Rubriky:
Dobrý den,
před tím, než si pozvu topenáře domů, tak bych chtěl znáš váš názor. Mám v koupelně žebříkový radiátor, který je připojený na stávající stoupačku. Trubky ze stoupačky k žebříkovému radiátoru jsou teplé. Poté část mezi žebříkovým radiátorem a trubkami (kovová část) je též teplá. Poté ale žebříkový radiátor je studený a neprotéká ním teplo. Do přílohy zasílám fotky žebříkového radiátoru a jeho připojení (do fotek jsem dal i nějaké popisky).
Děkuji vám za vaše rady.
Je to tak, jak píše p. Stoll. Je potřeba zablokovat tento zkrat.
Tomu nerozumím. Pod těmi kohouty je navařené H, tedy propojení těch dvou trubek. Přes tu propojku se vyrovná tlakový…
Zde nejde o ten ventil, ale o to, kde a jak jsou ty trubičky připojené. Pokud by byl mezi přívodem a zpátečkou…
Děkuji všem, kdo se přijdou sem na TZB-info zeptat - je velice záslužné, že šíříte povědomí o tomto nešvaru. Snad se…
před 3 měsíci
Vyskočilo mi toto vlákno, uz som radiátor nahodil ale zo začiatku nefungoval. Je posledny na radiatorovej vetve a…
před 3 měsíci
Koukám další domorodý paskvil do sbírky. Tenhle aspoň jenom nefunguje tomu nešťastníkovi, co si to v dobré víře…
před 3 měsíci
37 odpovědí
Zobrazit všechny reakceDěkuji všem, kdo se přijdou sem na TZB-info zeptat - je velice záslužné, že šíříte povědomí o tomto nešvaru. Snad se nám tak společnými silami podaří, dostat do povědomí tvořivých topenářů, že takovouto úpravou nejspíš páchají hřích, a že za to dostanou dříve či později vynadáno, pokud nebudou mezitím daleko za horami!
Začnu odkazem na téma, které jsem před časem tady na fóru TZB-info osobně otevřel, v tu chvíli ještě jako dotaz do pléna:
https://forum.tzb-info.cz/155173-t02b-ho…
je tam hodně textu - doporučuji, začít obrázky tamtéž přiloženými (v mém úvodním dotazu).
Sumárum: připojit žebřík na horní úvrať sériové koupelnové topné stoupačky, technicky nakonec asi jde, ale je třeba mít řešení VELMI DOBŘE A DO DETAILU PROMYŠLENÉ ! Kromě toho, že na to musí být projekt schválený SVJ - což ale ještě nezaručuje technicky správné řešení a správnou funkci bez nežádoucích vedlejších efektů. Zatím co jsem měl možnost vidět příklady (dva mám já, třetí je tady) tak to realizující topenář podělal, a dost pochybuji, že to měl od někoho naprojektované. Pozorované problémy:
- hrubé chyby sebevědomých šikulů: termoventil namontovaný obráceně (v protisměru), absence obtoku, nebo naopak trvalý obtok s vlastnostmi zkratu
- svedení do příliš úzkého průřezu (sexy měděné trubičky). Vznikne úzké místo / tlakový spád, který v původním systému nebyl. Naštěstí ten odpor třeba není až tak výrazný, ale má to své důsledky, viz následující bod:
- pokud dáte na studenou trubku DN40 hezky u podlahy dýnko, a do něj trubičku DN12, bude v trubičce takový proud, že bude unášet bubliny odloučeného vzduchu, tyto se budou hromadit pod přechodem z DN12 do DN40, v momentě kdy se nahromadí alespoň štamprdle vzduchu, tak čůrek tekoucí vody z DN12 začne v té komůrce vydávat zvuk, jako když někdo z výšky močí do kýble - a ten hluk nezůstane v soukromí Vaší koupelny, ale začne se topením šířit široko daleko. Je to z radiátorů slyšet i ve vedlejším vchodě. Je to prakticky neodvzdušnitelné - jediná metoda je, že zajdete do sklepa, a za pomoci štaflí zavřete uprášený kohout na teplé trubce na patě stoupačky (pokud se Vám podaří s ním otočit, přičemž Vás může taky osprchovat směsí topné vody a sklepního prachu). Teprve když tímto zastavíte průtok, zafunguje odvzdušnění v koupelně na žebříku, protože té bublině dopřejete protiproud tenkými trubičkami (trochu vody se vrátí studenou zpátečkou ze sklepa). Na to navazuje tvořivé ošetření konstrukčního detailu, kterým je odvzdušňovací ventilek nahoře na žebříku. Přeji příjemnou zábavu.
Pokud mimo topnou sezónu byla prováděna nějaká údržba na Vaší větvi otopné soustavy (od nejbližšího výměníku = půlka sídliště), při které došlo k odpuštění části topné vody a k její náhradě z vodovodního řadu, dostal se do topné vody vzduch, který se následně odlučuje nejochotněji v bodě s nejnižším absolutním tlakem a s náhlým tlakovým spádem (tryska, škrtící ventil) - ano správně, vyrobili jste si v koupelně optimální odlučovač vzduchu. Ve výsledku tenhle hluk "močení do kýble" nastane během náběhu topné sezóny třeba 5x, než se odloučí dostatek vzduchu, aby se přestal ve Vaší koupelně odlučovat spontánně. Tzn. pětkrát budete muset Vy, nebo místní údržbář, provést zmíněný chvat s kohoutem ve sklepě. Zmíněný problém nastane obvykle ve chvíli, kdy venku klesne teplota, takže teplárna zvýší průtok systémem a natopí vodu na vyšší teplotu - oba faktory podpoří odlučování vzduchu ve Vaší koupelně. K poklesu venkovní teploty dojde obvykle večer / po setmění, takže u Vás začnou sousedi bušit na dveře zhruba v deset večer (pokud to začne v jednu ráno, tak už se na Vás asi radši vykašlou). Popravdě jako krátkodobé řešení (abych se vyspal) stačí, když tu stoupačku zavřu na patě a nechám zavřenou (bez odvzdušnění). Ráno budou mít sousedi v koupelnách zimu.
Problém je už to, když dáte obyvatelům možnost, zavírat topení v koupelně - a bude to realizováno na sériové stoupačce bez obtoku, takže dobrák v nejvyšším patře zavře topení v koupelně všem pod sebou. Motivy proč zavírat topení v koupelně mohou být různé, převážně však pomýlené :-) Například není od věci, důsledně vysvětlit obyvateli takto postiženého bytu, že pokud chce ušetřit teplo (měřené poměrovými měřidly na topných tělesech), tak zavřením topení v koupelně si rozhodně nepomůže - protože chybějící "příspěvek topného výkonu" z neměřené koupelny musí dorovnat termostaty na měřených radiátorech ve všech ostatních místnostech... u nás tohle vysvětlení zázračně zafungovalo. Ale to bylo napřed výmluv, že je jim v koupelně horko apod.
Máte-li možnost a zdravý rozum, nechte původní "obrácené U" na pokoji! Funguje v několika ohledech bezvadně. Vejde se do něj kýbl vzduchu, než zastaví průtok. Zavzdušněné nehlučí. A má přimeřenou teplosměnnou plochu pro horní patro (ztráty střechou) - pravda při slušném zateplení je ten výkon možná dnes už lehce nadměrný... Osobně mám tuto estetickou ohavnost schovanou krytem ze čtvercově děrovaného plechu, který jsem "na koleně" ohnul do profilu "J". Na lícové straně je věšák na ručníky.
Pokud to fakt nejde jinak, a potřebujete žebřík, mám následující doporučení: vytáhněte studenou trubku DN40 aspoň kus nad podlahu, a hlavně nad vstup z obtoku. Ať se má kam chytat vzduchová bublina, kterou Vám škrcený obtok bude vyrábět! A na horní dýnko si dejte odvzdušňovák!!! pokud máte studenou zpátečku ze žebříku přivedenu tenkou trubičkou. Viz obrázky návrhů řešení ve výše odkázaném přípspěvku. Na jímání odloučeného vzduchu by se nejlépe hodila expanzní nádobka o objemu několik litrů (s odvzdušňovacím ventilkem), ale to zas by šly do háje poslední zbytky estetiky...
Možná pozor ještě na jednu věc: teplá a studená trubka budou mít každá jiný "zdvih teplotní dilatace". Původní masivní "obrácené U" DN80 něco vydrží, a prakticky podrží horní konec obou stoupacích trubek ve stejné výšce. Pokud tuto konstrukční oporu odstraníte, může se Vám stát, že v průběhu roku budou horní konce obou trubek oproti sobě cestovat. (Kde jsou vůbec obě trubky upevněné/zapřené proti "pádu do sklepa"? V přízemí?) V tom případě bych se měl na pozoru, aby se "krátký obtok" časem neukejval a nedošlo k úniku topné vody vzniklou trhlinou.
Dobrý den, funkci ventilu a jeho přednastavení můžete přezkoušet podle návodu v příloze, pro klid, obávám se, že příčinu to nevyřeší. Jak jsem již psal, vložte sem fotografii armatur na patě stoupačky. Máte vlastní kotelnu nebo jste připojeni na teplárenskou předávací stanici?
Příklad výpočtu:
"ODTUD JE TO CELÉ POČÍTÁNO :
1) Nejdříve si musíš vypočítat chladnutí vody a výkon, jaký má mít žebřík. Svislé trubky 76/3 a 89/3,5 mají při 90/70/20°C celkový výkon:
přípojky ze suterénu ½“ mají ztrátu QZ = 102,49 W
v 1NP 2x2,8m 76/3 Q = 798,23 W (to by místo trubek muselo mít těleso)
v 2NP 2x2,8m 76/3 Q = 790,33 W (to by místo trubek muselo mít těleso)
v 3NP 2x2,8m 76/3 Q = 788,59 W (to by místo trubek muselo mít těleso)
v 4NP 2x2,8m 89/3,5 Q = 922,62 W (to musí mít žebřík, aby topil stejně jako dvě trubky 89/3,5 o celkové délce 5,6 m – je zde rezerva)
Dohromady má stoupačka výkon Q = 3402,27 W a B.... má 3315 W, takže není daleko.
Teploty vody v podlažích jsou:
v přípojce stoupačky tp = 90°C tz = 70°C
v 1NP tp = 88,870°C tz = 70,870°C
v 2NP tp = 84,338°C tz = 74,218°C
v 3NP tp = 82,677°C tz = 75,617°C
v 4NP tp = 81,810°C tz = 76,387°C tm = 5,42 K a s tímto teplotním spádem musí pracovat žebřík.
žebřík KLC 1675.450 má při 81,810/76,387/20°C výkon 926,59 W (při 2x2,8m je zde rezerva)
A DIMENZUJE SE STOUPAČKA na výkon žebříku 922,62 W při tp = 81,81°C a
tz = 76,387°C
Průtok stoupačkou G = 145,98 kg/h
Tlakové ztráty:
Přípojky ½“ na patě stoupačky p = 177,89 Pa
V 1NP p = 0,33 Pa
V 2NP p = 0,33 Pa
V 3NP p = 0,33 Pa
Těleso (odhad) 400 Pa
Celkem cca 578,88 Pa
Bude-li na patě stoupačky 8000 Pa, musejí mít armatury žebříku ztrátu 7773,29 Pa (odečítají se ztráty a připočítává se gravitace). Rozdíl je 8000 – 7773,29 = 226,71 Pa a když se tento rozdíl odečte od tlaku na stoupačku, tak zbyde tlak na armatury žebříku. Například když bude tlak na stoupačku 5000 Pa, tak na armatury žebříku zbyde tlak 5000 – 226,71 = 4773,29 Pa … atd.
Na přípojky žebříku se dá 2x regulační šroubení (se kterým nesmí uživatel manipulovat) a každé šroubení se při tlaku na stoupačku 8000 Pa nastaví na tlakovou ztrátu 7773,29 / 2 = 3886,65 Pa při průtoku 145,98 kg/h, tj. Kv = 0,75043. Například každé ze dvou šroubení HEIMEIER Regutec by pak bylo nastaveno na N = 1,23.
Tlak na stoupačku (tj. tlak na který jsou dimenzovány ostatní stoupačky, třeba těch 8000 Pa) ale musíš znát. Přebytek tlaku z ležáku se navíc musí seškrtit samostatnou armaturou (ten přebytek opět musíš znát, takže dílčím způsobem „upravovat soustavy“ opravdu nelze). Uživatelé soustav nesmějí s hydraulickými poměry (viz poslední článek na TZB-info) soustav žádným způsobem manipulovat, takže – žádné uzavírání těles, žádné kroucení s hlavicemi a žádné kroucení se šroubením a proto je trojcestný TRV u žebříku pro případ „uzavření“ úplná volovina."
toupačka se musí výpočtově řešit CELÁ a k tomu jsi neposlal žádné podklady. Registr ze svislých hladkých trubek (2x2m) má výkon max. 462 W při 90/70/20°C. Na 462 W by měl být navržen žebřík. Na přívodní přípojce a na zpětné přípojce by měla být regulační šroubení (žádný TRV, ani „obtok“, uzavírat průtok žebříkem je nepřípustné kvůli provozu i kvůli odvzdušnění). Celou koupelnovou stoupačkou musí být zaručen stálý průtok o konstantní hodnotě (žádné uživatelské kroucení).
Průtok celou stoupačkou (a tedy i žebříkem) se musí určit z CELKOVÉHO TEPELNÉHO VÝKONU koupelnové stoupačky a ne jen z výkonu žebříku (k tomu právě nemám podklady).
Do žebříku totiž nepřichází voda teplá například 90°C, ale voda mnohem chladnější (ochlazená v tlustých svislých trubkách ve spodních podlažích) a ze žebříku také nesmí vystupovat voda například 70°C, ale musí bát vyšší, takže žebřík nepracuje s teplotním spádem 90 – 70 = 20°C, ale teplotní spád pro žebřík je mnohem menší a z tohoto menšího spádu se musí vypočítat průtok žebříkem i celou stoupačkou. Na takto vypočítaný průtok se potom musí nastavit regulační šroubení na patě žebříku pro tlak, s jakým pracují ostatní stoupačky. Na patě vlastní koupelnové stoupačky pak je další šroubení (nebo vyvažovací ventilek), kterým se musí seškrtit tlak z ležatého rozvodu. Pokud to uděláš jinak, tak nezaručíš, že koupelnová stoupačka nebude vytvářet ZKRATOVÝ PRŮTOK, který být v soustavě nesmí. "
PS Petr Stoll @petr.stoll418Ten výpočet je parádní, ale podle mého je to celé vedle :-) Původní "obrácené U" je z hlediska hydraulického čistý zkrat, minimální odpor. Z toho vyvozuji, že jakékoli pičurády naroubované namísto původního "obráceného U" škrtí průtok v místě, kde ho rozhodně nic škrtit nemá (v sériové stoupačce). Nebyla tak navržena, a v sériovém zapojení topidel to znamená, že jakýkoli škrtící člen (dynamický) v posledním patře ovlivňuje topný výkon taky všem ostatním partajím níže na téže stoupačce. Další prohřešek je, že do nastavení technicky může drbat obyvatel/uživatel bytu. Už komentovali další, že toto vše je v rozporu s původním návrhem a správnou funkcí takové topné stoupačky, tzn. taková úprava je z principu nežádoucí a proti zájmu ostatních sousedů.
Kdyby tam byl termostatický třícesťák, který bude směrovat průtok buď do topidla nebo do obtoku, ale při zhruba stálém (a nízkém) průtočném odporu, asi by se to dalo i schválit. Jsem zvědavej, kdo si koupí na toto použití třícesťák o průměru aspoň coul.
Dobrý den, v koupelně byl původně nainstalován registr, který topenář uřízl a na jeho konci (na konci trubek) navařil dvě "dýnka." Z nich máte připojený nový koupelnový žebřík. Na termostatickém ventilu se můžete pokusit nastavit průtok imbusovým klíčem, ale moc toho tím pravděpodobně nedosáhnete. Příčina je v tom, že pod kulovými kohouty je navařen "by-pass," přes který dochází k tzv. "zkratování." TRV má větší tlakovou ztrátu než tento by-pass, a proto vám žebřík netopí. Pokud se provádí takováto úprava, musí to být řešeno jiným způsobem. Ten by-pass je tam z důvodu, aby registr vytápěl koupelny pod vámi, pokud by došlo k uzavření TRV na vašem žebříku. Řešením by bylo nainstalovat na by-pas regulační šroubení a nastavit na něm takový průtok, při kterém by nedocházelo ke zkratu a zároveň by bylo zajištěno vytápění registru pro koupelen pod vámi. Vhodnější řešení je instalovat k žebříku dvě regulační šroubení, nastavit je na požadovaný průtok pro topný žebřík, a by-pas zcela vyřadit.
PS Petr Stoll @petr.stoll418Podle vás je to to připojení pro jednotrubkové topení a nebo jak tomu rozumět?
Dobrý den, velmi zajímavé řešení propojením hned pod kuláky bez možnosti regulace obtoku.
F.F.
Zřejmě se jedná o takovouto konstrukci Víčko nalevo uzavírá průtok při dotažení, tak zatím oddělat. Ventil napravo redukuje průtok při plném otevření.
JD Jaroslav Dítě @jaroslav.diteDěkuji za odpověď. Víčko průtoku jsem odstranil, ale dříve jsem ho povoloval (když bylo úplně dotažené, tak netekla ani teplá voda v trubkách). Tu pravou část (průtok při plném otevření) mám nějak nastavit šroubovákem? Teď je to na pozici, jak je na fotce. Vím, že lze do toho umístit šroubovák a tu vnitřní část více vytáhnout ven. Mám to nějak nastavit šroubovákem nebo teď, jak to mám nastavené, tak je to v pořádku?
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.