Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: HE3DA v roce 2020: baterie do mrazu, bateriový box pro domácnosti nebo výkonová řada

Autor článku: Mgr. Jiří Zilvar, redakce
Plné znění článku: HE3DA v roce 2020: baterie do mrazu, bateriový box pro domácnosti nebo výkonová řada
Anotace článku: Při slavnostním otevření továrny Magna Energy Storage v Horní Suché byla k vidění řada novinek postavených na bateriích HE3DA, které by bylo škoda opomenout. Pojďme se na ně podívat blíže.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re: Kontejnerové lodě na baterkyJiří Zilvar08.01.2021 11:21
Re (3): ParametryJaroslav Konečný10.12.2020 15:55
Re (3): Uh...Jaroslav Konečný10.12.2020 15:47
Tesla nabíjení.Marek Gajda22.11.2020 20:25
K uvedeným parametrům.Marek Gajda22.11.2020 20:14
Teď tu o karkulce?Marek Gajda22.11.2020 19:44
Re (2): ParametryJiří Švarc05.11.2020 10:51
Re (2): ParametryJiří Švarc05.11.2020 10:49
Re: ParametryJozef Homola05.11.2020 09:33
Re: ParametryJiří Zilvar05.11.2020 08:59
Re (2): Uh...Zdeněk Kudlička05.11.2020 08:23
Re: Uh...Jiří Švarc04.11.2020 23:11
Uh...Zdeněk Kudlička04.11.2020 22:38
ParametryJiří Švarc04.11.2020 21:16
Kontejnerové lodě na baterkyJozef Homola30.10.2020 22:17

Příspěvky
Předmět: Tesla nabíjení.
Autor: Marek Gajda
Datum: 22.11.2020 20:25 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100350
reakce na ...
Na zemi je zapojeno 105kWh článků,v boxu visí 3x multiplus od Victronu po 5kW ,vedle je fotovoltaika a tesla se nabíjí 1f 3.6kW.Hmm tak tomu říkám předvedení funkčnosti. :-) .

Předmět: K uvedeným parametrům.
Autor: Marek Gajda
Datum: 22.11.2020 20:14 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100350
reakce na ...
1kWh článek má parametr doporučené nabíjení 30A,to znamená 0.11C a to znamená 9hodin nabíjení na plnou kapacitu. Ale u bateriového boxu 15kWh,což je 15ks článků v sérii, už je uvedená doporučená zátěž 25A a max. 100A,tak to je masakr. 55,5V*25A=1387.5W,nebo 5550W špička. A s tím chcete vyrukovat na trh!!!!!!Vy jste normálně blázni.

Předmět: Teď tu o karkulce?
Autor: Marek Gajda
Datum: 22.11.2020 19:44 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100350
reakce na ...
citace :"Jan Procházka: To internetové sledování má na svědomí už několik planých poplachů, kvůli kterým jsem musel do Gerlachu osobně. Jednou nám na jednom článku zničehonic vyskočila teplota na 70 stupňů, tak jsem se lekl, že je tam někde zkrat a jel jsem to zkontrolovat. Na místě jsem našel studenou baterii a to, co hřálo, byl porouchaný elektronický teploměr. Podruhé zase monitoring u dvou článků vedle sebe ukazoval takový rozdíl v napětí, který by vůbec neměl vzniknout. Opět to vyžadovalo kontrolu na místě, kde jsem články přeměřil a zjistil, že oba mají shodných 4,03 voltu, stejně jako ostatní články kolem.
Celou dobu říkám, že elektronika spolehlivost úložiště snižuje a toto je přesně ten případ. Naštěstí v Gerlachu je to jen monitoring a na běh ani stav úložiště to nemá žádný vliv. Baterie fungují přesně, jak mají, samy si udržují potenciál a jediné, co to vyžaduje, je jednou za rok dorovnat rozdíly napětí, které se tam nastřádají."

Pane Procházka vždyť vy si zde protiřečíte s rozcházením článků a uvádíte fantasmagorie s létáním do Gerlachu.Jsem jen průměrný občan,ale mít takový reklamní projekt v Gerlachu,tak tam osadím pořádný monitoring s webovým přístupem a zaškolím na místě člověka ,ať tam tedy jak píšete nelítám jako blázen :-) . Právě teď Vám tam lítají články takto 3.88>3.71V a to tedy nepovažuji u této chemie za normální,buď je konstrukce tak náročná,že nedokážete vyrobit sérii velmi blízkých kapacit,nebo je degradace tak rychlá.V obou případech to nekoresponduje s několikaletou propagací z Vaší strany.Takhle se nechová ani 13 let jeté lifepo a už vůbec né li-ion NCA,které jsem provozoval pár let z posbíraných prisem z kdečeho. Váha a objem posledního článku,versus kapacita je tragická na NCA.Už jen ukažte konečně test poklesu kapacity po XY plných cyklech při daném C a budete pohřben v zapomnění. Jen doufám,že do té doby neprolobujete nějakou státní zakázku v oblasti zdravotnictví,nebo armády. S kapacitou a hmotností ten dakarský speciál bude mít co dělat,aby vůbec dojel jednu etapu s přejezdem a ty parodie na kontejnerovou dopravu na bateriový pohon to už je vrchol.Zkuste si spočíst kolik těch článků by na tom tankeru muselo být na 30-denní plavbu,aby to doplulo,ta loď má vést zboží a né jen baterky :-) .

Předmět: Uh...
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 04.11.2020 22:38 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Tak jo. US, Gerlach - se pamatuju toho žvatlavýho dědu z videa, celkem komickej výstup to byl.
Mimochodem, opět nám v údajích chybí údaj o hmotnosti. To asi aby někdo nemohl znát energetickou hustotu.
Ale fajn podnik, tahle hejda. Takovej zábavnej. Snažím se trochu proštudovat ty bambuly, co nasypali z prasátka do projektu svý grešle...

Předmět: Re: Uh...
Autor: Jiří Švarc
Datum: 04.11.2020 23:11 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 132845
reakce na ...
Nechybí
z rozhovoru: "takže teď váží zhruba 11 kilo"
z parametrů: Nominální energie: 1 000 Wh
výsledek: 91 Wh/kg

Předmět: Re (2): Uh...
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 05.11.2020 08:23 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
V rozhovoru s Binarem údaj je, ale v tabulce Katalogové parametry současných článků zcela chybí.
Ovšem těch 91 Wh na 1 kg je stejně vcelku běžná hodnota, takže jejich hesla o vysoké hustotě byly blamáž.

Předmět: Re (3): Uh...
Autor: Jaroslav Konečný
Datum: 10.12.2020 15:47 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 133059
reakce na ...
Baterky do elektromobilů mají 157 Wh/kg. Do mobilu 238 Wh/kg :-)

Předmět: Parametry
Autor: Jiří Švarc
Datum: 04.11.2020 21:16 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 132845
reakce na ...
Páni, tak to je ještě horší, než jsem si myslel a to jsem byl hodně skeptický. Takže přiznali, že mají baterie pouze s kobaltem, to vylučuje LFP a pravděpodobně se bude jednat o NMC a obávám se, že něco strašného jako už tak 5 let překonané NMC 532. A do toho všeho 91 Wh/kg (pana Binare, naučte se dělit), když bezkobaltové LFP jsou již přes 160 Wh/kg v reálných aplikacích a nasazení NMC se 300 Wh/kg se očekává příští rok.

Předmět: Re: Parametry
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 05.11.2020 08:59 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Dobrý den, ano, HE3DA používá NMC, to je ale obecně známá informace, viz např.

- https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/16935-baterie-he3da-vyroba-zatez-zkrat-a-crash-test
- https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/16439-he3da-polozila-zakladni-kamen-velkovyroby-revolucnich-baterii-v-horni-suche

Dle slov pana Procházky umí do baterek lisovat i jiné směsi, včetně LFP. NMC jim zatím vyhovuje nejvíc. Jaké přesně poměry používají, to nevím, ale předpokládám, že si je mohou nastavit přesně, jak chtějí.

Předmět: Re (2): Parametry
Autor: Jiří Švarc
Datum: 05.11.2020 10:49 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 132845
reakce na ...
Dle slov Procházky tady v tomto rozhovoru neumí, ale zkouší a cituji závěr: "To se ale bavíme o dlouhodobém vývoji, to nebude hotové v nejbližších letech"
Navíc pokud mají 90 Wh/kg u NMC, tak u LFP budou někde u 50 Wh/kg, což je naprosto tragická hodnota.
Podívejte na to jejich 500 kWh úložiště, do kontejneru o rozměrech 3 MWh Megapacku dají max. 1,5 MWh, tedy polovinu toho, co už na trhu dávno je a za rok a půl přibližně s nasazením 4680 článků ty parametry budou ještě o kus dál.
A cena je kapitolou sama o sobě, když v jenom jiném rozhovoru počítal Procházka s příjmem $1000/kWh (vs. třetinová hodnota u současných projektů s Megapackem).

Předmět: Re (3): Parametry
Autor: Jaroslav Konečný
Datum: 10.12.2020 15:55 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 133059
reakce na ...
Takže 2x těžší a 3x dražší jak co tu už je. To se ani nedivím, že ti Číňané jak zjistili tyto hodnoty, tak utíkali co mohli. To bude tunel jaký tu už dlouho nebyl :-)

Předmět: Re: Parametry
Autor: Jozef Homola
Datum: 05.11.2020 09:33 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
Odborníci domácí i ze světa ví, že nic z toho co se adorovalo novináři na základě jednostanných informací není pravda.
- unikátní
- přelomové
- revoluční
- světové
- inovativní
- dosud nevídané

Škoda, že sázkové kanceláře nevypisují sázky na datum spuštění hromadné výroby. Určitě by byly v plusu.

Předmět: Re (2): Parametry
Autor: Jiří Švarc
Datum: 05.11.2020 10:51 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 132845
reakce na ...
Náhodou je to naprosto unikátní, přelomový, revoluční, světový, inovativní a dosud nevídaný............... podvod na investory :-)

Předmět: Kontejnerové lodě na baterky
Autor: Jozef Homola
Datum: 30.10.2020 22:17 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
"Katamarán se staví v Turecku, měl by být spuštěn na vodu na přelomu roku. Tato instalace by nám měla otevřít dveře k dodávkám baterií pro pohon kontejnerových lodí."

Mám dojem, že je to dobrý vtip jak napojit baterkami elektromotor, který u kontejnerové lodi má výkon 80 MW a další motory 30 MW.

Předmět: Re: Kontejnerové lodě na baterky
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 08.01.2021 11:21 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Dobrý den,

velké elektrické lodě jsou teprve na začátku, ale třeba seveřané o to mají docela zájem, myslím, že se to časem začne šířit podobně, jako elektrická auta.

hybridní lodě, co jezdí už pár let, mají na palubě pár set kWh lithiových baterií: https://elektro.tzb-info.cz/elektromotory-pohony-a-stroje/18641-napric-baltem-s-hybridnim-pohonem

elektrické kontejnerové lodě:
- https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-electric-and-autonomous-container-vessel-pauses-further-development-due-to-pandemic/
- https://splash247.com/norway-finds-a-new-autonomous-shipping-champion/

Zatím to jsou v porovnání s klasickými kontejnerovými koráby jen malé loďky, ale 100 kontejnerů je slušný začátek. Stejné množství pojmou dva dlouhé vlaky. Jak takových lodí bude přibývat, postupně poroste i jejich kapacita - nákladní i bateriová.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama