Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Přestavba RD - průvlaky

Autor: Jan Sýkora
Datum: 11.02.2019 07:29
uživatel: 129740


Fotogalerie:

Dobrý den,

prosím o radu ohledně usazení ocelových nosníků.
Ve zdi kde mají být nosníky usazeny jsou nyní původní železobetonové překlady. Konkrétně patky které mají tyto nové nosníky nést mají být právě v místech starých překladů.

Nějak nedokážu sám vymyslet postup, jak udělat nové patky a jak usazení nosníků provést bez rizika že mi to spadne na hlavu.

Nechal jsem si od statika udělat posudek u kterého jsou i nové půdorysy, nicméně od té doby co jsem posudek zaplatil dělá mrtvého brouka :/

Za každou radu budu velice vděčný,

J. Sýkora

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jozef Homola11.02.2019 11:37
Jan Sýkora11.02.2019 11:02
Jan Sýkora11.02.2019 11:00
Filip Filip11.02.2019 09:23
Jozef Homola11.02.2019 09:13
Jan Sýkora11.02.2019 07:44
Jozef Homola11.02.2019 07:35

Příspěvky
Autor: Filip Filip
Datum: 11.02.2019 09:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den. Mrtvý brouk - dobrý brouk. Já bych to sám udělal takto :

Podle obrázku bych vyzdil pomocné pilíře z plných cihel. Tyto pilíře převezmou nosnou funkci stěn na levé a pravé straně. Následně bych odboural ( odsekal ) konce překladů na levé i na pravé straně. Tím se uvolní místo pro opravu a dozdění nosných částí stěn a následné vybetonování nových patek. Protože tam jsou navrženy takové 3 mohutné traverzy, tak přepokládám, že průvlak bude poměrně velmi zatížen. Z toho důvodu navrhuji na dočasné pilíře plné cihly. Po vytvrdnutí patek je možno pokračovat v práci - ve výšce patek vysekáte z jedné strany stěny zářez na délku traverz hluboký cca 25 cm.
Zbývajících 20 cm po dobu práce stávající zatížení unese. Následně do vzniklého zářezu vložíte 2 ks traverz a ty musíte k sobě svařit pásovinou , aby se nemohly zvrtnout a aby mezi nimi byla stejná mezera. Mezeru mezi traverzami a horní stěnou musíte vyplnit cementovou maltou. Po vytvrdnutí této malty můžete z druhé strany stěny vysekat zbytek stěny. Nosnou funkci již převezmou ty dvě vložené traverzy.. Následně vložíte třetí traverzu, přivaříte pásovinou, z horní strany opět cementová a malty a je to hotové. Pak odbouráte všechno po tím a jdete na pivo. Pokud chcete zvýšit bezpečnost, tak si můžete půjčit stavitelné ocelové podpory a zašprajcovat strop z obou stran. Dají se také použít dřevěné trámy a klínky.
Filip

Autor: Jan Sýkora
Datum: 11.02.2019 11:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129740
reakce na ...
Fotogalerie:
Děkuji! Přesně tohle je TEN nápad který já jsem nedostal :)

Obecný postup jak traverzy uložit znám ale s těmi překlady to je trožku těžší. Váš postup to nejspíš vyřeší. Vzpěry mám již domluvené, nechci nic nechat náhodě.

Jen se trochu bojím u pravého ostění odebrat rám starého okna, vypadá to hrozivě viz. příloha xD. Vesměs nejtěžší bude asi odsekat ty překlady, děda byl starej poctivák, na poslední patce co jsem po něm boural jsem odpravil dva sekáče a beton se mi jenom smál.

Autor: Jozef Homola
Datum: 11.02.2019 07:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Trochu obšírněji popište co je cílem úprav. Rozumím tomu dobře, že chcete jeden velký otvor?

Autor: Jan Sýkora
Datum: 11.02.2019 07:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129740
reakce na ...
Fotogalerie:
Ano přesně tak je to navrženo. Z původního průchodu s oknem a okna vedle bude jeden velký průchod.
Ve statiské zprávě je pouze uvedeno že se mají znovu vyzdít krajní ostění a postup usazení nosníku obecně.

Já ale bohužel nemohu stále vymyslet postup, jak odebrat staré překlady, místo nich vyzdít ostění a vybetonovat patky, aniž bych nějak ohrozil statiku této nosné stěny.

Přikládám nákres z posudku pro představu o velikosti. Jde o stěnu vpravo.

Autor: Jozef Homola
Datum: 11.02.2019 09:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To už je lepší pro představu ale chybí to nejdůležitější jaká dimenze je té "traverzy" co se týká výšky nebo šířky pásnice nebo typ.
Pomohla by informace i jak je udělán strop a zad zatížení byť dočasne nelze přenést nebo trvale "vynést" (termíny ze statiky).
EDIT
Vidím, že je tam předepsané 3x I 200. To je zbytečné, stačí 2x I 200.

Autor: Jan Sýkora
Datum: 11.02.2019 11:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129740
reakce na ...
V nákresu je popsáno 3xI200-4300.

Neřeším samotnou konstrukci, ale jak odebrat původní překlady a místo nich udělat nové patky.

Autor: Jozef Homola
Datum: 11.02.2019 11:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Kdybych to dělal u sebe, tak bych to udělal tak jak je na obrázku. Nadrážkoval diamantem, opatrně vysekal kapsu (srovnal maltou) a vložil nosník na lepící maltu. Totéž z druhé strany. Nosníky stačí dva. Předpokládám, že nahoře je nějaký věnec nebo něco odobného a "lokomotiva" tam nebude jezdit. Pak se budou řešit pilíře a podepření.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.