Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: Matthias Vetter: vodík si schovejme pro letadla, v osobních autech nebude potřeba

Autor článku: Mgr. Jiří Zilvar, redakce
Plné znění článku: Matthias Vetter: vodík si schovejme pro letadla, v osobních autech nebude potřeba
Anotace článku: Elektromobily v nejbližších letech odeberou většinu lithiových článků z trhu. Jaké technologie se budou používat pro stacionární úložiště? Jak se budou recyklovat? A jakou perspektivu mají ultrakapacitory?

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re (3): Vodík v osobních autechRadim Koutňák30.03.2020 22:59
Re (2): Vodík v osobních autechRobin Lejsek30.03.2020 15:53
Re: Vodík v osobních autechJiří Zilvar30.03.2020 10:14
Vodík v osobních autechRobin Lejsek30.03.2020 09:53
13tkm ročně?Jan Novak11.03.2019 22:51

Příspěvky
Předmět: Vodík v osobních autech
Autor: Robin Lejsek
Datum: 30.03.2020 09:53 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Na rozdíl od p. Vettera se nedomnívám, že by vodík v osobních autech nebyl potřeba - ve srovnání s klasickými elektromobily nabízí o dost více z hlediska komfortu pro řidiče, kde např. tankování zabere několik minut a není nutné trávit na rychlonabíječce desítky minut - a to za předpokladu, že zde budete první, protože v opačném případě se doba čekání prodlouží. Což si myslím, že je věc, která může hrát významnou roli, protože čas jsou peníze a třeba v nákladní dopravě to platí zejména.
Podle mne jsou klasické elektromobily záležitost, která (pokud se nenajde nějaký způsob jak výrazně zkrátit dobíjení) postupně míří na slepou kolej a ve městech dává větší smysl hromadná doprava než individuální, protože zde mimo jiné odpadá starost s parkováním.
Když se vrátím k individuální nebo osobní dopravě, tak větší smysl mi stále dává třeba auto na zemní plyn, vodík nebo i klasický spalovací motor. Nedá se do budoucna vyloučit i možnost, že bude z ekonomického hlediska lepší si osobní auto půjčovat než jej vlastnit.

Předmět: Re: Vodík v osobních autech
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 30.03.2020 10:14 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Dobrý den, jak píše pan Vetter, účinnost převodu elektřiny na vodík a zpět není moc vysoká, takže při vodíkovém hospodářství ztrácíte spoustu elektřiny, kterou byste mohl rovnou nabít do baterie. Druhá věc je, že rychlost nabíjení se stále zvyšuje, čímž se jediná výhoda vodíku postupně ztrácí, a třetí ta, že rychle nabíjet budete potřebovat akorát na dálkových cestách. V budoucnu budete nabíjet téměř vždy, když budete stát a na cestu tak budete vyrážet téměř vždy "s plnou nádrží".

Předmět: Re (2): Vodík v osobních autech
Autor: Robin Lejsek
Datum: 30.03.2020 15:53 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Pane Zilvare, vždy ztrácíte nějaké množství při výrobě - to není výsada jen vodíku. Pokud jde o rychlost nabíjení, tak se stále pohybujeme v řádu desítek minut, což je mnoho a i to je jeden z důvodů proč elektromobily zatím nejsou příliš rozšířené a pokud se to nezmění, tak ani nebudou.
Kdysi jsem četl prognózu, jak v roce 2019 či 2020 (nepamatuji si to přesně) bude v Německu 1 milion elektromobilů, ale realita je zhruba 100 000 - a to si myslím, že ohledně rychlodobíjecích stanic jsou na tom o dost lépe než třeba v ČR. Důvodů proč o ně není až tak velký zájem by se našlo více, ale to už by bylo na jiné téma.
Pokud jde o rychlé nabíjení při dálkových cestách, tak to tvoří nemalou část cest - viz třeba už naznačená nákladní doprava nebo mohu zmínit též služební cesty, které obvykle nebývají pár desítek kilometrů, ale podstatně více, kde se bez rychlodobíjení zpravidla neobejdete. Otázkou je, zda třeba alespoň k některým sl. cestám v tuzemsku nevyužít třeba vlak, který v dnešní době poskytuje docela slušný cestovatelský komfort (včetně připojení k internetu) a nemusíte zde řešit jak řízení, tak dobíjení vozidla.
Těžko soudit, jak to v budoucnu bude s možností nabíjení téměř vždy - otázkou je kolik dalších lidí (včetně Vás) bude v danou chvíli a na daném místě potřebovat to samé. Obávám se, že čekání se v takové situaci nelze vyhnout a půjde spíše o to jak dlouhé bude - pokud se bavíme o rychlonabíjení.

Předmět: Re (3): Vodík v osobních autech
Autor: Radim Koutňák
Datum: 30.03.2020 22:59 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 102015
reakce na ...
Nemohu než souhlasit.

Předmět: 13tkm ročně?
Autor: Jan Novak
Datum: 11.03.2019 22:51 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129967
reakce na ...
Takže si mám koupit auto s baterkama za bratru 300tkč, na kterých za 10let najedu jen 130tkm? To je nějakých 2,3/km jen na baterkách, nepočítaje zbytek auta a běžnou údržbu, pojištění atd. Ekonomický nesmysl.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama