Rubriky:
Dobrý den,
pro zájemce, či stavebníky pasivních domů (EPD), jsem na stránce http://www.pasiv-projekt.cz/pasivnidum.h… zveřejnil obsáhlou fotodokumentaci ze stavby svého pasivního domu (masivní stavba z VPC zdiva).
Jednotlivé fotografie jsou doplněny základním popisujícím textem a doporučeními, které se mi v daném stupni výstavby zdáli důležité.
Tímto bych také rád otevřel diskusi na téma - jaké řešení je "dobrý nápad" a opačně, co by šlo provést lépe - jistě se nejedna věc najde. Myslím, že by podobná diskuse mohla být zajímavá pro každého, kdo má zájem pustit se do stavby pasivního domu (ať svépomocí nebo jako kontrola postupů stavební firmy).
Jan Martínek
Pane Martínku, jaký typ OSB desky od výrobce EGGER jste prosím použil na vnitřní záklop v podkroví? Koukal jsem, že…
před 9 roky
Řešil jsem podobný problém a nakonec jsem to vyřešil tak že jsem nalepil EPS cca 1-2cm dle potřeby PU pěnou přes…
před 11 roky
Řešil jsem podobný problém a nakonec jsem to vyřešil tak že jsem nalepil EPS cca 1-2cm dle potřeby PU pěnou přes…
před 11 roky
272 odpovědí
Zobrazit všechny reakcePane Martínku, jaký typ OSB desky od výrobce EGGER jste prosím použil na vnitřní záklop v podkroví? Koukal jsem, že aktuálně jsou v nabídce OSB 3 E0 a OSB 4 TOP. Předem děkuji za informaci.
Dobrý den ,přemýšlím jak vyřešit ostění u namontovaných oken viz. foto a zaujalo mě Vaše řešení pomocí SDK .Můžete vložit ještě nějaké foto a podrobnosti.Na mích oknech mám takovou to představu.Na hranu okna nalepím APU lištu cca 0,5 cm od pantu ,prostor směrem k ostění vyplní podložky z EPS tak aby se vytvořila rovina ,přilepím PU pěnou.Následně vložím SDK do APU lišty ,v prostoru ostění bez parotěsných pásek přišroubuji (pravděpodobně přes distanční trubičku) a opět vypěním spáru PU pěnou.
DZ David Zdeněk @david.zdenekZdravím,
myslím, že by to šlo. U rámu zasunout do APU lišty a v interiéru zakončit volně. Já APU nepoužíval - což byla chyba (chybama se člověk učí), SDK u rámu místy praská. To by se u APU nestalo. Co se týče připevnění SDK, tak bych to nekomplikoval - zkoušel jsem také podkládat, šroubovat,...atp., ale nejlepší to bylo jen přilepit PUR pěnou a hotovo - za 30min to krásně drží a druhý den to neutrhnete i kdyby jste se sebevíc snažil.
Můj postup byl takový, že jsem si nařezal SDK desky, poskládal na místo a pořádně ve špaletě rozepřel prkny a latěmi, aby PUR pěna s SDK nepohnula. Pak jsem jen dutinu vystříkal nízkoexpanzní PUR pěnou - stačí lehce a tak za 30min můžete odbednit a jít na další otvor.
Přebytečná PUR pěna se ořízla do roviny zdiva a pak se to celé překrylo omítkou až k SDK - na rok jsem ještě dal rohový alu profil.
Prvních pár oken jsem zkoušel všelijak, ale takto mi to později přišlo jako nejjednodušší řešení - bohužel jsem nepoužil APU lištu a občas jsem trochu ošidil vyztužení, tak ty špalety nejsou všude zrovna zcela přesné, ale ve finále to poznat není a nikdo s úhloměrem to po mě kontrolovat nebude :)
Jan Martínek
Aktualizovány spotřeby domu za kompletní měsíc prosinec:
http://www.pasiv-projekt.cz/pasivnidum_t…
Jan Martínek
JM Jan Martínek @jan.martinek281Nevite kolik jde z celkove spotreby na vytapeni?
Trochu jsem přemýšlel, co po prvních měsících v domě upravit, resp. doplnit. Byl bych rád za odpověď někoho, kdo má zkušenosti s biokrbem. Hlavně mě zajímá, zdali opravdu hřejí a jaké mají cca provozní náklady, resp. na co si dát při výběru pozor.
Jelikož místo mám, tak přemýšlím o instalaci biokrbu (vyhlídnutý typ s výkonem 1,6-5,5kW) pro rychlé večerní dohřátí domu, resp. odlehčení přímotopům, kterých mám po domě rozmístněny 4ks o výkonu 500W.
K bydlení jen dodám postřehy z nedávné doby - při nedávných mrazech žádný problém udržet teplotu v domě (přímotopy zapnuty pouze večer - cca 6hod/den). Na spotřebu asi nejhorší lezavé počasí při teplotách 0 - +5st., kdy pouštím vybraný přímotop i během dopoledne. V případě mrazivého a slunečného dne teplota v interiéru stoupala až na 23st. - VP18 se dokonce přepnula na část dne i do pasivního režimu. Vlhkost při 1.st. (96m3/h) 48%, při 2.st. (150m3/h) 38-41%
Jan Martínek
JM Jan Martínek @jan.martinek281Bio líh moc bio bohužel není a ekonomické to není už vůbec.
I v těch největších mrazech mě dům vytápí pouze jediný okruh a spíná velice minimálně. V těch velkých mrazech co byly asi před 14 dny jsem topil daleko méně než jsem čekal protože mráz= jasná obloha a tedy dostatečné solární zisky. mnohdy jsem už kolem 10té -11té hodiny měl bytopíno na celý zbytek dne jen vlivem slunce. počítám, že do zítřejšího slunovratu se vejdu do 400kW na vytápění. škoda že slunovrat neznamení logicky i polovinu otopného období :-)
Topid jsem začal tučím, že 30. října. Ukončení počítám někdy během Března, pak už budou dlouhodobě slušné solární zisky.
Stránka přesunuta vč. aktualizací na nový web pasiv-projekt.cz - aktualizace odečtené celkové spotřeby + doplnění dat k projektu. Od nového roku se pokusím spotřebu měřit týdně a doplním spotřebu jednotky VP18 Compact, která má zvláštní měřič spotřeby (zatím jsem data nenahrával do PC)
Aktualizace - doplněny spotřeby samostatné VP18
Jan Martínek
Dobrý den pane Martínku,
bylo by možné sdělit cenu zakladové desky? do stavu založení první řady zdiva.
děkuji
Chalupný
Dobrý den,
pane Martínku gratuluji k úspěšnému postavení RD ve vysoké kvalitě.
Stavím se stejnou technologií jako Vy a pan Přibil, se kterým jsem byl od začátku stavby v písemném kontaktu a docela mi pomohl, čímž mu také děkuji.
Momentálně mám vyzděný dům na 40cm vrstvě pěnoskla. Železobetonová deska mi dala zabrat asi nejvíc. Hromada železa a drahý beton, to je ve zkratce ale to asi znáte. Cena za tento "komfort" byla ale hodně vysoká. Před stavbou jsem oslovil statika, který mi vypočítal základovou desku, stropy, věnce a hlavně rohové okna. Zpočátku bylo docela složité předat informace statikovi co vlastně chci - např proč chci balkon vyvázat do střechy garáže atd...
Teď jsem před objednávkou oken a oslovil jsem asi stejné firmy jako Vy. Měl by to být dřevo-hliník s motáží do OSB kastlíku.
Chtěl bych se Vás zeptat jakou tloušťku OSB desek jste na kastlík použil a jak jste je kotvil?
Já bych chtěl použít 25mm EGGER. Protože jsou ale okna docela těžká, rozhodl jsem se pro vybetonování cca 12cm pásu pod otvory, do kterých bych chtěl navrtat a na chemickou kotvu přichytit závitové tyče. Na těchto tyčích by byl připevněný "L" profil pod OSB deskou, který by nesl váhu okna (500-600kg). Mám strach s přichycením spodních kotev pouze do VPC bloku.
Jinak Garáž má svůj základ, je vyzděná z Ytongu 30cm a oddělená od RD právě šířkou izolantu tzn. 30cm. Na horním patře a garáži bych chtěl dřevěnou fasádu. Garáž ale můžu rozšířit jen o 10cm (kvůli hotové atice a oknu vedle garáže) takže na garáž bych musel dát jen rošt ze střešních latí a palubky - tzn. bez zateplení. Nevím jesti to ale bude možné.
pár fotek je zde : http://http://www.passiv-haus.cz
zatím tam ale nemám základy - doplním později.
PK Petr Kolařík @petr.kolarikZdravím,
montáž OSB kastlíku u oken mi dělal také přímo Internorm. Používali 22mm OSB (typ nevím, ale tipuji EGGER - Krono to nebylo na 100%). Rám byl cca po 500mm připevněn přímo do VPC bloků. Nevím jistě čím, ale tipuji masivnější hmoždinky nebo turbošrouby. Spodní deska je jestě podepřená na 2-3 místech oc. konzolou (každá prý unese 0,5t), takže postup odhaduji dostatečně předimenzovaný a univerzální.
Dveře jsme si dělaly sami a použily jsem jen 15mm OSB (Egger), do VPC jsme kotvily turbošrouby. Všechny 4 desky jsou k sobě nevzájem spojeny vruty a celý rám najednou vložen do otvoru. Pevnost více než dostatečná = s rámem se nehne ani při použití hodně hrubé síly.
Ještě připomenu - u mne se konzolovalo cca 15cm do EPS.
Podbetonování mi nepřijde potřebné (možná s výjimkou rohových oken), protože většinu zatížení nesou spíše boční desky a o spodní je okno "jen" opřeno.
Pevnost VPC je vynikající - jen je potřeba si dát pozor na dutiny. Pokud ji trefíte hned na kraji bloku, tak určitě použít delší hmoždinky, aby prošli s jistotou skrz několik dutin. A nebo doporučuji turbošrouby - ty opravdu nepustí :).
Jan Martínek
a ještě jedna věc když to v patě zdi není Ytong, tak jak je řešen tepelný most v patě zdiva? Můžete sem hodit řez?
JM Jiří Mitáček @jiri.mitacek613Založením ŽB desky na podkladu z drceného pěnoskla (je to vidět na foto). Deska je tedy "v teple" a k tepelnému mostu nedochází. Řez zkusím zítra někde vyhrabat.
Jan Martínek
Teď ještě koukám jak je řešen spoj OSB deska a Ičko?
JM Jiří Mitáček @jiri.mitacek613Pokud myslíte podbití, tak jsme používali vruty. Hlavičky opět přelepeny airstop páskou. Větší cedník vznikl při kotvení SDK roštu do OSB (resp. skrz OSB do Icek). Tam jsme použily také vruty pod které jsem vyzkoušel vkládat těsnící čtverečky pod hřebíky od Isocellu. Výsledek byl myslím OK.
Jan Martínek
Musím smeknout, koukám na ty datumy a pěkně vám to odsejpalo. Líbí se mi u vás řešení spousta detailů, akorát škoda že jste tolik nevěnoval tomu jak ty detaily obejít, nebo zjednodušit. Hodně těchto řešení jsou IMHO předražené.
Parotěsnost OSB je lépe řešit PUR lepidlem v zámcích, je to sice pakárna to lepit nad hlavou, ale výsledek je trvalý.
Zajímalo by mě na kpolik vás vyšel materiíl na krov a kolik čeho v tom bylo. S těmi íčky se musí pracovat dobře a nepadne na krov půlka lesa.
Pěkný schodiště a hlavně elektroinstalace. Naopak ty rozvody VZT by se hodili do nějaké utopistické Verneovky :-)
Ten Ytong mi tam moc nesedí, ale to je věc vkusu.
JM Jiří Mitáček @jiri.mitacek613odsejpalo to diky hrube stavbe firmou (takovou stavbu musi zvladnout do 2-3 mesicu.dcera ma stavbu na klic a za 3mesice bydleli) - zbytek a ten nejdrazsi si dotycny dodelaval sam.toto plne chapu z jeho strany.proto taky i ta cena.
predrazene je slabe slovo,je to stejne jako s TC a solarem.na to v pripade tohoto domu jeste dojde.ja jen doufam,ze jsou provedene pripravy.cena energii v EU rozhodne klesat nebude - neni to politicky zajem, rovnez pokladny vsech statu EU by znacne utrpeli.
YTONG je vyborny na vyrovnani vlhkosti v dome - ovsem jako zvukova izolace je to hodne mizerny.nez SDK do domu to radeji ytong.
krov a material _ pokud to vezmu v pripade meho domu tak je to stejny - mozna mam vetsi spotrebu.toto bych neresil - jedna se mozna s rozdilem 2-3m3.k cemu vas tato myslenka vede?plochu strechy mam vice jak 300m2
Pánové!!! mohu Vás požádat, aby jste si založili jiné vlákno a tam se dohadovali!!!
Toto vlákno si ty vaše dětské úlevy opravdu nezaslouží. Tady je konečně vidět pasivní dům, tak mu dejte prostor.
děkuji
PCH
Dobrý den,
moc pěkné, gratuluji k dokončení projektu. Jen pár dotazů.
- proč jste volil Climatizer plus - osobně bych se obával nekvalitního provedení zafoukání mezer, dále pak sedání hmoty atd. Volil bych např. 10 cm stříkané PUR + zbytek volně ložené MW.
- proč jste použil červené SDK desky v podkroví - z hlediska požární bezpečnosti nejsou většinou nutné, pro podkroví RD
-jak jste zachytil vodorovnou sílu od krovu u pozednice. Vzhledem k tomu, že zeď je docela vysoká a tenká a věnec pod pozednicí není uzavřený bych měl osobně obavu.
-proč jste volil zrovna Internorm, kteří jsou známi vysokou kvalitou, ale i cenou _?
-ATREA, jak Vám vyhoval systém plochých kanálů v podlaze? Nebál jste se prošlápnutí tenkého plechu v průběhu stavby? Proč padla volba na Atreu, myslím, že už jsou v ČR lepší systémy rekuperace a hlavně systému rozvodů.
Moje dotazy neberte prosím jako rýpání, ale jako snahu se něco nového dozvědět metodou konfrontace názorů.
Děkuji
ZV
Dobrý den pane Martínku,
ja dopadla návštěva a akce pasívních domů?
díky za info
PCH
PC Petr Chalupný @petr.chalupnyto by me zajimalo rovnez - hlavne v pripade tech co maji stavby z VPC.
porobeton zverejnuji prubezne - ovsem z tlustocihlovzduchu a z derovaneho VPC jsem se nikdy nic nedozvedel :-(
Dobrý den,
pěkná práce. Opravdu je reálné s otevřeným potrubím 100mm do domu naměřit tak nízkou hodnotu při BD testu? Nalezli jste při BD testu nějaké poruchy (i v konstrukci), nebo bylo měření úspěšné hned napoprve?
Stříkaná pěna v podkroví určitě ušetří spoustu práce. Jen ta cena... Jsem právě v této fázi klasickým způsobem, ale ta práce....
S pozdravem
Roman
RN Roman Novák @roman.novakNo, kdyby to potrubí bylo zavřené, tak je hodnota BD výrazně lepší. Při testu se nějaké poruchy našli (najdou se asi všude), ale byly to jen drobné prasklinky, vliv na výsledek v řádech setin - výsledek 0,29 byl ale změřen napoprvé. (vlastně první měření jsem ještě přerušil, protože jsem si vzpoměl na další neutěsněnou trubku pro odpad v budoucí druhé koupelně).
Stříkanou pěnu jsem v podkroví nepoužil (cena je opravdu vysoká) - podkroví jsem nechal vyfoukat climatizerem, jehož cena je velmi příjemná - cca srovnatelná s vatou a vlastnosti myslím mnohem lepší. Jen bylo potřeba předem připravit dutinu, do které se climatizer vháněl.
Jan Martínek
Chýba mi tam komín. :-) Čo je to biele pod VPC stenami? Ytong?
JH Jano Hrach @jano.hrach979Pokud myslíte zakládací bloky pod zdivem, tak se jedná o stabdartní VPC zakládací bloky (Kimmstein) - u vnitřních zdí použit obyčejný, u obvodového zdiva izolační (šedý ISO Kimmstein). Díky založení domu na ŽB desce a podsypem z pěnoskla nebylo potřeba izolovat první řadu zdivo, kvůli zamezení úniku tepla skrz základy. ISO bloky jsou "jen pro dobrý pocit" - deska je z boku izolována jen 24cm XPS.
Jan Martínek
tleskam - solidni dum za solidni cenu.vystavba 17 mesicu rovnez super i kdyz hrubou stavela firma.
Nilan VP18 Compact - neuvedl jste,jestli mate zemni vymenik.
cim budete dum vytapet?krbu v dome jsem si nevsim - on tam neni komin :-)
vytapena plocha je kolik?
6000kc za vytapeni je kolik v kWh? u plynu to muze byt 4 000kWh a pri sazbe D02d to muze byt 1 200kWh.
udavat penize je nesmysl,lepsi je udavat v kWh (tomu rozumi kazdy) pripadne v joulech (tomu zas rozumi malokdo i kdyz je to spravne).
PK petr kocina @petr.kocinaDoplňuji pár technických informací:
- vytápěná plocha dle PHPP cca 150m2
- roční potřeba tepla na vytápění 2300 kW (je pravda, pokud zadám do kalkulátoru pouze tuto hodnotu, tak mi vypadne cifra cca 11tis. Kč -tarif D56d. Což je ale cena vč. všech paušálů, kterých se člověk stějně nevyhne - bez nich vyjde cifra právě těch 6tis.Kč)
lambdy obvodových kcí:
- zeď 0,09 W/(m2K)
- podlaha 0,12 W/(m2K)
- střecha 0,08 W/(m2K)
- okna Internom Edition Uf 0,87 W/(m2K), Ug 0,6 (g=0,61)
- dveře Thermosave100 od TruhlařstvíMalán Ud=0,62 W/(m2K)
díky použití TČ v jednotce Nilan (aktivní rekuperace) není zemní výměník potřeba. Komín opravdu nemáme - vhodný systém krbu+výměníku+aku nádrže je poměrně drahá záležitost s ekonomickou návratností v EPD min. 100 let, komplikace při stavbě svépomocí, atp... Pohotovostní dotápění při nedostatku výkonu TČ (max. 2kW) vyřešeno klasickými el. přímotopy v celkové ceně 6000,-Kč
Jan Martínek
Dobrý den. Tento způsob Vašeho domu se mi zdá opravdu pasivní. Gratuluji. Líbí se mi.
S pozdravem Laďa
LJ Laďa Jaskva @lada.jaskvaDěkuji za pochvalu :)
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.