TZB-info - Kolik opravdu stojí podpora…
Tuto otázku položila Solární asociace společnosti EY, která následně zpracovala podrobnou analýzu. Zjistila, že z miliard, které jdou na podporu fotovoltaických elektráren, se státu vrátí zpět…
Rubriky:
Pro malou zemědělskou osadu provozuji 4 roky FVHE 10kWp a 25kWh baterii. K tomu čtvrtým rokem elektromobil Nissan NV200 e. Pro časté dotazy dovolím si shrnout moji zkušenost: zařízení dodané ČEZem(OIG Power) bez dotace, zatím funguje na 100%. Ročně vyrábíme do 10MW, spotřebujeme pro 5 domků, stáj a elektromobil 26MW, teď budeme stavět druhou desítku se stejnou akumulací. Mnoho diskuzí o elektromobilitě je teoretických, na hony vzdálených praxi. Máme dodávku, vozíme produkci do města, cestujeme max do 200km jednu cestu. Auto stálo 750 tisic, roční servis je za 2 tisíce, spotřeba 13,7kWh/100km. Při ročním nájezdu 25t.km je za 8 let( záruka auta) proti stejnému vozu v naftě úspora 218 tisíc korun.Auto jezdí skvěle, elektrárna navíc za životnost přinese po odečtení nákladů a současné ceně elektřiny úsporu 1,3 milionu korun. Ve dvou domcích máme TČ, všude boilery a elektrické kuchyně. Dnes po vyzkoušení několika ročního provozu zodpovědně prohlašuji: na důchod si místo jakéhokoliv spoření pořiďte FVHE s akumulací, topení TČ+ el. auto, k tomu studnu, skleník a zahradu a nevtrhne-li Ras-Putin, jste doživotně zajištěni. Pro zajímavost posledních pět týdnů naší FVHE v grafu. Myslíte si, že FV nemá smysl?
Dávám jen vlastní zkušenost. Do starého jsem sypal jako do bezedné studny. S prodělkem prodal a vystřihnul nový. Nedá…
Tak určitě je to jedna z variant, jenže pokud máte 25kWh baterii , která stojí kolik 300 000 ? a má…
Proc jsem vysazen proti dotacim? Protoze tam, kde jsou dotace, jsou vzdy spatne nastavene ekonomicke incentivy.…
Je moudré se připravovat na budoucí časy - zodpovědní a prozíraví lidé tak činí. Ale i když se připravím sebelépe,…
před 9 měsíci
Abyste nebyl zklamán. Nic z toho co píšete Vám v dnešním světě spokojené dožití do důchodu ve zdraví nezaručí.
před 9 měsíci
Pane, krom toho že jste arogantní nevychovanec, ještě jste mimo mísů. Pokud budete jezdit stejnou trasu jako já -…
před 9 měsíci
331 odpovědí
Zobrazit všechny reakceJe moudré se připravovat na budoucí časy - zodpovědní a prozíraví lidé tak činí.
Ale i když se připravím sebelépe, třeba si vybuduji i protiatomový kryt (populární ve Švýcarsku, USA, ...), nemohu si ZAJISTIT nic. Lidské tělo je velice složitý organismus a stačí malá porucha …
Ve všech dobách (i nyní) stále platí toto podobenství:
„Jednomu bohatému člověku se na polích hojně urodilo. Uvažoval o tom a říkal si: ‚Co budu dělat, když nemám kam složit svou úrodu?‘ Pak si řekl: ‚Tohle udělám: Zbořím stodoly, postavím větší a tam shromáždím všechno své obilí i ostatní zásoby a řeknu si: Teď máš velké zásoby na mnoho let; klidně si žij, jez, pij, buď veselé mysli.‘ Ale Bůh mu řekl: ‚Blázne! Ještě této noci si vyžádají tvou duši, …
Tak určitě je to jedna z variant, jenže pokud máte 25kWh baterii , která stojí kolik 300 000 ? a má životnost cca 12 let , pak jen náklady na tu baterii jsou 25 000 kč ročně chcete tyto baterie 2 OK tak to už je ale 50 000 korun ročně. Nevím tedy za kolik to kupujete, ale podle mě na FVE vydělávají panely , všechno ostatní je více méně náklad. Podle mě je výhodnější místo velké baterie složit 10m3 akumulačí nádoby a natápět jí pomocí TČ přes den a využívat v noci. Nádrž pro topnou vodu , když je dobře udělaná má životnost v uzavřené soustavě nejméně 100 let. Kdežto ta baterie Vám prostě nevydrží. A navíc pokud máte TČ vzduch / voda pak máte i vyšší účinnost přes den. Abych to zkrátil 1kWh uložená do baterky stojí 3kč ( bez dotace a na další baterii už dotace nebude) když za 4kč prodáváte a za 6,5 kč kupujete tak se to nevyplatí.
JZ Josef Zapletal @josef.zapletal25kWh baterek stojí od dodavatele 240 tisic. Baterie má pro nás efekt, když po 3/4 roku máme elektřinu na noc a navíc při na vsi častých výpadcích jedeme ze záložního zdroje. Dalším neopominutelným efektem- peníze v bance by ztratily každý rok 15% hodnoty. Při zadání elny mi stála kWh 2 koruny, dělal jsem si ji jako elektrikář spíš jen jako radost a náhradní zdroj. Dnes, při překročení 80 let věku jsem rád, že mi cena 13 Kč za kWh dá větší příjem. než jsem uvažoval a inflaci jsem tím porazil. Hlavní vtip celé úvahy je v tom, že investujete peníze když jich máte dost a spoříte je v důchodu, kdy jsou příjmy o řád nižší. Většina "exaktních výpočtářů" tuto filosofii pochopí, až už jim to bude houby platné! Já samozřejmě propaguji jako důchodové připojištění chytrého jednotlivce, zvyklého postarat se o sebe bez cizího přispění i bydlení ve svém domě, topení TČ (+ dřevem v době sníženého výkonu fotovoltaiky), pěstování značné části potravin vlastní silou, svoji studnu, skleník, komposty a práci na tom všem ve zdravém prostředí jako stimul jak být fit na těle i na duchu do sta let!
Cituji: Zelení aktivisté jsou přímo pupeční šňůrou spjati s dotačními lobbisty, kteří horují pro „láci a výhodnost“ OZE (viz také autorův předchozí blog). Je přitom příznačné, že za posledních 11 let, kdy dotační zdroje „vyschly“, nebyla postavena ve slunci ani větru žádná větší instalace. Potvrzuje se tak, že nikoli údajně bezemisní výroba elektřiny (kdy každý OZE musí být zálohován), ale získání samotných dotací je základním cílem podnikavců s umně šířeným enviromentálním strachem mezi obyvateli vyspělých zemí včetně Česka.
Zejména na nové solární elektrárny jsou teď zase pod tvrdým lobbistickým tlakem vymáhány desítky miliard korun nových dotací. Má vzniknout nejméně trojnásobně větší kapacita FVE než dosud, což bude znamenat, že kvůli nadvýrobě a poklesu cen elektřiny hlavně v létě se tyto zdroje budou navzájem kanibalizovat a neuživí se. Vznikne tak politický tlak na to, aby vedle současných investičních dotací postupně získaly opět i provozní dotace. Připomeňme, že při největším tunelu na veřejné finance v období po Listopadu 1989 vznikla do prosince 2010 solární kapacita 2,2 GW, která do roku 2030 odčerpá z peněz daňových poplatníků do kapes solárních baronů přes 800 miliard korun. Tato velmi drahá solární kapacita s omezenou životností kolem 20 let se podílí na celkové roční výrobě elektřiny v ČR z 2,75 %. Ovšem jen tehdy, když svítí slunce. To je pro nejprůmyslovější zemi EU hodně špatná vyhlídka.
Zdroj: https://smutny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c…
Tedy se*eme peníze tam, kde nemají význam. Uhlíkovou stopu totiž ušetří aprosto zanedbatelně - teoreticky 11%
To vědí i ti němci, kteří z větrných elektráren mají 3x lepší využití instalovaného výkonu a hlavně celoročně.
Možná by si mohl ČEZ pronajmout kus moře a potavit tam VTE. Když už nevěří v investici do jádra jako jediného schopného zdroje na našem území.
dobře je to popsáno v
https://smutny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c…
Vrací se nám tak zpět přízrak solárního tunelu, který jsme ještě ani nesplatili, když korupčně vysoce nastavená podpora výkupních cen ze solárních zdrojů nás v letech 2010 až 2030 přijde asi na 800-900 miliard korun. Za to bychom spolehlivě postavili čtyři až pět nových jaderných reaktorů s 80letou životností.
Zdroj: https://smutny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c…
Já k tomu dodám - sami si škodíme na vlastních písečcích.
JV Josef Vavra @josef.vavra536To jsou ale strašné kecy. Podívejte se na cenu elektřiny dnes: https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy…
FVE stlačí cenu až na 34 Euro. Přitom spotřeba je velká. Kdyby FVE neexistovaly tak platíte celý den 200 Euro. Obchodníci vám to celoročně průměrují. Nebo chcete platit ještě 3x tolik než teď? Ale klidně zaplaťte ČEZu více jádra ať víc vydělává prodejem do ciziny.
Dnes dopoledne jsem byl na návštěvě u známého, který FVE dodává a montuje. Jeho stanovisko k ekonomickému využití (podotýkám i s dotací). FVE je vhodná jen pro přímý ohřev vody TUV mimo zimní období. Ne pro pokrytí potřeb domácnosti, protože FVE je po započtení všech částek s tím souvisejících tedy poplatků před při instalaci i po instalaci v souvislosti s provozem je nenávratná investice!!! Vhodná jen pro ekologické aktivisty, pro lidi kteří mají "volné" peníze, aby se z nich něco vracelo, ale již ne na výdělek jako to bylo v době zavádění FVE. Proto tak jak jsem již psal dříve - samotná FVE, natož kombinace "úsporných" zdrojů jako TČ+FVE je nenávratná - za hranicí technické životnosti.
JŠ Jaroslav Šalý @jaroslav.salyTomu se dá opravdu zasmát. Já mám FVE tři roky a návratnost jsem si spočítal na 12 let při ceně 5 Kč/kWh. Vycházelo to úplně přesně. Při dnešní ceně 11 Kč/kWh (ceník ČEZ od 1.4.) je to jen 6 let. No a kdybych to přepočítal na benzín, tak už je zaplacená.
Jak vypadá správný ekoterorista? Především si koupí FVE a způsobí tak nevyvážení rozvodné sítě, které je nutno pokrýt výstavbou regulovatelných zdrojů. Tedy plynovými elektrárnami. Přečerpávačky totiž už dávno nestačí. Dále si koupí elektroauto, kterým ve dne jezdí, v noci dobíjí. Pochopitelně z těch uhelných a plynových elektráren. A ještě všem se chlubí, jak šetří.
Zablokuje si HDO, protože proč by riskoval studenou vodu a rozdíl VT/NT ho finančně nepoloží.
V rámci hospodaření pokácí lesy a už nejsou investice na obnovu
https://ekolist.cz/cz/publicistika/priro…
Podělali jsme tedy všechno, co jsme mohli. A stále je mnoho neumětelů
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/analyt…
i těch 400 miliard je splatných do 20 let
https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/208…
když se nebude investovat do nesmyslné FVE. Navíc ta jaderná elektrárna vyrobí 10x víc spolehlivé energie a nebude potřebovat jako náhradu plynové elektrárny, když slunce nesvítí.
Greendealová demagogie zapomněla na to, že se prostě nedokážeme chovat podle slunce. Tedy ve dne nabíjet a v noci jezdit. A pochopitelně si dát zimní spánek.
Pokud mají mít nespolehlivé zdroje užití, tak mimo distribuční soustavu. Tedy elektřinu vyrobenou z FVE/VTE převést na vodík
https://www.devinn.cz/blog/vyroba-vodiku…
s účinností 55-60%
Vodík pak převést na metan
https://www.kurzy.cz/zpravy/631186-finsk…
Jak vidíte, tak FVE se procesu nezúčastní. I ta VTE má podstatně vyšší a spolehlivější využití.
JV Josef Vavra @josef.vavra536Tak to Vás asi včera musel premiér vlády zklamat. Potvrdil svůj původní záměr pokračovat v podpoře FVE.
https://www.solarninovinky.cz/premier-fi…
Za letošní 1Q se v ČR vyrobilo o 60% energie víc, než 1Q roku 2021. Proto ty "optimistické" výsledky pana Šimrala.
Musím se přiznat, že mi Váš příspěvek připadá jako "reklamní sdělení" podobně jako většině diskutujících. Jediné, co sedí je obrázek 3, tedy spotřeby a výkony FVE 10 kWp + 25 kWh v bateriích. Dodávka za 13,7 kWh / 100 km v rozvážecím režimu je bohužel nesmyslem i s extrémně lehkou nohou. V zimním období nemáte sebemenší šanci o nějakou rozumnou soběstačnost. Pro jiný web jsem sepsal článek o mých zkušenostech za 15 měsíců provozu FVE. Ne, že by výsledky byly špatné, chraň bůh, jsem spokojen, ale na 100 pro dokonalé to opravdu není...
Ahoj.
Tak mám za sebou první možnost srovnání čtvrtletí nového systému topení a získávání elektrické energie. Sysémem je TČ 12 kW 3f + 10 kWp + 23 kWh baterie.
Letošní zima byla velice mírná, jde to na výsledcích vidět.
Spotřeba EE z veřejné sítě 1.Q.2018: 9 930 kWh
Spotřeba EE z veřejné sítě 1.Q.2019: 9 263 kWh
Spotřeba EE z veřejné sítě 1.Q.2020: 10 441 kWh
Spotřeba EE z veřejné sítě 1.Q.2021: 6 248 kWh. Pokles o 37 %.
Výroba EE z FVE 1.Q.2021: 1 065 kWh Procento soběstačnosti: 15 %
Spotřeba EE celkem 1.Q.2021: 7 313 kWh I tak pokles o 26 %.
Spotřeba EE z veřejné sítě 1.Q.2022: 4 033 kWh. Pokles proti rokům 2018 - 2020 o 59%
Výroba EE z FVE 1.Q.2022: 1385 kWh. Procento soběstačnosti 27%
Spotřeba EE celkem 1.Q.2022: 5 174 kWh. Proti rokům 2018 - 2020 pokles o 48%
Nejvyšší spotřeba EE celkem: 27.1.2021 --> 201 kWh; 9.3.2022 --> 113 kWh
Nejnižší spotřeba EE celkem: 27.3.2021 --> 23 kWh; 29.3.2022 --> 18 kWh
FVE statistika:
Nejlepší den leden 2021: 31.1.2021 --> 10,4 kWh; 13.1.2022 --> 7,5 kWh
Nejlepší den únor 2021: 28.2.2021 --> 29,9 kWh; 28.2.2022 --> 21,5 kWh
Nejlepší den březen 2021: 31.3.2021 --> 50,6 kWh; shodně 21 a 22.3.2022 --> 46 kWh
Nejhorší den leden 2021: 16.1.2021 --> 0,7 kWh; 10.1.2022 --> 0,8 kWh
Nejhorší den únor 2021: 13.2.2021 --> 1 kWh; 1.2.2022 --> 1,2 kWh
Nejhorší den březen 2021: 21.3.2021 --> 4,4 kWh; 4.3.2022 --> 7,8 kWh
Výroba FVE leden: plán: 50 kWh, skutečnost 2021: 77 kWh; 2022: 119 kWh
Výroba FVE únor: plán 200 kWh, skutečnost 2021: 277,2 kWh; 2022: 305 kWh
Výroba FVE březen: plán 500 kWh, skutečnost2021 : 711,8 kWh; 2022: 961 kWh
Dny bez potřeby odběru EE z veřejné sítě (tedy s odběrem pod 5 kWh): 23.3.; 25 - 29.3. 22
Ekonomika provozu:
Pokud vezmeme, že 1 kWh z veřejné sítě kupuji za 2,8 Kč a zanedbáme vliv zimy, pak došlo proti rokům 2018 - 2020 k neodebrání 5 845 kWh v ceně 16 366 Kč.
Pokud bych vzal v úvahu cenové turbulence letošní zimy a použil cenu 6 Kč za kWh (to jsou přibližné nové ceny dlouhodobých smluv), pak je úspora za 1.Q.2022 35 070 Kč.
Pokud bych se pokusil počítat návratnost mého "zhýralého" systému vytápění a výroby EE v nových cenách, pak skutečná roční úspora 2021 byla 25 280 - 11 478 = 13 802 ušetřených kWh za průměrných cca 4,5 Kč na kWh = 62 109 Kč.
Pro rok 2022 je předpokládaná spotřeba 9 587 kWh, tedy pak by skutečná roční úspora 2022 byla 25 280 - 9 587 = 15 693 ušetřených kWh za průměrných cca 6 Kč za kWh = 94 158 Kč.
Z celkové ceny systému 851 000 Kč po odečtení dotace by se tedy dalo říci, že za dva roky provozu bude umořeno 156 267 Kč, což je 18 % celé investice a její splatnost se najednou z 22 let snížila na polovinu, tedy 11 let. Dotace z programu Nová zelená úsporám byla 155 000,- Kč.
I tím vzniká prostor na další doplňování systému, což je hlavně zaměření na snížení odběru EE z veřejné sítě v zimním období.
Všechny, kteří dočetli až sem chválím opravdu dlouhým pochvalným covidovým zabručením
PŠ Petr Šimral @petr.simralVy jste před instalací TČ a FVE tedy v letech 2018 až 2020 topil elektrokotlem? Pokud ano tak musíte mít velkou ostatní spotřebu. Jak si představujete ji snížit?
Jaky je dojezd tohoto vozidla po 8 letech a tedy po cca 200 000 najezdu???
FC Filip Cada @filip.cadaZrovna tuhle změřili degradaci baterie elektromobilu po 220 tis km, můžete se podívat: https://www.autonabijecka.cz/jaka-je-deg… - pokud se vám to nechce číst, baterie po tomto nájezdu degradovala o 3,4 %.
Nezbývá než popřát. Užívejte si to, však jsme Vám to zaplatili z dotací.
Především je potřeba do vedení EU dostat odborníky. Celý green deal je naprostá utopie a světu nepomáhá. Stačí se podívat na Francii, která má pouhých 6% výroby EE pomocí fosilních paliv, Německo vyrábí fosilně 33% Tedy 5x víc. Nebylo by lepší, kdyby se Němci od Francie něco naučili?
Důsledkem této chybné ideologie je i cena plynu, která je 12x vyšší, než v USA.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekono…
Ti chytřejší pochopitelně jdou vyrábět tam, kde je to levnější.
FVE je slepá cesta. I ta slunná Francie vyrábí pouhá 2% produkce.
Nezbývá, než doufat ve zdravý technický rozum EU a alespoň ukrást metodiku, jak to v té Francii nebo USA dělají. O energie se má starat stát svojí energetickou politikou. To se můžeme rovnou vrátit do 19 století, kdy si každý pěstoval svoje brambory a pšenici na zimu.
A po pravdě. Ty 2% vyrobené ze slunce za tu ekonomickou námahu opravdu nestojí. Za stejné peníze jsme mohli mít několik nových jaderných elektráren.
JV Josef Vavra @josef.vavra536Nemám nic proti jádru ale je to dnes to nejdražší. Francie v tomto okamžiku jede 32 GW z jádra a je odpojená od EU. Mají cenu 395 Euro za MWh. Němci i my máme 160 Euro. Včera foukalo víc a Němci to měli skoro zadarmo. Pokud si to chcete platit já nejsem proti.
https://app.electricitymap.org/zone/FR?w…
Potvrzuji co píšete. FVE + EV auto je nejlepší investice na důchod. Pokud ty peníze máte tak vůbec neváhejte, stejně vám je sežere inflace. Nezajímá mě zdražování elektřiny ani benzinu. Budu jezdit i když ekonomika zkolabuje. Bohužel stejně umřu hladem protože to má zatím málo firem.
MŠ Miroslav Šperlín @miroslav.sperlinPane Šperlin neumřeme hladem. Na zahradě vypěstujeme 50% všeho potřebného k jídlu. Čeho bude víc, směníme s jinými. Bydlení, topení, voda, doprava, ovoce a zelenina vlastní,
my máme navíc ještě vejce a maso, oblečení z Armyshopu, na zbytek důchod vystačí!
Mě to připadá jako text z reklamního letáku. Proč neuvedete veškerá čísla?
Cena FVE + baterek + instalace
Předpokládaná životnost baterek
O kolik bylo auto dražší než se spalovacím motorem
Systém provozujete 4 roky ale v kalkulacích používáte současné ceny EE. Takže ty 4 roky vám vycházejí lépe než je skutečnost.
Spotřeba dodávky 13.7kWh/100km mi připadá dost nízká. Takové průměrné spotřeby nedosáhnou ani osobní auta. Nějak se mi to nezdá. Možná se s ní couráte jen po okreskách.
A prosím o uvádění správných jednotek.
JŠ Jakub Šafanda @jakub.safanda304Minulé léto jsme měli půjčený VW ID.4. Při couračkách s klimatizací 21.8 kWh/100km. Průměr od všech uživatelů, kteří s tím autem jezdili 18.9 kWh/100km bez zohlednění statistiky v zimě.
Na 1. pohled mi ta vaše čísla moc nesedí, ale ať vám vše vychází. A pro pana Němce:
i ve městech jsou produkční zahrady.
smekám před jasným shrnutím a hlavně prozíravostí v minulosti. jsem zatím ve fázi nového domu s celkovou elektrifikací, fv i s baterkou objednána, jen aby došla..auto zatím neřeším, ale pokud bude, fv je na něj nachystána.. skleník studnu a zahradu mám, vodu akorát dešťovku, ale za 2 roky provozu mi těch 12m3 ještě nedošlo..držme se, je to tobogán...chůdaci lidi v městě.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.