Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

typ plyn. kotle - r. 2020

Autor: Jan Navrátil
Datum: 19.05.2020 19:43
uživatel: 131809


Dobrý den,
chystáme se letos napojit na plyn (teplo, TUV, sporák). Plynař, s kterým jednáme, nám tvrdí, že letos lze používat už jen kondenzační kotle.

Problém je v tom, že umístění kotle od bojleru bude tak daleko (z chodby přes ložnici do koupelny), že by nám kondenzační kotel (topící na 55°C) ohřál vodu v bojleru tak na max. 45°C. Zároveň u kondenz. kotle máme obavu o teplotní komfort v obytných místnostech, neboť dosavadní topení uhlím s otopovou vodou 70-80°C je něco úplně jiného.

Proto bychom raději nějaký kotel nekondenzační, který pracuje s vyšší teplotou vody.

V úvahu by prý ještě připadalo použít nějaký speciální bojler a přímým propojením s kotlem dosáhnout v něm vyšší teploty. Což by sice možná řešilo TUV (za cenu vyhození pár let starého bojleru a dalšího vedení trubek :( , ale furt je tu nízká otopová teplota pro radiátory.

Prosím, je ještě možné použít i jiné typy kotlů, nebo opravdu kondenzační kotel je to jediné, co nám zbývá?


Děkuji moc za odpovědi.

JN

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Josef Vavra20.05.2020 17:46
Jozef Homola20.05.2020 17:39
Jan Navrátil20.05.2020 16:46
Mirek Svejda20.05.2020 14:49
Josef Vavra20.05.2020 14:22
Jan Navrátil20.05.2020 13:59
Mirek Svejda20.05.2020 13:15
Jan Navrátil20.05.2020 12:16
Josef Vavra20.05.2020 09:23
Jan Navrátil20.05.2020 08:00
Pavel Pavlo20.05.2020 07:37
Jan Navrátil20.05.2020 07:32
Pavel Pavlo20.05.2020 06:36
Ondřej jjj20.05.2020 00:07
Jozef Homola19.05.2020 23:16
Jan Navrátil19.05.2020 22:48
Karol Konárik19.05.2020 21:22
Pavel Pavlo19.05.2020 21:03
Jozef Homola19.05.2020 20:56
Ondřej jjj19.05.2020 19:59

Příspěvky
Autor: Jan Navrátil
Datum: 19.05.2020 22:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
Děkuji všem.

Takže shrnutí:
- atmosférické kotle lze používat, ale musejí splňovat nové emisní limity
- v popisu některých z nich je uvedeno, že se napojují do stávajícího komína. Ten my ale chceme zachovat pro případný krb do budoucna, takže toto řešení u nás není možné. Ten kondenzační kotel by měl komín svůj, průchod stropem na střechu. Lze takto řešit i atmo kotel? Nebo z důvodu teplejších spalin musí jít právě do zděného komína?
- platí tedy, že teplotu na kondenzačním kotli si mohu sám zvýšit (i když píšete, že se to nedělá). Ale ta možnost tu je, ano? PAk tedy nechápu, proč se o tom plynař nezmínil, stále mluvil o 55°C kotle a konečných 45°C po celé té anabázi z kotle do bojleru.
- ano máme bojler klasický (resp. kombinovaný), napojený stejně jako radiátory. Takže než se tam voda dokodrcá, tak má tepelné ztráty. Proto ta obava, že se voda v bojleru neohřeje na požadovaných 60°C např.
- elektřinou by to dotápět teoreticky šlo, ale nemáme "noční" proud, takže na nějaké trvalé doohřívání by to bylo drahé. Využíváme to výjimečně např. v létě, když je potřeba někdy bez topení ohřát vodu. To pak dražší sazbu neřešíme, je to opravdu ojediněle.

Ještě jednou moc díky za všechny reakce, i za případné další.
JN

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.05.2020 23:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Každý typ kondenzačního kotle je zkoušen akreditovanou zkušebnou na na trvalý provoz 80/60°C a musí vyhovět a to emise i účinnost. Může se stát ale, že z fabriky je přednastaven na max. 75°C. tu změnu možná může změnit servisní technik. Uživatel kotle si může navolit teplotu výstupu v rozsahu 10 až 80°C (Protherm condenz) ale některé typy to mají výše třeba od 30°C.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 20.05.2020 00:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
1) atmo kotle museji byt ve vyvlozkovanym komine vlozkou vetsinou v nerezu 130mm. To vam rekne i vas kominik a prez to vetsinou vlak nejede

2) kondenzak muze mit teplotu idealne 50C ale i vic. Ale jde oto ze kondenzuje u nizsich teplot a to vam prinese usporu v plynu oproti atmosferickych kotlu. Ale nevadi jim tak moc hlavne pokud maji nerezovy vymeniky ze topi na vetsi teplotu

3) Kondenzak jak pisete ma spalinovou cestu jednodusi.. vetsinou staci dat 1 trubku 80mm na spaliny na strechu a udealne na kotel dat rozdelovac a privod vzduchu brat druhou 80mm trubkou z fasady

4) u kondenzaku je fakt nejlepsi ohrev vody do zasobniku resit ne jako radiator ale tak ze od kotle date 2 trubky do bojleru. A zasobnik se ohreje jen kdyz je treba na libovolnou teplotu

5) plynare vymente. Zbytecne vas vystrasil. Ale je mozny ze ste to jen spatne pochopil a treba jen myslel ze budete mit zasobnik jako radiator. Ale nato doporucuji zapomenout a udelat to správně

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 20.05.2020 06:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Pochopil jste to správně.
V podstatě lze u vás udělat obojí i odvod spalin KK koaxiálně přes strop.

Jediná nevýhoda je,že nemáte nízkoteplotní systém (máte malé radiátory).
Nenapsal jste jaký výkon kotle potřebujete,ani kolik radiátorů máte.
Jejich výměna (zvětšení) by byla pro vás nákladná?

Autor: Jan Navrátil
Datum: 20.05.2020 07:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
Co se týče radiátorů, tak máme 3 v kuchyňi/obývacím pokoji, 1 v děcáku, 1 v ložnici, 2 v koupelně + žebřík a bojler tamtéž a 1 radiátor v technické místnosti. Tím, že z chodby zmizí kotel na tuhá paliva a bude tam kotel plynový, tak plánujeme ještě jeden radiátor do chodby, jinak by tam byla zima.

Komplet výměna všech radiátorů by byla asi dosti nákladná. Radši bych zachoval současný stav.

Co se týče výkonu kotle - ještě nemáme jasno. Dosud topíme kotlem Dakon na uhlí, s výkonem 13,5kW a tento výkon je víc než dostatečný pro celý dům, spíše ho musíme "krotit". Konktétní kotel budeme probírat s topenářem/plynařem postupně. Nějaké typy?

Náš dům je starý kamenný s 80tkami zdmi, starými špaletovými okny. Izolace žádná, na půdě seno, to izoluje stropy :-) O izolaci se nepokoušíme, soused to udělal + výměna oken za těsná a prostupuje mu všude vlhko - dům nedýchá. Muselo by se udělat podřezání celého domu, což neplánujeme ani náhodou.

Ještě mě k tomu TUV napadá - co ponechat stávající kotel ve stejném systému s novým plynovým kotlem? Ještě 2 roky ho lze provozovat, pak by se mohl vyměnit za nějaký menší kotlík do 10kW, aby se na něho nevztahoval zákaz. A tímto kotlem si přitápět v případě potřeby pár dní v roce (silné mrazy, potřeba doohřátí vody v bojleru, ...) Klidně jen dřevem, pár špalíků nám zvládá vytopit dům v přechodovém období, když je potřeba. Je toto reálné? Lze mít na jednom otopovém systému kotel plynový i na tuhá paliva?

JN

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 20.05.2020 07:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Oba kotle lze mít.

Píšete,že musíte kotel "krotit"...pokud byste zatopil ve vašem kotli na 60°C dům by se nevyhřál?

Autor: Jan Navrátil
Datum: 20.05.2020 08:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
Doporučená teplota na kotli je 70°C kvůli zamezení kondenzace dehtu.

Takže já topím tak, že při zátopu mám regulátor na kotli na 80°C, aby se dům vyhřál co nejrychleji, oběhové čerpadlo se mi spouští při teplotě vody 60°C. Když už je v domě teplo, stahuji regulátor na 65-70°C. Když ale nejsou kruté mrazy tak i s tímto nastavením teplota na kotli časem vystoupá k 80°C (i víc). Pak otevírám bojler, pouštím radiátor v technické místnosti, případně přizavírám trošku komínovou klapku tahu.

Autor: Josef Vavra
Datum: 20.05.2020 09:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Že je kondenzák levnější než dříví dokazuje například vlákno
https://forum.tzb-info.cz/143230-vaillant-vu-256-5-5-ecotec-plus-erelax-ekvitermni-regulator/vsechny-prispevky#text230
Že jde topit kondenzákem vysokými teplotami v ekonomickém provozu dokazuji já. Běžně topím 60/30 a to stačí na ohřev vody v bojleru i na precizní funkci radiátorů. Stačí seřídit otopnou soustavu. V nejhorším se přizpůsobíte požadavkům kotle a splníte podmínku dT 20 K. Tedy budete topit 60/40. I to není nic strašného, jen platíte za plyn o 5 % víc.
Pokud té vody nepotřebujete hodně (já ohřívám 1000 litrů denně pro 20 lidí) , pak se možná vejdete i do režimu 50/30 a pak už jste na maximu účinnosti a není co dalšího řešit.
PS: Nevyměnil soused i topný zdroj? To by problémy vysvětlovalo.

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.05.2020 20:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Kotel kondenzační ohřeje spolehlivě vodu na 75 a některé i 80°C. Například na vysokých teplotách topí v Anglii asi 15 mil kondenzačních kotlů a nikomu to nevadí. Provozují to proto tak, že kotle při odchodu z domu vypínají a před příchodem zapnou )třeba časovačem nebo dálkově. Takže musí topit naplno aby se ten výpadek dohnal. Statisticky je doloženo, že topí průměrně za den 7,5 hodiny. Je to tam takový "zvyk". Samořejmě nejsou tam takové mrazy ale jsou zvyklí na "horší" komfort než je tomu u nás. Neexistuje zákon EU, který by zakazoval atmosférické kole ale existuje zákon, který stanovil nové účinnosti a limity exhalací a ty kotle, které to neplní musely jít z trhu pryč. Nové atmosférické kotle už limity splňují a prodávají se. Nevím kolik je takových značek ale ty co jsou na přiloženém obrázku na trhu jsou a prodávajkí se.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 19.05.2020 21:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Za stacionární Viadrus G42.

Autor: Karol Konárik
Datum: 19.05.2020 21:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131429
reakce na ...
Že se na ty nesmysly mimo mísu nevykašlete. Copak nejste soudný? A to je pořád dokola....

Autor: Jan Navrátil
Datum: 20.05.2020 12:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
- pro těch 20 lidí ohříváte v normálním bojleru, a nebo v tom pro plyn uzpůsobeném a propojeném s kotlem napřímo?

- co znamená dT 20 K? Že rozdíl teplot out/in je 20°C? To se musí dodržet proč? Norma? Podmínka funkčnosti kotle?

- při nastavení 60/40 a ponechání současného bojleru (který pro plynové topení nevyhovuje, ale my preferujeme jeho zachování) by k bojleru po delší cestě dorazilo tak 55 °C , další ztráta bude při předání tepla do bojleru, takže mi to nahřeje vodu jen na cca 50°C (takto mi to vysvětloval topenář). Proto při požadavku na ohřev bojleru na 60°C bych musel topit asi tak na 70°C (musel bych tedy nastavovat 70/50? A jde to tedy, byť by to bylo neúsporné?)

- ten ohřev bojleru na 60°C by byl jen 2x týdně, kdy je velké koupání. Vykoupat děcka a sebe (cekem tedy 4 lidi). V ostatní dny by 45°C pro každodenní večerní osprchování stačilo. Takže mi jde o to, mít 2 dny v týdnu možnost topit krátce (pár hodin) na vyšší teplotu.

- nějak úplně nepreferuji extra úsporné topení z každou cenu. Jestli kotel pojede na max. účinnost nebo ne, nebo jestli zvýšením topné teploty zaplatím v globálu o 5% více (kolik to je za rok? 1500-2000 Kč ?) - tak to fakt neřeším. Pro mě je prioritou zachovat současný teplotní komfort, mít dostatečně teplou vodu, a to vše s co nejméně práce, stavebních úprav a pořizovacích nákladů. Poplatky rozprostřené do celého roku neřeším, měsíčně je to pakatel.
Za uhlí platíme cca 18-20 tis. ročně, k tomu tak 2500 - 3000 Kč za vaření (PB bomby) a něco za elektřinu, když si přitopíme v létě do bojleru. K tomu práce s uhlím při skládání, prach, štípání dříví, donáška do domu, ... Takže když se s plynem vejdeme do cca 30tis. za rok a to vše bez práce, budu spokojen. A jestli bych mohl někde pár stovek ušetřit, to není pro mě relevantní.

- k tomu sousedovi: má stejný starý kamenný barák jako my, žádná hydroizolace. Od nepaměti se tam topilo lokálními topidly na dřevo a uhlí. Pak si domek zmodernizoval, nějaké zateplení, výměna oken a přešel na plyn. Od té doby si stěžuje, že když netopí, tak se mu dělají od spodu vlhké mapy na zdech. V postatě musí sem tam přitopit i v létě, aby mu to nevlhlo. Před 3mi lety vyměnil kotel za kondenzační. Problém ale zůstává. My topíme uhlím a dřevem, okna stará špaletová, sem tam škvírka a vlhkostí netrpíme. Proto budu mít raději dům se ztrátami a vyšší spotřebou, než mít problémy s vlhkostí. A podřezávat kamenný barák fakt ne.

JN

Autor: Mirek Svejda
Datum: 20.05.2020 13:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Prvotní otázkou je, zda můžete bojler připojit přímo ke kotli. Pokud jsem se nepřehlédl, tak jste na to neodpověděl. Pokud to můžete propojit standardním spůsobem, tak není co řešit. Navíc při přímém propojení ohříváte plynem TUV celoročně. Dále si uvědomte, že stávajícím kotlem zřejmě netopíte celý den. S plynovým kotlem budete topit trvale, takže stačí nižší teplota do radiátorů.

Autor: Jan Navrátil
Datum: 20.05.2020 13:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
Propojit by to šlo, znamená to:

- cca 7-8 m nových trubek a probourání (provrtání 2 zdí). To asi problém není.

- vyhodit stávající bojler, který je 5 let starý a zcela funkční. Což mně je líto a z principu se mi příčí vyhazovat funkční věci, když by se našlo jiné (byť třeba prozatímní) řešení.

- nákup nového + nové vedení trubek + práce odhaduji na cca 15 tis. Kč (?). Někdo se tu zmínil, že zvýšenou teplotou by se spotřeba plynu zvýšila o cca 5% a já to odhadoval na 1500-2000 Kč za rok. Možná se hrubě mýlím, ale jestli ne, tak můžu takhle v pohodě dalších 7-10 let fungovat se stávajícím bojlerem (samozřejmě s ohledem na jeho životnost) a budu na stejné ceně, jako kdybych ho teď nstaloval rovnou.
Jasně, až tento doslouží, tak by se koupil nový vhodný pro plyn a ty trubky by se tam donatáhly.

Proto preferuji zatím ponechat stávající bojler a najít řešení jeho ohřevu tak, jak je, je-li to technicky možné.

Jinak stávajícím kotlem topíme celý den i přes noc (tedy v zimním období). Přes noc přitlumíme, ráno proklepeme, příložíme a kotel jede dál. V létě samozřejmě netopíme vůbec. V přechodovém období jaro a podzim jak kdy. Někdy zatápíme jen večer pro tepelnou pohodu a pak necháme vyhasnout, někdy topíme i pár dní za sebou v kuse - dle potřeby.


jn

Autor: Josef Vavra
Datum: 20.05.2020 14:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Pan Švejda správně připomíná, že nejjednodušší by bylo natáhnout třetí trubku přímo k bojleru. Možná by stačila i 18ka, ať jsou ztráty chladnutím co nejnižší. Potvrdit výpočtem!!
Když ale vidím nacenění práce, tak to neřešte. Snadno zvládneme i současný provoz pouze správným nastavením systému.
Bojler jsou klasické Dražice 180l /1m2 popsáno zde
http://kondenzace.kvalitne.cz/magneticka-uprava-vody/
už jede 13 let a ohřál vodu za půl milionu korun. Ani se mi tomu nechce věřit, ale je to tak.
Sousedovi poraďte, ať zruší ten koaxiální komín od kotle. Zrušením klasického topeniště přišel o podtlakové větrání a vlhko na sebe nenechalo dlouho čekat. Vlhkostní bilance zdí se mění i rok.
Vy neudělejte stejnou chybu a nechte si udělat jednoduché odkouření
Popisuji zde
http://kondenzace.kvalitne.cz/proc-se-ke-kk-nehodi-koaxialni-komin/
stejný problém se řešil ve vláknu
https://forum.tzb-info.cz/137356-vytapeni-novym-kondenzacnim-kotlem
Teplotní spád kotle je dobré dodržet z důvodu jeho dlouhé životnosti. Je to jednoduché. Jen popíšete radiátory a nastaví se ventily u radiátorů na správné hodnoty.
Nákladově na tom budete určitě líp. Lze potvrdit výpočtem z rozměrů domu a tloušťky zdí a materiálů.
Jaký kotel si vyberete je na Vás. Technické rozdíly mezi značkami jsou minimální, cenové značné.
V provozu mám Prothermy a do zálohy jsem koupil Viadrusy po 13 tis.
https://www.viadrus.cz/plynove-kotle/kondenzacni-plynovy-kotel-viadrus-k4-h-26-cz11.html
Teď už cenu mírně zvyšují. Pokud se chcete osobně ozvat, kontakt najdete. Vše ověřeno provozem, proto si mohu dovolit ručit i finančně.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 20.05.2020 14:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Proč chcete měnit stávající bojler ? Ten snad stačí jen přepojit. Vratku můžete nechat beze změn a jen přidat další trubku mezi bojlerem a kotlem. Teplotu v bojleru snímá kotel teplotním čidlem, který by jste musel zasunout do jímky bojleru (pokud tam nějakou máte). Kotel má v sobě trojcestný ventil. Regulace vyhodnocuje teplotu v bojleru a pokud zjistí, že poklesla pod nastavenou hodnotu, tak přepne trojcestný ventil a dotopí bojler prostřednictvím té přidané trubky. V regulaci kotle si nastavujete výkon kotle a teplotu nezávisle pro topení i TUV. Můžete mít topení vypnuté a kotel se bude starat jen o bojler.

Autor: Jan Navrátil
Datum: 20.05.2020 16:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131809
reakce na ...
Já ho měnit nechci. Takhle, jak to popisujete by to bylo fajn. Ale topenář tvrdí, že tento bojler (Dražice kombi, OKC 125, 125 L) nelze takhle použít. Že na to musí být bojler k tomu určený, prý nějaký celoplošně výhřevný (?), nebo velkoplošně výhřevný (?) - přesně ten pojem už nevím. Snad prý kvůli zabránění cyklování kotle či co ... nevím, nerozumím tomu. Plynové kotle a s tím spojené věci jsou pro mě zatím velká neznámá, snažím se rychle něco načíst, abych nebyl pak zcela mimo a mohl s ním aspoň trošku na úrovni diskutovat. Proto i mé (možná naivní) dotazy zde.

Autor: Jozef Homola
Datum: 20.05.2020 17:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Topenář může mít i pravdu. Zásobník musí mít tak velkou výměníkovou plochu aby stačit odebrat výkon kotle při vytápění do vody jinak může cyklovat.

Autor: Josef Vavra
Datum: 20.05.2020 17:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Informace už máte všechny, jen číst a případně volat, pokud něco není jasné. Na topenáře moc nedejte, nejspíš ho ženou partikulární zájmy. Ukázky náročného provozu máte taky včetně vhodných magnetů pro prodloužení životnosti bojleru.
Topenář pravdu nemá. Výkon kotle jde přizpůsobit bojleru.

Autor: Ondřej jjj
Datum: 19.05.2020 19:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Mate trosku spatny informace

Kondenzak vam vodu do bojleru ohreje klidne na 60C


Edit: ale jde oto ze vy mate asi udelany zasobnik jako radiator a to se tak u nich nedela

Musite dotahnout 2 trubky k nemu od kotle a kotel ho bude nahrivat solo a nebo vymenit zasobnik za elektricky

Jde oto ze kdyz chcete mit kotel ab byl usporny ma se topit na mensi teplotu. Ale zvladne i 70C, coz nedava smysl proc topit na tak moc. 2/3 zimy staci 50C a kdyz na tyden prijdou mrazy teplota se na kotli zvedne treba na 70

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama