Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

tloustka izolace v prizemi

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 19.06.2020 12:53
uživatel: 132680


Dobry den,

chystam se delat podlahu v prizemi kamenneho baraku. Samozrejnme, resim odvlhceni atd. Ale mam v planu dat pod podlahove topeni jeste 2x 120 mm EPS-150. Zednik mi rika, ze je to moc, ze to bude pracovat, kdyz se zapne podlahove topeni. To prizemi je v podstate bez izolaci, je tam udelam odvetrani drenazni trubkou do kominu, a to po cele plose podlahy, ne jen u zdi, na to kacirek, pak zakladni beton cca 6-7 cm s armovanim, na to ten polistyren EPS-150 2x 120 mm a pak systemova deska cca 5 cm a na to 6 cm betonu (asi taky s kari siti?) a dlazbu.
Otazka zni - musim se bat tech 24 cm izolace v podlaze, mam dat min?

Dekuji za rady. Uz bourame podlahu, a zednik, ktery bude to betonovat prisel s tim, ze je to moc. Tak at nekopeme zbytecne moc.

Diky!!!

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Mirek Svejda28.06.2020 09:54
Lászlo Bessenyey25.06.2020 18:26
Mirek Svejda24.06.2020 08:30
Lászlo Bessenyey23.06.2020 22:08
Mirek Svejda23.06.2020 14:59
Lászlo Bessenyey23.06.2020 12:00
Lubos Siska23.06.2020 09:43
Mirek Svejda23.06.2020 08:40
Lászlo Bessenyey22.06.2020 22:31
Lászlo Bessenyey22.06.2020 22:21
Lászlo Bessenyey22.06.2020 22:21
Jiří Kubíček22.06.2020 17:13
Lászlo Bessenyey22.06.2020 16:09
Josef Vavra22.06.2020 11:30
Lubos Siska22.06.2020 11:11
Mirek Svejda22.06.2020 10:47
Jiří Kubíček22.06.2020 10:46
Lászlo Bessenyey22.06.2020 10:11
Lubos Siska22.06.2020 10:02
Lászlo Bessenyey22.06.2020 09:10
Mirek Svejda21.06.2020 18:54
Lászlo Bessenyey21.06.2020 17:06
Lubomir Švarc20.06.2020 10:21
Lászlo Bessenyey20.06.2020 10:01
Jozef Homola19.06.2020 20:29
Mirek Svejda19.06.2020 20:08
Lászlo Bessenyey19.06.2020 19:25
Jiří Kubíček19.06.2020 18:39
Mirek Svejda19.06.2020 18:33
Jiří Kubíček19.06.2020 17:26

Příspěvky
Autor: Jiří Kubíček
Datum: 19.06.2020 17:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, podlaha s podlahovým topením bude mít u podlahy větší teplotní rozdíl, takže dobře to tepelně zaizolovat se hodí. Na durhou stranu vše má své smysluplné hranice. Vy tam chcete dávat 24 cm EPS a ještě systémovou desku, která též obsahuje tepelnou izolaci. Ačkoli jsem fanda dobře zaizolovaných domů, tak dávat do podlahy někde mezi 25 - 30 cm izolace už mi přijde trochu zbytečné, i když jsou takoví, co vám to schválí. Jedná se o rekonstrukci starého domu, takže nemusíte honit každý watt tepelných ztrát kvůli dotaci nebo nějakému splnění standardu. Mně osobně by bohatě stačilo cca 15 cm + ta systémovka a považoval bych to za velice dobře zateplenou podlahu, ale je to prakticky na vás, co zvolíte, můžete použít i těch 24 cm izolace a moc nevěřím tomu, že by to pracovala nějak o moc rozdílně, než kdybyste tam dal třeba těch 15 cm. Budete mít EPS150S a navíc podlahové topení je nízkoteplotní a zpravidla teplota topné vody zde nepřesáhne nějakých 30-35°C a to i v mrazech. Platí nějaké hygienické normy pro teplotu podlahy s podlahovým topením a teplota většinu topné sezóny bude někde kolem 25-30°C a to na ten EPS podle mne nemá prakticky žádný vliv.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 19.06.2020 18:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Já bych tam nedával ani tu systémovou desku. Beru ji jen jako zbytečně drahou izolaci.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 19.06.2020 18:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, souhlasím, taky bych za ní neutrácel, ale to záleží na tazateli, jestli si navýší tepelnou izolaci, použije separační fólii a trubky podlahovky uchytí přes fólii do izolace, nebo zda použije systémovou desku.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 19.06.2020 19:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Dobry den,

mockrat dekuji za prispevek. Ohledne pouziti/nepouziti systemove desky - to nebudu delat sam, ale topenar, a ten tvrdi, ze bez systemove desky to je PT bez zaruky spravneho fungovani, ze se sice usetri, ale systemova deska je prvek, ketry zajistuje kontakt trubek s betonem/anhydrydem po maximalni plose a zajisti maximalni efektivitu topeni. Ze bez toho to fungovat bude taky, ale nejak, nikdo nevi jak. Mozna jsem naivni, ze mu verim)
Jinak duvod, proc tam chci dat 2x12 je hlavne ten, ze skoro na 1 vrstvu polistyrenu uz material mam. Tak muzu teoreticky dat druhou vrstvu tenci, ale pak bych to musel presne spocitat na baleni, a mel dokoupit chybejici 12 plus tu druhou tloustku. Ale davat 12 + 3 abych se dostal na 15 mi prijde divne... A kdyz uz budu davat 8 nebo 10, tak to se cenove moc nelisi od 12, ale mam to s 12 jednodussi.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 19.06.2020 20:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Ono je to opačně. Systémová deska naopak zmenšuje kontaktní plochu mezi trubkami a anhy/betonem. Podívejte se, jak ta deska vypadá. Myslíte, že tu špunty z izolačního materiálu zlepšují kontakt ?

Autor: Jozef Homola
Datum: 19.06.2020 20:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
https://www.youtube.com/watch?v=NZxIZpwFiBg
https://www.google.cz/search?source=univ&tbm=isch&q=floor+heating+on+wire+mesh+videos&sa=X&ved=2ahUKEwjd0pSLwI7qAhVGVsAKHUDhBawQsAR6BAgHEAE&biw=1429&bih=985

Místo systémové desky a sítě do betonu udělejte kladení a vyvázaní na síť a určitě to bude mít lepší distribuci tepla. Ve světě se to tak běžně dělá.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 20.06.2020 10:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Tak to diky moc, to jsem netusil. To je bomba, ze existuje tento forum a jsou tu lidi, co jsou tu kompetentni lidi ochotni se podelit.
Vsem vam moc dekuji!

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 20.06.2020 10:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Zrovna dle prvního videa bych to tak nedělal.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 21.06.2020 17:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Dobry den,

muzete to rozvest? Proc ne, a jak tedy?
Dekuji.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 21.06.2020 18:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Záleží na tom, z čeho bude roznášecí vrstva. Dneska se většinou používá litý anhydrit nebo litý beton. V tom případě je složení.
Izolace, na to separační filie zabranující protečení betonu pod izolaci. Kolem stěn dilatační pásy. Pomocí sponek se přichytí trubky do EPS a celé se to zalije betonem nebo anhydritem. Videí nebo návodů jak se to dělá najdete na intyrnetu kvanta. Přitom anhydrit má výhodu ve vyšší pevnosti, takže se používá tenčí vrstva a nemusí se řešit dilatace velkých nebo členitých ploch. Zase ale nemá rád vlhkost. Samozřejmě se používá i zavlhlá mazanina, ale musí se dělat silnější vrstva. V tom případě někdo používá i ty kari sítě, ale ve svém okolí neznám nikoho, kdo by to takto v posledních cca 20 letech dělal. Klasicky jek jsem uvedl na začátku je to podstatně jednodušší a rychlejší.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 09:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Jasne, takze sponky do EPS. No, tam prave je ten nedostatek, ze trubka lezi na izolantu a beton neobklopi celou trubku, takze efektivita topeni bude snizena. V tom prvnim videu trubka lezi na kari-siti a je ve vzduchu, takze konkakt s betonem je mnohem lepsi. Ma to ale jedno ALE- beton bude pracovat a trubka se casem odre o kari-sit. Hledal jsem o tom zpusobu info, a zjistil jsem, ze v Rusku to tak delaji uz davno, a prisli na to, ze to po x letech znici trubku. Takze bud se pod trubku ma davat neco, po cem trubka bude klouzat, nebo v Nemecku to delaji obracene, kari sit na distancnich podlozkach lezi na izolantu, a trubka je pod kari siti, takze fakticky ve vzduchu. A kontakt se betonem je maximalne mozny. Tzn. had se polozi rovnou na EPS, na to se polozi kari sit, a pak se to zvedne na distancni podlozky, a pak se k tomu vaze trubka zespod.
Co si o tom myslite?

Autor: Lubos Siska
Datum: 22.06.2020 10:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Dobry den,

ano, tak je to spravne. Kari rohoz potom zlepsi a zrovnomerni prenos tepla.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 10:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Super, diky. To se mi taky libi. Staci v tomto pripade 6 cm betonu? Kari sit by byla ma 3cm distancnich podlozkach, a cca 1 cm pod ni by byla teplovodni trubka? Tzn. nad trubkou 4 cm betonu s kari siti.

Autor: Lubos Siska
Datum: 22.06.2020 11:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Ten beton sa asi nepodari tak napresno dat. 6 az 7 cm betonu by malo byt minimum.

Autor: Josef Vavra
Datum: 22.06.2020 11:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Fotogalerie:
Podlahu jsem si nechal dělat betonovou s vlákny a při měření na průhyb se jako nejhorší jeví místo pod bodovou zátěží. Na obrázku je zjištěný průhyb podlahy 35um pod osobou 80 kg beton 6 cm na polystyrenu 10 cm. Průhyb měřitelný do vzdalenosti 2 metry. Proto by mělo být výhodnější dát kari síť dolů. Vznikne tak mechanicky odolnější podlaha.
Co se týče dopomoci kari sítě k tepelné vodivosti, můžeme zkusit jednoduchý výpočet špalíku betonu 0,06 x 0,1m, délka 0,1 m Vodivost 1,2 x 0,06 x 0,1 / 0,1 = 0,072 W/K a odpovídajícího drátu 6ky kari sítě 60 x 0,005 x 0,005 / 0,1 = 0,015 W/K. Kari síť 6ka tedy přispívá k tepelné vodivosti pouhých 20% a hlavně je jedno, v jaké výšce ji uložíte.
Ve výsledném výkonu to může být zvýšení o nějakých 5% (hrubý odhad návazností tepelných vodivostí).
Odření o kari síť spíš svědčí o nespojitém a popraskaném betonu a tento jev by neměl vůbec připadat v úvahu. Podrobně způsob kladení smyček probírám ve vláknu
https://forum.tzb-info.cz/147167-vypocet-a-optimalizace-pt
tak se můžete vyvarovat chyb v návrhu.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 22:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Dobrý den,

děkuji, přečetl jsem to, něco i jako laik jsem pochopil)

Autor: Lubos Siska
Datum: 23.06.2020 09:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Zdravim,

tie "vypocty" si vobec nemusite vsimat. Spravne ulozenie kari rohoze je vzdy len nad PT, nikdy nie pod nim. Treba si tiez dat pozor, aby vrstva betonu nebola prilis hruba, pretoze kazdy cm betonu navyse potom zvysuje poziadavku na zateplenie (polystyrenom) zospodu.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 22.06.2020 10:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, když ale budete mít trubku v systémové desce, tak též leží na izolantu a ještě jsou kolem ní výčnělky nebo nopy systémové desky. Můžete to udělat na karisíti, která zpravidla vůbec v plovoucí roznášecí vrstvě být nemusí, ale budete pak potřebovat větší vrstvu roznášecí vrstvy. Ať to vezmu z jakéhokoli hlediska, je nejlepší trubku uchytit přes separační fólii k izolaci. Než řešit tohle, raději řešte třeba větší průměr trubek a dejte třeba 18 místo 16 nebo 17.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 16:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Dobrý den,

proč mám raději řešit průměr trubky, čeho tím docílím? Tady mi radili systémovou desku nedávat, připevnit trubku na karisiť. Jak to souvisí s průměrem?

Děkuji.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 22.06.2020 17:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Kvůli průtokům, tlakovým ztrátám a vnější ploše trubek. Je to přínosnější, než řešit, jestli trubka bude nebo nebude ležet na izolaci, karisíti nebo v systémové desce.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 22:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Rozumím, děkuji.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 22.06.2020 10:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Za mého mládí se to dělalo s tou kari sítí a znám lidi, co jim to tak funguje nějakých 30 let. Já sám jsem použil sponky + anhydrit, protože je to nejrychlejší a nestaráte se o dilatace. Systémové desky se běžně používají a podívejte se, jak velká plocha trubek je v tomto případě zakrytá. Proti tomu jsou nasponkované trubky téměř ideální. Prostě nemá cenu to řešit. Záleží především na tom, z čeho budete dělat desku. V případě anhydritu není co řešit. Kari síť do sádry nesmí. Pokud to bude litý beton, tak tam se kari taky nedává, protože se používá beton vyztužený vlákny.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 22.06.2020 22:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
No tak bude to beton, to jsem psal v prvnim prispevku.
Ale jinak, ze se neco bezne dela, neznamena, ze je to spravne. Kdyz jsem zateploval fasadu, tak mi zednici navrhli, ze mi kolem oken daji polistyren 1 cm. Ja jsem trval na tom, ze zed pekne osekaji bruskou a daji tam 6 cm extrudak. Presvedcovali mne, ze je to blbost, ze to vsude davaji ten 1 cm. Ale ja jsem trval na svem, a tak to nakonec udelali, a jsem rad, ze jsem se nenechal ukecat. Musel jsem ale priplatit. A tak je to se vsim.
Ale to je jenom pro priklad.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 23.06.2020 08:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Jak jsem již psal, v případě betonu záleží, zda to bude betonová mazanina z polosuchého betonu nebo litý beton (třeba cemflow). Pokud to bude mazanina a ještě dělaná nějakým zedníkem, tak bych tam tu kari siť radši dal. Osobně bych se na to vykašlal a nechal udělat litý beton. Za dopoledne máte hotové komplet všechny podlahy.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 23.06.2020 12:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
No, taky bych radeji lity beton. Rozeslal jsem poptavky, a vsude mne odmitli, ze je to prilis malo, 26 m2 jim nestoji ani za naceneni zakazky...

Dobrý den,
s lítostí Vám oznamujeme, že Vám nevypracujeme cenovou nabídku na strojově hlazenou betonovou podlahu.

Z důvodu:
Pro strojovou realizaci betonové podlahy je uvedená metráž (tj. 26 m²) nedostatečná, resp. realizace (našimi postupy, naší technologií) by byla enormně drahá.

Naše doporučení:
Pravděpodobně Vás odmítnout i obdobné realizační firmy na betonové podlahy. Jako jediné (efektivně cenové) řešení vidíme: "Objednat si zkušeného zedníka a realizovat podlahu s pomocí zedníka (s materiálem a míchačkou), nebo objednat beton přímo z betonárny a realizovat podlahu také s pomocí zkušeného zedníka".

Autor: Mirek Svejda
Datum: 23.06.2020 14:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Tak to docela chápu. To se opravdu nevyplatí. Takže zbývá jen ten zedník nebo svépomocí. Je potřeba použít plastifikátor do betonu pro podlahové topení. Osobně bych to na první nástřel udělal tak, že bych položil izolaci. Zde si dejte pozor, aby izolace ležela celou plochou na podkladním betonu. Běžně se to dělá tak, že se pod izolaci dává tenká vrstva písku pro srovnání nerovností (třeba spojů hydroizolace). Na to separační folii. Stačí v podstatě obyčejný igelit, ale vhodnější jsou folie určené pro tento účel, protože je na nich vytištěný rastr. Kolem stěn dáte dilatační pásku. Namotáte trubky PT. Obvykle jeden člověk rozmotává trubky a druhý to sponkuje k podkladu. Po dokončení je nutné provést tlakovou zkoušku. Před betonováním je vhodné trubky natlakovat (vodou). Nejprve bych navstvil první vrstvu plastičtějšího betonou pro zakrytí trubek na to bych naskládal Kari sítě a finální vrstvu betonu. Celková síla betonu nad trubkami by měl být min 6 cm. Síla betonu samozřejmě nemá žádný vliv na tloušťku izolace. Je to opačně, silnější izolace znamená větší pružnost podkladu a měl by jste dělat i silnější vrstvu betonu. To také souvisí s pečlivostí kladení izolace, zda si tam nenecháte mezery které si časem sednou.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 23.06.2020 22:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Ano, dekuji, tak nejak jsem si to predstavoval.
Hydroizolaci udelam tekutou, uz jsem to delal a je to bez problemu, cele rovne, zadne spoje, pak ten polistyren lezi celou plochou. Videm jsem na jedne stavbe, jak udelali izovalaci svarovanou ipou, a pak horkovzdusnou pisloli vypalovali polistyren, aby lezel v rovine... No, to delat nechci, radsi to natru valeckem 2x - 3x a vim, ze to funguje, a neni to drahe.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 24.06.2020 08:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Podle mého názoru to není dobrý nápad. Daleko víc bych důvěřoval klasickým asfaltovým pásům a pro první vrstvu bych použil pásy s hliníkovou vložkou pro omezení radonu. Proti vypalování horkovzduškou je pískový podsyp podstatně rychlejší, jednodušší a preciznější varianta. Já jsem použil křemičitý ostrohranný písek s namíchaným cementem. Nejprve jsem zhruba rozhrnul písek na celý pás a pak jsem vzal kostku EPS s postupně jsem s ní přejížděl po celé délce pásu. Přitom jsem kostku tlačil tak, aby byla výškově stejně vysoko jako předchozí řada a samozřejmě vodorovně. Po rovnoměrném zaplnění celé plochy jsem naskládal EPS a to do zaplnění celé podlahy. Kraje jsem nakonec vypěnil PUR pěnou.

Autor: Lászlo Bessenyey
Datum: 25.06.2020 18:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132680
reakce na ...
Dobry den,

a proc to nepovazujete za dobry napad? Ja takhle mam odizolovanou terasu, pod kterou mam dilnu, a to uz 2 roky, a je to venku, vubec to neprotyka. Jsou tam ale 2 vrstvy.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 28.06.2020 09:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
PT funguje jako čerpadlo a zvyšuje o jeden stupeň radonový index. Pod PT by proto vždy měla být radonová zábrana. Tekutá izolace toto neplní. Navíc je to vrstvička silná pár milimetrů. Stačí dilatační prasklina a máte po izolaci. Zrovna pod PT bych nedával horší izolaci.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama