Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Zateplení rovné střechy

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 03.03.2019 21:53
uživatel: 129914


Dobrý den všem

chystám se zateplit střechu. Skladba současného stavu je odspodu směrem nahoru:
1. HURDIS DESKY v ocelových profilech
2. Čedičová vata cca 120 mm která za těch 35 let tam už nebude
3. Rákosová rohož cca 20 mm
4. Vzduchová mezera cca 200 - 400 mm
5. Krokev 100 mm
6. Bednění z prken 25mm
7. 2 vrstvy IPA

Jedná se o rovnou střechu která je běžná pro řadové domy stavěné v 80. letech. Nabízí se mi dvě varianty.

1. varanta nechat si nafoukat pěnu IP polnou do vzduchove mezery a dát novou krytinu v podobě další vrstvy IPA. Od foukané izolace mě už někdo odrazoval, co vy na to?

2. varianta na ipu položit zateplovací systém cca 150 mm a překrýt to TPO folii.Ale mám obavu, že mám nízkou atiku a izolace by ji převyšovala.

Existuje nějaká třetí varanta?

Děkuji za příspěvky

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Tomáš Kupka30.03.2019 23:03
Filip Filip09.03.2019 09:56
Tomáš Kupka08.03.2019 21:38
Jiří Kubíček06.03.2019 22:43
Tomáš Kupka06.03.2019 20:31
Jiří Kubíček06.03.2019 20:04
Tomáš Kupka06.03.2019 19:13
Jiří Kubíček05.03.2019 23:17
Tomáš Kupka05.03.2019 21:18
Jiří Kubíček03.03.2019 23:14

Příspěvky
Autor: Jiří Kubíček
Datum: 03.03.2019 23:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, nemůžete dát do té mezery jakoukoli izolaci (předpokládám, že ta mezera bude nějak odvětrávaná), když na spodní vytápěné straně konstrukce nemáte žádnou parozábranu, kondenzovala by vám pak pod bedněním s ipou vlhkost, která nemá kam dále projít (z ochlazované strany je to totálně difúzně uzavřeno). Samozřejmě by to bylo lepší zateplit z venkovní strany a překrýt třeba fatrafolem, ale v tom případě by pak bylo z izolačního hlediska lepší, kdyby ten prostor pod bedněním nebyl odvětráván a na ipě by měl být dostatek izolace. Jakékoli vnější zateplení až na ipě je pro vás z difúzního hlediska mnohem lepší varianta. Pod bedněním s ipou byste teoreticky izolaci dát mohl, ale jedině za předpokladu, že byste pod strop s hurdiskami nainstaloval parozábranu a ještě by bylo žádoucí, aby pod bedněním s ipou byla odvětrávaná mezera. Poslední varianta by byla zateplit to zevnitř, ale nevím, jakou máte světlou výšku stropů a vnitřní zateplení vyžaduje parozábranu. Musel byste tedy udělat vnitřní zateplení, pod to parozábranu a pod to nějaké podhledy. Dají se pro vnitřní zateplení použít i PIR desky s integrovanou ALU fólií, které tedy už nepotřebují parozábranu, jen je ve spojích přelepíte. Taky mají lepší lambdu, takže stačí menší síla, než klasické izolace, ale nejsou nejlevnější.

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 05.03.2019 21:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129914
reakce na ...
Jste mi to hezky všechno osvětlil. Začnu od zadu. Zateplení z vnitřní strany není moc možné, minimálně ve třech místnostech je to problém, z hlediska nábytku který je až ke stropu.

Druhá varianta mi přijde nejdražší navíc je komplikovaná v tom, že bych to musel zvednout na atice.

Chtěl bych se vydat první cestou. Všechny firmy které nabízí foukanou izolaci do vzduchové mezery u mého typu střechy to nabízí stím, že to není uplně ok? Dovedu si představit, že když nafoukám izolaci do mezery a nezabezpečím odvod par budu mít problém, dalo by se to vyřešit že by se do střechy nainstalovali nějaké přivzdušnění? Ted aktuálně ze dvou stran jsou na střeše větrací mřížky. Kdyby tam zůstali tak to nepomůže odvodu par?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 05.03.2019 23:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
U vás je velký problém, že z ochlazované strany máte tu střechu totálně difúzně uzavřenou, takže by se pod ipu s prkny neměla dostat žádná vlhkost. Jakmile se tam nějaká vlhkost difúzí dostane a projde obzvláště tou novou kvalitní izolací, která ještě bude mít minimální difúzní odpor, tak to zespoda pod bedněním zkondenzuje a moc by vám nepomohl ani nějaké lehké odvětrání, to by tam musel být pořádný průvan vzduchu mezi izolací a bedněním, což by ale zase vadilo té izolaci, protože by nebyla zavětrovaná, musela by na mí přijít kontaktní difúzní fólie. Jsem přesvědčen, že v případě nové izolace v tom prostoru pod bedněním s ipou se prostě bez parozábrany pod izolací a ještě velice dobře provedené, neobejdete. A jestli vás nějaká firma bude přesvědčovat, že to jde bez parozábrany, tak tomu vůbec nevěřte, takových už tu pár bylo, co zjistili, že po nafoukání izolace do meziprostoru bez instalace parozábrany se začala nahoře pod záklopem tvořit plíseň atd. Čistě teoreticky by to šlo udělat tak, že vám tam nafoukají tvrdou PUR pěnu s vysokým faktorem difúzního odporu, ale ta je velice drahá a stejně by pak bylo žádoucí alespoň pomocí těch mřížek zajistit odvětrání mezi bedněním a izolací. Té tvrdé PUR pěny ba vám stačilo i kolem 15 - 20 cm, má lepší lamdbu, než měkká pěna, ale jak už jsem psal, není nejlevnější. Je jasné, že byste rád použil to nejjednodušší a nejméně pracné řešení, ale taky vám ta střecha může brzy zplesnivět.

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 06.03.2019 19:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129914
reakce na ...
A co takhle. Strhnout ipu, vyrvat prkna, nalepit parozábranu, položit vatu 20 cm, natlouct prkna nazpátek, položit novou ipu?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 06.03.2019 20:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, tak by to taky šlo, ale tím pádem by stálo za to tam dát více izolace, jak 20 cm, na tu izolaci pojistnou kontaktní difúzní fólii a udělat odvětrávanou mezeru mezi bedněním a pojistnou fólií a máte to 100%.

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 06.03.2019 20:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129914
reakce na ...
Já si myslím, že tam víc nenarvu. Dám sem zítra náčtrtek střechy, aby jste pochopil. Pojistnou konaktní difunzní folii až na vatu?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 06.03.2019 22:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Ano na vatu, ale měla by význam pouze v případě, že byste mezi vatou a tedy tou fólií a bedněním vytvořil odvětrávanou mezeru.

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 08.03.2019 21:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129914
reakce na ...
Takže když to shrnu.

Ještě upravím skladbu kterou jsem si zjistil že není podle projektu:
1. HURDIS DESKY v ocelových profilech
2. Čedičová vata cca 120 mm - to neplatí je na tom beton s perlitem, nevím o jaké tlouštce
3. Rákosová rohož cca 20 mm - asi tam taky není
4. Vzduchová mezera cca 200 - 400 mm -
5. Krokev 100 mm
6. Bednění z prken 25mm
7. 2 vrstvy IPA

Na beton s perlitem položím parotes, na to vatu cca 200 - 250 mm, na to položím kontaktní difuzní folii a nechám nad tím odvětrávanou mezeru. Nevím kolik by měla stačit?

Každopádně jsem tu měl už dva řemeslníky. Tak uvidím jaký budou ceny. Jinak budu muset to trošku zvednout bez toho to nepůjde.

Autor: Filip Filip
Datum: 09.03.2019 09:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Dobrý den. Máte tam dost neznámých a to se potom nedá spolehlivě řešit. Tak jak to je v současnosti odpovídá všem požadavkům platným v době realizace. Bez znalosti přesného složení celé konstrukce nelze tento problém řešit. Stávající stav funguje perfektně i bez parozábrany, protože je to difuzně otevřený systém, který má intenzivně odvětrávanou mezeru pod finální hydroizolací. Tím je zabezpečeno, že se veškerá vlhkost, která projde z interiéru ( difuzí ) a dostane se do odvětrávací mezery se spolehlivě dostane ven. Celoroční bilance vodních par v tomto prostoru je OK. Jakákoliv dodatečná úprava musí především odpovídat požadavkům na bilanci vodních par a tím eliminovat možnosti kondenzace vody a její hromadění v konstrukci. To má potom devastující účinky a odstranění tohoto problému je bez velkých zásahů do skladby konstrukce nemožné. Proto je nejlepší to udělat tak, aby k negativním následkům neodborné rekonstrukce raději nedošlo. K Vašemu problému - je jasné, že když máte nyní difuzně otevřenou konstrukci, která je bezpečná, tak by se tato konstrukce měla použít i v řešení, které má zlepšit tepelnou izolaci a zabránit kondenzaci vodních par. Já bych to asi řešil tak, že by se odstranila hydroizolace a odstranil se stávající záklop. Na perlitobeton bych naskládal tepelnou izolaci z minerální vlny až do výšky horní plochy nejníže položené krokve ( podle Vaši informace je to 20 cm ). Následně bych navýšil výšku krokví o 8 - 10 cm a tím vytvořil novou větrací mezeru. Záklop a nová hydroizolace. Asi bych dal nějakou fólii, třeba Fatrafol. Odvětrávací mezera musí mít jak ta první vstupní a výstupní otvory. Možná byste mohl použít ty stávající. Proč tam nenavrhuji parozábranu ? Netušíme, jak kvalitní izolaci vlastně tvoří stávající konstrukce ( hurdisky a perlitobeton ). Ono by se klidně mohlo stát, že při vložení parozábrany by na ni mohla být teplota rosného bodu a vodní pára by mohla na ni kondenzovat a tak vlastně promáčet stávající stropy.
Filip

Autor: Tomáš Kupka
Datum: 30.03.2019 23:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129914
reakce na ...
Děkuji za návrh. Měl jsem tu dalšího řemeslníka který mi navrhl následující řešení.

Strhnout ipu, vyházet desky trámy, všechno pryč až na beton s perlitem. Dát parozábranu na to položit vyspádovaný extrudovaný polystyren. Na polystyren položit TPO FOLII a hotovo.

Prakticky udělat ze dvou plášťové střechy jedno plášťovou. Nemusel bych hýbat s atikou a mělo by to být i levnější. Cenu za dvouplášťové řešení s vatou mám přes 104 tisíc. Cenu za jednoplášťovou ještě nemám. Čekám ještě na projektanta který se mi na to jde podívat příští týden.

Co vy na jednoplášťovou variantu?

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.