Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: Rozvoj trhu s elektromobily v České republice: veřejná podpora a zkušenosti ze zahraničí

Autor článku: Mgr. Iva Zvěřinová, Mgr. Milan Ščasný, Ph.D., Mgr. Zuzana Martínková, JUDr. et Mgr. Vojtěch Máca, Ph.D., Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova
Plné znění článku: Rozvoj trhu s elektromobily v České republice: veřejná podpora a zkušenosti ze zahraničí
Anotace článku: Cílem článku je zmapovat současné podíly osobních elektromobilů na evropském a českém trhu, nastínit možný budoucí vývoj na základě přehledu predikcí vývoje trhu a diskutovat možnosti veřejné podpory.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Příspěvky
Předmět: komentář
Autor: Josef Zapletal
Datum: 25.06.2019 20:27 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 105248
reakce na ...
nejlepší článek, který byl na toto téma napsán blahopřeji autorům.

Chtěl bych doplnit níže uvedený spotřech:

Je třeba si uvědomit, že naši současní řidiči platí za ujetí 1km spotřební daň přibližně 1kč pokud uvažujeme nájezd 300 000 km za životnost vozu pak tu máme 300 000 kč o které přijdou veřejné rozpočty provozem EV, problém je v tom ,že majitel EV tyto peníze, alespoň v počáteční fázi vydá při koupi EV, takže peníze ,které původně získal stát dostává výrobce. Při velmi střízlivém odhadu to povede k výpadku příjmů státního rozpočtu okolo 70 mld korun ročně. Výše výpadku navíc neporoste lineárně , ale poměrně rychle , protože EV si nejdříve koupi ti co často jezdí - dopravci, služební vozy, počet najetých km pomocí EV bude růst mnohem rychleji než jejich podíl na celkovém počtu registrovaných automobilů. Cena elektromobilu bude vysoká , ale náklady na provoz nízké to povede k růstu počtu ujetých km což bude způsobovat dopravní zácpy. Pokud nastoupí robotické vozy bude docházet k situacím, kdy tyto vozy budou jezdit prázdné po městě malou rychlostí a čekat na zavolání majitele, protože cena jízdy bude nižší než cena parkování- stačí pár stovek takových aut a zkolabuje doprava v centrech měst.
Růst počtu EV bude rapidní, protože výrobní náklady nových vozů se dostanou na úroveň klasických vozů, které zdraží kvůli emisním normám EU. Vize o pomalém rozvoji EV nejsou pravdivé s růstem produkce budou klesat ceny a tím poroste výhodnost koupě nového vozu to povede k vyšší produkci a opětovnému poklesu cen. Koupě klasických vozů bude po roce 2030 neekonomická, jejich výsledná cena bude odrážet zdanění za CO2. Nebudou se příliš prodávat. Malé vozy budou čisté EV a větší EV nebo PHEV s dojezdem okolo 100km čistě na el. energii.

Problém nastane se stabilitou sítě , protože se vytvoří vysoká večerní odběrová špička, kdy lidé budou nabíjet EV po příhodu z práce. Pokud nebudou existovat vhodné sazby nebude zhruba 1 milion lidí motivován nabíjet svůj vůz podle potřeb sítě - pomalu v nočních hodinách. To povede k odběrové špičce ve výši až 2 GW okolo 18 hodiny večerní a k přetížení částí distribučních soustav - zejména v předměstí velkých měst.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.