Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Zateplení stropu mezi trámy.

Autor: Michal Kubicek
Datum: 06.11.2020 20:23
uživatel: 133395


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
Dobrý den,
chci poprosit o radu. Teď budu zateplovat strop jednoho pokoje na našem statku, půda nevytápěná (možná časem cca za 5 - 10 let), příští rok tam udělám studené skladovací pokoje z SDK. Stavba stará přes 200let.
Současná skladba:
- obvodové zdi kotovice 60 - 100 cm, záleží kde (některé ze spodu vlhnou, příští rok budu chemicky izolovat)
- z vrchu: mazanica 10cm, desky, trámy cca 20cm (mezera mezi trámy 1m), desky, a omítka na rákosu

Můj plán:
- vyberu mazaninu, shodím desky a vyčistím
- natřu trámy a desky přípravkem proti houbě a škůdcům do dřeva (natřít nebo nastříkat postřikovačem?)
- parozábrana do vaničky mezi trámy a zdi, k trámům přilištuju a ke stěně přilepím nějakou lepící pěnou (nevím zatím jakou), tady mám dilema jestli nehodit místo toho chytrou parobrzdu i přes trámi např. ISOVER Vario a vyhnout se tím lištování na ty trámy
- skelná vata mezi trámy 20cm
- rošt z 120mmx50mm fošen na výšku po 60 cm
- mezi rošt skelná vata 10cm
- mirelon na rošt
- záklop OSB 18mm - 22mm (ale radši bych nějakou paropropustnou variantu, tady taky prosím o radu), nevím jestli až ke stěně nebo dát mezeru, ale nechci aby tam lezli myši
- časem kročejová izolace 20 - 40mm a přes to opět záklop, nápad? by bylo super něco paropropustného...

moc děkuji za případné rady, upozornění co je špatně, nejasnosti rád doplním

Realizace:
- 2x nástřik lignofixem
- naspod polystyren 1cm kvůli hřebíkům
- parotěsná folie (obyčejná) přes trámy, spoje pečlivě prolepené na rovné ploše
- vata mezi trámy (20cm) KNAUF NATUROLL PRO 0,039 W/m.K
- prozatím i přes trámy 20 cm, bude následovat rošt z 120x50 fošen natřených lignofixem po 60 cm, mezi tím 20cm vaty a na to záklop z OSB mezi tím 20cm vaty, tam kde bude parotěs provrtán bude nalepím na něj šroubotěsnou pásku

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Michal Kubicek11.11.2020 23:29
Jiří Kubíček08.11.2020 16:15
Michal Kubicek07.11.2020 20:25
Jiří Kubíček07.11.2020 14:21
Karol Konárik07.11.2020 00:43
Michal Kubicek06.11.2020 23:47
Jozef Homola06.11.2020 23:28
Mirek Svejda06.11.2020 23:11
Michal Kubicek06.11.2020 22:30
Mirek Svejda06.11.2020 22:18
Michal Kubicek06.11.2020 21:58
Mirek Svejda06.11.2020 21:13

Příspěvky
Autor: Jiří Kubíček
Datum: 07.11.2020 14:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, když uděláte jen vany mezi trámy, nikdy to nebude ideálně parotěsné a pak by měl být udělaný záklop s mezerou mezi izolací a záklopem a ideálně by bylo dobré udělat záklop z prken a s malými mezírkami mezi prkny. Jde to ale udělat, jak už bylo naznačeno, i s parozábranou přetaženou nad trámy. Dřevo má asi čtvrtinovou izolační vlastnost, než klasický izolant, takže 22 cm dřeva izoluje asi jako 5 cm třeba té vaty, což znamená, že nad trámy byste měl mít minimálně 20 cm klasického izolantu, abyste si mohl dovolit dát parozábranu i přes trámy (je potřeba dodržet pravidlo, že pod parozábranou smí být asi 1/4 až 1/5 síly izolace nad parozábranou). Když to uděláte tedy s parozábranou i přes trámy a dostatečnou silou izolantu nad trámy, pak parozábrana nebude nikde provrtaná a vlastně bude daná celoplošně a v tom případě bych se nebál ani použití OSB desek jako záklopu. Jinak časem tu kročejovku a plovoucí roznášecí desku bych dělal jen v případě, že tam bude vytápěný a užívaný prostor. Jestli tam bude jen nevytápěný sklad, tak je kročejovka a plovoucí vrstva celkem zbytečná. Veškeré příčky by se pak měly kotvit k podkladní, nikoli k případné plovoucí vrstvě.

Autor: Michal Kubicek
Datum: 07.11.2020 20:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 133395
reakce na ...
Moc děkuji za reakci, ještě se chci zeptat zdali má nějaký smysl tam dát tu chytrou parobrzdu ISOVER Vario nebo lepší obyčejnou.

A případně jestli neexistuje nějaká paropropustná deska ve stylu OSB, kvůli prachu do té vaty se snažím vyhnou variantě desek, ale asi to jinak teda nepůjde, jestli nedám 2x 20cm vaty (což jsem taky moc nechtěl)...

Ještě se chci zeptat musím udělat i odvětrávanou mezeru když dám ještě 20 cm nad ty trámy a zaklopím to OSB?

Ještě jednou děkuji.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2020 16:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zdravím, nemám nějak nastudováno chování konkrétních parobrzd, ale kdyby ta parobrzda byla v zimě parotěsná a jen se její difúzní odpor změnil po oteplení, pak ji tam klidně dát můžete, je potřeba tyto informace zjistit u výrobce, případně v technickém listu.

Samozřejmě existují i desky s podstatně nižším difúzním odporem, než mají OSB desky nebo dřevěné desky, jedná se o dřevovláknité desky, MDF, DHF desky, některou dřevotřísku, třískocementové desky, případně sádrovláknité, jako třeba obyčejný Fermacell. Chtělo by to vždy zkontrolovat difúzní odpor konkrétního výrobku a bylo by nejlepší, kdyby to nepřesáhlo hodnotu nějakých 10-12.

V případě, že byste si byl jistý celoplošným a 100% provedením parozábrany bez narušení parozábrany, tak by tam ta mezera být nemusela, ale zpravidla se tam malá mezera nechává a pak malé mezírky u stěn.

Autor: Michal Kubicek
Datum: 11.11.2020 23:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 133395
reakce na ...
Moc děkuji za všechny rady, tak nějak si věřím na to difuzní uzavření parotěsem, dal jsem si záležet.

Ještě jedno děkuji.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 06.11.2020 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Dělal jsem v podstatě to samé. Navíc nosnost původních trámů nebyla nic moc a strop dost pružil. Takže začátek stejný. Sundat záklop a vyčistit. V našem případě byl záklop z kvalitní prken, prkna byly jen volně ložené, takže to šlo snadno. Na dolní prkna jsme naskládali tenký EPS, protože z prken vyčnívala kvanta hřebíků. Na to parotěsku, kterou jsme přetahovali přes trámy a na okrajích. Na okrajích jsme parotěsku lepili ke zdi nějakým butylovým tmelem na parotěs. Do vaniček první vrstva minerálu. Kolmo na trámy na stojato fošny 16x5cm. Mezi parotěs a fošny jsme jako ochranu parotěsky dávali mirelon. Fošny jsme k trámům šroubovali pomocí vrutů a ocelových děrovaných pásů. Mezi pás a parotěsku jsme dávali šroubotěsnou pásku. Další vrstva izolace a na to další fošnový rošt opět kolmo na předchozí. Jako záklop jsme použili původní prkna.
Obecně by jste měl mít tepelný odpor pod parotěskou menší, než čtvrtina izolace nad parotěskou.
Dále není vhodné dávat na horní stranu mirelon a OSB desky. Na spodní straně bude docházet ke kondenzaci. Dejte tam zase prkna s mezerami

Autor: Michal Kubicek
Datum: 06.11.2020 21:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 133395
reakce na ...
Moc díky za reakci,
jen asi nechápu jak by se na OSB v tomto případě dostala ze spodu vlhkost?
souhlas desky by byli lepší s provětráním, nicméně chci na to pak dát tu kročejovou izolaci a na to potom ten záklop na podlahu, což by se mě posunula ta vlhkost jen o krok víš, tak nevím jestli, proto bych viděl jako ideál nějakou paropropustnou variaci OSB

Ten mirelon jsem myslel fakt jen pod ty fošny ne po celé ploše, ale on tam asi být nemusí, lepší bude na té parotěsné folii

ještě jednou díky.

Snad poradí ještě někdo :-)

Autor: Mirek Svejda
Datum: 06.11.2020 22:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Pokud dokážete udělat parotěsku ideálně, tak se tam samozřejmě vlhkost nedostane. Vy si jste jistý, že to opravdu bude ideální? Vlastně i s ideální parotěskou tam bude docházet ke kondenzaci. Při změnách teploty funguje vnitřní dutina jako čerpadlo a nasává vzduch z exteriéru.

Autor: Michal Kubicek
Datum: 06.11.2020 22:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 133395
reakce na ...
no chápu, samozřejmě vzduchotěsné to na 100% nebude, ale když se vše správně prolepí, tak se toho zase tak moc nebojím, ale nemám zkušenost jak moc velká netěsnost je problém, jinak opravdu souhlasím s těmi deskami s mezerou, ale to úplně neřeší problém s tou druhou podlahou... otázka je kolik toho vzduchu nasají skrz tu OSB desku...

já znám spoustu variant a vlastně řeším která je ta nejmíň špatná :-) u každé je nějaký problém, když není parotěs ze spodu...

Autor: Mirek Svejda
Datum: 06.11.2020 23:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Hádejte proč tam nyní máte prkna s potěrem. Tento záklop je paropropustný a navíc se půdy dělaly velice dobře větrané. Proto nevadilo, že ze spodní strany nebyla parotěska. Jakmile ale použijete OSB desky, tak ty fungují jako parobrzda. Ty tam v případě nevytápěné půdy nemají co dělat. Já jsem nepsal nic o tom, že se vlhkost dostává do vnitřní dutiny skrz OSB desky. Jednak se tam bude dostávat vlhkost netěsnostmi v parotěsce a všemi netěsnostmi kolem záklopu.

Autor: Jozef Homola
Datum: 06.11.2020 23:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Půdu mám větranou dobře (není žádná fólie pod taškami) a přesto jsem byl překvapen při kontrole v zimě, že na EPS položena deska dokáže být ze spodní strany vlhká. Samozřejmě to vyschne až se oteplí. Viz foto. Proto mám vyvýšené pochozí podlážky.

Autor: Michal Kubicek
Datum: 06.11.2020 23:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 133395
reakce na ...
však v tom si rozumíme, jen mi jde o nějaké alternativní materiály jestli existují, každopádně díky za všechny postřehy...

Autor: Karol Konárik
Datum: 07.11.2020 00:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131429
reakce na ...
Taky jsem zateploval strop, víceméně stejné konstrukce, ale současně jsem dělal SDK podhled ze spodní strany. Parotes jsem dával tedy na omítku stropu, rošt pro SDK a mezi rošt a parotes ještě 5cm vaty, nahoru mezi trámy 20 cm, na tramy rošt
do něj 8 cm vaty, 3 cm mezera a OSB 25 mm. Na te parotěsné fólii jsem si dal hodně záležet .Po 10 letech není problém...teď jsem na polovině plochy dodělal obývané podkroví, takže už tam parotěsna fólie jaksi ztratila smysl, stejně jako ta vata, nicméně 10 let to takhle fungovalo OK.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama