Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Skladba podlahy pro el. podlahové topení

Autor: Martin Němec
Datum: 04.02.2019 09:02
uživatel: 129663


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3
Dobrý den,
řeším u rekonstrukce v 2.NP (přízemí vytápěné) podlahové vytápění a narazil jsem na problém ve skladbě a dilataci podlahy.

V příloze obrázek provedeného nové podlahy 1.NP v celé ploše.
Kvůli již existujícímu stropu nad polovinou 1.NP mě drží konstrukční výška 240cm mezi novou podlahou a starým stropem.

Původní plán byl na hrubý beton položit 4-5cm EPS a el. topnou rohož zalít do anhydritu 4-5cm. celková výška +- 10cm- bohužel po vybourání starého stropu, srovnání a usazení traverz do roviny a provedení betonáže je výška stropu zmiňovaných 240cm a zvednou se o dalších 10cm nechceme.

Návrh projektanta k omezení výšky podlahy zněl, srovnejte hrubý beton co nejlíp do roviny (to se zedníkům podařilo na +-2cm), EPS nedávejte teplo naakumulované do hrubého betonu se stejně fyzikálně bude tlačít směrem vzhůru do podlahy. Na hrubý beton přilepte el. topnou rohož flexibilním lepidlem, nivelujte cementovou samonivelací, položte vinylovou podlahu.

Návrh zní dobře a u souseda v dvěvostavbě jsem taky viděl jak na OSB desky rovnou přes nivelaci zalévají el. topný kabel a pokládají vinyl.
I Fénix group má na stránkách skladbu OSB, penetrace, el. kabel a samonivelace od Weber jako doporučenou skladbu podlahy.

Teď se blíží termín realizace el. topné rohože a já postupně začínám zjišťovat další detaily jako kde provést dilataci po obvodu místnosti, maximální plocha položení topného kabelu atd.

Plán byl položit 2kw topný kabel v ploše obývacího pokoje, další okruh 2kw v ploše kuchyně a jídelního stolu, 350w v ploše chodby.

Zarazil jsem se u té dilatace a tepelné roztažnosti betonové podlahy.

v popisované skladbě budu nahřívat 3 okruhy a 1 samonosnou betonovou konstrukci která se při zvedání teploty bude roztahovat...

Trochu mě uklidnila teplotní roztažnost betonu 1mm na 10m při zvednutí teploty o 10 stupňů.
Po chvilce přemýšlení jsem došel k závěru, že betonová podlaha bude mít teplotu okolního vzduchu v létě 21-24 stupňů a i na podzim a v zimě vlivem vytápění přízemí bude betonová konstrukce podlahy vyhřívaná a její teplota bude opět kolem 20 stupňů a možná i víc (přízemí topení krbem i na 28 stupňů. Max teplota podlahového topení má být 29 stupňů.

Rozdíl teplot by tedy neměl kolísat v moc velkém teplotním skoku a roztažnost betonové plochy tedy v rozdílu +-10 stupních bude 1mm na 10m délce podlahy.

Otázka tedy je, mám udělat skladbu podlahy podle návrhu projektanta a případné roztažnosti betonové podlahy se nebát?

Nebo začít řešit jiný způsob, například na plochu rozložit 1cm mirelon, el. topné kabely zalété anhydritem s větší pevností kolem 30Mp ve vrstvě 3-4cm.


Při hledání na google, vyskakují různě řešené podlahy a u rekonstrukcí např koupelen nikdo neřeší dilatace podlah a rovnou položí na starý litý potěr el. kabel a temperuje podlahu.

případně různé systémy pro rekonstrukce neřeší tepelnou izolaci nové vrstvy a staré podlahy tedy vyhřívají i staré potěry které určitě také nejsou dilatovány.

Budu rád za každý názor, popravdě nevím kam se obrátit.

Elektrikáři položí rohož a roztažnost neřeší, podlahář vyleje podlahu a o topení se nestará. Projektant by měl byt výchozí bod, ale mám mu v tomto případě věřit?

Děkuji Němec

Editováno: Jedná se o 1 patro RD- přízemí vytápěno

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
metball iGIN12.02.2019 16:48
Josef Hodboď12.02.2019 13:38
Martin Němec05.02.2019 12:48
Josef Hodboď04.02.2019 22:08
Jiří Kubíček04.02.2019 14:33
Martin Němec04.02.2019 14:15
Jiří Kubíček04.02.2019 14:02
Martin Němec04.02.2019 13:48
Martin Němec04.02.2019 13:39
Martin Němec04.02.2019 13:34
Jozef Homola04.02.2019 13:15
Mirek Svejda04.02.2019 13:08
Pavel Wolf04.02.2019 13:00

Příspěvky
Autor: Josef Hodboď
Datum: 04.02.2019 22:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123662
reakce na ...
Z praxe jsou známé případy, kde dilatačně neoddělená část podlady od stěn dokázala po čase ty stěny narušit. To riziko tam je. Proto všichni systémoví dodavatelé podlahového vytápění vyžadují instalovat dilatační pásku kolem stěn, nikoliv jen kvůli omezení přestupu tepla do stěn, zejména těch venkovních. Takže ta tepelná izolace pod vytápěním má smysl i v tom, že odělí vrstvu podlahy s topnou rohoží od konstrukce stropu a umožní volné roztahování, smršťování při změnách teploty. Konstrukční betonová deska si pak v podstatě udržuje přibližně stejnou teplotu jako ostatní stavební konstrukce.
Jsou případy, kdy přímý kontakt s betonovou konstrukcí stropu nevadil a nic se nestalo. Může záležet i na tom, kde ve stěnách končí betonová deska stropu, zda je nějak dělená a jsou tam spáry, zda je mezi ní a pohledovou stranou fasády nějaký pružnější materiál - tepelná izolace. Těžko říci. Zkuste zkonzultovat vaši konkrétní situaci například i s odborným poradenstvím Fenix, či jiných výrobců.

Autor: Martin Němec
Datum: 05.02.2019 12:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129663
reakce na ...
Ono nakonec konstrukční deska (v případě plovoucí topné desky na systémových deskách) bude tak či ona taky prohřátá, izolace pár cm EPS teplo z topné vrstvy na nosnou nakonec propustí, a z přízemí taky bude docházet k ohřevu a ochlazení.

Tak či onak začínám mít pocit, že k pohybům desky bude docházet tak či onak jen možná v menší míře. Nakonec podlahové topení celou sezónu bude udržovat +- podobnou teplotu podlahy. nedojde k teplotním skokům +-9 stupňů každý den. A celá konstrukce desky nebude vyhřátá na 29 stupňů, převážně se bude horní část desky ochlazovat rychleji než teplo šířit na její spodní část.

Autor: Josef Hodboď
Datum: 12.02.2019 13:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123662
reakce na ...
Vy se ptáte a když je vám něco řečeno, tak si odpovíte sám. Proč se tedy ptáte?

Autor: metball iGIN
Datum: 12.02.2019 16:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
:-)
zkuste "pomudrovat"
o problematice
"prohnutý podlahový desky".

Víme, "Vono TO
F E D R O V Á N Í "

"přitorublého" názoru
" N E T O P I T _ K R T K Ů M "

JE například také spjato třebas
i s touto mnou odkázanou "drobničkou".

SFO

PS?
A topit v pastóškách s NOMINÁLNÍ ZTRÁTOU třebas 7 kW?

PPS:
... to podlahovka 80% topné sezony hradí tak 2 kW max ...

PPPS:
... takže je to především o SPRÁVNÉ GEOMETRII kladení hadů.

iGoNY

Douška?
Když "to namotáte vod voka"
a ke všemu dále/obvykle
"žerete i s navijáky" výroky
o "útlumech, úsporách, ú...",
tak je teplotní deformace
"podlahovkový desky" celkem velký Houston.
Jinak?
Klidně položte koberec, topte Krtkům
(a pak si v létě zase "od Krtků" chlaďte!),
...
prostě kompromisní řešení není nikdy o IDEÁLU,
natož o Vašich ziscích, ...
to je vždy jen Vaše Moudrá snaha,
aby ten/ty kompromis/y
byl co nejméně blbý,
a to ve všech myslitelných scénářích nD+ ...

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.02.2019 14:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, jestli jsem to dobře pochopil, řešíte podlahu v 2.NP, kdy 1.NP je vytápěné a jedná se o betonovou konstrukci. Trochu se musím usmívat tvrzení "EPS nedávejte, teplo naakumulované do hrubého betonu se stejně fyzikálně bude tlačit směrem vzhůru do podlahy". S podlahovým topením budete mít u podlahy větší teplotní gradient a bez jakékoli izolace budete tou podlahovkou v patře částečně vytápět i 1.NP, takže byste měl pak podle toho volit i výkon toho podlahového topení. Další věcí je, že by tam měla být kročejová izolace, která by byla zároveň i tepelnou a též by zlepšila i vzduchovou neprůzvučnost. Je to čistě na vaší volbě, buď nebudete vůbec řešit akustiku a tepelnou izolaci toho stropu a pak můžete dát rovnou na beton topnou rohoži, jen to chce počítat se správným výkonem vzhledem k nějakým ztrátám do spodního patra, nebo to udělejte s minerální kročejovkou pro těžkou plovoucí podlahu.

Autor: Martin Němec
Datum: 04.02.2019 14:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129663
reakce na ...
Předně se víc bojím té roztažnosti betonové konstrukce do včera mě o ní vůbec nenapadlo uvažovat. Nemám v tomto ohledu žádnou zkušenost nerad bych po nastěhování a prvním topení zjistil, že se mi pod nohama hýbe betonový monolit a všechno dokola praská. Klasická skladby u podlahovky je v plovoucím potěru a roztažnost dilatují po obvodu mirelonové pásy a masa plave na EPS.


S nahřítím stropu máte pravdu,strop na 28 stupňů bude topit i směrem dolů, ale neměl by po vypnutí opět teplo převzít a vyzářit směrem nahoru?

28 stupňů pod stropem v přízemí ohřívá strop na 28 stupňů a ten to předávám nahoru do chladnější části.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 04.02.2019 14:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Osobně bych to udělal tak, aby ta vrstva s topením byla plovoucí a s dilatací kolem stěn.

Autor: Jozef Homola
Datum: 04.02.2019 13:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
60 MPa? (To je hodně více než beton)

Rozlišují se dva údaje a to pevnost na tlak obvykle 20 MPa a pevnost na tah při ohybu obvykle 5 MPa.

Autor: Martin Němec
Datum: 04.02.2019 13:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129663
reakce na ...
Správně, na mysli jsem měl ANHYLEVEL Thermio 30Mpa (opraveno)

Autor: Pavel Wolf
Datum: 04.02.2019 13:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
U anhydritu to u vašich rozměrů nebude problém, beton má limit asi 6 m. Je jasné že po obvodě bude dilatace mirelon. Když uděláte podlahovku bez izolace tak až dostanete vyúčtování od ČEZU tak už tu podlahu se budete bát zapnou. Izolace tam musí být. Beton je dobrý vodič zimy to asi znáte a také tak tepla to znamená že to bude podlaha hřát taky dolu. Když nepoložíte kabely po celé ploše podlahy budete mít dost nepříjemné zespoda nezaizolované studené zóny. Potom začnete z úsporných důvodů ještě podlahu vypínat a bude to hrůza. Víte, jaké máte TZ domu a kolik budete platit za el.?
A izolace 5 cm pro el. vytápění je málo a jestli to není porušení nějaké normy tak bych se raději smířil s nižším stropem. Určitě se ozvou další poradci. A ještě klasické vodní PT se během zimy nevypíná.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 04.02.2019 13:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Otázkou je, co je pod podlahou. Pokud nevytápěný prostor, tak bez izolace je PT nesmysl. Pokud vytápěný (obydlený) prostor, tak spíše řešit kročejovku.

Autor: Martin Němec
Datum: 04.02.2019 13:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129663
reakce na ...
Při nadzemním patře, si myslím že není izolace mezi patry podstatná ve spotřebě energie. Přízemí bude konstrukci stropu ohřívat i bez podlahového topení. Kročejová izolace by nebyla na závadu, doteď tam žádná nebyla a nevadilo nám to. Pouze kvůli kročejové izolaci bych jinou skladbu podlahy nevolil.

Autor: Martin Němec
Datum: 04.02.2019 13:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129663
reakce na ...
TZ spočítány nejsou.
Podlahovku jsem napočítal na 10kw. To by mělo být dostatečné.
Podle zkušeností, 2kw topení v místnosti 20m2 v cihlovém domě stačilo.

Podlahové topení nebude primární zdroj topení, tedy minimálně v obyváku a kuchyni budou ještě krbové kamna a také klimatizace s tepelným výkonem 4-6kW

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.