Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Vícero problémů s topením

Autor: Martin Obecný
Datum: 03.02.2019 23:56
uživatel: 129658


Zdravím,

bohužel jsem v novém domě narazil na několik probémů s topením, pokouším se je řešit, ale nejde to úplně dobře a proto bych rád požádal o rady. Předem děkuji.

Dům má vytápění kondenzačním kotlem Protherm Condens se zásobníkem TV. Přízemí je vytápěno podlahovým topením napojeným přes směšovač. Patro a půda je vytápěno radiátory, koupelny otopnýmy žebříky. Thermolink P v přízemí + Salus na podlahové topení.

1) Hned v počátku se zjistilo, díky tomu, že termostatické hlavice radiátorů vydávaly divné zvuky, že je topení zapojeno obráceně. Za kotlem se prohodilo potrubí a problém měl být vyřešen. Bohužel jsem našel jeden žebřík a jeden radiátor, kde je průtok obráceně. Žebřík má připojení vlevo a vpravo. Vlevo hlavice, vpravo topná tyč. Řešil bych to prohozením zleva doprava. Žebřík se tím ale posune, což není žádoucí. Je ventil se zpětným směrem toku řešení pro žebřík v této konfiguraci s otopnou tyčí? Co se týče toho radiátoru, tam to by neměl být problém otočit přívod se zpátečkou, jelikož je to na půďě, kde není finální vrstva podlahy, takže koukají ještě ohebné trubky ze země. Takže to snad půjde jen otočit. Tedy doufám.

2) Druhý problém byl, že se v přízemí nedalo vytopit víc než na 19 stupňů. Směšovač byl nastaven na 30 stupňů. Až po nastavení na 37 lze podlahou vytopit na 21-22 stupnu. Teplotní senzor na směšovači říká max 30. Jedná se o následující smešovač - https://www.rubidea.cz/files/technicke-listy-tiemme/tm3xxx/3897_mod-c.pdf. Je to normální, že ta teplota nastavená hlavicí je tak mimo? Nebo něco nechápu? No asi nechápu, protože přesně nerozumím, proč má ta hlavice ještě sondu za čerpadlem. Ta sonda je jenom takový drátek bez izolace. Mohl by mi toto někdo prosím vysvětlit?

3) No a pak tu máme klasický problém - ekvitermní regulace, termostat ke kotli, termostat k podlahovce, podlahovka a radiátory. Jak to k čertu nastavit. Došel jsem k tomu, že jsem na kotli a na podlahovce nastavil denní programy. Všední den ráno a večer na 21,5 termostat ke kotli, 21,8 podlaha, jinak 18 kotel a 18,4 podlaha. O víkendu trochu jinak. Ekvitermní křivka byla vypočítána automaticky a byla hrozně strmá. Radiátory nepříjemně horké a patro přetopené nebo jsem laboroval s nastavením hlavic. Ekvitermní křivku jsem dal o hodně ploší, tak aby při cca 0 stupnich byla teplota vody cca 55 stupnu. V patře jsem hlavice všude maximálně otevřel. Zdá se, že ráno se všechno pustí, podlahovka dohřeje přízemí a v patře se pustí radiátory. Jakmile odcházím buď kotel vypne termostat nebo denní program. Proč podlahovka 21,8 a 18,4. No říkal jsem si, že možná bude lepší tam trochu déle honit vodu, ona ještě teplota stoupne v místnosti trochu a pak se vypne i to čerpadlo. Dává moje nastavení smysl nebo je to úplně mimo? Máte nějaké doporučení?

4) No a teď co mi dělá vrásky nejvetší a co mě dneska překvapilo. Jeden otopný žebřík spíš hřeje než nehřeje. Někdy k němu přijdu a je teplý (né horký jako ostatní topení/žebříky), někdy studený, ale přívod horký je. Zkoušel jsem odvzušňovat všechny tělesa, zkoušel jsem dát na 0/* všechny radiátory, zkoušel jsem zvýšit výkon čerpadla, maximální doporučený tlak vody a žebřík nijak pozitivně nereagoval. Co mě dneska dostalo bylo, že když jsem vypnul čerpadlo tím, že jsem nastavil na termostatu nižší teplotu, vypnul všechny topení kromě toho žebříku, pak opět teplotu zvýšil, žebřík sice nereagoval, ale když jsem pustil nějaké další topení, mělo teplejší zpátečku než přívod, to jsem zaznamenal na dalším a dalším, najednou ten jiný žebřík měl směr toku správně. I podlahovka měla teplejší zpátečku. Tak jsem zase snížil teplotu na termostatu všude dal 5, pak jí zvýšil a vše bylo normální. Máte nějaký nápad, proč ten žebřík nehřeje jak by měl? Máte nějkou ideu, proč po tom laborování najednou byla všude teplejší zpátečka?

5) No pak taková né úplně ideální věc, kterou přemýšlím jak budu řešit. Když se v přízemí dosáhne teploty 21,5, tak se vypne kotel. Nahoře v koupelně otopný žebřík vychladne a pak se jde člověk sprchovat. Tam by bylo super, kdyby šel zapnout. Napadají mě 2 řešení - když nehřeje zapnout elektrickou tyč a nebo nastavit na termostatu dočasnou změnu teploty na cca 20min vyšší teplotu, aby patro začalo topit. No ale zase nebudu běhat před každou sprchou dolu nastavit něco na termostatu. Další termostat do patra? Nebo jiné řešení? Může jet zároveň tyč v žebříku a teplá vody? Nevadí to něčemu?

Děkuji moc.

S pozdravem,

Martin

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Mirek Svejda04.02.2019 19:17
Mirek Svejda04.02.2019 08:29
Jozef Homola04.02.2019 06:58
Pavel Wolf04.02.2019 06:56

Příspěvky
Autor: Mirek Svejda
Datum: 04.02.2019 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Ještě doplním k otázkám
add 1) Než budete prohazovat trubky, nejprva zavřete termohlavici PT a vypněte i čerpadlo PT. Teprve pak zkontrolujte podle teplot směr nátoku. Tento rozdělovač PT totiž umí otoči směr průtoku radiátory.

add 2) tetmohlavice je propojená s čidlem pomocí kapiláry. Nastavení teploty s tímto rozdělovačem funguje jen pro vysokou nátokovou teplotu (min 60C).

add 3) PT by mělo topit trvale celou zimu. Vypínání kotle Salusem je pitomost. Kotel by měl být regulovaný pomocí ekvitermu tak, aby jste měl nahoře s otevřenými hlavicemi optimální teplotu. Pak osadíte v místnostech na jižní straně termohlavice. Je potřeba nechat cca 1/2 radiátorů bez hlavic.
Dole budete PT regulovat termohlavicí na rozdělovači. PT má vysokou samoregulační schopnost, takže stačí občas upravit teplotu na hlavici, ale samozřejmě vhodného typu rozdělovače.
Denní programy jsou k ničemu a v případě PT to platí 2x.

add 4) To samé jako v 1. Nejprve zavřete hlavici PT. Jakmile bude plně otevřený termoventil v PT a otevřený i regulační ventil na výstupu PT, tak tlakové poměry na radiátorech a tím i průtoky určují rozdíly v hydraulických odporech a rozdíl mezi výkony obou čerpadel. Pokud bude výkonnější OČ v PT tak se otočí směr průtoku!! Do toho zasahují termohlavice, takže proto je chování tak divné.

add 5) vypínat kotel termostatem v přízemí je pitomost.

Provizorně vyzkoušejte
1) nastavit trvalé topení regulované ekvitermem (Thermolink)
2) Salus nastavte na vysoku teplotu aby nechal kotel trvale zapnutý
3) na výstupu PT úplně uzavřete regulační ventil a otevřete všechny termohlavice na radiátorech. Nyní by měly radiátory normálně topit.
4) zkontrolujte směry průtoku a opravte případné chyby.
5) srovnejte průtokové poměry radiátory. Jednou z možností je v ustáleném stavu pomocí infrateploměru kontrolovat teploty na vratkách z radiátorů. Tam, kde je nejvyšší teplota, přivřete regulačním ventilem průtok (obvykle je pod termohlavicí). Orientačně stačí kontrolovat teploty pohmatem. Případně se kotel vypne. Po vychladnutí zapnete kotel a kotrolujete rychlost nahřívání vratek. Tam, kde se ohřejí nejrychkleji přivřete průtok.
6) Po těchto bodech by měly normálně topit všechny radiátory. Nyní zkoušejte malinko pootevřít regulační ventil na výstupu PT. V určité poloze by mělo začít topit i PT. Pokud ventil otevřete moc, přestanou topit radiátory i PT. PT bude fungovat, ale jen pokud půjde do radiátorů dostatečně vysoká teplota. Pro nízké teploty OV nebude funkční.
7) Podle možností se snažte přestavět rozdělovač na paralelní typ.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.02.2019 06:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Tak jak to popisujete je téměř neuvěřitelné co všechno se vymyslí a namontuje a ono to nefunguje. Lidé jsou reklamou (uživatelé ale i topenáři) tak deformovaní, že tot je výsledek. Abych si Váš systém mohl vůbec představit bylo by nutné nějaké schéma od ruky. Taky údaj o spotřebě plynu za den nebo TZ domu by se hodily versus podlahová plocha.
Pro začátek by bylo dobré vrátit se někam o "50 let zpátky".
To znamená přinutit otopnou soustavu topit bez útlumu, bez regulace a se sundanými všemi hlavicemi na radiátorech. Kolik máte oběhových čerpadel? Soustava musí správně topit i bez hlavic. Jejich funkce je jiná než si většina lidí myslí.
Prazáklad regulace je regulace v kotli. Ta umí buď podle termostatu nebo ekvitermu dodávat ten správný výkon ve vleku s počasím. Jakékoliv jiné zásahy vnáší do regulačního procesu zmatek. Uvědomte si, že podlahové topení vyžaduje pro správnou funkci chod 24 hodin denně, zatímco radiátory se dá dobře topit, když poběží za den v sumáru jenom 12 hodin. Zatím nebylo na světě dokázané, že krátkodobě utlumované podlahové topení přineslo úsporu. Opak byl ale dokázán.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 04.02.2019 06:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Zdravím
Napsal jste toho hodně, Když se vyskytují v zapojení takové chyby bude asi nejlepší, když to vaše topeni nakreslíte a dáte nějaké foto hlavně toho rozvaděče PT. Klepání termo. hlavic z důvodu obráceného průtoku vody se tu občas probírá. Jak to popisujete těch přehmatů topenáře tam bude asi více. Termostat, co vypíná kotel asi nemůže být umístěný v nejteplejší místnosti, je jasné že všude jinde nebude dotopené. A ještě jedna rada na začátek, podlahové topení se během topné sezony nevypíná běží trvale. Teplota vody do podlahovky když je standartně udělaná stačí 30 st. a teplota podlahy dosahuje 25 st. PT není radiátor musí nejdřívé po vašem vypnutí nahřát několikacentimetrovou vrstvu betonu a až potom topí do místnosti. A žebřík nepíšete kdy netopí, možná že je to tím že je tam už teplo a hlavice omezí průtok vody a žebřík hřeje jen na přívodu. Bude to si dlouhá diskuze.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 04.02.2019 08:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Fotogalerie:
Další totální chyba je opět špatný typ podlahového rozvaděče. Nechápu proč projektanti nebo topenáři používají tento typ rozvaděče. Podívejte se do dokumentace kotlů Geminox viz obrázek v příloze.
Tento typ je pro KK vyloženě nevhodný. Podlahovka s ním nebude fungovat správně. Je to tzv sériový (pulsní) rozdělovač určený pro vysokoteplotní systémy. Měl by tam být paralelní (nízkoteplotní) rozdělovač např.
https://www.obchod-vtp.cz/rozdelovac-2-cestny-s-cerpadlem-standart-a-pevnou-teplotou?gclid=EAIaIQobChMIz-Kviseh4AIVTeJ3Ch0RtgAREAQYBSABEgKIO_D_BwE

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.