Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Navrh teplovodniho vymeniku

Autor: Ondřej Holan
Datum: 12.11.2019 22:16
uživatel: 115884


Vazeni,
Obracim se na vas s prosbou o radu. Pro ohrev vody v obytne vestavbe auta si chci zhotovit teplovodni vymenik - bojler. Vetsi valec/kvadr o objemu cca 8 l, ve kterem bude teplovodni had napojeny na okruh chladici kapaliny v aute.
Ted to dimenzuji a neorientuji se v tepelne vymene atd. Prosim o pomoc pri vypoctu.
Hada bych stacel z nerezoveho vlnovce. Takze vzorovy priklad:

Mejmez zaizolovany valec o objemu 8l, ve kterem je voda cca 20 st. Jim prochazi trubicka o delce 2,4 m a prumeru 25 mm, ve ktere koluje voda konstantni teploty 90 stupnu. Za jak dlouho se mi ohreje voda v bojlerku na podobnou teplotu?
Jde mi o navrh, nepotrebuji presne a hnidopissky presne hodnoty. Jasne, budou tam ztraty atd.

Diky moc!

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Pavel Wolf13.11.2019 20:37
fugas fugas13.11.2019 17:48
fugas fugas13.11.2019 17:02
Ondřej Holan13.11.2019 16:09
Mirek Svejda13.11.2019 13:27
Jozef Homola13.11.2019 12:44
Josef Vávrajedenáctý13.11.2019 12:41
Jozef Homola13.11.2019 12:34
Josef Vávrajedenáctý13.11.2019 11:51
Jozef Homola13.11.2019 11:33
Josef Vávrajedenáctý13.11.2019 11:21
Jozef Homola13.11.2019 10:01
Josef Vávrajedenáctý13.11.2019 09:59
Jozef Homola13.11.2019 09:55
Pavel Wolf13.11.2019 09:34
Josef Vávrajedenáctý13.11.2019 09:27
Pavel Wolf13.11.2019 08:59
Mirek Svejda13.11.2019 08:50
Pavel Wolf13.11.2019 08:46
Ondřej Holan13.11.2019 08:17
fugas fugas13.11.2019 08:04
Ondřej Holan13.11.2019 07:15
Ondřej Holan13.11.2019 07:14
Ondřej Holan13.11.2019 07:07
Jozef Homola12.11.2019 23:36
Pavel Wolf12.11.2019 22:53
Pavel Wolf12.11.2019 22:36

Příspěvky
Autor: Jozef Homola
Datum: 12.11.2019 23:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To bude topit při jízde se zátěží auta nebo nějak na volnoběh?
Auto dává slušný tepelný výkon ale souvisí to s otáčkami a tedy i se zátěží a pak se musí odlehčit chlazení na chladiči (třeba vypnout vrtuli) jinak motor bude trpět pro podchlazení.

Autor: Ondřej Holan
Datum: 13.11.2019 07:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115884
reakce na ...
Ta vrtule sepne teprve pri teplote nad cca 90, ne? Co jsem se tak kdysi ucil, voda cirkuluje v malem okruhu, pak to termostat pusti do chladice a az potom se pripadne roztoci sahara. Cili ten muj bojlirek bude vlastne prvni chladic v poradi. Mozna ho dat paralelne a pustit do nej termostaticky vodu napr >60st? To je vymyslena hodnota. Ale mela by byt nizsi, nez na kolika otvira seriovy termostat...

Autor: fugas fugas
Datum: 13.11.2019 08:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128616
reakce na ...
Dobrý den,pane Holan, výkon motoru na volnoběh a max výkon ?Pokud by jste chtěl odbočku vsadit mezi termostat a chladič bude potřeba další čerpadlo nebo termostat hodně záleží na odporu okruhu t-kus chladič a t-kus bojler voda poteče vždy snažší cestou .Pokud do série tak je otázka jesti vodní pumpa má rezervu na 2,4m potrubí? Ohřev bude velmi rychlý při délce výměníku 2,4m za podmínky stání a pedálu na doraz.
F.F.

Autor: Ondřej Holan
Datum: 13.11.2019 08:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115884
reakce na ...
Dd,
čili myslíte, že bych mohl zkrátit tu hadici třeba na polovinu? O to mi právě jde - zbytečně dodatečně nezatěžovat motor (ať už úzkým průřezem šneka anebo jeho zbytečnou délkou). Ohřev vody bude probíhat výhradně za jízdy či pomocí teplovodního stávajícího bufíku.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 13.11.2019 08:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Chtěl jsem vám něco poradit nenapsal jste co máte za alternátor a co je to za motor.
Motor už jsem na to narazil rychleji píšu než čtu.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 13.11.2019 08:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Nebylo by vhodnější řešit ohřev TUV, topení a vaření klasicky pomocí PB bomb ? Jsou i ledničky na PB.

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2019 09:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Něco k zamyšlení, už "temperamentní vozidlo ve své tříde" TRABANT (doslovně uvedeno v manuálu) mělo využití pro topení výfukových plynů. Obdobně většina spalováků stacionárních má využity výfukové plyny k něčemu. Takže bez škodlivého narušení spalovacího cyklu bych se ubíral touto cestou.

Autor: Josef Vávrajedenáctý
Datum: 13.11.2019 09:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131115
reakce na ...
Vynikající nápad. Možná ho tazatel použije jen jednou :-))))

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2019 10:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Vy jste úplně mimo.

Autor: Josef Vávrajedenáctý
Datum: 13.11.2019 11:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131115
reakce na ...
Tak si zkuste chvíli (omylem) čuchat u výfuku. Nejspíš už sem nenapíšete. Jste dobrý sebevrah :-)))

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2019 11:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Vy nejste normální a tom to je.

Nechci po vás "spalováky" ani turba typu Garrett, to jste určitě na škole neměli i když tvrdíte že byla těžší než mají strojaři.

Někoho bude zajímat jak to měl ten Trabant. Měl 3 stupňový předehřev vzduchu pro topení kabiny. Ventilátor foukal vzduch pro chlazení hlav pod kryt motoru, čast předehřátého vzduchu šla do meziprostoru na litinový sběrač plynů z válců a poté vstupovala do výměníku na výfukovém potrubí.

Autor: Josef Vávrajedenáctý
Datum: 13.11.2019 11:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131115
reakce na ...
Já zase pochybuji o normálnosti Vaší. Něco jiného je profesionální řešení zajišťující bezpečný provoz a něco jiného je diletantsky hrabat do výfukového potrubí. Spalování s lambdou 1 vytváří vysoký obsah CO a proto je tak nebezpečné.

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2019 12:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Co kdyby jste se probudil?
Jestli je zde někdo diletant, tak to jste Vy.

Žádné hrabání do výfukových potrubí k využití tepla se nekoná.
To může napadnout jen vás, že do kabiny se ženou spaliny.

Autor: Josef Vávrajedenáctý
Datum: 13.11.2019 12:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131115
reakce na ...
Tak navrhněte bezkontaktní řešení a doložte výpočtem, že to bude fungovat. Nebo jen tak plácáte?

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.11.2019 12:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Myslím, že čtenáři si udělají představu kdo plácá.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 13.11.2019 13:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Celé je to podle mého názoru nesmysl. Jak to chápat. Před umytím nastartujete motor pro ohřátí TUV ? Nebo si někam vyrazíte ? Obytné auto se snad někde zaparkuje a nějakou dobu v něm bydlíte. Každý den potřebujete TUV, potřebujete vařit atd. Nechápu jaký to má mít význam a jak to plánujete používat. Ten ohřev má význam jen pro první den po jízdě. Nebo snad toto účel ?

Autor: Ondřej Holan
Datum: 13.11.2019 16:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115884
reakce na ...
Smysl ci nesmysl bych ponechal na zadavateli, ne? Auto mi jede denne, cestujeme a objevujeme. Kdybych chtel smrdet na jednom miste, jedu do hotelu a nespim v aute 🤪
Toz asi tak

Autor: fugas fugas
Datum: 13.11.2019 17:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128616
reakce na ...
Podívejte se okolo kamionu u vyfuku maj soudek na vodu. Už je to pár let co jsem dělal kamarádovi na mkd válec na vodu a skrz trubku na výfuk valec byl asi z 219 a výfuk 76 nebo 89 mělo to nevýhodu v zimě to musel na noc vypustit a ráno nalít novou vodu. Teď používá konvici a vodu ohřeje v kabině za sedačkou vozí barel a mikrovlnku.Jezdí ale 4 dny v autě a 3 doma.Právě špekuluje dát na boudu fotovolt.
F.F.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 13.11.2019 20:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
U obytáku máte výfuk půl metru nad silnicí a když netrefíte místo a bude to moc horké tak vodu vyvaříte. Když ne tak to budete dojit jak kozu v kleče. Asi jdete špatným směrem.

Autor: fugas fugas
Datum: 13.11.2019 17:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128616
reakce na ...
Dobrý den, proč do spalování? Vždyť je to plech navíc okolo výfuku třeba PV3S nebo krbová vložka s oplechováním.Zkuste hmátnout na tlumič po celodenní jízdě v noci dokonce i svítí a kolik tepla utíká jde využít jinak třeba jako lázeňský kamna.
F.F.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 12.11.2019 22:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Na ohřátí 8l vody 20/90 pří výkonu výměníku 1 kW to bude trvat asi 40 minut na 60 asi 25 min. S tím výkonem výměníku vám neporadím. Ale bude to asi pro motor záhul záleží co je to za motor.

Autor: Ondřej Holan
Datum: 13.11.2019 07:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115884
reakce na ...
Jedna se o MB Sprinter se sestivalcovym trilitrem.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 12.11.2019 22:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Důležitější je jak rychle dokáže chladící systém dál potřebný výkon, 8l vody je asi 2x tolik vody než je v samotném motoru a určitě bych to neohříval na 90st. Možná že bych měl typ jak máte v autě silný alternátor?

Autor: Ondřej Holan
Datum: 13.11.2019 07:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115884
reakce na ...
No v bojleru bude po ustaleni podobna teplota jako v chladicim okruhu, ne? Proto pocitam s temi cca 90 st.
Variantou byl i elektricky dohrev, ale pointa je v moznosti ohrevu vody stavajicim naftovym prihrevem motoru i pri vypnutem motoru a skaredem pocasi.

Autor: Pavel Wolf
Datum: 13.11.2019 08:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Píšete i o tom dohřevu co jsem chtěl navrhnout ale ty svíčky by museli být přímo v té nádobě jinak to bude mít obrovské ztráty. Svíčka stojí do 2 stovek výkon asi 160 W. Určitě se lepší táhnou dráty než voda a je to bez výměníku. Svíčky můžou být zapínány ve dvou stupních. Ten výměník musí být dobře udělaný bude to mít v autě otřesy. Šel bych do té elektriky.

Autor: Josef Vávrajedenáctý
Datum: 13.11.2019 09:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131115
reakce na ...
Základem je vždy výpočet. 8 litrů x 50 stupňů x 4180/3600= 460 Wh. Děleno 12V je 38Ah. Proto se elektrikou dá uvařit maximálně kafe :-)

Autor: Pavel Wolf
Datum: 13.11.2019 09:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
V autech nafta se běžně používá předehřev motoru s odběrem 45 A.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama