Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Zapojení čerpadla vrtané studny

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 19.04.2020 14:58
uživatel: 113007

Zdravím, nejsem elektrikář a potřeboval bych poradit, zda lze vyřešit jednu věc. Před 10 lety, když jsme rekonstruovali dům a dělali celou novou el. síť, jsme nepočítali s tím, že někdy budeme dělat vrtanou studnu a používat čerpadlo, takže se do dílny pro tyto účely neudělal extra přívod 3F elektřiny. V dílně nyní máme pětikolíkovou 3F zásuvku, která je v rozvodné skříni v domě připojena přes svodič přepětí, proudový chránič Moeller PF6-40/4/003 a jistič PL7-C20/3. Před jednu z fází je přes uvedený proudový chránič též připojen do dílny i zásuvkový 220V okruh. Pořídili jsme do vrtu třífázové čerpadlo PCH1 T4-85-10, proud motoru 1,5 - 1,9A, s kabelem se 4 vodiči, proud jde do čerpadla přes motorový spouštěč nastavený na 1,9 A a snímač hladiny. Zatím je čerpadlo zapojeno přes redukci z 5 kolíku na 4 kolík do 3F okruhu. Problém je v tom, že při zapnutí motorového spouštěče čerpadla ihned vypadne proudový chránič a prakticky nejde nahodit. Museli jsme tedy v rozvodné skříní na radu elektrikáře, který v domě elektřinu dělal, odpojit proudový chránič a 3F okruh do dílny je nyní zapojen jen rovnou přes jistič. Budeme to muset takto bez proudového chrániče nechat, když bude na okruh napojené čerpadlo vrtu, nebo to lze vyřešit i výměnou proudového chrániče a případně za jaký, aby ho čerpadlo hned nevyhazovalo ? Souvisí s tím nějak i ten svodič přepětí ? Předem děkuji za radu.

Napadlo mne ještě, když do dílny vede jen jeden 3F kabel nyní bez proudového chrániče, zda v dílně neoddělit zásuvku od čerpadla a nedat před zásuvky v dílně proudový chránič a před čerpadlo taky proudový chránič, ale jiného typu, jen nevím jakého, když čerpadlo nemá N vodič, a zda nepoužít chránič se zpožděním ?

odpovědět na příspěvek