Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: Baterie HE3DA – výroba, zátěž, zkrat a crash test

Autor článku: Mgr. Jiří Zilvar, Ing. Petr Bohuslávek, redakce
Plné znění článku: Baterie HE3DA – výroba, zátěž, zkrat a crash test
Anotace článku: Baterie HE3DA slibují vysoký výkon a bezpečnost – nehoří ani při extrémní zátěži. Navštívili jsme tedy laboratoř HE3DA v Letňanech a nechali si předvést výrobu baterie, její chování při vysoké zátěži, opakovaném zkratu a nakonec při rozbití. A vzali jsme s sebou kameru.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re (7): Jedinečné vlastnosti?Jozef Homola23.02.2018 23:42
Re (6): Jedinečné vlastnosti?Zdeněk Kudlička23.02.2018 08:26
Re (5): Jedinečné vlastnosti?Jozef Homola17.02.2018 23:54
Re (4): Jedinečné vlastnosti?Zdeněk Kudlička17.02.2018 20:33
Re (3): Skutečný test...?Zdeněk Kudlička17.02.2018 20:29
Re (2): Skutečný test...?Jiří Zilvar15.02.2018 22:44
Re (3): Jedinečné vlastnosti?Jiří Zilvar15.02.2018 22:23
Re: Skutečný test...?Luděk Stehlík15.02.2018 16:26
Skutečný test...?Zdeněk Kudlička15.02.2018 15:14
Re (5): Jedinečné vlastnosti?Tomáš tom14.02.2018 19:29
Re: DostupnostVladimír Křen14.02.2018 19:16
Re (4): Jedinečné vlastnosti?Pavel Kohout14.02.2018 07:42
Re (3): Jedinečné vlastnosti?Jakub Pavlas13.02.2018 17:11
Re (3): Jedinečné vlastnosti?Jozef Homola13.02.2018 16:55
Re (2): Jedinečné vlastnosti?Luděk Stehlík13.02.2018 16:31
Re (4): Jedinečné vlastnosti?Jakub Pavlas13.02.2018 14:20
Re (4): Jedinečné vlastnosti?Jakub Pavlas13.02.2018 13:52
Re (3): Jedinečné vlastnosti?Jiří Zilvar13.02.2018 11:23
Re (3): Jedinečné vlastnosti?Jozef Homola12.02.2018 20:44
Re (2): Jedinečné vlastnosti?Jakub Pavlas12.02.2018 20:10
Re: Jedinečné vlastnosti?Jiří Zilvar12.02.2018 17:53
Jedinečné vlastnosti?Jakub Pavlas12.02.2018 16:46
Důkazní nouze nezávislého zdrojeJozef Homola12.02.2018 09:55
DostupnostVladimír Křen12.02.2018 07:09

Příspěvky
Předmět: Skutečný test...?
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 15.02.2018 15:14 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Opět nebyl předveden základní test, který by doložil ony proklamované mimořádné vlastnosti, například vysokou energetickou hustotu.
Test č. 1. je jen krátkodobé zatížení na 2 minuty a k tomu ještě pulsní, takže žádný důkaz.
Test č. 2 - opět krátkodobý, jen 5 minut.
Test č. 3 - průběh zkratového proudu po dobu 2 minut opět nedokazuje nic o kapacitě. To by dokázalo jen vybíjení s jmenovitou zátěží a po značně delší dobu, např. hodinu.
Testy číslo 4 až 6 má smysl posuzovat až tehdy, bude-li známa skutečná kapacita akumulátoru.

Předmět: Re: Skutečný test...?
Autor: Luděk Stehlík
Datum: 15.02.2018 16:26 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127205
reakce na ...
Přeji dobrý den,
nejedná se o žádné zkoušky. Jedná se o experimenty nebo o vymyšlené testy. Pokud chceme něco srovnávat, tak se musí jednat o zkoušky, dle nějakých norem. V tu chvíli pak můžeme výsledky srovnávat. V tomto případě se jedná o testy zcela smyšlené.
Baterii vyhodily z prvního patra. Pokud by ji vyhodily z 10. patra, tak by asi výsledek byl podobný. Bude tím baterie lepší? Přece se musí srovnávat výsledky zkoušek podle dnes stanovených norem. Nikoliv podle toho jaký experiment si zrovna někdo vymyslí.
Jednotlivý článek teoreticky vydrží i zátěže bez ovládací (řídící) elektroniky. Ale co celá baterie složena z těchto článků. Vždyť normy předepisují tyto bezpečnostní elektroniky. Ve chvíli přepravy těchto bateií (nikoliv jen článků) by baterie nevyhověla požadavkům dnešních norem. Nebo je to všem jedno? Nebo má firma HE3DA nějakou výjímku.
Myslím si, že někdo si z nás dělá jen legraci. A bohužel nějací "odborní" redakitři trochu naletěli. Asi to není jen jejich chyba. Možná, že dostali zaplaceno, možná je to jejich nevědomostí. Možná je to jen to cizí slovo, označované v televizi jako "PP" (product placement) a někdo za tuto kampaň dobře zaplatil. Možná jsou na tyto kampaně použity peníze z EU, možná to financuje společnost Battery Unite, s.r.o.(IČ: 05965173), která prý bude financovat celý projekt na severu Moravy. Nechci být pesimista, ale stačí se kouknou na jmění a zakládací a hlavně živnostenské listiny dané společnosti.

Předmět: Re (2): Skutečný test...?
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 15.02.2018 22:44 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
A možná jsme si nechali předvést baterii nové české konstrukce a zajímalo nás, jaké budou výsledky, přesně, jak je v článku uvedeno. O exaktní experiment nejde (v článku je to tučně uvedeno), z demonstrace mělo vyplynout, jakou zhruba baterie obsahuje energii a že je bezpečná, což myslím patrné je i bez vámi zmíněného seznamu normovaných zkoušek.

Předmět: Re (3): Skutečný test...?
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 17.02.2018 20:29 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Cituji:

"...z demonstrace mělo vyplynout, jakou zhruba baterie obsahuje energii ...".

Ale ono nevyplynulo a nejspíš také vyplynout nemělo.
Pokud chce někdo doložit kapacitu, udělá to jednoduše a prokazatelně - připojí zátěž a přístroje, měří se čas až do vybití na nejnižší provozní stav napětí.

Předmět: Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jakub Pavlas
Datum: 12.02.2018 16:46 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127195
reakce na ...
Omlouvám se, ale jaké jsou ty jedinečné vlastnosti baterie? A proč takový atypický test, kde není změřena ani kapacita s vybíjecí charakteristikou natož dlouhodobé zatížení? Toto s nezávislým testem moc společného nemá.

1-2.test: Takové proudy (i vyšší) lze dosáhnout s dnešními lion bateriemi naprosto bez problémů, navíc s menším poklesem napětí a v delších časech! Teplota by byla srovnatelná.

3.test: Dvouminutový zkrat zvládne každý 18650 lion článek. Při desetiminutovém zkratu teplota nepřesáhne 70°C!

4-6.test: Dnešní složení nejnovějších lion 18650 článků je naprosto nehořlavé. Při podobném zacházení tedy nedochází k výbuchu či zahoření.

Předem děkuji za odpověď.

Předmět: Re: Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 12.02.2018 17:53 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Dobrý den, nikde nic nepíšeme o nezávislém testu, má to být demonstrace nové české baterie, její konstrukce, bezpečnosti a odolnosti vůči přehřívání. Je to v článku tučně uvedeno. Nějaké vybíjecí křivky najdete třeba tady, odkaz je rovněž v textu uveden https://www.he3da.cz/single-post/2017/04/13/Pod%C3%ADvejte-se-na-technick%C3%BD-list-na%C5%A1i-revolu%C4%8Dn%C3%AD-baterie-HE3DA%C2%AE

Co se týče Vašich námitek 1 - 3, přiznám se, že jsem dosud neviděl podobný test s 18650 (nebo modulem se srovnatelnou kapacitou, jako má baterka ve videu), který by článek přežil, nebo by se zahřál jen na 70° C, natož aby to vydržela "každá" 18650, jak píšete. Zároveň stačí do googlu zadat "18650 safety" a člověk získá řadu odkazů, kde to 18650 naopak nezvládne. Ale rád se poučím, můžete prosím ke svým tvrzením poslat nějaký zdroj?

Předmět: Re (2): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jakub Pavlas
Datum: 12.02.2018 20:10 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127195
reakce na ...
Dobrý den, termín "nezávislý test" zmiňuje na svých webových i facebookových stránkách sama firma HE3DA. Vybíjecí křivky na webu jsem samozřejmě viděl, ale už přes rok čekám na jejich ověření v praxi nezávislým testem!
Ke zmíněným testům 1-3: Obdobný bateriový pack se stejným napětím a stejnou kapacitou složených z 18650 článků by měl za prvé asi 10x menší velikost, konkrétně 20x5x7cm váha 1,5Kg. Tento pack zvládne konstantní vybíjecí proud 900A po dobu nejméně 4min. Pokud by jsme přidali na velikosti i váze, ale stále se pohybovali pod poloviční velikostí i váhy vámi testovaného bateriového článku dostali by jsme se na hodnoty 4x větší. Dále při úplném zkratování na dobu dvou minut jako v testu nepředstavuje pro tyto články žádné nebezpečí. Navíc jako ochrana je každý tento článek většinou chráněn pojistkou, která při vyšším odběru článek odpojí.
4-6: Na internetu je samozřejmě spousta takových testů. Články 18650 existují více jak 24let! Nezpochybňuji, že jsou články které dokáží vybouchnout či shořet. Na videích jsou ale většinou přebíjeny vysokým napětím či zkratovány po dlouhou dobu. Ale to se netýká dnešních moderních článků. Doporučuji vyhledat videa či testy baterií od Panasonicu vyráběné pro Teslu.. Provádějí s nimi to samé jako v testu, házejí z okna, střílí šípy, bouchají kladivem a třeba i jednotlivé články rozsekávají sekyrou.. Jeden odkaz doufám nebude proti pravidlům..
https://www.youtube.com/watch?v=c0IHNrW0QOA&t=

Předmět: Re (3): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jozef Homola
Datum: 12.02.2018 20:44 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Prosil bych někoho ať mne vysvětlí jak se měřily teploty na obrázku a čím. Prostě kde byly snímače nebo jaká metodika. Proč se nepoužily atestované nějaké měřidla metrologicky připojené (viditelný štítek) a nebyl vyplněn měřící protkol. Mne to připadaá jako okázalé představení nějakých digitálních krabiček. Nikdy jsem podobným způsobem v laboratoři měření teplot nezažil. Vždy bylo jednoduché schéma, typ termočlánků a zapsané hodnoty do formuláře. Bezkontaktní měření radiometreem se mohlo použít jenom výjimečně a předem s upozorněním, že je to měření nezávazné - orientační.

Předmět: Re (3): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 13.02.2018 11:23 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Díky za upozornění na "nezávislý test", takové ambice jsme opravdu neměli a pokusím se to napravit. Celý cyklus vybíjení jsme neověřovali. EDIT: titulek na webu HE3DA opraven.

Díky i za video s packem od Tesly. Jak říkají ve videu, které jste poslal, každý pack v Tesle je samostatný počítač, který hlídá a monitoruje každý ze stovek článků, které jsou v packu nacvakané a stejně tak řeší managment celého packu. Je to asi nejmodernější super high tech baterie, která se na světě sériově vyrábí.

Myslím (znám HE3DA jen jako novinář), že oproti němu HE3DA by měla mít tyto výhody - to, co je prezentováno na našem videu, je jeden článek (nikoli pack) s kapacitou 400 Wh a s velmi jednoduchou konstrukcí. Vylisováno - složeno - stlačeno, sešroubováno - zabaleno a zalito elektrolytem. To je všechno. Žádná elektronika, žádné externí chlazení, žádné individuální pojistky na každém ze stovek/tisíců článků v packu, žádný battery management. A při takto primitivní konstrukci má jeden článek (a navíc prototyp) z českého startupu v Letňanech schopnosti uvedené v článku, přičemž mezi ty hlavní patří, že po delší zátěži, nárazu a opakovaném zkratu se baterie zahřeje na 50°. Myslím, že výhody takové konstrukce při budoucí sériové výrobě (ano, taky se těším, až na to jednou dojde) nebo nasazení ve velkokapacitních úložištích jsou nasnadě. Sám výrobce by asi dokázal výhod vyjmenovat více. Třeba je natočíme někdy příště, mezitím už snad HE3DA obdrží i výsledky z TÜV, kam svou baterku poslala.

Předmět: Re (4): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jakub Pavlas
Datum: 13.02.2018 13:52 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127195
reakce na ...
Děkuji za odpověď a upřesnění povahy testu.
Ještě k těm údajným výhodám HE3DA, jelikož jste testovali jeden článek s napětím 4,1V o kapacitě zhruba 100Ah, tak toto opravdu zvládne každá li-ion baterie podobných parametrů naprosto bez jakékoli elektroniky! Jelikož zde konkrétně např u 18650 jsou články složeny paralelně, nemůže dojít k vybití či přebití jen jednoho článku. Všechny se sami mezi sebou balancují. Tesla a po jejím vzoru dnes už každý amatérský kutil zapojuje každý článek přes odporový drátek s konkrétním vypočítaným a změřeným max. proudem. Pokud tedy dojde ke zkratu, všechny články se odpojí. To samé nastane u určitého článku, při jeho vnitřním zkratu či podobném problému, kdy se proud daným článkem zvýší nad max. hodnotu. Nakonec jednu pojistku má i každý samotný článek a to tlakovou pojistku, která se nachází pod plus polem a dokáže článek vypnout (rozpojí kontakt).
A to neberu v úvahu např. LIFEPO4 či obdobné baterie, které v max. proudech a hlavně bezpečnosti překonávají zde diskutovanou Hedu.

Problém, který nastává při zapojení více bloků do serie u Li-ion nastává bohužel i u He3da! Viz jejich nedávno představený domácí záložní systém, který má velmi složitě (i když efektivně) řešené balancování článků, které je aktivní a provádí se přes další, navíc umístěný článek, skrz který se jak vybíjí tak nabíjí střídavě určité články po dosažení kritického napětí! Jelikož většina systémů pracuje min s 24v, ale převážně se používá 48V systém, je zde potřeba vždy zapojit 7-14 článků do serie. Na stánku He3DA bylo vidět, že i aktivní balancer měl velký problém články ubalancovat, protože rozdíl v napětí jednotlivých článků byl opravdu velký! Konkrétně 3,85-4,03V což u větší baterie, které plánují je obrovský problém!!

Jelikož se nikdo z odborníků k dané firmě zatím nevyjádřil, lze si o ní myslet své! Jen se netěším na to obrovské zklamání, které může nastat. Ona ta baterie asi nejspíš bude funkční, ale popravdě žádné revoluční či výhodné vlastnosti opravdu nemá. Jediný argument, který by mohl zaujmout je cena. Velikost, váha i proudové parametry jsou chabé, bezpečnost se vyrovná konkurenci, ale cena, pokud by byla opravdu nízká, má šanci se na trhu uchytit.

Předmět: Re (5): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Tomáš tom
Datum: 14.02.2018 19:29 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 103641
reakce na ...
Ale vyjádřil. Na minulé Infothermě byla prezentace HE3DA. A přednášející tvrdil, že HE3DA nepotřebuje žádnou elektroniku a že při překročení napěťových parametrů se článek pouze zničí, ale jinak že prý nic nehrozí :-). Takže tam jsou "odborníci" a umí si zajisti dostatečný odbyt svých výrobků.

Předmět: Re (4): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jakub Pavlas
Datum: 13.02.2018 14:20 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127195
reakce na ...
Info k Tesla baterii. Např. model S 85KWh verze má 7104 článků uspořádaných do 16 bloků po 444 článcích, kde jich je 74 paralelně a 6 do serie. Monitorován není každý článek, pouze každý 74p modul. Tzv každý z šestnácti bloků balancuje šest svých 74p modulů, kde se hlídá jak napětí, proud tak kapacita včetně teploty atd.
Kvalitní baterry management je v dnešní době již celkem levný a hlavně dostupný, kdo má přehled, dokáže si navrhnou i svůj vlastní.

Předmět: Re (2): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Luděk Stehlík
Datum: 13.02.2018 16:31 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127205
reakce na ...
Přeji dobrý den,
nezávislé testy se většinou dělají nad rámec předepsaných norem, aby odběratel byl přesvědčen o unikátních vlastnostech daného produktu.
Zatím jsme neviděli výsledky testů podle platných norem, ať již se jedná o normy evropské nebo mezinárodní. Nějaký zkrat na 2 min. není žádný oficiální test.
Ani házení baterií z prvního patra. Natož házení baterie po testu po zkratu. Pokud se dělají mechanicé zkoušky, vždy se testují plně nabité a nové (nikoliv zatíené předchozím testem) baterie, aby se vidělo, co baterie může udělat. Baterie po zkratu moc energie v sobě nemá.
I video z výroby nebylo asi točeno při dané návštěvě, protože jsme ho již několikrát viděli.
-Pokud má článek 400 Wh, tak by nás zajímala jen obyčejná zkouška proudem 22A. Nebo deklarovaná zkouška při hodinovém vybíjení, tedy trvalým proudem 100 - 110 A. Nikoliv nějakým 2 min. vybíjením.
-Dále by nás zajímala zkouška celé baterie, která bude složena z těchto článků.
- Dále by mne zajímal protokol o měření, kde RNDr. Markéta Zukalová, Ph.D. z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského AVČR podepsala výsledky tohoto měření. Chtěl bych vidět návaznost měřidel a hlavně normy, podle kterých se tyto zkoušky prováděly.
- tzb-info se pod toto podepsalo ?? Nebo se jedná o placený produkt?
- info o tom, že rozměr 18650 je nejčastější, je pravdivý, ale rozměr 21700? Kolik firem ho vyrábí? To se nechám poučit.
- jaký rozměr p. Procházka z firmy HE3DA nabízí, nebo za jaký typ to bude náhrada.
- kdo má vzorek HE3DA baterie? Dá se někde koupit? Má někdo cenu? Ať již maloobchodní nebo velkoobchodní? Máme nějaké CE nebo UL nebo CA nebo CB?
- o HE3DA se již hovoří desítky let, ale má někdo tuto baterku? Nebo alespoň jen jeden článek?

Předmět: Re (3): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jozef Homola
Datum: 13.02.2018 16:55 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
(Luděk Stehlík)
Jsem stejného názoru jako je Váš příspěvek. Zatím je to "ONE MAN SHOW" a zavání to velkým amatérismem, naivitou nebo ještě něčím jiným. V republice je denně ve vývoji tisíce produktů ale nikdo o nich neinformuje tímto zůsobem. Jako kdyby ŠKODOVKA ukazovala nový motor na motorové brzdě s navěšenými kábly, čidly a měřáky. Ano to určtě dělají, to musí dělat ale neukazují to na obdiv, že na to mají a že zaručeně napředují.

Předmět: Re (3): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jakub Pavlas
Datum: 13.02.2018 17:11 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 127195
reakce na ...
Dobrý den,
těmi články 21700 asi reagovali na Teslu. Ta je s Panasonicem začala vyrábět zhruba před rokem. Jelikož je od té doby montují do Powerwallu 2, Powerpacku 2 a nyní i do Modelu 3, je jejich výrobní objem již na značné výši. Dá se říct že je to nový standard, dnes je má v nabídce již většina výrobců baterií včetně těch největších.
Tvrzení nejčastějších článků je asi částečně pravdivé. Po standardu 18650 je ten nový 21700 v souvislosti s obrovskou výrobní kapacitou Panasonicu v gigatovárně v Nevadě, se součtem ostatních výrobců asi opravdu druhý nejčastější.
Celková roční světová výrobní kapacita je zhruba kolem 200GWh, z toho 35GWh má jen Tesla v Nevadě.

Předmět: Re (4): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Pavel Kohout
Datum: 14.02.2018 07:42 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 104926
reakce na ...
Jen pro zajímavost, rozborka nového článku Tesla do modelu 3 je popsána zde:
http://www.autoforum.cz/technika/nadsenec-rozebral-clanek-baterie-tesly-model-3-podivejte-se-co-objevil-uvnitr/

Předmět: Re (3): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 15.02.2018 22:23 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Ano, odborné experimenty se dělají podle standardizované metodiky v nezávislých laboratořích atd...

A protože nejsme nezávislá laboratoř, ale informační portál, nechali jsme si baterii prostě předvést. O exaktní experiment nijak neusilujeme a explicitně na to v článku několikrát a navíc tučně upozorňujeme. TZB-info garantuje jen to, že s danou baterií byly provedeny opravdu tyto testy a že s videem nebylo manipulováno ve snaze zkreslit výsledky.

Berte proto tento článek jako další část informací o nové české technologii, které postupně doplňujeme.

Předmět: Re (4): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 17.02.2018 20:33 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Tyhle předvedené "testy" mají stejnou vypovídající hodnotu, jako barevný odstín baterie.
Žádný skutečně ověřený údaj o kapacitě...

Předmět: Re (5): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jozef Homola
Datum: 17.02.2018 23:54 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
http://www.solarninovinky.cz/?zpravy/2017111303/commadd/neuspesny-pokus-o-velkou-bateriovou-loupez-v-cesku
Pochybnosti jsou všude. Některé články novinářů se přímo příčí zdravému úsudku. Například "ukradený patent". Patent není tajný ale veřejný aby kdokoliv si jej mohl ověřit nebo jej "napadnout" z hlediska novosti. Jakože někdo koupí patent a ten náhodou nebude fungovat? Nebo naopak uvěří, že se jedná o převratnou věc?
To není trestné postavit funkční vzorek podle patentu. Dokonce to nelze ani uhlídat. Trestné to je až by to začal hromadně vyrábět měl z toho příjem.

Předmět: Re (6): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 23.02.2018 08:26 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Ze strany novinářů už tuhle záležitost ani neberu vážně, ti napíšou cokoli, bez ohledu na skutečnost.
Procházka obdržel vloni dvě státní vyznamenání koncem minulého roku a podnět k tomu prý dali sami občané (takovou odpověď jsem dostal od tiskových oddělení státních institucí).
Jak sleduji vývoj, začala v tom figurovat jakási nově vzniklá firmička United natural power s. r. o., která prý bude onen zázrak financovat.
Z jejich stránek jsem nedávno stáhl podivný zmatený dokument, psaný sektářským jazykem. Nasvědčuje tomu, že se pánům podnikavcům budou hodit i peníze od naivních důvěřivců z řad méně movitých občanů.

Předmět: Re (7): Jedinečné vlastnosti?
Autor: Jozef Homola
Datum: 23.02.2018 23:42 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
https://unitedpower.cz/_files/200000176-374dc38460/Pro%20pot%C5%99eby%20str%C3%A1nek%20UNP.pdf
Měl jste pravdu, tento článek zavání sektářstvím a adorací k nějakým patentům jako "spasiteli". No nic píše se že v červnu 2018 to pojede na "patentovaných robotech". To znamená ještě 4 měsíce a bude jasno.

Předmět: Důkazní nouze nezávislého zdroje
Autor: Jozef Homola
Datum: 12.02.2018 09:55 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
Celé dění kolem této baterie postrádá jediné a to analýzu renomované odborné instituce nebo odborného časopisu. Let na to už bylo celkem 9. Zatím víme, že se (podle smluv) bude vyvíjet v ústavu Heyrovského ještě několik let.

Předmět: Dostupnost
Autor: Vladimír Křen
Datum: 12.02.2018 07:09 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Kdy budou ukončeny testy? Kdy bude zahájena sériová výroba a hlavní otázka je kolik bude stát a aby se hovořilo konkrétně jaká bude cena úlžiště 5 kWh.

Předmět: Re: Dostupnost
Autor: Vladimír Křen
Datum: 14.02.2018 19:16 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100035
reakce na ...
Diskuse pěkná ale na otázku kdy a za kolik neodpověděla.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu, děláte PENB nebo audit? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška