Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

rozvod topení dimenze potrubí

Autor: David Tomko
Datum: 31.07.2019 10:31
uživatel: 121270


Dobrý den,
uvažuji na novým rozvodem ústředního topení (aktuální rozvod v PPR) plynový kotel, sice bez problémů, ale co kdyby. Chtěl bych požádat o radu jedná se o byt 3+1 od kotle by byly dvě větve 1. větev 18m a na ní radiátory o výkonu 2x670W 1x929W a 1x 387W. 2. větev 10m a na ní radiátory o výkonu 1x 584W 1x387W 1x 670W.

Chtěl bych rozvod udělat ve sklepě pod stropem a do místností prorazit v místě radiátoru. Rozvod v AlPexu a řeším zda bude vyhovující dimenze trubek od kotle na rozdělení do dvou větví vel 26x3 1. a 2. větev 20x2 a odbočky k radiátorům 16x2.

Díky za odpovědi

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 76   starší >>
Příspěvky
Autor: metball iGIN
Datum: 15.08.2019 22:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
Vytýkám před ZÁVORKU:

Vávra a PoTomek Bin_a_Ládínka opět řádí.

Ach Jo, Budiž vám ZeMě LehKÁ!

SFO

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 16.08.2019 07:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Sláva! Buďte vítán z dovolené.

Autor: metball iGIN
Datum: 19.08.2019 16:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
"... vítán z dovolené."

:-)
nikoliv, tu mám jedině a výhradně v chladné, "zapluté" části roku.

SFO

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 19.08.2019 16:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Nevyznám se ve vašem žargonu a tak prosím o překlad výrazu "zapluté".

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.08.2019 16:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
U nás něco jako "poplivané".

Autor: Jozef Homola
Datum: 31.07.2019 11:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Mohu vám klidně stanovit dimenze ale musíte udat jakou maximální teplotou topíte a jakým kotlem. Rovněž by neškodilo udat typ radiátorů, případně rozměryať se neblamuji. Výkon radiátoru je vždy vztažen k průtoku, teplotě vody, teplotě vnitřního vzduchu za předpokladu, že se topí kontinuálně. Jinak se to všechno za jiných podmínek musí korigovat.
Máte plynový kotel nebo jiný?

Autor: David Tomko
Datum: 31.07.2019 20:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den, předem děkuji za ochotu.

Plynový kotel je Protherm Gepard 23MTV do budoucna bych ho chteľl vyměnit za vhodnější, ale teď tu je a funguje. Používáme ho s prostorovým termostatem s ohledem na jeho spodní výkon 9kW
Aktuálně topíme topnou vodu 55°C vnitřní teplota 22°C

Namaloval jsem větve s radiátory a zamýšlené zapojení, pokud by existovalo vhodnější prosím navrhněte.

Autor: Jozef Homola
Datum: 31.07.2019 21:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Dám Vám na ukázku jak jsou ve schématu ty vaše radiátory a Vy musíte dodat vzdálenosti mezi těmi body a já si je vynásobím (2x), tam už bude i zpátečka. Čísel si nevšímejte, ty budou přepsané, zatím jsou z jiného návrhu.
Ještě mne pro informaci udejte roční spotřebu plynu a zda se i na něm vaří. Z toho poznáme velikost ztrát zhruba. Ty vzdálenosti rozvodů stačí s přesností na půl metru. Dopiště ty hodnoty (čitelně) do toho vašeho schématu.

Autor: David Tomko
Datum: 31.07.2019 22:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Plyn aktuálně používáme pouze na topení, roční spotřeba 8,5MWh

Doplnil jsem vzdálenosti a přikládám.

Autor: David Tomko
Datum: 31.07.2019 22:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Ještě ty metry, udělal jsem malou změnu jedné větve s ohledem na dveře které by byly původně v cestě.

Autor: David Tomko
Datum: 31.07.2019 23:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Fotogalerie:
Příloha

Autor: Jozef Homola
Datum: 31.07.2019 23:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
TUV jak jste připravoval? Nebo jak hodláte? On ten Váš kotel moc úsporně nepracoval. Nedotápěl jste někde kamny nebo krbem? Tato spotřeba odpovídá tak 3,4 až 4 kW a pokud vezmu horší účinnost turbokotle, tak spíše 3 kW. Turbokotel má vysokou teplotu spalin. Když byla zima a kotel sepnul podle termostatu, jak dlouho vydržel jít v kuse bez vypínání, kolik minut. Nemáte nějaký záznam denní spotřeby v m3. Ona ta spotřeba je podezřele nízká. Zkuste odpovědět popravdě.

Autor: David Tomko
Datum: 01.08.2019 06:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Fotogalerie:
TUV řeším el bojlerem kvůli komfortu teplé vody, která u průtokového kotle není nic moc. Jak dlouho běžel kotel po sepnutí přesně nevím. Ale sledoval jsem denní spotřebu a když byl venku mráz kolem -15°C tak si pamatuju spotřebu 8- 9 m³ za 24h. Krb nemáme a ani el přímotopem jsme nepřitápěli.

Jinak byt má 56m2 a ze štítové stěny domu je zateplený 140mm izolace, celý byt ze sklepa zateplen 100mm. Stěny 400mm pálená cihla.
Před zateplením jsme měli spotřebu včetně vaření (následně přechod na indukci) a TUV (ještě nebyl bojler) kolem 14MWh

Autor: Jozef Homola
Datum: 01.08.2019 07:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Už to dává lepší představu. Při té spotřebě 9 m3 za den by to odpovídalo tepelným ztrátám 2,8 až 3 kW pro ten byt a při tom mrazu -15°C. Kdyby se odečetly komínové ztráty a výtěžek čistého výkonu byl 7,5 kWh z m3 plynu, tak do domu se dostalo 9x7,5=67,5 kWh/den a průměrný výkon 2,8 kW nebo 2,8 kWh. Vzhledem k minimálnímu výkonu kotle 8,5 kW a startovací fázi do bodu modulace plným výkonem (možná byl software omezen) tak ten kotel nemoh běžet více jak 5-6 hodin (na jaře podstatně méně). Proto jsem pojal podezření, že v meziobdobí silně cykloval, tedy střídavě zapínal a vypínal. Na to jste mne neodpověděl. Doplňte typ termostatu na zdi a přibližně oblast, lokalitu.
Z těchto zjištění se dá předpokládat, že současné radiátory umožní spolehlivý provoz a vysoký komfort topení při teplotě vody maximálně 45°C. "Ochlazovací kapacita" radiátorů vzhledem k TZ je obrovská. To ukáží na schématu s teplotou vody 55°C. Při pořízení nového kotle už asi kondenzačního bude vaše spotřeba za rok ještě menší než dosud.

Autor: David Tomko
Datum: 01.08.2019 08:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Dobrý den,
kotel určitě cykluje, ještě když jsme ho měli doma, tak když natopil vodu, točil jen čerpadlo a tak třeba 2x než dosáhl termostat požadované teploty. Výkon kotle jsme nechali omezit na těch min 9kw. Tím že topíme OnOff tak v teplejších měsících to nebylo tak strašné jako kdybychom asi topili kontinuálně. Termostat máme Prother Thermolink RC P/2 bydlíme v severních Čechách v Litvínově.

Dokážete prosím odhadnout/spočítat o kolik % by se snížila spotřeba s novým kondenzačním kotlem např. Thermona Therm 18KDZ? spodní výkon 1,8kW dle mého co se týká parametrů má dobrý poměr cena/spodní výkon. Současný kotel provozujeme druhým rokem ve sklepě s vyvedením do komína, ne přes zeď.


https://www.thermona.cz/plynove-kotle/plynove-kondenzacni-kotle/s-pripojenim-na-externi-zasobnik/therm-18-kdz

Autor: Jozef Homola
Datum: 01.08.2019 09:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
A proč zrovna 18 kW a ne méně. Vám stačí bohatě výkon 10 až 12 kW a zásobník TUV 100 l (při větším počtu osob 120 l). Spodní výkon 1,8 kW nepotřebujete, to by bylo potřeba při podlahovém topení. Bohatě vystačíte s výkonem kolem 3 kW, ty radiátory to odeberou. Zkusím časem dát takové schéma, kde by topila výpočtově pro nejvyšší tepelné zatížení voda o vstupném parametru 45°C a vychlazena o 5°C. Víc to totiž u této hodnoty nejde (konvekce to neumožní). Ovšem během období budte topit i nižší teplotou. Musím ale přepočíst výkony radiátorů. Potřebuji vědět zda jsou volně přístupné, tedy jestli nejsou ve výklenku a pod parapetem, tam je nutná korekce.
O kolk se sníží spotřeba těžko soudit ale když nebude moc cyklů zapnutí za den a tedy provětrávání komory, tak s 15%-ty můžete počítat. Je otázkou co s komínem. Ten musí být u kondenzačního kotle úplně jiný a muasí se řešit i nasávání vzduchu. Jak vysoký komín máte k dispozici teď?

Autor: David Tomko
Datum: 01.08.2019 10:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Koukal jsem spíš aby měl kotel nízký výkon, s ohledem na cyklování. Tzn. že bych měl (až budu uvažovat o výměně) koukat po plynových kotlech se spodním výkonem kolem 3kW? Protherm Gepard condens 12MKO má např. 4,3-12,7
Radiátory jsou vždy volně přístupné, žádné parapety ani výklenky.
Komín máme nerezovou vložku, kterou nám instalovali právě i s ohledem na využití kondenzačního kotle v budoucnu. Výška komínu od kotle je 13m nasávání vzduchu aktuálně z místnosti ve sklepě, možno vyřešit také nasávání přes zeď. Jedná se o 2x80mm

Autor: Jozef Homola
Datum: 01.08.2019 10:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
U Vás cyklování způsoboal velký výkon i po snížení (9 kW), který kotel uplatní i do doby než dosáhne bodu modulace. To se u nového kotle nestane (bude mít menší výkon) při správném nastavení. Prostě radiátorová plocha a objem místností za dané sitauce tepelných ztrát není schopen odebrat výkon, který kotel "pere do vody". Jednoduše se mu vrací teplejší a on už do toho teplotního chodku 9 kW nenapere a odstaví se pro přehřátí a čeká než se okruh vychladí zatímco co čerpadlo honí vodu. Tomu se sice dá napomoci a u nových kotlů je navíc stavitelná anticyklační ochrana až do hodnoty 60 minut a ta nedovolí v brzké době opětovné naskočení a po chvilce vypínání. Čím je ta přestávka delší, tím déle po opětovném cyklu kotel poběží.
Některé nové kotle neumožňují sání z místnosti. Padla by záruka. Musí se trubkou přes zeď.

Autor: David Tomko
Datum: 01.08.2019 10:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
jj tomu rozumím, myslíte tedy že lepší spodní výkon 3kW jak jste psal , nebo by byl vyhovující i ten Protherm co jsem popisoval s 4,3kW? Nasávání přes zeď je jak jsem psal možné a nebyl by to vůbec žádný problém.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.08.2019 10:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Minimální výkon 4,3 kW není vhodný pro vaše tepelné ztráty. Ne že by to vylučovalo použití ale nepracuje to optimálně. Mám doma taky kotel 12 kW Protherm atmosférický se spodným výkonem 3,4 kW a vím co to dokáže. Ovšem jsem ve výpočtové oblasti -17°C, dům má větší plochu než 3+1 byt a radiátorů je v provozu 10 ks. To mne dovoluje topit s vodou maximálně 48°C a níže.
Na obrázku máte nějaký maximální stav a oběh pro parametr při výpočtové zimě s nátkem 50°C a patřičné výkony. Z těchto parametrů můžete snižovat a to jak teplotu, tak oběh vody. Úměrně tomu se budou snižovat výkony předané tělesy. Je pořeba upozornit, že zatímco vychlazení vody o 10°C při nátoku teploty 75°C je snadné, tak směrem níže se to zhoršuje. Takže u takové teploty 50°C už ochladit vodu při normálním průtoku o 10°C je hůře realizovatelné. Jde to velkým zpomalením (nebo nízkou interiérovou teplotou) ale neúměrně klesne výkon těles při teplotě běžné. O schopnosti předávat teplo rozhoduje teplota vzduchu a střední logaritmická teplota tělesa (logaritmický rozdíl mezi nátokem, odtokem a ineriérovou teplotou vzduchu).

Autor: David Tomko
Datum: 02.08.2019 11:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Moc děkuji za Váš čas.

S tím kotlem rozumím, až ten čas nastane, budu směrovat min výkon dle Vašeho doporučení.

Co se týká topné vody 50°C je uvažováno kontinuální topení, nebo varianta s OnOff termostatem?

Co se týká dimenze potrubí, chtěl bych dělat rozvod z materiálu PexAlPex, šlo by ten Cu rozvod přepočíst na dimenze toho Pexu? Když uvažuji jen světlost potrubí, mohl bych nahradit Cu 22x1 / Pex 26x3, CU 18x1 / Pex 20x2, Cu 15x1 / Pex 16x2? Nevím zda do výpočtu nevstupuje také tření, nadruhou stranu nebudou všude tvarovky, tak jako u Cu.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.08.2019 12:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Je uvažavané s termostatem. Jinak by musel být ekviterm, který by kontinuálně měnil teplotu vody. Termostat je mnohem přesnější a umožní i nějaký útlum pokud je potřeba nebo okamžité povýšení teploty. Topí se s mírným "nadvýkonem" než by určovaly TZ daného období. Občas ale za sezónu se určitě na kotli mění limit výstupní teploty vody. To má pak vilv na délku topného cyklu. Rozvod plastem je co do hydraulických ztrát plnohodnotný jako v mědi. Pozor na některé tvarovky, mají ostré rohy nebo snížený průřez (vznik velké místní ztráty). Trubka musí mít kyslíkovou bariéru, protže se pracuje s radiátory a metry čtverečními oceli a pronikající kyslík dělá "neplechu". Dobrý magentický filtr je nutností. Bez toho ani nové kotle nelze zabudovat.
https://www.tzb-info.cz/2996-vysoke-odpory-tvarovek-lisovanych-systemu-potrubi
https://www.ivarcs.cz/storage/File/32001-34000/32924-file-CSTL-IVAR.K-PPSU.pdf

Autor: David Tomko
Datum: 02.08.2019 13:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Kyslíkovou bariéru bych měl při použití PexAlPex, koukal jsem na ty tvarovky a opravdu je světlost zmenšená na 1/2, myslíte že je možné udělat navrhovaný rozvod v AlPexu aniž by to mělo vliv na funkčnost celého systému? U posledních radiátorů by nebolo samozřejmě koleno, ale jen ohnutá trubka do oblouku a rovnou do radiátoru.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.08.2019 15:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Každá věc má smysl použít tam kde je určena. Toto je určeno pro podlahová topení od domů až po "letištní haly" nebo pro rozvody vody, kde je tlak několik atmosfér. Pokud tam proudí vody pomalu, tak není problém s mísním odporem, běda jak tam chceme protačit při velké rychlosti. To už odpory rostou k tisícovce Pascallů na jedno koleno zatímco u oblouku z mědi to budou jednotky. Proto jsem tam ten odkaz dal aby byla představa o co se jedná. Rovněž tak "T" kusy na odbočení neumožní to co měď ale když se pečlivě vyberou správné proporce a je přibližně zachovaná rovnice kontinuity, tak to taky jde.
https://www.ivarcs.cz/katalog/vytapeni-ivartrio/t-kus-press-redukovany-p140015/

Autor: David Tomko
Datum: 02.08.2019 15:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Udělal bych to tedy z mědi s lisovacími fitinkami, bude to větší jistota :-)

Ještě jednou moc děkuji za pomoc a Vaší ochotu, v dnešní době se to moc nevidí.

Autor: Josef Devátý
Datum: 03.08.2019 10:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Výpočet je sice proveden technicky správně(odchylky do 0,3 stupně) , ale nevhodně k připojení kondenzačního kotle. Tedy 3676W 50/45,3/22 znamená především příliš horkou zpátečku.
Zkusíme tedy optimalizovat otopnou soustavu tak, aby se podařilo dostat kondenzační kotel do ideálního pracovního bodu s výkonem 4 kW. Dostáváme se na pracovní bod 3778W 55/40,7/22 a s přihlédnutím ke ztrátám neizolovaných trubek délky 2x 25m pak k výkonu 4244 W. Tedy navíc 568 W topení ve sklepě. To je cca 15% výkonu. Zaizolováním lze zmenšit na polovinu, přesto je to 7%
Kromě optimalizace provozu kondenzačního kotle současně optimalizujete i průtoky, pak stačí i nejsilnější přívod od kotle nikoli průměru 28 mm, ale 18/2 , tedy vnitřní průměr 16 mm s rychlostí proudění 0,31 m/s. Vše podrobně popsáno na stránce
http://kondenzace.kvalitne.cz/vypocet-topne-soustavy-radiatoru/
a lze rozpočítat i jednotlivé větve naprosto přesně. Pro prvotní úvahu to je zatím zbytečné a výpočet na obrázcích postihuje pouze průtok ke kotli(M35).
Nasávání vzduchu pro kotel je poměrně složitá otázka. Zvenčí si natáhnete prach a zničíte tak snáz celý systém. Preferuji proto nasávání z místnosti, kde je vzduch mnohem čistší. Navíc kotel přispívá k provětrávání a udržuje tak nízkou vlhkost v okolí kotle. To je důležité pro elektroniku systému.
Ze všeho nejdůležitější je ale správně nastavit pro kotel provozní podmínky. Tedy omezení provozního výkonu, ve Vašem případě v podstatě na minimum, a nastavení anticyklační podmínky. Pak se dosáhne vysoké účinnosti a dlouhé životnosti systému.

Autor: David Tomko
Datum: 03.08.2019 09:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 121270
reakce na ...
Mám ještě jednu poznámku, u topného žebříku Koralux Romdo Max 1495x745 uvádí výrobce při teplotním spádu 50/45 výkon 520W v návrhu je uvedeno pouze 280W. Byl by tedy hmotnostní průtok 89kg/h což by v přichozí větvi od kotle změnilo parametr na 262kg/h a rychlost by byla 0,37m/s.
Chápu správně, když bych zvolil teplotní spád 55/45 změnil by se při zachování výkonu těles hmotnostní průtok a také by se snížila rychlost, tak jak je popisováno v článku o vnitřní světlosti tvarovek lisovaných spojů PeXAlPex.
Samozřejmě by byly asi logicky vyšší náklady na vytápění, zě?

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.08.2019 09:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Jmenovité průtoky se zachovávají s nějakou tolerancí. Mění se teploty. Ten žebřík, to jsem jen tak odhadl na teplotu okolí 22°C a nátokovou teplotu 50°C. Zde máte katalog, tak se tam zkuste orientovat podle toho vašeho rozměru. Ano na parameter 55°C bude výko o něco vyšší ale to je tam minimální chyba, že to přítomnost jedné osoby zastíní (výkon až 150 W).

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.08.2019 15:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3
(p. Tomko)
Když si pořídíte nový kotel, tak se dobře seznamte s projekčními závaznými pokyny přes které nejede vlak. Pokud to nedodržíte padne záruka a nebo Vám smluvní technik pro danou značku vůbec kotel nespustí. To si prostě nedovolí.
- Předně, odkouření které by bralo vzduch z mísnosti (B) nelze aplikovat. To má většina značek zakázané (důvod znám)
- nelze na výstupu kotle připojit menší světlost potrubí než má kotel, to je zakázané
- čím větší má tlakovou ztrátu potrubí (menší potrubí), tím musí odstředivé čerpadlo pracovat s vyšším tlakem a tudíž vhodný průměr je přínosem.

Autor: Josef Devátý
Datum: 03.08.2019 17:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129833
reakce na ...
Naopak. Změnou provozu 50/45 na 55/40 se díky nižší teplotě zpátečky podaří dosáhnout lepší kondenzace a tím pádem i vyšší účinnosti. Žebříček je nepatrná změna, mohu opravit. Na hmotnostní průtok nehleďte. U nových kotlů si ho stejně určí elektronika tak, aby dosáhla vysokého teplotního spádu. Správným škrcením mu tedy práci usnadníte. Pokud totiž necháte „vše naplno“ budou se roztápět jednotlivé místnosti postupně a nejvzdálenější bude mít zpoždění i několik hodin. A logicky budou topit každá jinak.
Nejlepší varianta je termoventily všude a správně nastavený kotel. Tím zajistíte dlouhou životnost a záruku automaticky ani nebudete potřebovat. Kromě toho budete topit všude jak potřebujete a s minimálními náklady. Odkouření z místnosti zakázané není, jen se vtipně přejmenovalo na C53 Ale to je jedno. Závazné jsou pouze tlakové podmínky a ty vycházejí u varianty nasávání z místnosti paradoxně nejlépe.

zobrazuji 1 - 30 z 76   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama