Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Je tento cementovy poter OK pre Podlahove vykurovanie?

Autor: Juraj Hut
Datum: 28.06.2020 09:29
uživatel: 132719


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4 obrázek č. 5
Vcera mi robili novy cementovy poter . Je vsak nejaky divny, velmi porovity, ked nan nalejem ejem vodu dost rychlo sa ta voda cez neho preleje- cez hrubku 65mm. On ju vlastne neabsorbuje , on ju prepusti. Zaujima ma ci nebude takyto poter klast vysoky tepelny odpor , a prenos tepla z trubky bude horsi.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 101   starší >>
Příspěvky
Autor: Jozef Homola
Datum: 29.06.2020 12:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Jakého průměru nebo jaké má označení podlahová trubka? Mne tam "podle oka" vycházejí podstaně větší tlakové ztráty na okruh.

Autor: Juraj Hut
Datum: 29.06.2020 13:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132719
reakce na ...
Rehau Rautherm S 17x2

https://zavelkoobchodneceny.sk/rurka-rehau-rautherm-s-17x2-pe-xa-kotuc-240m-11361401240/

Autor: Josef Vavra
Datum: 29.06.2020 13:14 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Podle oka zkuste na zahrádce. Tlaky odpovídají, i když celkový návrh je značně nevyvážený. Vnitřní průměr 13 mm sedí také.

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.06.2020 13:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Proč mne urážíte?

Jaké tlaky? Snad tlaková ztráta a ta u okruhu 109,9 m, průtoku 2,4 l/min včetně všeho co v okruhu je a kudy voda protéká bude mít ztrátu podstatně větší. Na tom trvám.

Autor: Josef Vavra
Datum: 29.06.2020 13:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Fotogalerie:
Tohle není tlachárna. Pokud na něčem trváte, doložte to. Protech, já, TZB i tazatel počítáme podle shodných rovnic a proto docházíme k podobnému výsledku.
Můžete být tím pátým, kdo dodá výsledky. Já udávám 15,5 kPa, tazatel 14,68
V reálu po letech měřím tlakové ztráty i o 30% vyšší, proto vyšší výpočet nechávám jako platný. Současně vidíte, co by se stalo při volbě jiných roztečí.

Autor: Jozef Homola
Datum: 29.06.2020 15:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Vážený pane Vávro a všechny odnože jmen, ty vaše výpočty si můžete strčit za klobouk. Nakreslete úplnou smyčku topení, kde bude protékat 2,4 l/min okruhem o délce 109,9 m a kde bude řádně proveden výpočet na každou místní ztrátu, kde bude konkrétní sběrač, rozdělovač a vše potřebné aby voda proudila. Vy nedáte ani ten nákres a ani výpočet podle normy.

Autor: Josef Vavra
Datum: 29.06.2020 15:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Možná časem ten výpočet dáte. Svět není jen moc nebo málo, kdy ve skutečnosti to bývá naopak.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 29.06.2020 13:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Zapojení je v pořádku, jen je zbytečně komplikované a drahé. Kombinace radiátorů+PT se obvykle řeší přímým napojením radiátorů ke kotli bez anuloidu + podlahový rozdělovač se směšovačem pro kombinované systémy. Tyto rozdělovače nabízí mnoho firem namátkově třeba
https://www.giacomini.cz/r557fmk-w
Zřejmě to máte hotové, takže není co řešit.

Autor: Juraj Hut
Datum: 29.06.2020 15:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132719
reakce na ...
za Buderus HSM 25/6 som dal 360Eur ( na TZB stoji 510)
a za Buderus hs25/6 230 eur ( normalne stoji 387)

Teda 300Eur som usetril, projektant vybavil zlavu

Autor: Pavel Wolf
Datum: 29.06.2020 13:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Hlavně na reg. PT neplánujte použití PT.-Tuto vetu nechapem..
Neplánujte použít pokojový termostat na podlahové topení. Omlouvám se za zkratky.
Podle mě stačil dole i nahoře tento rozvaděč, který se chová jako radiátor jen sníží teplotu potřebnou pro podlahové topení. Bylo by to bez velikých složitostí a asi za podstatně méně peněz. V odkazu to komentoval p. Svejda. K tomu min. výkonu kotle se tu již někdo vyjadřoval.

Autor: Lubos Siska
Datum: 30.06.2020 07:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Ak mate v prizemi radiatory, tak to poschodie vykurite celkom rychlo, kym nabehne podlahovka. Pre nazornost nabehu podlahovky si treba predstavit, ze potrebujete zohriat dom 30 stupnovou vodou. cez plastove hadice, vrstvu betonu s polypropylenovymi vlaknami a plastovu podlahu (alebo parkety, obkladacky). Je to asi nieco podobne, ako obalit radiator PE foliou. alebo flasami, betonom a pre istotu este jednou vrstvou plastu, pustit do neho vlaznu vodu a cakat, ze zacne kurit.

Autor: Juraj Hut
Datum: 30.06.2020 08:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132719
reakce na ...
..prizemie s radiatormi ma netrapi- tam bude ON/OFF termostat, a samostatna cerpadlova skupina.
Skor ma trapi ako regulovat teplotu na 1 poschodi - podlahove kurenie.
Mam iba konvencny kotol bez eqitermiky.
Ale dal som tuto otazku tiez projektantovi co mi to navrhol.

Ale budem rad ked budem pocut nazor od viacerych ludi ( napriklad od vas) ze ako by to urobili.

Ked tento kotol dosluzi pojdem do noveho, potom to uz nebude problem..

Juraj

Autor: Lubos Siska
Datum: 30.06.2020 08:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Na to vam asi lepsie odpovie pan Svejda, ale podla mojho nazoru je ekvitermna regulacia pre podlahovku nezmysel, lebo je tam velke oneskorenie medzi zmenou vonkajsej teploty a vnutornej (dovod je prave ta podlahovka). Je to proste taky modny hit, ze kotol si vie regulovat velkost plamena (co na plynovych sporakoch existuje uz najmenej 50 rokov) a niekto sa na tom snazi zarobit.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 30.06.2020 11:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Siso,dnešní ekviterm se napojí na Honcovou a tu mu přesně řekne počasí dopředu.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 30.06.2020 10:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Kotel bude topit do anuloidu na v podstatě pevně nastavenou teplotu. Z anuloidu si odebírá teplou vodu radiátorový okruh. Není tam směšovač, takže oběhová teplota bude odpovídat teplotě na kotli. Já jsem se díval do manuálu MM100 jen zběžně. Zhruba co jsem pochopil tak se bude starat o zapínání kotle, zapínání obou oběhových čerpadel a řízení serva směšovače. Tím servem se řídí směšovací poměr, neboli teplota oběhové vody pro PT. Umožňuje připojit nějaký externí inteligentní ovladač pomocí EMS sběrnice. Takže možná to umí i ekviterm. To jsou ale otázky detailního nastudování manuálu. To Vám snad firma zapojí a vysvětlí.
Takže stručně. Pokud bude nějaký požadavek na topení do radiátorů nebo PT, zapne se kotel. Pokud je požadavek na PT, tak MM100 reguluje teplotu oběhové vody. Je potřeba si uvědomit, že PT má z principu vysokou samoregulační schopnost. Např. pro interní teplotu 22st budete mít oběhovou teplotu 30st. Výkon PT je přímo úměrný k teplotnímu rozdílu. Takže v tomto příkladu je rozdíl 8st. Pokud se zvedne teplota v interiéru o 1 st. klesne rozdíl na 7st neboli klesne plošný výkon na 87%. Voda se vrací méně ochlazená a kotel tím snižuje výkon. Díky tomu je jak jsem psal PT velice tupé na nastavení. Ekviterm koriguje teplotu v rozsahu cca 27 až 40st podle venkovní teploty. Nějaké povídačky o nevhodnosti ekvitermu jsou nesmysl. Spíše můžeme debatovat, zda má ekviterm význam. Díky tuposti regulace stačí manuální korekce jen párkrát za rok. Podobně jsou nesmyslné grafy o rychlosti naběhu. Tak to prostě nefunguje. Pokud by jste potřeboval rychlý náběh, musel by jste do trubek pustit vysokou teplotu a to Vám neumožní regulace. Musel by jste manuálně zvednout teplotu a po natopení ji snížit. Nevím o nikom, kdo by něco podobného dělal, nebo se zajímal o rychlosti natápění. Vy jste si zvolit vysoce akumulační PT, tak se prostě smiřte s tím, že je nejvhodnější topit trvale na konstantní teplotu v podstatě bez regulace.

Autor: Josef Vavra
Datum: 30.06.2020 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Jako pohádka dětem na dobrou noc vynikající. A teď přejdeme k realitě. Anuloid není AN, aby dokázal uchovat nějakou energii. Pokud vyrobenou energii neodeberete, kotel bude cyklovat. Švejdovi je to samozřejmě ukradený, on kotel opravovat nebude.
Proto je potřeba systém navrhnout tak, aby cyklů bylo málo a aby kotel pracoval v optimálním režimu. Podobně, jako když za jízdy auta volíme správný rychlostní stupeň.
V tomto případě sepnu kotel na optimální výkon a postupně natápím celou soustavu. Jednotlivé termostaty či větve postupně hlásí natopeno a zavírají se. Kotel udržuje výkon (nic jiného mu nezbývá) a zvyšuje výstupní teplotu. Když přesáhne zvolenou mez, vypne se. Poté následuje povinná přestávka alespoň 20 minut. Pak se opět pokusí zatopit. Okruhy mezi tím zchladnou a opět jsou ochotny pobírat energii. Pokud nevychladnou (velké sluneční zisky) nic se nestane. Během několika vteřin se kotel (i bez pohybu vody) nahřeje na zvolenou teplotu a vypne se. Toto "hlídání" je výrazně levnější, než ztráty bojleru. Typicky 30W ve srovnání s 60W bojleru.
Něco lepšího těžko vymyslíte. To byste musel koupit kotel se spodním výkonem 1 kW a pak proděláte investičně mnohem víc, než ušetříte cyklováním. To správně seřízené cyklování (cca 50 zapálení denně) stojí ročně 80 Kč na energii. Ten 1 kW kotel může být o 1200 Kč dražší, než kotel běžný. Jinak nemá šanci se vyplatit.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 30.06.2020 11:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Za tím anuloidem máte PT s akumulací odpovídající mnoha kubíkové AN. Jen se tam nesmí cpát ventily zónové regulace. Kotel samozřejmě není ideální. Jak jsem to pochopil, tak zatím fungoval na radiátory a nyní se tam přidává PT. Tak tady nestrašte.

Autor: Josef Vavra
Datum: 30.06.2020 11:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Já nestraším. Vypočtěte provozní podmínky, pokud chce tazatel zatopit v té podlaze. Pro začátek, tedy všechny zóny otevřeny.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 30.06.2020 12:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Proč bych to počítal ? K čemu to je ? Tazatel topil tímto kotlem do radiátorů a fungovalo to. S akumulací PT to bude jen lepší a pokud budou problémy s cyklováním není problém upravit nastavení kotle.
P Siska, prosím radši nepište názory na topení, píšete nesmysly. Evidentně jste nebydlel v domě s PT.

Autor: Josef Vavra
Datum: 30.06.2020 12:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Aha, pán netuší, jaký je rozdíl mezi radiátory a PT. Tak to vysvětluje ledacos.....

Autor: Lubos Siska
Datum: 30.06.2020 13:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Neviem cim to je pan Svejda, ale v suvislosti s podlahovkou mi jednoducho nic rozumne a zmysluplne nenapada.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 30.06.2020 13:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
PT při topení na konstantní teplotu rovnoměrně vyhřeje celý prostor včetně stěn a interních předmětů. Pokud si vezmete třeba infrateploměr, zjistíte, že všechny plochy mají +- stejnou teplotu. Pokud se budeme bavit o zateplené novostavbě, tak vynutí topení zaregistrujete až po mnoha hodinách. Takže poznámky typu "pretoze clovek chce byt obvykle v teple co najrychlejsie-to znamena vzdy plny vykon pri akomkolvek poklese vnutornej teploty bez ohladu na vonkajsiu, že potřebujete rychlou reakci pokud poklesne interní teplota" jsou poněkud nepochopení jak to funguje. Prostě s PT zapomeňte na nějaké rychlé změny.

Autor: Lubos Siska
Datum: 30.06.2020 13:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Ano. Ta poznamka ale bola povodne uplne k niecomu inemu a to k ekvitermnej regulacii. Zmysel reagovat na nejaky prispevok ma, ked reagujete na to, co je v nom napisane Napriklad na celu vetu s bodkou (veta=myslienka), alebo odstavec. Nie na stvrte a piate slovo vo vete, hodene do inej vety. Pretoze potom reagujete na nieco celkom ine, co s povodnym prispevkom vobec nesuvisi.

Autor: Josef Vavra
Datum: 30.06.2020 20:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Pane Švejdo pokusím se Vás navést správným směrem. Mezi radiátory a PT je zásadní rozdíl ve schopnosti převzít tepelný výkon kotle. Do radiátorů natlačíte několikanásobek nominálního výkonu celkem hravě. Pro podlahové topení to ale neplatí. Nominální výkon instalované podlahy tazatele jsou 4 kW při nátokové teplotě 45°C
Zde ale máme k dispozici minimální výkon 8kW a proto musíme povolit nátokovou teplotu dvojnásobnou. Tedy nějakých 70°C A to musí být otevřeny všechny větve. Pokud se toto nedodrží, dochází k rychlé cyklaci kotle typicky 20 vteřin provoz/ 20 vteřin přestávka.
Bylo to jedno z prvních zjištění po zprovoznění PT ve chvíli, kdy jsem chtěl topit pouze do jednoho okruhu. Topit do samotného koupelnového žebříčku lze, ale topit do jediného okruhu PT nelze. Zkuste projít modelové výpočty.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 01.07.2020 08:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Pane Vávra. Znovu opakuji, že vím, že tento kotel není ideální. Chápu to ale tak, že tento kotel zatím vytápěl pomocí radiátorů spodek domu a nějak si s tím poradil. Ty radiátory tam zatím zůstávají a tazatel plánuje do budoucna výměnu kotle. Navíc psal, že počítá s osazením prostorového termostatu. Normálně bych se mu snažil vysvětlit, že prostorový termostat a akumulační PT se nemá moc v oblibě, ale zde se to asi hodí. Navíc stále opakuji, že nemá používat zónovou regulaci, protože si tím omezuje průtoky a připravuje se o akumulační hmotu. To Vy prosazujete uzavírání okruhů. Pokud bude docházet k cyklování, tak je samozřejmě nutné nastavit anticyklační omezení, ale to již asi je nastavená na max hodnotu. Dále bych poradil použít prostorový termostat pro přerušované topení. Např. 0.5h topení a 3h vypnuté topení. Na teplotě podlahy se to neprojeví ale kotel by to měl zvládnout.

Autor: Josef Vavra
Datum: 01.07.2020 09:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132371
reakce na ...
Fotogalerie:
Pane Švejdo základem úvahy je vždy výpočet. Zde to tazateli projektant "vylepšil" špatným návrhem. Díky smyčce Kuchyně je to celé nutné provozovat až na desetinásobný tlakový spád (porovnejte 14,68 kPa a 1,11 kPa) a tím pádem neefektivní využití topného zdroje. To je to, před čím varuje pan Švarc a já s ním naprosto souhlasím. Kdyby v té kuchyni byla také 20 cm rozteč, choval by se celý systém podstatně pružněji. To počítám na obrázku. Střední teplota vody kolem 40°C znamená topit odhadem 50/30. Díky projektantovi ale bude nátok možná i někde kolem 70°C a míň nemůže být, protože by kotel jednoduše nebyl schopen výkon odevzdat.
Nemyslím si o Vás známé "starého psa novým kouskům nenaučíš". Proto upozorňuji na definování pracovních bodů. Samozřejmě funguje i Vámi zmiňovaná tepelná kapacita hmoty podlahy. Po dosažení nátokové teploty kolem 50°C se již teplota zvyšuje pomalu a to i rychlostí 5 stupňů za tři hodiny. Je tedy nutné NEomezit teplotu vody do podlahy na 40°C Pak by to opravdu nefungovalo. když už to tazatel chce dělat s anuloidem, tak místo něj dát 50 l bojler jako AN a to už lze topit libovolně včetně precizních zónových řízení a bez tepelného namáhání podlah.

Autor: Lubos Siska
Datum: 01.07.2020 10:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Pan Vavra,

pokial niekto neuzavrie vsetky okruhy v dome a nebude sa potom cudovat ako vy, preco mu do jedneho okruhu kotol stale zapina a vypina, tak je ten vykon kotla 8kW uplne v pohode si myslim. Este aby malo nebolo.
Rozstup sluciek na podlahovom kureni nie je vstupny parameter, ale vystupny, ktory by vam v tom "uzasnom" exelovom harku mal vyst z max TZ miestnosti, dlzky a priemeru hadice, plochy podlahy,...

Autor: Juraj Hut
Datum: 01.07.2020 10:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132719
reakce na ...
Dakujem za analyzu, i ked som sa jej nepotesil. Kazdy hovori ze si treba dat vypracovat projekt projektantovi a tak urobit podlahove kurenie. Tak som aj urobil.
A teda teraz sa docitam ze vlastne kuchyna ma nevhodnu smycku, a ze este budem potrebovat aj akumulacnu nadobu ..

Normalne uz nemam chut nic na dome robit. Vsetko som robil podla odporucani a projektu , a je to zle. Hlava v smutku.

Teraz co? Mam 30 rokov bojovat z nevhodnym topenim, alebo to mam cele vybrat? Ach.

Juraj

Autor: Lubos Siska
Datum: 01.07.2020 11:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132311
reakce na ...
Nemusite menit v podstate nic. V najhorsom pripade vymenite kotol za nejaky s nizsim vykonom (co ste uz aj tak povodne mal asi v plane). Este by ste mohli zvazit vymenit ten rozdelovac za ten, co vam tu p. Svejda uviedol (v tom pripade usetrite nieco na zmiesavacich ventiloch, ak ich uz nemate nakupene).

Autor: Juraj Hut
Datum: 01.07.2020 11:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132719
reakce na ...
Mam nainstalovane toto=

Kotol-ANULOID buderus a yneho to ide do -

Dolné podlažie radiátory - tam je Cerpadlova skupina Buderus HS25/6.

Prvé podlažie / podlahovka- tam je cerpadlova mix skupina Buderus Hsm 25/6 S

<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 101   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama