i na 7 křivce jsem se totiž vzbudil v noci, že mi bylo strašné teplo. Když jsem se šel podívat, tak jsem zjistil, že kotel jede nepřetržitě a vůbec nevypíná. A to jsem tam měl 7 křivku. Tak jsem to radši urychleně vrátil na režim auto.

2) TZ nevím kde zjistím, bohužel. I topenář je spíše odhadoval a to jsem mu dal k dispozici energetický štítek k domu a tvrdil, že to tam najde.

3) Hodnotu P18 jsem měl původně na 10 (maximum), ale když to takto zlobilo, tak to opakované zapálení proběhlo právě po 10-ti minutách a to zdaleka nestačilo a dům vychladl. Doběh čerpadla mám na max.240minut po zhasnutí plamene.

4) Kotel cykluje tak, že cca 45 sekund hoří plamen, voda se drží něco málo nad 40°C, plamen zhasne a těch 6 minut to dalšího zapálení točí vodu. To vše se opakuje pořád dokola.

Zkusím tedy nastavit nižší výkon kotle alespoň o pár kW a uvidím. Ale blbé je, že momentálně si kotel zase drží teplotu 31.8°C, jako by se nic nedělo :-)

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 18:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
add 1) u starých kotlů v podstatě nebyla modulace výkonu. Proto se používal OnOff regulátor, který podle teploty vypínal kotel. Vy ale máte KK. Pro ten je výhodnější topit trvale a v případě správně dimenzovaného kotle skutečně nebude vůbec vypínat. Jen bude měnit výkon neboli teplotu výstupní vody do PT.
Pokud jste si přál prostorový regulátor, měl jste si pořídit originální s OpenTherm rozhraním. Ten umí využívat modulaci výkonu. Váš Salus je drahá sranda k ničemu. Co od něj očekáváte ? Pokud ho vypnete, tak samozřejmě musíte nastavit sklon ekvitermní křivky a posun. Zřejmě máte vysokou křivku a proto kotel přetápěl pokud jste vypnul prostorový regulátor. Jak se nastavuje ekviterm u Vašeho kotle nevím. Nemůžete přiložit ofocenou dokumentaci ?

add 2) pokud poprosíte ve vedlejším vlákně pana Kubíčka, tak Vám snad spočítá TZ. Pokud máte PENB, tak to není problém. Zde souhlasím s panem Filipem. Taky bych odhadl maximálně 6 kW a spíše méně. Mezní výkon snižte třeba na 5 kW.

add 3) to je divné, větší prodleva obvykle vede k delší době topení. Záleží ale na tom, jakým výkonem kotel topí. Obvykle startuje velkým výkonem a po pár sekundách sjede na minimální výkon. Sledujte kotel, je to tak ? Pokud k tomu přidáte malý průtok, tak se výkon nestačí přenést do PT. Sundejte kryt kotle a podívejte se na typ OČ. Opravdu je řízeno kotlem ? V menu jsem nic nenašel. Pokud opravdu nejde zvednout výkon, pak bych směšovač vrátil do původního stavu. Termoventil nastavte na maximální povolenou teplotu pro PT cca 45C. Zajistí ochranu před vysokou teplotou.

add 4) nevím proč se divíte, že kotel topí jen na 31.8C. Podívejte se na vybranou ekvitermní křivku. Podle venkovní teploty si tam můžete najít teplotu na kterou má kotel topit.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 19:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
1) http://www.dedietrich-vytapeni.cz/content/advancedsearch/(offset)/20?type=doc_gamme&no=148842&SubTreeArray[]=152043

na tomto odkazu najdete návod ke kotli, který mám.. pod nápisem kondenzační kotle MPX máte hned návod pro použití a instalaci MPX... to je návod, který mám jediný.

Křivka se volí klasicky na kotli dle mého. +- ... jen odhadnout kterou. Ale neřešil jsem to doteď, jak jsem již psal, protože mi topenář tvrdil, že v režimu auto je tomu kotli jedno křivka, že ho to nezajímá, ale zjistil jsem, že to tak není a i tak si podle křivky řídí teplotu. Akorát prostě dle termostatu vypne, když je teplota dostatečná. V době řešení topení jsem ani o jiné možné variantě nevěděl a věřil jsem topenáři, že ví o co jde a co dělá.

Co se týče termostatu, tak jsem si neříkal jaký chci. Neměl jsem tušení, že se tento vůbec nehodí k tomuto kotli a že vůbec ten, kdo to realizuje mi sem dá s prominutím sv..., která ani nekomunikuje s kotlem co se týče natápění užitkové vody, takže ji musím mít trvale zaplou a co třeba 2 hodiny se sepne nahřívání vody a dohřeje hloupé 2°C .

2) OK, snížím na 5kW

3) Myslím si, že máte pravdu. Teď kotel právě jede v kuse, takže tak co si pamatuji, tak teplota vyjede na cca 42-44 a pak s hořícím planem sjede třeba na 36 a pak plamen vypne a voda točí. Počkám ještě co udělá snížení jmenovitého výkonu kotle a třeba o víkendu to zkusím přepnout na ten manuální režim, aby to jelo nepřetržitě a uvidím co to udělá se spotřebou a teplotou, když dám nižší křivku.

4) Vůbec se nedivím, ale špatně jsem to napsal. Bylo to myšleno tak, že zrovna když to řeším a chci ten výkon snížit, tak se kotel chytl a jede v kuse bez zhasnutí. Takže teď hned nepoznám, jestli to snížení na tech 5kW pomohlo nebo ne - pokud ne, tak se to časem zase bude opakovat...a bude zase cyklovat...

Takže to změním a uvidím. Snad to stihnu dořešit ještě tuto zimu :-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.01.2019 20:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Snížení maximálního výkonu ve vašem případě pomůže ale sn íží rozsah modulace kdyby bylo potřeba. Start kondenzačního kole probíhá ve většině případů podle tohoto scénáře. Dostane pokyn k topení. Spustí provětrávání a osušení komory. To trvá tak 20 až 30 sekund. Poté "zaplaví" hořák a okolí plynovou směsí a zapálí. Pak 30 až 60 sekund jede minimálním výkonem pro stabilzaci parametrů a nějakou diagnostiku. Poté to osolí na nějaký výkon 15 kW a snaží se ohřívat co nejrychleji zpátečku aby okruh dostal na parametry vody nastavené na kotli nebo z ekvitermu (u radiátorů to klidně může být z 20°C na 75°C). Jakmile této teploty dosáhne ubírá na výkonu tak aby žádaná teplota vody byla udržena s přesností až 1°C. A právě v této fázi vysokého výkonu často soustava nestačí odebírat vyrobené teplo a to zvláště u podlahového topení, kde se voda zpátečky často liší jen o 5°C. Kdyby se lišila 20°C jak tomu může nastat v některých případech u radiátorů, tak by se tam vešlo 4x více tepla nebo výkonu alespoň dočasně. Pokud kotel už výkonem nemůže sjet pod výkon minimální, tak dočasně vypíná, profukuje komoru a dochlazuje oběhovým čerpadlem. Pro představu při výkonu 5000 W a nátoku zpátečky o 5°C nižší než výstupní teplota, musí kotlem protékat 860 l/h nebo 14,3 l/min. Tuto hodnotu obvykle kotlové čerpadlo dá ale nesmí mít v cestě "velké odpory".

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 20:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
add 1) tyto dokumenty jsem samozřejmě našel, ale buď jsem to přehlédl, nebo jsem tam nenašel přílohu s ekvitermními křivkami a jak se ekviterm nastavuje. Na ekvitermu by se měla jednak nastavovat strmost a také posun křivky. Především mě zajímá, na jakou teplotu má momentálně ekviterm topit. Křivka se neodhaduje. Nastavuje se tak, aby jste měl optimální teplotu v interiéru pro libovolné venkovní teploty. Je to jak jsem psal, topenář je stará škola. Originál je možná levnější a umí kompletní ovládání kotle. Ten co tam máte umí jen vypnout kotel. Samozřejmě nemá žádný vliv na nastavení ekvitermu.

add 2) Kotel by měl zapálit velkým výkonem, ale po pár sekundách by měl snížit výkon podle toho, co požaduje ekviterm. Proto chci zjistit, jaký výkon požaduje ekviterm. Je možné, že máte moc vysokou křivku. Kotel proto sníží na zbytečně vysoký výkon, ale ten se nestačí odebírat. Kotel proto po chvilce vypne na překročení maximální teploty.
Takže postupně
snižte maximální výkon kotle na těch 5kW
nastavte nižší křivku
zvyšte maximální teplotu topení. Podívejte se, jak to máte nastavené. Je možné, že tam máte moc nízkou teplotu a proto kotel vypíná. Dal bych tam max 50C. Při současných nízkých teplotách by kotel měl zvládnout trvalý provoz. Zda se to podařilo poznáte až se oteplí.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 21:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Děkuji.

Výkon mám 5kw, křivku jsem snížil a teplotu teda zvednu na hlavici že 45 na těch 50. Počkám a uvidím. Momentálně zase kotel jede jak má, ale uvidíme zítra.

Děkuji

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 21:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Na jaké hlavici ? Myslel jsem v menu kotle položka P16

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 21:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Omlouvám se, už to mám. Myslel jsem že je tam jen 00=85°C a 01=45°C. Už to mám.
Zkusím postupně a uvidím co se stane. Diky

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 19:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Tady ještě mae foto čerpadla v kotli

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.01.2019 15:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Udejte nějakou spotřebu plynu za 24 hodin a jestli je to s přípravou TUV nebo vařením. Druhý krok by bylo vhodné stoupnout si k plynoměru až pojede kotel alespoň minutu dvě a pak za 60 sekund stopnout spotřebu. Napoví nám to jakým příkonem pracuje.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 17:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Dobrý den,

co mám tak vypozorované za celou zimu, když se kotli dařilo a necykluje, tak v průměru 4,5m3 plynu/den. Spotřeba je pro topení na požadovaných 22°C + ohřev užitkové vody na 40°C. Spotřebu za 60sekund jsem teď měřil, protože momentálně zase jede a necykluje, tak to vzalo 0,006m3 plynu/min.

Pomůže to takto?


Děkuji všem za pomoc nebo alespoň snahu o pomoc :-)

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.01.2019 18:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Samozřejmě, že to pomůže.
Teď víme, že denní průměrná potřeba výkonu na vytápění je cca 1,95 kW při nepřetržitém chodu ale kotel umí jet výkonem nejmenším zhruba 3,7 kW (do bodu modulace ale jede větším výkonem). Vaše okamžitá spotřeba odpovídá hodnotě minimální dané parametry. Na přiloženém snímku máte pár dat. Tam si všimněte, že datový list počítá se spotřebou sezonní přes 20 000 kWh. Z těch dat se dozvíte i co dokáže čerpadlo a při jakém teplotním spádu. Je-li to podlahové topení, "věci se mění".
Váš kotel hrubě nevyhovuje možnostem soutavy a to by u některých značek byl důvod neuznat případnou reklamaci. S počtem startů se snižuje účinnost provozu a zvyšuje opotřebení. Mezi každým zapálením plynu musí být 2x profouknuta spalovací komora a to také nepřispívá k dobru.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 18:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Takže jednoduše řečeno, topenář zvolil špatný kotel a to tak, že pro potřeby mého domu je i jeho minimální vykon příliš velký?

Nebo jak to mám chápat? Co se s tím dá teď udělat? Je nesmysl asi měnit kotel, jelikož tento stal téměř 50t.

Mám ho dát na nejnižší výkon? To je ale 3,5kW. To se mi zdá nějak málo.

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.01.2019 20:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
I v Bruselu řeší tento problém "OVERSIZING IS A BIG PROBLEM" (zatím bez úspěhu), proč jsou otopné soustavy 4 až 5 x předimenzované a vlastně nešetří co by mohly. Topenář obvykle nemá páru o ztrátách domu a ani o jiných souvislostech. On by měl podle nějaké podepsané domumentace dílo realizovat. Mám tu možnost občas mluvit na toto téma se dvěma topenáři a ti přiznali, že nemají páru o rychlosti vody v potrubí nebo o potřebném množství obíhající vody v okruhu a to ještě v souvislostech s tepelnými ztrátámi. Problém jim dělá i znalost projekčních pokynů od výrobce toho kterého kotle.

EDIT
Ještě něco k odhadu výkonu kotle

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.01.2019 20:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Chápete to dobře, topenář zvolil nesmyslně výkonný kotel a nesmyslnou regulaci.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 24.01.2019 21:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Už jsem se na toto téma bavil i s revizakem a taky mi navrhoval výměnu regulace. Salus by dal pryč a místo toho dáme klasiku datovou. Můžu Vás ještě poprosit o jedno? Jaký by jste zvolil typ regulace pro tento kotel? (jestli se to tak da říct).

Jinak on je další problém, že právě po vypnutí topení (termostat off) točí 240 minut čerpadlo vodu, ale jakmile dostane pokyn kotel natop vodu, tak dotopi, ale po vypnutí se už čerpadlo dal netočí (ikdyz to třeba přerušilo po 100 minutách, tak tomu jeďte zbývá 140minut pouze točení vody v podlaze.

To je další zaludnost, na kterou neví nikdo odpověď a čekáme co na to v de dietrichu. Ale to bylo jen tak pro "pobavení". Toto už neřešte. S tím mi snad poradí oni. Taky by asi měli, když je to jejich výrobek v záruce.


Děkuji.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 03.02.2019 20:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Dobrý den,

teď mi topenář nabídl vyměnit Salus termostat za tento přímo od de dietrichu

http://eshop.ptacek.cz/detail-produktu.aspx?wlQgymnnJAdxpd4sa9bKnSXLokDIdQMx

Akorát by mě zajímalo, jak je to s tou přesnosti nastavení na 0,5°C? Nebude to mít náhodou velké prodlevy? Teď co mám Salus, tak ten má hysterezi 0,25°C. Není náhodou u podlahovky třeba co nejmenší hysterezi, aby to reagovalo co nejdřív a dotopilo? 0,5°C - to než začne znova topit, tak bude podlaha studená.

Děkuji za názory.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.02.2019 21:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Obávám se, že tento termostat vaše problémy nevyřeší. Nějaké podrobné údaje jsem nenašel jenom to , že podle venkovní teploty může řešit výkon jakým najíždí na změnu teploty z 15°c třeba na 20°C. Toto není obyklý případ u podlahového topení. Teplota 0,5°C znamená nastavování po skoku 0,5°C. To jak to dodrží to už se z podkladů nedá vyčíst. Kdyby jste chtěl termstat s jasně definovanou hysterezí, tak PT21. Ten to má jasné. Nastavíte hysterezi třeba 0,3°C (můžete od 0,1°C do několika °C). To znamená, že například při nastavené teplotě 22,5°C pracuje takto. Čeká jak klesá teplota a ta se zobrazuje na desetiny. Takže 22,4 pak 22,3 dále 22,2 a při další okamžitě spustí kotel. Poté to postupně roste a jakmile se zobrazí 22,5, tak kotel vypne. S hysterezí 0,1 by to pracovalo například při nastavené hodnotě 22,0°C asi takto. Kleslo by to na 21,9°C a ještě nic ale jakmile naskočí 21,8°C okamžitě spíná. To ovšem neznamená, že teplota nebude růst nebo dále klesat. To záleží na okolí a tepelné soustavě. Zato už kotel ani termostat nemůže jaký bude skutečný překmit.

Autor: Tomáš Rozman
Datum: 03.02.2019 22:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129528
reakce na ...
Jo chápu, jak to funguje. Jde mi o to, že ta přesnost 0,5°C je ta hystereze a než klesne teplota o víc než 0,5°C, aby topení seplo, tak to bude dlouho a pak trvá zase dlouho, než se podlaha ohřeje a teplota začne stoupat.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 03.02.2019 23:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Kdyz date tudle regulaci kotel bude topit nonstop diky venkovnimu cidlu.. tedy nemel by ste poznat rozdil

Kotel by vlastne nemel vypnout.. max vypne diky predimenzovanosti tedy bude cyklovat ale regulace dle me mu nerekne ted na hodinu vypni.. to mu max rekne kdyz bude dlouho tepla zpatecka..

zobrazuji 1 - 30 z 83   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.