Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Kondenzace vlhkosti v půdním poklopu

Autor: Luboš Včela
Datum: 06.02.2019 01:09
uživatel: 120496


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Prosím o radu.
V rodinném domku mám zateplený strop v 2.np 40cm minerální vaty, nad tímto prostorem je nezateplená půda. Vstup na půdu je zajištěn schůdky s poklopem, který je tvořen dřevěným rámem a v řezu se skládá ze dvou 3mm silných HDF desek opatřených z pohledové strany bílým nátěrem, mezi kterými je 50mm minerální vaty. V průběhu roku se horní deska zkroutila a jsou na ní tmavé mapy. Poklop byl vyměněn za nový, ale během 14ti mrazivých dní vypadá poklop stejně jako původní. Sám jsem si spočetl na stránkách u-wert.net, že při této skladbě poklopu dochází v zimním období ke kondenzaci pod horní deskou. Dále jsem kontaktoval odborníka, který provedl přepočet v programu Teplo 2015, kde se riziko kondenzace neprokázalo. Můžete mi někdo prosím poradit, jak je to doopravdy? Jsem sice laik, ale můj výpočet odpovídá stavu poklopu. Jedná se o schody Dolle F30.
Mnohokrát děkuji

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Luboš Včela06.02.2019 16:07
Jiří Kubíček06.02.2019 11:18
Luboš Včela06.02.2019 11:03
Jaroslav Dítě06.02.2019 10:09
Jiří Kubíček06.02.2019 08:45
Tomáš Dvořák06.02.2019 08:14
Jaroslav Dítě06.02.2019 07:55

Příspěvky
Autor: Jiří Kubíček
Datum: 06.02.2019 08:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, podle mne na vytápěné straně toho poklopu chybí parotěsnící vrstva a proto pod tou horní HDF dekou dochází ke kondenzaci vlhkosti. Nevím, jak to kdo počítal a co přesně zadával, ale je to celkem evidentní, protože HDF deska má větší difúzní odpor, než vata. Vlhkost difúzí prochází přes spodní desku, potom vatou a pod horní deskou zkondenzuje. Navíc 5 cm izolace je dost málo, bylo by lepší tedy buď poklop udělat silnější nebo zvolit alespoň izolaci s lepší lambdou. Do toho poklopu by se hodila PIR deska s integrovanou ALU fólií, která slouží jako parozábrana, nebo by měla pod vatu minimálně přijít parozábrana, případně alespoň nějaký igelit. Potom je tu ještě otázka správného utěsnění toho poklopu, aby nepronikala vlhkost po stranách poklopu.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 06.02.2019 10:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Připojuji se k vašemu názoru. Popsal jste to lépe než já v té jedné větě.
U stropních izolací je hermetické oddělení obytného prostoru od izolace NEZBYTNÉ. Jinak dochází ve vrstvě izolace ke kondenzaci. Té jde zabránit pouze dokonalou parozábranou, tedy zamezení proudění vzduchu.

Autor: Luboš Včela
Datum: 06.02.2019 11:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120496
reakce na ...
Děkuji za reakci.
Přesně ke stejným závěrům jsem došel i já. Bohužel poklop je certifikovaný jako protipožární a tudíž zásahy do jeho konstrukce mohou být problematické. Je ve Vašich možnostech ověřit nějakým výpočtem, zda při aktuálních teplotách a vlhkostech dochází ke kondenzaci. Domnívám se, že poklop není způsobilý k použití na rozhraní vytápěného a nevytápěného prostoru.
Ještě mě napadlo překrýt poklop zhora nějakou difúzně otevřenou izolací (vata, dřevovláknitá deska...)
Díky

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 06.02.2019 11:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, výpočetní program nemám dnes po ruce, jedině až zítra, ale k tomu bych pak potřeboval vědět přesně složení materiálů a síly těchto materiálů a jak jdou v poklopu za sebou. Přijde mi dost zvláštní, že obyčejný poklop silný cca 6 cm, který je opláštěn dřevovláknitými deskami a uvnitř vata, je vydáván za certifikovaný protipožární, ale třeba to tak být může. Každopádně z hlediska difúze a možné kondenzace se takové složení poklopu mezi vytápěný a nevytápěný prostor nehodí. Pomohla by buď nějaká parotěsnící vrstva zespoda (třeba i oplechování) nebo tepelná izolace na poklopu z horní strany a ani to nemusí mít nějaký malý difúzní odpor (jen by to nemělo být úplně difúzně uzavřeno), podle mne by to klidně mohl být i EPS, jen by to chtělo tak 15 - 20 cm té izolace. Jde o to, aby pod tou HDF deskou byla vyšší teplota a vlhkost zde nekondenzovala, ale stejně malé problémy s kondenzací mohou přetrvávat u krajů poklopu, kde ty teploty i při izolaci na poklopu budou vždy menší, proto by bylo nejlepší zabránit vnikání vlhkosti do poklopu.

Autor: Luboš Včela
Datum: 06.02.2019 16:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 120496
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3
Taky mě překvapila "protipožárnost", ale je na to certifikát...
Typ schůdků je Dolle F30, mám verzi se dvěmi 3mm silnými HDF deskami, mezi kterými je 50mm Rockwool a samozřejmě nějaký dřevěný obvodový rám. V příloze je PrintScreen z mého výpočtu. Hodnoty u HDF jsou špatně dohledatelné a už vůbec ne s lakováním. Do svého výpočtu jsem použil mí, které je průměrem "surové" HDF a HDF jednostranně laminované.
Díky

Autor: Tomáš Dvořák
Datum: 06.02.2019 08:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126980
reakce na ...
5cm vaty je málo. Tady by to spíš chtělo PIR, ale v kombinaci se záklopem z vrchní části, který by byl izolován EPS. Dobře musí být ale vyřešeny i boční části, jinak se kondenzace nezbavíte.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 06.02.2019 07:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Co takhle překrýt molitanem v půdním prostoru a poklop zkusit přetěsnit, aby z domu nemohla vlhkost stoupat nad poklop

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.