Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Bojler neohřívá vodu

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 28.09.2019 09:09
uživatel: 103267


Přejít na: tento příspěvek (zjistit adresu)
Dobrý den mám takový dotaz, mám kotel na pevná paliva napojený na 160 l bojler, který ale běžně vytapím eletrikou. Funguje to bez problému. Nýní jsem se rozhodl,že zkusím ohřev vody v bojleru pomoci kotle na tuhá paliva, který použivám v podzimním čase k ovlažení domku (jinák topím plynovým kotlem). Bohužel výsledek je tristní, voda v bojleru se ohříva velmi pomalu, ba řekl bych že skoro vůbec. Přitom po technické stránce by mělo být vše v pořádku. Topná voda je hnaná do bojleru čerpadlem, zapínaným rozdílovým termostatem při rozdílu vstupní vody vetším než 10°C, vypnutí při rozdílu menším než 5°C. Průtok do toho okruhu reguluji přivřením ventilu na vstupu do bojleru. Při zapnutým čerpadle ohřevu teplá voda bojlerem teče, okruh je ovzdušněn a přitom voda v bojleru se skoro neohřívá. Např.včerejší situace: voda na vstupu do bojleru cca 60°C, voda na vystupu z bojleru cca 55°C, voda v bojleru po večerní hygieně 38°C. Topil jsem řadově 2,5 hodiny a teplota vody v bojleru stoupla jenom na 42°C.Tak mne napadá,že jedinou příčinou tohoto stavu může být jedině výměník obrostlý vodním kamenem. Bojler je Kovoděl 160, minimálně 20 let v provozu. Přitom, je zajimavé že když při studenem kotli ohřeju vodu v bojleru eletrikou a ponechám otevřené ventily topného okruhu (tzn., že okruh ohřevu vody a okruh topení je izolován pouze čerpadlem) dochází k pozvolnému ohřevu vody v topení. Při teplotě vody v bojleru 58°C se teplota vody topení zvedne o pár stupňu (4-5°C),z toho je zřejmé že výměník v bojleru alespoň častečně funguje.
Děkuji za radu a případné reakce.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Stanislav Vinklárek30.09.2019 05:02
Jindřich Michalik29.09.2019 16:58
Pavel Wolf29.09.2019 16:42
Jozef Homola29.09.2019 15:58
Šalý Jaroslav29.09.2019 14:51
Jindřich Michalik29.09.2019 14:49
Jaroslav Dítě29.09.2019 14:35
Stanislav Vinklárek29.09.2019 14:27
Jaroslav Dítě29.09.2019 14:26
Jaroslav Dítě29.09.2019 14:19
Šalý Jaroslav29.09.2019 13:57
Jindřich Michalik29.09.2019 13:53
Jindřich Michalik29.09.2019 13:39
Jozef Homola29.09.2019 12:49
Stanislav Vinklárek29.09.2019 12:25
Jindřich Michalik29.09.2019 11:32
Jozef Homola29.09.2019 11:01
Jindřich Michalik29.09.2019 08:16
Jozef Homola29.09.2019 07:43
Jindřich Michalik29.09.2019 07:34
Stanislav Vinklárek29.09.2019 06:55
Šalý Jaroslav28.09.2019 20:49
Jindřich Michalik28.09.2019 20:15
Šalý Jaroslav28.09.2019 19:36
Jindřich Michalik28.09.2019 16:34
Stanislav Vinklárek28.09.2019 16:16

Příspěvky
Autor: Stanislav Vinklárek
Datum: 28.09.2019 16:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109433
reakce na ...
re - Průtok do toho okruhu reguluji přivřením ventilu na vstupu do bojleru ............ proč regulujete takto průtok ?? Na to máte přece to čerpadlo ;-)

re - 2,5 hod. topení .... trochu málo na ohřátí velkého bojleru; když to porovnám se svým 80l. tak po 2,5hodině mám vodu jen vlažnou - a to mám výměník jen 0,2m2

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 28.09.2019 16:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
ad1. Když otevřu ventily naplno tak je zřejmě hydraulický odpor bojlerové větve nižší než odpor větve topení a v podstatě veškerá ohřatá voda z kotle jde do bojleru(větve jsou zapojené pararelně, bez trojcestného ventilu). V bojleru se ochladí se max o 5°C a vrací se zpátečkou do kotle a na kotli neuvěřitelně stoupa teplota. Když ventily přiškrtím tak se obě větve dostanou do rovnováhy.
ad2. Jde mi o to, že voda se ohříva skutečně velmi málo, o cca 4-5°C za 2,5 hodiny je dle mého názoru málo. To bych na ohřatí o 40°C potřeboval celý den a to je nesmysl. A proč se ohřívá tak málo mi není jasné a chci proto poradit.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 28.09.2019 19:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
když chcete ohřát vodu tak přivřete topení. Na jakou teplotu máte topnou vodu?

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 28.09.2019 20:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Viz výše: Např.včerejší situace: voda na vstupu do bojleru cca 60°C, voda na vystupu z bojleru cca 55°C, voda v bojleru po večerní hygieně 38°C. Topil jsem řadově 2,5 hodiny a teplota vody v bojleru stoupla jenom na 42°C. Jeví se mi, že teplá voda výměníkem pouze proteká,ale vodu v bojleru ohříva minimálně. Teplota vody na výstupu topného okruhu z bojleru je minimálně ochlazena, pokles je max. o 5 °C a to se mi zda málo. Teplotní rozdil mezi vstupem a výstupem by mel být větší, ne?

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 28.09.2019 20:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Výkon je dán rozdílem teplot mezi ohřívanou a topnou vodou a množstvím protékající vody
Takže pro rychlejší ohřev bojleru zvednout teplotu topné a zvýšit průtok

Autor: Stanislav Vinklárek
Datum: 29.09.2019 06:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109433
reakce na ...
a) okruh bojleru máte zapojen v podstatě správně

b) re - stoupá teplota na kotli .... to je přece správně - teplota zpátečky u kotle by měla být obecně 65C

c) jaký máte kotel ?? a na jakou teplotu kotle topíte ??

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 07:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Já svůj dotaz ještě jednou zopakuji:
když pustím do bojleru ve kterém je voda o teplotě 38°C topnou vodu o teplotě cca 60°C z kotle po dobu cca 3 hodin a za tu dobu se zvýší teplota vody v bojleru pouze v 4°C - je to v pořádku, nebo je nějaký problém s výměníkem?
A když je problém,tak čím může být způsoben?
Rozdíl teploty topné vody na vstupu a vystupu bojleru je jenom cca 5°C. Neměl by při dobře fungujícím přenosu tepla ve výměníku být větší?
Bojler Kovoděl 160 má topného hada,může být zarostly za těch cca 20 let kamenem a tím v podstatě je omezen přenos tepla?

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.09.2019 07:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Jen tak narychlo jsem vyčíslil, že za tu dobu tam kotel "nechal" pouze 0,75 kWh.
Problémem může být jak zarostlý had (malý přestup tepla), tak malý průtok a taky oboje. Teplotný spád tam nějaký máte ale když je malý průtok, tak tomu by odpovídal výkon.
Poznámka:
při malém teplotním spádu má dokonce had výkon největší (vyšší střední logaritmická teplota) ale musí být průtok

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 08:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
když zvýším průtok ,tak skoro všechná topná voda z kotle jde do bojleru, topení netopí a vzhledem k tomu malému teplotnímu spádu se rapidně zvýšuje teplota kotle. Zkoušel jsem to ,ale když jsem se během chvile dostal k teplotě otevření chladicí smyčky na kotli,tak jsem přiškrtil okruh bojleru aby začalo topit i topení a teplota výstupní vody z kotel klesla.
Kolik by měl být teplotní spád v dobře fungujícím bojleru, příblížně ?

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.09.2019 11:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Záleží na ploše povrchu výměníkového hada. To obvykle je k mání tento údaj.

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 11:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Na bojler Kovoděl 160 už není nic...........

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.09.2019 12:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Stanovit nějaký koeficient prostupu tepla u výměníku, kde jedna stana média se pohybuje a tudíž intenzívně proudí ale druhá strana média "stojí" je nadmíru obtížné a nepřesné. Voda stojící je v mezní a přiléhající vrsvtě téměř nevodič něco kolem 0,55 W/mK. Samozřejmě nějaký přirozený pohyb dělá ale ten je pro obnohu laminární vrstvy nedostatečný. Někde se udává prostup tepla v rozsahu 500 až 2000 W/m2K. Takže kdybchom vzali nějakou hodnotu níže 1000 W/m2K, tak nám při rozdílu 22°C poteče tímto místem asi 0,68 x 1000 x 22 = 14,9 kW. Snižováním rozdílu teplot tento výkon bude klesat ale i tak je zde propastný rozdíl. To ale ve vašem případě je na hony vzdálené této hodnotě. Vrstva kamene má vodivost asi 0,7 W/mK a to je tak o 2 řády jinde než když by to byla čistá měď. Korozivzdorná ocel je taky asi 50x lepší.
Když se podívám do nějaké literatury, tak pro přirozenou konvekci je to 100 až 1000 W/m2K a nebo pro ohřívání klidné vody je to 600 W/m2K.

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 13:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Moc děkuji za vyčerpavájící vysvětlení, je to jasné, budu muset bojler vyčistit. A jak se takový had čistí? Vypustím bojler, odšroubuji víko a jak se dostanu ke spirale? Strčit tam ruku a ocelovým kartačem narušit kamen na spirale?

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 29.09.2019 14:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Ani voda v hrnci na plotně není v klidu. Ohřátá voda je ihned vytlačena vodou chladnější. Tudíž, až do téměř vyrovnání teplot k nějakému proudění dochází. Pohyb je omezen viskozitou kapaliny. Je ale pravda, že při větší povrchové teplotě výměníku je proudění intenzivnější. O tom zde, při jiné příležitosti, psal kdysi pan Homola.

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.09.2019 15:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
K tomu klidu mám malou poznámka. Ano voda není v klidu ale do šroubovice stočený výměník vertikálně orientovaný je z mého pohledu ten "nejhorší". Horká voda, která je vytlačovaná vzhůru tak místo aby řádně chladila závity nad sebou, tak je vlastně nechladí. Už šroubovice postavená šikmo je na tom lépe. Ještě lepší je, když šroubovice má stratifikační lamely nebo křidýlka.

Autor: Stanislav Vinklárek
Datum: 29.09.2019 12:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109433
reakce na ...
Fotogalerie:
Dle přiložené tabulky DZD okc160 lze porovnat to, že ohřev stejně velkého vašeho bojleru by měl být patrně rychlejší - řádově desítky minut, ale při teplotě topné vody 80C/9000W/průtok 310litrů za hod.

ps: to pročištění hada by stálo za úvahu; nicméně škrtit průtok je chybný krok (patrně máte velmi předimenzovaný kotel ....)

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 13:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Fotogalerie:
Děkuji za tabulku, je to jasné, musím bojler vyčistt. A ohledně škrcení, tak škrtit musím. Obě čerpadla jsou zapojené v podstatě seriově,viz foto a když je čerpadlo topného okruhu v činnosti tak strhává veškerou vodu do okruhu bojleru ,který ji nestačí ochladit a zaroveň se zastaví oběh topení.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 29.09.2019 13:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Dejte schema zapojení - Pokud je ohřev TUV na odbočce, tak by neměl být problém se zaregulováním. Kotlové čerpadlo na maximum, a TUV "ladit". A hlavně jet na vyšší teplotu.
Topný had nemusí být zanešený.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 29.09.2019 14:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Pokud máte ochranu zpátečka třícestným termostatickým ventilem, pak musíte pro zvýšení průtoku zvýšit výstupní teplotu vody z kotle. Pak bude probíhat i ve větší míře přimíchávání chladnější vody ze zpátečky a tím pádem by jste pak mohl i bojler více proplachovat. Jinak, výměník nezaroste ze strany topné vody, ale ze strany ohřívané vody. Máte použito směšování i do topného okruhu? Tam by to bylo potřeba. Pak můžete kotel udržovat na 75°C a dochází všude k lepšímu proplachování

Autor: Stanislav Vinklárek
Datum: 29.09.2019 14:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109433
reakce na ...
Z té fotky tazatele lze skoro poznat že termost. 3cv u kotle instalován není a dle toho co bylo napsáno lze usuzovat že regulace vytápění je asi až na radiátorech.

Nicméně by vlastně stačila jednoduchá zkouška - zavřít na 2 hodiny ventil do radiátorů, plně otevřít ventily do bojleru a na největší výkon bojlerového čerpadla by měl být bojler nahřátý na 60C tak za cca 1,5 hodinku (kotel musí topit na 80C).

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 29.09.2019 14:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Ty usazeniny v bojleru nebývají příliš pevné Pokud si pod bojlerem můžete nasvinit, tak by to šlo ostříkat tlakovou myčkou. Pokud ne, pak jedině bojler vzít na procházku na zahradu a tam jej řádně vymýt.

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 14:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Vyzkouším ještě jednou Váš postup, ačkoliv jak už jsem psal bude hrozit přetopení kotle. Už jsem to zkoušel a po dosažení teploty kotle 95°C jsem to vzdal a otevřel topný okruh. A rychlost ohřevu bojleru se znatelně nezvedla.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 29.09.2019 14:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
No tak ten okruh topné vody regulujte na 80°C, Pootevřít ventil snad není problém.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 29.09.2019 16:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Zdravím
Nečetl jsem celou diskuzi podrobně ale zeptám se jaká je plocha výměníku v bojleru a kde je smyčka v bojleru umístěna? Dražická 160 má plochu 0.68 m2 a při teplotě vody 80st má odběr 9 kW. Když pouštíte do bojleru jen vodu 50 st tak se to ohřeje asi jen na 45 st . Těch 50 st je na kotli nebo na vstupu do bojleru? Topte na 75 st. jak se má v kotli topit a tu vodu ohřejete. Do bytu dejte směšovač klidně i ruční na snížení teploty vody do radiátorů. PW

Autor: Jindřich Michalik
Datum: 29.09.2019 16:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 103267
reakce na ...
Děkuji všem za podnětné rady, vyzkouším ještě zvyšit teplotu vstupní vody do bojleru a uvidím co to udělá.

Autor: Stanislav Vinklárek
Datum: 30.09.2019 05:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109433
reakce na ...
Ještě jsme zapomněli -
zkontrolujte filtry obou oběhových čerpadel. Sítka těchto filtrů mohou být zanešená a značně je tak omezen průtok přes tyto filtry ;-)

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama